Kur Gal en Rath

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 14:17

horseyfries schreef:
Ach Lovely, hou toch op, elke kür van elke ruiter is anders, en dan zou je met zo'n topproductie en een heel team wat achter zo'n paard staat niets origineels kunnen bedenken?
Dat je een lijn hetzelfde rijdt ok, maar dat je met al die verplichte onderdelen en daarnaast ultieme vrijheid niets origineels kunt verzinnen met zo'n toppaard is onbegrijpelijk.

De tijd ontneemt je toch echt die ultieme vrijheid en de mogelijkheden van paard en ruiter ook.
Als het echt allemaal zo makkelijk was als sommigen denken, waarom verdienen mensen dan zo veel voor het maken van een kür.
Laatst bijgewerkt door Tendance op 22-06-11 14:20, in het totaal 1 keer bewerkt

prakkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 14:19

valt wel mee hoor. ik heb voor hetzelfde paard mijn kuren gemaakt (en dus ook voor dezelfde ruiter ;) ) en ze zijn allemaal totaal verschillende geworden.

Even een simpel voorbeeldje:
kur 1 galopapp:
-KB appuyeren
-BE door een S vhv
-EM appuyeren

(deze kan ook nog makkelijker, door bij A af te wenden en te appuyeren en het 2e gedeelte tot de middenlijn te appuyeren).

kur 2 galopapp:
-A afwenden
-DB appuyeren en wissel

kur 3 galopapp:
-FX appuyeren
-X wissel
-XM appuyeren

kur 4:
A afwenden
DG zigzag appuyement 5-10-5 met wissels op de omstellingen

genoeg variatie?

horseyfries

Re: Kur Gal en Rath

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 14:29

Ik ga hier echt niet tienduizend voorbeelden neerzetten (alleen al omdat ze dan ook weer gebruikt kunnen worden) maar heb zelf genoeg küren bedacht om te weten dat je met zes minuten en vijftien onderdelen een zee van mogelijkheden hebt.
Wie volhoudt dat dat niet zo is heeft blijkbaar zelf te weinig fantasie om iets origineels te maken, maar ik mag toch hopen dat bij een combinatie die olympisch goud denkt te halen de fantasie als zij al niet voorhanden is, wel aangekocht wordt...
Dat een kür zoveel geld kost heeft meer te maken met de muziekproductie dan met het maken van de choreografie, dat doen de meeste ruiters zelf omdat zij het beste weten wat kan en wat niet kan.

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 14:35

Dat sommige Bokkers aangaven dat Rath met een nieuwe Kür zou komen, en niet alleen muziek, is wel in diverse media geplaatst. Helaas is het onder het nieuws van de spiegelkür redelijk ondergesneeuwd, of ik kan niet meer zoeken (of vinden)

Balve. Im Rahmen des nationalen und internationalen Turniers im sauerländischen Balve ging es heute um den zweiten Meistertitel der Dressurreiter. Der wurde in der Kür vergeben. Gespannt warteten die Zuschauer auf die elf qualifizierten Reiter, unter ihnen Matthias Alexander Rath, und vor allem auf die neue Kür, deren Musik der deutsche DJ Paul van Dyk extra für Totilas komponierte.

Am Sonntag in Balve wird Totilas sie das erste Mal zeigen - seine neue Kür. Wie Matthias Alexander Rath heute mitteilt (siehe auch http://www.matthias-rath.de), hat DJ Paul van Dyk die neue Kür nach drei Monaten intensiver Arbeit für die Deutschen Meisterschaften fertig gestellt.

Feitelijk ontkent Rath het ook niet, hij zegt namelijk dat zijn nieuwe Kür lijkt op die van Gal, en zegt later ook geen tijd te hebben gehad, een nieuwe te maken.

prakkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 14:35

Ik ben ook niet van plan mijn hele kuren hier neer te zetten hoor.

Ik had alleen de gedachte dat het misschien zou helpen bij de discussie omdat dit wat makkelijker een beeld vormt en duidelijk maakt dat er dus wel veel variaties bij een onderdeel zijn. Zelfs een onderdeel die je altijd zijwaarts moet rijden en je dus door de oefening zelf wat belemmerd wordt, je kan een appuyement nou eenmaal niet op een volte doen.

Als mensen nu nog steeds overtuigd zijn dat dit de enige variatie is die iemand kan bedenken op een kur, dan laat ik het erbij.

Amytj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 14:41

Lovely schreef:
Nou Vesceron en HF, hoe origineel zijn die kuren nou helemaal nog? Op een gegeven moment kwam het met 1 hand rijden om de hoek kijken, mochten er meerdere pirouettes achter elkaar gereden worden, maar heel veel meer variatie is er ook weer niet. En eindeloos varieren kan ook niet, je kan hooguit binnen de gangen de volgorde wat aanpassen, maar hoe origineel kun je nou helemaal zijn met een kur van 5 minuten met zoveel verplichte onderdelen? Ik denk dat als je alle kuren naast elkaar legt, je meer overeenkomsten dan verschillen tegen komt. Als je het daar niet mee eens bent, mag je mij best dom noemen hoor, zit ik niet mee.

het gaat erom dat deze precies het zelfde is alleen dan in spiegelbeeld.. Dat is heel wat anders als toevallig een paar lijnen die het zelfde zijn..

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 14:43

Uit gastenboek Rath:

"Aber auf gekauften Erfolg braucht niemand stolz sein."

Weer een die de spijker op zijn kop slaat...vind ik.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 14:43

Citaat:
Matthias Alexander Rath rijdt zondag in het Duitse Balve voor het eerst zijn nieuwe kür met Totilas (v. Gribaldi) voor publiek. Muziekproducer en DJ Paul van Dyk ontwikkelde de kür op klassieke muziek. Rath vertelt trots: “We zijn dolblij met dit muzikale meesterstuk dat perfect past bij de bewegingen van Totilas. De rillingen liepen over mijn rug toen ik de muziek voor het eerst hoorde.”

De ontwikkeling van de nieuwe kür nam drie maanden in beslag. “Eerst heb ik de bewegingen van Totilas bestudeerd en geanalyseerd tijdens de trainingen met Matthias. Daarmee heb ik de timing, het tempo en de beat voor de muziek bepaald”, aldus Van Dyk. In een muziekstudio van Londen werkte hij vervolgens samen met liedjesschrijver Johnny MacDaid aan de samenstelling van de kür. De opname van de muziek gebeurde later in Berlijn. “Matthias Rath en Ann Kathrin Linsenhoff kwamen vaak luisteren en namen de fijne details met me door. Het is een grote eer om een kür te ontwikkelen voor zo’n dressuurster”, aldus Van Dyk. Rath is heel benieuwd naar de reacties van het publiek. “Ik hoop dat we met deze kür een lach op de gezichten van het publiek kunnen brengen”, aldus Rath.

Dit is de aankondiging van de nieuwe kür. Als ze hierin nu gewoon gezegd hadden dat ze de choreo van Edward gebruikt hadden omdat Totilas die goed kende of die hem goed lag, dan was er niets aan de hand geweest. Maar met zoveel bombarie een nieuwe kur aankondigen terwijl die zowel qua choreo als qua muziek zoveel lijkt op de oude, dat komt gewoon heel raar over.
Gelukkig zijn er een heleboel echte Duitse fans wel zo eerlijk om dat toe te geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 14:45

Prakkie en HF, ik zit niet op een clinic kurmaken te wachten, maar ik vond het wel de moeite waard om de discussie uit de negatieve sfeer te halen en weg van het Mathias Rath bashen. Maar helaas wil bokt gewoon graag op die jongen bashen, niks aan te doen.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 14:46

horseyfries schreef:
Citaat:
Matthias Alexander Rath rijdt zondag in het Duitse Balve voor het eerst zijn nieuwe kür met Totilas (v. Gribaldi) voor publiek. Muziekproducer en DJ Paul van Dyk ontwikkelde de kür op klassieke muziek. Rath vertelt trots: “We zijn dolblij met dit muzikale meesterstuk dat perfect past bij de bewegingen van Totilas. De rillingen liepen over mijn rug toen ik de muziek voor het eerst hoorde.”

De ontwikkeling van de nieuwe kür nam drie maanden in beslag. “Eerst heb ik de bewegingen van Totilas bestudeerd en geanalyseerd tijdens de trainingen met Matthias. Daarmee heb ik de timing, het tempo en de beat voor de muziek bepaald”, aldus Van Dyk. In een muziekstudio van Londen werkte hij vervolgens samen met liedjesschrijver Johnny MacDaid aan de samenstelling van de kür. De opname van de muziek gebeurde later in Berlijn. “Matthias Rath en Ann Kathrin Linsenhoff kwamen vaak luisteren en namen de fijne details met me door. Het is een grote eer om een kür te ontwikkelen voor zo’n dressuurster”, aldus Van Dyk. Rath is heel benieuwd naar de reacties van het publiek. “Ik hoop dat we met deze kür een lach op de gezichten van het publiek kunnen brengen”, aldus Rath.

Dit is de aankondiging van de nieuwe kür. Als ze hierin nu gewoon gezegd hadden dat ze de choreo van Edward gebruikt hadden omdat Totilas die goed kende of die hem goed lag, dan was er niets aan de hand geweest. Maar met zoveel bombarie een nieuwe kur aankondigen terwijl die zowel qua choreo als qua muziek zoveel lijkt op de oude, dat komt gewoon heel raar over.
Gelukkig zijn er een heleboel echte Duitse fans wel zo eerlijk om dat toe te geven.

Nee, dat zijn weer de Nederlanders (Lees: Nederlandse pers) die alles uit z'n verband trekken. Rath heeft het enkel en alleen over nieuwe muziek gehad hoor...!

Amytj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 14:46

manubres schreef:
Uit gastenboek Rath:

"Aber auf gekauften Erfolg braucht niemand stolz sein."

Weer een die de spijker op zijn kop slaat...vind ik.

:j

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 14:53

quote Adil:
Nee, dat zijn weer de Nederlanders (Lees: Nederlandse pers) die alles uit z'n verband trekken. Rath heeft het enkel en alleen over nieuwe muziek gehad hoor...![/quote]

Ik heb anders Duitse pers gekopieerd. (niet gespiegeld). Denk dat het gaat om hoe men het leest. Je kunt lezen, een nieuwe Kür, en denken aan de muziek, of een nieuwe Kür, en denken aan de oefeningen. Als Rath later zegt, als het hem gevraagd wordt, dat zijn Kür 'sehr änlich' is aan Gal's Kür, had hij dus wel meteen kunnen zeggen, ik had het alleen over de muziek. Wat hij niet doet.
Laatst bijgewerkt door luve_rozes op 22-06-11 14:54, in het totaal 1 keer bewerkt

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 14:54

Adil, jij bent dan weer het tegenovergestelde van een Bokt Basher, jij bedekt alles nu blijkbaar maar met de mantel der liefde als het om MAR gaat. Hij heeft nérgens gezegd dat het ALLEEN om de muziek ging, het enige wat iets had kunnen verraden was de opmerking van Paul van Dyck: "De opdracht was tegenstrijdig, het moest een beetje van hetzelfde zijn, maar wel anders."
Rath en de rest van de clan hebben zich alleen maar in superlatieven uitgelaten over de splinternieuwe kür.
Dat is gewoon dom, héél dom.

prakkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 14:54

Lovely schreef:
Prakkie en HF, ik zit niet op een clinic kurmaken te wachten, maar ik vond het wel de moeite waard om de discussie uit de negatieve sfeer te halen en weg van het Mathias Rath bashen. Maar helaas wil bokt gewoon graag op die jongen bashen, niks aan te doen.

Heel goed dat je dat wilt doen, maar dan moeten je argumenten wel onderbouwd zijn met iets wat niet zo makkelijk onderuit te halen is, dat komt ongeloofwaardig over.
Ik ben normaal niet zo van me in discussies mengen, maar je was nu een mening aan het verdedigen die niet klopte.

Wat die jongen heeft gedaan is niet slim, vooral niet met de aankondiging van een nieuwe kur. Duidelijkheid had hier heel veel gescheeld.
Sommige mensen zullen altijd negatief praten over Rath, maar ik geloof dat mensen die Rath juist wilden zien slagen, dit ook niet de allerbeste zet van de wereld vonden.
Natuurlijk hoort er meer nuace in te zitten wat hier allemaal gezegd wordt, maar dat neemt niet weg dat wat Rath gedaan heeft,niet bijster slim is en dat de PR een duidelijkere uitleg van te voren had moeten geven.

Dat naast het feit dat ik het echt niet netjes van hem vind om zonder overleg met Edward Gal dit te doen. Je kan de man iig informeren, dan komt het een stuk vriendelijker over.
Laatst bijgewerkt door prakkie op 22-06-11 14:56, in het totaal 1 keer bewerkt

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 14:55

prakkie schreef:
Lovely schreef:

Heel goed dat je dat wilt doen, maar dan moeten je argumenten wel onderbouwd zijn met iets wat niet zo makkelijk onderuit te halen is, dat komt ongeloofwaardig over.
Ik ben normaal niet zo van me in discussies mengen, maar je was nu een mening aan het verdedigen die niet klopte.

Wat die jongen heeft gedaan is niet slim, vooral niet met de aankondiging van een nieuwe kur. Duidelijkheid had hier heel veel gescheeld.
Sommige mensen zullen altijd negatief praten over Rath, maar ik geloof dat mensen die Rath juist wilden zien slagen, dit ook niet de allerbeste zet van de wereld vonden.
Natuurlijk hoort er meer nuace in te zitten wat hier allemaal gezegd wordt, maar dat neemt niet weg dat wat Rath gedaan heeft,niet bijster slim is en dat de PR een duidelijkere uitleg van te voren had moeten geven.

Dot naast het feit dat ik het echt niet netjes van hem vind om onder overleg met Edward Gal dit te doen. Je kan de man iig informeren, dan komt het een stuk vriendelijker over.

Zo met jou eens!

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 14:56

Even hele domme vraag hoor (heb geen verstand van kur rijden), maar het is toch eigenlijk onwijs onlogisch om een sterk gelijkende kur in spiegelbeeld te rijden? Lijkt me voor het paard alleen maar verwarrend? Dezelfde rijden is veel logischer, want die kur kent die knol inmiddels ook wel uit zijn hoofd...

horseyfries

Re: Kur Gal en Rath

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 14:58

Een paard kent het verschil niet tussen links en rechts maar gaat wel anticiperen op overgangen. Het spiegelbeeld doen was dus alleen een sneue poging om het een andere kür te laten lijken imo.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 14:59

horseyfries, denk jij nou werkelijk dat als Rath van te voren had gezegd dat hij zijn kur op die van Gal zou inspireren, het wel allemaal OK geweest was? Wie hou jij daar mee voor de gek? :=

Overigens blijf ik er bij dat t voor mij gewoon een andere kur is. *\o/*

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 15:00

horseyfries schreef:
Adil, jij bent dan weer het tegenovergestelde van een Bokt Basher, jij bedekt alles nu blijkbaar maar met de mantel der liefde als het om MAR gaat. Hij heeft nérgens gezegd dat het ALLEEN om de muziek ging, het enige wat iets had kunnen verraden was de opmerking van Paul van Dyck: "De opdracht was tegenstrijdig, het moest een beetje van hetzelfde zijn, maar wel anders."
Rath en de rest van de clan hebben zich alleen maar in superlatieven uitgelaten over de splinternieuwe kür.
Dat is gewoon dom, héél dom.

Kijk de Duitse bladen er op na, Rath heeft de woorden "nieuwe kür" nooit in de mond genomen maar sprak alleen van nieuwe muziek.

En dan blijf ik bij mijn mening zoals ik hem als eerder gaf:

Citaat:
Rath heeft het nooit over een nieuwe kür gehad zoals door sommige bokkers beweerd wordt, enkel over nieuwe muziek. Zolang er geen patent in de weg staat kan Rath doen en laten wat hij wil.

Of dit sportief is of niet, is afhankelijk van individu tot individu.
Meld dit bericht

Voor de rest moet ik even kwijt dat ik het enorm laag van je vind indirect mijn objectiviteit in twijfel te trekken (overigens heb ik het nooit over bashers gehad hoor, ik weet niet eens wat het is...).

In een discussie gaat het niet om winnaars of verliezers, maar om het geven van een mening, te leren van een ander (niet alleen qua inhoudt, maar ook op sociaal vlak). De manier waarop jij mijn mening en argumenten ondergraaft is niet netjes en hoort niet in een discussie thuis, in mijn ogen dan.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 15:02

Needje schreef:
horseyfries, denk jij nou werkelijk dat als Rath van te voren had gezegd dat hij zijn kur op die van Gal zou inspireren, het wel allemaal OK geweest was? Wie hou jij daar mee voor de gek? :=

Overigens blijf ik er bij dat t voor mij gewoon een andere kur is. *\o/*

Jij gelooft toch niet dat er evenveel ophef over was geweest als hij vantevoren netjes aan Edward had gevraagd of hij zijn choreo mocht gebruiken en vervolgens vantevoren in de pers had gemeld dat de muziek nieuw was maar de choreo met toestemming van Edward gebruikt was?
Dan had hij al heel veel wind uit de zeilen genomen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 15:03

Jannepauli schreef:
mylittlejoy schreef:
33 pagina's van paparathzi's tegen mensen die rathioneel willen goedpraten.

Je maakt m'n dag weer goed: papparazzi is een lastig woord, dus de verschrijving wordt je vergeven. Maar rathioneel vind ik in dit kader de ultieme vondst!

Heb jij al een argument waarom ik als Belg niet zou tellen? :+

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 15:03

prakkie schreef:
Wat die jongen heeft gedaan is niet slim, vooral niet met de aankondiging van een nieuwe kur.

Kijk, ik wordt hier al gevraagd voor vertalingen omdat mensen de Duitse teksten niet begrijpen (wat ik, gezien de eenvoud van de teksten, erg apart vind...).

Nogmaals, pak de Duitse artikelen erbij en je zult zien dat Rath alleen van nieuwe muziek spreekt! Dat de Nederlandse pers dat dan weer verdraaid, uit dommigheid, gebrek aan kennis van de Duitse taal of god moge weten waarom is al erg genoeg...

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 15:05

Adil, ik heb geen Duitse bladen, maar wel internet, en daar staat telkens hetzelfde "de nieuwe kür"!!

Beetje sneu dat je bij gebrek aan argumenten nu weer persoonlijk wordt, ik doel met mijn opmerking op een opmerking die eerder gemaakt is, en niet door jou. Het valt me echter wel op dat MAR niets slechts kan doen in jouw ogen en daarmee ben je in mijn ogen niet meer objectief, maar als jij jezelf geweldig objectief vind als je zelfs diefstal van een choreo goedpraat van iemand, best joh!

prakkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 15:05

Dan nog is duidelijkheid zoveel handiger, vooral met die nl-ers die zo slecht duits kunnen lezen :D

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 15:06

Toestemming aan iemand vragen om je eigen choreo te gebruiken... logisch.
Er zullen er een hoop zijn die hun kur op andere kuren baseren.
Het is alleen een probleem bij Rath, en niet bij al die anderen.
Misschien vind die gene die deze filmpjes naast elkaar heeft gezet het ook wel leuk om dat bij iedereen te doen. Kijken wie we nog meer van plagiaat kunnen beschuldigen!