[HK]L1 Debuut Hoe gaat het bij jullie bokkers?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cheese

Re: [HK]L1 Debuut 14-09-2013 / Hoe gaat het bij jullie bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 14:15

Zaterdag geen tijd meer gehad om proef te oefenen, dus zonet maar even gedaan.
Gaat best wel goed eigenlijk :P Hier en daar nog wat slordig en onrustig maar viel me alles mee.
Fijne is dat ik de hele proef kan doorzitten maar bij bijv. de middendraf mag lichtrijden.
Vind ik zelf wel makkelijk want dan kan ik ook echt weg knallen :D

Mooi dat het weer beter gaat Anne :) Top!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 21:09

Lisa: ik heb tot hiervoor altijd gedacht dat het een uiting van ongemak/spanning is, het knarsentanden. Tandarts is vorig jaar geweest, komt over een paar weken weer. Die had vorige keer niet zn spullen bij (hij is tevens dierenarts, zo doende had hij wel gekeken maar niets gedaan) maar die zei dat het absoluut niet zo erg was dat hij er last van moest hebben. Zadel past, fysio kreeg ik niets meer dan complimenten van, die vond hem juist goed in zn bespiering en zn vel zitten. Kwa rijden is er ook niets aan te voelen! Als hij gespannen is doet hij het niet, maar als hij ontspannen is en licht in de hand begint hij. Overigens gaat hij altijd steeds later knarsen, alsof hij het doet als hij moeite met iets heeft.
Spannend, je L2 debuut! Wat een opluchting straks dat je lekker de hele tijd kan doorzitten.

Anne: wat fijn dat je instructrice zo betrokken is! Dan kent ze jullie door en door, kan geen betere basis zijn als dat :) Fredje doet het dan juist precies niet als hij gespannen is! Bitfitter is misschien een ideetje, hoewel ik hem eigenlijk heel fijn vind lopen op het bit wat hij heeft. Wat fijn dat je paard het goed doet en je der al zelf doorheen rijd met vertrouwen. Succes morgen met de osteopaat!

Hier ging het vandaag net weer even minder, heb 3 dagen om 8 uur moeten gaan werken en was pas om 8 uur weer thuis dus Fredje had even stil gestaan. Logisch dat het niet makkelijk gaat dan haha! Proefjes wel geoefend, dingen gingen goed maar sommige dingen ook minder die normaal wel goed gaan. Vrijdag mogen we weer dus we moeten nog even door oefenen deze week! Ik heb er wel zin in, ben benieuwd hoe het gaat :) hij gaat steeds makkelijker in de proefjes dus dan hoop ik maar dat we dat ook zien in de punten.

AnnevM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 18:58

Netjes Lisa! We zijn er nog (lang) niet maar ik ben zelf niet zo'n fan van doorzitten :') Het verschilt per dag, de ene keer kan ik het heel goed en de andere keer dan schaam ik me dood voor hoe het eruit ziet. Lekker de puntjes op de I zetten komende 2 weken en dan is het zover, spannend hoor!

Marloes: Ja heel erg fijn en ze weet nu ook wel een beetje hoe ik in elkaar zit dus dan kan ze daar goed op inspelen. Hmm het is altijd te proberen, een bitfitter! Maar als er vorig jaar niets aan gedaan is zou ik de tandarts toch zeker laten komen binnenkort hoor! Nog bedankt :D

Zo, osteopaat is geweest. Paard was 10 keer zo braaf dan de vorige keer. 4 keer opzij gestapt en verder niks. Ook de naalden waren geen probleem dit keer, 6 weken geleden begon ze zo te protesteren en te steigeren dat ze daar maar niet verder mee gegaan is. We zijn op de goede weg, er zijn in deze periode geen blokkades en dergelijke bijgekomen en vooral d'r rug en nekspieren zijn sterk verbeterd. Osteopaat is heel tevreden, we mogen lekker zo door blijven gaan en dan mag ze over 3 maanden weer. Superblij! :D Zo even opgeven voor een politieles/schriktraining op 12 april. We zijn allebei helden op sokken dus dat lijkt me wel wat!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 20:04

Oeps ik was niet echt duidelijk. Vorig jaar had de tandarts er een hoop eraan gedaan. hij kwam vorige week even langs als dierenarts, toen had hij even naar fredje zijn gebit gekeken. Zo doende dat hij niets had gedaan maar wel weet dat het niet dramatisch is, hij komt over een paar weken langs als hij meer paarden in de buurt moet doen en dan maakt hij zn gebit in orde.

Anne: wat fijn dat je paard zoveel minder pijn aan gaf bij de osteopaat! Is een goed teken, dan zijn jullie op de goede weg :) leuk, een schriktraining. Kan je zeker veel aan hebben, alleen al voor het vertrouwen!

AnnevM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 20:11

Oh sorry! Verkeerd begrepen, niks gezegd! :')

Ja daar ben ik heel blij mee! Ze stond er op een gegeven moment echt van te genieten en vergeleken 6 weken geleden heeft ze deze keer heel weinig hoeven doen. Ben benieuwd hoe dat gaat. Mevrouw durft nieteens over een zeiltje te lopen dus we gaan het zien :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 20:19

Ik heb een paard die bang is van vliegende vogels, boomstammen, kleine witte honden en stilstaande vrachtauto's, een schriktraining met 14 weken zadelmak was geen probleem en toen liep hij als braaf paard vooraan over zeilen, flesjes, door de rook en ga zo maar door :') afgelopen winter waren het hele drama's op wedstrijd in vreemde binnenbakken. Je kan er niets van zeggen hoe ze zich gedragen, maar meestal gedragen de bange paarden zich juist heel goed.

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 16:26

Je foto's zien er fijn uit Anne! :) En gelukkig dat jullie nu weer op de goede weg zijn, eerst een stapje terug en dan worden jullie er alleen maar beter van :j
Super dat de osteo zo positief was! Compliment naar jou en je instructrice ook :) En gaat zo'n schriktraining, super leerzaam inderdaad.

Ik vind het inderdaad een stukje sneller gaan Marloes, en helemaal van de week met het oefenen van proef 9 en 10, die vond ik echt beduidend moeilijker/sneller dan 7 en 8, nog meer mensen dit gemerkt? Vond ze wel weer leuk om te rijden, maar we moeten ze nog wel even heel goed oefenen, voor Buraan die snel spanning opbouwt zijn deze proeven wel een uitdaging :P
Knarsen heb ik eigenlijk geen ervaring in, en wat lekker dat tussen de drukte door je paard wel heel lekker gaat! :) Ben benieuwd hoe het bij jullie gaat komende vrijdag! :j

Lisa wat spannend zeg L2, en dit weekend de JSP dan? Wat voor proef moet je daar eigenlijk rijden?

Hier gaan we ook lekker, heb niet superveel kunnen doen afgelopen tijd ivm drukte, maar gister wel een fijne les gehad, hebben het eerste halfuur een keer zonder zadel gedaan, ik wilde dat zelf graag een keer omdat ik dan net even wat meer kan voelen in de zijgangen. Omdat ik met m'n pony eigenlijk nooit verder ben gekomen dat een paar meter wijken, en ook nog nooit een fatsoenlijk stuk sb heb gereden leek me dat wel een keer leerzaam. En het pakte heel positief uit, hebben het wijken echt nog strakker kunnen krijgen dan dat het al ging, en verder kunnen verfijnen, sb hebben we ook weer een hele sprong in gemaakt, dus erg leuk. Morgen weer een lesje en dan gaan we juist wat proefgerichter rijden, en over 1.5 week gaan we weer starten :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 22:23

Proef 9 en 10 heb ik nog niet eens doorgenomen, toch eens gaan doen dus! Dankje Fleur voor de tip haha. ik zal ze binnenkort eens rijden, dan kan ik mijn ervaring delen!
Fijn dat de les zo goed ging! Klinkt enorm leerzaam zo. Spannend, de volgende wedstrijd als je het idee hebt dat je zo vooruit bent gegaan.

Vandaag in de les weer lekker gereden! In de proeven gingen de oefeningen en de aanleuning goed, alleen werd hij op het einde erg dwars en dan is ineens de andere kant op galoperen veel leuker als braaf in draf gaan :+ ik vind de dingen na de galop trouwens best snel komen in de proeven! Je moet ze op een korte zijde in draf zetten en daarna meteen midden draf in proef 8. Ik zit dat moment nog op een bommetje!

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 22:38

Klopt inderdaad Marloes, dat soort stukjes vind ik echt het grote verschil met B :j
Fijn dat je lekker gelest hebt, en uiteraard is de andere kant op galopperen veel leuker natuurlijk :Y)

Grootste aandachtspunt is voor ons ook momenteel spanning laten afvloeien, ontspannen rijden kunnen we op zich best, maar dan gaat het dus weer ten koste van de activiteit :P Ik ben ook benieuwd naar hoe onze volgende keer zal gaan, maar ik heb voor mezelf de druk in m'n hoofd er wel wat af kunnen halen. Ik had ineens zo'n moment van relativering haha, ik doe die wedstrijden vooral voor mezelf omdat ik het leuk vind, dus de puntjes maken mij even niet zoveel uit, thuis gaan we momenteel enorm vooruit maar die proeven is gewoon totaal anders rijden, waar zowel Bu en ik echt aan moeten wennen en nog veel te leren hebben, is niet makkelijk met 2 overgevoelige miepjes bij elkaar :P Puntjes komen vanzelf wel, en blijven we gewoon lekker veel starten om ervaring op te doen en in de tussentijd lekker genieten en fanatiek doortrainen :D

AnnevM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 13:55

Bij die van mij verschilt het heel erg wat ze eng vindt maar als ze echt iets eng vindt is ze aan de hand niet meer te houden en dan krijg je d'r heel moeilijk uit die angst. Gaat nu wel een stuk beter door middel van grondwerk gelukkig :) We gaan het zien!
Even goed dat snelle stuk oefenen tijdens het rijden en dan komt dat vanzelf wel! Vind het zelf ook lastig hoor.

Dankje Fleur! Zo, zonder zadel doe ik je niet na! Liep de laatste keer niet helemaal lekker af bij ons :') Wel blijven zitten gelukkig. Wel top dat het voor jullie helpt, hoe is je les gegaan?
Zo is het maar net, je doet het voor jezelf ;) Hou dat gevoel vast!

Na twee dagen longeren (op aanraden van osteopaat) vanochtend er weer opgeklommen en ondanks dat ze weer opnieuw d'r balans moet vinden liet ze zich zó fijn rijden! Gewoon losgemaakt, niet aan de teugels gezeten en toen hobbelde ze lekker als een ezel de bak door haha, maar na een kleine 20 minuten wennen aan d'r 'nieuwe' lichaam kwam de ontspanning! Toen had ze het echt door en ging ze zo fijn lopen, ben echt superblij <3 Durfde alleen de galop nog niet mee te pakken, eerst maar die balans weer terugkrijgen. Morgen les!

Cheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 19:57

Even een korte post van mij.
Helaas ga ik de komende tijd niet kunnen starten en heb ik ook even geen zin (niet om jullie) om mee te praten in dit topic ;) Mocht je willen weten waarom stuur dan maar even pb.

Succes allemaal met de wedstrijden en trainingen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 22:17

Fleur dat vind ik ook! Je eigen gevoel is het belangrijkst, de punten komen vanzelf.

Top Anne! Hoe ging de les? Apart he dat je paard de hele balans kwijt kan zijn na een behandeling.

Mijn wedstrijd ging niet fijn, met het losrijden liep hij al niet super. Alsnog besloten er toch net wat meer aan proberen te rijden in mijn eerste proef. Dat pakte alleen totaal verkeerd uit en was het proefje meer overleven als rijden voor mijn gevoel. Gingen veel dingen onwijs fout... 2e proefje daarom besloten net een stapje terug te doen, gelukkig de ontspanning weer teruggevonden en die liep fijner. Wel mat! Maar dat maakt niets uit. Alsnog 186 in de eerste proef, en ik kon me nog in de punten vinden. Er stonden genoeg 4en en 5en op, maar ook 7ens en 8en. 2e proefje 195! Enorm blij mee. Die proef was meer een 6jes proef, maar alsnog 7ens voor het wijken, galop, middenstap enzo. Genoeg om aan te gaan werken dus, maar we staan weer op +5 na 2 wedstrijden :)

AnnevM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 13:15

Ging heel fijn moet ik zeggen! Flink wat huiswerk meegekregen waar we de komende week keihard mee aan de slag gaan. Ze kwam wel op rechts continu door m'n binnenbeen heen dus toen ik één keer even flink in kwam had ik de poppen aan het dansen := Maar verder ging het prima en we hebben het fijn af kunnen sluiten.

Balen dat je niet zo tevreden bent maar wel heerlijk dat je het de 2e proef goed op hebt kunnen lossen. En dat dat dan te zien is in je punten is helemaal mooi meegenomen :)) Netjes hoor!

Ik ga vanavond even naar de dressuurwedstrijd hier in de buurt kijken, moet toch op een manier aan m'n wedstrijdbehoeftes komen _O- _O-

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 09:47

Hee meiden het ligt ineens even stil :P

Marloes wat een nette punten zeg! En als het zo'n chaos achtig is, vind ik ontspanning ook het belangrijkst hoor :j

Anne wat een fijne les dus, hoe gaat het nu met rijden bij jullie? :)

Ik heb gister een fijne wedstrijd gehad, zaterdag is onze hond plotseling overleden, dus ik wist niet helemaal hoe mijn eigen emotionele status zou zijn, maar ik heb erg fijn kunnen rijden. Was weer outdoor en dat vind ik zelf wel erg fijn, Bu moest even wennen aan de hekjes, was een grote bak, die deels afgezet was met hekjes en de korte zijde bij a was slechts een bordje, dus ze miste wat steun soms (ondanks dat we heel veel binnenhoefslag rijden thuis). Eerste proef was wat tam, had m'n teugels ook wat te lang en een paar kleine slordigheidjes, tussen m'n proeven door heel veel overgangen gereden om d'r wat actiever te krijgen, en dat ging in m'n 2e proef heel wat beter, meteen een 8 voor het binnenkomen, de nageefelijkheid en activiteit waren erg fijn, wel iets meer storinkjes dan in m'n 1e proef, maar het algehele gevoel van die proef was fijner. Uiteindelijk 185 & 182, en een 3e en 4e plek van de 8, ben ik heel erg blij mee! Had geen winst verwacht dus dat was een meevaller, en de plaatsing viel me helemaal niet tegen haha. En dat zonder deze week les te hebben gehad vanwege roostechnische probleempjes :P M'n 1e puntjes in de L zijn binnen dus, erg leuk om te merken dat we elke keer weer een sprong vooruit maken, gaan volgende week weer en deze week nog 2x les, dus ik heb er weer helemaal zin in!

Nog even een foto, was inzet wijken in m' n 1e proef, achterhand komt niet helemaal fijn mee, maar ik ben verder blij met het beeld :j
Afbeelding

AnnevM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 10:08

Nou he, wat een rust hier!

Gaat prima bij ons qua rijden alleen weer even met m'n neus op de feiten gedrukt van de week maar zie het niet zo zitten om dat allemaal openbaar te maken :') Heb ook na een gesprek met de staleigenaresse besloten niet die schriktraining te gaan doen. "Waarom ga je daar aan meedoen? Je bent nu zo fanatiek bezig met ontspanning en dan ga je expres weer spanning opzoeken door deel te nemen aan die schriktraining?" Sh*t, zo had ik er nog helemaal niet naar gekeken... :o

Ach jeetje, heel veel sterkte toegewenst! :(:) Tof, gefeliciteerd! Fijn dat het ondanks alles zo goed ging zeg, lekker zo door blijven gaan! Leuke foto ook.

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 11:17

Daar zit wat in inderdaad Anne, aan de andere kant heb je op zo'n moment juist wel dat je de spanning op een gecontroleerde manier opzoekt, maar misschien is het voor d'r spieren niet verkeerd om op ontspanning te focussen. En zo'n schriktraining kan vast in de toekomst nog wel een keer :j Fijn dat het rijden goed gaat, als je er nog verder iets over kwijt wil mag dat ook altijd per pb, maar dat is uiteraard geen verplichting ;)

Dankje, waren er met de hele familie eigenlijk wel heel erg kapot van dus wel erg verdrietig. Kon het met invlechten wel merken hoor, Bu was erg onrustig maar die zat mij gewoon te spiegelen, ik had toen ook niet bepaald rust in m'n hoofd namelijk, gelukkig kon ik het tijdens het rijden wel uit m'n hoofd zetten.

Ik heb me ook opgegeven voor een endurance, die wordt gehouden hier in het bos waar ik altijd rijd, vorige jaar al meegedaan in de kennismakingsklasse, en dit jaar heb ik me daadwerkelijk ingeschreven in de klasse 1, en wil ik dit jaar eigenlijk ook wat vaker starten met endurance, vind het ook een hele fijne afwisseling voor Burana :)

Rienie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 22:25

Best heel druk geweest, de laatste tijd.
Vandaar van mijn kant weinig tot geen reacties.
Vandaag weer gestart in de L2. 181 punten, maar zelf niet tevreden over de proef.
Mijn instructrice was er ook en die zei ook wel, dat er nog wel wat puntjes waren waar we aan moeten werken.
Wel fijn dat ze ff kwam, kijken of we het in de les kunnen oplossen.

Endurance? Wat houd dat precies in?
Het is natuurlijk zoiezo goed om afwisseling te hebben met je paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 15:43

Zo dit topic was verdwenen uit mijn stipjes lijst! Heel gek, heb er jullie meteen weer terug tussen gezet haha.

Fleur: nog sterkte met het overlijden van je hond, dat is nooit leuk... fijne foto hoor, lekker ontspannen! Gefeliciteerd met je eerste winstpunten, top hoor! Wat leuk joh, endurance. Lijkt me super ontspannend, die tak van de paardensport.

Anne: balen zeg om zo met je neus op de feiten te zijn gedrukt... Jammer van de schriktraining, ik begrijp je staleigenaar ook wel! Had er nog nooit zo over nagedacht nee..

Rienie: wat fijn dat je instructrice kwam kijken, toch netjes hoor een winstpunt!

Hier weer even rustig aan. Fredje vandaag voor het eerst beslagen dus die mag even wennen aan zijn ijzers. Omdat Fred normaal nooit braaf is bij de smid duct tape geprobeerd, ik ben verbaast! Hij is vandaag voor het eerst vierkant bekapt! Normaal ging hij compleet door het lint als hij aan de achterbenen begon. Nu stond hij braaf buiten bijna te slapen aan een lang touw terwijl de smid bezig was aan zn achterbenen! Bij het beslaan was hij ook braaf. Hij vond de rook eng, maar hij deed geen gekke dingen. Normaal doet hij dat wel als hij normaal bekapt word. Helemaal verbaast, zowel mijn vader, de hoefsmid als ik dat zo'n stukje tape werkt.

AnnevM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 19:44

Zo de kogel is door de kerk... Met pijn in m'n hart besloten om opzoek te gaan naar een nieuwe instructrice/instructeur... Ga nu wat proeflesjes plannen zodat ik wat vergelijkingsmateriaal heb :) Voelt als de juiste keuze voor me, het lucht erg op!

Oeh gaaf Fleur, endurance! Lijkt mij ook echt heel erg leuk om te doen.

Jammer dat je niet tevreden bent Rienie maar wel superfijn dat je instructrice erbij was, kunnen jullie daar verder mee werken in de lessen! Toch gefeliciteerd met je winstpunt.

Ha wat grappig Marloes! Ik had het een tijdje terug op facebook voorbij zien komen, nu ook op bokt en leuk om te lezen dat het ook echt werkt! :D Had ik niet verwacht om eerlijk te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 20:32

Was vast en zeker een lastige keus geweest Anne, meestal word je er nooit slechter van! Succes met zoeken, hopelijk heb je snel een instructrice gevonden die helemaal naar je zin is. Is toch altijd lastig!
Tsja je wil niet weten hoe wij erom lachte toen we het toch gingen proberen. Zowel de hoefsmid als mijn vader en ik zijn behoorlijk nuchter, we moesten er ook enorm om lachen dat het echt hielp! Het is toch raar dat een paard die zijn hele leven van achter niet te bekappen is zich ineens laat bekappen! En van voor braaf stil staat terwijl dat met heel veel moeite ging normaal.

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 21:08

Fijn nog van je puntje Rienie, en fijn dat je instructrice er was, hebben jullie weer lekker nieuwe stof om aan te gaan trainen :j

Endurance is lange afstanden, deze waaraan ik mee ga doen is 25 km en de beoordeling gaat op hartslag en tijd die je erover doet. Hartslag wordt gemeten van tevoren, meteen na afloop en een halfuur later, zodat ze ook kunnen zien hoe snel het herstel is. En het werkt ook met winstpunten, als je promoveert naar de volgende klasse wordt de afstand langer ;) Maar heel veel meer weet ik er ook nog niet over hoor, 't is wel wat anders dan dressuur :P

Dankje Marloes :)
Hoe zit dat met dat stukje tape, waar plak je dat op eigenlijk? Klinkt wel super dat het zo hielp dan :j

Anne dat zal vast opluchten denk ik, maar met gemengde gevoelens, ben benieuwd hoe het je zal bevallen komende tijd.

Hier vandaag een fijne les gehad, gewerkt om de basis wat meer te bevestigen, en gewoon alles wat allang bevestigd is ook gewoon consequent willen, en ook gewoon niet accepteren dat dingen half gebeuren. Ze was even een beetje boos, maar werd daarna enorm voorwaarts en super actief, echt rete fanatiek, moest wel erg om d'r lachen, zo enorm ze haar best deed en de boel stiekem een beetje wilde overnemen toen ik daar dus een lachbui van kreeg en m'n eigen aandacht dus wat verslapte _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 08:51

Fleur: [OPG] Duct tape op neus? hier vind je ook meer info! Heel grappig dat ik de eerste ben in dat topic die het ook geprobeerd heeft, en ik vind dingen nogal snel bullshit haha.
Wat super van je les!! Lekker hoor dat ze zo der best deed :)

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 13:27

Ik was het topic toevallig gisteravond tegenkomen Marloes, interessant zeg! Super dat het werkte voor jullie :j

Mag ik nog even spammen? :o
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Die laatste foto is inzet middenstap, vandaar wat meer halslengte ;)

karin1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 14:34

hoi bokkers!

ik wou me weer graag melden! ik ben een tijdje niet op aanwezig geweest door werk enz.

ik ben karin, 20 jaar jong, ik woon in ederveen en ben paraveterinair
ik ben sinds kort L1 gestart, en heb nu 4 winstpunten, het gaat alleen nog niet heel goed , vooral door die eeuwige spanning :')

misschien dat ik hier wat steun kan vinden van andere L1 starters :(:)

dit is mijn 8 jarige friesXkwpn kruising en ik op onze laatste wedstrijd in lunteren

Afbeelding

karin1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 14:35

mooie wedstrijdoutfit fleur_yen!!