Protestactie verplichten helm

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

patos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-04 18:31

Aimee schreef:
Jammer dat er mensen zijn die zo ontzettend vanuit zichzelf denken en er dan meteen ook pertinent vanuit gaan dat anderen dat ook doen.

In mijn allereerste reactie laat ik inderdaad weten dat ik lelijk van een paard afgevallen ben en vanaf heden een veiligheidshelm zal dragen maar ook dat ik afgelopen zomer een ander op een zzgp wedstrijd van het paard zag vallen (ja, recht voor mijn neus) en een trap tegen haar hoofd kreeg. Verder wil ik ook best vertellen dat ik enkele jaren geleden op een begrafenis was van een meisje dat van het paard viel met haar hoofd tegen een betonnen paaltje; dood ten gevolge hebbende. Een vriendin van mij had een kennis die hetzelfde is overkomen en ik heb zelf nog een kennis die wegens ernstig hoofdletsel na een val nooit meer de oude is geworden.

Dat alles bij elkaar maakt inderdaad dat IK een cap draag voortaan, maar als je m'n verdere reacties met de juiste interpretatie had gelezen dan had duidelijk kunnen worden dat dat niet de reden is waarom ik het helemaal niet verkeerd zou vinden als iedereen verplicht zou zijn een veiligheidshelm te dragen.

Overigens kwam bij mij nog een idee op; als ruiters vanaf een bepaald niveau dan zo persé met hoedje in de ring willen verschijnen, waarom stellen we dan niet gewoon een veiligheidscap verplicht op de losrijterreinen en voor het betreden van de ring mag die ingeruild worden voor een hoedje.

En dat gaat maar rustig door Schijnheilig , geld trouwens ook voor de mensen die hier het hoedje aan het verdedigen zijn Boos!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 18:32

KarinvdM"]
Nee, Aimee rijdt geen wedstrijden. Ze heeft geen hoedje en ook geen veiligheidshelm.
[/quote]

Handig dat anderen ineens antwoorden voor mij gaan geven, als het nu toch eens zou kloppen zou het nog mooier zijn.
Afgelopen zomer heb ik wel degelijk weer wedstrijden gereden, de laatste tijd alleen niet wegens omstandigheden. Voor wedstrijden heb ik zo'n bol-ding dat er eerder af ligt dan de ruiter, ik meen er zelfs meerdere van te hebben liggen. Een hoedje heb ik tot nog toe niet nodig gehad.

[quote="Lovely schreef:
Aimee heeft ook springwedstrijden gereden, meestal moet je dan ook een veiligheidscap op.

Op springwedstrijden reed ik altijd met veiligheidscap, welliswaar een geleend exemplaar maar dat maakt de cap er niet minder op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 18:32

Dat weet ik, ik ben wel eens bij een wedstrijd geweest.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 18:33

Lovely schreef:
Aimee, hoe kan de KNHS verzekeringtechnisch verantwoorden dat de nieuwe regel alleen geldt voor B t-m M ??

Heb ik al eens antwoord op gegeven, er zijn mensen in dit topic die niet van herhaling houden. Blijf dan ook niet dezelfde vragen stellen, zeker niet als er al eens antwoord op is gegeven.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 18:34

Lovely schreef:
Dat weet ik, ik ben wel eens bij een wedstrijd geweest.

Dat is heel goed mogelijk, was niet ver bij jou vandaan.... Knipoog:D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 19:24

Aimee schreef:
Heb ik al eens antwoord op gegeven, er zijn mensen in dit topic die niet van herhaling houden. Blijf dan ook niet dezelfde vragen stellen, zeker niet als er al eens antwoord op is gegeven.

Dan denk ik dat ik dat antwoord over het hoofd heb gezien en dan verzoek ik je vriendelijk om het toch nog eens te geven.

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 19:25

Hoeveel hoofdletsel loopt men als ruiter nou eigenlijk op tijdens de DRESSUURwedstrijden?????? (hoeveel % van die 0,45 %???? want het meeste is toch tijdens buitenritten e.d., en echt niet in de dressuurring - ook het voorbeeld van aimee heeft niets te maken met de dressuurring! een trap tegen je hoofd kan je ten alle tijden krijgen van een paard, zie mijn voorbeeld van mijn pensionklant hier eerder in het topic)

(En sorry,maar dood is echt niet het ergste wat je kan overkomen!!!)

Het blijft een feit, dat het veiligheidsgevoel bij het verplicht stellen van de veiligheidshelm een zwaar overschat item is! Wie houdt nu eigenlijk wie voor de gek?

Mensen zitten hier moeilijk te doen over die helm, die sommige mensen liever niet zouden willen dragen, maar stappen elke dag vrolijk weer op hun fietsje of in de auto en begeven zich in het verkeer, waar het gevaar vele malen groter is dan tijdens het rijden op je paard.

Voor degenen die graag een veiligheidshelm opzetten, prima, maar voor degenen die dat niet graag willen, zou diezelfde vrijheid moeten bestaan.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 19:47

Lovely"]
Dan denk ik dat ik dat antwoord over het hoofd heb gezien en dan verzoek ik je vriendelijk om het toch nog eens te geven.
[/quote]

[quote="Aimee schreef:
En Lovely; óf wij weten iets wat ze in Ermelo wèl weten, m.a.w. zij weten waarom ze de regel wel dusdanig in kunnen voeren dat ie alleen t/m M2 geldig is en wij zijn niet op de hoogte van die juridische en/of verzekeringstechnische regels. Dat lijkt me veel aannemelijker dan dat ze in Ermelo maar wat aanklungelen en aannemelijker dan dat mijn info niet klopt. Die komt namelijk niet uit de lucht gegrepen.

Hierop heb je zelf al eens gereageerd Lov, namelijk dat jij wel precies weet wat er zich allemaal in Ermelo afspeelt.
Dat vind ik hartstikke leuk voor jou, maar ík weet niet wat daar allemaal in de kamertjes besproken wordt én ik ben geen afgestudeerd jurist. Kennelijk weet jij wel details dus waarom zou je ze verder aan mij vragen. Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 19:51

fabienne schreef:
Hoeveel hoofdletsel loopt men als ruiter nou eigenlijk op tijdens de DRESSUURwedstrijden?????? (.

Is ieder letsel "welke voorkomen had kunnen worden door een helm" niet teveel dan Verward

WWWiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 20:08

Weet je wat mij nu zo opvalt, iemand die graag een veiligheidscap draagt doet dit, nu en in de toekomst, iemand die graag een hoedje draagt doet dit nu en de toekomst is dus nog onduidelijk, waarom zijn alle mensen die zo'n voorstander zijn van de veiligheidscap, pertinent een tegenstander van een dressuurhoedje, ik ben als hoedendrager toch ook niet tegen jouw veiligheidscap? en dat terwijl je veiligheidscap drager zelf totaal geen last van hoedendragers hebt, waarom zou iemand die zelf een veiligheids cap draagt niet een actie kunnnen steunen van de mensen die graag een hoedje willen blijven dragen, dat kan toch gewoon, een beetje vredelievend zijn we blijkbaar niet, en elkaar een beetjes steunen omdat we allemaal een en dezelfde liefde hebben: de paardensport, dat zit er dus ook niet in.

Ik heb waarschijnlijk onhaalbare idealen ofzo Verward

Deze actie is geen protest actie tegen een veiligheidshelm, maar tegen de afschaving van een hoedje, ik vind het oh zo kinderachtig wat hier al pagina's lang gebeurd, weet je wat pas top zou zijn een reactie van een helm drager die zegt; "willen jullie graag je hoedje houden, dan teken ik wel even voor je hoor, kan mij niet schelen, ik kan toch lekker met mijn veiligheidscap blijven rijden".
Maar nee hoor alleen maar zeiken op de mensen die hun hoedje graag blijven dragen.

Bah.

kadans16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 20:12

WWWiske schreef:

Nee hoor wiske het blijft gewoon lastig voor sommige mensen om elkaars mening te respecteren en te begrijpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 20:13

Aimee schreef:
Hierop heb je zelf al eens gereageerd Lov, namelijk dat jij wel precies weet wat er zich allemaal in Ermelo afspeelt.
Dat vind ik hartstikke leuk voor jou, maar ík weet niet wat daar allemaal in de kamertjes besproken wordt én ik ben geen afgestudeerd jurist. Kennelijk weet jij wel details dus waarom zou je ze verder aan mij vragen. Verward

Oh, ik had me niet gerealiseerd dat jij dat een antwoord vindt, sorry hoor. Je komt hier het topic binnen met een hoop geroep over jurisdictie, jurisprudentie en verzekeringskwesties enzovoort. Punt is alleen dat de KNHS zelf de problematiek omtrent de verzekeringen omver schopt door de regeling selectief in te voeren en dan ook nog middels een selectie die geen enkele verzekeringsmaatschappij zelf zou bedenken.
Maar ik weet wel hoe ze dat opgelost hebben in Ermelo, dat heb ik namelijk gevraagd. Maar dat vroeg ik jou dan ook niet, ik was benieuwd hoe jij de selectie van de KNHS kon rijmen met je verhalen over verzekeringsclaims.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 20:13

kadans16 schreef:
Nee hoor wiske het blijft gewoon lastig voor sommige mensen om elkaars mening te respecteren en te begrijpen.

Verbeter de wereld begin bij jezefl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 20:15

Pipo schreef:
Is ieder letsel "welke voorkomen had kunnen worden door een helm" niet teveel dan Verward

Dat is trouwens niet de reden dat de KNHS de helm in wil voeren.

kadans16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 20:17

Pipo schreef:
Verbeter de wereld begin bij jezelf

Dan moet je nu toch even wat duidelijker zijn.Ik kraak jou mening toch niet af of wel dan
Helaas je antwoord slaat op puin..

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 20:17

@ WWWiske:
Op zich heb je daar wel een punt ja

Maar misschien willen de helmdragers ook in de ZZ-zwaar een helm dragen en zijn ze bang te worden uitgelachen door de hoedendragers Knipoog

Ik wil best met een helm gaan rijden in de Z2, maar ik zou een hoedje ook best leuk vinden (bij de pony's reed ik ook met hoedje). Ik zou ook best willen tekenen voor jullie, want inderdaad, wat maakt mij het uit?

Waar ik alleen niet zo goed tegen kan, is die reactie iets hierboven van Fabienne: dan kun je net zo goed niet meer gaan fietsen/auto rijden enz. Dat vind ik echt een non-argument. Dat kun je namelijk overal op antwoorden. Waarom zou je een gordel omdoen, waarom zou je het licht op je fiets aandoen? Een helm is gewoon altijd veiliger, dat kun je niet ontkennen.

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 20:18

Pipo, jij blijft toch ook niet thuis op je stoel zitten om te voorkomen dat je op welke wijze dan ook letsel oploopt?

Waar het mij om gaat is, dat het hele gebeuren rond die veiligheidshelm sterk overtrokken wordt. Het geeft een verkapt gevoel van veiligheid.

Zojuist heb ik zelfs vernomen, dat de veiligheidscap misschien extra risico geeft op nekletsel, omdat deze bij een val het doorrollen zou kunnen verhinderen. Dat zou, als het waar is, met recht een reden zijn, om het hele gebruik van die helm aan te vechten ook nog!!!!!

kadans16

Enne ik respecteer andermans mening..

Anoniem

WWWiske schreef:
Weet je wat mij nu zo opvalt, iemand die graag een veiligheidscap draagt doet dit, nu en in de toekomst, iemand die graag een hoedje draagt doet dit nu en de toekomst is dus nog onduidelijk, waarom zijn alle mensen die zo'n voorstander zijn van de veiligheidscap, pertinent een tegenstander van een dressuurhoedje, ik ben als hoedendrager toch ook niet tegen jouw veiligheidscap? en dat terwijl je veiligheidscap drager zelf totaal geen last van hoedendragers hebt, waarom zou iemand die zelf een veiligheids cap draagt niet een actie kunnnen steunen van de mensen die graag een hoedje willen blijven dragen, dat kan toch gewoon, een beetje vredelievend zijn we blijkbaar niet, en elkaar een beetjes steunen omdat we allemaal een en dezelfde liefde hebben: de paardensport, dat zit er dus ook niet in.

Deze actie is geen protest actie tegen een veiligheidshelm, maar tegen de afschaving van een hoedje, ik vind het oh zo kinderachtig wat hier al pagina's lang gebeurd, weet je wat pas top zou zijn een reactie van een helm drager die zegt; "willen jullie graag je hoedje houden, dan teken ik wel even voor je hoor, kan mij niet schelen, ik kan toch lekker met mijn veiligheidscap blijven rijden".
Maar nee hoor alleen maar zeiken op de mensen die hun hoedje graag blijven dragen.

Bah.

Dan moet je het topic nog eens doorlezen, want ik vind het prima dat mensen met een hoedje willen rijden. Maar of iedereen...........of niemand!

Wat mij dan uitermate stoort aan enkele figuren, is dat ze gaan pleiten voor het zonder helm rijden. Want je kunt er een dwarsleasie van krijgen en weet ik wat voor spannende dingen nog meer. Tuurlijk kan dit gebeuren, maar over het algemeen is de helm gewoon een stuk veiliger!!

Deze vraag zou ik jullie allemaal willen stellen!

En als ik dan mag kiezen zou ik persoonlijk kiezen voor verplicht met helm rijden.

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 20:20

fabienne schreef:
Zojuist heb ik zelfs vernomen, dat de veiligheidscap misschien extra risico geeft op nekletsel, omdat deze bij een val het doorrollen zou kunnen verhinderen. Dat zou, als het waar is, met recht een reden zijn, om het hele gebruik van die helm aan te vechten ook nog!!!!!

Heel simpel te voorkomen door een helm zonder klepje te nemen...ik weet het, dat ziet er natuurlijk helemaal niet uit, maar daarmee is dat probleem van tafel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 20:21

fabienne schreef:
Pipo, jij blijft toch ook niet thuis op je stoel zitten om te voorkomen dat je op welke wijze dan ook letsel oploopt?

Waar het mij om gaat is, dat het hele gebeuren rond die veiligheidshelm sterk overtrokken wordt. Het geeft een verkapt gevoel van veiligheid.

Is ieder letsel "welke voorkomen had kunnen worden door een helm" niet teveel dan Verward Ik stel de vraag gewoon nogmaals Fabienne!

Ik blijf zeker niet op een stoel zitten, maar met wat ik doe probeer ik dingen te doen die ik leuk vind. Als ik de risico's kan beperken door een helm te dragen dan draag ik die helm!
Dat lijkt mij toch een heel logisch verhaal Fabienne? Is dat zo raar?

kadans16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 20:21

Pipo schreef:
. Maar of iedereen...........of niemand!

.

Bij de vroegere NKB mochten sowiezo alleen de Z ruiters met een hoedje rijden, de rest verplicht een cap.Vond je dat toen ook niet terecht dan ?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 20:23

Lovely schreef:
Maar dat vroeg ik jou dan ook niet, ik was benieuwd hoe jij de selectie van de KNHS kon rijmen met je verhalen over verzekeringsclaims.

Ik kan die selectie daar ook niet mee rijmen, daarom ben ik ook helemaal niet voor die selectie!

Gewoon iedereen op het losrijterrein met veiligheidscap en in de ring staat de keuze vrij om met hoedje te rijden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 20:25

Aimee schreef:
Ik kan die selectie daar ook niet mee rijmen, daarom ben ik ook helemaal niet voor die selectie!

Gewoon iedereen op het losrijterrein met veiligheidscap en in de ring staat de keuze vrij om met hoedje te rijden...

Alsof dat ergens over gaat. Think again Aimee.

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 20:26

Iemand een polletje maken ?
Weten we gelijk het Aantal voors en tegens ......