[HK] Je B-debuut in 2018 of rustig verder in de B?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 20:42

PeerAppel, ja ik was ook even ontmoedigd toen het spiegelbeeld zo'n probleem bleek. Ik zag mijn wedstrijdcarrière al ten onder gaan omdat bijna alle bakken wel spiegels of ramen hebben :') Maar gewoon een kwestie van blijven oefenen en doorrijden! Ooit komt het vast goed. Ik heb op stal ook een spiegel liggen, dus die gebruiken we soms ook bij het longeren. Met les wil ik hem ook een keer gebruiken, mijn instructrice heeft een stagiair die wel vrijwillig spiegelvasthouder wil spelen :j

Herkenbaar dat van die galop, Zara kon eerst niet eens linksom in galop. Sprong ze standaard verkeerd aan. Inmiddels een hele tijd verder en nu is linksom prima te doen. Rechtsom is ze sterker en is nog makkelijker, maar doordat ze daar sterker is gaat ze weer meer trucjes uithalen :roll: En wat betreft het begroeten van andere paarden, die van mij trekt de kop in de lucht bij elk geluidje dat ze hoort. Hartstikke fijn, not :+

Little_birdy, ik geef nooit op :D Afgroeten staat niet in mijn woordenboek haha. Ik heb altijd nog hoop dat ik het verderop in de proef kan compenseren met wat hogere cijfers.

little_birdy

Re: [HK] Je B-debuut in 2018 of rustig verder in de B?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 20:50

Voor mijn gevoel reed ik ook echt achter de oefeningen aan ipv volledig geconcentreerd .
Ze is geloof ik ooit B+4 geweest

Gelukkig dat ze rechtsom nu beter aanspringt peerappel !!
Maar ik snap dat het rete irritant is als ze ieder paard groet dat erin komt .
Zou dan indd een tikje geven van let eens op en weer door.

Knap hoor altijd doorzetten .
Moet eerlijk zeggen dat ik soms nogal snel opgeef wat dat betreft ...
Vroeger was dat anders beet ik me echt erin vast .

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 20:51

Ja, heb ik ook last van Peerappel :') Ook als er iets langs de bak loopt moet dat bekeken worden. Nu is dat tegenwoordig een stuk beter en kan ze ook heel geconcentreerd blijven, maar in het begin konden we met kop in de lucht proberen over de omheining te gaan als ze een paard zag.

En ja, je hebt gelijk... Maar ze is ook doodgewoon hoor. Wij scoren vooral op de aanleuning, impuls en afwerking. En het halsstrekken. Qua gangen is ze een 6/6,5 paard. Maar ik leg alleen de lat veel te hoog. Voor mezelf, met paard ben ik altijd blij, als ik niet tevreden ben komt dat omdat ik iets verkeerd aangepakt heb of stom heb gedaan.

Dit is de 1e proef op de regio (en ja, ik kom slecht binnen, ze ging niet op hulp de bocht om :') ) Heb ook het protocol als jullie het interessant vinden, waren 2 juryleden.

Sivanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 21:00

Jeetje een proef uit je hoofd rijden! Lijkt me op zich best wel fijn, alleen als je dan iets vergeet door de zenuwen of iets zou dan net jammer zijn :P Zelf vind ik een proef uit je hoofd leren net zoiets als zo'n rijtje woordjes leren wat ik toentertijd voor Frans of Duits moest doen, en daar had ik echt een hekel aan x) Dus als ik straks op wedstrijd ga neem ik dan wel gewoon iemand mee die kan voorlezen. Wel de proef een beetje weten, zodat niet alles als verassing komt en ik gewoon kan voorbereiden op de figuren en overgangen die komen.P

@Loes1996 Gefeliciteerd met de punten! Super dat het zo vaak is gelukt hoger dan 195 te halen!

@Littel_birdy wat jammer dat het niet zo goed ging. Nou ja, de volgende keer beter!

Hier lukt verruimen aan de longe beter dan onder het zadel, ook al komt er met veel oefenen nog best een leuke verruiming uit onder het zadel. Volgens mijn grondwerk instructrice heeft hij ook best aanleg voor het verzamel werk, maar eerst maar eens even goed naar voor kunnen rijden voordat we aan verzamelwerk beginnen. :P

@Peerappel Haha dat altijd wat herken ik! Heb je eindelijk het ene probleem opgelost, komt er weer een ander probleem boven drijven x) Last van andere paarden begroeten heb ik gelukkig niet, lijkt me inderdaad heel irritant!

@GA lastig met die spiegels! Die kom je inderdaad overal tegen. Fijn dat die stagiaire als spiegelhouder wilt spelen xD

Hier gaat alles zijn gangetje. Niet veel bijzonders. Vooral nog steeds veel met mijzelf bezig en met overgangen om hem fijner aan de hulpen te krijgen. Het plan om in April de eerste wedstrijd te rijden komt steeds dichterbij en ik vind het best spannend. Ik hoop dat ik ons eind maart/begin April goed genoeg startklaar vind!

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 21:02

PeerAppel schreef:
@Kabayo, welkom! Je gaat wel snel, of lijkt dat maar zo? :oo We hebben er hier ook een uit jouw jaar staan (volgens mij nog ouder dan die van jou), maar daar hoef ik echt nog niet mee aan wedstrijden te gaan denken of uberhaupt erop te zitten. Is ook nog heel puppy dus dat verschilt ook per paard natuurlijk.

Ik kijk naar mijn paard. Mijn paard kan het nu wel hebben
Mijn pony had ik laten staan tot 4.5 jaar want die was echt baby . Maar zilver niet.
Ze vind het werken ook echt super leuk!

Pfoe jullie gaan hard!!

Mywishmax ziet er mooi uit! Fijne galop. Draf ziet er wel erg gehaast uit.

Fijn dat de galop beter ging nu peerappel!

Mijn paard heeft (aan de hand en longe) wel talent voor verruimen. Ben benieuwd!
Afbeelding
Afbeelding

Littlebirdy gefeliciteerd! Heb ik ook vaak dat het zo slecht voeld maar toch heel goed gaat :')

Gefeliciteerd loes!

Yfkelover mooi paard!!

Mijn dame vandaag gewassen. Was heerlijk weer :)
Afbeelding
Afbeelding
Knapperd <3
Afbeelding

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 21:05

MyWishMax schreef:
Ja, heb ik ook last van Peerappel :') Ook als er iets langs de bak loopt moet dat bekeken worden. Nu is dat tegenwoordig een stuk beter en kan ze ook heel geconcentreerd blijven, maar in het begin konden we met kop in de lucht proberen over de omheining te gaan als ze een paard zag.

En ja, je hebt gelijk... Maar ze is ook doodgewoon hoor. Wij scoren vooral op de aanleuning, impuls en afwerking. En het halsstrekken. Qua gangen is ze een 6/6,5 paard. Maar ik leg alleen de lat veel te hoog. Voor mezelf, met paard ben ik altijd blij, als ik niet tevreden ben komt dat omdat ik iets verkeerd aangepakt heb of stom heb gedaan.

Dit is de 1e proef op de regio (en ja, ik kom slecht binnen, ze ging niet op hulp de bocht om :') ) Heb ook het protocol als jullie het interessant vinden, waren 2 juryleden.
[ Video ]

Ben wel benieuwd naar je protocol! Vind dat altijd interessant omdat je er veel van kan leren! :D

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 21:06

MWM nette proef voor mijn gevoel wel een beetje snel allemaal.
Ik zie wat je bedoeld met je aanleuning daar scoor je goed mee ja netjes !

En mooie voltes ik maak altijd eieren

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 21:12

Haha GA wij verzamelen ook TDH'tjes!
Al kunnen wij ze op goede dagen tegenwoordig wel overslaan gelukkig :) .
Maar die spanning is wel herkenbaar.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 21:16

Ik vind het ook soms te snel hoor de draf, maar de jury's zijn er juist erg blij mee. Krijg juist complimenten over de impuls, enige waar ze qua impuls wel eens wat over op te merken hebben is de stap en heel soms de galop.

Ik loog trouwens, op de regio had ik wel 7ens voor gangen. Zal zo foto's toevoegen, maar moet even via telefoon.

Edit:

Afbeelding Afbeelding

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 23:01

GA, ja snap ik wel! Iets wat voor ons no big deal is en zij die er dan zo extreem wel een big deal van maakt. Wat goed dat je spiegeltraining doet. :')
Galop is inderdaad vaak lastig. Pony hier sprong in het zeer prille begin (deze zomer) niet eens aan. Pas na 2 maanden vond ik het galopknopje en toen ging ze rechtsom ook heel vaak overkruist. Dat was gelukkig erg snel voorbij. Toen kregen we het bokbokprobleempje. Zodra ik maar aan galop dacht kreeg ik een bok.
Een mooie collectie van een aantal bokken voor de beeldvorming:
https://www.instagram.com/p/BdVrersA_rp/
Heb er nog veel meer, maar nog niet verwerkt in een filmpje. :Y)

Little_birdy, je zou denken dat ze meer wedstrijdervaring heeft! Zo heerlijk ontspannen oogt ze. Ik ben ook een snelle opgever helaas.

MyWishMax, het tempo ligt inderdaad hoog! Ik denk dat ik het bij mijn pony ook maar weer terug op ga schroeven. Had het net wat trager gemaakt, omdat het me te vlug leek. Inderdaad een hele fijne aanleuning en een mooie zit van jou ook! Je rijdt netjes. ;)

Sivana, leuk je eerste wedstrijd in april!

Gelukkig ben ik niet de enige met een hinnikerd die snel afgeleid is. :') Zal ook vast bij die dingen horen die vanzelf met training overgaan.

xVera94

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 08:58

Jongens jongens, wat gaan jullie / we hard :D Dat betekent ook dat ik hoop dat ik op iedereen waarop ik wilde reageren, heb gereageerd :o (soms ik ook alles al wel gezegd als je ineens 3 pagina's verder bent).

@ Kabayo; mooi paard hoor :) ! Met een 3-jarige mag je inderdaad pas starten in oktober van het jaar dat ze 3 zijn geworden. Ben ik het helemaal mee eens, maar dan kunnen ze naar mijn idee ook prima een BB/B proefje lopen. De reden dat die van mij nog thuis loopt is puur mijn perfectionisme haha.
@ GA: Fijn dat je lekker hebt kunnen rijden! Het filmpje had ik inderdaad al gezien, ik denk dat je op zo'n moment inderdaad ook weinig kunt doen dan zelf rustig blijven en doorrijden. Op naar spiegeltraining :D Wel tof dat je er meteen mee aan de slag gaat
@ Aniek; fijn dat jij geen last hebt van het eten! Ik lees dat je nog hebt kunnen rijden, en niet zomaar, maar zelfs met alle drukte!
@ PA: het is inderdaad geen zijsteek, het is echt misselijkheid die op komt zetten. Dus wel echt van het eten i.c.m. inspanning. Het is en blijft puzzelen. Ik sta ook te kijken van de prijzen! Beetje jammer, maakt het niet laagdrempeliger.. Wel fijn dat je kan beginnen op een locatie die bekend is.
Haha dat wisselen van "moeilijke kant" heb ik hier bijna wekelijks. Hier ook een paard wat het spannend vind als een ander, onbekend, paard binnenkomt. Gaat niet hinniken, maar de focus is dan inderdaad weg. Is nog even een puntje van aandacht voordat we op vreemd terrein gaan losrijden tussen alle vreemde paarden, hahaha.
@ Yfkelover; ach, wat een mooi buikje al!
@ LB; lijkt me lastig, dit weer met ijzers. Gefeliciteerd met je resultaat, ook al vond je het zelf minder fijn gaan.
@ Gea: haha fijn dat er bij jullie geen sneeuw was, viel de ijzel ook mee?
@ Fleury; fijn dat je dag weer goed was! En trailerladen en fijn rijden, top!
@ [***]; hahaha met koffie joh. Fijn dat de jury er ook zo makkelijk mee om ging!
@ KH; veel plezier morgen!! Geniet ervan!
@ Loes; gefeliciteerd met de resultaten!
@ MWM; Gaaf, dat filmpje! Inderdaad geen "benen in je neus"-gangenpaard, maar gewoon keurig gereden en daar mag je punten voor krijgen (en krijg je ook, super!!)

Verder algemeen:
- Ik lees meer mensen met perfectionisme i.c.m. wedstrijdspanning. Ik vind vooral de drempel weer spannend na zo lang niet te hebben gestart. Ik weet van mezelf dat ik ook een 'wedstrijdritme' nodig heb. Ik heb helaas zelf geen vervoer, dus dat maakt de drempel nog hoger. Voor een keertje een trailer/wagentje huren kan wel, maar dat wordt een duur grapje als dat regelmatig moet.

- Wel/niet uit het hoofd: ik had in het verleden vaak een voorlezer die niets van paarden wist. Ik leerde dan de proef ook uit mijn hoofd en oefende samen met de voorlezer zodat zij ook de figuren wist en wist waar ik heen moest. Was een verzoek van mijn voorlezer zelf.

- Ik heb er een met een, vind ik, fijne draf. Zijn stap is beter, hij stapt ruim 2 voet over in zijn arbeidsstap :Y) Met wat oefening op de snelheid vanuit achteren krijg je dan zoiets (bekende foto voor jullie, want hij heeft al eens in het topic gestaan bij een vergelijkingsfoto, dus hij mag van mij ook in linkje, maar hoe doe ik dat? :o )
Afbeelding
Hoezo tuiger? :+
Foto's van zulke geintjes waarbij ik erop zit plaats ik niet op internet, eerst ff oefenen met het uitzitten ervan :')
Ik oefen wel met balkjes op het meer ruimte pakken, want hij wil soms wat hoog gaan lopen in plaats van echt ruimte pakken. Ik leg ze soms recht, en soms op een volte. Volte vind ik makkelijker met afstanden bepalen, want dan leg je het midden op een gewone pas en dan kun je verruimen en verkorten door de binnen- of buitenkant te pakken. En je kan spelen met hoe groot je ze op de cirkel legt.

lindamusters

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 11:11

Weer even 4 pagina's bijlezen..

@aniek-joefy Fijn dat je les goed ging!! En de clubles ging zo te lezen ook super!

@xVera94 Die van mij sluit zich nooit af, ja als hij beledigd is haha. Lijkt me heel vervelend als je hulpen niet doorkomen. Ik vlieg dan liever voor elke scheet door de bak heen dan dat er niet geluisterd wordt. Leuk die 'speelles' met balkjes. Vervelend dat je niet kan eten voor het rijden, ik heb daar gelukkig geen last van :') En goeie tip van de balkjes op de volte zodat je en normaal erover kan en kan verruimen. Ik ben vaak alleen en ik ben echt te lui om telkens af te stappen en dingen te verplaatsen haha!

@murphypower wedstrijdstress heb ik wel last van, ik ben nu al zenuwachtig als ik aan zondag denk.. Maar voor de wedstrijd kan ik t wel onder controle houden en als ik op m'n paard is denk ik altijd maar zo, nu verander ik er toch niks meer aan! Mooie punten! Fijn dat het goed ging.

@Ghostattack fijn dat ze niet zo opschrikt van de vogels! Lekker koel in het hoofd dus wat dat betreft! Filmpje ziet er goed uit, je geeft de steun aan je paard die ze nodig heeft. Ik denk ook dat als jij boos zou worden je haar totaal niet terug netjes krijgt

@Kabayo Welkom! Wat leuk dat je er voor het eerst op hebt gezeten! Gaaf! En wat heb ik respect dat jij zo meerent aan de dubbele longe, ik zie mezelf al gaan :')

@PeerAppel Ik rij normaal altijd buiten, maar voor het lessen waren we naar binnen gegaan! Vrijdag waaide het inderdaad behoorlijk maar hij was niet aan het flippen dus dan rij ik gewoon door haha! Hier ook een nieuwsgierig aagje die alles mee wil maken, maar ik ben altijd erg streng. Hij wordt dan heel sterk en gaat al hinnikent met me aan de haal dus ik geef een klein tikje op de schouder en dan is hij weer bij de les. Vind het anders heel frustrerend en ontzettend irritant. Fijn dat de overgang naar galop beter ging!

@yfkelover Knappe schimmel, lekker buikje al! *\o/*

@little_birdy wedstrijd niet zo fijn gegaan voor je gevoel.. Zonde maar alsnog 183 dat is niet beroerd toch!

@geo_thora nou dat merk ik dus ook, dat ik vooral zenuwachtig ben omdat ik het heel graag super goed wil doen. Anders vind ik het zonde van mijn geld en tijd :')

@eldora1 lid geworden en startpas, je bent er klaar voor!!

@little_birdy Mijn instructrice leest bij mij, en anders een van m'n vriendinnen die vaak helpt met oefenen, anders raak ik in de stress dat ik een slechte voorlezer heb..

@afab uit je hoofd rijden, knap hoor! Ik durf het niet aan.

@annetje Ook knap uit je hoofd, snap wel dat het met rijden veel rust geeft.

@fleury Ik rij gewoon rond en mijn voorlezer zegt wanneer we starten. Ik let er vooral op dat ik beiden kanten op ga en hem goed aan mijn hulpen zet, een paar overgangen en goed aan mijn been maken. Fijn dat het trailerladen wel goed ging met het oefenen nu!

@KirstenHorse ik heb even gemist dat je geopereerd was, fijn dat je weer kan rijden!

@Loes1996 Gefeliciteerd met je punten! En gelijk L1 ook joh! Gaaf!!

@MyWishMax ik vind je proeven er super netjes uit zien hoor

----------------------
Zo dat was weer een hele klus!

Ik ben best zenuwachtig voor zondag, helaas.. Zit vooral in de knoop met mijn planning. Hij heeft vrijdag voor het laatst gelopen en vandaag gaat longeren denk ik niet meer lukken, gezien de tijd dat het donker wordt.. Woensdag les en donderdag en vrijdag rij ik denk ik ook, de ene dag loswerken en de andere dag proefgericht trainen. Zaterdag rust en zondag wedstrijd. Moet te doen zijn!
Ik vind het vervelend dat er nog geen startlijst op staat, ik wil m'n zondag gaan plannen met wassen etc. Ik heb geen idee waar ik nu sta dus ben benieuwd naar mijn punten zondag!

Edit: En het is vandaag precies 2 jaar geleden dat ik voor de eerste keer op Irocco gezeten heb. Hij was toen voor de 3e keer onder het zadel!
Laatst bijgewerkt door lindamusters op 05-03-18 11:55, in het totaal 1 keer bewerkt

DexCense

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 11:39

Zooo jullie gaan hard! Ik hoop dat ik niet te veel heb overgeslagen.

Ik heb gelezen over het trailerladen, zelf wil ik niet afhankelijk zijn van andere. Daarom laad altijd zelf en mijn nieuwe paard Cense loopt er fijn op (niet altijd maar dan is het met de lijn achter kont langs lopen al voldoende), helaas dus niet echt iets om over mee te praten maar op youtube staan ook leuke filmpjes over laden en inderdaad de eerder benoemde manier met de twee longeerlijnen werken vaak het beste.. En ook voorzichtig rijden zal zeker bijdragen dus niet te hard remmen en dergelijke. Soms vind ik het zo vervelend als er vrachtwagens of auto's zo dicht achter op je zitten, dat lijkt me niet fijn voor het paard.

@little_birdy is het hoesten al wat over? Misschien heb je het al geprobeerd.. Helpt het toevallig als je je hooi weekt zodat het stof er uit is? Knap paard heb je, wel fijn je commentaar daar kan je wat mee.

@xVera94 leuk zeg! Merk je dan ook verschil na je balkjes les? Lijkt me leuk om ook eens te doen.

@Kabayo welkom! Ik ben benieuwd naar je ervaring over de BB proeven! Echt een leuk paard met mooie gangen. Lijkt me enorm spannend

Over wedstrijdstress.. de weken ervoor maar op de dag zelf gezonde spanning. Ik moet wel zeggen dat ik vertrouwen krijg van mijn nieuwe paard Cense. Ik heb juist enorm veel zin in de eerste wedstrijd 24 maart. Hebben jullie nog speciale dingen de dag en voor de wedstrijd zowel tijdens het rijden als met voeren of lessen bijvoorbeeld? Ik probeer nu te kijken en ik denk dat ik de dag voor de wedstrijd lekker lang en laag moet rijden en veel schakelen binnen de gangen en veel binnen hoefslag meenemen.

@yfkelover knappe schimmel!

@Murphypower gefeliciteerd met je punten!

Knap als de proeven uit het hoofd wordt gereden, ik leer ze ook en ken ze redelijk goed uit mijn hoofd maar helemaal op mezelf vertrouwen lijkt mij geen goed plan haha.

@Loes1996 gefeliciteerd met je laatste punten! Leuk zeg!

@MyWishMax leuke punten zeg! Leuk paard heb je!

Gisteren gelongeerd en vandaag en woensdag privé les, dinsdag clubles. Ik heb er zin in, weer lessen inhalen door de vorst van afgelopen week!

Afbeelding

xVera94

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 12:12

@ Lindamusters; Haha ik kan daar juist niets mee, word ik heel zenuwachtig van als een paard bij ieder verkeerd zandkorreltje schrikt. Jippie is heel braaf, gaat nooit rennen, steigeren of rodeo-en, dus dat maakt me wel zeker genoeg om er doorheen te rijden op zulke momenten. Op de grond heb ik er nauwelijks last van, maar ja, dan kan hij in mijn broekzak kruipen en onder het zadel kan ik hem wel begeleiden, maar moet hij het toch een stukje zelf doen :+

Haha te lui herken ik ook! Maar tijdens de les legt mijn instructrice ze neer en die heeft een goed idee van ruimte ertussen en ik heb geen flauw idee, dus ik vind de volte wel fijn. Hoef ik ze alleen maar goed weg te leggen voor de arbeidsdraf :')

Vervelend dat je nu de spanning al voelt. Weet je ook waarvoor je zenuwachtig bent? Bij mij helpt het altijd om die dingen dan te visualiseren (en dan juist dat het goed gaat natuurlijk :+). Dan bedenk ik me in mijn hoofd al helemaal hoe de dag gaat lopen en dan merk ik dat het vaak ook zo loopt, omdat je je er al zo op hebt ingesteld. Anderzijds ben ik minder van slag als er net iets anders gaat, omdat ik zo duidelijk weet waar ik heen wil. Hopen dat de startlijst snel komt en dan gaat het vast helemaal goed komen zondag!

@ DexCense; Ik vind het ook lastig om te zien of ik overal op gereageerd. Merk aan de bijleesposts van jou en linda dat ik dan toch denk "oh ja, had ik ook nog wel even kunnen benoemen" :Y)

Ik merk vooral verschil in de galop. Hij galoppeert zo beheerst uit zichzelf, dat hij soms wat sprong verliest, waardoor de takt niet altijd meer klopt. Op mijn been gaat hij wel harder, maar we willen juist in hetzelfde tempo meer sprong.
2 balkjes met een galopsprong afstand hebben hem flink geholpen om die sprong te leren houden. Ik merkte meteen dat hij buiten die 2 balkjes om ook die galop met meer ritme en sprong kon blijven volhouden. Gisteren met het rijden heb ik ze ook gebruikt en dat ging prima!

Fijn dat je vertrouwen krijgt in je paard! Ik merk om me heen dat veel mensen nog even willen lessen 1-2 dagen voor een wedstrijd. Zelf ga ik denk ik niets anders doen als het zo ver is, want dan zou hij in principe zo voorbereid moeten zijn dat hij gewoon een B-proefje kan lopen (maar ik les standaard op vrijdag). Ik longeer altijd op zaterdag en dat blijft ook zo als ik wedstrijden ga rijden, maar dat is waarschijnlijk dezelfde intensiteit als wat jij in gedachten hebt.
Veel plezier met alle lessen deze week! Interessevraagje: 3 dagen les achter elkaar, heb jij/je paard daar de energie voor? Ik vind 1 les in de week al intensief :')

Edit: Ooh ik zag de foto net nog niet, mooie foto hoor! Ik word zo vrolijk van de zon, je paardje glimt er mooi door <3

lindamusters

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 12:43

xVera94 schreef:
@ Lindamusters; Haha ik kan daar juist niets mee, word ik heel zenuwachtig van als een paard bij ieder verkeerd zandkorreltje schrikt. Jippie is heel braaf, gaat nooit rennen, steigeren of rodeo-en, dus dat maakt me wel zeker genoeg om er doorheen te rijden op zulke momenten. Op de grond heb ik er nauwelijks last van, maar ja, dan kan hij in mijn broekzak kruipen en onder het zadel kan ik hem wel begeleiden, maar moet hij het toch een stukje zelf doen :+

Haha te lui herken ik ook! Maar tijdens de les legt mijn instructrice ze neer en die heeft een goed idee van ruimte ertussen en ik heb geen flauw idee, dus ik vind de volte wel fijn. Hoef ik ze alleen maar goed weg te leggen voor de arbeidsdraf :')

Vervelend dat je nu de spanning al voelt. Weet je ook waarvoor je zenuwachtig bent? Bij mij helpt het altijd om die dingen dan te visualiseren (en dan juist dat het goed gaat natuurlijk :+). Dan bedenk ik me in mijn hoofd al helemaal hoe de dag gaat lopen en dan merk ik dat het vaak ook zo loopt, omdat je je er al zo op hebt ingesteld. Anderzijds ben ik minder van slag als er net iets anders gaat, omdat ik zo duidelijk weet waar ik heen wil. Hopen dat de startlijst snel komt en dan gaat het vast helemaal goed komen zondag!

Irocco is ook totaal niet zo hoor, met de wind wel maar het is echt het meest nuchtere paard wat ik ken. Liever lui dan moe. Maar als hij het spannend vind weet ik dat ik moet blijven rijden. Ook moet ik hem altijd "heet maken" om echt fijn te rijden ander sloffen we maar wat door de bak :')

Ik vind het gewoon spannend maar wel op een leuke manier ? Als dat logisch klinkt. Ik heb nog niet veel wedstrijd ervaring dus vind het vooral spannend of ik op tijd klaar ben met vlechten, of ik op tijd daar ben, goed kan losrijden, hoe hij reageert op de nieuwe omgeving etc. Het is gewoon echt het gebrek aan ervaring eigenlijk.

DexCense

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 12:48

xVera94 schreef:

@ DexCense; Ik vind het ook lastig om te zien of ik overal op gereageerd. Merk aan de bijleesposts van jou en linda dat ik dan toch denk "oh ja, had ik ook nog wel even kunnen benoemen" :Y)

Ik merk vooral verschil in de galop. Hij galoppeert zo beheerst uit zichzelf, dat hij soms wat sprong verliest, waardoor de takt niet altijd meer klopt. Op mijn been gaat hij wel harder, maar we willen juist in hetzelfde tempo meer sprong.
2 balkjes met een galopsprong afstand hebben hem flink geholpen om die sprong te leren houden. Ik merkte meteen dat hij buiten die 2 balkjes om ook die galop met meer ritme en sprong kon blijven volhouden. Gisteren met het rijden heb ik ze ook gebruikt en dat ging prima!

Fijn dat je vertrouwen krijgt in je paard! Ik merk om me heen dat veel mensen nog even willen lessen 1-2 dagen voor een wedstrijd. Zelf ga ik denk ik niets anders doen als het zo ver is, want dan zou hij in principe zo voorbereid moeten zijn dat hij gewoon een B-proefje kan lopen (maar ik les standaard op vrijdag). Ik longeer altijd op zaterdag en dat blijft ook zo als ik wedstrijden ga rijden, maar dat is waarschijnlijk dezelfde intensiteit als wat jij in gedachten hebt.
Veel plezier met alle lessen deze week! Interessevraagje: 3 dagen les achter elkaar, heb jij/je paard daar de energie voor? Ik vind 1 les in de week al intensief :')

Edit: Ooh ik zag de foto net nog niet, mooie foto hoor! Ik word zo vrolijk van de zon, je paardje glimt er mooi door <3

Fijn dat je verschilt voelt met vooral met de sprong en takt. Ik ga het eens in gedachten houden!

3x is misschien wel veel inderdaad maar dit komt nu zo uit omdat ik de les van vorige week ga inhalen. Normaal 1x privé les en 1x clubles in de week, clubles is meer vrij rijden en wat hulp tussendoor. Eenmalig hoor zoveel lessen:)

Linda, bij mij inderdaad ook gebrek aan ervaring denk ik. Gewoon omdat je niet weet hoe alles loopt en idd je planning en hoe je paard zal reageren.

xVera94

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 13:28

Ooh dan gaat het helemaal goed komen, Linda! Gewoon lekker van gaan genieten :D Ik denk dat ik ook zulke spanning wel zal hebben in het begin.. Gewoon het zin erin hebben, maar niet helemaal weten wat je kunt verwachten.

DexCense, Aah ja ik snap dat het weer de planning ook wel in de war heeft geschopt. Ik heb gelukkig gewoon kunnen lessen.

Het weer is zo mooi hier! Ik ben ook zo blij dat het steeds langer licht blijft. Ik heb nu al zin om te gaan rijden, ook al kan ik pas vanavond haha

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 21:34

PeerAppel schreef:
MyWishMax, het tempo ligt inderdaad hoog! Ik denk dat ik het bij mijn pony ook maar weer terug op ga schroeven. Had het net wat trager gemaakt, omdat het me te vlug leek. Inderdaad een hele fijne aanleuning en een mooie zit van jou ook! Je rijdt netjes. ;)

Ik wil het zelf liever een tikje langzamer, maar de juryleden geven juist complimenten dat de impuls zo goed is, dus ik houd het idd maar zo. Tenminste, het NK nog. Tijdens trainingen zijn we meer bezig met wachten, actief achterbeen en wat meer 'verzameling'. Dank je wel!

xVera94 schreef:
@ PA: het is inderdaad geen zijsteek, het is echt misselijkheid die op komt zetten. Dus wel echt van het eten i.c.m. inspanning. Het is en blijft puzzelen. Ik sta ook te kijken van de prijzen! Beetje jammer, maakt het niet laagdrempeliger.. Wel fijn dat je kan beginnen op een locatie die bekend is.

Het blijft heel herkenbaar, maar ik heb vandaag ontbijtkoek kunnen eten 3 kwartier voor mijn les en ging goed. Misschien is dat nog wat?

xVera94 schreef:
@ MWM; Gaaf, dat filmpje! Inderdaad geen "benen in je neus"-gangenpaard, maar gewoon keurig gereden en daar mag je punten voor krijgen (en krijg je ook, super!!)

Dank je wel!

xVera94 schreef:
Verder algemeen:
- Ik lees meer mensen met perfectionisme i.c.m. wedstrijdspanning. Ik vind vooral de drempel weer spannend na zo lang niet te hebben gestart. Ik weet van mezelf dat ik ook een 'wedstrijdritme' nodig heb. Ik heb helaas zelf geen vervoer, dus dat maakt de drempel nog hoger. Voor een keertje een trailer/wagentje huren kan wel, maar dat wordt een duur grapje als dat regelmatig moet.

Ja, herkenbaar. Hier was het 6 jaar geleden ofzo en die 1e keer was de drempel heel hoog. Ik heb toen alleen maar meegedaan omdat mijn moeder me ingeschreven had en was op stal. :')

xVera94 schreef:
[mg]m/LITBbZ.jpg[/img]
Hoezo tuiger? :+
Foto's van zulke geintjes waarbij ik erop zit plaats ik niet op internet, eerst ff oefenen met het uitzitten ervan :')

Gaaf dier!

lindamusters schreef:
@MyWishMax ik vind je proeven er super netjes uit zien hoor

----------------------
Zo dat was weer een hele klus!

Ik ben best zenuwachtig voor zondag, helaas.. Zit vooral in de knoop met mijn planning. Hij heeft vrijdag voor het laatst gelopen en vandaag gaat longeren denk ik niet meer lukken, gezien de tijd dat het donker wordt.. Woensdag les en donderdag en vrijdag rij ik denk ik ook, de ene dag loswerken en de andere dag proefgericht trainen. Zaterdag rust en zondag wedstrijd. Moet te doen zijn!
Ik vind het vervelend dat er nog geen startlijst op staat, ik wil m'n zondag gaan plannen met wassen etc. Ik heb geen idee waar ik nu sta dus ben benieuwd naar mijn punten zondag!

Edit: En het is vandaag precies 2 jaar geleden dat ik voor de eerste keer op Irocco gezeten heb. Hij was toen voor de 3e keer onder het zadel!

Dank je wel en succes alvast! Mooie planning toch? Ik snap het qua zondag plannen wel :j is lekkerder als je al weet of je zaterdag al een hoop moet doen of zondag de tijd hebt.

DexCense schreef:
@MyWishMax leuke punten zeg! Leuk paard heb je!
[/quote]

Dank je wel!

Qua planning. Aan de ene kant ben ik echt extreem qua planning, maar niet helemaal in de trainingen voor een wedstrijd. Vooral niet omdat het B niveau is dus geen topprestatie van een paard. Een les of goede training is zwaarder. Voer is afgestemd op de trainingen, op 'zware' dagen wat meer en wat aanvullingen, op lichte dagen normaal en op rustdagen wat minder. Ik let zelf meer op de herstel/rust dagen na een zware training. (naast dat ik rekening moet houden met mezelf) Ik plan dus geen les voor een wedstrijd, omdat ik na een les een 'herstel' training wil doen. Dan ligt het er wel aan hoe zwaar het was, we zijn ook al met wat hogere niveau's bezig. Ik mag versneld promoveren, maar wil qua wedstrijden gewoon de klasses uitrijden. Alleen in de training wil ik haar wel al een stuk verder hebben. Mijn moeder rijdt haar ook, maar wat simpeler, dus dat is een hele fijne combinatie.

Ons schema is redelijk vast:
Maandag: rijd ik privéles of voor mezelf.
Dinsdag: longeren. Na een wedstrijd zonder bijzet als rustdag en anders bijgezet
Woensdag: mijn moeder heeft privéles
Donderdag: rijd ik voor mezelf
Vrijdag: moeder rijdt in groepsles
Zaterdag: moeder rijdt voor zichzelf of wedstrijd
Zondag: rustdag, dus of niks of longeren zonder bijzet. Of dus wedstrijd

Planning voor een wedstrijd op de dag ervoor of de dag zelf ben ik wel heel 'panisch'. Dat moet precies gaan zoals ik het altijd doe. :')
Wassen doe ik altijd de dag van te voren, zodat ze goed droog is de volgende dag. Vlechten reken ik een uur voor, de knotten zitten er in een kwartier in, maar dan heb ik tijd om staart uit te pluizen, te poetsen en eventueel wat vlekken weg te halen (4 witte benen......) In die tijd poetst mijn moeder de spullen en laarzen. De reistijd doe ik via de routeplanner met een half uur extra. Inladen spullen en paard reken ik een half uur voor, dan kunnen we het 6 keer controleren en als ze een keer niet wil is er geen paniek. En daar zit trailer leegmaken en aankoppelen wel bij. Ik wil 3 kwartier losrijden (zodat ik tussendoor weer kan stappen, kan niet achter elkaar blijven rijden haha) en dan een kwartier hebben voor opzadelen. Wij zijn dus 5 kwartier tot anderhalf uur van te voren aanwezig op de wedstrijd.

Hier vanavond les gehad en dat ging echt heel erg fijn. Niet een te zware training, maar gewoon simpel weer wat dingen doornemen. Donderdag hetzelfde doen maar dan zelf en dan maandag lessen en proefje doornemen. Even kijken op welke dingen we moeten letten. Dan dinsdag even loswerken onder het zadel (we wisselen de dinsdag en donderdag voor 1 keer om) en dan moeten we het maar gaan doen op het NK. :=

lindamusters

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 00:01

Ik zie wedstrijd wel als inspanning, maar dat is puur omdat we net winterstop hebben gehad en het vooral best stressvol is. (Vooral voor mij :') ) Ik moet inderdaad toegeven dat een flinke les zwaarder is dan een rondje wedstrijd!
Ik heb mn startlijst gezien en ik durf het bijna niet te plaatsen, maar misschien heeft iemand er iets aan..
Mijn planning, zodat ik m'n zenuwen in bedwang houdt :o
Afbeelding

Ik moet hierin vooral ook rekening houden met schooltijden en bijbaan, want ik kan niet in het donker naar stal.
En ja 3 uur voor wassen en vlechten, ik heb een schimmel... -O-

eldora1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 01:02

@annetje en @ghostattack
De paarden staan aan huis. De stal is een zeecontainer van 6 x 2 , we hebben 1 zijwand er uutgehaald en een stukje aangebouwd. Nu is de stal 6 x 3 m zitten er 2 raampjes in en een luik aan de achterkant die open en dicht kan. 1 deur is altijd dicht en de andere is door de midden geslepen, aan de bovenkant van de deur zitten tralies. Deze deur staat eigenlijk altijd open, maar we kunnen ze wel makkelijk opsluiten. De paarden kunnen zelf naar binnen en buiten lopen, daar liggen 9 stelcon platen. Dus dat is ongv 6 x 6 m
Paarden vinden het heerlijk om gewoon lekker de ruimte te hebben en naar buiten te kunnen.
Dus ik ben heel blij dat de paarden zo fijn er bij staan.
Afbeelding

Afbeelding

@ghostattack, fijn dat het rijden steeds beter gaat. Dan zal het op wedstrijd ook echt wel beter gaan!

@ fleury
Knap hoor, ik denk dat ik alles zou vergeten door de spanning haha
Dat baan verkennen lijkt me gewoon goed opletten en misschien even afspreken met iemand die aan de kant staat om een seintje te geven? Ik heb er geen ervaring in haha

En dat trailer laden.. pfoe, dat kan zo’n gedoe zijn. Ik denk dat geduld, belonen, voer en heeel veel oefenen het enige is dat helpt :’)

@anniek
Wat stoer van je jonkie! Hoe gaat het vedet met jou en de paardjes? Heb je echt al lang niet meer gesproken sinds het NF topic, maar op fb zie ik steeds leuke dingen voorbij komen!

@[***]
Wauw, dan sta je raar te kijken :’)

@littlebirdy
Leuk dat je je proef wilt delen! Kunnen we denk ik allemaal wel van leren.
En zo slecht vind ik het er idd niet uit zien hoor!

@mywishmax
Dat verruimen zal het ene paard idd makkelijker doen als de ander, maar ik denk dat elk paard wel netjes kan verruimen. Hoe sterker, losser etc je pasrd is hoe groter hij word. Dus lekker blijven trainen! Die van mij heeft heel af en toe echt een paar pasjes dat ik denk wauw, nieuwe totilas, maar meestal is dat op een frisse buitenrit haha

@peerappel
Meestal rijd ik alleen in de bak, dus als er een ander paard bij/ langs komt, dan is dat ook echt heeel interesant haha dat word nog wat met losrijden op wedstrijd!
En die galop ken ik, heel irritant, maar gelukkig gaat het steeds beter!

@lindamunster
Gezonde spanning is goed toch :D

Jullie schema ziet er toch goed uit? Die van mij zien er ook ongv uit. Vind het trainings schema altijd wel een interessant onderwerp!

———————

Ik heb vandaag lekker geshopt
Een witte rijbroek van montar
Witte handschoenen van roeckl
Haarnetje
Poetsblokken en een hengstenketting

Rijjasje is besteld
https://goo.gl/images/NSJfHe
En dit wedstrijd shirtje
https://www.levise.nl/a-49646965/cavall ... how-shirt/
En deze trui komen er nog aan
https://www.levise.nl/a-49646778/cavall ... how-shirt/

Dan is het bijna helemaal af, alleen nog een plastron!

Heb er echt zin in!
Eldora gaat ook steeds beter en fijner lopen , al blijft de galop nog steeds een moeilijk iets. ik ben ook echt nog steeds super blij met mn nieuwe zadel.

Vorige week ook een nieuw dekje gekocht van PS of Sweden, en het staat super mooi bij mn jasje . Dus ik heb eindelijk een setje haha

Afbeelding

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 09:22

Wat een fanatiekelingen hoor, iedere dag iets met je paard doen :D !
Ik rijd meestal 3 of 4 keer per week. Heel soms 5 als ik veel tijd heb. Verder staat ze heerlijk te chillen op de weide :).

Mooie set hierboven <3 !

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 09:43

Lindamusters: Zeker wel inspanning, maar ik bedoel meer dat de lichamelijke inspanning niet zo zwaar is dat ik er van te voren meer rekening mee houd als voor een training. Dus ik zorg dat ik geen zware training de dag ervoor heb, maar ook dat ze geen rustdag gehad heeft. Wel een lichamelijke zware inspanning door spanning op de trailer of gewoon door vreemd terrein bijvoorbeeld, dus de dag erna zet ik haar niet stil, maar moet ze altijd even bewegen. (Jammer genoeg van geleerd met de regio, dat was de enige keer dat ze meteen ook echt 2 rustdagen had na een wedstrijd en dat pakte niet goed uit)

Eldora1; ja, ieder paard kan verruimen idd. De ene wel beter dan de ander, maar ze kunnen het allemaal leren. Dit is alleen de 1e die ik rijd die het echt moeilijk vindt haha. De andere snapte binnen een paar keer de bedoeling en toen was het een kwestie van sterker worden en steeds spectaculairder kunnen verruimen. Dan was er alsnog wel verschil hoor. Spectaculair voor de ene was een 7 en soms een 8, de ander deed het standaard voor 8en of hoger. En weer een ander 6/7ens, maar die deden allemaal netjes wat er moest. Maar goed, ik rijd Flow nu sinds vorige zomer 1 keer per week en sinds oktober 2 keer (behalve de laatste anderhalve maand, toen hebben we alleen kunnen longeren) dus zo lang zijn we nog niet bezig.

Wat een enorm gave set die groene :+: Ik houd van groen!

Josien: toen ik paarden nog alleen deed reed ik ook 4 keer en heel soms 5. Die 5e was of een wedstrijd of wat ontspannen zonder zadel, spelletjes, balkjes enzovoorts haha. Hier staat ze 's winters in de paddock dus willen we sowieso dat ze elke dag iets doet,maar ik doe maar 3 dagen wat. :') 's Zomers heeft ze sneller een dag helemaal vrij, omdat ze de hele dag op het land loopt.

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 10:30

Vera, apart hoor die misselijkheid! Ik herken het wel als vlaag en als ik echt geconcentreerd ben, dan zie ik helemaal niet zo scherp en voel ik wel zo'n vlaagje, maar dat ligt meer aan de concentratie dan aan eten volgens mij. In ieder geval erg vervelend! Heb je het ook als je een andere sport doet?

Lindamusters, vlechten moet je gewoon extreem lang voor nemen op de dag zelf. :') Ik nam er volgens mij altijd een uur voor en aangezien ik pietje precies kan zijn qua vlechten, deed ik er gerust 40 minuten over. Had ik wel weer 20 minuten speling voor andere dingen!

MWM, wat handig dat je moeder ook rijdt! Aangezien jouw gezondheid dan niet echt meehelpt, wordt je paard toch nog getraind.

Lindamusters, wat een mooi lijstje! Herkenbaar dat wat betreft bijbaan en school. School heb ik gelukkig niet zo heel veel deze periode. Heerlijk wat middagen vrij, dus dan kan ik vaak genoeg heen, maar het weekend is juist lastig voor mij omdat ik vorige week ben begonnen aan mijn 2e bijbaan. Kan niet wachten tot het zomer is en je ook 's avonds nog prima wat kunt doen!

Eldora1, wat een heerlijk plekje heb je! Heerlijk dat wedstrijdshoppen. Welke broek van Montar heb je? Ik ben echt heilig Montar fan. Mijn portemonnee laat het nog niet helemaal toe, maar het liefst wil ik alleen nog maar broeken van hen. Ik ging eens op buitenrit en toen ik net 2 minuten onderweg was kwam er een hoosbui over ons heen. Vond het zo raar dat ik het niet erg vond (regenhater hier), dus ik kijk naar mijn benen en zie gewoon al die druppels op mijn Montar rijbroek liggen. Kon ze er gewoon afvegen. Echt super!
Prachtig dekje en vest! <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 10:55

Leuke proef MWM! Ik vind het tempo wel fijn om te zien. Ik houd van lekker voorwaarts rijden. Het lijkt er af en toe alleen op dat je door het tempo in draf, je paard soms wat overvalt wanneer je een figuur moet rijden. Door het tempo zou je kunnen proberen om hem iets eerder voor te bereiden. Ik denk dat je daar nog wel wat extra puntjes mee kan scoren.

Aanleuning is netjes. Knap pard en je zit er netjes op!

Ik rijd 4/5 dgn per week. Vind het voor mijn paard ook niet nodig om elke dag iets met haar te doen. Ze heeft meer dan genoeg vrije beweging, dus dat scheelt natuurlijk ook.

eldora1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 12:15

@josien, ik rijd ook niet elke dag hoor
3/4 x per week rijden en 1x longeren , meestal heeft ze 2 dagen in de week vrij( lage dagen op werk)

@wishmymax jaa dat zal idd wel heel verschillend zijn per jury. Ik ben heel benieuwd!

@peerappel
Deze
https://www.ej.nl/ruiter/kleding-access ... _8019.html
Gewoon een simpele witte, zonder steentjes of iets er op. Normaal ben ik wel meer van de steentjes enzo, maar ik kan bij deze altijd nog een glitter riem omdoen, en de helft zie je toch niet omdat je jasje er over heen valt.
Hij zit super fijn, veel rek en een een full seat grip/siliconen , dus lekker stevig in het zadel.
Wat ik ook heel fijn vind : het is een hoge broek, dus dat zit ook heel fijn. En wat ik altijd zo lelijk vind bij witte broeken is als je die zakken ziet zitten. Dus deze heeft nep zakken.
Ik ben benieuwd hoe die zit met rijden :) het is mijn eerste montar broek, maar als ik jou er ervaring zo hoor komt dat wel goed!