Z2 debuut, wie nog meer?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sharon_quiz

Re: Z2 debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 22:10

Bedankt voor de tip horseyfries. Vanwege het weer moest Vanquish toch aan de bak ipv boscrossen. Heb veel aan de galop gewerkt en het ging erg goed! Hij heeft altijd tijd nodig om e.e.a. Te laten bezinken. Ik wilde het liefst de hulp voor de wissel geven, maar heb me toch kunnen beheersen. Deze week blijf ik alleen de voorbereiding doen en volgende week dinsdag heb ik weer les en dan probeer ik de wissel pas weer.

De overstap naar het Z2 is inderdaad best groot. Maar dat vond ik ook van het M1 naar M2 en naar Z1. Als ik mijn punten gehaald heb train ik thuis door naar de volgende klasse ipv door te starten. Dat heeft vooral ook met mijn zenuwen te maken. Ik vind het best een lekker idee dat ik voorlopig niet op wedstrijd ga. Gek misschien, maar zo voelt dat nu wel. En als we er klaar voor zijn om over te gaan, komt de zin om te gaan starten vanzelf wel weer. De zigzagapp in draf doet ie al goed. Appuyeren in galop gaat ook wel voor een voldoende, maar mag nog iets meer bevestigd. Ik heb gelukkig een paard die zijgangen erg fijn vindt om te doen :)

miranda21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 08:49

AnoukvW was je afgelopen zaterdag bij de gouden adelaar?
Dat is mijn vereniging. Je had prijs of niet?
Vriendin van mij reed die dag ook ik was wel bij de prijsuitreiking, ze was in de tweede proef 2e.
Aanstaande zaterdag kunnen we starten bij Groenendaal in Bunschoten, Zevenhuizerstraat.
Leuk te lezen waar iedereen mee bezig is.
Appuyementen in galop doet mijn paard makkelijker dan in draf iemand daar tips voor??

AnoukvW

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 09:17

Wat leuk! :) Ik was de eerste proef 2e ja! Wel super mooie accommodatie, was er nog nooit geweest maar zal zeker nog een keer komen starten, super fijn rijden daar!

Had je ook m'n proeven gezien?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 09:47

DaisyB94 schreef:
Jaa ik ben heel snel door het Z1 gevlogen 3 maandjes ofso denk.. en dan oefen ik liever voor het z2 dan dat ik in het Z1 door blijf starten. Ook een beetje omdat ik zit met een trailerlaadissue momenteel en ik liever dat geld besteed aan lessen :p

zweepje bij mijn nieuwe binnebeen werkt voor mij altijd wel beter. dan word hij sneller en springt hij goed in 1. Verder ligt het ook een klein beetje aan hoe je paard gebouwd is hoe makkelijk hij hem springt. Met een compact paard gaat het makkelijker dan met een lang paard.

succes iedereen met trainen en wedstrijden

Dat is niet echt een wet die stand houdt hoor, er zijn compacte paarden die helemaal niet willen wisselen en lange die het zo doen. Denk dat het veel meer met scherpheid en aanleg te maken heeft dan met de bouw.

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 10:25

Jenny, wat raar! Ik ben hier in België Z1 mogen starten omdat ik de L reed op de VOR.. Dacht dat dat in Nederland dan zo ook wel was :P

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 11:25

horseyfries schreef:
Voor degenen met paarden die voor eerder wisselen als achter, is het goed om te denken aan dat je hem voor gewoon niet wil laten wisselen, dus je houdt met je teugels de schouders en de stelling naar buiten (de "nieuwe buitenkant"), en geeft absoluut niet mee voor een wissel, maar probeert hem juist tegen te houden voor, terwijl je wel de beenhulp geeft voor de wissel.
Nadeel daarvan is dat veel paarden dan weer achter trager worden omdat de schouders naar de verkeerde kant zijn. Ik probeer thuis de schouder naar de nieuwe buitenkant te doen met buitenstelling en dan iets de achterhand naar binnen dan zijn de wissels goed. Maar daar heb ik in de proef niet helemaal de tijd voor gehad :+

miranda21 schreef:
Appuyementen in galop doet mijn paard makkelijker dan in draf iemand daar tips voor??
Ik maak heel graag overgangen van stap naar draf in mijn appuyementen. En dan heel goed opletten dat ze daarin gesloten blijven en zijwaarts in de buiging blijven. (dus niet in stap appuyeren-overgang-in draf appuyeren maar echt één geheel)
Voordeel van deze oefeningen is dat ze er losser en sterker van worden en dat zijn beide dingen die je nodig hebt.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 11:38

lienbono schreef:
Jenny, wat raar! Ik ben hier in België Z1 mogen starten omdat ik de L reed op de VOR.. Dacht dat dat in Nederland dan zo ook wel was :P

Nee, omdat er in de L geen zijgangen gevraagd worden accepteert Nederland niet dat je Z1 start, ik ken een meisje die van België naar Nederland kwam en die moest in de M2 beginnen, terwijl ze L in België reed.

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 11:43

Grappig :D Nuja, ben in België wel al Z1 (binnenkort Z2) dus ik zou dat in Nederland dan ook wel mogen starten denk ik hé? of niet?
Daarnaast nog even een vraagje Jenny.. Rij jij ook M10? En start je dan ook in Nederland? Een vriendin van me gaat M10 starten. Maar omdat er weinig wedstrijden zijn zou ze ook graag wat wedstrijden in Nederland starten. Weet jij of dat mag?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 11:44

Katja schreef:
Nadeel daarvan is dat veel paarden dan weer achter trager worden omdat de schouders naar de verkeerde kant zijn. Ik probeer thuis de schouder naar de nieuwe buitenkant te doen met buitenstelling en dan iets de achterhand naar binnen dan zijn de wissels goed. Maar daar heb ik in de proef niet helemaal de tijd voor gehad :+

Als je de schouders naar buiten houdt is het binnenachterbeen juist vrijer om door te springen, dus ik zie niet goed hoe een paard achter trager zou worden van de schouders naar buiten te verplaatsen. Je beschrijft ook precies wat ik bedoel en je zegt zelf dat dan de wissels goed zijn, dus het werkt wel. Nu alleen nog in de proef het in een paar passen voor elkaar kunnen krijgen!

miranda21 schreef:

Dit komt vaker voor en heeft meestal te maken met het feit dat een paard in draf moet scharen en in galop niet. Paarden die daar moeite mee hebben zullen dus de galopappuyementen gemakkelijker doen dan de draf. Veel oefenen met het scharen, extremer doorvragen, omstellen naar wijken en dan nog meer zijwaarts vragen, terug naar stap en de achterhand doortikken, dat soort dingen. Zelfs door de wendingen heen in renvers doorgaan (dus de schouders iets aan de binnenkant houden en dan een omgekeerde travers met de achterhand naar buiten) waardoor het paard de achterhand voorbij de voorhand moet brengen wil ook vaak wel helpen.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 11:46

lienbono schreef:
Grappig :D Nuja, ben in België wel al Z1 (binnenkort Z2) dus ik zou dat in Nederland dan ook wel mogen starten denk ik hé? of niet?
Daarnaast nog even een vraagje Jenny.. Rij jij ook M10? En start je dan ook in Nederland? Een vriendin van me gaat M10 starten. Maar omdat er weinig wedstrijden zijn zou ze ook graag wat wedstrijden in Nederland starten. Weet jij of dat mag?

Als je met je LRV Z1 klassering naar Nederland gaat dan mag je natuurlijk wel gewoon Z1 starten!

Ik rijd komend seizoen hoop ik M10 met Samuel als we de punten hebben. In Nederland kennen we dat niet, dan wordt het ZZ licht of ZZ Zwaar. Je kunt een gastlicentie aanvragen voor NL maar dat is weinig zinvol omdat je die punten niet mee mag nemen naar het andere land, het kost dus alleen maar geld en je rijdt eigenlijk voor spek en bonen mee.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 12:05

horseyfries schreef:
Als je de schouders naar buiten houdt is het binnenachterbeen juist vrijer om door te springen, dus ik zie niet goed hoe een paard achter trager zou worden van de schouders naar buiten te verplaatsen. Je beschrijft ook precies wat ik bedoel en je zegt zelf dat dan de wissels goed zijn, dus het werkt wel. Nu alleen nog in de proef het in een paar passen voor elkaar kunnen krijgen!
De schouder naar buiten is natuurlijk de goede kant 8)7
Dat zijn dingen die je zo doet als je erop zit maar als ik het dan opschrijf kan binnen en buiten wel eens door de war gaan.

odenxia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 12:20

Jeetje had een hoop om bij te lezen.

Ik ben zelf het M2 en Z1 (ook het Z2 trouwens in 5 of 6 wedstrijden) doorgevlogen. Was voor ons de moeite niet om meer te starten dan de benodigde 10wp. Train liever thuis door en ga dan over naar de volgende klasse.

Fysio is vrijdag bij Ur geweest en kon niet echt de specifieke oorzaak vinden van zijn gedrag. Ze heeft hem wel wat los gemaakt maar verder geen bijzondere dingen. Heb hem nu al 2,5 week aan de longe lopen dus misschien heeft de rust periode ook wel zn werk gedaan. Vandaag gaan we er weer op voor het eerst, ben benieuwd hoe die aan voelt. Deze week mogen we alleen basis doen, week erop L/M nivo en die week daarop mogen we weer een beetje meer. We zullen zien.

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 13:05

Op zich fijn dat de fysio geen gekke dingen heeft kunnen vinden, toch? Lekker dat je er vandaag weer op mag. Je zal het longeren wel zat zijn!

Horseyfries en Katja, ik snap het even niet meer :P Stel dat ik op linkom rijdt in de rechtergalop, dan moet ik dus zijn schouder naar rechts plaatsen en zijn achterhand naar links. Stelling naar rechts of links? In mijn les doe ik nu lichte stelling naar links met schouders naar rechts en achterhand naar links.

loveSaros

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 13:57

Ik heb mijn laatste punt binnen weten te halen gisteren!
Ondanks de storm toch op pad gegaan, met inrijden nogal wat plassen in de buitenbak gehad helaas.
Maar het is gelukt :) De 1e proef ging niet lekker, ze nam te veel eigen initiatief waardoor ik meer aan het meeliften was. In de 2e proef een stuk lekkerder gereden, met meer controle en ook wat dingen uitgeprobeerd! Had 203 en 207 en was 1e in de 2e proef :) !

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 14:28

Gefeliciteerd! Welkom bij de Z2 startgerechtigde club, haha! :D Mooi dat je ook 1e geworden bent :)

odenxia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 14:30

Gefeliciteerd LS. Nu lekker trainen voor het Z2 en dan knallen in de ring ;)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 15:41

sharon_quiz schreef:
Op zich fijn dat de fysio geen gekke dingen heeft kunnen vinden, toch? Lekker dat je er vandaag weer op mag. Je zal het longeren wel zat zijn!

Horseyfries en Katja, ik snap het even niet meer :P Stel dat ik op linkom rijdt in de rechtergalop, dan moet ik dus zijn schouder naar rechts plaatsen en zijn achterhand naar links. Stelling naar rechts of links? In mijn les doe ik nu lichte stelling naar links met schouders naar rechts en achterhand naar links.

Haha ja we maken het er niet gemakkelijk op hé! Ja, als je linksom rijdt in de rechtergalop, de schouder naar rechts verplaatsen (naar de "nieuwe buitenkant"). In de voorbereiding zien of hij goed nageeflijk is door zowel linker als rechterstelling te vragen, maar in de wissel zelf redelijk recht houden met de nieuwe buitenteugel (dus in jouw voorbeeld de rechterteugel). Als je stelling links vraagt doe je dat met je binnenteugel en daarmee vertraag je het nieuwe binnenachterbeen wat juist vlug moet zijn, dus in de wissel zelf wil je dat niet doen. Voor de wissel wel om te controleren of hij goed los is op die linkerkant, want als hij die vast houdt helpt het niet dat jij loslaat en blijft hij toch nog traag linksachter omdat hij links niet goed losgelaten heeft.

Duidelijker?

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 15:47

Helemaal duidelijk! Thanks! kan wel merken dat je les geeft, je legt alles prima uit. Vandaag heeft ie vrij, maar ik ga er morgen meteen weer mee aan de slag.

Heb net m'n bestelling binnengekregen van Eurostar. Bandages, dekje en zweetdeken in de kleur grijs/cherry (met die badge erop). Ben er helemaal happy van, haha! Morgen meteen alles op doen bij hem :D Ik kan zo gelukkig worden van nieuwe spullen, haha!

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 15:51

Duidelijke uitleg Jenny! Fijn! Zo doen wij het ook. Soms lukt het echt al prima.. Maar soms snappen we er allebei nog niets van :P

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 15:57

lienbono schreef:
Duidelijke uitleg Jenny! Fijn! Zo doen wij het ook. Soms lukt het echt al prima.. Maar soms snappen we er allebei nog niets van :P

Zo voel ik me met de wissels om de pas... De ene dag "Yes!", de andere dag "We leren het nooooooit foutloos te doen..." ;)
Ben nu een nieuwe truc begonnen, hij haalt de wissels om de twee en de wissels om de pas vaak door elkaar, dus nu ben ik begonnen met elke keer als ik om de pas ga doen eerst "Let op, PAS" te zeggen. Geen idee of het wat uithaalt maar kwaad zal het niet kunnen.

Gefeliciteerd LoveSaros, super dat je je laatste winstpunt hebt binnengesleept!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 16:01

Wissels om de pas vind ik echt lastig met paarden die het nog niet kennen. Als je één keer nadenkt dan ben je al te laat.

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 16:02

Je kan het maar proberen hé! :P Nu, we zijn nu een maandje aan het oefenen op de wissels en er zitten er elke keer wel een paar goeie bij. Dus 'dit leer ik nooit' denk ik voorlopig nog niet :P Ik heb zelf nog nooit wissels gereden dus we gaan er gewoon rustig onze tijd voor nemen. Saar kan het al wel maar ook nog niet echt bevestigd. Al denk't m'n papa nog altijd dat ik dat noooooooit ga kunnen :D

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 16:04

Dan bewijs je je papa maar lekker het tegendeel! ;)

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 16:05

Voorlopig lukt dat nog niet :D Maar ik geef niet op!

odenxia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 16:09

horseyfries schreef:
Dan bewijs je je papa maar lekker het tegendeel! ;)

:')