[HK]Z2-debuut, wie nog meer? Deel 2!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sharon_quiz

Re: Z2-debuut, wie nog meer? Deel 2!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 11:16

Welkom terug Rink en welkom Mosh. Mooi paard! Ervaring met een kur maken heb ik nog niet maar Charles Monterie maakt erg mooie kuren!!

Rink je bent hard gegaan. Klaar voor het ZZL?

Gefeliciteerd met de punten Jenny en Lien!

Ambre wat knap dat je al met piaffe bezig bent? Heb je een filmpje toevallig?

Carolien welkom terug van vakantie! Gezellig dat je er weer bent :D

Hesterve fijn dat je een leuke clinic gehad hebt!

Ik ben terug van vier dagen Parijs en we moeten nu echt weer in het ritme komen hoor, het gaat mij nu allemaal een beetje te traag, haha. Vandaag krijgt hij wel nog een dagje vrij. Maandag is nu eenmaal z'n vrije dag en anders klopt m'n hele schema niet :P
Zondag heb ik weer les gelukkig. Op naar het Z2! Ik wil toch uiterlijk november wel eens op wedstrijd gaan ;)

beemst36

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 11:17

Heb je het lekker gehad in Parijs?

AnoukvW

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 18:50

mavantos schreef:
Tjaa, iedereen heeft dan last van het water dus degene die in die omstandigheden een goede prestatie kan leveren hebben dat ook terecht verdiend. Het is vervelend, maar is niet anders. De baan is bij een ander niet droger dan bij jou.
Mijn paarden wilde eerst ook niet door het water, maar dat is niet onmogelijk om te oefenen.

Daar ben ik het deels mee eens, maar het was wel zo dat bij mij de baan nog nat was en een uur later droog door het zonnetje en laten nou net de mensen aan het einde allemaal beter gepresteerd hebben....

rink

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 21:37

Ik ben het ook wel gedeeltelijk met je eens, maar echt fijn zijn hele natte banen niet.. Helemaal met al die kleine wendingen en zijgangen.. Het hele deelnemersveld had ook laag gescoord het was ook nog eens super glad..

Sharona Mijn ZZL debuut staat gepland op 24-8! Hij springt de arbeidspirouettes voldoende en vind de appuyementen met wissels ertussen alleen maar prachtig! Hij weet gewoon dat hij daarna al weer terug moet.. Dus we zullen zien, verwacht weinig, ti's op gras en we rijden altijd op zand.. Maar ik kan er alleen al van genieten dat ik met dit paard zoveel heb bereikt, we kochten hem immers als paard voor de manege..

Midnight16

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 08:36

Zoooo... ik heb flink bijgelezen.

Je filmpje ziet er fijn uit Mavantos! Mooi constant in de aanleuning.

Welkom paardenmiep. En je hebt je Z2 debuut inmiddels achter de rug. Op naar een wedstrijd met meer normalere temperaturen.

Jij ook verhuisd Webster. Hoe bevalt je nieuwe plek?

Is het kwartje inmiddels al gevallen m.b.t. de wissels Vur?

Gefeliciteerd met je kringkampioenschap Anouk.

En ook gefeliciteerd voor jouw zusje Sharon.

Leuk dat je het filmpje van jouw proef hebt geplaatst Jenny. Echt een heel verschil met de proeven hier.

Moedeloos kan je daarvan worden Luv. Spanning af laten vloeien kan zo moeilijk zijn in de proef.

Welkom Mosh. Is dit paard van jezelf of rijd je hem voor anderen?

Fijn dat je clinic geslaagd was Hester.

Nog een kleine maand voor je debuut dus Rink. Misschien tussendoor nog eens op gras oefenen, als je nu al weet dat hij daar minder fijn op loopt?

Wij zijn hier eindelijk wat meer gesetteld. Ultra ben ik weer aan het rijden. Heerlijk in onze eigen bak! Gisteren had ik voor het eerst weer les. Eenmalig bij ons thuis (wat een luxe!) en de conclusie is dat ik weer veel te lief ben geweest. De wissels moeten ook weer bevestigd worden. Vraag ik er 1, dan krijg ik direct een serie van drie om de pas. Wat ook erg fijn is, is dat de stallen nu zo gemaakt zijn dat het veulen veilig op stal kan blijven als ik met de trailer weg wil voor les of straks misschien alweer op concours. Dat biedt weer mogelijkheden.

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 09:20

Anouk jij had inderdaad echt pech met de kringkampioenschappen! Door het mooie weer droogde de baan snel, maar niet snel genoeg voor degene die als eersten moesten starten. Ik heb jouw proef en die van een paar daarvoor gezien en het was gewoon niet te doen! Een uur later waren ze nog aan het starten in dezelfde baan en de laatste 5 combinaties hadden een droge baan!

Rink je debuut is op mijn verjaardag :) Grappig. Leuk dat de wissels icm de appuyementen zo goed gaan!

Carolien, Parijs was leuk!! Was erg gezellig met mijn zusje en moeder. Lekker geshopt, nog lekkerder gegeten en het was heerlijk weer :D

Midnight super dat je je draai gevonden hebt. Klinkt erg goed allemaal!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 09:24

Wij zeiden al voor de grap dat we maar een andere slechtere stal gingen zoeken voor Samuel, want daar hebben we een superfijne geopad bodem die natuurlijk altijd droog ligt..... valt dus niet veel te oefenen op door water rijden, anders deed ik het wel ;)

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 09:26

Jenny, staat Samuel niet bij jou thuis?

Ik was gisteren met Soraya aan het rijden en ik had zo'n k*t gevoel, het lukte me precies niet. En toen kwam m'n vader even kijken, zat die daar 'Wooow, zo goed heeft ze nog nooit gegalopeerd thuis' ????? Ik kon niet volgen :D

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 11:36

Zo, wat gaan jullie hard zeg. Ik kan het amper bijhouden. Ik lees over waterbaletten op wedstrijd. Jammer als dan de omstandigheden niet voor iederen gelijk zijn en je op die manier in het nadeel ben.
Ook lees ik over een ZZ-lichtdebuut met een paard dat voor de manege bestemd was. Knap hoor. Ik denk dat je dan nog meer voldoening ervan hebt, dan van een paard dat je misschien speciaal voor de hogere sport hebt gekocht.
En een paard dat slecht aanvoelt, maar WOW galoppeert. :D
Hier gaat het steeds beter met de wissels. Het grappige is dat ie ze als 4-jarige al kon, maar inmiddels is ie zoveel anders en in mijn ogen beter gaan galopperen, dat hij het even niet meer snapte. Het gaat nu steeds beter, en hij begint ze nu weer langzaam aan steeds meer op mijn hulp te doen en 1 keer. Het heeft geholpen om hem tijdens de wissel beter op het achterbeen te houden en meer te laten wachten, dus dat gaat goed komen. ;)

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 14:05

Tja Lien soms voelt het anders dan het eruit ziet!

Vur, beter dat de wissels weer de goede kant op gaan :) Ik ga vanavond weer een poging doen. Ben er voor m'n gevoel al jaren mee bezig. In werkelijkheid een half jaartje, en dan eigenlijk maar drie x per week. Ik moet het echt vaker gaan doen! Maar nu 's zomers komen er sneller andere dingen tussen. Zoals nu last-minute Parijs en eind augustus weer vier dagen weg op de motor. Schiet niet op zo!

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 14:10

Leuk Vur!

Sharon.. Ik heb dat ook :D We (lesgever en ik) zijn er nu sinds december écht mee bezig. Maar wel maar twee keer per week. Terwijl ik haar wel 5 à 6 keer rij. Langs de éne kant denk ik ook: zou ik het thuis eens niet wat meer moeten oefenen? Maar langs de andere kant.. Je kan het toch niet forceren. En tot nu toe merkten we echt dat Soraya het fysiek niet helemaal aan kon om er meer mee bezig te zijn. Deze maand is er echter iets geklikt bij haar en nu maakt het haar allemaal niet meer uit precies. Vorige donderdag heb ik voor het eerst thuis in mijn eentje wissels geoefend en deze gingen allemaal goed.
Maar van te voren kon ik dat zelf thuis ook nog niet omdat ik het zelf nog niet snapte :D
(Moeilijke uitleg, maar het is gewoon moeilijk om in te schatten soms wat je kan doen en wat niet met een paard :D)

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 14:33

Tja, het blijft toch een beetje aftasten wanneer je te weinig of te veel doet. Goed blijven opletten en voelen op de reacties van je paard en meer kun je toch niet doen. Ik heb nog zoveel te oefenen en kan toch niet alles in een uur proppen. Als ik dat wel doe, dan doe ik alles half en leert hij er toch niets of weinig van. Dus pik ik er een paar dingen uit. Een paar keer per week de vliegende wissels is dan wel het maximum. Wel besteed ik sowieso meer aandacht aan het galopwerk tijdens de training tegenwoordig, dus daar heb ik met de wissels toch wel profijt van, ook al oefen ik ze niet. ;)

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 15:01

Ja, dat doe ik ook Vur. Veel werken aan de galop zelf.. Verzamelen, vooruit rijden, arbeidspirouetten,.. sinds ik dat vaak doe merk ik echt een verschil in de galop. En uiteindelijk ben je er alleen maar beter van he.
M'n lesgever zegt dat ook vaak: 'Lien je moet thuis niet te veel oefeningen oefenen, dat lukt wel hoor. Werk gewoon aan de stap/draf/galop, dan komt het wel goed'. En ja, ik neem elke keer wel wat oefeningen mee. Maar het is niet zo dat ik élke keer die appuyementen in galop (bv.) doe. Sinds ik zelf die klik heb gemaakt (is ook nog maar van dit jaar hoor :D) gaat het echt pakken beter.

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 15:49

Ik vind het ook lastig om de wissels te oefenen als ik alleen rij. Het liefst heb ik er iemand bij die me kan vertellen of ze goed gaan. We hebben wel spiegels in de bak, maar als ik daar in kijk ben ik minder gefocussed op het geven van de hulp.

Ik doe ook heel veel oefenen met de galop. Maar als hij dan fijn is vind ik het moeilijk om niet een wisseltje te proberen mee te pakken :Y)

roosje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 16:06

Pfff, stelletje kletsmajoren! :P Alles bij gelezen, maar sorry, geen samenvatting. Lees iets over natte ringen/bakken en wissels.

En ik zat laatst te googlen en daar kwam ik een filmpje tegen op youtube over de vliegende wissels. Daar gaf ze ook al basis oefening om in stapvan schouderbinnenwaarts, naar travers te gaan. Hierdoor leert je paard snel te reageren om te wisselen van de ene ronding naar de andere. Ik heb het nog niet geprobeerd, maar ik vond het wel een leuke tip om ook in stap mee te nemen.

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 16:09

Haa, ja dat heb ik ook eens moeten doen. Vond mijn lief paardje NIET LEUK! :D Maar nu doet ze het wel gewoon rustig :P

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 16:16

Heel herkenbaar allemaal. Ik ben eigenlijk achteraf blij dat Wolter erg moeilijk was met de wissels, hij deed ze op alle mogelijke manieren. Daar ben ik drie jaar mee bezig geweest maar dat heeft mijn gevoel wel zodanig ontwikkelt dat ik het nu zonder hulp paarden kan aanleren, dus uiteindelijk is het wel ergens goed voor geweest.
Samuel staat niet bij mij thuis Lien, maar op stoeterij de Twinkeling een pensionstal vlakbij ons. Daar is een binnenbak en volledige verzorging. Daardoor kon ik hem rijden want ik had thuis geen plaats, en niet genoeg tijd om hem elke dag te rijden. Nu rijd ik hem drie keer per week en andere dagen gaat hij naar buiten en in de stapmolen.

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 16:22

Och, dan staat die bij Koen? Daar heb ik bij in de klas gezeten (op de KHK - rechtspraktijk). Leuk, daar staat hij volgens mij wel super hoor.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 16:26

Ja bij zijn ouders. Geweldige stal met super verzorging.

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 16:28

Ja, dat denk ik ook wel ja. Ben er nog wel maar 1x geweest hoor, toen het de 'openingsdrink' was, maar die mensen hebben er echt wel verstand van. Seg, maar, je rijdt hem 3x per week? Wauw.. Dan doet'ie het echt wel goed hé!

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 16:39

Leuke oefenig Lizet. Die gaan we proberen! :P

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 16:47

Ik probeer me voor te stellen hoe het dan eruit ziet. Schouderbinnenwaarts naar travers en dan de buiging veranderen? Is het dan niet beter om schouderbinnenwaarts naar renvers te rijden? Ik kan het even niet volgen. Hoe dan ook, ik herken het verhaal van Horseyfries. Een heel moeilijk paard gehad met de wissels. (hij was in heel veel dingen trouwens extreem lastig, maar goed, dat terzijde). Hij sloeg bij het aanleren van de wissels de hardhouten planken van de bakrand eruit. Uiteindelijk werd het 1 van zijn beste oefeningen en galoppeerde hij de wissels zelfs mooier dan de gewone verzamelde galop. Hoe dan ook, daar word je als ruiter wel erg wijs van en die ervaring neem je weer mee dan andere paarden. ;)

rink

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 17:44

De oefening omstellen schouderbinnenwaarts naar travers in stap neem ik altijd mee in het losrijden.. Hij moet dan op de benen reageren voor de nieuwe buiging en dat maakt hem lekker scherp voor de wissels, het werkt echt goed.. Ik doe dit altijd op de volte..

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 21:25

Maar als je het op de volte doet, breng je dan de achterhand naar buiten op de volt voor de "travers"? Dus even voor mijn beeldvorming: je zit op de linkerhand op een volte. Je rijdt dan sbw links, dus met de voorhand naar binnen. Dan stel je om naar rechterbuiging en rechterstelling met de achterhand naar buiten?

rink

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 21:39

Nee juist bij de travers binnendoor, hierdoor gaat hij beter zitten en brengt hij het gewicht terug op het binnen achterbeen.. En als je dan de schouder bij het sbw mee naar binnen neemt, en vooral de benen heel goed duidelijk en scherp omsteld dan word het scherper op de hulpen waardoor ze dus gemakkelijker op de wisselhulp reageren..

Dus ik houd op dezelfde hand dezelfde buiging maar maar ze scherper op de been hulpen, als je bij de wissels dan je handen even goed naar buiten drukt komt het nieuwe binnen achterbeen gemakkelijker door