[HK] Je B-debuut in 2018 of rustig verder in de B?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 17:49

Ik heb het toevallig pas voor iemand opgezocht die met een jong paard wilde starten. Mijn moeder heeft vorig jaar 2 keer BB gestart om te kijken of ze het leuk vond, daarna hebben we samen startkaarten aangevraagd. En ja, dan is BB een stuk goedkoper :')

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 17:50

Ik betaal voor de vereniging + KNHS 38 euro per jaar en dan startpas 111 euro per jaar := Vind het ook prijzig hoor! Zeker als je daarbij bedenkt dat je 10 euro per proef betaalt (als je pech hebt zelfs 12.50 per proef soms).

aniek_joefy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 18:26

Kabayo: Leuk beest hoor! Lekker ervaring op doen is alleen maar goed :)

Ghostattack: Fijn dat je lekker gereden hebt!

Murphypower: Hoe is het gegaan vandaag? :)

-----------
Wat betreft eten heb ik gelukkig niet echt last van. Houdt er ook nooit echt rekening mee ofzo :')
Wedstrijdstress had ik eerst wel maar nu eigenlijk helemaal niet meer, denk alleen dat het de eerste paar keren met mijn paard wel anders zal zijn maar dat gaan we meemaken :')

Hier was het vanmorgen wakker worden in een witte wereld :oo. Rijden of longeren ging dus helaas niet. Morgen wel weer clubles in de binnenbak en hopelijk kan ik mijn pony ook nog eventjes rijden.

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 18:43

Mooie bijleesposten van de meeste mensen! Leuk! :D

Trailers heb ik weinig verstand van. :') Eigenaar van pony heeft een hele goede trekauto, trailer en BE rijbewijs, dus ik bemoei me daar niet teveel mee. Wil wel mijn BE gaan halen ooit, maar heb er nu niet zoveel aan omdat ik geen geld heb voor een dure brandstofslurpende auto die kan trekken en laat staan voor een trailer. Dus dat is iets voor later.

@Gea_thora, knap paard! <3
@loveskiara, volgens mij gaat het om het maximum laadvermogen. Als dit meer is dan wat je mag trekken met een B rijbewijs, dan maakt het geen hol uit of je hem nou helemaal vol gooit of niet, maar dan mag je er gewoon niet mee rijden.
@Dexcense, lekker fanatiek koppie van d'r zo over die balk!
@lindamusters, had je buiten les? Hoe was dat met de wind, of viel die mee bij jou? Heerlijk toch dat je paard lekker actief is. Hopelijk geeft een les je wat rust voor je wedstrijd!
@Fleury, wat balen dat je paard er opeens slecht opgaat. Ik heb helaas geen tips. Pony hier hoort bij de categorie paarden wat op de trailer gaan net zo normaal vindt als haar stal in lopen, bij wijze van spreken. :')
@vera94, wat lastig zeg van het eten en rijden! Ik heb geen tips voor je denk ik, want wat je beschrijft klinkt niet als een zijsteek ofzo. Dat heb ik weleens, maar dat gaat vanzelf weg. Met honger op het paard stappen kan ik ook heel goed helaas. "Vergeet" de honger dan gewoon.
@Kabayo, welkom! Je gaat wel snel, of lijkt dat maar zo? :oo We hebben er hier ook een uit jouw jaar staan (volgens mij nog ouder dan die van jou), maar daar hoef ik echt nog niet mee aan wedstrijden te gaan denken of uberhaupt erop te zitten. Is ook nog heel puppy dus dat verschilt ook per paard natuurlijk.
@murphypower, succes vandaag!

Inderdaad vreselijk duur allemaal! Daarom ga ook ik eerst lekker op de manege wedstrijdjes meedoen. Lekker laagdrempelig, goede sfeer en accommodatie kennen we beide al. Misschien dan in de zomer ergens anders een keer een BB-proefje doen en verder zien we wel. Het is zo vreselijk duur geworden. :=

Siepi

Re: [HK] Je B-debuut in 2018 of rustig verder in de B?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 20:48

Iedereen succes met de komende wedstrijden
Even zwangere Canto spam Afbeelding
Afbeelding
Als ze bevallen zal ik een foto plaatsen vam haar en het veulen voor nu alleen nog maar zwangerschapsgymnastiek

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 21:35

Pfoehhh ik doe mijn best met deze post om overal op te reageren sorry als ik iets mis want lukt me niet om alles terug te lezen .

GA heerlijk gereden las ik met duiven als toeschouwers leuk !

Ik las iets over wedstrijd stress ?
Heb ik extreem last van niet in mijn hoofd maar lichamelijk heb al 10 X op de wc gezeten vandaag al hahaha

Voor het eerst op de fries gezeten zag ik ziet er goed uit !

Fleury problemen met trailer laden is nooit leuk :( vorige wedstrijd was er een tinker die ze er niet meer opkregen :(

Vera hier wisselend met eten voor het rijden gaat ene keer goed andere keer niet

Murphey hoe ging het vandaag ?

Vandaag ook een witte wereld hier .
Ben de hele dag aan het schaatsen geweest en alleen op stal geweest om de stal op te strooien.

Paard staat op ijzers dus kon de stal niet uit helaas.

Morgen hopen op een goede proef want heb maar 1 dag een beetje getraind en dat was vrijdag 20 minuutjes :/
Als we überhaupt het erf veilig afkomen

gea_thora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 22:11

Fleury, lastig zeg, dat trailerladen nu niet zo goed meer gaat.
Die van mij hebben we met ophalen met een drupje sedatie op de trailer gezet, omdat hij alleen als veulen 1 keer eerder erop had gestaan. De week daarna thuis geoefend. Vrouw waar ik bij sta is instructrice, en heeft ook allerlei diploma's/cursussen gedaan, bij Emiel Voest bijvoorbeeld. Ze is heel goed/ervaren in grondwerken en trailerladen.
Wij hebben eerst geoefend met een smalle poort van hindernissen, daarna met de trailer. In mini-stapjes.. stoppen voor de klep, 1 voetje erop, 2 voetjes erop en weer terug, en zo steeds verder.. en steeds belonen. (met hindernissen of lijnen aan de zijkant, zodat hij makkelijker kon mikken).
Volgens haar is het vooral heel belangrijk dat je druk houdt wanneer paard tegendruk geeft, maar zodra paard maar iets ontspant, jij ook ontspant.. en vooral niet naar je paard kijken, dan stuur je hem eigenlijk terug met je lichaamstaal.

Lastig blijft het! Vooral eerst uitvogelen of het angst of 'onwil' is.. Bij die van mij werkt te veel druk direct opleggen juist averechts.. dus als jij er ook zo één hebt, wordt het daar niet zomaar beter van..

Jullie allemaal sneeuw gehad? Hier niks gezien! Ook geen gladheid, niks!
Ben alleen een beetje huiverig voor morgenmiddag, want eind van de middag zou er misschien ijzel komen, en dan zijn wij natuurlijk net met de trailer op pad..

En wedstrijdstress, praat me er niet van! Ik heb jaren wedstrijden alleen maar kunnen rijden met een mega-dosis Bach Rescue! Inmiddels met Belo (Z2-paard), zover dat ik meestal wel zonder kan, en ook oprecht kan genieten tijdens de wedstrijd.. Denk dat ik straks met Banjo eerst maar weer naar de Bach Rescue teruggrijp, die is zo gevoelig op mijn stresslevel, lijkt me niet zo verstandig anders :P
Heeft iets te maken met mijn ongelooflijke perfectionisme en een ietwat laag zelfbeeld... De lat gewoon veel te hoog leggen voor jezelf..

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 22:13

gea_thora schreef:
Heeft iets te maken met mijn ongelooflijke perfectionisme en een ietwat laag zelfbeeld... De lat gewoon veel te hoog leggen voor jezelf..

Hier ook denk ik. Vandaar dat ik extra zenuwachtig ben met prijsuitreiking ofzo. :')

ninavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 23:05

Zo he, ik ben super tevreden! een 1e plaats met 199 winstpunten! Dat betekent alweer B+4.

eldora1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 23:37

Zo, jullie gaan hard.
Heb het topic een beetje door gelezen, maar gesn zin om over al op te reageren haha
Ben al een week ziek + druk op werk dus dat is veel werken en daarna meteen naar bed.
En natuurlijk het weer.. balen, nog steeds. Paarden konden vandaag gelukkig wel even in de bak rennen. Dus morgen dr weer op. En daar heb ik echt weer zin in.
Vandaag alleen even de stal gedaan en gepoets/ geknipt.
Dus misschien morgen wat foto’s

Ennnn het is eindelijk geregeld: Ik ben nu lid van de Voornruiters in de Meern (utrecht) en startpas is binnen, dus nu nog een wedstrijdset kopen en dan kunnen we echt gaan beginnen! Super veel zin in!

De cross foto’s zien er ook stoer uit zeg!

Gave fries zeg! Heel stoer!

En gefeliciteerd met de punten allemaal!

wij hebben gelukkig zelf een trailer en goede auto en mijn vader wil op zondag wel brengen dus dat is fijn.

Die zenuwen krijg ik straks ook wel denk ik maar meer omdat ik nog niet weet hoe het allemaal werkt
Laatst bijgewerkt door eldora1 op 03-03-18 23:40, in het totaal 2 keer bewerkt

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 23:38

eldora1 schreef:
Zo, jullie gaan hard.
Heb het topic een beetje door gelezen, maar gesn zin om over al op te reageren haha
Ben al een week ziek + druk op werk dus dat is veel werken en daarna meteen naar bed.
En natuurlijk het weer.. balen, nog steeds. Paarden konden vandaag gelukkig wel even in de bak rennen. Dus morgen dr weer op. En daar heb ik echt weer zin in.
Vandaag alleen even de stal gedaan en gepoets/ geknipt.
Dus misschien morgen wat foto’s

Je zou toch best een paar dingen eruit kunnen pakken ?

Ik vind geen zin om te reageren echt een no go in een HK topic maar goed zal wel aan mij liggen
Ennnn het is eindelijk geregeld: Ik ben nu lid van de Voornruiters in de Meern (utrecht) en startpas is binnen, dus nu nog een wedstrijdset kopen en dan kunnen we echt gaan beginnen! Super veel zin in!

De cross foto’s zien er ook stoer uit zeg!

En gefeliciteerd met de punten allemaal!

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 09:48

Lb het is dan ook geen hk topic. Ik vind het niet perse nodig om steeds te reageren. Prima als je zelf gewoon even iets kwijt wil, toch?

Eldora lees ik nou uit je post, dat de paarden helemaal niet buiten komen?

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 09:50

Excuses dan had ik het topic verkeerd begrepen :)

Hier is mijn paard ook helemaal niet buiten gekomen gisteren ivm het weer.
Soms is het niet anders

Hoe doen degene die alleen op pad gaan het met een voorlezer ? Vragen jullie gewoon random iemand ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 10:03

Hier gelukkig welnaar buiten geweest elke dag op donderdag na.

Ik vraag als ik bij de club start altijd iemand die vaker voor me leest van de organisatie. Als ik ergens anders heen ga ter plekke iemans..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 10:22

little_birdy schreef:
Excuses dan had ik het topic verkeerd begrepen :)

Hier is mijn paard ook helemaal niet buiten gekomen gisteren ivm het weer.
Soms is het niet anders

Hoe doen degene die alleen op pad gaan het met een voorlezer ? Vragen jullie gewoon random iemand ?

Ik rijd ze meestal uit mijn hoofd..... Geeft veel rust tijdens de proef.

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 10:58

Annetje schreef:
Lb het is dan ook geen hk topic. Ik vind het niet perse nodig om steeds te reageren. Prima als je zelf gewoon even iets kwijt wil, toch?

We hebben wel een HK tag toch? Maar goed het moet inderdaad geen verplichting zijn. Daar ben ik het helemaal mee eens. Ik reageer alleen minder op mensen die ook amper op anderen reageren en alleen binnen denderen om hun eigen verhaaltje te doen en op wat vragen reageren.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 11:04

Ik ben zo iemand die niet op iedereen reageert, daar heb ik gewoonweg geen tijd voor. Ik zie het probleem niet zo :n Niemand is verplicht om op iedereen te reageren.

Ik las iemand die haar proeven uit het hoofd rijdt. Knap! Ik zou toch per ongeluk iets vergeten denk ik :+ Daarom heb ik altijd een vaste voorlezer mee op wedstrijd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 11:09

Ik vind uit je hoofd rijden ook erg knap! Ik zou daar veel te zenuwachtig voor zijn en alles vergeten denk ik.

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 11:09

Maar je hebt wel tijd om je eigen verhaal te vertellen toch?

Ik wil ook graag uit mn hoofd rijden, maar ben te bang dat ik het vergeet. Lijkt me wel heerlijk rustig.

eldora1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 11:14

Annetje schreef:

Niet in een bak/weiland idd
Maar ze staan in een stal van 3 x 6 m mt uitloop van 9 stelcon platen, waar ze zelf naar binnen en naar buiten kunnen.
Ze staan gelukkig niet een een klein stalletje binnen en kunnen een beetje rond lopen ;)

Knap als je m uit je hoofd rijd!
Ik heb het 1x geprobeerd maar vlak voordat ik moest kreeg ik een soort black out haha
Dus snel nog even iemand geregeld. Wat ik wel heel fijn vond is dat ik wel ongeveer wist wat ze ging zeggen en je dus beter kan voorbreiden op de volgende oefening

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 11:38

Ik rijd de proeven ook uit mijn hoofd. Zeker de b proeven zijn erg makkelijk te onthouden. Ik lees ze eerst, dan teken ik ze in een bak en dan rijd ik ze in mijn hoofd. Het is wel fijn als ook het thuis een keer geoefend heb, zodat ik de lijnen zeker weten goed heb.

Eldora wat voor uitloop hebben je paarden? Dat ken ik niet. Bij ons hebben ze een stal van 4x5 en een soort paddock/ wei als uitloop. De mijne staat daardoor gelukkig ook altijd buiten.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 12:08

Dat lijkt me ideaal zo'n uitloopstal! Hier hebben we dat helaas niet. Maar als ik ooit de paarden aan huis kan hebben, dan wil ik wel heel graag iets van een uitloop :j

Bij jullie nu ook mooi weer? Heerlijk dat het weer wat warmer is.

Fleury

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 12:13

Ik leer de proeven meestal wel uit mijn hoofd, ook fijn om te oefenen maar tijdens de wedstrijd heb ik graag wel een voorlezer voor het geval dat :D Alleen ga ik met iemand op wedstrijd die liever niet leest dus dan moet ik toch nog wat regelen.
Hoe doen jullie dat voor je proef als je nog even de ring mag verkennen? Ik zou het best zonde vinden als ik die tijd niet kan gebruiken omdat ik op de jury moet letten of ik zou mogen beginnen. Vind het als lezer soms al moeilijk te zien wanneer ze hun hand opsteken.

Gisteren even geoefend met de trailer op de manier van annemarie van der toorn met zo'n trainingshalster. Eerst beetje grondwerken toen de trailer op, even stond ze stil en daarna liep ze er op dus in de eerste poging. Daarna nog 2 keer ging het hetzelfde en toen heeft ze wat op de trailer gegeten met de stang en klep dicht. Dus opzich wel prima hoe het ging, binnen 1 min stond ze er steeds op maar toch blijft die twijfel nog wel die er eerst dus niet was.
En had ook echt heel fijn gereden dus mn dag was weer goed ;)

KAbriogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 13:24

Ojee ik voel me beetje aangesproken door de opmerking binnen komen vallen je verhaal doen en her en der een vraag beantwoorden.

Als dat het gevoel is dan kan ik beter weer weg hier simpelweg omdat ik heel veel moeite heb alles goed te volgen en dan een nette reactie post te maken. Ik heb dus neurologische problemen waardoor dat een extra moeilijkheid is sorry daarvoor. Ik probeer zeker weten alles te lezen maar het beantwoorden vind ik gewoon moeilijk en dit raakt mij wel. Denk dat iedereen die hier zit goede intenties heeft en dat voelt nu even erg naar.

Om die reden zou ik dus ook nooit een proef uit mijn hoofd kunnen rijden ik vind het onwijs knap als je dat kan en daar loopt het bij mij ook stuk in springwedstrijden dat zou ik heel graag doen maar kan het parcours niet onthouden. Grappig trouwens wel met die B proeven is dat Ginger ze dus wel uit haar hoofd kent en al aanzet maakt om de oefening te rijden die moet ;o))

Over het slechte weer bij ons komen de paarden wel elke dag buiten weer of geen weer, de paddocks worden steeds gesleept om ze dus ijsvrij te houden en die laatste paar dagen dat het steeds in de ochtend vroor en de middag weer ontdooide gingen ze in de ochtend in de stapmolen en pas in de middag de paddock in. Daar ben ik erg blij mee dat ze altijd proberen de dieren naar buiten te doen daarom sta ik op deze stal. Ze kijken echt per dag hoe het weer zich ontwikkeld en als het bv langdurig regent of waait dan kan het zijn dat ze wat eerder naar binnen gaan.

Negen van de tien x als ik dan een berichtje aan stalbaas stuur van Ginger mag wel eerder naar binnen krijg ik vaak bericht terug ze zijn al naar binnen gehaald ;o)) En met dat blubberweer van die periode van voor de vorst spoelen ze ook nog even de benen af van al die peerden. Erg fijn!

Wat ik trouwens over op de trailer gaan wilde vertellen is dat er denk ik geen echte handleiding is van hoe je je paard moet laden elk dier is anders. Ik heb toen ik een trailer ging kopen gelet op dat de binnenkant wit is omdat wij hebben gemerkt dat Ginger wat last heeft van diepte zien, als iets erg donker is bv een plas in het bos wil ze er vaak niet doorheen omdat ze dus niet weet hoe diep dat is en ze springt er dan maar overheen. Verder als ik naast haar schouder blijf lopen stapt ze naast me mee de trailer in en blijft ze braaf staan tot de stang dicht gaat.

Gaan we voor haar uit dan gaat ze er niet in. Ze wil kunnen kijken. Het zijn kleine dingen maar maken veel uit en ook de rust van we gaan dit gewoon doen en niet op voorhand al ojee als dit maar gaat lukken werkt bij ons. Ook slaan we haar eten op in de trailer dus die ruikt heerlijk naar hooi en muesli hahaha een rijdend vreettent en dat maakt ook dat de trailer een stress vrije zone is voor haar.

Ik denk dat je gewoon moet uit proberen wat werkt en het voor je paard zo fijn mogelijk moet maken. De eerste ritjes die we maakte waren ook fun ritjes in de omgeving, opladen en 5 minuten later weer uitladen. En dat ze leerde dat als we haar meenamen dat ze OOK weer naar huis mocht daarna en dat denk ik heeft positief bijgedragen aan haar vertrouwen. Ik vind het überhaupt mega knap dat paarden zich in zo'n klein hok laten zetten en ben super trots altijd op haar als ze zo makkelijk meegaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 13:40

Het grote voordeel van de proeven uit je hoofd rijden is (voor mij) dat ik niet zo bezig ben met het rijden op zich, maar goed nadenk welke kant ik op moet. Heb tot en met de M2 altijd de proeven uit mijn hoofd gereden.

De baan verkennen kan gerust. Ik rijd meestal 2 rondjes, 1x linksom en 1x rechtsom, kijk dan even naar de jury en dan krijg ik meestal een teken en dan start ik.

Wat wel iets lastiger is, is dat er soms mensen op het wedstrijdterrein zijn die niet in de gaten hebben dat je een proef aan het rijden bent...... Dat heeft er weleens voor gezorgd dat er iemand met koffie voor de jury door de rijbaan liep :') .