Met je pony tussen de paarden starten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 23:23

Wendeltje schreef:
Ik ben vandaag ook weer gestart. Kwam erachter dat het een selectiewedstrijd voor Jumping Amsterdam was. Dat verklaarde het sterke deelnemersveld.
Wij hebben geen punt gereden. Er stonden bolchrysanten rond de baan en die vind ze doodeng. 2e proef ging wel beter, maar toen was ze bijna leeg door de spanning.
Gelukkig wel fijn los kunnen rijden en voor de rest heeft ze zich super gedragen.
Wie verzint er dan ook om bolchrysanten neer te zetten???

Bolchrysanten _/-\o_ tja ook geen idee wat die van mij daarvan zou vinden. Wel stoer om op zo’n wedstrijd te starten, maar erg jammer van de bloemetjes.

FleurSandro schreef:
Ik wilde komend weekend starten nadat ik vorig weekend op de wachtlijst stond en dus niet gestart was. Sta ik alweer op de wachtlijst... Meestal is dit nooit een probleem in mijn omgeving, nu een andere wedstrijd gemaild
Hopelijk dat ik daar nog kan aansluiten. Nu nog hopen dat ik niet moet inrijden in een zwembad of in de zeikregen, want inrijden is buiten dan....

Oh dat is voor mij echt een vereiste om binnen te kunnen inrijden, in de drek en regen rij ik thuis (lees bos) ook al.

Ben nu net dit seizoen begonnen na ruim 20 jaar niet meer gestart te zijn en ben me nu aan het oriënteren welke accommodaties ik het fijnst vind om te rijden en ga alleen daar inschrijven :D

Poekkie

Re: Met je pony tussen de paarden starten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 23:39

Hoihoi!
Ik meld me hier ook. Sinds dit jaar officieel gestart met mijn haflingertje van 1m47 en 19 jaar oud. Wij doen mee aan dressuurwedstrijden bij de VOR (momenteel 5 punten verzameld in 2 wedstrijden), de wintertoer (onofficiële proeven van de VOR) en wanneer in de buurt ook de haflingerwedstrijden. Momenteel rijden we meestal ergens rond de 65/66%, best wel trots dus.

Toevallig is volgende week net een haflingerwedstrijd, voor ons de laatste wedstrijd van het jaar. In koningshooikt. Nog belgen die toevallig gaan?

Ik ben wel een beetje in de war met het nederlandse puntensysteem. Ik zie totaalpunten terwijl het bij ons met percentages werkt. Met welke percentages komen de cijfers ongeveer overeen? Ik denk dat bij ons elke proef niet noodzakelijk evenveel onderdelen heeft dus de totaalscore kan wel eens wisselen.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 23:50

Poekkie schreef:
Hoihoi!

Ik ben wel een beetje in de war met het nederlandse puntensysteem. Ik zie totaalpunten terwijl het bij ons met percentages werkt. Met welke percentages komen de cijfers ongeveer overeen? Ik denk dat bij ons elke proef niet noodzakelijk evenveel onderdelen heeft dus de totaalscore kan wel eens wisselen.

Hier hebben alle proeven evenveel onderdelen (buiten de Z om) bij 180 punten heb je 1 winstpunt dit is 60%, bij 195 (65%) 2 winstpunten en bij 210 (70%) 3 winstpunten etc
Laatst bijgewerkt door SandraWierda op 12-11-23 23:58, in het totaal 1 keer bewerkt

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 23:56

Poekkie schreef:
Hoihoi!
Ik meld me hier ook. Sinds dit jaar officieel gestart met mijn haflingertje van 1m47 en 19 jaar oud. Wij doen mee aan dressuurwedstrijden bij de VOR (momenteel 5 punten verzameld in 2 wedstrijden), de wintertoer (onofficiële proeven van de VOR) en wanneer in de buurt ook de haflingerwedstrijden. Momenteel rijden we meestal ergens rond de 65/66%, best wel trots dus.

Toevallig is volgende week net een haflingerwedstrijd, voor ons de laatste wedstrijd van het jaar. In koningshooikt. Nog belgen die toevallig gaan?

Toen ik nog in België woonde deed ik met mijn haflinger ook altijd mee met de haflingerwedstrijden van BHV! Altijd erg leuke sfeer :j Was voor mijn (toen 3 jarige haflinger) zijn eerste ervaringen met wedstrijden.

BHV gebruikt de Nederlandse proeven en ook onderstaande punten (alleen kan je daar natuurlijk geen winstpunten rijden omdat het onderling is)

In Nederland is 180 punten 60% (van B t/M2. daarna worden het aantal punten anders, percentages blijven hetzelfde)
60% (180 punten) is 1 winstpunt
65% (195 punten) is 2 winstpunten
70% (215 punten) is 3 winstpunten
Je hebt 10 winstpunten nodig om een klasse verder te gaan.
B - L1 - L2 - M1 - M2 (Daarna heb je nog Z1,Z2, ZZlicht, ZZzwaar etc. % blijven hetzelfde alleen het aantal punten wat je moet rijden is daarbij hoger)

Doedatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 00:54

Vandaag voor de tweede keer M1 gestart. Veel rommeltjes en fouten in de proef. Ik geef tijdens de proef mijn galophulp blijkbaar anders dan thuis, dus elke keer krijgt mijn pony error wanneer ik wil aanspringen :+. De impuls ging wel goed en daardoor de middengangen ook. Dat is al een grote overwinning.

En heeft iemand nog een tip hoe ik deze lijn in galop netjes kan rijden?
A-X halve grote volte links. X-A halve grote volte rechts in contragalop.
Ik rijd elke keer een schuin, terwijl ik wel mijn best doe om er halve voltes van te maken.

We hadden 175,5 in de eerste proef en 188,5 in de tweede proef. In de tweede proef hadden we een tweede prijs en leuk commentaar.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 08:04

Doedatje schreef:
Vandaag voor de tweede keer M1 gestart. Veel rommeltjes en fouten in de proef. Ik geef tijdens de proef mijn galophulp blijkbaar anders dan thuis, dus elke keer krijgt mijn pony error wanneer ik wil aanspringen :+. De impuls ging wel goed en daardoor de middengangen ook. Dat is al een grote overwinning.

Ik rijd elke keer een schuin, terwijl ik wel mijn best doe om er halve voltes van te maken.

We hadden 175,5 in de eerste proef en 188,5 in de tweede proef. In de tweede proef hadden we een tweede prijs en leuk commentaar.

Geen tips, maar gefeliciteerd

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 12:29

Mag ik een domme vraag stellen? Hebben jullie weleens een meetmoment gereden ipv een wedstrijd, en hoe beviel dat?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 14:32

Ik wel toen met corona wedstrijden niet mochten.
Beviel prima, wel ff lekker op locatie rijden, proefje starten, pony verzorgen en terug op de trailer. En daarna kan je zo je protocol op halen en weer lekker naar huis. Niet eeuwig wachten op een prijsuitrijking.

Als ze hier in de buurt straks zijn op fijne locaties als ik ooit onder het zadel ga starten met mijn nieuwe pony gaan die ook zeker bij mij op de kalender. Zeker als we straks beginnen, dan hoeft ze niet lang te wachten op de trailer.

Rubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 14:51

Ik kom mij hier ook eens melden :D

Sinds 21 januari dit jaar in het bezit van een D-pony merrie, Don Cremello dus Bois X Eduard, 5 jaar oud en op dit moment zo'n 1,47 hoog. Domino is een valk geboren schimmeltje, dus zal de komende jaren steeds witter worden.

Vorig jaar november hebben we helaas afscheid moeten nemen van Rubio. (Overigens een grote E-pony waarmee ik ook tussen de paarden heb gestart en uiteindelijk Z startgerechtigd mee was). Bij de zoektocht naar een nieuw maatje sloot ik een pony niet uit. En zo geschiedde :')

Nadat we eind september een keer aan een oefenwedstrijdje hebben meegedaan, was het afgelopen zaterdag tijd voor ons officiële debuut in de B. Tussen de paarden dus. En wat was het een mooi debuut. Met 202 en 193,5 zijn we gelijk 3 winstpunten rijker.

Er is nog zoveel om te verbeteren, maar voor nu een heel fijn begin. Volgende maand staat er weer een wedstrijd op de planning.

Afbeelding

Afbeelding

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 15:31

Rubio schreef:
Ik kom mij hier ook eens melden :D

Sinds 21 januari dit jaar in het bezit van een D-pony merrie, Don Cremello dus Bois X Eduard, 5 jaar oud en op dit moment zo'n 1,47 hoog. Domino is een valk geboren schimmeltje, dus zal de komende jaren steeds witter worden.

Vorig jaar november hebben we helaas afscheid moeten nemen van Rubio. (Overigens een grote E-pony waarmee ik ook tussen de paarden heb gestart en uiteindelijk Z startgerechtigd mee was). Bij de zoektocht naar een nieuw maatje sloot ik een pony niet uit. En zo geschiedde :')

Nadat we eind september een keer aan een oefenwedstrijdje hebben meegedaan, was het afgelopen zaterdag tijd voor ons officiële debuut in de B. Tussen de paarden dus. En wat was het een mooi debuut. Met 202 en 193,5 zijn we gelijk 3 winstpunten rijker.

Er is nog zoveel om te verbeteren, maar voor nu een heel fijn begin. Volgende maand staat er weer een wedstrijd op de planning.

[ [url=m/fR6bXJ.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/UY4hYw.jpg]Afbeelding[/url] ]

Gefeliciteerd met je mooie debuut, wat een prachtige pony en mooie combinatie zijn jullie *\o/*

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 16:22

Dennis schreef:
Ik wel toen met corona wedstrijden niet mochten.
Beviel prima, wel ff lekker op locatie rijden, proefje starten, pony verzorgen en terug op de trailer. En daarna kan je zo je protocol op halen en weer lekker naar huis. Niet eeuwig wachten op een prijsuitrijking.

Als ze hier in de buurt straks zijn op fijne locaties als ik ooit onder het zadel ga starten met mijn nieuwe pony gaan die ook zeker bij mij op de kalender. Zeker als we straks beginnen, dan hoeft ze niet lang te wachten op de trailer.

En winstpunten tellen wel gewoon toch?

Welkom Rubio! Wat een prachtige pony heb je <3

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 16:29

Ja, dat is gewoon voor winstpunten, alleen geen prijzen.

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 16:32

Dennis schreef:
Ja, dat is gewoon voor winstpunten, alleen geen prijzen.

Na het debacle van gisteren waar ze vooral wilde bokken, zijwaarts en aangalopperen en ik hopeloos laatste werd is een prijsuitreiking ook niet nodig :')

Waren voor het eerst met de trailer ipv rijdend, en je merkte dat ze dan echt wat meer energie nog kwijt moet van tevoren. Moeten echt meer losrijdtijd rekenen. Halverwege proef 2 werd ze rustig, en bij Myrsky deed ze weer zoals ze normaal doet. Al was ze daar bij de tweede proef inmiddels moe van al het druk doen :=

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 19:35

Doedatje schreef:

Toch een mooie winstpunt :)
Ik zou denk ik proberen om meer richting de B of de E te rijden en vanuit daar naar de X. Dan zwenk je vanzelf een beetje uit en maak je een volte :P

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 11:15

wat zijn jullie lekker bezig!!

Ik wil ook graag starten maar ergens durf ik niet haha. Galop is nog niet echt bevestigd. Ja hij is relax maar nog weinig vreemd terrein gezien.

als ik voor eerst wil starten is het wel voor HC, Liefst wil ik eerst een dressuurgerichte clinic gaan doen. Maar geen idee wanneer er 1 is. Mijn paard staat in regio nijkerk.

Ik mis altijd dat soort dingen. Weet iemand een site waar je dit soort clinics kan vinden? Ik heb al zeker 6 jaar niet meer gestart. En moet even een drempel over.

ik weet dat online starten ook nog steeds mag. Maar ik weet niet ik ben van de oude stempel haha en wil dan graag toch op wedstrijd terrein laten zien ipv veilig thuis. Aan andere kant is het misschien wel een goede graatmeter van hoe ik ervoor sta. Ik ben zeker niet tegen online hoor. Als je geen trailer heb dan is het gewoon super dat je op deze manier wel kan starten. Maar ik ben echter voorzien van een trailer dus vervoer is geen probleem

ook vraag ik me af als ik online wel mijn wp haal hoe het dan zit als ik ineens op ander terrein wedstrijd ga rijden.

online loop je toch het risico dat je het bijv 3x op kan nemen en dan stuur je de beste proef haha. En live kan dat niet natuurlijk

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 12:12

Plutolover, gewoon starten joh. Wat is het ergste wat er kan gebeuren :D

Toen ik eerste keer starte ging mijn rechter galop bijna altijd nog fout. En uiteraard ging die toen goed en ging links fout _/-\o_ J kunt ook gewoon 1 proefje rijden ipv meteen 2. Ik heb de eerste 3 wedstrijd ook maar eentje gereden. Afgelopen weekend voor het eerst 2 proeven gereden. Dat vond mijn pony toch nog best pittig. De ene baan uit en direct de andere baan in.

Vraag aan de springende pony’s onder ons. Wat vinden jullie mijn pony is grote C-pony, ik overweeg om een 50cm wedstrijd in te schrijven (eerste keer) maar daar staat wel gewoon een dubbel sprong in gaven ze aan. Doen of toch maar overslaan? Morgen zal ik ook even met mijn instructeur overleggen wat zij ervan vind.

Doedatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 13:07

SandraWierda schreef:
Vraag aan de springende pony’s onder ons. Wat vinden jullie mijn pony is grote C-pony, ik overweeg om een 50cm wedstrijd in te schrijven (eerste keer) maar daar staat wel gewoon een dubbel sprong in gaven ze aan. Doen of toch maar overslaan? Morgen zal ik ook even met mijn instructeur overleggen wat zij ervan vind.

Gewoon doen! Als je op een 50cm hindernis niet goed uitkomt kom je er vaak nog prima overheen. Ook kan je een galopsprong meer maken tussen de dubbel om goed uit te komen.

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 18:21

SandraWierda schreef:
Plutolover, gewoon starten joh. Wat is het ergste wat er kan gebeuren :D

Toen ik eerste keer starte ging mijn rechter galop bijna altijd nog fout. En uiteraard ging die toen goed en ging links fout _/-\o_ J kunt ook gewoon 1 proefje rijden ipv meteen 2. Ik heb de eerste 3 wedstrijd ook maar eentje gereden. Afgelopen weekend voor het eerst 2 proeven gereden. Dat vond mijn pony toch nog best pittig. De ene baan uit en direct de andere baan in.

Weet je op hoeveel meter de dubbel ongeveer staat? Want als dat op vier galopsprongen is voor paarden kom jij met vijf wel uit. Als die op één galopsprong staat wordt dat toch iets ingewikkelder:')

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 18:44

Ik moest weer aan dit topic denken toen ik deze startlijst zag, Hier staat dus wel de categorie van de pony bij, ook al wordt er tussen de paarden gestart. (onderste B/L klasses zijn wel pony klasses volgens mij)
Afbeelding

@ Plutolover, inderdaad gewoon starten, of desnoods eens BB? Dan heb je nog niet direct een startkaart nodig
@ Rubio, mooie pony! En al mooie punten ook *\o/*
@ Lumi, hier zijn geen meetmomenten meer, ik vind het ideaal, inderdaad niet hoeven wachten
@ Doedatje, ik rijd indd ook iets langer door op de hoefslag bij de eerste volte zodat je duidelijk even recht kan stellen op de E-B lijn als het ware. Geen idee hoe je dat goed in tekst uitlegt :+
@ Poekkie, heel benieuwd wie jij bent, ik rijd ook mee bij de haflingerwedstrijden van BHV. Ben je er dit weekend ook bij?

Orange

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 20:43

In het springen staan als het goed is t/m 70 cm geen combinatiesprongen (dubbelsprong) vanaf 80 cm is dit toegestaan.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 20:47

Orange schreef:
In het springen staan als het goed is t/m 70 cm geen combinatiesprongen (dubbelsprong) vanaf 80 cm is dit toegestaan.

Oh waar heb je dit gevonden, want organisatie gaf het nl zelf aan dat er een dubbel in zou zitten omdat het een officiële wedstrijd zou zijn is dat verplicht

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 22:40

SandraWierda schreef:
Orange schreef:

Oh waar heb je dit gevonden, want organisatie gaf het nl zelf aan dat er een dubbel in zou zitten omdat het een officiële wedstrijd zou zijn is dat verplicht

In de 70 en 80cm heb ik beide een dubbel gehad die op 2 galopssprongen stond. Ik deed er met mijn haflinger dan 3. Gaat altijd prima :j

Komend weekend L1 starten en volgend weekend 80cm springen

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 22:52

FleurSandro schreef:
Komend weekend L1 starten en volgend weekend 80cm springen

Succes :j

Orange

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 23:20

SandraWierda schreef:
Orange schreef:

Staat op knhs.nl reglement/bepalingen springen, mijn ervaring is ook dat niet iedereen op de hoogte is. Zo heb ik wel eens een ronde 90 gesprongen zonder dubbel. En wel eens rondjes van 60 en 70 met dubbels.

Afbeelding

Afbeelding

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 09:24

Orange schreef:
Staat op knhs.nl reglement/bepalingen springen, mijn ervaring is ook dat niet iedereen op de hoogte is. Zo heb ik wel eens een ronde 90 gesprongen zonder dubbel. En wel eens rondjes van 60 en 70 met dubbels.

[ [url=m/P5xJnF.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/IVNtcI.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik had gezocht maar dit niet gevonden, heb je toevallig ook linkje voor me, kan ik die door mailen naar de organisatie.

Onderste overzichtje inmiddels wel gevonden, alleen stukje met de tekst niet terug kunnen vinden