sportpaard hoort niet op weide?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 15:28

Laaavo schreef:
Twiggy2008 schreef:
Ik heb wel problemen met paarden te veel 'verwennen', want je haalt hun natuurlijke weerstand dan wel weg. Ik vind het onzin om een paard die nu een aantal uurtjes op het land staat en een buitje over zich heen krijg meteen een deken op te doen. Een paard kan wel wat hebben, het is niet koud buiten nu. Je kunt ook overdrijven.

:+

Jep, als je door dit soort dingetjes zijn eigen weerstand laat afzakken, dan is het wachten tot hij een keertje te zwak is voor een ziekte/blessure....

Zo snel gaat dat heus niet hoor!!! Je moet zo'n paard alleen niet in 1 keer geen deken meer om doen...

Hoe denk je dan over een eczeemdeken??? Want dat is dan toch ook verwennen???

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 15:29

Miepie77 schreef:
:')

daar vergis je je toch in, wij hebben een tinker los op het terrein lopen en als het een beetje regent blijft ie gewoon buiten, gaat het hoosen zoals vanmorgen dan zie je hem op een drafje naar binnen rennen

Mischien heb ik me niet helemaal goed uitgedrukt, ik bedoel meer dat paarden in de regen niet denken: 'Had ik nu maar een regendeken gehad.'

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 15:31

Tendance schreef:
Zo snel gaat dat heus niet hoor!!! Je moet zo'n paard alleen niet in 1 keer geen deken meer om doen...

Ik probeer nu iets extreems te verzinnen, zodat het duidelijk is. Dit komt natuurlijk bijna altijd kleiner voor.

Natuurlijk zijn exceemdekens geen verwenning. Dat is meer richting ziekte-bestrijding.

EDIT: Over zweetdekens; Als je nou eens je Paard niet overdreven in het zweet werkt, en hem daarna goed uitdraaft en stapt, dan is het meteen niet meer nodig!
Laatst bijgewerkt door Laaavo op 08-08-11 15:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 15:32

Tendance schreef:

Graag even goed lezen, wat er bedoelt wordt. Volgens mij is al eerder aangegeven hoe ik bv denk over dekens bij bv paarden die oud, ziek, minder weerstand e.d. hebben. Daar vallen eczeem dekens ook onder, hoor, die paarden hebben zo'n deken echt nodig om buiten te kunnen blijven. ;)
Daar heb ik persoonlijk niets tegen, je moet wat in dat geval. Heeft niets met verwennen te maken.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 15:37

Het valt mij op Bokt altijd op, dat recreatieruiters die hun paarden 24/7 buiten hebben lopen, altijd denken dat zij alles beter weten, sterker nog, dat hun paarden nooit ziek of geblesseerd worden. Bokkers die cursussen aanbieden als "natuurlijk bekappen", grondwerken, probleempaarden weer op de rails krijgen.
En dan kijk ik af en toe in het profiel van zo'n bokker en dan kom ik problemen tegen als hoefbevangen, spierbevangen, niet rad, problemen met rijden, koliek enz.
Ik gebruik mijn gezonde verstand en mijn ervaring. Ieder mens en ieder dier, dus ook een paard, kan ziek worden of geblesseerd raken.
En IMO heeft conditie niets te maken met 24/7 buiten lopen, maar met voldoende beweging, trainingsarbeid en goede voeding.

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 15:42

Electra63 schreef:
Het valt mij op Bokt altijd op, dat recreatieruiters die hun paarden 24/7 buiten hebben lopen, altijd denken dat zij alles beter weten, sterker nog, dat hun paarden nooit ziek of geblesseerd worden. Bokkers die cursussen aanbieden als "natuurlijk bekappen", grondwerken, probleempaarden weer op de rails krijgen.

Altijd? Wow, denken ze dat Altijd, stuk voor stuk? Ik ben wel blij dat er altijd nog een Alwetende Bokker is!!

Ik sta open voor jullie meningen, hoor! En met mijn gezonde verstand denk ik soms dat dat niet klopt. En dat zal zeker aan mij liggen, Ja.

En ehmm... Natuurlijk bekappen, grondwerk, en probleempaarden weer op de rails krijgen, is niet perse alleen iets voor Recreatieruiters die streven naar een Groen leven voor hun paar. Dit hoop ik tenminste,,,,

Ja, alle paarden hebben problemen, waarom mogen die Hippie Recreatie ruiters dat dan niet vertellen?

En dan ben ik het hierin volledig met je eens:

Ik gebruik mijn gezonde verstand en mijn ervaring. Ieder mens en ieder dier, dus ook een paard, kan ziek worden of geblesseerd raken.

En hiermee totaal niet.

En IMO heeft conditie niets te maken met 24/7 buiten lopen, maar met voldoende beweging, trainingsarbeid en goede voeding.

Ik hoop dat je het met me eens bent, als ik zeg dat de enige paar dingen die wilde paarden doen Eten, buiten lopen, en slapen zijn.
En vertel me niet dat wilde paarden niet sterker (Robuuster) zijn dan sportpaarden.
Laatst bijgewerkt door Laaavo op 08-08-11 15:53, in het totaal 4 keer bewerkt

Electra63

Re: sportpaard hoort niet op weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 15:44

Laaaaaavo,
Nee, natuurlijk doen ze dat niet allemaal, ik overdrijf een beetje, zoals de meeste bokkers.
Maar sommige bokkers kom ik altijd tegen en ze hebben altijd dezelfde riedel.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 15:44

Laaavo schreef:
Tendance schreef:

Ik probeer nu iets extreems te verzinnen, zodat het duidelijk is. Dit komt natuurlijk bijna altijd kleiner voor.

Natuurlijk zijn exceemdekens geen verwenning. Dat is meer richting ziekte-bestrijding.

EDIT: Over zweetdekens; Als je nou eens je Paard niet overdreven in het zweet werkt, en hem daarna goed uitdraaft en stapt, dan is het meteen niet meer nodig!

Helaas is het niet mogelijk, dat als je op een bepaald niveau rijdt, dit zonder zweten te doen.
En ga nu niet zeggen, dat de conditie niet goed genoeg is, want ik zie bijvoorbeeld bij de tour de france geen enkele wielrenner niet zweten... Hebben die dan geen goede conditie???

Sorry maar ik heb nog nooit een paard minder zien worden van een deken, zweetdeken of regendeken. Wel heb ik paarden zonder deze zaken minder zien worden.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 15:45

Electra63 schreef:
En dan kijk ik af en toe in het profiel van zo'n bokker en dan kom ik problemen tegen als hoefbevangen, spierbevangen, niet rad, problemen met rijden, koliek enz.

Helemaal eens! _/-\o_ Altijd dat; jouw paard heeft geen deken nodig, want mijn fjord/haflinger/ander soort robuust ras staat ook prima 24/7 buiten zonder deken. En als jij wel een deken op doet, dan ben je aan het verwennen. En logisch dat je dan blessures krijgt. Zulke types weten altijd zo goed te oordelen over een ander...

Ik hou me lekker bij mijn eigen (sport?)paard, die de hele dag op het land gestaan heeft. En bemoei me niet met hoe anderen hun paard houden. Zouden meer mensen moeten doen.

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 15:47

Electra63 schreef:
Laaaaaavo,
Nee, natuurlijk doen ze dat niet allemaal, ik overdrijf een beetje, zoals de meeste bokkers.

Oke, goed dat je het zegt....
Er zijn inderdaat hele volksstammen die dit beweren, maar ik vind het een beetje onredelijk als je dat over allemaal zet.

Btw, ik heb mijn reactie geedit, ik was nog niet klaar, drukte perongeluk op verzenden...

En nog steeds snap ik je laatste zin niet.

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 15:50

Anoeska schreef:
Ik hou me lekker bij mijn eigen (sport?)paard, die de hele dag op het land gestaan heeft. En bemoei me niet met hoe anderen hun paard houden. Zouden meer mensen moeten doen.

Haha, en wat is dit dan?:

Anoeska schreef:
Helemaal eens! _/-\o_ Altijd dat; jouw paard heeft geen deken nodig, want mijn fjord/haflinger/ander soort robuust ras staat ook prima 24/7 buiten zonder deken. En als jij wel een deken op doet, dan ben je aan het verwennen. En logisch dat je dan blessures krijgt. Zulke types weten altijd zo goed te oordelen over een ander...

Als jij zegt dat je je niet bemoeid met hoe anderen hun paarden houden, kan ik je niet serieus nemen.
Heel Bokt is opgezet met het doel deze onderwerpen te kunnen bespreken...

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 15:50

Electra63 schreef:
Laaaaaavo,

Toch moet ik wel zeggen, dat als ik zeg, dat mijn paard op ijzers staat of dat ik mijn jonge paard op blote voeten heb lopen. Ik in beide gevallen altijd zeurende alwetende vragen van recreatieruiters of Naturals krijg en nooit van wedstrijdrijdende bokkers.
Ik loop hier nog maar kort rond, maar ben er wel achter gekomen, dat VAAK, hoe minder ervaring, hoe meer commentaar en dat recreatieruiters, naturals en 18- VAAK veel meer commentaar hebben dan wedstrijdruiters....
Hierin koppel ik niet direct recreatieruiters aan minder ervaring, voordat daar een reactie over komt.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 15:51

Laaaaaaaaaaaaaavo,
ik zie dat jij nog iets aan je bericht hebt toegevoegd.
Ik zie heel veel 24/7 paarden dus heel de dag buiten lopen/grazen, maar bijv. geen bijvoeding krijgen als goed hooi, biks, musli whatever. Sommige van deze paarden worden 1 of 2 x per week een uurtje mee naar buiten genomen op een buitenritje, het liefst zonder bit en zadel, lekker hobbelend. (daar is verder niets mis mee).
Daar krijgt een paard IMO geen conditie van. Als je deze paarden een uur goed dressuurmatig traint, storten ze in.
Ik ken dus mensen die op deze manier hun paarden houden, daar is niets mis mee, maar kom niet met dat deze paarden een betere conditie hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 15:54

Anoeska schreef:
Ik denk dat het goed zou zijn als iedereen naar het geluk van z'n eigen paard zou kijken, en niet ging oordelen over de manier van houden van andere eigenaren. Natuurlijk zijn er dingen die gewoon niet kunnen (je paard 24 uur per dag opsluiten in een hok). Maar er zijn nog vele kleuren grijs tussen dat en 24/7 buiten.

Ieder paard is anders, heeft een andere geschiedenis. Ik geloof best dat als je een paard van veulen af aan hebt, dat die het gelukkigst zijn als je ze veel buiten laat. Maar volgens mij was het Urielle die in dit topic aangaf dat haar paarden wat afwijken van het normale. Worden die paarden dan echt het gelukkigst als je ze toch maar zo fulltime de heide opgooit? Of worden dat soort paarden gelukkig wanneer je rekening houdt met hun specifieke eigenschappen?Dat buitenstaan goed voor paarden is, daar hoeven we niet over te discussiëren. En dat geldt net zo goed voor sportpaarden. Maar daarbij zijn er wel verschillen tussen paarden. Je kan dan strak aanhouden 24/7 buiten is het best, want dat zegt de theorie, of kijken naar wat je paard fijn vind.

Het zijn vaak gekweekte eigenschappen ;) Daar heeft men in den beginne al geen rekening met de behoeften van een paard gehouden, anders waren ze niet zo.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 15:54

Iemand er trouwens ooit over nagedacht, dat menig recreatiepaard logischerwijs minder blessures oploopt, dan een sportpaard?
Alleen de intensiteit waarmee het paard al dan niet getraind wordt verschilt vaak nogal. Een sportpaard loopt nu eenmaal meer risico.
Dan heb ik het natuurlijk niet over recreatiepaarden, die gewoon op wedstrijdniveau getraind worden, maar niet op wedstrijden worden uitgebracht. Die vallen namelijk hier ook onder de sportpaarden.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 15:55

Sportpaarden moeten op de weide! (Daarom hebben al die sportpaarden altijd 'stalbenen' of allerlei andere kwaaltjes. Ik ken maar weinig (topsport) bedrijven waar de paarden niet buiten komen (helaas vinden sommige stappen aan de hand voldoende beweging).
Mijn paard staat ook 24/7 buiten (terwijl we stallen genoeg hebben) maar op dit moment beter voor het paard, in de winter gaat ze wel naar binnen (maar komt ook minimaal 4, maar meestal 8 uur buiten dan).

Mbt dekens, een paard heeft geen deken nodig, nooit, ras etc doet er niet toe (tenzij je gaat scheren ;)).
MAAR wil je een beetje fantsoenlijk op wedstrijd komen, hem droog kunnen stappen, en nog een beetje 'toonbaar' zijn tussen alle 'kale' paarden in de winter, ben je haast gedwongen een deken op te doen. (Je valt simpelweg 'uit de toon' als je daar met een uit de klei gerukt paard, zonder ijzers(al is dat in de winter nog geen probleem) met een enorm dik pak haar (dat krijgen ze namelijk als ze 24/7 buiten staan) aan komt zetten... Daarnaast is het voor het paard ook niet echt bevordelijk als ze elke dag 1uur intensief (bezweet) moeten werken in de vrieskou en dan nat terug worden gezet (droogstappen is zo goed als onmogelijk).

Maar, veel mensen denken wel dat hun paard ook een 'mens' is, de bandages, poedertjes, dekens, dekjes, kleurtjes, setjes etc etc die je tegenwoordig allemaal ziet....
Daarnaast denk ik/is mijn ervaring dat paarden die veel op stal staan veel blessure gevoeliger zijn, vaak ook slechter in hun vel zitten.
Dit verschilt natuurlijk per paard, mijne vind het super buiten, behalve als het enorm hard waait en hij de enige buiten is. Maar wij hebben een 2 jarige hengst, en die staat elke ochtend aan de draad te springen om naar binnen te mogen (loopt hele nacht buiten en overdag binnen), en ligt het liefst languit in z'n stal ;).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 15:56

Miepie77 schreef:
helemaal mee eens Anoeska, iedereen moet eens ophouden met dat vingertje naar anderen en gewoon naar zichzelf kijken daar hebben ze het al druk genoeg mee, paarden worden in Nederland super verzorgd dus ga nou niet lopen doen alsof het allemaal zo naar en erg is, paarden worden nu eenmaal door mensen gehouden in een nat kikkerland, niet altijd is het optimale mogelijk, iedereen doet zn best op zn eigen manier

Nederland komt er niet best af hoor in het lijstje met dierenwelzijn. Paarden in Nederland supergoed verzorgd? Dream on, zou ik zo zeggen.

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 15:56

Het lastige is dat de wereld zo verdeeld is. Vooral hier in de buurt (randstad). Je hebt wel wat recreatiestallen waar de paarden zomer en winter buiten kunnen, maar daar hebben ze dan vaak weer geen bak of een bak met een slechte bodem, geen verlichting of ik noem maar een zijstraat. De stallen met goede bak hebben vaak weer minder of minimaal weidegang. De combinatie is haast niet te vinden. Nu ben ik een dressuurruiter die mijn paard wil houden als recreatiepaard. Na heel lang zoeken heb ik nu een superplekje gevonden. Ze staat hele dagen buiten; zomer en winter. Zomers in de wei en in de winter in hele grote groepspaddocks. Ze krijgen een basisbrok bij als je dat wilt en bergen ruwvoer (zeker op de paddock wordt dit onbeperkt aangeboden. Perfect dus :). Daarnaast hebben we een superfijne longeerbak en een prachtige verlichte 20x60 rijbak. Het beste van twee werelden..

Begrip over en weer zou wat groter moeten zijn. Daar zit een belangrijk punt.

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 15:57

Electra63 schreef:
Laaaaaaaaaaaaaavo,
ik zie dat jij nog iets aan je bericht hebt toegevoegd.
Ik zie heel veel 24/7 paarden dus heel de dag buiten lopen/grazen, maar bijv. geen bijvoeding krijgen als goed hooi, biks, musli whatever. Sommige van deze paarden worden 1 of 2 x per week een uurtje mee naar buiten genomen op een buitenritje, het liefst zonder bit en zadel, lekker hobbelend. (daar is verder niets mis mee).
Daar krijgt een paard IMO geen conditie van. Als je deze paarden een uur goed dressuurmatig traint, storten ze in.
Ik ken dus mensen die op deze manier hun paarden houden, daar is niets mis mee, maar kom niet met dat deze paarden een betere conditie hebben.

Oke, volgens mij verstaan wij iets anders onder Conditie.
Met de conditie waar ik het over heb, is de conditie die een paard dat buiten staat opbouwt. Namelijk wat steviger, minder gevoelig voor wind en regen, sterke benen & pezen, enz.
Volgens mij heb jij het over de sport-conditie. Dat hij een les dressuur moet kunnen volhouden, zonder uitgeput te raken.

Klopt dit een beetje?

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 15:58

Laaavo schreef:
Anoeska schreef:

Haha, en wat is dit dan?:

Anoeska schreef:
Helemaal eens! _/-\o_ Altijd dat;
Code
jouw paard heeft geen deken nodig, want mijn fjord/haflinger/ander soort robuust ras staat ook prima 24/7 buiten zonder deken. En als jij wel een deken op doet, dan ben je aan het verwennen. En logisch dat je dan blessures krijgt.
Zulke types weten altijd zo goed te oordelen over een ander...

Als jij zegt dat je je niet bemoeid met hoe anderen hun paarden houden, kan ik je niet serieus nemen.
Heel Bokt is opgezet met het doel deze onderwerpen te kunnen bespreken...

Ik heb het idee dat we elkaar helemaal verkeerd begrijp. Mijn stukje (hierboven dik) was juist een uitvergrote versie (dus niet serieus). Van die teksten die je soms op bokt hoort. Ik vind namelijk echt dat we ons wat minder met elkaar moeten bemoeien. Wijze raad geven op bokt is prima, elkaar oeverloos bekritiseren zie ik het voordeel niet van.

Laaavo

Tendance schreef:
Iemand er trouwens ooit over nagedacht, dat menig recreatiepaard logischerwijs minder blessures oploopt, dan een sportpaard?
Alleen de intensiteit waarmee het paard al dan niet getraind wordt verschilt vaak nogal. Een sportpaard loopt nu eenmaal meer risico.
Dan heb ik het natuurlijk niet over recreatiepaarden, die gewoon op wedstrijdniveau getraind worden, maar niet op wedstrijden worden uitgebracht. Die vallen namelijk hier ook onder de sportpaarden.

Dat is waar... :Y)

Anoniem

Tendance schreef:
Twiggy2008 schreef:
Als ze nu met regendeken op moeten lopen???? Koud is het niet buiten, hoor. ;)

Heb jij ook niet liever een regenjas aan of een paraplu op in de regen???
Ik wel hoor!!!

Een paard heeft een vacht en geen kale huid, zij zijn er tegen bestand, wij niet.

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 15:59

Mindim schreef:
Miepie77 schreef:
helemaal mee eens Anoeska, iedereen moet eens ophouden met dat vingertje naar anderen en gewoon naar zichzelf kijken daar hebben ze het al druk genoeg mee, paarden worden in Nederland super verzorgd dus ga nou niet lopen doen alsof het allemaal zo naar en erg is, paarden worden nu eenmaal door mensen gehouden in een nat kikkerland, niet altijd is het optimale mogelijk, iedereen doet zn best op zn eigen manier

Nederland komt er niet best af hoor in het lijstje met dierenwelzijn. Paarden in Nederland supergoed verzorgd? Dream on, zou ik zo zeggen.

aLlebei waar...

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 16:00

Mindim schreef:
Miepie77 schreef:

Nee, gelukkig hebben de paarden het in andere landen op deze wereldbol gelukkig een stuk beter. ;)

Maar niet alleen sportpaarden hebben het soms niet best, ook 24/7-pony's hebben het niet altijd geweldig. Soms zonder schaduw, onvoldoende water in de hitte, te lange hoeven en soms zelfs ondervoeding, de voorbeelden komen af en toe voorbij op Bokt.

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 16:00

Anoeska schreef:
Wijze raad geven op bokt is prima, elkaar oeverloos bekritiseren zie ik het voordeel niet van.

Ja, daar moeten we idd eens van af... /3