Nieuwe KNHS dressuurproeven??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 22:43

KarinvdM schreef:
Ik kan me niet herinneren dat ik ooit travers in een M1 proef ben tegen gekomen. :n

leuk Nibbit, ik heb er spijt van dat ik mijn oudste twee boekjes niet meer heb.
Als iemand ze nog heeft en wel weg wil doen, ik wil ze graag.
Een grijs en een geel boekje, geloof ik.

In dat Anky ringbandje zat het er zeker weten in. (jaren '90)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 22:44

Zooist schreef:
Ja toch, dat blauwe boekje?? In de ene proef zat sbw en in de andere proef zat travers. En inderdaad de kwart keertwendingen.
In de M2 had je dan de eenvoudige wissels al zitten en sbw EN travers en de normale keertwendingen.
In het Z1 kwam dan het appuyeren erbij en slangevoltes contra.

Maar goed, dat is al zooooo lang geleden......

Nou dat valt wel mee hoor...toen ik met mijn eerste pony M1 reed moest ik dus echt wel travers en wending om de ah...en ik dacht dus ook galop-stap stap-galop overgangen maar daar twijfel ik nu aan...enne, heb t net uitgerekend, dat moet in 1998 of 99 zijn geweest...Verder ben ik ook niet gekomen aangezien ik toen echt te groot was helaas...

Jaaa, het Anky boekje was dat! Met bonfire in appuyement op de voorkant dacht ik!

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 22:45

Wat gaaf dat je die nog hebt zeg!
Dat is echt zo lang gereden. Kon dat toen zelf helemaal niet maar heb mijn halve jeugd proeven gekeken op de wedstrijden in het durp.
En las de proevenboekjes altijd op de plee, haha!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Nieuwe KNHS dressuurproeven??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 22:47

De gele moet ook ergens slingeren maar ik weet niet meer waar. Grijze had ik alleen losse velletjes uit.
De rest staat netjes op een rijtje in de kast. En als ik gebrek heb aan inspiratie blader ik er wat en en dan kom je vanzelf inspiratie tegen.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 22:48

Ow die uit het Ankyboekje heb ik wel
zelf gereden :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 22:52

Anne_GTI schreef:
KarinvdM schreef:
Ik kan me niet herinneren dat ik ooit travers in een M1 proef ben tegen gekomen. :n

leuk Nibbit, ik heb er spijt van dat ik mijn oudste twee boekjes niet meer heb.
Als iemand ze nog heeft en wel weg wil doen, ik wil ze graag.
Een grijs en een geel boekje, geloof ik.

In dat Anky ringbandje zat het er zeker weten in. (jaren '90)

Die heb ik even uit de kast gevist, ik zit toch thuis te vervelen omdat ik niet naar mijn paard kan vanwege het weer.
In de M1 proeven wisselen travers en volte 10 in galop elkaar af, schouderbinnenwaarts en wending om de achterhand zat er wel elke proef in. In het M2 moest je via de draf vanuit contragalop naar galop. Verzamelde draf en galop kwam erbij en uitgestrekte draf en galop.

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 22:55

Het aparte vond ik alleen dat er niet specifiek gevraagd werd om verzamelde draf maar travers in arbeidsdraf toch mooier uitpakt als je wel die verzamelde draf rijdt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 22:58

In het Anky boekje moesten sb en travers wel in verzamelde draf, dat is in het boekje erna pas veranderd volgens mij, die met dat lelijke schilderij voorop. In het huidige boekje is dat ook, dan vragen ze een volte 10 in arbeidsgalop en dan aan het eind van de volte overgang naar stap, dat kan natuurlijk niet in arbeidsgalop.

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 23:04

Volte 10 meter zat vroeger al in de L2. Dus dan moet het in de M zeker geen probleem meer zijn.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 23:29

Goh, kan me al helemaal niet meer herinderen dat ik in de M1 ooit al travers heb moeten rijden!
Dat was dan wel een behoorlijke overgang van de L naar de M1.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 23:49

Anne_GTI schreef:
Het aparte vond ik alleen dat er niet specifiek gevraagd werd om verzamelde draf maar travers in arbeidsdraf toch mooier uitpakt als je wel die verzamelde draf rijdt.

dat is er uit gehaald omdat men te veel terug ging rijden.

Welk boekje is dat dan Lovely, ik heb de huidige, eentje met reclame van Hartog voorop en een blauwe ringband. daarvoor was er een geel en een grijs boekje?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 00:30

Ik heb nog een geel boekje en een ringbandje.
De lijnen van de contra waren ook veel moeilijker in de M1 vroegah. Volgens mij zat er zelfs een halve volte in contra bij.

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 01:29

Fitzroy schreef:
Ik heb nog een geel boekje en een ringbandje.
De lijnen van de contra waren ook veel moeilijker in de M1 vroegah. Volgens mij zat er zelfs een halve volte in contra bij.

Dat waren ook die proeven met die travers, in de proef van de andere maand had je dan bv. K-B van hand veranderen in contragalop en M draf.

Drama met een meedenkend springpaard :D Dat lijntje heb ik zoooo vaak creatief opgelost in de proef..... Tot changementen om de pas toe :+
Gelukkig kon ik ze wel compenseren met zaken waar buiging en verruimingen werden gevraagd om toch mijn punten te rijden.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 10:15

Nibbit schreef:
ambre schreef:
Ik heb het ook over proeven uit de jaren 80.
Proeven moeilijker,maar niveau om te janken....

Zou wel leuk zijn om die ouwe proefjes nog eens te zien!

Ik heb ergens een heeel oud proevenboekje gekocht, kan wel eens wat inscannen?
edit; uit 1949 om precies te zijn

Bij deze een paar ingescand: [WD-V] Dressuurproeven uit boekje van 1949

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 12:07

Ik heb het blauwe ringbandje nog en de Anky. :j
Daarvoor reed ik nog niet.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 08:43

Ik heb ze idd bewaard vanaf die blauwe ringband. Vind die oude proeven geweldig om te lezen.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 09:14

Dressuurgek schreef:
Scum schreef:
Ik hoorde van de week dat ze over 1 jaar de M2 ook in een 20*60 willen gaan rijden. En ik vraag me af of dat haalbaar is. Ik neem aan dat er nu geen speciale proeven voor in een grote ring M2 gemaakt zijn.
En dan vallen er nog meer wedstrijden af (na de 20/60 regel voor het Z....)

Als ze het al gaan invoeren dan is dat pas bij het volgende boekje dus over een jaar of 4/5. Persoonlijk verwacht ik niet dat ze dat gaan doen eigenlijk eerder dressuur in een ronde baan dan :+

Toch heb ik het uit zeer betrouwbare bron. Maar inderdaad, ik vraag me dan ook af waarom ze met dat idee rondlopen als ze net een nieuw boekje hebben uitgebracht.
Anyway... ik hoop gewoon dat ze dit niet gaan doen.

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 14:50

@ scum: dan wordt het proevenboekje een melk-koe }:0 Nu een nieuwe uitbrengen en volgend jaar weer omdat de M2 proeven dan in 20*60 moeten worden gereden en iedereen weer een nieuw boekje kopen... Dat gaat lekker snel zo :$

CarolineP

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 17:19

Je hoeft helemaal niets te kopen! Alle proeven staan gewoon op de KNHS site.....

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 17:40

CarolineP schreef:
Je hoeft helemaal niets te kopen! Alle proeven staan gewoon op de KNHS site.....

-> uitprinten->lamineren->klaar!

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 17:48

Ow ja klopt dat weet ik maar ik denk even vanuit de KNHS...;)

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 08:30

Karin, ik heb trouwens wel M1 proeven gereden met Travers. Uit de tijd dat 156 een winstpunt was. Er zaten toen ook kwart keertwendingen in. En er was toen ook geen L1 en L2 maar alleen L. Vond ik ook een misstap trouwens.

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 09:55

Die proeven heb ik ook nog gereden... tjee begin ook oud te worden...

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 09:57

CarolineP schreef:

Staan ze daar nu al op? Ik kan ze nog niet vinden (vind het ook een lastige site om dingen in op te zoeken hoor).

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 10:04

wendietjuhhh schreef:
CarolineP schreef:

Staan ze daar nu al op? Ik kan ze nog niet vinden (vind het ook een lastige site om dingen in op te zoeken hoor).

Ze bedoeld de huidige proeven, niet de nieuwe. Je kan trouwens de proeven beter opzoeken op www.dressuurproeven.nl, veel overzichtelijker. Onder 'basis dressuur' vind je alle proeven en bij 'te rijden proeven' zie je het overzicht wanneer je welke proef moet rijden.