sportpaard hoort niet op weide?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 16:43

mijn paard loopt 24/7 buiten. We rijden nu nog maar net wedstrijden (starten nu L1 ) maar doel is om de Z te halen. Maar ook dan zal hij lekker hier blijven lopen hoor, hij heeft het veel te veel naar zijn zin :)

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 16:43

Ik krijg altijd zo'n spijt van het antwoord geven op dit soort topics.
Al is het je dagelijks werk, doe je het 365 dagen per jaar, langer dan de gemiddelde Bokker oud is, dan wordt je als een "wat weet jij er nu van" onderuit gehaald.
Bekijk je de profielen van al deze beter wetende Bokkers, dan snap je gewoon niet, waar ze hun commentaar op baseren.
Zal wel aan mij liggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 16:45

Oke ik reageer nog 1 keer. Dat jij zegt dat je paard een eczeemdeken op heeft kwam na mijn post daarover ;) verder ben ik naar jou toe netjes gebleven en heb ik alleen een andere mening.
Misschien kun je me quoten waar ik op je inhak en je berichten afbrand?

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 16:45

Johanna59 schreef:
Al is het je dagelijks werk, doe je het 365 dagen per jaar, langer dan de gemiddelde Bokker oud is, dan wordt je als een "wat weet jij er nu van" onderuit gehaald.
Bekijk je de profielen van al deze beter wetende Bokkers, dan snap je gewoon niet, waar ze hun commentaar op baseren.
Zal wel aan mij liggen.

Dat zal helaas denk ik altijd blijven. Daarom hecht ik altijd meer waarde aan de mensen om me heen, die ook mijn paarden kennen, dan mensen hier op bokt. Tenzij ik echt vertrouwen heb in hun mening.

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 16:46

Mindim schreef:
Oke ik reageer nog 1 keer. Dat jij zegt dat je paard een eczeemdeken op heeft kwam na mijn post daarover ;) verder ben ik naar jou toe netjes gebleven en heb ik alleen een andere mening.

Kunnen jullie dat dan per pb doen... voorbeelden aanhalen en dit uitpraten. Niet nuttig dat wij dit allemaal meekrijgen en meelezen toch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 16:47

Johanna59 schreef:
Zal wel aan mij liggen.

Bij jou staat bij beroep sportpaarden, verder is je profiel leeg. Ik kan bij beroep ook sportpaarden invullen en de rest leeg laten, word ik dan meer serieus genomen? Sommigen zetten er ook gewoon maar wat in, wat dat betreft is zo'n forum vrij anoniem en kan men aardig wat dingen neerzetten, wat niet op de waarheid betrekking hoeft te hebben. Dus ik probeer daar niet van uit te gaan.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-08-11 16:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 16:48

Sansje schreef:
Mindim schreef:

Kunnen jullie dat dan per pb doen... voorbeelden aanhalen en dit uitpraten. Niet nuttig dat wij dit allemaal meekrijgen en meelezen toch.

Heb je gelijk in hoor, zal het hier niet meer mee vervuilen :D

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 16:49

Mindim schreef:

Nee laat maar. Lees het zelf maar terug, want dan zul je zien, dat je manier van lezen verbeterend en belerend is, terwijl je mijn bericht gewoon niet goed gelezen hebt. Als je mijn manier van schrijven niet begreep, dan had je me om een uitleg kunnen vragen, maar niet hoeven te beoordelen op wat je dacht dat ik ermee bedoelde. En ik heb al pagina's geleden gezegd, dat mijn paarden buiten staan en eerder naar binnen gaan omdat ze eczeem hebben en de 1 wel en de ander geen deken op kan/heeft of hoe ik het ook heb gezegd.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 16:52

Sansje schreef:
Mindim schreef:

En ja hoor, vanaf nu is het weer rustig, want verder dan de berichten die ik nu geschreven heb, heb ik er niets over te zeggen.

Behalve voor iedereen:
Ik vind het best, dat je me aanvalt op mijn berichten, maar lees ze dan wel eerst goed, of vraag om verduidelijking als je mijn bericht niet begrijpt.

Maar ik denk, dat dit voor iedereen geldt toch?

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 17:02

Laaavo schreef:
Tendance schreef:
Iemand er trouwens ooit over nagedacht, dat menig recreatiepaard logischerwijs minder blessures oploopt, dan een sportpaard?
Alleen de intensiteit waarmee het paard al dan niet getraind wordt verschilt vaak nogal. Een sportpaard loopt nu eenmaal meer risico.
Dan heb ik het natuurlijk niet over recreatiepaarden, die gewoon op wedstrijdniveau getraind worden, maar niet op wedstrijden worden uitgebracht. Die vallen namelijk hier ook onder de sportpaarden.

Dat is waar... :Y)

Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Het hangt ervan af hoe je de recreatie uitoefend natuurlijk. De mijne loop op een buitenritje van ongeveer 15 km over zwaar rulle ruiterpaden, kiezels etc. Ik denk niet dat ze daar minder van slijten dan gemiddelde dressuuroefeningen. Hezelfde geld voor aangespannen, hij loopt dan 30km, ook over asfaltwegen/ruiterpaden etc, waarbij ik ook niet te beroerd ben om op het strand de rem even in te trappen (nee dat is niet zielig, hij is het gewend en vind het juist heerlijk om echt te werken:P)

Toch schaar ik mezelf volledig onder een recreatieruiter, omdat ik geen wedstrijden rijdt en dus niet echt 'in de sport'zit.

Wat betreft de rest van het topic, ik heb niet alles doorgelezen, maar het valt me wel alweer snel op dat het tegenwoordig echt aan het doorslaan is. Mijn pony's lopen al 20 jaar 24/7 op de wei, hooguit af en toe in de winter niet.
Mijn paard (fjord) heeft door de jaren nogal gewisseld, het hing er ook wel vanaf wat ik met hem deed. In mijn wedstrijdtijd stond hij ook minder buiten. De reden is dat hij geschoren was en een geschoren paard in de winter 24-7 buiten vond ik toch misdadig. Overigens kwam hij wel genoeg buiten.

Nu staat hij hele dagen op het land, maargoed ik doe er ook minder fanatiek mee rijden in de winter, dus zit niet met het zweet en moeilijk droog krijg dilemma.

Wat mij betreft is het goed als een paard voor een aantal uren per dag iig sociaal contact heeft en zijn eigen beweging kan kiezen, of dit nu in een paddock of weide is.
24 uur per dag is naar mijn idee niet noodzakelijk en vind ik ook echt doorslaan, paar jaar terug deed niemand zich druk maken om weidegang en nu de hele wereld (op zich heel positief, maar het slaat door)

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 17:10

Yuri schreef:
Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Het hangt ervan af hoe je de recreatie uitoefend natuurlijk. De mijne loop op een buitenritje van ongeveer 15 km over zwaar rulle ruiterpaden, kiezels etc. Ik denk niet dat ze daar minder van slijten dan gemiddelde dressuuroefeningen. Hezelfde geld voor aangespannen, hij loopt dan 30km, ook over asfaltwegen/ruiterpaden etc, waarbij ik ook niet te beroerd ben om op het strand de rem even in te trappen (nee dat is niet zielig, hij is het gewend en vind het juist heerlijk om echt te werken:P)

Toch schaar ik mezelf volledig onder een recreatieruiter, omdat ik geen wedstrijden rijdt en dus niet echt 'in de sport'zit.

Wat betreft de rest van het topic, ik heb niet alles doorgelezen, maar het valt me wel alweer snel op dat het tegenwoordig echt aan het doorslaan is. Mijn pony's lopen al 20 jaar 24/7 op de wei, hooguit af en toe in de winter niet.
Mijn paard (fjord) heeft door de jaren nogal gewisseld, het hing er ook wel vanaf wat ik met hem deed. In mijn wedstrijdtijd stond hij ook minder buiten. De reden is dat hij geschoren was en een geschoren paard in de winter 24-7 buiten vond ik toch misdadig. Overigens kwam hij wel genoeg buiten.

Nu staat hij hele dagen op het land, maargoed ik doe er ook minder fanatiek mee rijden in de winter, dus zit niet met het zweet en moeilijk droog krijg dilemma.

Wat mij betreft is het goed als een paard voor een aantal uren per dag iig sociaal contact heeft en zijn eigen beweging kan kiezen, of dit nu in een paddock of weide is.
24 uur per dag is naar mijn idee niet noodzakelijk en vind ik ook echt doorslaan, paar jaar terug deed niemand zich druk maken om weidegang en nu de hele wereld (op zich heel positief, maar het slaat door)

Dit laatste ben ik zeker met je eens en over het eerste stukje.
Ik vind jouw paardje best een intensief beestje hoor. Ik zou in ieder geval je paard niet onder recreatiepaard noemen, maar dat is ook een beetje met wat versta je onder recreatie en wat niet.
Ik lees hier toch meer over een paard, dat in ieder geval sport beoefend!

Natuurlijk is het niet zo, dat ieder paard, dat een verhoogd risico loopt, ook daadwerkelijk een blessure krijgt, dat hoor je mij niet zeggen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 17:12

24/7 per dag hoeft om mij ook niet perse, maar volgens ging het daar ook niet over. Maar of een sportpaard uberhaupt weidegang nodig heeft.

Mijn ene paard loopt 24/7 met een deken op in de wei, medische noodzaak. Hij maakt aardig wintervacht aan en wanneer in de winter intensief bereden, gaat de vacht er af en een deken op. Hij staat in een inloop in de winter. Mijn andere paard had moeite met op gewicht blijven in de winter, dus deken op zodat de energie naar het dikker worden kon gaan ipv naar het warmhouden.
Ik ben niet tegen stal, dekens, ijzers en noem het. Maar vind het zeer belangrijk dat paarden per dag sociaal contact hebben en de ruimte om flink los de benen te kunnen strekken en grazen gedurende minimaal 7 uren per dag. Ook een sportpaard.
Ik ken mensen die hun paarden 365 per jaar op stal houden, afgezien van het trainen en de stapmolen, want het is te ver lopen naar de weide om het paard op te halen (paarden willen vaak ook niet komen dan), dat vind ik absurd. Net als een volkomen gezond paard een regendek tegen de regen opleggen met 20+ graden, want het paard kan er niet tegen, het wordt koud :roll: .
Gelukkig is er ook een heel groot gros ruiters die wel met hun paarden wedstrijden rijden, maar waar naast het paard ook nog een paardenleven heeft.
Maar volgens mij hebben we het hier meer over de excessen dan over doorsnee. Zo is niet iedere recreatieruiter onervaren en geitewollensokkenachtig en zo is niet iedere wedstrijdruiter met setjes bezig en houdt zijn paard op stal.
Alhoewel de plaatselijke springruiter soms minder uit de hoogte doet, dan sommige amateurruiters die zichzelf als topruiter zien :D

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 17:13

Snap ok wel wat je er mee bedoeld hoor, maar het is inderdaad maar net wat je met een paard doet. Toch heb ik zelf wel het idee dat het sportpaard van tegenwoordig minder kan hebben in gestel dan die van 20 jaar terug. MAargoed dat is misschien een persoonlijk beeld wat ik heb :P Vooral in de benen vind ik ze meer problemen hebben (gemiddeld) en minder kunnen hebben. Misschien heeft dat te maken met de hoogte, wordt natuurlijk ook steeds groter gefokt enzo.

Anoniemkl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 17:14

wat een onzin!!!!!!!!!!!!!!! :(
alsof je een atleet 20 uur per dag in een huis opsluit omdat ze anders niet goed genoeg zouden gaan presteren!!!!!!

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 17:17

Mindim schreef:
24/7 per dag hoeft om mij ook niet perse, maar volgens ging het daar ook niet over. Maar of een sportpaard uberhaupt weidegang nodig heeft.

Mijn ene paard loopt 24/7 met een deken op in de wei, medische noodzaak. Hij maakt aardig wintervacht aan en wanneer in de winter intensief bereden, gaat de vacht er af en een deken op. Hij staat in een inloop in de winter. Mijn andere paard had moeite met op gewicht blijven in de winter, dus deken op zodat de energie naar het dikker worden kon gaan ipv naar het warmhouden.
Ik ben niet tegen stal, dekens, ijzers en noem het. Maar vind het zeer belangrijk dat paarden per dag sociaal contact hebben en de ruimte om flink los de benen te kunnen strekken en grazen gedurende minimaal 7 uren per dag. Ook een sportpaard.
Ik ken mensen die hun paarden 365 per jaar op stal houden, afgezien van het trainen en de stapmolen, want het is te ver lopen naar de weide om het paard op te halen (paarden willen vaak ook niet komen dan), dat vind ik absurd. Net als een volkomen gezond paard een regendek tegen de regen opleggen met 20+ graden, want het paard kan er niet tegen, het wordt koud :roll: .
Gelukkig is er ook een heel groot gros ruiters die wel met hun paarden wedstrijden rijden, maar waar naast het paard ook nog een paardenleven heeft.
Maar volgens mij hebben we het hier meer over de excessen dan over doorsnee. Zo is niet iedere recreatieruiter onervaren en geitewollensokkenachtig en zo is niet iedere wedstrijdruiter met setjes bezig en houdt zijn paard op stal.
Alhoewel de plaatselijke springruiter soms minder uit de hoogte doet, dan sommige amateurruiters die zichzelf als topruiter zien :D

Jemig ik snap niet waarom je met me in discussie ging, want blijkbaar ben je het in zijn geheel volledig met me eens!!!
Ik ben ook tegen een regendek met 20+, maar in de winter staan die van mij wel met een regendichte deken buiten en vind het geen probleem als mensen met onder de 20 graden een regendeken opdoen, die van mij krijgen het alleen niet, die kunnen er wel tegen.

Zo probleem ook weer uit de wereld!

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 17:21

specialmoon schreef:
wat een onzin!!!!!!!!!!!!!!! :(
alsof je een atleet 20 uur per dag in een huis opsluit omdat ze anders niet goed genoeg zouden gaan presteren!!!!!!

Oke een heftige reactie, maar nu.... Hoe wil jij het zien....

Daydream27

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 17:22

Yuri schreef:

Ten eerste ben ik het totaal met bovenstaande eens! Het gaat om een goede balans, en die balans moet je opmaken uit hetgeen je van je paard wilt vragen.

Ik begrijp namelijk niet dat de mensen die voor 24/7 op de wei zijn, niet kijken naar de eerlijkheid tegenover je paard. Ik bedoel, als een paard bijvoorbeelde dag en nacht op de wei staat. Vervolgens kom je rond een uur of 20.00 na je werk even je paard uit de wei trekken. Hup even poetsen en zadel op. Vervolgens moet dit 'sportpaard' zwaar trainen en zn best doen.

Zelf vind ik dit niet eerlijk, stel je eens een topsporter voor, die kan toch ook niet de hele dag op de bank gaan liggen luieren en eten?

Uiteraard zullen er altijd uitzonderingen zijn van gevallen waarin dit wel goed gaat. Maar zelf vind ik het voor mijn paard (we starten pas Z2, maar proberen serieus te trainen) goed werken om hem 2 uur op de wei te hebben, aan de hand te stappen of in de molen, serieus trainen (anderhalf uur inclusief ruim in- en uitstappen) en daarnaast uiteraard nog poesten en verzorgen. Dit alles probeer ik dan altijd zo goed mogelijk over de dag te verdelen. Daarnaast heeft hij af en toe vakantie en komt dan langer op de wei. Eigenlijk houd ik voor hem hetzelfde aan als voor mezelf, ik heb ook maar 30 vakantiedagen, hahaha.

Er moet naar mijn mening een goede balans zijn tussen wat je van je paard wilt vragen en de weidegang.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 17:22

Johanna59 schreef:
Zal wel aan mij liggen.

Die ruimte heeft men hier op bokt gekregen en als je goedbedoelend die ruimte wat wil inperken dan word je door de moderators op je vingers getikt omdat iedereen recht heeft op een mening en kennelijk ook op de manier waarop men die wil opdringen.

Maar even voor de mensen die weten hoe het moet: ik ben op zoek naar een stal voor een 10 jarig paard dat in de sport M2 moet lopen. Ik wil veilig en verantwoord met hem kunnen werken, dus als iemand een geschikte stal weet in de buurt van Amsterdam, dan hoor ik het graag :).

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 17:34

Mindim schreef:
Een paard heeft een vacht en geen kale huid, zij zijn er tegen bestand, wij niet.

Precies. Daar gaan we weer!! Vermenselijking..... En juist daar gaan sommigen de fout mee in. ;)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 17:41

Wat ik jammer vind in deze discussies is dat velen denken dat ik bij elk paard voor 24/7 buiten ben, omdat MIJN paard wel zo leeft. Ik zeg zo vaak dat je altijd naar het dier zelf moet kijken. Ik vind een ouder paard of een paard met minder weerstand weer een heel ander verhaal voor 24/7 buiten. Dat hangt zo van het dier en de eventuele weersomstandigheden af. Maar ook aan de schuilgelegenheid. Maar ik denk wel dat elk gezond paard, sportpaard of niet, het 24/7 buiten prima kan doen. In principe. Even buiten de eisen van de ruiter dan, he. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 18:00

Tendance schreef:
Jemig ik snap niet waarom je met me in discussie ging, want blijkbaar ben je het in zijn geheel volledig met me eens!!!
Ik ben ook tegen een regendek met 20+, maar in de winter staan die van mij wel met een regendichte deken buiten en vind het geen probleem als mensen met onder de 20 graden een regendeken opdoen, die van mij krijgen het alleen niet, die kunnen er wel tegen.

Zo probleem ook weer uit de wereld!

Ik heb ook een mooie Bucas Smartex liggen hoor voor in de winter. Probeer wel naar de behoefte van het paard te kijken. Zijn/haar behoeften gaan bij mij voor op mijn gemak of wens.
Recreatiepaarden zowel als sportpaarden zijn in beginsel allemaal gewoon paard en hebben dezelfde basisbehoeften.
De een probeert daar meer aan tegemoet te komen dan de ander, bij sommigen gaat eigen gemak voor het paard en anderen behandelen hun paard als kwetsbaar barbiepaard. Dat kan uit een goed hart komen hoor, daar wil ik niets van zeggen. Mijn buurvrouw denkt ook goed te zijn voor haar katten, alleen wegen haar twee jarige katten elk bijna 9 kilo.
Sportpaarden zijn ook gewoon paarden, je hoeft geen sportruiter te zijn om aan zijn basisbehoeften tegemoet te komen. Vandaar dat ik recreatieruiter, sportruiter ook niet zo in deze discussie vind passen.

Ik ben geen natural en geen sportruiter, ik zweef er ergens tussen in, maar dat kan niet, want dan pas je niet in een hokje en dat vind men lastig. Laatst werd ik aangesproken, omdat ik niets in mijn profiel had staan, dus ook wel geen verstand van paarden zou hebben, ik had waarschijnlijk iets te verbergen, anders had ik mijn profiel toch wel vol?
Ik wil me niet hoeven te verantwoorden aan totaal vreemden, door iedereen een kijkje in mijn leven te geven.
Mijn hele leven zwerf ik al tussen de paarden, dus heb er vast wel iets van opgestoken. Ik sta er liever naast dan erop, maakt me niet minder. Ik geef alleen nooit commentaar op iemands rijden, ook al heb ik soms de neiging. Maar ik heb wel ervaring met paarden en zie veel en van daaruit reageer ik op dingen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 18:03

hoe zou een paard wat 24/7 buiten loopt, de hele dag luieren en dan ineens aan hetw erk moeten, dat geldt toch eerder voor paarden die van stal geplukt worden om te gaan rijden lijkt mij??
Bovendien heb je als het goed is altijd goede opbouw in je training, dan moet het eigenlijk niet uitmaken of hij uit de wei of van stal komt toch? ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 18:03

Lovely schreef:
Die ruimte heeft men hier op bokt gekregen en als je goedbedoelend die ruimte wat wil inperken dan word je door de moderators op je vingers getikt omdat iedereen recht heeft op een mening en kennelijk ook op de manier waarop men die wil opdringen.

Maar even voor de mensen die weten hoe het moet: ik ben op zoek naar een stal voor een 10 jarig paard dat in de sport M2 moet lopen. Ik wil veilig en verantwoord met hem kunnen werken, dus als iemand een geschikte stal weet in de buurt van Amsterdam, dan hoor ik het graag :).

Mag ik vragen wat je bedoeld met : "voor de mensen die weten hoe het moet".

Vraag eens aan de Z2 ruiter, misschien kan die een stal aanbevelen, ik zal het als recreatieveling niet durven :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 18:04

opisop_shop schreef:
hoe zou een paard wat 24/7 buiten loopt, de hele dag luieren en dan ineens aan hetw erk moeten, dat geldt toch eerder voor paarden die van stal geplukt worden om te gaan rijden lijkt mij??
Bovendien heb je als het goed is altijd goede opbouw in je training, dan moet het eigenlijk niet uitmaken of hij uit de wei of van stal komt toch? ;)

Lopen zich de hele dag vol te vreten, tenminste dat denk ik als ik hoor dat het wordt vergeleken met een atleet die de hele dag op de bank ligt te luieren en zich vol zit te eten >;)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 18:06

zolang de accomodatie goed is voor jouw paard en jouw wensen, maakt het toch niet uit welk niveau je paard loopt? Of heb je perse een binnenbak nodig vanaf de Z bijvoorbeeld, of een stapmolen? ;)
Volgens mij maakt dat toch niet uit? Het gaat erom dat je paard er happy is en jij voldoende trainingsmogelijkheden hebt?

Een paard dat de hele dag buitenloopt hoeft niet perse de hele dag te vreten, ligt eraan op wat voor weide je hem hebt (of zet m in een grote paddock), en of hij maatjes heeft, die van mij speelt ook lekker veel dus staat niet de hele dag te staan hoor, en dat terwijl hij onbeperkt ruwvoer heeft.