Protestactie verplichten helm

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 22:40

Pipo schreef:
Fabienne.................Marieke had het op de vorige pagina al over deze helm maar daar ging je verder niet op in.

Met deze helm krijg je er geen nekletsels van!

Heb je nu nog steeds problemen met een helm?

Ik ben daar wel op ingegaan. En uitvoerig zelfs!!!!!!! Als je dat had gelezen, zou je me deze vraag nu niet stellen!

ELKE klap OP je hoofd KAN een dwarslaesie tot gevolg hebben. Daar helpt geen ene helm aan!!!!! Je nek en rugwervels zijn vele malen kwetsbaarder dan je schedeldak!

Dus gezien mijn redenering t.a.v. het verstoorde evenwichtgevoel MET helm (wat je dus niet gelezen hebt blijkbaar:? ) blijf ik erbij, dat het idee van veiligheid, wat deze helm wordt toegeschreven, een wassen neus is.

Ook de helm voorkomt niet, dat bij een eventuele flinke val de hersenen flink door elkaar geschud worden, met alle kwalijke gevolgen van dien.

Ook denk ik, dat er in de dressuurring aanzienlijk minder risico is dan buiten op straat of bij SGW en springen. Vandaar dat ik erbij blijf, dat het een vrije keus moet blijven.
Laatst bijgewerkt door fabienne op 25-10-04 22:57, in het totaal 1 keer bewerkt

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 22:43

marieketencate schreef:
Ik weet niet wat jij voor een baksteen op je hoofd hebt, maar ik voel mijn helm niet eens zitten, dus dat mijn evenwicht verstoord zou raken vind ik wel heel vergezocht. Ik heb zowiezo moeite met mijn evenwicht als ik gelanceerd word en met mijn kop op de bakrand val Verward *LOL*

Ben benieuwd hoeveel mensen er evenwichtig van hun paard vallen en daarbij gehinderd worden door hun cap Haha!

Persoonlijk val ik niet zo vaak van mijn paard.

De laatste keer is 6 jaar geleden.
Daarbij liep ik een gecompliceerde tibia-plateau fractuur op.

Aangezien een cap of veiligheidshelm weinig bescherming biedt bij het breken van knieen, hoef ik ook geen spijt te hebben dat ik die niet op had.
Laatst bijgewerkt door fabienne op 25-10-04 22:45, in het totaal 1 keer bewerkt

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 22:45

Marieke, de eerste de beste fysiotherapeut kan je uitleggen dat een verschil van enkele tientallen grammen een rigoreus effect kan hebben op je normale gevoel van evenwicht!!!!!!!

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 22:50

Ik geloof er eerlijk gezegd ook niet zo in dat een cap je evenwicht ernstig verstoort Als dat zo zou zijn zou er niemand meer fatsoenlijk op z'n paard kunnen zitten met cap.
Daarbij, voorkomt een cap natuurlijk niet dat je je knieën of wat dan ook breekt. Maar daarom kan het andere dingen nog wel voorkomen.

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 22:54

En de eerste de beste idioot kan je vertellen dat de vermindering van de kans op hoofdletsel met helm aanzienlijk groter is dan de stijging van de kans op nekletsel met helm.

Ik ben er ook alweer een tijdje niet naast gaan liggen (en ik spring en cross zelfs Bloos! ), maar dat is voor mij geen reden om zonder helm te rijden. Dat moet iedereen natuurlijk verder voor zichzelf bepalen. Je had ook anders tercht kunnen komen, bijvoorbeeld met je hoofd tegen een paal (er staan er genoeg langs de hoefslag) en dan had een helm toch wel degelijk wat uitgemaakt. Maar goed, iedereen gaat uit van zijn eigen ervaringen, dus dat jij dat ook doet, is logisch.

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 22:59

Sorry Marieke, maar idioten kunnen je dat helaas niet vertellen.

Uit eigen ervaring kan ik je vertellen, dat je, als je met je hoofd ergens tegenaan valt, een helm geen ene moer uitmaakt. Hooguit blijft je schedel intact. MEER NIET!!!!!!

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 23:01

fabienne schreef:
Sorry Marieke, maar idioten kunnen je dat helaas niet vertellen.

Uit eigen ervaring kan ik je vertellen, dat je, als je met je hoofd ergens tegenaan valt, een helm geen ene moer uitmaakt. Hooguit blijft je schedel intact. MEER NIET!!!!!!

Dat is inderdaad helemaal niet belangrijk, dat je schedel intact blijft

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 23:02

Pipo schreef:
Bij de KNF mocht je vroeger ook alleen in het Z met een hoedje rijden. Eigenlijk is alleen de NBVR de vereniging waarbij je in alle klasses met een hoedje mocht rijden.

De reglementen waren voor zowel knf/nkb/nbvr exact hetzelfde hoor, alleen bij de nbvr konden ze ws wél lezen, er staat namelijk dat er vanaf de B al met een hoedje gereden mocht worden...

Ik snap werkelijk waar niet hoe veel mensen er toch bij komen dat dat bij de nkb en knf niet mocht Verward

heb het voor de zekerheid nog nagezocht, ik heb hier nog eenoud reglement liggen met de logo's van alle bonden erop Knipoog

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 23:04

fabienne schreef:
Uit eigen ervaring kan ik je vertellen, dat je, als je met je hoofd ergens tegenaan valt, een helm geen ene moer uitmaakt.
Hooguit blijft je schedel intact. MEER NIET!!!!!!

Lijkt mij persoonlijk toch wel prettig als m'n schedel intact blijft Schijnheilig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 23:04

Starbreeze schreef:
De reglementen waren voor zowel knf/nkb/nbvr exact hetzelfde hoor, alleen bij de nbvr konden ze ws wél lezen, er staat namelijk dat er vanaf de B al met een hoedje gereden mocht worden...

Ik snap werkelijk waar niet hoe veel mensen er toch bij komen dat dat bij de nkb en knf niet mocht Verward

heb het voor de zekerheid nog nagezocht, ik heb hier nog eenoud reglement liggen met de logo's van alle bonden erop Knipoog

Ik geloof je gelijk Haha! Ik geloof dat Fabienne ergens in het topic heeft toegelicht dat de verenigingen die verplichting hadden dat je met cap moest rijden.

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 23:05

Je kan beter een barst in je schedel hebben dan sommige andere blessures. Hersenen zelf zijn veel kwetsbaarder voor trauma, ook al is de schedel zelf intact gebleven.

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 23:08

fabienne schreef:
Je kan beter een barst in je schedel hebben dan sommige andere blessures. Hersenen zelf zijn veel kwetsbaarder voor trauma, ook al is de schedel zelf intact gebleven.

Oke, je hebt dus barsten in schedels en andere blessures. Andere blessures kun je niet voorkomen, barsten in schedels wel.....Kom ik toch weer tot dezelfde conclusie

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 23:13

Pipo schreef:
Ik geloof je gelijk Haha! Ik geloof dat Fabienne ergens in het topic heeft toegelicht dat de verenigingen die verplichting hadden dat je met cap moest rijden.

ik ben nog veel ouder dan dat. Voordat er gezamenlijke reglementen waren (de oertijd = tot circa 1990 of zo?) mocht je bij het NKB pas vanaf het Z met hoedje rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 23:16

Lielle schreef:
ik ben nog veel ouder dan dat. .

Ach gut

Bloos! Toen reed ik ook al bij de paarden Bloos Maar ik had altijd een cap op want bij onze vereniging moest dat..........dacht ik, heb mij eigenlijk nooit verdiept in dat soort reglementen. Bij de KNF was het sowieso not done om met hoedje te rijden in de klasses B tm M2, en daarboven kon het wel maar was het nog discutabel.............die cap was toch wel meer "normaal" bij onze vereniging.

Maakt mij dat nu ook oud Verward

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 23:19

marieketencate schreef:
Oke, je hebt dus barsten in schedels en andere blessures. Andere blessures kun je niet voorkomen, barsten in schedels wel.....Kom ik toch weer tot dezelfde conclusie

Dat je liever een helm opzet om een barst in je schedel te voorkomen, en je zo veilig te wanen, dan in te willen zien dat je ONDANKS die helm veel vervelender hoofdletsel of nekletsel, zoals b.v. een hoge dwarslaesie, kan oplopen???????
Laatst bijgewerkt door fabienne op 25-10-04 23:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 23:21

Pipo schreef:
:(:)

Bloos! Toen reed ik ook al bij de paarden Bloos Maar ik had altijd een cap op want bij onze vereniging moest dat..........dacht ik, heb mij eigenlijk nooit verdiept in dat soort reglementen. Bij de KNF was het sowieso not done om met hoedje te rijden in de klasses B tm M2, en daarboven kon het wel maar was het nog discutabel.............die cap was toch wel meer "normaal" bij onze vereniging.

Maakt mij dat nu ook oud Verward

Tong uitsteken

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 23:32

Bij onze vereniging was dat ook zo: pas in het Z met hoedje, eerder mocht niet. Verenigingstenue was rood jasje met cap.

Pas in het Z mocht je hoedje met blauwe of zwarte jas.

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 23:33

fabienne schreef:
Dat je liever een helm opzet om een barst in je schedel te voorkomen, en je zo veilig te wanen, dan in te willen zien dat je ONDANKS die helm veel vervelender hoofdletsel of nekletsel, zoals b.v. een hoge dwarslaesie, kan oplopen???????

Neuh, ik waan me nog steeds niet echt veilig, maar probeer wel om de risico's te minimaliseren. Dat risico op nekletsel kun je imo niet afdekken helaas.

En bedoel je niet "dankzij" ipv "ondanks" ?

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 23:44

Ok Marieke je hebt gelijk.

Ik bedoelde:
Ondanks de helm kan je veel vervelender hoofdletsel oplopen dan alleen maar een beschadigde schedel;
dankzij de helm kan je ook nog eens nekletsel oplopen.

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 23:48

Het nekletsel kan je ook zonder helm wel oplopen,maar ik heb vanavond gehoord, dat de helm in SOMMIGE gevallen juist ook de oorzaak zou kunnen zijn van nekletsel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 00:43

Pipo, je doet de aanname dat de capverplichting (ik blijf stug cap zeggen, totdat de KNHS wat besloten heeft) een enorm verschil zal laten zien in het aantal hersenletsels op wedstrijd. Kun je die aanname in cijfers uitdrukken?

Aimee, er is geen verzekeringsmaatschappij op aarde die zelf zal verzinnen dat het beoefenen van een sport in een bepaald blokje van 5 minuutjes ineens veilig zal zijn, terwijl het dat daarvoor niet was (volgens henzelf). Net zo min als dat ze zullen verzinnen dat het in een andere klasse ook ineens veiliger zal zijn.
Aangezien de KNHS schermt met verzekeringsmaatschappijen, denk ik ook vanuit die partij.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 08:07

Nog een keer voor de ongelovigen onder ons: Vroegguh reed je alleen in het Z en hoger met een hoedje( gaf je status) Iemand binnen de KNHS stoort zich eraan dat er veel te veel hoeden rondrijden waaronder mensen zitten die geen Z rijden. Dat moet anders, maar hoe breng je dat?

Je verandert de gewoonteregel in dwingend recht: Pas boven de M2 een hoedje. PUNT. Tot zover is het duidelijk, alleen Z ruiters hebben een hoedje verdiend, de rest een cap.

Het stomme van de KNHS is dat ze vervolgens niet met de kritiek kunnen omgaan van hoedendragers, ze zeggen niet: We willen geen hoeden in de lagere klassen, nee ze gaan beweren dat "de verzekering" dat eist. En daar slaan ze de plank verschrikkelijk mis. Zoals al is aangetoond, is er geen enkele maatschappij die het dragen van de helm verplicht stelt tot en met de klasse M2 om vervolgens het Z en hoger vrij te stellen van deze verplichting.

De KNHS heeft zich dus volledig vastgel*ld in zijn eigen bewering, ze hebben geen poot om op te staan en dus houden ze stug vol.

Heel jammer natuurlijk voor de hoedenliefhebbers en ik geef de Z ruiters groot gelijk dat ze een hoed willen dragen. Ikzelf ben geen voorstander van een hoed in een lagere klasse, gewoon vanwege de status die aan een hoed kleeft. Een hoed moet je verdienen.

Als de KNHS de discussie op deze manier gevoerd zou hebben had je veel minder protest, omdat een groot gedeelte het er mee eens is en omdat de meesten dit standpunt kunnen billijken.

Dus nou niemand meer zeggen dat een helm veiliger is( want dat is hij natuurlijk) maar het gaat heel gewoon over een principekwestie waarbij de KNHS de verkeerde argumenten aanvoert om hun standpunt te verdedigen. En dat is niet goed.

Punt 2 is dan dat ze in 2006 de status van een hoed willen verhogen naar het niveau van de rok. Dat is weer een andere discussie, heeft ook niets met veiligheid te maken want dan zouden we ook verplicht een bodyprotector moeten dragen en een grand prix ruiter kan nog steeds van zijn paard vallen of een schop krijgen.

Veel mensen hebben het bizarre ongeluk gezien van Paulien, dat wens je niemand toe. En ja, als ze een cap of helm had gedragen had de ambulance in Hardewijk kunnen blijven staan. Maar hoevaak gaat er niet een paard op je tenen staan, of word je geplet tussen een paard en een muur, of ..... Nou vul maar zelf in, het leven is het nemen van risico's die jezelf bepaalt. Daar moet de bond buiten staan.

Als ze het echt menen van de veiligheid dan moet je niet tot 2006 wachten, maar de Z en hoger per direct verplichten een helm te dragen en dat doen ze niet.

Dus nogmaals een oproep om te tekenen, al is het maar om de KNHS te wijzen op zijn verkeerde standpunt in deze.

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 08:12

Kijk, iendelijk iemand die het helder brengt en niet zegt dat een helm de sport alleen maar onveiliger maakt!

Dat die KNHS niet weet hoe te communiceren heb ik zelf ook al een aantal keer gemerkt

Ik teken wel even hoor Knipoog

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 08:21

Hmm... op een soortgelijke manier zou ik het ook wel op de website willen hebben staan, Amondi.
Alleen op een website moet de tekst wat minder fel bekritiserend richting KNHS, lijkt mij.

Yokie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 08:22

Ietsjes minder fel, maar kritisch mag wel Knipoog