Wedstrijden kletstopic 2022

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MariskaFally

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 18:35

Iedereen iniedergeval gefeliciteerd met de punten!

We doen ook erg veel grondwerk samen. En probeer thuis al regelmatig ineens iets onverwachts in de bak te zetten. Gelukkig was hij met losrijden wel erg fijn en meewerkend. Ik begin altijd ook op wedstrijd met wat grondwerk en lange teugel voordat ik erop stap zodat de eerste spanning er al af is maar zie vaak genoeg nog mensen die me dan scheef aankijken. Iets wat soms wel jammer is omdat het zulk fijn en belangrijk werk is voor sommige paarden. Maar gelukkig kan ik trots op ons zijn dat we met losrijden al een grote stap hebben kunnen maken en ik daar fijn en harmonieus kon rondrijden :)

Buitenwestrijden was hij inmiddels al aan gewend na een paar keer meegaan. Dus binnen komt vast ook wel goed. Wel fijn om te zien dat ik niet de enige ben die zich over de jury heeft verbaast.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 20:35

NorwayFjord, gefeliciteerd! Dat is een mooi weekend zo!

En Robijntjah gefeliciteerd met je verjaardag :)

Wendy, vuurwerk nu al zo erg ja? Of een vuurwerkshow? Hopelijk kan je er vrijdag nog bij en is ze minder hengstig dan.

MWM, neeeeee, niet weer pech! Al is het klein, zou nu toch klaar mogen zijn voor jullie. Hopelijk kan je er morgen weer op.

Mariska, zo kort baan verkennen is sosiweso al lastig. Rare opmerking ook. Dat je soms denkt dat iemand doortastender kan rijden dat kan, maar er doorheen slaan... Doe je dat volgende keer bij een ander, mag je gelijk naar huis :+

LaDonna ook gefeliciteerd! Wil je ook gelijk L2 of nog even L1 blijven?

En Roosjenat ook mooie punten. Lekker weekend zo hier!

Ik heb niet gestart, wel twee dagen clinic gehad. Heb het gevoel dat ze een hoop geleerd heeft en ook echt stappen gemaakt heeft dit weekend weer. Morgen welverdiend vrij en daarna weer rustig verder met alle nieuwe informatie :)

FleurSandro

Re: Wedstrijden kletstopic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 09:11

Gefeliciteerd met de punten iedereen!

Rare jury opmerking idd Mariska.. Snap dat je naar huis bent vertrokken. Snap niet dat er nog mensen zijn die denken dat 'gewoon even erdoorheen meppen' helpt....

Ik ben gisteren met mijn 4 jarige haflinger weer naar een onderlinge haflingerwedstrijd geweest van de belgische haflinger vereniging. 'S ochtends 2 rondjes gesprongen in de 50/60cm beide parcourtjes 1 weigering.
'S middags 2 B dressuur proefjes, onze tweede dressuurwedstrijd. Hij liep echt heerlijk en zeker met de vorige dressuurwedstrijd in juli merkte ik hoeveel hij vooruit is gegaan.
Leverde 217 en 204 punten op. Het is nu toch echt tijd om een knhs startpas voor hem aan te vragen haha

Roulette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 16:57

Wat een vreemde situatie Mariska, wat fijn voor jouw paard dat je bij jezelf en jouw eigen principes blijft in dit geval, angst los je ook in mijn ogen niet op door ergens doorheen te meppen.

NorwayFjord, gefeliciteerd met je punten en leuke wedstrijd, jullie gaan hard samen.

FleurSandro, wat goed! Met dat soort punten is een startkaart meer dan terecht.

Wij waren ook op wedstrijd maar voor de tweede keer op een rij fijn kunnen rijden (en beter dan onze eerdere proeven), maar punten waarin we dat niet terug konden zien. Zowel deze als vorige keer de tweede proef iets beter kunnen sluiten maar wel een iets lager tempo, vorige keer 1e proef hogere punten, nu 2e proef hogere punten, ik snap er niets meer van. Volgende wedstrijd gaat hopelijk mijn instructrice mee, die snapt onze huidige resultaten namelijk ook niet.

MariskaFally

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 22:12

Iedereen gefeliciteerd met de puntjes!

Ik verbaas me er nogsteeds over maar ga voorlopig eerst maar eens veel oefenen tussen de witte hekjes zonder tijdsdruk zodat hij hopelijk binnen de hekjes meer vertrouwen heeft. Het is deels lastig omdat het wel een dominant paard betreft maar eentje die extreem onzeker kan worden dus we hebben nog een flinke uitdaging maar ik ben er van overtuigd dat een positieve aanpak ons gaat brengen waar we naartoe willen. En hopelijk kan ik over een poosje hier vertellen hoe fijn hij loopt binnen de hekjes

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 07:07

Mariska wat apart, je zou eventueel een bericht naar de knhs kunnen doen? Zij gaan dan in gesprek met een jury.
Tegenwoordig mag je voor aanvang en in de pauzes baan verkennen. De mijne pakte ook wat spanning op vreemd terrein. Hij gaat wel overal langs en is braaf maar kruipt in elkaar. Vaak gaan en baanverkennen ( en dat doe ik soms rustig aan de hand) hebben daar goed mee geholpen.

MariskaFally

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 07:14

Nimber schreef:
Mariska wat apart, je zou eventueel een bericht naar de knhs kunnen doen? Zij gaan dan in gesprek met een jury.
Tegenwoordig mag je voor aanvang en in de pauzes baan verkennen. De mijne pakte ook wat spanning op vreemd terrein. Hij gaat wel overal langs en is braaf maar kruipt in elkaar. Vaak gaan en baanverkennen ( en dat doe ik soms rustig aan de hand) hebben daar goed mee geholpen.

Helaas jury zei ook omdat ik de eerste was van de rubriek, waarom heb je niet vantevoren in de ring gereden. Nou antwoord was simpel de ringmeesters zeiden dat ik de ring niet in mocht in de pauze -O- dus daar was ook een aardige miscommunicatie bij de organisatie.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 10:08

Das wel een zure les ja. Tip voor de volgende keer zorg dat je de reglementen goed kent dan kan je die discussie aan en je voordeel ermee doen

MariskaFally

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 11:07

Nimber schreef:
Das wel een zure les ja. Tip voor de volgende keer zorg dat je de reglementen goed kent dan kan je die discussie aan en je voordeel ermee doen

Ja zeker zure les maar bedankt! Ik zal de reglementen er eens op doorspitten is mij namelijk nu meerdere keren gebeurd dat ik niet mocht baanverkennen omdat dat niet eerlijk was tegenover de rest werd mij dan verteld. Want ik zou niets liever willen dan eerst aan de hand even rondstappen dit zou al enorm schelen. (Doe dit met losrijden wel altijd en kan dan na 2 rondjes probleemloos opstappen en overal langs rijden)

Binkie_Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 11:17

MariskaFally schreef:
Nimber schreef:

Ja zeker zure les maar bedankt! Ik zal de reglementen er eens op doorspitten is mij namelijk nu meerdere keren gebeurd dat ik niet mocht baanverkennen omdat dat niet eerlijk was tegenover de rest werd mij dan verteld. Want ik zou niets liever willen dan eerst aan de hand even rondstappen dit zou al enorm schelen. (Doe dit met losrijden wel altijd en kan dan na 2 rondjes probleemloos opstappen en overal langs rijden)

Vaak staat er op de startlijst wanneer je kan baanverkennen. Als je niet na de pauze of als eerste in de ring rijdt, kan je de keuze maken om eerder te komen zodat je eventueel aan de hand kan baanverkennen zodra je aankomt. Iedereen die dat niet doet heeft 'pech', maar naar mijn idee lassen ze genoeg pauzes in om iedereen de mogelijkheid te geven om de baan te verkennen.

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 12:41

Bij ons gaan ze doodleuk de bak slepen in de pauze.. Daar heb je met zo’n licht ontvlambaar paard nog niets aan dan denk ik.. Hele discussie over gehad vorige week :')

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 12:46

Worden ze ook braaf van toch?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 13:02

Maar daar heb je ook weer profijt van, zo'n gesleept bak. Hier in de pauze ook wel eens de bak moeten verbouwen, dan kan je er idd niet in. Maar er is wel de mogelijkheid geweest om op ander moment te verkennen. Op oude locatie een paar dagen van te voren zelfs al. Als mensen daar geen gebruik van maken en dan klagen dat de pauze gebruikt wordt om de baan om te bouwen is het wel heel vermoeiend. Als een paard het zo nodig heeft, dan kan je zelf ook initiatief nemen en eventueel eerder komen.

Moet wel zeggen dat het er bij ons op de startlijst bij staat. Ipv pauze staat er ook bak verbouwen/slepen, dus die mensen konden dat ook zeker weten. Gewoon niet de kans geven is niet oké, nee.

Nu ben ik met licht ontvlambare paard toen gewoon bezig geweest dat ik ook onder het zadel dat vertrouwen kon geven zodat ik het niet aan de hand hoefde te doen. Dat hoefde alleen maar een rondje voor het instappen ivm zadeldwang, maar daarna kon ik onder het zadel verder. Heeft natuurlijk even geduurd, maar wel heel waardevol om ze dat aan te leren. Vooral ook omdat er indoor weinig ruimte is om aan de hand van alles te doen zonder dat er andere mensen last van hebben. Uitstappen oid wordt dan ook gevraagd buiten te doen. (Denk aan 10 tot 15 combinaties in 20x40. Als je dan ook nog 2 of 3 mensen aan de hand rond hebt lopen wordt dat erg lastig)

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 13:29

Jaa anzich wel. Sommige mensen maken daar juist de drama dan van. Gelukkig heb ik mijne zo gemaakt dat ze echt nergens naar kijkt maar ik heb der zien gaan hoor toen ze met die tractor kwamen :') En die meid waar ik bij was ivm dat haar voorlezer niet kon was helemaal zenuwachtig, andere combinaties konden toen wel na haar nog erin.. Vond dat een beetje vreemd toen.

Ligt ook een beetje aan de instelling van iemand. Maar wel fijn dat ze tegenwoordig meer ruimte geven om de bak te verkennen :)

Roulette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 13:48

Dacht dat de regel is dat het aan de organiserende vereniging is of ze ruimte geven voor baan verkennen of niet, ze hoeven de mogelijkheid niet te bieden.
Hier in de omgeving mag het eigenlijk overal wel in de pauze, maar er is 1 plek (met eng jury hokje) waar het nooit mag, daar staat dat ook heel duidelijk op de startlijst.

Vroeger heb ik inderdaad wel eens gevraagd of ik gelijk na de pauze mocht oid, omdat mijn paard vreemd terrein spannend vind. Inmiddels is ze daar enorm in gegroeid en hoef ik blijkbaar niet meer helemaal te verkennen, we starten wel altijd met een paar rondjes aan de hand stappen. Dan briest ze een keer en kan ik opstappen.

Moraal van het verhaal is voor mij: als het maar duidelijk is, dan kan ik mijn plan daarop aanpassen. En dat kan ook zijn dat die locatie dan niet bij mij of mijn paard past en ik er daarom niet meer kom, even goede vrienden.

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 21:49

vandaag weer op wedstrijd geweest,

helaas super slecht.
merrie had ontzettend veel last van spanning en hield dit behoorlijk vast. kon haar niet aan links krijgen me zowel mn hand als been niet, meteen dr hooft eruit drukken en mij de teugels uit de handen trekken.

jammer.

normaal longeer ik even een rondje om haar even de ei eruit te kunnen gooien, dit was hier niet mogelijk. jammer

valori

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 11:44

@Nimber: Ik heb ook een kijkerig paard en zou graag even iets meer baanverkennen. Nou heb ik in de reg lementen gelezen een tijd geleden dat je alleen mag verkennen in de pauze als dat van te voren aangegeven is op de startlijst. Je mag dus niet de baan in tenzij aangegeven.
Jij bent ook jury hoe zit dat nou precies.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 20:02

Artikel 114 van je dressuur reglement. Je mag direct de baan in als je voorganger af groet ( zorg dat je voorlezer de baan voor je open doet) tegen de tijd dat je voorganger de baan uit is heb jij mooi een extra rondje gereden. Als je als eerste start mag je 2 min van te voren al de baan in. Voorheen was het zo dat het op de startlijsten moest staan als je kon baanverkennen maar dat hoeft niet meer dus overleg het altijd even met het secretariaat. Bijna overal mag je vooraf gaande aan de rubriek en in de pauzes baan verkennen. Ik ken zo geen locaties in t midden van t land waar het niet zou mogen in elk geval.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 20:17

Goed om te weten Nimber!

valori

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 20:52

In genoemd art nr. 114 van het wedstrijdreglement 2022 staat in punt 4 dat op straffe van uitsluiting alleen de baan betreden mag worden voor het rijden van de proef.
Punt 7 geeft aan dat de organisatie vooraf kenbaar moet maken dat baanverkennen in de pauze is toegestaan.
Volgens mij de laatste versie van het reglement.

MariskaFally

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 07:24

Mijn paard deed er helaas toen al meer dan 2 minuten over om de baan te betreden, hij durfde niet tussen de hekjes door. En zoals ik het zo lees had ik dan dus pech en had de jury alle recht om alvast te bellen omdat het tijd was. Tevens maak ik hier niet uit op dat ik dus van tevoren de ring al in mocht samen met een andere combinatie. Dit is dan iets wat de wedstrijd zelf kan beslissen en aangeven. Voorlopig hou ik het even bij een oefendressuur ook zodat iemand mij kan helpen de baan in te komen etc.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 08:50

Wat een regels zijn er dan allemaal stiekem toch..

Mijn wedstrijd gaat niet door. Waar ik als backup heen wilde ook vol. Volgend weekend ook alles vol.. voor niets proefjes uit mijn hoofd geleerd dus helaas want komende 2 maanden weer andere, zucht. :+
11 november maar opgegeven nu. Nog even de tijd om die weer te leren haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 08:51

Ik ga morgen samen met mijn instructrice. Gezellig en fijn.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 10:01

Leuk Robijntjah, succes!

En wat balen Wendy. Kan je voor de back-up nog op de wachtlijst? En anders de 11e maar shinen!

Ik heb besloten toch maar selecties L1 te rijden. Zie ik daarna alsnog wel wat ik ga doen afhankelijk van de resultaten. Voor nu eind november weer opgegeven, misschien eerder nog een keer als dat past, maar beetje vaker de hei op vind ik eigenlijk ook wel goed voor dr.
De ander mag woensdag weer eens mee, benieuwd hoe die t gaat doen weer!

Nuttig trouwens dat van dat baanverkennen, was mij ook nooit helemaal duidelijk hoe dat precies zat. Nu wel :)

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 10:50

Nee alles zit al vol, ook de wachtlijsten.. ach misschien weer online insturen straks anders..