Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jillaroo

Re: Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 15:33

Leuk topic, ik ga het volgen, al een heel stuk teruggelezen. Heb sinds twee maanden een nieuw paard te rijden, die een heel andere vorm en bewegingsafloop heeft dan mijn eerdere wedstrijdpaarden (deze is heel lang en groot, de andere waren compacte KWPN'er en Fries).

Ik ben dus erg benieuwd naar een protocol. Heb alleen een dagpas nu en zou vorige week zaterdag starten, maar bij 37 graden begin ik daar niet aan. Dus nu omgezet naar online. Het is vast nog niet goed genoeg, maar ik ben oa super benieuwd naar de beoordelingen van de gangen. Ze heeft geen mooie staart ;-)

Wel benieuwd of het lukt met filmen in onze 20x40 bak met bakrand bij C. Deur maar open zetten en hopen dat we voldoende in beeld blijven om het achterwaarts te beoordelen (M1).

Jelle1236

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 15:35

Wat een extra werk voor jullie zeg. Ik vind het altijd zo persoonlijk en bijzonder wanneer ik een protocol terug kreeg en een jury heeft echt moeite gedaan om bij zowat elk onderdeel iets aan tips mee te geven. En daar trainen we dan ook hard voor om dat de volgende keer te laten zien. Ik werd ook altijd zo vrolijk om te lezen wat voor proefjes de juryleden hadden gekregen. Wat ze ervan vonden en hoe ze konden punten. Is het nog net zo leuk om te doen als in het begin? Of valt het na een tijdje wel tegen. Zoveel tijd spenderen jullie aan ons.... Wij vinden het in ieder geval super!!

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 15:53

caro29 schreef:
Ik heb er gewoon 8 gekregen.

Ik kreeg er normaal 12, dus nu de helft.

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 16:06

Ik heb 1x 12 gehad en voor de rest alleen maar 8. 1x m2 en voor de rest alleen maar L proeven dus ook ik kan die nu dromen

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 16:31

Anoeska27 schreef:
caro29 schreef:
Voor de andere jury’s. Hebben jullie ook de mail gehad dat je online ook moet onderstrepen en dat men rekening houdt met het aantal proefjes? Ik heb net zoveel gehad als normaal en ga maar eerst even uitvogelen hoe ik dat moet doen

Ja, die heb ik ook gehad. Ik had inderdaad maar zes proeven nu. Er stond alleen niets in over de vergoeding, we mochten een uur declareren voor 4 proeven en dat heb ik nu nog steeds aangehouden. Maar dat is niet logisch als ze zelf zeggen dat we nu langer bezig zijn per proef.

Ik heb eerst gewoon gejureerd zoals anders en ben daarna op basis van mijn commentaar gaan onderstrepen. Het heeft voor mij echt geen toegevoegde waarde.

Om een voorbeeld te noemen. Ik zet best regelmatig bij een middenstap: mooi ruim, mag actiever. Nu onderstreep je daarbij dus ook verruiming en activiteit. Beetje enorm dubbelop zo.

Inderdaad ja, en over die vergoeding vind ik ook apart... Zoals jij het gedaan hebt deed ik het van de week ook. Ik ben er nog niet heel blij mee, kost een hoop extra tijd voor eigenlijk geen toegevoegde waarde in mijn ogen.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 17:05

Ik heb ze teruggemaild. Ik ga niet onderstrepen. Ik kan veel meer kwijt in een stukje tekst wat ik erachter type. En leuk bedacht dat je er nu minder krijgt, dat betekend dat je dus meer doet en er minder voor krijgt...

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 17:37

PSvanLot schreef:
Ik heb ze teruggemaild. Ik ga niet onderstrepen. Ik kan veel meer kwijt in een stukje tekst wat ik erachter type. En leuk bedacht dat je er nu minder krijgt, dat betekend dat je dus meer doet en er minder voor krijgt...

Precies mijn gedachte. Ik heb gewoon zoals altijd gedaan

kincsem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 20:03

Dat onderstrepen schiet zijn doel online voorbij. Dat moeten ze zelf toch ook inzien als ze jullie nu minder proeven doorsturen? Beetje merkwaardig wel. Ik heb medelijden met de jury’s die zich gedwongen voelen om online te onderstrepen.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 20:08

En bij de gewone wedstrijden schiet het zijn doel niet voorbij?
Daar heeft het imo net zo weinig meerwaarde.

kincsem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 20:21

Daar kan ik me nog inbeelden dat het voor een schrijver makkelijker/sneller is om met pen te onderstrepen.

urosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 20:21

Zo te lezen vinden de meeste juryleden de nieuwe protocollen niks dus hopelijk doet de KNHS wat met de feedback.

Mijn online event voorbereiding is letterlijk in het water gevallen. Maandag nog fijne les gehad. Zou ik van de week gaan rijden, dag 1: checkt buienradar bij vertrek. Droog tot lichte regen dus denk prima. Veranderde in een enorme onweersbui toen ik bij stal aankwam. Heb ik hem maar even een uitgebreide borstelbeurt gegeven. Volgende dag, poging 2: bij vertrek zegt buienradar, geen neerslag. Dus ik denk mooi! Ben ik op stal, aan het poetsen. Hoor ik ineens al gedonder aankomen. Kon ik nog net even losrijden en kort een galopje doen voordat het weer met bakken uit de helemaal kwam :+ en hij liep zo ontzettend fijn, echt jammer dat we niet verder kon trainen. Hopelijk zondag meer geluk met proefje opnemen.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 20:24

Maar het onderstrepen komt erbij, en het commentaar alleen is vaak al niet bij te houden. Dus nu nog meer werk.
En als dat nou ook echt toegevoegde waarde had, dan was het nog tot daar aan toe.
Maar als je bv bij de middengalop laat opschrijven, verruiming moet met meer impuls, dan moet je verruimen en impuls laten onderstrepen.
Ik zie echt niet in waarom het daarom duidelijker zou worden, is gewoon dubbel werk.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 21:48

Maar het is toch ook niet bedacht om het makkelijker te maken? Ik dacht dat het in het leven was geroepen omdat er helaas ook veel juryleden zijn die weinig tot geen commentaar plaatsen waardoor het voor deelnemers in zulke gevallen niet duidelijk is wat er beter kon? In mijn ogen is dit een typisch gevalletje van “de goede lijden onder de slechte” :(

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 21:48

kincsem schreef:
Daar kan ik me nog inbeelden dat het voor een schrijver makkelijker/sneller is om met pen te onderstrepen.

Het is alles behalve sneller en makkelijker. Tis een hoop zoeken en de schrijvers, die het toch al krap bij kunnen houden, krijgen er een taak bij.

kincsem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 22:04

Dan werkt het dus zelfs niet voor de papieren variant.

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar voor de papieren variant kon ik me nog inbeelden dat bijv. ‘op 4 sporen’ of ‘hoogte tussen boeg en knie’ sneller te onderstrepen is dan op te schrijven.

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 22:07

Volle ring 32-40 man, jonge schrijfster en dan strepen plus commentaar schrijven, algemeen commentaar en 8 combinaties per uur. Ik vind het nogal wat. Ik heb in oktober pas weer regulier staan dus wie weet hoe het er dan voor staat

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 22:08

Maar je mag niet alleen onderstrepen, je moet er verplicht ook wat bijschrijven. Waardoor je dubbelop bezig bent. Zoals bij mijn voorbeeld, als ik alleen onderstreep dan weet je nog niet dat de verruiming goed is en de activiteit wat meer mag.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 22:09

kincsem schreef:
Dan werkt het dus zelfs niet voor de papieren variant.

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar voor de papieren variant kon ik me nog inbeelden dat bijv. ‘op 4 sporen’ of ‘hoogte tussen boeg en knie’ sneller te onderstrepen is dan op te schrijven.

Maar heeft ie dan geen vier sporen of rijden ze veel te schuin en is bij hoogte tussen boeg en knie het paard niet laag genoeg?

Het heeft allemaal uitleg nodig naar mijn mening.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 22:11

Uit onderzoek blijkt dat voor veel leden niet duidelijk is waarop een beoordeling van een dressuurproef is gebaseerd, aldus de KNHS.

Dus als er staat, moet meer dalen, dan is het niet duidelijk.
Onderstreep je daarbij, hoogte tussen boeg en knie, dan is het wel duidelijk. :+

kincsem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 22:18

Oh ik dacht dat je bij sommige onderdelen ook alleen mocht onderstrepen.

Ik ben het met jullie eens dat de te onderstrepen opties niet (altijd) eenduidig zijn. ‘Meer dalen’ vind ik persoonlijk dan duidelijker :j

JiKaLeNiPau

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 22:42

linda2008 schreef:
Maar het is toch ook niet bedacht om het makkelijker te maken? Ik dacht dat het in het leven was geroepen omdat er helaas ook veel juryleden zijn die weinig tot geen commentaar plaatsen waardoor het voor deelnemers in zulke gevallen niet duidelijk is wat er beter kon? In mijn ogen is dit een typisch gevalletje van “de goede lijden onder de slechte” :(

Klopt. Er zijn dan ook juryleden die klagen over andere juryleden als die iets onder/op een protocol zetten dat het jurylid niet aanstaat. hmmm dat is niet duidelijk: het gaat over een protocol van een leerling waarover het jurylid dan klaagt bij de KNHS omdat het commentaar volgens haar niet correct is of niet vriendelijk in haar ogen. Tja daar moeten anderen dan onder lijden. Volgens mij probeert ieder jurylid commentaar opbouwend te geven en niet om een ander af te zeiken ... toch???

JiKaLeNiPau

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 22:44

asjemenou schreef:
Uit onderzoek blijkt dat voor veel leden niet duidelijk is waarop een beoordeling van een dressuurproef is gebaseerd, aldus de KNHS.

Onderstreep je daarbij, hoogte tussen boeg en knie, dan is het wel duidelijk. :+

en dat hele riedeltje verwachten ze dan ook nog dat je er achter zet: Goed geprobeerd de hals langer te maken maar komt niet tussen boeg en knie dus moet dalen :O

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 22:50

JiKaLeNiPau schreef:
asjemenou schreef:

en dat hele riedeltje verwachten ze dan ook nog dat je er achter zet: Goed geprobeerd de hals langer te maken maar komt niet tussen boeg en knie dus moet dalen :O

Zo gaat het exact moeten zijn...
Ben bang dat je het als jury straks helemaal niet meer goed kan doen als je niet overdreven positief bent.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 22:54

Plus dat er schrijfsters af gaan haken. Niet degenen die verplicht worden door de vereniging, maar wel de gemotiveerde schrijfsters die het vooral doen om er wat van te leren. Als je niets meer kan zien van de proef dan leer je er ook niets meer van.

JiKaLeNiPau

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 22:57

Anoeska27 schreef:
Plus dat er schrijfsters af gaan haken. Niet degenen die verplicht worden door de vereniging, maar wel de gemotiveerde schrijfsters die het vooral doen om er wat van te leren. Als je niets meer kan zien van de proef dan leer je er ook niets meer van.

Dat klopt helemaal. Had laatst een hele gedreven schrijfster (eerste dag van de nieuwe protocollen) die zei: ik wilde graag iets leren maar heb alleen maar papier en pen gezien. Sneu hoor.