Bitloos en wedstrijden: is er animo om...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zilion

Re: Bitloos en wedstrijden: is er animo om...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 02:03

Citaat:
Volgens mij bedoelde Zilion dat het paard het bit wel in heeft, maar dat de teugels daan niet aan vast zitten, het bit zit dus vast aan het hoofdstel zelf zonder dat het gebruikt wordt. Toch, Zilion?

Was te mooi om waar te zijn...

Beetje laat maar toch,Het klopt wat je zegt in het reglement van springen staat het geloof ik dat de teugels aan het hoofdstel OF aan het bit bevestigd moet zijn. Ik zal het eens nazoeken

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 07:00

Zilion schreef:
Citaat:
Volgens mij bedoelde Zilion dat het paard het bit wel in heeft, maar dat de teugels daan niet aan vast zitten, het bit zit dus vast aan het hoofdstel zelf zonder dat het gebruikt wordt. Toch, Zilion?

Was te mooi om waar te zijn...

Beetje laat maar toch,Het klopt wat je zegt in het reglement van springen staat het geloof ik dat de teugels aan het hoofdstel OF aan het bit bevestigd moet zijn. Ik zal het eens nazoeken

Klopt,. er staat indien de teugels rechtstreeks aan het hoofdstel bevestigd zijn is men niet verplicht een bit te gebruiken.

Liex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 19:41

Ik heb een aantal pagina's terug iets gelezen over publiciteit. Hebben jullie al gedacht aan een artikel in de P&S? Of een advertentie zodat er meer mensen komen kijken of mischien zelfs wel mee gaan doen.Ik heb alwel gezien Bit, Amazone ed.
Zo even een idee Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 11:28

Bertuss schreef:
Ik heb een aantal pagina's terug iets gelezen over publiciteit. Hebben jullie al gedacht aan een artikel in de P&S? Of een advertentie zodat er meer mensen komen kijken of mischien zelfs wel mee gaan doen.Ik heb alwel gezien Bit, Amazone ed.
Zo even een idee Lachen

Iemand zou voor ons aan de slag met een artikel voor Paard&Spul.
Bessie, als je zover bent, mail je dit concept dan even naar info@bitloosdressuur.tk? Knipoog Alvast bedankt!

Bertuss, wat stond er in de Bit en Amazone? Is ons niets van bekend (behalve dan het prachtige interview met Nevzorov in de Amazone! Tong uitsteken ).

Update:
De aanmeldingen druppelen gestaag binnen. Mensen, meld je aan! Dit is echt nodig om straks te kunnen beslissen of we hier verder wel of geen energie meer in gaan steken. Knipoog

Er zijn aanmeldingen binnen voor zowel de dressuurwedstrijd als voor de diverse clinics. Voor alle onderdelen is dus belangstelling, en ook nog ruimte!

Een aantal aanmeldingen zijn voor de clinic bitloos springen; we hebben echter nog niemand gevonden die deze springclinic wil geven. Wie kent iemand die ervaring heeft met bitloos springen en een clinic wil geven? Tips kun je mailen naar info@bitloosdressuur.tk.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 13:36

Jovarna schreef:
Iemand zou voor ons aan de slag met een artikel voor Paard&Spul.
Bessie, als je zover bent, mail je dit concept dan even naar info@bitloosdressuur.tk? Knipoog Alvast bedankt!

wordt aan gewerkt Vork

Bloempjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 16:35

Heb het ook getekent, ook al ben k geen Dressuur rijden.. Bitloos vind k zowieso in vrijwel alle takken kunnen Haha!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 22:19

Nog één die de petitie tekent en de 1e 500 handtekeningen zijn binnen! Goed!!!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 22:22

volgens mij zit er niet zoveel verschil in bitloos springen of met bit springen.......... ik denk dat je peggel wel hiervoor kan strikken. Zij heeft meerdere paarden in het z gesprongen en hoog geklasseerd geweest in het NK poownies.

ook denk ik wel dat zij hierin haar steentje bij wil dragen........

Zilion

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 02:21

Ik heb het even opgezocht hier het voledige artikel

Artikel 257 - HARNACHEMENT EN HULPMIDDELEN
1. In de ring.
1.1. Het gebruik van oogkleppen en capuchons is verboden. Een te strak aangesnoerde neusriem wordt als wreedheid (art. 46 Algemeen Wedstrijdreglement) aangemerkt.
1.2. Als hulpteugel is uitsluitend een martingaal met ringen en zonder enige beperkende werking toegestaan. Wanneer bij een normale houding van de deelnemer de teugels op maat zijn, mag de martingaal de rechte lijn van de teugels niet breken. Indien de teugels door middel van een gesp aan het bit zijn bevestigd, moeten de teugels van dwarsstaafjes zijn voorzien.
1.3. In de klassen B t/m M voor pony's en de klassen met een maximum hoogte van 1.20 m voor paarden is uitsluitend de volgende optoming toegestaan:
Trenshoofdstel met africhtings, rechte, Mexicaanse, beugel- of zogenaamde gecombineerde neusriem voorzien van een enkele trens.
In de klassen Z en ZZ voor pony's is in de categorieën D en E is ook het gebruik van een pelham of Thiedemann-bit toegestaan. Vanaf de klasse Z springen is het toegestaan met teugels voorzien van lussen te rijden.
In de klassen vanaf 1.30 m en hoger voor paarden geldt de optoming conform het FEI-reglement.
De teugel(s) moeten aan het bit of direct aan het hoofdstel zijn bevestigd en dient/dienen te be-staan uit enkele of dubbele gladde leren teugel(s), dan wel een gevlochten, linnen of rubberen teugel. Wanneer de teugel direct aan het hoofdstel wordt bevestigd, is het niet verplicht een bit te gebruiken.
Het gebruik van een tonglepel is toegestaan, evenals een rollentrens en fluitbit, mits dit braamvrij is.
Zie voor de toegestane bitten voor de klassen B t/m M voor pony's en de klassen met een maxi- mum hoogte van 1.20 m voor paarden bijlage 6.
De bitten voor pony's dienen tenminste 1 cm dik te zijn.
Bij gebruik van een pessoa-bit is het toegestaan de teugels aan een "pelham"-riempje te bevestigen dat de twee bitringen met elkaar verbindt. 37
Mondstukken mogen met leer of rubber worden omkleed.
Een trens waarvan het mondstuk aan beide kanten licht naar voren gebogen is (geen tongboog) en aan elkaar wordt verbonden door een cilindervormige tussenschakel is toegestaan.
Een trens met een roterend mondstuk is toegestaan.
Bitringen met twee sleuven of oogjes waar (boven) de bakstukken en (onder) de teugel aan bevestigd kunnen worden zijn toegestaan.
1.4. De bakstukken van het hoofdstel mogen van "bontjes" worden voorzien, mits deze niet dikker zijn dan 3 cm.

Ik zal trouwens ook eens binnenkort foto's maken bitloos wel te verstaan.
Wat ik wel wil zeggen is dat bitloos niet altijd de uitkomst is.
Ik heb een pony die als jong paardje een halster met een stukje leer eraan had in de wei. Ze heeft waarschijnlijk erop gestaan en een trauma op de neus gehad. Bitloos hebben we geprobeerd maar ze gaat dan helemaal in verzet. Zij wordt momenteel met een leerbit gereden en straks met een gewoon bit

Heidi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 08:26

Dus als ik goed begrijp zijn we voor niksbezig?
Zoals het hier staat beschreven mag het gewoonbitloos al?
correct me if i'm wrong.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 08:36

springen mag je bitloos Haha!

Heidi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 09:30

aha dus het ging wel over springen. thanks vond het al vreemd. hihi.
Ben niet blond hoor.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 11:21

We hebben van Dr Cook (Jawel DE Dr Cook) de tip gekregen dat je bitloos buiten mededinging zou kunnen mogen starten, dus je wordt dan wel gewoon gejureerd, maar het telt verder nergens voor mee (winstpunten, lintjes, whatever). Ik zal de KNHS nog even een mailtje sturen of dit inderdaad toegestaan is. Er staat wel wat over in de reglementen, maar er staat dus ook dat iemand die Hors Concours (buiten mededinging) start, zich voor de rest wel aan de regels moet houden die voor de anderen gelden. Als het zou mogen, is het wel een mooie manier om het bitloos rijden onder de aandacht te brengen. Je zou dan als ruiter bit en bitloos een beetje kunnen afwisselen. Bitloos als je gewoon je niveau wilt laten beoordelen, en met bit wanneer je klaar bent om je winstpunten te gaan halen om een klasse hoger te komen (of zoiets, ik bedenk ook maar wat). Hij vond het overigens een hele goeie actie en was er heel positief over (met dank aan een buiten-bokkige mede-enthousiasteling Knipoog).

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 12:10

Leuk speedster, dat dr cook zo enthousiast was! Wie weet kan hij nog wat reclame maken voor de wedstrijd?

geluksvogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 12:15

ik denk dat ik er niet aan mee ga doen. voor mij is bitloos gewoon lekker genieten van je paardje en met je paardje en niet dat ze perfect moet lopen voor een proef. ik hou niet van wedstrijden en al zou je bitloos mogen starten, dan nog zou ik geen wedstrijden rijden. ik wil gewoon plezier hebben met mijn paardje en ik denk niet dat ik voor mijn eigen plezier daarom wedstrijden ga rijden. ik hoop dat jullie idee doorgaat en andere mensen die bitloos rijden en ook willen starten met wedstrijden dat net zo makkelijk kunnen doen als mensen met bit. ik zal dit topic wel volgen maar ik denk niet dat ik meedoen. anders laat ik dat nog wel weten maar omdat er zo weinig aanmelden, wilde ik dit even zeggen zodat jullie geen valse hoop op mij vestigen Knipoog

succes met het organiseren van de wedstrijd en ik hoop dat alles lukt Lachen

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 14:13

Dankjewel Geluksvogel! Enne... wel effe de petitie tekenen he?
We zijn de 500 gepasseerd trouwens!

geluksvogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 16:08

heb ik al gedaan Haha! goed hoor op naar de 600! Lachen

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 17:32

dorientjuh schreef:
Leuk speedster, dat dr cook zo enthousiast was! Wie weet kan hij nog wat reclame maken voor de wedstrijd?

Misschien is het leuk als je buiten-bokkige contact vraagt aan mr. Cook om een stukje te schrijven voor op de website. Een adhesie betuiging. Heeft Cook ook de petitie getekend??
Al reactie van Alex van Silfhout eigenlijk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 17:58

paars schreef:
Al reactie van Alex van Silfhout eigenlijk?

YEP. Ik had hem niet zozeer vanwege deze actie gemaild, danwel over zijn paard Nimbly en over bitloos rijden op zich. Hij liet me weten dat hij Nimbly twee weken met een hackamore gereden heeft en dat hij inmiddels weer met stang en trens is begonnen.
Wanneer het probleem met Nimbly niet opgelost blijkt te zijn (bloedende tong, door stress en spanning), komt hij er bij mij graag nog op terug.
- wordt vervolgd - Duivel Haha!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 18:27

oeps.....even betrapte ik me erop dat ik even dacht: ik hoop dat het níet gaat, maar zo onsportief ben ik toch niet. Voor het paard hoop ik dat het wél gaat, anders kan Alex het met Nimbly natuurlijk schudden op de weg naar de top, en wat gebeurt er dán...Ze hebben hier samen hard voor gewerkt.
Maar anders heeft hij tijd genoeg én motivatie om ons te gaan helpen!!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 18:28

ik vind het overigens heel leuk dat Alex intresse lijkt te hebben.........

straks komt hij gewoon bitloos een demonstratie geven Haha! Haha! hihihi

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 18:36

paars schreef:
oeps.....even betrapte ik me erop dat ik even dacht: ik hoop dat het níet gaat, maar zo onsportief ben ik toch niet. Voor het paard hoop ik dat het wél gaat, anders kan Alex het met Nimbly natuurlijk schudden op de weg naar de top, en wat gebeurt er dán...Ze hebben hier samen hard voor gewerkt.
Maar anders heeft hij tijd genoeg én motivatie om ons te gaan helpen!!

Vandaar ook mijn: " - wordt vervolgd - Duivel Haha! "
Haha!
Het zou weleens heel mooi uit kunnen komen als het hem met bit(ten) niet gaat lukken. Want dan gaat hij het wellicht bitloos proberen. Moet je kijken hoeveel we dan voor elkaar kunnen gaan betekenen! Pling

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 18:38

wellicht gaat de KNHS dan ook overstag........ bedoel alex, goed paard....... maar niet kunnen starten omdat de regeltjes nou eenmaal zo zijn en niet aangepast kunnen worden aan deze tijd Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 18:39

Oh, ik bedoel maar! Haha!
Alex wordt gewoon onze woordvoerder! Clown

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 19:19

Ik ben vanwege mijn vakantie een tijdje niet op het forum geweest. zou iemand mij kunnen vertellen hoe het er nu voor staat? is er al een website, of een datum? Zijn er al contacten gelegd??