Protestactie verplichten helm

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 20:27

Pipo, maar wat nu als je met die veiligheidshelm inderdaad moet kiezen tussen het risico op nekletsel en hoofdletsel?

Je kunt gewoon niet ieder letsel voorkomen. Dan zou je de hele dag door met een helm op moeten lopen.

Het risico dat je van je trap af sodemietert of van je fiets (met hersenletsel of nekletsel als gevolg) is vele malen groter, dan dat je van een min of meer braaf paard af valt tijdens je dressuurwedstrijd (want daar ging het toch om he!)

Zeker als nu blijkt dat de helm toch niet zo veilig is als iedereen denkt, is die verplichting toch nog iets om zeker ter discussie te stellen!

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 20:30

fabienne schreef:
Pipo, maar wat nu als je met die veiligheidshelm inderdaad moet kiezen tussen het risico op nekletsel en hoofdletsel?

Je kunt gewoon niet ieder letsel voorkomen. Dan zou je de hele dag door met een helm op moeten lopen.

Het risico dat je van je trap af sodemietert of van je fiets (met hersenletsel of nekletsel als gevolg) is vele malen groter, dan dat je van een min of meer braaf paard af valt tijdens je dressuurwedstrijd (want daar ging het toch om he!)

Zeker als nu blijkt dat de helm toch niet zo veilig is als iedereen denkt, is die verplichting toch nog iets om zeker ter discussie te stellen!

Lees jij weleens posts van mensen voor je?? Ik heb net iets gezegd over dat nekletsel Clown

WWWiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 20:32

Pipo schreef:
En als ik dan mag kiezen zou ik persoonlijk kiezen voor verplicht met helm rijden.

ja en dan krijgen we straks zeker de kift tussen de casco helm dragers en de GPA helm dragers Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 20:36

WWWiske schreef:
ja en dan krijgen we straks zeker de kift tussen de casco helm dragers en de GPA helm dragers Haha!

Een helm is een helm...........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 20:38

kadans16 schreef:
Bij de vroegere NKB mochten sowiezo alleen de Z ruiters met een hoedje rijden, de rest verplicht een cap.Vond je dat toen ook niet terecht dan ?

Ik heb nooit bij de NKB gereden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 20:41

fabienne schreef:

!

Sinds wanneer moet je daar tussen kiezen

Een gordel beperkt een behoorlijke groep doden in het verkeer, een condoom beperkt de Soa's en de helm beperkt een flinke groep hersenletsels.

Van die ongelukken zullen er een aantal uitzonderingen zijn die de regel bevestigen. Maar bij het grootste percentage kan de schade beperkt blijven door het dragen van een helm.

Maar aangezien jij bang bent dat je eventueel bij die uitzonderinge hoort, wil je liever het risico nemen dat je een hersenletsel krijgt Verward

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 20:46

Lovely schreef:
Alsof dat ergens over gaat. Think again Aimee.

Hoezo? tegen de tijd dat de paarden de ring in moeten zijn ze hun overtollige energie meestal wel kwijt. De ruiter is dan alleen in de ring en zal dus geen last hebben van die gek met dat springende vierjarige ding en de ruiter zal tijdens de proef met alle macht en moeite meestal proberen het beste van het kunnen te laten zien. Meestal zit je dan te paard en niet op de grond.
Bovendien gaat het al die hoedjes-ruiters er toch om dat ze mooi, verzorgd en traditie-getrouw gekleed in de ring verschijnen... nou, dat kan met die regeling.
Die 5 minuten mag je dan op eigen risico met hoedje rijden en niet met veiligheidshelm. Evt. kan daarbij worden toegevoegd wat dus kennelijk al bij de NKB normaal was; alleen Z-ruiters met hoedje in de ring.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 20:52

Aimee schreef:
bij de NKB normaal was; alleen Z-ruiters met hoedje in de ring.

Bij de KNF mocht je vroeger ook alleen in het Z met een hoedje rijden. Eigenlijk is alleen de NBVR de vereniging waarbij je in alle klasses met een hoedje mocht rijden.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 20:58

Citaat:
De ruiter is dan alleen in de ring en zal dus geen last hebben van die gek met dat springende vierjarige ding

Over het algemeen kom je die springende vierjarige dingen als Z-ruiter niet tegen omdat je met een vierjarige helemaal niet in de Z mag rijden.
Tijdens een indoor dan. Tijdens een outdoor wel, maar daar zijn de losrijdterreinen over het algemeen een stuk groter zodat je elkaar alsnog niet voor de voeten loopt en dus ook geen last hebt van dat vierjarige springende ding.

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 21:01

Pipo schreef:
Bij de KNF mocht je vroeger ook alleen in het Z met een hoedje rijden. Eigenlijk is alleen de NBVR de vereniging waarbij je in alle klasses met een hoedje mocht rijden.

sinds vanmiddag ben ik ook weer uit die droom verlost..
Ook bij de KNF mocht je in alle klasses met hoed rijden , het werd alleen niet gedaan Verward

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 21:08

Kitty schreef:
Over het algemeen kom je die springende vierjarige dingen als Z-ruiter niet tegen omdat je met een vierjarige helemaal niet in de Z mag rijden.
Tijdens een indoor dan. Tijdens een outdoor wel, maar daar zijn de losrijdterreinen over het algemeen een stuk groter zodat je elkaar alsnog niet voor de voeten loopt en dus ook geen last hebt van dat vierjarige springende ding.

Hmmm.... dan zal ik wel op hele andere concoursen komen dan jij, zelfs in een heel ander universum. Want ik heb toch echt heel vaak meegemaakt dat er springende jonge dingen over het wedstrijdterrein vlogen en vervolgens begonnen vooral de Z-ruiters te piepen.
Wij hadden zelf vroeger een niet zo makkelijk paard mee, ookal was ie al oud toen ik hem leerde kennen, hij liet de ruiter nog steeds alle hoeken van het losrijterrein zien. Daar was ie beroemd en berucht voor in Noord-holland en iedereen die piepte waren de met hoedjes rijdende Z-ruiters.
Ik heb maar al te vaak meegemaakt dat er bij indoorconcoursen bijv. twee wedstrijdringen waren en één losrijring, zat je toch echt met je vierjarige tussen de Z-ruiters. Of outdoor; heel veel ringen en één heel groot grasveld voor het losrijden, ook gewoon alles door elkaar.

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 21:11

Gerrie schreef:
sinds vanmiddag ben ik ook weer uit die droom verlost..
Ook bij de KNF mocht je in alle klasses met hoed rijden , het werd alleen niet gedaan Verward

Je mocht bij alle bonden met een hoedje rijden in alle klassen, alleen de verenigingen stonden dit niet toe.

Het algemene reglement was zowel voor KNF als NKB en NBVR hetzelfde hoor!!!!!!!

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 21:13

Pipo je leest niet goed.

De helm kan mogelijk nekletsel veroorzaken.

Dus met helm minder kans op hoofdletsel, maar wel EXTRA kans op nekletsel DOOR de helm ZELF!!!!!!

En je weet toch wel uit mijn verhalen wat dat nekletsel kan inhouden.
Ook als je alleen maar van je fiets valt.
Met of zonder helm.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 21:26

fabienne schreef:
Pipo je leest niet goed.

De helm kan mogelijk nekletsel veroorzaken.

Dus met helm minder kans op hoofdletsel, maar wel EXTRA kans op nekletsel DOOR de helm ZELF!!!!!!

En je weet toch wel uit mijn verhalen wat dat nekletsel kan inhouden.
Ook als je alleen maar van je fiets valt.
Met of zonder helm.

Ik vraag je als je de overweging moet maken tussen zonder helm rijden en daardoor kans maken met een val op een hersenletsel of een nekletsel ( zonder helm kan dat ook namelijk!) of beide!

Of je rijd met helm en als je dan valt is de kans op een hersenletsel al stukken kleiner maar door de helm is er een heel heel klein kansje op een nekletsel...................wat kies je dan Verward

Overigens is de kans op dat nekletsel heel erg klein, vooral als je dat voorklepje weghaald zoals Marieke hierboven al een keer terecht opmerkte!

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 21:29

Aimee schreef:
Hmmm.... dan zal ik wel op hele andere concoursen komen dan jij, zelfs in een heel ander universum.

Tja, hier in het noorden zijn niet zoveel grote maneges. Noord-Nederland is echt geen ander universum hoor.
Exloo heeft drie rijhallen, maar daar houdt het volgens mij ook mee op hier in de buurt.
En daar rijden komende zondag de M1 en Z1 samen in de losrijdring en de M2 en Z2.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 21:30

Kitty schreef:
Tja, hier in het noorden zijn niet zoveel grote maneges. Noord-Nederland is echt geen ander universum hoor.
Exloo heeft drie rijhallen, maar daar houdt het volgens mij ook mee op hier in de buurt.
En daar rijden komende zondag de M1 en Z1 samen in de losrijdring en de M2 en Z2.

Gisteren tijdens het losrijden bij het ZZGP was het nog even flink wat gespetter tijdens het losrijden van een over vrolijk Prix. st George paard!

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 21:32

Sorry Pipo, maar dat klepje heeft er niks mee te maken.

Als je op je hoofd valt of met je hoofd ergens tegenaan, al dan niet omdat je niet mooi doorrolt of omdat de helm je gevoel voor evenwicht verstoort, is de kans op nekletsel helemaal niet zo klein! Dat laten de statistieken wel zien als je kijkt naar o.a. dwarslaesies t.g.v. vallen met fiets of met duiken e.d.

Ik denk dat de kans op nekletsel met helm vele malen groter is dan de kans op hoofdletsel zonder helm!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 21:43

fabienne schreef:

Ik denk dat de kans op nekletsel met helm vele malen groter is dan de kans op hoofdletsel zonder helm!

Ik denk dat absoluut van niet!

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 21:44

Pipo schreef:

Overigens is de kans op dat nekletsel heel erg klein, vooral als je dat voorklepje weghaald zoals Marieke hierboven al een keer terecht opmerkte!

Mag je zomaar je dure helm verbouwen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 21:51

Gerrie schreef:
Mag je zomaar je dure helm verbouwen?

Van wie zou dat niet mogen?

Zie overigens de helm die Lielle op heeft tijdens de cross, daar zit het klepje op een andere manier bevestigd.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 22:06

mijn helm heeft zelfs geen klep, alleen de hoes capcondoom heeft een klep erin.

Afbeelding

hier kun je zien dat de klep gewoon van stof is, de helm zelf ziet er zo ongeveer uit

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 22:12

Fabienne.................Marieke had het op de vorige pagina al over deze helm maar daar ging je verder niet op in.

Met deze helm krijg je er geen nekletsels van!

Heb je nu nog steeds problemen met een helm?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 22:14

zouden we geen capcondoom in de vorm van een hoedje kunnen maken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 22:15

Lielle schreef:
zouden we geen capcondoom in de vorm van een hoedje kunnen maken

Vast wel OK dan!

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 22:38

fabienne schreef:
omdat de helm je gevoel voor evenwicht verstoort

Ik weet niet wat jij voor een baksteen op je hoofd hebt, maar ik voel mijn helm niet eens zitten, dus dat mijn evenwicht verstoord zou raken vind ik wel heel vergezocht. Ik heb zowiezo moeite met mijn evenwicht als ik gelanceerd word en met mijn kop op de bakrand val Verward *LOL*

Ben benieuwd hoeveel mensen er evenwichtig van hun paard vallen en daarbij gehinderd worden door hun cap Haha!