Zo, er is alweer aardig wat bijgekletst
. Even in stukje happen dan maar
.
Citaat:
hyppolyte schreef:
...de gemiddelde conditie van dat zogezegde sportpaard haalt het niet bij de conditie van mijn HTK knol...
hyppolyte schreef:
...bovendien heb ik ook nergens gezegd dat ik een geweldig sportpaard heb met bovengemiddeld niveau. Nee, ik heb een heel gemiddeld paard, met hele gemiddelde prestaties...
Welke van de 2 klopt nou?
Beiden, ik heb geen bovengemiddeld paard met een bovengemiddelde conditie en bovengemiddelde prestaties. Die van mij heeft heel normaal gepresteerd (Z), heeft een gewoon goede conditie (zoals ieder paard dat zou moeten hebben imo). Maar dat neemt niet weg dat het gemiddelde 'sportpaard' (wat dus tm Z meeloopt), een slechtere conditie heeft dan mijn paard.
Citaat:
Ik ben het met je eens dat niet elk sportpaard een topsporter is. Maar ook sportpaarden horen netzoals elk paard, net zoals een topsportpaard, hetzelfde behandelt te worden (Op de training na).
Het topsportpaard is wat mij betreft een sportpaard. Een paard wat t/m de Z meeloopt en dus daarmee geen bovengemiddelde prestaties neerzet en ook geen bijzonder goede conditie heeft is dus geen sportpaard. Natuurlijk sport je ermee, maar dat maakt het nog niet tot een sportpaard, ik dacht dat mijn vergelijking duidelijkheid zou verschaffen, maar dat komt blijkbaar niet over zoals ik bedoelde. Een zwemmer die zo nu en dan aan wedstrijden meedoet, is recreatief bezig, weliswaar op een wat serieuzere (of fanatiekere) manier, maar nog wel recreatief.
Citaat:
Toch zeg jij (hyppolyte) dat je zeker weet, dat jouw paard een betere conditie heeft dan een gemiddeld wedstrijdpaard.
Ik ben het met het ruinen en een heel aantal zaken met je eens, maar deel je mening over het niveau op wedstrijden niet.
Verder heb ik het gevoel, dat je TE veel ruiters over 1 kam scheert en jezelf erg goed vind, maar hoe bepaal je dat?
Dat weet ik ook zeker, ik heb ze regelmatig mee op rit gehad, zelfs crosspaarden (die dus echt wel een goede conditie hebben) houden het niet zo lang vol als mijn paard. Met 1 uur per dag trainen bouw je geen goede conditie op
. (ik bedoel trouwens met conditie uithoudingsvermogen)
Je hoeft mijn mening ook niet te delen, maar ik ben van mening dat een heleboel mensen zich niet realiseren dat een paard niet loopt zoals het zou moeten. Dat is niet de schuld van de ruiters, die denken het goed te doen.
Ik generaliseer inderdaad naar aanleiding van wat ik tot nu toe gezien heb op wedstrijden, dus het is niet uit de lucht gegrepen. En troost je, ik vind mezelf helemaal geen geweldige ruiter, in tegendeel! Maar rij wel met mijn paard en zorg er wel voor dat zij er net zoveel pezier aan beleef als ik
.
Citaat:
Ad Hippolyte,
Ik begrijp dus dat ieder probleempaard naar jou toe gebracht kan worden? Altijd fijn om een adres te weten, ik zie zoveel probleempaarden op Bokt voorbij komen, dus die kunnen naar jou verwezen worden?
Oh als ik er de ruimte voor zou hebben dan absoluut, helaas heb ik geen ruimte om alle paarden op te vangen, dus ik doe wat er binnen mijn macht ligt
. Maar ik vind mijn projecten wel hoor
.
Citaat:
Ben ik zeker met je eens! Sommige mensen zien 24/7 weidegang als lekker makkelijk!!! Ik hoef even niet!!!
Dat is inderdaad een voordeel ja, je hoeft ze niet elke dag uit de box te halen omdat ze lekker vrij rond kunnen lopen. Maar 's winters hebben ze toch echt elke dag voer nodig hoor
. En troost je, ik ga echt niet voor mijn plezier 's winters met oostenwind en sneeuw een paar uur in de kou staan hoor, maar als mijn paard zich daar beter bij voelt dan heb ik het er met alle liefde voor over
.
Citaat:
ik heb een holsteiner gehad die niet eens vacht aanmaakte in de winter, heb hem gedurende de winter toch een deken op moeten doen omdat ie last van zn spieren kreeg zonder deken, ieder paard is anders, er is niet 1 ideale manier waar iedereen zich aan moet houden, tussen zwart en wit zit een heel breed grijs
Uitzonderingen bevestigen de regel, natuurlijk moet je kijken naar hoe het paard daarop reageert, maar het gaat erom dat mensen niet klakkeloos zomaar iets doen omdat het zo hoort, zonder erover na te denken wat voor het paard fijner en beter is.
*gaat weer verder lezen
*