Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 13:24

WenK schreef:
PSvanLot schreef:
Ik begrijp het positief beoordelen helemaal, maar als ruiter zou ik ook denken: hou op met je gezever en kom to the point met je commentaar.

Alles wat je doet is goed geprobeerd en met de beste inzet, maar je wilt toch weten wat er beter kan?

Voor mij zit positief beoordelen meer in "mag meer dalen" ipv "daalt niet voldoende" en niet in hele volzinnen incl onderstrepen van beoordelingscriteria. Dat ze de beoordelingscriteria erbij zetten vind ik een goede stap, dat geeft sowieso inzicht. Maar de rest slaat imo door.

Kan me helemaal vinden in beide reacties. Ik wil als jury gewoon verantwoordelijk zijn voor een correct verloop van de wedstrijd en het geven van de punten met bijhorende opmerking hoe ik tot dat punt kwam.
Dat gedram over positieve feedback begint door te slaan. Soms is er echt niks positiefs te vinden aan de verrichting. Kleine voorbeeldje : travers van E tot H, paard loopt kaarsrecht dat lijntje, amazone doet van alles maar travers werd niet getoond. Ok, een 3 voor de moeite. Opmerking: geen enkele buiging getoond, impuls verlies. En ohja, positieve feedback: fijn dat je wel langs de juiste letters reed o.i.d.???

Tegenovergestelde ook meegemaakt: paar 8en en 9ens uitgedeeld in de L1 voor super correct halthouden, reactie van collega: zo sinterklaas, was je weer bezig.
En toch is het nog steeds een geweldige hooby, maar ben wel van mening dat de KNHS zijn officials wel erg veel druk oplegt, alles moet maar lief en schattig zijn. Nou geloof, daar ga je niet beter van rijden.
Het is een sport geen revalidatie traject voor tere ruiterzieltjes.

JiKaLeNiPau

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 13:28

Citaat:
Mogen afkortingen niet meer?

In de online opleiding werd gemeld dat dit voorkomen dient te worden want dat snappen de ruiters niet -O-
Laatst bijgewerkt door JiKaLeNiPau op 15-08-20 13:41, in het totaal 1 keer bewerkt

JiKaLeNiPau

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 13:34

Citaat:
Kan me helemaal vinden in beide reacties. Ik wil als jury gewoon verantwoordelijk zijn voor een correct verloop van de wedstrijd en het geven van de punten met bijhorende opmerking hoe ik tot dat punt kwam.
Dat gedram over positieve feedback begint door te slaan. Soms is er echt niks positiefs te vinden aan de verrichting. Kleine voorbeeldje : travers van E tot H, paard loopt kaarsrecht dat lijntje, amazone doet van alles maar travers werd niet getoond. Ok, een 3 voor de moeite. Opmerking: geen enkele buiging getoond, impuls verlies. En ohja, positieve feedback: fijn dat je wel langs de juiste letters reed o.i.d.???

Tegenovergestelde ook meegemaakt: paar 8en en 9ens uitgedeeld in de L1 voor super correct halthouden, reactie van collega: zo sinterklaas, was je weer bezig.
En toch is het nog steeds een geweldige hooby, maar ben wel van mening dat de KNHS zijn officials wel erg veel druk oplegt, alles moet maar lief en schattig zijn. Nou geloof, daar ga je niet beter van rijden.
Het is een sport geen revalidatie traject voor tere ruiterzieltjes.

Ja van je collega's moet je het soms ook niet hebben maar goed. Ik ben er van overtuigd dat niemand daar zit om mensen naar beneden te halen maar om de starters nu zo te pamperen dat ze bijna baby's lijken slaat volgens mij de plank mis. En wie wil dat nu eigenlijk? Ik zit daar als amazone niet op te wachten. Bij kleine kinderen vind ik dat nog iets anders maar van volwassenen in the real world mogen we toch wel verwachten dat ze een beetje bestand zijn tegen (opbouwende) kritiek en feedback

JiKaLeNiPau

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 13:39

famkeY schreef:
Mijn dochter doet ook wel mee aan meetmomenten, maar stuiten dan vaak bij andere juryleden op onbegrip dat wij ook wel een enkele keer (nu bv met de warmte 1 keertje) online rijden. Ze zeggen vaak snel punten rijden omdat je de proef over mag doen. Wij krijgen in een meetmoment vaak hogere punten dan juist online, maar ik ben zo enthousiast omdat er over het algemeen super veel tips (en mooie staart) op staan. Moeten jullie je ook als jury wel eens verdedigen waarom jullie online jureren?

Oh ja een hele discussie op Facebook omdat we zelfs fraudeurs worden genoemd als je online proeven beoordeeld. Wij werken mee aan fraude _-:( zegt meer over diegene die dat zo vindt. Ik zie geen kwaad in af en toe een proefje online insturen is toch alleen maar fijn dat het kan en die mensen die zo heel hard roepen dat er te weinig controle is misschien moeten die zich eens achter de oren krabben of ze zelf wel zo vriendelijk rijden. In mijn ogen: zoals de waard is vertrouwd hij zijn gasten

Jelle1236

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 13:56

JiKaLeNiPau schreef:
famkeY schreef:
Mijn dochter doet ook wel mee aan meetmomenten, maar stuiten dan vaak bij andere juryleden op onbegrip dat wij ook wel een enkele keer (nu bv met de warmte 1 keertje) online rijden. Ze zeggen vaak snel punten rijden omdat je de proef over mag doen. Wij krijgen in een meetmoment vaak hogere punten dan juist online, maar ik ben zo enthousiast omdat er over het algemeen super veel tips (en mooie staart) op staan. Moeten jullie je ook als jury wel eens verdedigen waarom jullie online jureren?

Oh ja een hele discussie op Facebook omdat we zelfs fraudeurs worden genoemd als je online proeven beoordeeld. Wij werken mee aan fraude _-:( zegt meer over diegene die dat zo vindt. Ik zie geen kwaad in af en toe een proefje online insturen is toch alleen maar fijn dat het kan en die mensen die zo heel hard roepen dat er te weinig controle is misschien moeten die zich eens achter de oren krabben of ze zelf wel zo vriendelijk rijden. In mijn ogen: zoals de waard is vertrouwd hij zijn gasten

Viel me zo op dat er zo agressief erop wordt gereageerd. Van andere juryleden?? Nou zeg.. ik schrok me rot. Ik ben niet snel benauwd maar ik dacht ok hou maar op... wij hebben ontzettend veel geleerd. Alle punten nemen we mee en werken er hard aan. voor ons alsjeblieft geen mooie staarten, maar tips! Zelf bij een 7,5 stond erbij wat me moesten doen voor een 8!!! Nou super toch! Dat zal straks ook wel minder worden omdat jullie moeten onderstrepen. Zo jammer dat de leden en of juryleden geen inbreng hebben gehad.

tennan

Re: Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 14:03

Oh jeetje wat een naar commentaar dan ook van die juryleden op de online proeven. Ik kan me niet voorstellen dat je je daarover zo negatief zou opstellen richting je collega's die online proeven doen...

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 14:12

JiKaLeNiPau schreef:
Citaat:
Mogen afkortingen niet meer?

In de online opleiding werd gemeld dat dit voorkomen dient te worden want dat snappen de ruiters niet -O-

Zo goed heb ik geluisterd naar dat filmpje... oeps...

Maar schei toch uit, straks schrappen ze het reglement omdat mensen die ook niet snappen...

Verdiep jezelf ergens in voordat je er aan begint..

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 14:17

Ik Ben voorstander van de proeven tot 1 september en daarna moet het of stoppen of wijzigen. Ik vind niet dat het mogelijk moet zijn om te kunnen promoveren op online proeven.

JiKaLeNiPau

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 14:22

PSvanLot schreef:
Ik Ben voorstander van de proeven tot 1 september en daarna moet het of stoppen of wijzigen. Ik vind niet dat het mogelijk moet zijn om te kunnen promoveren op online proeven.

Precies! Voor de corona periode prima alternatief en straks weer gewoon

Jelle1236

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 14:45

PSvanLot schreef:

Dat zou een mooi alternatief zijn in combinatie met meetmomenten of straks wedstrijden. Ik zeg doen!!

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 14:57

JiKaLeNiPau schreef:
famkeY schreef:

Beetje zwart/wit, maar waarom denk je dat er een Algemeen en een Discipline reglement bestaat?
Ik ben zeker geen voorstander van de reglementloze online proeven, maar als een collega dat wil jureren, no problem, ieder zijn ding.
Wat mij stoort is het feit dat je een winstpunt kunt rijden die gelijk staat aan een winstpunt gereden op meetmoment of wedstrijd. Nul controle op een eerlijk verloop, dat schuurt behoorlijk.

JiKaLeNiPau

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 23:27

CharleyT schreef:
Beetje zwart/wit, maar waarom denk je dat er een Algemeen en een Discipline reglement bestaat?
Ik ben zeker geen voorstander van de reglementloze online proeven, maar als een collega dat wil jureren, no problem, ieder zijn ding.
Wat mij stoort is het feit dat je een winstpunt kunt rijden die gelijk staat aan een winstpunt gereden op meetmoment of wedstrijd. Nul controle op een eerlijk verloop, dat schuurt behoorlijk.

Sorry maar die controle heb je op een gewone wedstrijd ook niet 100% waterdicht. Daarnaast: waarom uitgaan van het slechte in de mens ipv het goede? Ik heb afgelopen week van mensen wedstrijdresultaten gelezen die met jonge paarden 6!!! Proefjes hebben gereden binnen 4 dagen in deze hitte. Naast het inrijden en vervoer naar de wedstrijden toe. Daar is ook geen controle op en als we het dan hebben over paardenwelzijn dan vind ik dat persoonlijk schrijnender dan 1 proefje rijden. Er vanuit gaande dat dit ene proefje normaal wordt gereden zoals je op een wedstrijd ook een proefje zou rijden maar dan op een moment dat de temperatuur het toe laat en je je paard direct kan na verzorgen. Wie zegt dat mensen die online rijden zich niet houden aan de reglementen? Dat vind ik behoorlijk kort door de bocht

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 23:37

Vanaf 1 april 2021 moet er bij de dressuur ook een controleur bij het losrijden zijn om ervoor te zorgen dat alles paard vriendelijk blijft.

Denk dat iedereen bedankt voor dit baantje...

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 07:50

Mbt fraude of valsspelen....

Ik heb onlangs nog iemand betrapt op het door een ander laten losrijden van het paard. Reguliere wedstrijd, op het wedstrijdterrein.

Als we bij ons starten komt 90% van de eigen leden onder de man naar de wedstrijd, ik ga ervanuit dat ze dat stuk reglementair netjes rijden, maar er is niemand die controleert of die knol niet even op het grasveld achter de voetbal wordt aangeprikt met een varkensprikker terwijl de voorkant wordt "begrenst" met een slof. Alles gauw af en weg voor je t terrein op komt en die 2x 5 minuten proef loopt ie wel.

Wat dat betreft vind ik eigenlijk dat er online meer controle plaatsvind dan regulier. Elke proef moet je je paspoort tonen, elke proef worden sporen en bitten gecheckt... Regulier doe ik dat echt niet altijd en elke proef hoor.

eventueel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 07:57

PSvanLot schreef:
Vanaf 1 april 2021 moet er bij de dressuur ook een controleur bij het losrijden zijn om ervoor te zorgen dat alles paard vriendelijk blijft.

Denk dat iedereen bedankt voor dit baantje...

Hoezo, dit is bij het springen toch ook zo?

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 08:07

Even een andere vraag gezien hier veel mensen van wedstrijd secretariaat zitten...
Mag een wedstrijd eigen stalgenoten/bekenden voorrang geven?

Ik heb me ruim een maand terug (precies 3 dagen na open gaan) ingeschreven voor een dressuurwedstrijd (status in mijnknhs: ingediend). Nu 1,5 week voor de wedstrijd hebben ze me op de wachtlijst geplaatst.
Ik kan me niét voorstellen dat al die mensen (hele dag en avond in 2 ringen) zich eerder dan ik hebben ingeschreven. -O-

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 08:50

Dispar_Vulgo schreef:
Even een andere vraag gezien hier veel mensen van wedstrijd secretariaat zitten...

Ik heb me ruim een maand terug (precies 3 dagen na open gaan) ingeschreven voor een dressuurwedstrijd (status in mijnknhs: ingediend). Nu 1,5 week voor de wedstrijd hebben ze me op de wachtlijst geplaatst.
Ik kan me niét voorstellen dat al die mensen (hele dag en avond in 2 ringen) zich eerder dan ik hebben ingeschreven. -O-

Ja hoor dat mag.

Maar het kan ook dat het al vol zat. Wij hebben deze zomer 5 avond wedstrijden georganiseerd en zaten binnen 2 dagen vol. Binnen een paar uur had ik al bijna het max aantal deelnemers op de lijst staan.

Kan 120 mensen kwijt en had binnen een paar dagje 180 inschrijvingen.

Jelle1236

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 09:16

JiKaLeNiPau schreef:
CharleyT schreef:

Sorry maar die controle heb je op een gewone wedstrijd ook niet 100% waterdicht. Daarnaast: waarom uitgaan van het slechte in de mens ipv het goede? Ik heb afgelopen week van mensen wedstrijdresultaten gelezen die met jonge paarden 6!!! Proefjes hebben gereden binnen 4 dagen in deze hitte. Naast het inrijden en vervoer naar de wedstrijden toe. Daar is ook geen controle op en als we het dan hebben over paardenwelzijn dan vind ik dat persoonlijk schrijnender dan 1 proefje rijden. Er vanuit gaande dat dit ene proefje normaal wordt gereden zoals je op een wedstrijd ook een proefje zou rijden maar dan op een moment dat de temperatuur het toe laat en je je paard direct kan na verzorgen. Wie zegt dat mensen die online rijden zich niet houden aan de reglementen? Dat vind ik behoorlijk kort door de bocht

Dit was om 8 uur in de ochtend. Heel goed te doen idd!

Afbeelding

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 09:26

Dispar_Vulgo schreef:

Dat mag inderdaad. Aan je onderschrift te zien rij je bij mij in de buurt en er zijn er hier inderdaad ook meerderen die dit doen.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 13:27

JiKaLeNiPau schreef:
CharleyT schreef:

Ik ga zeker uit van het goede in de mens, maar toch voelde de KNHS zich genoodzaakt om een uitgebreid reglement op te stellen, waar we met zijn allen aan gehouden zijn. is de KNHS dan zo wantrouwend: nee, maar er zijn helaas altijd mensen die de grenzen opzoeken/er overheen gaan. En om het zo eerlijk mogelijk te houden is een reglement helaas noodzakelijk.

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 13:44

Dat reglement geldt toch gewoon voor de online proeven? Of ga je er bij voorbaat al vanuit dat mensen zich er niet aan houden?

JiKaLeNiPau

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 13:48

tennan schreef:
Dat reglement geldt toch gewoon voor de online proeven? Of ga je er bij voorbaat al vanuit dat mensen zich er niet aan houden?

Precies! Dat is precies wat me zo stoort. Ze hebben zelf nog nooit een online proef gejureerd en hebben dus geen idee hoe het er aan toe gaat maar blijkbaar is iedereen die een online proef rijdt bij voorbaat fraudeur en mishandelt een paard omdat ze zich niet aan de reglementen houden.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 14:17

tennan schreef:

Warm weer, lange tenen?
Ik! ga nergens bij voorbaat vanuit. Ik heb te werken met de reglementen die de KNHS opgesteld heeft. Dus leg daar je vraag neer of deelnemers zich er niet aan houden.

JiKaLeNiPau

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 14:18

CharleyT schreef:
tennan schreef:

Warm weer, lange tenen?
Ik! ga nergens bij voorbaat vanuit. Ik heb te werken met de reglementen die de KNHS opgesteld heeft. Dus leg daar je vraag neer of deelnemers zich er niet aan houden.

Boh wie heeft hier lange tenen?

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 14:20

JiKaLeNiPau schreef:
tennan schreef:

Precies! Dat is precies wat me zo stoort. Ze hebben zelf nog nooit een online proef gejureerd en hebben dus geen idee hoe het er aan toe gaat maar blijkbaar is iedereen die een online proef rijdt bij voorbaat fraudeur en mishandelt een paard omdat ze zich niet aan de reglementen houden.

Met alle respect, maar je slaat een beetje door en maakt het wel heel erg zwart-wit. De regels voor de online proeven zijn gewoon bekend, die las ik al in de eerste mailing van de KNHS, dus......
Je aanname over fraude en mishandeling laat ik geheel aan jou en voel me er totaal niet door aangesproken.