Met je pony tussen de paarden starten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

denisesilver

Re: Met je pony tussen de paarden starten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 13:33

Bedankt, en jij ook sterkte, Sandra. Dat is voor zo’n shet ook veel te jong :(:)

Ik ga denk ik gewoon pony en paardenveulens in de gaten houden. Die haffies die ik hier voorbij zie komen, zijn zo leuk. Maar ik ben meer van de poppetjes :+
Dus waarschijnlijk ga ik richting de Welsh NWR, Nederlandse en Duitse rijpony’s etc. :j

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 14:52

Sterkte Denisesilver!
Ik zeg, als Welshpartbred-liefhebber en -fokker, en als wedstrijdruiter-met-Welsh-partbred-tussen-de-paarden: koop een leuk bewegend ponyveulen. Ik heb zoveel lol aan het rijden met mijn D-pony, en kom prima mee met de 20-30cm grotere paarden.

Afbeelding

Afbeelding

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 15:11

Het was me al opgevallen, maar rijd jij met een Wintec zadel, LaDonna? Jouw pony is zo mooi ook. Houd zo van dat Welsh koppie <3

Hoop wel dat ik een pony uit kan zitten nu nog. Die van mij heeft me wel vliegensvlugge reflexen geleerd, maar een paard is vaak toch een stuk trager. Hoe is die belevenis van mensen hier die van een paard terug op een pony zijn gegaan?

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 15:30

Klopt, ik rij met een Wintec isabell. Dat was het enige passende zadel voor mijn budget…
Ik heb voorheen een kwpn merrie gehad en nu bewust voor een pony gekozen. Dat snelle went snel weer, hoewel niet elke pony vlug is. Ik rij ongeveer wekelijks de pony van mijn dochter (23-jarige nrps pony) en die is veeeel trager, meer paardachtig. Maar nogmaals, het went snel (en dan vind je daarna alles traag).

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 16:42

Goed om te weten! Ik heb op mijn paard hetzelfde zadel, en wil niet meer anders. Zit zo heerlijk, en je glijdt veel minder dan met een leren zadel.

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 18:26

denisesilver schreef:
Goed om te weten! Ik heb op mijn paard hetzelfde zadel, en wil niet meer anders. Zit zo heerlijk, en je glijdt veel minder dan met een leren zadel.

Wat grappig, ik glijd juist meer in ons wintec zadel :')
Maar misschien net een ander soort materiaal

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 19:16

Oh typisch! Ik rijd wel met een volledig stoffen rijbroek, ook regelmatig met een joggingbroek, dat vind ik nog een voordeel, dat je niet per se een andere broek aan hoeft te doen voor even kort hobbelen :')

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 20:12

Lumi schreef:
denisesilver schreef:

Wat grappig, ik glijd juist meer in ons wintec zadel :')
Maar misschien net een ander soort materiaal

De Isabell is gemaakt van equi-suede dus vrij ruw materIaal ;)

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 23:07

Ah ja, dat verklaard het!

Hoe doen jullie dat verder eigenlijk, wat betreft zadels? Toen ik nog op de pony reed was ik zo afgetraind dat er zeg maar 0,0 vrouwelijke vormen aan mij af te zien waren, maar dat is toch gaan veranderen, dus ook een inch groter zadel en dus een langer zadel. Kan me voorstellen, dat je daar wel rekening mee moet houden?

TurboDi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 23:43

denisesilver schreef:

Hoe doen jullie dat verder eigenlijk, wat betreft zadels? Toen ik nog op de pony reed was ik zo afgetraind dat er zeg maar 0,0 vrouwelijke vormen aan mij af te zien waren, maar dat is toch gaan veranderen, dus ook een inch groter zadel en dus een langer zadel. Kan me voorstellen, dat je daar wel rekening mee moet houden?

Ik heb een redelijk lange haflinger dus eigenlijk niet veel last van. Heb er nu een (vermoedelijk) 18 inch op liggen en past prima. Zadels en haflingers is wel een groooot probleem maar dat even terzijde. Ik ben zelf absoluut geen maatje 34 maar past volgens mij wel oké.
Denk dat het vooral ligt aan je model zadel. De ene 17 inch is de andere niet zegmaar

DWensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 06:41

Ik heb 2 zadels voor de ponies die ik rij, een 15,5 inch Norton dressage pro voor de hele kleintjes, die valt wel iets ruimer maar heeft naar mijn idee vrij korte kussens en past prima op B en C ponies. Het zweetblad is voor het mooie wel iets aan de korte kant. Maar met mijn 1,55m en amper maatje 34 pas ik er nog wel in :=. En een 16,5 inch Ideal Rebecca. Die gebruik ik op wat groters ponies. :)

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 08:40

denisesilver schreef:

Ik heb ook een redelijk normaal postuur, vrouwelijke vormen, moeder, tja. Broekmaat 36. Ik heb een 17,5 inch op mijn Dpony liggen. Wel een die klein valt maar dan nog. Op mijn andere pony heb ik een 14 inch zadeltje, eigenlijk voor mij erg klein maar hij ligt op de pony goed, dus ik doe het er maar mee.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 09:42

Thanks! 17 inch zou dus over het algemeen moeten lukken op een d-pony. DWensink, grappig dat je ook een Ideal hebt liggen. Dan houd ik mijn oude Ideal zadeltje toch nog maar even aan, wie weet

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-23 11:22

Denise, veel sterkte met het verlies nog :(:)
Ik zou ook lekker voor een leuke pony gaan. Die mensen zijn gewoon jaloers en die vlottere pas.. Als je toch met een veulen begint, dan groei je met elkaar mee en weet je al heel snel niet beter.
Mijn pony, een quarter van 1,53m heeft best ruime gangen vind ik. Ik zal eens een filmpje zoeken.
Qua zadel heb ik een Kentaur Ithaka. Deze is speciaal voor korte paarden, heerlijk zadel <3

Ik heb gisteren weer les gehad. Was heel pittig, hard gewerkt maar phohhh, wat een beloning op het eind <3
We zijn bezig met de verruiming in draf, dat vindt Rudi erg moeilijk omdat hij van nature een beetje naar beneden is gebouwd. Daarom gaat hij vaak versnellen ipv verruimen. Gisteren stond hij erg "aan" en daar hebben we goed gebruik van kunnen maken. We vlogen!! :wow: Gelijk de hemel ingeprezen en even lekker aan de lange teugel laten stappen. Daarna nog een keer geprobeerd om te kijken of hij nu doorhad wat ik vroeg en daar ging hij weer.
Zo trots op mijn puppypaard <3
Hopelijk blijft het vanmiddag even droog, dan gaan we even lekker het bos in

Afbeelding

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 13:10

Hier weer begonnen met lessen :) Roadie deed het echt mega goed! Hij heeft van de week ook een aantal goede wissels gesprongen, dus wie weet is Z1 toch niet het eindstation.
De instructrice vroeg ook hoe groot hij was en had niet verwacht dat hij 1.53 was. Zo zie je maar dat het er soms heel anders uit kan zien :)

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 13:56

Noisy schreef:
Ik heb gisteren weer les gehad. Was heel pittig, hard gewerkt maar phohhh, wat een beloning op het eind <3
We zijn bezig met de verruiming in draf, dat vindt Rudi erg moeilijk omdat hij van nature een beetje naar beneden is gebouwd. Daarom gaat hij vaak versnellen ipv verruimen. Gisteren stond hij erg "aan" en daar hebben we goed gebruik van kunnen maken. We vlogen!! :wow: Gelijk de hemel ingeprezen en even lekker aan de lange teugel laten stappen. Daarna nog een keer geprobeerd om te kijken of hij nu doorhad wat ik vroeg en daar ging hij weer.
Zo trots op mijn puppypaard <3
Hopelijk blijft het vanmiddag even droog, dan gaan we even lekker het bos in

Altijd zo fijn die beloning dat het lukt _/-\o_

Herkenbaar met het verruimen in draf, hier met mijn haffie hetzelfde. Afgelopen woensdag op les hadden we het er nog over en gaf mijn instructie ook aan dat heel eerlijk mijn pony eindelijk gewoon niet echt kan verruimen :o

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 14:58

Geef niet op hoor! Mijne kon het ook heel lang niet, maar door in het bos heel hard te draven leerde hij dat hij ook kan uitstrekken ipv als een soort kleine Teckel te gaan rennen :P

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 15:22

Bedankt Noisy. Ik ga er nog even over na denken, heb nog de tijd.

Fijn dat bij jullie het lessen goed gaat!

Ik kruip weer onder mijn meeleessteen ;)

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-23 23:31

Kleine teckel _O- :))

SandraWierda, wat een onzin! Ze kunnen allemaal wel verruimen, de één alleen beter dan de andere. Wij hebben geen Totilassen dus dat mag je ook niet van je pony verlangen maar als jij je pony goed op het achterbeen krijgt dan kan hij beter uit de schouder komen, vanuit achter vertrekken en echt wel wat verruimen voor in ieder geval een 6 :j Niet opgeven hoor!

Wij hebben vandaag lekker buiten gepoekeld <3 Tis wel erg nat en zompig hoor
Afbeelding

RachelVos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 11:35

Ik start met mijn Konik ook tussen de paarden. Puur omdat ze zichtbaar geniet van (outdoor) proeven.

Meestal leuk commentaar van jury's, maar soms ook zeker niet. Het kan soms ruim 30 punten verschillen, doordat ze toch niet het volledige ideaalbeeld in de dressuursport is

Myrsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 19:11

Vandaag weer wedstrijd gehad met de mijne, voor de eerste keer L1. We hebben 193 punten en een vijfde plek, en 183.5 gehaald <3 geen idee hoe we op 193 kwamen, zo net was die voor mijn gevoel niet _O-

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 21:36

Hier vandaag ook weer B gestart, voor het eerst 2 proeven gereden. Beide proeven 182,5punten met een 3de prijs en een 4de plek. Mellow vond direct een 2de proef erachteraan best pittig, ze werd er niet makkelijker op te rijden.

Volgende wedstrijd is de sectie voor de Fr. kamp. Geen idee wat ik moet verwachten, we zullen het beleven. Eerst nog maar aan op specifieke puntjes trainen die verbeterd kunnen worden.

Myrsky schreef:
Vandaag weer wedstrijd gehad met de mijne, voor de eerste keer L1. We hebben 193 punten en een vijfde plek, en 183.5 gehaald <3 geen idee hoe we op 193 kwamen, zo net was die voor mijn gevoel niet _O-

Gefeliciteerd, wel herkenbaar hoor op de vorige 3 wedstrijden ook hoge punten gereden die ik niet begreep. Met de punten van vandaag kan ik me wel weer beter vinden. Alleen wanneer ik de exacte punten dan weer bekijk, vond ik sommige lage punten raar en andere hogere punten dan ook weer raar _/-\o_

Wendeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 21:52

Goed gedaan allebei!

Ik ben vandaag ook weer gestart. Kwam erachter dat het een selectiewedstrijd voor Jumping Amsterdam was. Dat verklaarde het sterke deelnemersveld.
Wij hebben geen punt gereden. Er stonden bolchrysanten rond de baan en die vind ze doodeng. 2e proef ging wel beter, maar toen was ze bijna leeg door de spanning.
Gelukkig wel fijn los kunnen rijden en voor de rest heeft ze zich super gedragen.
Wie verzint er dan ook om bolchrysanten neer te zetten???

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 21:53

Gefeliciteerd allemaal met de punten!
Wendeltje bolchrysanten zijn ook stom ja. Haha. Jammer zeg. Maar wel weer wat geleerd.

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 21:57

Ik wilde komend weekend starten nadat ik vorig weekend op de wachtlijst stond en dus niet gestart was. Sta ik alweer op de wachtlijst... Meestal is dit nooit een probleem in mijn omgeving, nu een andere wedstrijd gemaild
Hopelijk dat ik daar nog kan aansluiten. Nu nog hopen dat ik niet moet inrijden in een zwembad of in de zeikregen, want inrijden is buiten dan....