sportpaard hoort niet op weide?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 16:00

Electra63 schreef:
Het valt mij op Bokt altijd op, dat recreatieruiters die hun paarden 24/7 buiten hebben lopen, altijd denken dat zij alles beter weten, sterker nog, dat hun paarden nooit ziek of geblesseerd worden. Bokkers die cursussen aanbieden als "natuurlijk bekappen", grondwerken, probleempaarden weer op de rails krijgen.
En dan kijk ik af en toe in het profiel van zo'n bokker en dan kom ik problemen tegen als hoefbevangen, spierbevangen, niet rad, problemen met rijden, koliek enz.
Ik gebruik mijn gezonde verstand en mijn ervaring. Ieder mens en ieder dier, dus ook een paard, kan ziek worden of geblesseerd raken.
En IMO heeft conditie niets te maken met 24/7 buiten lopen, maar met voldoende beweging, trainingsarbeid en goede voeding.

Even kennismaken, hier zo'n "recreatieruiter" dan.
Hier is er zelden tot nooit een ziek. Hoefbevangenheid tja, soms zie je het aankomen of je weet dat er veel fructaan gaat zijn, dus dan zet je ze op de paddock.

Maar als ik het hier zo lees hadden ze allang dood moeten zijn. :')
Soms rijd ik zelfs 2 uur in de sneeuw, ook lekker galoperen, en gooi ze dan zo hop nog bezweet en al het land op. }>
Ik heb vast gewoon geluk. :+

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 16:01

Electra63 schreef:
Maar niet alleen sportpaarden hebben het soms niet best, ook 24/7-pony's hebben het niet altijd geweldig. Soms zonder schaduw, onvoldoende water in de hitte, te lange hoeven en soms zelfs ondervoeding, de voorbeelden komen af en toe voorbij op Bokt.

Is waar, dit gaat terug op de Basis- Kennis waarvan ik mag hopen dat iedereen die hier meepraat heeft.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 16:02

colette_007 schreef:
Sportpaarden moeten op de weide! (Daarom hebben al die sportpaarden altijd 'stalbenen' of allerlei andere kwaaltjes. Ik ken maar weinig (topsport) bedrijven waar de paarden niet buiten komen (helaas vinden sommige stappen aan de hand voldoende beweging).
Mijn paard staat ook 24/7 buiten (terwijl we stallen genoeg hebben) maar op dit moment beter voor het paard, in de winter gaat ze wel naar binnen (maar komt ook minimaal 4, maar meestal 8 uur buiten dan).

Mbt dekens, een paard heeft geen deken nodig, nooit, ras etc doet er niet toe (tenzij je gaat scheren ;)).
MAAR wil je een beetje fantsoenlijk op wedstrijd komen, hem droog kunnen stappen, en nog een beetje 'toonbaar' zijn tussen alle 'kale' paarden in de winter, ben je haast gedwongen een deken op te doen. (Je valt simpelweg 'uit de toon' als je daar met een uit de klei gerukt paard, zonder ijzers(al is dat in de winter nog geen probleem) met een enorm dik pak haar (dat krijgen ze namelijk als ze 24/7 buiten staan) aan komt zetten... Daarnaast is het voor het paard ook niet echt bevordelijk als ze elke dag 1uur intensief (bezweet) moeten werken in de vrieskou en dan nat terug worden gezet (droogstappen is zo goed als onmogelijk).

Maar, veel mensen denken wel dat hun paard ook een 'mens' is, de bandages, poedertjes, dekens, dekjes, kleurtjes, setjes etc etc die je tegenwoordig allemaal ziet....
Daarnaast denk ik/is mijn ervaring dat paarden die veel op stal staan veel blessure gevoeliger zijn, vaak ook slechter in hun vel zitten.
Dit verschilt natuurlijk per paard, mijne vind het super buiten, behalve als het enorm hard waait en hij de enige buiten is. Maar wij hebben een 2 jarige hengst, en die staat elke ochtend aan de draad te springen om naar binnen te mogen (loopt hele nacht buiten en overdag binnen), en ligt het liefst languit in z'n stal ;).

Van oorsprong heeft een paard geen deken nodig nee.... Maar van oorsprong zijn paarden ook niet bedoeld om op te zitten...
Mijn paard heeft geen deken op omdat ik dat mooier vind tussen de rest! Mijn paard heeft een deken op, omdat ik bepaald heb dat ik op hem/haar wil rijden en als ze dan een dikke vacht heeft, ze kou vat als ze heeft gezweet.
Met het gebruik van paarden, zijn er veel dingen bij gekomen die het gebruik van de paarden vergemakkelijkt. Een deken is er daar 1 van. Zo is het hoe ik een deken zie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 16:03

Tendance schreef:
Electra63 schreef:
Laaaaaavo,
Nee, natuurlijk doen ze dat niet allemaal, ik overdrijf een beetje, zoals de meeste bokkers.
Maar sommige bokkers kom ik altijd tegen en ze hebben altijd dezelfde riedel.

Toch moet ik wel zeggen, dat als ik zeg, dat mijn paard op ijzers staat of dat ik mijn jonge paard op blote voeten heb lopen. Ik in beide gevallen altijd zeurende alwetende vragen van recreatieruiters of Naturals krijg en nooit van wedstrijdrijdende bokkers.
Ik loop hier nog maar kort rond, maar ben er wel achter gekomen, dat VAAK, hoe minder ervaring, hoe meer commentaar en dat recreatieruiters, naturals en 18- VAAK veel meer commentaar hebben dan wedstrijdruiters....
Hierin koppel ik niet direct recreatieruiters aan minder ervaring, voordat daar een reactie over komt
.

Wat denk je nu, dat recreatiepaarden geen ijzers onder hebben? Je hebt het er wel over dat recreatieruiters generaliseren, maar wat doe je nu zelf dan?

En met het vetgedrukte, spreek je je zelf in twee zinnen gelijk tegen :')

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 16:03

Sansje schreef:
Het lastige is dat de wereld zo verdeeld is. Vooral hier in de buurt (randstad). Je hebt wel wat recreatiestallen waar de paarden zomer en winter buiten kunnen, maar daar hebben ze dan vaak weer geen bak of een bak met een slechte bodem, geen verlichting of ik noem maar een zijstraat. De stallen met goede bak hebben vaak weer minder of minimaal weidegang. De combinatie is haast niet te vinden. Nu ben ik een dressuurruiter die mijn paard wil houden als recreatiepaard. Na heel lang zoeken heb ik nu een superplekje gevonden. Ze staat hele dagen buiten; zomer en winter. Zomers in de wei en in de winter in hele grote groepspaddocks. Ze krijgen een basisbrok bij als je dat wilt en bergen ruwvoer (zeker op de paddock wordt dit onbeperkt aangeboden. Perfect dus :). Daarnaast hebben we een superfijne longeerbak en een prachtige verlichte 20x60 rijbak. Het beste van twee werelden..

Begrip over en weer zou wat groter moeten zijn. Daar zit een belangrijk punt.

Sta jij bij Jan op Rhoon?

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 16:04

Tendance schreef:
Met het gebruik van paarden, zijn er veel dingen bij gekomen die het gebruik van de paarden vergemakkelijkt. Een deken is er daar 1 van. Zo is het hoe ik een deken zie.

Ja, het is vaak een deken om een ander gebrek te compenseren... :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 16:05

Tendance schreef:
Iemand er trouwens ooit over nagedacht, dat menig recreatiepaard logischerwijs minder blessures oploopt, dan een sportpaard?
Alleen de intensiteit waarmee het paard al dan niet getraind wordt verschilt vaak nogal. Een sportpaard loopt nu eenmaal meer risico.
Dan heb ik het natuurlijk niet over recreatiepaarden, die gewoon op wedstrijdniveau getraind worden, maar niet op wedstrijden worden uitgebracht. Die vallen namelijk hier ook onder de sportpaarden.

Recreatiepaarden lopen vaak los in een groep in de wei, daar heb je evenveel kans op blessures. Ze staan er immers niet alleen en galoperen idd wel eens op een glibberige wei.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 16:08

Gypsy schreef:
Electra63 schreef:
Het valt mij op Bokt altijd op, dat recreatieruiters die hun paarden 24/7 buiten hebben lopen, altijd denken dat zij alles beter weten, sterker nog, dat hun paarden nooit ziek of geblesseerd worden. Bokkers die cursussen aanbieden als "natuurlijk bekappen", grondwerken, probleempaarden weer op de rails krijgen.
En dan kijk ik af en toe in het profiel van zo'n bokker en dan kom ik problemen tegen als hoefbevangen, spierbevangen, niet rad, problemen met rijden, koliek enz.
Ik gebruik mijn gezonde verstand en mijn ervaring. Ieder mens en ieder dier, dus ook een paard, kan ziek worden of geblesseerd raken.
En IMO heeft conditie niets te maken met 24/7 buiten lopen, maar met voldoende beweging, trainingsarbeid en goede voeding.

Even kennismaken, hier zo'n "recreatieruiter" dan.
Hier is er zelden tot nooit een ziek. Hoefbevangenheid tja, soms zie je het aankomen of je weet dat er veel fructaan gaat zijn, dus dan zet je ze op de paddock.

Maar als ik het hier zo lees hadden ze allang dood moeten zijn. :')
Soms rijd ik zelfs 2 uur in de sneeuw, ook lekker galoperen, en gooi ze dan zo hop nog bezweet en al het land op. }>
Ik heb vast gewoon geluk. :+

Ik had ooit een bijrijder/verzorger voor mijn NF-pony die 24/7 in de wei stond. Zij had hem 's winters na een lange rit in het zweet gewerkt (met haar wintervacht) en nat in de wei gegooid. Toen kon ik dus 's avonds om 23 uur de DA laten komen. Die pony heb ik ruim 13 jaar gehad en dat was de enige keer dat ik er een DA bij hebt gehad. Een pony nat/bezweet in de wei gooien, vind ik dom (behalve in de zomer).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 16:09

Electra63 schreef:
Nee, gelukkig hebben de paarden het in andere landen op deze wereldbol gelukkig een stuk beter. ;)

Maar niet alleen sportpaarden hebben het soms niet best, ook 24/7-pony's hebben het niet altijd geweldig. Soms zonder schaduw, onvoldoende water in de hitte, te lange hoeven en soms zelfs ondervoeding, de voorbeelden komen af en toe voorbij op Bokt.

Zeg ik dat paarden het ergens anders altijd beter hebben dan ;) Ik zeg dat een hele gros paarden in nederland niet zo goed wordt verzorgd. Ik heb het ook over paarden, ik heb de onderverdeling recreatie en sport in deze niet genoemd. Dat maak jij ervan.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-08-11 16:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 16:09

Laaavo schreef:
Tendance schreef:

Welk gebrek?

En trouwens, wat is er mis met een leuk dekje? Dat gaat ook niet ten koste van de algehele gezondheid van het paard. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 16:10

Tendance schreef:
colette_007 schreef:
Sportpaarden moeten op de weide! (Daarom hebben al die sportpaarden altijd 'stalbenen' of allerlei andere kwaaltjes. Ik ken maar weinig (topsport) bedrijven waar de paarden niet buiten komen (helaas vinden sommige stappen aan de hand voldoende beweging).
Mijn paard staat ook 24/7 buiten (terwijl we stallen genoeg hebben) maar op dit moment beter voor het paard, in de winter gaat ze wel naar binnen (maar komt ook minimaal 4, maar meestal 8 uur buiten dan).

Mbt dekens, een paard heeft geen deken nodig, nooit, ras etc doet er niet toe (tenzij je gaat scheren ;)).
MAAR wil je een beetje fantsoenlijk op wedstrijd komen, hem droog kunnen stappen, en nog een beetje 'toonbaar' zijn tussen alle 'kale' paarden in de winter, ben je haast gedwongen een deken op te doen. (Je valt simpelweg 'uit de toon' als je daar met een uit de klei gerukt paard, zonder ijzers(al is dat in de winter nog geen probleem) met een enorm dik pak haar (dat krijgen ze namelijk als ze 24/7 buiten staan) aan komt zetten... Daarnaast is het voor het paard ook niet echt bevordelijk als ze elke dag 1uur intensief (bezweet) moeten werken in de vrieskou en dan nat terug worden gezet (droogstappen is zo goed als onmogelijk).

Maar, veel mensen denken wel dat hun paard ook een 'mens' is, de bandages, poedertjes, dekens, dekjes, kleurtjes, setjes etc etc die je tegenwoordig allemaal ziet....
Daarnaast denk ik/is mijn ervaring dat paarden die veel op stal staan veel blessure gevoeliger zijn, vaak ook slechter in hun vel zitten.
Dit verschilt natuurlijk per paard, mijne vind het super buiten, behalve als het enorm hard waait en hij de enige buiten is. Maar wij hebben een 2 jarige hengst, en die staat elke ochtend aan de draad te springen om naar binnen te mogen (loopt hele nacht buiten en overdag binnen), en ligt het liefst languit in z'n stal ;).

Van oorsprong heeft een paard geen deken nodig nee.... Maar van oorsprong zijn paarden ook niet bedoeld om op te zitten...
Mijn paard heeft geen deken op omdat ik dat mooier vind tussen de rest! Mijn paard heeft een deken op, omdat ik bepaald heb dat ik op hem/haar wil rijden en als ze dan een dikke vacht heeft, ze kou vat als ze heeft gezweet.

Ik neem aan dat je eczeempaard wel een eczeemdeken op heeft?

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 16:10

Mindim schreef:
Tendance schreef:
Toch moet ik wel zeggen, dat als ik zeg, dat mijn paard op ijzers staat of dat ik mijn jonge paard op blote voeten heb lopen. Ik in beide gevallen altijd zeurende alwetende vragen van recreatieruiters of Naturals krijg en nooit van wedstrijdrijdende bokkers.
Ik loop hier nog maar kort rond, maar ben er wel achter gekomen, dat VAAK, hoe minder ervaring, hoe meer commentaar en dat recreatieruiters, naturals en 18- VAAK veel meer commentaar hebben dan wedstrijdruiters....
Hierin koppel ik niet direct recreatieruiters aan minder ervaring, voordat daar een reactie over komt
.

Wat denk je nu, dat recreatiepaarden geen ijzers onder hebben? Je hebt het er wel over dat recreatieruiters generaliseren, maar wat doe je nu zelf dan?

En met het vetgedrukte, spreek je je zelf in twee zinnen gelijk tegen :')

Nee hoor. Jij leest mijn bericht niet goed!!!
Ik zeg: Dat mensen met minder ervaring, recreatieruiters, 18- mensen en Naturals vaak gelijk vinden dat je het niet goed doet.
Dat wil dus niet zeggen, dat ik vind/denk dat een recreatieruiter ook iemand is met minder ervaring.....

Goed lezen, dan had je hem begrepen.

Verder met die ijzers of zonder ijzers, het maakt eigenlijk niet uit welke van de 2, heb ik gelijk 1 van bovenstaande groepen op mijn dak! Ik zeg dus ook niet, dat recreatieruiters geen ijzers gebruiken. Ook hier dus goed lezen!

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 16:11

Laaavo schreef:
Tendance schreef:

Nee om een gebrek te voorkomen!!!

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 16:12

Electra63 schreef:
Sansje schreef:
Het lastige is dat de wereld zo verdeeld is. Vooral hier in de buurt (randstad). Je hebt wel wat recreatiestallen waar de paarden zomer en winter buiten kunnen, maar daar hebben ze dan vaak weer geen bak of een bak met een slechte bodem, geen verlichting of ik noem maar een zijstraat. De stallen met goede bak hebben vaak weer minder of minimaal weidegang. De combinatie is haast niet te vinden. Nu ben ik een dressuurruiter die mijn paard wil houden als recreatiepaard. Na heel lang zoeken heb ik nu een superplekje gevonden. Ze staat hele dagen buiten; zomer en winter. Zomers in de wei en in de winter in hele grote groepspaddocks. Ze krijgen een basisbrok bij als je dat wilt en bergen ruwvoer (zeker op de paddock wordt dit onbeperkt aangeboden. Perfect dus :). Daarnaast hebben we een superfijne longeerbak en een prachtige verlichte 20x60 rijbak. Het beste van twee werelden..

Begrip over en weer zou wat groter moeten zijn. Daar zit een belangrijk punt.

Sta jij bij Jan op Rhoon?

Nee... Mijn paard staat in Strijen. Ik zit iedere dag een half uur heen en een half uur terug in de auto voor mn monster. Rhoon is ook zeker mooi en sta ook achter het HIT actief systeem (tenminste ik denk dat je deze stal bedoeld). Maar vooralsnog vind ik dat het daar te druk gaat worden. Alles bij elkaar zijn daar zometeen denk ik bijna 50 paarden op een enkele 20x40 bak en een longeercirkel. Misschien als dat ooit nog wordt uitgebreid dat deze locatie dan interessant wordt. Maar tot op heden staan wij super op stoeterij de Peerdegaerdt in Strijen.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 16:13

Mindim schreef:
Tendance schreef:
Iemand er trouwens ooit over nagedacht, dat menig recreatiepaard logischerwijs minder blessures oploopt, dan een sportpaard?
Alleen de intensiteit waarmee het paard al dan niet getraind wordt verschilt vaak nogal. Een sportpaard loopt nu eenmaal meer risico.
Dan heb ik het natuurlijk niet over recreatiepaarden, die gewoon op wedstrijdniveau getraind worden, maar niet op wedstrijden worden uitgebracht. Die vallen namelijk hier ook onder de sportpaarden.

Recreatiepaarden lopen vaak los in een groep in de wei, daar heb je evenveel kans op blessures. Ze staan er immers niet alleen en galoperen idd wel eens op een glibberige wei.

Dit is een domme opmerking als je weet, dat mijn sportpaarden ook gewoon in een groepje buiten staan. Ik heb het over de risico's tijdens het werk!
Mijn sportpaarden staan ook gewoon in de wei, dus lopen daar net zo veel risico als die weilandpaarden.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 16:15

Tendance schreef:

Wat noem jij intens? Ik rijd bv een ponietje, nou bakwerk vind hij niks aan, maar buiten zijn we altijd behoorlijk intensief bezig. Stijle heuvels op in galop, heel voorzichtig naar beneden voetje voor voetje, een boomstammetje meepakken, slingerpaadjes in galop, op een spannend stukje de galop wat verzamelen, etc.
We hebben dan geen enkel niveau, trainen nooit in de bak, springen ook niet hoog, maar rustig en risicoloos (wat betreft belasting van pezen etc) zou ik het ook niet noemen.
Die ruiters moet je er dan ook nog bijnoemen.

Overigens, HET bewijs dat sportpaarden in de wei horen: [VVDD] Sjiem terug in de sport!LT behaald!

Even rustig doorlezen, ik ken de ruiter en vind het gaaf dat zij zo'n mooie balans tussen de sport, ijzers, en weidegang heeft gevonden. :) Hoewel het paard inmiddels helaas niet meer is, ongeluk in de trailer...

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 16:15

Wat is nu eigenlijk de definitie van een sportpaard?

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 16:16

Mindim schreef:
Tendance schreef:

Ik neem aan dat je eczeempaard wel een eczeemdeken op heeft?

Lees mijn bericht nog eens goed!!! Ik zeg namelijk nergens, dat mijn paard geen deken op heeft!!!!
Goed lezen die 2 zinnen!

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 16:16

Klinkt als een ideale endurance ruiter Gypsy.. dat is ook sport... en behoorlijk intensief :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 16:17

Tendance schreef:
Hierin koppel ik niet direct recreatieruiters aan minder ervaring, voordat daar een reactie over komt.

Alles gaat echter onder een noemer.
Waarom zou een recreatieruiter met veel ervaring geen commentaar kunnen geven, niet belangrijk genoeg, want degene rijdt niet in de sport? Genoeg recreatie ruiters ook die in de sport hebben gereden, maar nu niet meer.
Ik ken aardig wat mensen die een heleboel verstand van paarden hebben, maar niet in de sport rijden. Kunnen aardig wat mensen een puntje aan zuigen. Ook wedstrijdpaarden worden regelmatig aangeboden bij deze mensen.

San

Re: sportpaard hoort niet op weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 16:19

Maar is een paard pas een sportpaard als het op wedstrijd wordt uitgebracht? Of wanneer het regelmatig getraind wordt met als doel kwaliteit in welke tak van sport dan ook te verbeteren... ;)

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 16:19

Mijn "sportpaard" (rijd wel wedstrijden, maar niet elke maand)komt ook elke dag op de wei als die niet nat is. Alleen wil mijn paard er weinig van hebben helaas. Na 1,5 tot 2 uur is hij het zat en blijft voor de ingang ijsberen en loopt het hele gras daar kapot. Het maakt niet uit welk tijdstip je hem erin zet of als er gevoerd word. Maar als hij het zat is loopt hij nog net in door het lint heen. Gelukkig kan hij dan meestal s'avonds nog even op het gras tot hij het weer zat is.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 16:20

Gypsy schreef:
Tendance schreef:

Wat noem jij intens? Ik rijd bv een ponietje, nou bakwerk vind hij niks aan, maar buiten zijn we altijd behoorlijk intensief bezig. Stijle heuvels op in galop, heel voorzichtig naar beneden voetje voor voetje, een boomstammetje meepakken, slingerpaadjes in galop, op een spannend stukje de galop wat verzamelen, etc.
We hebben dan geen enkel niveau, trainen nooit in de bak, springen ook niet hoog, maar rustig en risicoloos (wat betreft belasting van pezen etc) zou ik het ook niet noemen.
Die ruiters moet je er dan ook nog bijnoemen.

Overigens, HET bewijs dat sportpaarden in de wei horen: [VVDD] Sjiem terug in de sport!LT behaald!

Even rustig doorlezen, ik ken de ruiter en vind het gaaf dat zij zo'n mooie balans tussen de sport, ijzers, en weidegang heeft gevonden. :) Hoewel het paard inmiddels helaas niet meer is, ongeluk in de trailer...

A ik zeg niet dat een sportpaard niet in het land hoort! Dat hoor je me ook nergens zeggen, want anders zouden mijn sportpaarden ook niet in het land staan.

B Als jij dit met je paard allemaal doet, dan is hij dus 1 van die paarden, die wel net als sportpaarden behoorlijk wat risico loopt. Volgens mij geef ik heel duidelijk aan, dat ik het heb over het recreatiepaard met een veel minder intensief leven dan een sportpaard. Verder vind ik jouw paard, als het zo intensief bereden wordt, ook onder een sportpaard hoort.... Sort of eventing/endurance???
Laatst bijgewerkt door Tendance op 08-08-11 16:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 16:21

Gulpje schreef:
Wat is nu eigenlijk de definitie van een sportpaard?

Dat heb ik al vaker gevraagd.
IMO een paard dat met de sport zijn geld verdiend en dat zijn er niet zoveel, zeker niet op Bokt.

Ik denk dat de meeste bokkers bedoelen een dressuur/springpaard, KWPN, BWP, Duits gefokt ofzo, geen koudbloed

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 16:22

Sansje schreef:
Klinkt als een ideale endurance ruiter Gypsy.. dat is ook sport... en behoorlijk intensief :)

Jep reken maar van yes. Wedstrijden heb ik niks mee, maar ik vind het wel gaaf om 20 km naar het bos/strand te rijden, daar met een energiek paard te kunnen racen over het strand, en vervolgens fit en vrolijk terug naar huis te rijden. :D

Je kunt je voorstellen dat de paarden hier het uitgieren als ze een ander paard na een half uurtje bezweet en helemaal onder het schuim door de bak zien gaan? }>

Oké tendance sorry ;)
Maar een recreatie paard is dus in jou ogen, echt zo'n dier wat op een dag in de week een rondje gaat stappen van een half uurtje?