Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eveline77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 18:02

PSvanLot schreef:
T/M M2 en dan beperken dat je niet alleen met online starten kunt promoveren, maar dat het een combinatie van moet zijn.

In mijn ogen ook de beste keuze...

Ben benieuwd wanneer en hoe het weer van start gaat!!

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 19:47

Ik kom weer even binnen vallen :o sorry!
Maar ik dacht hier eens gelezen te hebben dat een wedstrijd niet zomaar omgezet mocht worden naar een meetmoment? Weet iemand hoe dit precies zit?
Ik vind 25 euro voor een meetmoment zelf nogal pittig en ze hebben dat ook pas vandaag bekend gemaakt voor de “wedstrijd” van vrijdag, waardoor je ook niet meer kosteloos kunt afmelden...

PSvanLot

Re: Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 19:49

Tot afgelopen week mocht het inderdaad niet, ik weet niet of dat nu veranderd is.
De wedstrijd waar ik vandaag moest jureren mocht het niet omzetten en hebben een gewone wedstrijd moeten houden.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 20:09

Heb je al contact opgenomen met de organisatie hierover?

Ik heb wel een beetje begrip voor de suggestie om de online proeven tot het L2 te laten gaan. Natuurlijk super jammer voor de mensen die hoger willen starten in de online proeven.
Vanaf het M1 wordt de klassering ook als een criterium gezien bijvoorbeeld om mee te doen aan de jurycursus maar ook bij sommige fokrichtingen en stamboeken voor een sportpredicaat of telt de klassering mee voor het prestatiepredicaat.
En ook al is het echt wel goed geregeld er zijn gewoon iets meer mogelijkheden om ermee te rommelen. Dan moet je het heel graag willen maar die mensen zijn er nou eenmaal wel vrees ik.

Maaike_Ma

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 20:34

linda2008 schreef:
Maar ik dacht hier eens gelezen te hebben dat een wedstrijd niet zomaar omgezet mocht worden naar een meetmoment? Weet iemand hoe dit precies zit?
Ik vind 25 euro voor een meetmoment zelf nogal pittig en ze hebben dat ook pas vandaag bekend gemaakt voor de “wedstrijd” van vrijdag, waardoor je ook niet meer kosteloos kunt afmelden...

Ik had een paar berichten terug ook al een opmerking geplaatst dat er in Groesbeek een meetmoment was, en dat er werd gezegd dat mocht niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 20:38

linda2008 schreef:

Dinsdag komt er een persconferentie... Ik verwacht niet er daarna nog wedstrijden zijn :=

Misschien dat meetmomenten nog mogen als er geen samenscholingsverbod komt.

Hier in de omgeving zijn de meesten ook al meetmoment geworden.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 21:33

Katja schreef:
Heb je al contact opgenomen met de organisatie hierover?

Ik heb wel een beetje begrip voor de suggestie om de online proeven tot het L2 te laten gaan. Natuurlijk super jammer voor de mensen die hoger willen starten in de online proeven.
Vanaf het M1 wordt de klassering ook als een criterium gezien bijvoorbeeld om mee te doen aan de jurycursus maar ook bij sommige fokrichtingen en stamboeken voor een sportpredicaat of telt de klassering mee voor het prestatiepredicaat.
En ook al is het echt wel goed geregeld er zijn gewoon iets meer mogelijkheden om ermee te rommelen. Dan moet je het heel graag willen maar die mensen zijn er nou eenmaal wel vrees ik.

Maar dan zou je de mensen ook uit moeten sluiten die de mazzel hebben dat de stal waar zij in pension staan, officiële wedstrijden organiseren. Kortom je kunt niet alles tackelen en moet op een gegeven moment ook uit gaan van het goede van de mens. En uiteindelijk hebben we het over de basis sport. Moeten het ook niet spannender maken dan het is.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 21:38

Dat kun je ook niet alleen begrijp ik het wel. Ik ben echt fan geworden van de online proeven ondanks dat ik ze zelf niet heb kunnen rijden omdat ze in mijn klasse niet werden uitgeschreven. Ik heb veel leerlingen die er echt enorme motivatie uit hebben gehaald, lekker puntjes hebben gereden of zelfs eindelijk de stap naar een wedstrijdje durfde te wagen.
Helaas heb ik van dichtbij ook wel andere dingen gezien die op een gewone wedstrijd echt niet gebeurd zouden zijn.
Ik denk wel dat hoe meer er eventueel vanaf kan hangen hoe meer mensen ook bereid zijn om de grens op te zoeken. En ook al vind ik het niet zo spannend allemaal zijn er mensen voor wie bepaalde doelen heel zwaar wegen.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 21:53

Ik ben ook groot voorstander :j Ook al heb ik er nog geen gebruik van gemaakt :+ Ik heb geen auto die een trailer kan trekken en door mijn gezondheid ook niet altijd even veel energie om een hele dag op pad te zijn. Ik denk dat het voor mij wel heel mooi kan zijn (En zo zullen veel mensen wel goede redenen hebben). Snap dat het in de subtop geen haalbare kaart is. Maar juist in de basis sport een mooie aanvulling. Je ziet helaas overal wel misstanden en of daar iets passend op te bedenken is? Ook gewoon op stal waar iemand zijn paard "corrigeert"(afranselen) wat betreft sportpredikaten oid kan ik mij nog wel voorstellen.

Alles heeft voor en nadelen. Ik ben hier wel blij mee, het begin lijkt weer gemaakt :D en als corona zo door gaat zullen ze het misschien wel weer uitbreiden?

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 06:54

Yvank_ schreef:
linda2008 schreef:

Dinsdag komt er een persconferentie... Ik verwacht niet er daarna nog wedstrijden zijn :=

Misschien dat meetmomenten nog mogen als er geen samenscholingsverbod komt.

Hier in de omgeving zijn de meesten ook al meetmoment geworden.

Tja in dat geval liever een meetmoment dan niets natuurlijk... ik laat het maar gaan want ik ben al blij dat het (nog) niet is afgelast. Ik vond het vooral opvallend dat het pas 5 dagen van te voren bekend werd gemaakt waardoor je ook niet meer kosteloos kan afmelden als je dat zou willen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 07:35

Ik denk dat we in deze tijd er niet te moeilijk om moeten doen. Wat ik zeg kans is groot er morgen weer een verbod op komen gaat helaas en het helemaal over is met wedstrijden en meetmomenten.

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 09:51

Van mij hadden de online events niet gestopt hoeven worden. De discussie over het waarborgen van het welzijn van het paard klinkt logisch, maar is wat mij betreft tijdverspilling. Er zullen altijd mensen zijn die het nodig vinden om hun paard op zeer onvriendelijke wijze te rijden. Is het niet zichtbaar op wedstrijd dan kan het nog steeds tijdens de training thuis. Daarnaast zie ik ook op wedstrijden gedrag van mensen naast en op het paard waarvan ik vind dat het niet door de beugel kan. Deze mensen mochten ook gewoon hun proefjes rijden. Als je meent dat dit op wedstrijdterrein kan, wil ik niet weten hoe een training er uit kan zien. Dit is ook niet zichtbaar voor de KNHS. Hoe ik mijn paard losrijd, en of ik dit wel of niet zelf doe, kan je inderdaad niet ziet op het filmpje. Echter doordat men om het hele paard heenloopt is wel een beeld te vormen van de toestand van het paard en ga ik er, blijkbaar naïef, vanuit dat iedereen het beste voor heeft mijn zijn/haar paard en zich daar naar gedraagt, waar dan ook.

Even toegevoegd omdat ik bij het teruglezen, toch wat kort door de bocht over kom... Ik voel mij persoonlijk aangesproken als er gesproken wordt over het niet kunnen garanderen van het welzijn van paard. Ik heb verschillende keren hele stukken getypt en weer verwijderd omdat ik het niet persoonlijk moest maken van mijzelf. Maar het blijft triggeren op de een of andere manier, vooral omdat ik op de wedstrijden zelf heel oneerlijk gedrag zie en ik daar zo weinig over lees. Daar heb ik dan moeite mee, maar dat lijkt mij wel duidelijk in dat eerste stuk. Ik ga graag uit van het goede van de mens en ik vertrouw er dan ook graag op dat mensen thuis ook respectvol met hun dier omgaan, ook voor een online event.
Laatst bijgewerkt door Akke_sSpring op 12-10-20 09:55, in het totaal 1 keer bewerkt

jillaroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 09:54

linda2008 schreef:
Tja in dat geval liever een meetmoment dan niets natuurlijk... ik laat het maar gaan want ik ben al blij dat het (nog) niet is afgelast. Ik vond het vooral opvallend dat het pas 5 dagen van te voren bekend werd gemaakt waardoor je ook niet meer kosteloos kan afmelden als je dat zou willen....

Als het wordt afgelast na de persconferentie hoef je niet te betalen. De vereniging hoeft dan ook niet aan de KNHS geld af te dragen.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 10:04

Maar de huidige manier van wedstrijden (geen fysieke prijsuitreiking) zie ik weinig verschil (qua besmettingskans etc) met een meetmoment, maar wel het voordeel van prijzen winnen.
Dit weekend op 2 wedstrijden geweest. Op de ene wedstrijd waren geldprijzen, welke ze overmaken (geen rozetten). En op de andere wedstrijd kan je je beker + rozet later deze week ophalen in de kantine.
Bij beiden was het dus proefjes rijden, protecol ophalen en hup naar huis.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 10:06

jillaroo schreef:
linda2008 schreef:

Als het wordt afgelast na de persconferentie hoef je niet te betalen. De vereniging hoeft dan ook niet aan de KNHS geld af te dragen.

Klopt, maar zoals ik al zei ben ik natuurlijk al lang blij dat het (nog) niet is afgelast dus ik zal er zeker geen probleem van maken als het gewoon een meetmoment zal worden ;)

Laten we allemaal gewoon hopen op het beste morgen...... en als alles weer afgelast gaat worden dan kunnen we alleen maar hopen dat het knhs weer met een tegemoetkoming komt, in welke vorm dan ook.....

@dispar, met een meetmoment voorkom je dat mensen zich verzamelen in een ruimte om op prijzen te wachten ;)

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 10:10

linda2008 schreef:
@dispar, met een meetmoment voorkom je dat mensen zich verzamelen in een ruimte om op prijzen te wachten ;)

Maar je kreeg bij deze wedstrijden dit weekend dus geen prijzen (ene was via de bank, andere was later deze week ophalen), dus stond ook niemand op te wachten...

Alleen mensen die wachten op hun protocol, maar dat heb je bij een meetmoment ook.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 10:17

Dispar_Vulgo schreef:
linda2008 schreef:

Maar je kreeg bij deze wedstrijden dit weekend dus geen prijzen (ene was via de bank, andere was later deze week ophalen), dus stond ook niemand op te wachten...

Alleen mensen die wachten op hun protocol, maar dat heb je bij een meetmoment ook.

In Assen hadden ze dat afgelopen weekend nog beter geregeld. Alle protocollen werden per mail verstuurd. Na de proef kon je direct weg en voor ik de parkeerplaats afreed, had ik het mailtje al binnen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 10:53

Dispar_Vulgo schreef:
Maar de huidige manier van wedstrijden (geen fysieke prijsuitreiking) zie ik weinig verschil (qua besmettingskans etc) met een meetmoment, maar wel het voordeel van prijzen winnen.
Dit weekend op 2 wedstrijden geweest. Op de ene wedstrijd waren geldprijzen, welke ze overmaken (geen rozetten). En op de andere wedstrijd kan je je beker + rozet later deze week ophalen in de kantine.
Bij beiden was het dus proefjes rijden, protecol ophalen en hup naar huis.

Dit inderdaad. Vooraf startgeld betalen, aanmelden alleen bij de ringmeester. Mondkapjes op bij protocollen ophalen of naar de wc gaan. Geen publiek, maximaal 1 begeleider per combinatie. Na de proef wordt protocol opgehaald, die kan je ophalen als paard weer op stal of de trailer staat en dan naar huis. Achteraf wordt prijzengeld overgemaakt naar de prijswinnaars.
Wij hebben normaal altijd gebruiksartikelen, maar dat is dus omgegooid naar prijzengeld voor de paarden, omdat dat zonder contact kan.

Juist omdat de protocollen elke combinatie of 2 combinaties opgehaald werden heb ik niemand zien wachten op hun protocol (behalve degene die paard door iemand anders lieten afzadelen en op de trailer lieten zetten, die stonden wel te wachten ja haha)

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 14:51

Meetmoment is inderdaad niet mogelijk. Als een vereniging dat op eigen houtje aangeeft, houdt dat dus gewoon in dat ze een wedstrijd houden maar geen prijzen uitkeren. En dat mag weer niet conform het vraagprogramma....maar goed, geloof niet dat de KNHS van plan is er iets aan te doen.

Ze zijn ook zo ontzettend traag....

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 18:49

_Anneruth schreef:
In Assen hadden ze dat afgelopen weekend nog beter geregeld. Alle protocollen werden per mail verstuurd. Na de proef kon je direct weg en voor ik de parkeerplaats afreed, had ik het mailtje al binnen.

Oh wow dat is helemaal corona-proof, wat goed!

Nou je het zegt, die vereniging van zaterdag zei ook dat ze de overgebleven protocollen per mail zouden nasturen. En inderdaad hier was het vooraf per bank betalen.

Bij de locatie van zondag zijn ze altijd wel trager/ouderwetser. Dus hier was het nog wel alleen op locatie betalen. En iets langer wachten op protocollen, maar die paar deelnemers zaten/stonden wel goed verspreid in de (dichte) kantine. Dus ook geen probleem.

estell__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 21:27

Ik vind het fijn dat het tot het L2 weer is open gesteld met alle aankomende Corona maatregelen....

Kan ik nog mooi wat proeven meepakken en als alles weer wat rustiger is echt op pad. Naar verschillende locaties om de proeven te filmen deden we al en zullen we ook blijven doen. Gewoon als training voor mijn paard.

Ben wel benieuwd wanneer ze ermee beginnen en wanneer we daadwerkelijk iets vanuit de KNHS horen

*edit: in de discussie over sjoemelen en paardvriendelijkheid ga ik mij niet mengen, ik merk dat ik daar alleen maar boos van word

*edit2: spelfout

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 06:41

estell__ schreef:
Ik vind het fijn dat het tot het L2 weer is open gesteld met alle aankomende Corona maatregelen....

Kan ik nog mooi wat proeven meepakken en als alles weer wat rustiger is echt op pad. Naar verschillende locaties om de proeven te filmen deden we al en zullen we ook blijven doen. Gewoon als training voor mijn paard.

Ben wel benieuwd wanneer ze ermee beginnen en wanneer we daadwerkelijk iets vanuit de KNHS horen

*edit: in de discussie over sjoemelen en paardvriendelijkheid ga ik mij niet mengen, ik merk dat ik daar alleen maar boos van word

Juich nog maar niet te hard, want het KNHS dressuurforum heeft alleen een positief advies hierover gegeven. KNHS bestuur moet in oktober hier nog over beslissen:

https://www.horses.nl/organisaties/knhs ... rtbestaan/

estell__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 08:19

Dispar_Vulgo schreef:
estell__ schreef:

Juich nog maar niet te hard, want het KNHS dressuurforum heeft alleen een positief advies hierover gegeven. KNHS bestuur moet in oktober hier nog over beslissen:

https://www.horses.nl/organisaties/knhs ... rtbestaan/

Dat was ook wat ik zei toch? Dat ik benieuwd ben wanneer we echt wat horen?

Alhoewel de persconferentie van vanavond de boel wellicht ook zou kunnen beïnvloeden

xMadelene9

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 09:08

Ik heb zaterdag een wedstrijd gepland staan, ben heel benieuwd of dit nog doorgaat na vanavond.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 10:11

Ik hoop dat ze het bureaucratische geneuzel weer even parkeren als de persconferentie vanavond zo uit gaat pakken als nu door schemert.
Zou fijn zijn als ze dan weer gewoon snel schakelen en mogelijk maken wat mogelijk gemaakt kan worden.....Maar goed, dat is mijn bescheiden mening.

Overigens ben ik bezig in een aardig boek wat wel relevant is voor een thema wat hier ook steds terug komt. Heb je veel regels een controle nodig om mensen en het gareel te houden? Of kun je de teugels ook iets laten vieren en uitgaan van het goede in mensen?
https://decorrespondent.nl/demeestemensendeugen
Ik was overigens vaak al kamp 'de meeste mensen hebben goede bedoelingen'. En ben dus vóór een rol voor online wedstrijden.