sportpaard hoort niet op weide?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 16:23

Mindim schreef:
Tendance schreef:
Ik loop hier nog maar kort rond, maar ben er wel achter gekomen, dat VAAK, hoe minder ervaring, hoe meer commentaar en dat recreatieruiters, naturals en 18- VAAK veel meer commentaar hebben dan wedstrijdruiters....
Hierin koppel ik niet direct recreatieruiters aan minder ervaring, voordat daar een reactie over komt.

Alles gaat echter onder een noemer.
Waarom zou een recreatieruiter met veel ervaring geen commentaar kunnen geven, niet belangrijk genoeg, want degene rijdt niet in de sport? Genoeg recreatie ruiters ook die in de sport hebben gereden, maar nu niet meer.
Ik ken aardig wat mensen die een heleboel verstand van paarden hebben, maar niet in de sport rijden. Kunnen aardig wat mensen een puntje aan zuigen. Ook wedstrijdpaarden worden regelmatig aangeboden bij deze mensen.

Ik geef enkel en alleen aan, dat deze mensen vaak eerder vinden, dat alleen hun waarheid de waarheid is, dan een wedstrijdruiter...
En nogmaals..... Ik zeg niet alle of altijd, maar VAAK!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 16:23

Tendance schreef:
Recreatiepaarden lopen vaak los in een groep in de wei, daar heb je evenveel kans op blessures. Ze staan er immers niet alleen en galoperen idd wel eens op een glibberige wei.

Dit is een domme opmerking als je weet, dat mijn sportpaarden ook gewoon in een groepje buiten staan. Ik heb het over de risico's tijdens het werk!
Mijn sportpaarden staan ook gewoon in de wei, dus lopen daar net zo veel risico als die weilandpaarden.

Wil je mij niet dom noemen, dat vind ik onbeleefd en dat doe je niet.
Niks doms aan trouwens, kijk eens waar de meeste ongelukken gebeuren met zowel paard als ruiter. Neem het voorpaginanieuws van Bokt eens beter onder de loep, zou ik zo zeggen.

Sportpaarden? Wat iemand eerder al zei, eventingpaarden, endurancepaarden en paarden die topsport lopen, gaan bij mij onder de noemer sportpaard. De rest sportgefokt of paard van een amateurruiter in de klassen B tot en met de Z en recreatiepaarden.
Totilas, Salinero, Zirocco Blue en noem het maar, dat vind ik sportpaarden.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 16:24

Mindim schreef:
Tendance schreef:
Ik loop hier nog maar kort rond, maar ben er wel achter gekomen, dat VAAK, hoe minder ervaring, hoe meer commentaar en dat recreatieruiters, naturals en 18- VAAK veel meer commentaar hebben dan wedstrijdruiters....
Hierin koppel ik niet direct recreatieruiters aan minder ervaring, voordat daar een reactie over komt.

Alles gaat echter onder een noemer.
Waarom zou een recreatieruiter met veel ervaring geen commentaar kunnen geven, niet belangrijk genoeg, want degene rijdt niet in de sport? Genoeg recreatie ruiters ook die in de sport hebben gereden, maar nu niet meer.
Ik ken aardig wat mensen die een heleboel verstand van paarden hebben, maar niet in de sport rijden. Kunnen aardig wat mensen een puntje aan zuigen. Ook wedstrijdpaarden worden regelmatig aangeboden bij deze mensen.

Ik wil het niet aan een bepaald type ruiter ophangen, maar ik ben het wel met Tendance eens dat het hier op bokt wel lijkt: "hoe minder ervaring, hoe meer commentaar".

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 16:24

Ach mijn paard is het type sportpaard met een heerlijk recreatiepaarden leven waarbij ze dressuurmatig lekker getraind wordt en af en toe een wedstrijdje mag lopen. Is daar ook een label voor ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 16:26

Tendance schreef:
Lees mijn bericht nog eens goed!!! Ik zeg namelijk nergens, dat mijn paard geen deken op heeft!!!!
Goed lezen die 2 zinnen!

Zeg ik ergens dan dat je paard geen deken op heeft? Eczeemdekens zijn nogal specifiek. Jij hebt het over dat je een deken op doet tegen een dikke vacht, vandaar mijn vraag ;)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 16:26

Sansje schreef:
Ach mijn paard is het type sportpaard met een heerlijk recreatiepaarden leven waarbij ze dressuurmatig lekker getraind wordt en af en toe een wedstrijdje mag lopen. Is daar ook een label voor ;)

Nou, dan behoort ons paard tot hetzelfde labeltje :D

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 16:27

Gypsy schreef:
Sansje schreef:
Klinkt als een ideale endurance ruiter Gypsy.. dat is ook sport... en behoorlijk intensief :)

Jep reken maar van yes. Wedstrijden heb ik niks mee, maar ik vind het wel gaaf om 20 km naar het bos/strand te rijden, daar met een energiek paard te kunnen racen over het strand, en vervolgens fit en vrolijk terug naar huis te rijden. :D

Je kunt je voorstellen dat de paarden hier het uitgieren als ze een ander paard na een half uurtje bezweet en helemaal onder het schuim door de bak zien gaan? }>

Oké tendance sorry ;)
Maar een recreatie paard is dus in jou ogen, echt zo'n dier wat op een dag in de week een rondje gaat stappen van een half uurtje?

In ieder geval 1, die niet het gevoel heeft van: Goh we hebben actie ondernomen vandaag! PFFFF ik ben zooo moe...
Het zijn paarden, die een rondje buiten door de natuur lopen, een beetje grondwerk doen.
Ruiters die 10 minuten rijden intensief en daarna 50 minuten stappen om te kletsen, dag in dag uit... Zulke ruiters noem ik recreatieruiters.
Niets mis mee hoor, maar deze paarden lopen nu eenmaal minder risico op blessures...

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 16:28

Mindim schreef:
Tendance schreef:
Recreatiepaarden lopen vaak los in een groep in de wei, daar heb je evenveel kans op blessures. Ze staan er immers niet alleen en galoperen idd wel eens op een glibberige wei.

Dit is een domme opmerking als je weet, dat mijn sportpaarden ook gewoon in een groepje buiten staan. Ik heb het over de risico's tijdens het werk!
Mijn sportpaarden staan ook gewoon in de wei, dus lopen daar net zo veel risico als die weilandpaarden.

Wil je mij niet dom noemen, dat vind ik onbeleefd en dat doe je niet.
Niks doms aan trouwens, kijk eens waar de meeste ongelukken gebeuren met zowel paard als ruiter. Neem het voorpaginanieuws van Bokt eens beter onder de loep, zou ik zo zeggen.

Sportpaarden? Wat iemand eerder al zei, eventingpaarden, endurancepaarden en paarden die topsport lopen, gaan bij mij onder de noemer sportpaard. De rest sportgefokt of paard van een amateurruiter in de klassen B tot en met de Z en recreatiepaarden.
Totilas, Salinero, Zirocco Blue en noem het maar, dat vind ik sportpaarden.

Oke sorry maar dit noem ik wel dom!!! Ik zeg domme opmerking, niet dat jij dom bent. Zit nogal wat verschil in!!!!

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 16:28

Gypsy schreef:
Sansje schreef:
Klinkt als een ideale endurance ruiter Gypsy.. dat is ook sport... en behoorlijk intensief :)

Jep reken maar van yes. Wedstrijden heb ik niks mee, maar ik vind het wel gaaf om 20 km naar het bos/strand te rijden, daar met een energiek paard te kunnen racen over het strand, en vervolgens fit en vrolijk terug naar huis te rijden. :D

Je kunt je voorstellen dat de paarden hier het uitgieren als ze een ander paard na een half uurtje bezweet en helemaal onder het schuim door de bak zien gaan? }>

Oké tendance sorry ;)
Maar een recreatie paard is dus in jou ogen, echt zo'n dier wat op een dag in de week een rondje gaat stappen van een half uurtje?

Ook dat zegt weinig. Ik heb echt een nathals. Die van mij zweet na 10 minuten al. Maar is er eentje met waanzinnig veel go... die ook gewoon over 2 maandjes een endurance van 30 km gaat lopen. Gewoon omdat dat kan en haar conditie dit makkelijk toelaat. (Hartslag en alles zijn dan gewoon nog goed). Dus dat zweten ;)... tsja... zegt ook weer weinig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 16:29

Anoeska schreef:
Ik wil het niet aan een bepaald type ruiter ophangen, maar ik ben het wel met Tendance eens dat het hier op bokt wel lijkt: "hoe minder ervaring, hoe meer commentaar".

Maar ken jij de mensen hier op Bokt dan, ken jij hun verleden met paarden, hun ervaring met paarden?

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 16:30

Nee, ik moet het net als iedereen op bokt hebben van wat mensen hier zelf vertellen (over hun ervaring / paarden / waar ze hun kennis vandaan hebben). Daar baseer ik dan ook mijn mening op.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 16:31

Mindim schreef:
Tendance schreef:
Lees mijn bericht nog eens goed!!! Ik zeg namelijk nergens, dat mijn paard geen deken op heeft!!!!
Goed lezen die 2 zinnen!

Zeg ik ergens dan dat je paard geen deken op heeft? Eczeemdekens zijn nogal specifiek. Jij hebt het over dat je een deken op doet tegen een dikke vacht, vandaar mijn vraag ;)

Je zegt: Ik neem aan dat je paard wel een eczeemdeken op heeft. Daarop antwoord ik: Zeg ik ergens dat mijn paard geen deken op heeft...... Ik had het in mijn post over de winter... Als reactie op iemand anders.

En ja en nee... Mijn ene paard met eczeem heeft er wel 1 op en mijn andere paard met eczeem niet!

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 16:32

Mindim schreef:
Anoeska schreef:

Maar ken jij de mensen hier op Bokt dan, ken jij hun verleden met paarden, hun ervaring met paarden?

Soms staan dat soort dingen wel eens in het profiel.
Sommige bokkers weten alles beter, maar als je dan in het profiel kijkt, blijkt het tegendeel.
Als je ze daar dan op wijst, dan wordt ineens het profiel gewijzigd. :D

En Tendance weet wel wie ik bedoel, al zie ik het heel vaak op Bokt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 16:33

Anoeska schreef:
Nee, ik moet het net als iedereen op bokt hebben van wat mensen hier zelf vertellen (over hun ervaring / paarden / waar ze hun kennis vandaan hebben). Daar baseer ik dan ook mijn mening op.

Misschien niet altijd handig, want van sommigen hoor je amper wat en weet je niets en ook zij ventileren hier hun mening.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 16:33

Mindim schreef:
Anoeska schreef:

Bij sommige mensen staat hun volledige leven in hun profiel. Bij anderen kun je lezen aan de antwoorden, dat de ervaring meer zelf bedachte dingen bestaat... En ja, die mensen zijn er echt bij! Van dit extreme geval niet heel veel, maar ze zijn er zeker en zijn er altijd bij!!

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 16:34

Mindim schreef:
Anoeska schreef:

Misschien niet altijd handig, want van sommigen hoor je amper wat en weet je niets en ook zij ventileren hier hun mening.

Ik denk dat je zelf ook wel begrijpt dat als ik niets weet over iemands ervaring, dat dan de stelling "hoe minder ervaring, hoe meer commentaar" niet opgaat. Dat lijkt me nogal vanzelfsprekend :O
Laatst bijgewerkt door Anoeska op 08-08-11 16:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 16:34

Electra63 schreef:
Soms staan dat soort dingen wel eens in het profiel.
Sommige bokkers weten alles beter, maar als je dan in het profiel kijkt, blijkt het tegendeel.
Als je ze daar dan op wijst, dan wordt ineens het profiel gewijzigd. :D

En Tendance weet wel wie ik bedoel, al zie ik het heel vaak op Bokt.

Ja er is een heel lijstje inmiddels... HAHA

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 16:35

Zo, er is alweer aardig wat bijgekletst :'). Even in stukje happen dan maar :j.

Citaat:
hyppolyte schreef:
...de gemiddelde conditie van dat zogezegde sportpaard haalt het niet bij de conditie van mijn HTK knol...

hyppolyte schreef:
...bovendien heb ik ook nergens gezegd dat ik een geweldig sportpaard heb met bovengemiddeld niveau. Nee, ik heb een heel gemiddeld paard, met hele gemiddelde prestaties...

Welke van de 2 klopt nou?

Beiden, ik heb geen bovengemiddeld paard met een bovengemiddelde conditie en bovengemiddelde prestaties. Die van mij heeft heel normaal gepresteerd (Z), heeft een gewoon goede conditie (zoals ieder paard dat zou moeten hebben imo). Maar dat neemt niet weg dat het gemiddelde 'sportpaard' (wat dus tm Z meeloopt), een slechtere conditie heeft dan mijn paard.

Citaat:
Ik ben het met je eens dat niet elk sportpaard een topsporter is. Maar ook sportpaarden horen netzoals elk paard, net zoals een topsportpaard, hetzelfde behandelt te worden (Op de training na).

Het topsportpaard is wat mij betreft een sportpaard. Een paard wat t/m de Z meeloopt en dus daarmee geen bovengemiddelde prestaties neerzet en ook geen bijzonder goede conditie heeft is dus geen sportpaard. Natuurlijk sport je ermee, maar dat maakt het nog niet tot een sportpaard, ik dacht dat mijn vergelijking duidelijkheid zou verschaffen, maar dat komt blijkbaar niet over zoals ik bedoelde. Een zwemmer die zo nu en dan aan wedstrijden meedoet, is recreatief bezig, weliswaar op een wat serieuzere (of fanatiekere) manier, maar nog wel recreatief.

Citaat:
Toch zeg jij (hyppolyte) dat je zeker weet, dat jouw paard een betere conditie heeft dan een gemiddeld wedstrijdpaard.
Ik ben het met het ruinen en een heel aantal zaken met je eens, maar deel je mening over het niveau op wedstrijden niet.
Verder heb ik het gevoel, dat je TE veel ruiters over 1 kam scheert en jezelf erg goed vind, maar hoe bepaal je dat?

Dat weet ik ook zeker, ik heb ze regelmatig mee op rit gehad, zelfs crosspaarden (die dus echt wel een goede conditie hebben) houden het niet zo lang vol als mijn paard. Met 1 uur per dag trainen bouw je geen goede conditie op :n. (ik bedoel trouwens met conditie uithoudingsvermogen)
Je hoeft mijn mening ook niet te delen, maar ik ben van mening dat een heleboel mensen zich niet realiseren dat een paard niet loopt zoals het zou moeten. Dat is niet de schuld van de ruiters, die denken het goed te doen.
Ik generaliseer inderdaad naar aanleiding van wat ik tot nu toe gezien heb op wedstrijden, dus het is niet uit de lucht gegrepen. En troost je, ik vind mezelf helemaal geen geweldige ruiter, in tegendeel! Maar rij wel met mijn paard en zorg er wel voor dat zij er net zoveel pezier aan beleef als ik :j.

Citaat:
Ad Hippolyte,
Ik begrijp dus dat ieder probleempaard naar jou toe gebracht kan worden? Altijd fijn om een adres te weten, ik zie zoveel probleempaarden op Bokt voorbij komen, dus die kunnen naar jou verwezen worden?

Oh als ik er de ruimte voor zou hebben dan absoluut, helaas heb ik geen ruimte om alle paarden op te vangen, dus ik doe wat er binnen mijn macht ligt :j. Maar ik vind mijn projecten wel hoor ;).

Citaat:
Ben ik zeker met je eens! Sommige mensen zien 24/7 weidegang als lekker makkelijk!!! Ik hoef even niet!!!

Dat is inderdaad een voordeel ja, je hoeft ze niet elke dag uit de box te halen omdat ze lekker vrij rond kunnen lopen. Maar 's winters hebben ze toch echt elke dag voer nodig hoor :j. En troost je, ik ga echt niet voor mijn plezier 's winters met oostenwind en sneeuw een paar uur in de kou staan hoor, maar als mijn paard zich daar beter bij voelt dan heb ik het er met alle liefde voor over :j.

Citaat:
ik heb een holsteiner gehad die niet eens vacht aanmaakte in de winter, heb hem gedurende de winter toch een deken op moeten doen omdat ie last van zn spieren kreeg zonder deken, ieder paard is anders, er is niet 1 ideale manier waar iedereen zich aan moet houden, tussen zwart en wit zit een heel breed grijs

Uitzonderingen bevestigen de regel, natuurlijk moet je kijken naar hoe het paard daarop reageert, maar het gaat erom dat mensen niet klakkeloos zomaar iets doen omdat het zo hoort, zonder erover na te denken wat voor het paard fijner en beter is.

*gaat weer verder lezen :')*

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 16:36

@Tendance: Hhhm die ken ik ja, dat zijn idd de paarden die aan de ene kant niet veel risico lopen, aan de andere kant denk ik dan oef rijd je paard nou af en toe eens fatsoenlijk, een beetje rechtrichten etc kan geen kwaad.

@Sansje: Ik bedoel te zeggen, paarden die dan oprecht moe zijn.
Buitenrijden vind ik dus ideaal om conditie te krijgen, omdat ze daar frisser zijn en makkelijker nog even doorgaan. En je voorbereidende werk van buiten (recht maken, verzamelen, overgangen) daar mee kun je in de bak een vliegende start maken met de rest van het werk. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 16:37

Tendance schreef:
Je zegt: Ik neem aan dat je paard wel een eczeemdeken op heeft. Daarop antwoord ik: Zeg ik ergens dat mijn paard geen deken op heeft...... Ik had het in mijn post over de winter... Als reactie op iemand anders.

En ja en nee... Mijn ene paard met eczeem heeft er wel 1 op en mijn andere paard met eczeem niet![/quote]
Volgens mij had diegene het over nu een regendeken op en wat dat helpt tegen het aanmaken van wintervacht.

Ik ga maar niet meer met jou in discussie, ik schijn jou posts verkeerd te lezen en jij de mijne. Laat we het maar eens worden dat we het niet eens worden. Verder noem je me dom en daar heb ik geen zin in, deed je het niet met bedoeling de eerste keer, de tweede keer deed je dat wel. Ik vind het niet van veel fatsoen getuigen. Verder heb ik geen zin om een topic te verzieken met een gehakketak tussen 2 personen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-08-11 16:38, in het totaal 1 keer bewerkt

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 16:37

Gypsy schreef:
Buitenrijden vind ik dus ideaal om conditie te krijgen, omdat ze daar frisser zijn en makkelijker nog even doorgaan. En je voorbereidende werk van buiten (recht maken, verzamelen, overgangen) daar mee kun je in de bak een vliegende start maken met de rest van het werk. :)

Snap ik :))... Buitenrijden is zeker ideaal. Mijn paard heeft nogal een klein hartje en ook daarvoor is het erg goed dat buitenrijden. Zo wordt ze steeds een beetje dapperder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 16:40

Anoeska schreef:
Ik denk dat je zelf ook wel begrijpt dat als ik niets weet over iemands ervaring, dat dan de stelling "hoe minder ervaring, hoe meer commentaar" niet opgaat. Dat lijkt me nogal vanzelfsprekend :O

Zo vanzelfsprekend is dat hier op bokt niet hoor. Soms wordt je al afgerekend omdat je verschilt van mening.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 16:41

Mindim schreef:
Ik ga maar niet meer met jou in discussie, ik schijn jou posts verkeerd te lezen en jij de mijne. Laat we het maar eens worden dat we het niet eens worden. Verder noem je me dom en daar heb ik geen zin in, deed je het niet met bedoeling de eerste keer, de tweede keer deed je dat wel. Ik vind het niet van veel fatsoen getuigen. Verder heb ik geen zin om een topic te verzieken met een gehakketak tussen 2 personen.

Nee het getuigd wel van fatsoen, dat je mijn berichten "afbrand", terwijl je ze niet eens goed gelezen hebt?
Ik ben blij, dat je niet meer op me gaat reageren, want vond het een beetje flauw worden hoe je op me inhakte...

Neem aan dat je wel een eczeemdeken op hebt??? Wat is dit voor opmerking als je al lang hebt kunnen lezen, dat ik die bij mijn ene paard op heb.
Jij zegt niet dat ik dom ben, maar doet net alsof ik dom ben. Wat is erger???

Ik ben blij, dat je niet meer op me reageert, want dan kan ik tenminste weer aan de discussie deelnemen, zonder dat ik mezelf continu hoef te verdedigen.

San

Re: sportpaard hoort niet op weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 16:42

Meiden als we het hebben over respect en begrip over en weer... probeer dan de meest positieve lezing van elkaars berichten te hanteren. Ga uit van het beste van elkaar.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 16:43

Sansje schreef:
Gypsy schreef:

Snap ik :))... Buitenrijden is zeker ideaal. Mijn paard heeft nogal een klein hartje en ook daarvoor is het erg goed dat buitenrijden. Zo wordt ze steeds een beetje dapperder.

Herkenbaar... Die van mij is een kruising trekpaard, stoer zou je denken maar oh mijn god wat is alles spannend. :+
En die BAAS JE BENT NIET GOED BIJ JE HOOFD blik als ik haar er dan langstrijd alsof mijn neus bloed. _/-\o_