Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 10:17

Marjolein schreef:
Ik heb vanmorgen m'n eerste L2 proef ingestuurd. Ik was er zelf niet weg van, hebben we ons debuut in elk geval gehad. Volgend weekend weer op concours.

Ik denk dat online rijden een mooie aanvulling kan zijn voor wedstrijdruiters. Ik zou graag een combinatie willen zien van beide. Dus misschien dat je minimaal 5 winstpunten op wedstrijd moet rijden voor promotie. Misschien de prijs iets omhoog gooien, zodat het niet voordeliger is als starten.

Ik denk namelijk dat een groot deel van diegene die nu online starten anders niet/nooit gestart hadden. Niet iedereen zit te wachten op wedstrijdrijden maar diegene wil misschien wel meten hoever zij in hun africhting zijn.

Gisteren las ik dat iemand zei dat je winstpunten op wedstrijd kon behalen en dat ze voor het online rijden promotiepunten wilde zien waarbij dan een aantal promotiepunten telt als 1 wp.

Dat zou voor mij ook nog wel een optie zijn. Dat je met online starten niet kunt promoveren maar dat je iig een combinatie moet hebben van online en regulier starten.

Marjolein

Re: Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 10:33

Voor mij zou het ook een optie zijn dat je per jaar maar bijvoorbeeld 12 online proeven mag insturen. Of laat het een aparte schijnregistratie zijn. Dus uit de reguliere winstpuntenregistratie halen.

Maar wekelijks onbeperkt online starten vind ik persoonlijk niet wenselijk.

kincsem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 10:44

Ik ben heel benieuwd hoe de puntenregistratie gaat worden.

Ik ben het er wel mee eens dat ook om de verenigingen gedacht moet worden.

194 punten dit keer. Moet ik eigenlijk tevreden mee zijn, maar baal stiekem wel een beetje :o

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 10:49

kincsem schreef:
Ik ben heel benieuwd hoe de puntenregistratie gaat worden.

Ik ben het er wel mee eens dat ook om de verenigingen gedacht moet worden.

194 punten dit keer. Moet ik eigenlijk tevreden mee zijn, maar baal stiekem wel een beetje :o

Dat zijn prachtige punten toch? Waar baal je precies van?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 10:51

Dat ene puntje tot 2 winst misschien? Daar kan ik ook van balen, zelfs als de punten hoger als verwacht zijn. Meer balen dat ik het net heb laten liggen haha

Gefeliciteerd!

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 10:55

Hahaha ja 1 puntje.......zonde!

Ik heb net gereageerd op FB in het topic waar vanuit de KNHS gesteld wordt dat het online gebeuren blijft. Iedereen op tilt, heel veel tegenstanders en ik begrijp dat oprecht niet. Ik zie namelijk ook net als WenK nog echt niet dat het ten koste gaat van de verenigingen. Ik zit elke keer weken van te voren vol, iedereen nijdig dat ze niet meer in kunnen schrijven en ik heb dus echt ipv 3 wedstrijden over de hele zomer, gewoon 7 meetmomenten uitgeschreven. Allemaal barstensvol. Dus ik denk echt niet dat het ten koste gaat van de inkomsten van de vereniging.

Aan de andere kant zouden verenigingen best eens goed kunnen kijken naar andere dingen om te organiseren ipv alleen wedstrijden. De meerwaarde van je aansluiten bij een vereniging zou niet in het simpelweg kunnen starten op een KNHS wedstrijd moeten zitten, maar in allerlei activiteiten met of zonder je paard waardoor je je kennis verrijkt! Paardrijden is niet alleen maar proefjes starten toch?

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 10:57

daffodil schreef:
Hahaha ja 1 puntje.......zonde!

Ik heb net gereageerd op FB in het topic waar vanuit de KNHS gesteld wordt dat het online gebeuren blijft. Iedereen op tilt, heel veel tegenstanders en ik begrijp dat oprecht niet. Ik zie namelijk ook net als WenK nog echt niet dat het ten koste gaat van de verenigingen. Ik zit elke keer weken van te voren vol, iedereen nijdig dat ze niet meer in kunnen schrijven en ik heb dus echt ipv 3 wedstrijden over de hele zomer, gewoon 7 meetmomenten uitgeschreven. Allemaal barstensvol. Dus ik denk echt niet dat het ten koste gaat van de inkomsten van de vereniging.

Aan de andere kant zouden verenigingen best eens goed kunnen kijken naar andere dingen om te organiseren ipv alleen wedstrijden. De meerwaarde van je aansluiten bij een vereniging zou niet in het simpelweg kunnen starten op een KNHS wedstrijd moeten zitten, maar in allerlei activiteiten met of zonder je paard waardoor je je kennis verrijkt! Paardrijden is niet alleen maar proefjes starten toch?

Maar wat bij jou organisatie zo is, hoeft bij anderen niet zo te zijn. Ik heb veel contacten met verenigingen en zeker de helft met goede bodems etc mist inschrijvingen tegenover andere jaren. Wij ook niet, maar anderen wel en dat is heel vervelend.

Daarbij denk ik dat 85% van de mensen lid zijn van de KNHS om te kunnen starten en dat heel veel mensen weg gaan bij de KNHS als dat niet zou hoeven en ze op een andere manier de wedstrijden kunnen rijden.

kincsem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 11:00

Ik mag ook niet klagen Suzanne F, maar idd 2 puntjes was mooi geweest, want dan was ik de klasse door geweest.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 11:01

pol013 schreef:
En eh.... even een vraagje. Is 'vriendelijk gereden' zo'n algemeen commentaar? Want ik heb dat nu al zo vaak op mijn protocol gehad dat ik bijna achterdochtig word nav de discussie over 'gedwongen positieve feedback geven, en dan zet je er maar wat neer......'

Bij mij is dat een groot compliment en zeker niet omdat we positief moeten zijn. Ik zou willen dat ik dat zinnetje er standaard op zou kunnen zetten.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 11:02

Dat klopt, wij hebben een heel bijzonder terrein met veel mogelijkheden maar dan nog, elke vereniging kan andersoortige activiteiten plannen om zo hun leden te betrekken en meer inkomsten te genereren. Dat hoeft niet alleen uit wedstrijden te komen.

Ik hoor vooralsnog om mij heen geen enkele vereniging klagen en ik heb hier een best breed netwerk. Ik weet wel dat er verenigingen zijn die ook voor de corona tijd al moeite hadden om een dagdeel vol te krijgen. Maar waar ligt dat dan aan? Niet aan het online starten want dat was er toen nog niet. Als je als vereniging te weinig starts krijgt, moet je misschien kritisch kijken waarom mensen niet bij je komen starten. Dat kan van alles zijn, locatie, inschrijfgeld, bodem, losrijden etc. Alles kan meespelen en om dat nu op het online starten te gooien, vind ik wat kortzichtig.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 11:05

Maar als vereniging A geen deelname heeft en vereniging B wel ruim vol zit, moet vereniging A dan niet kijken wat de oorzaak is ipv wijzen naar de KNHS en het online rijden? Want in dat laatste geval zou ook vereniging B er last van moeten hebben. Dat dat niet zo is lijkt mij meer te wijzen op iets wat de deelnemers niet bevalt aan vereniging A. Dat kan de bodem of accomodatie zijn, maar ook communicatie of hoe het eea verder geregeld is.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 11:06

Anoeska27 schreef:
pol013 schreef:
En eh.... even een vraagje. Is 'vriendelijk gereden' zo'n algemeen commentaar? Want ik heb dat nu al zo vaak op mijn protocol gehad dat ik bijna achterdochtig word nav de discussie over 'gedwongen positieve feedback geven, en dan zet je er maar wat neer......'

Bij mij is dat een groot compliment en zeker niet omdat we positief moeten zijn. Ik zou willen dat ik dat zinnetje er standaard op zou kunnen zetten.

Ook voor mij geldt dat ik niet doe aan loze kreten. Vind ik het vriendelijk gereden dan staat het erbij, zo niet dan zet ik het er niet op.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 11:07

WenK schreef:
Maar als vereniging A geen deelname heeft en vereniging B wel ruim vol zit, moet vereniging A dan niet kijken wat de oorzaak is ipv wijzen naar de KNHS en het online rijden? Want in dat laatste geval zou ook vereniging B er last van moeten hebben. Dat dat niet zo is lijkt mij meer te wijzen op iets wat de deelnemers niet bevalt aan vereniging A. Dat kan de bodem of accomodatie zijn, maar ook communicatie of hoe het eea verder geregeld is.

Zoals ik al zei, hebben de accommodaties die ik ken top bodems en goede faciliteiten. Voorheen altijd alles vol en nu niet of krap aan.

Daarbij blijf ik van mening dat de KNHS er voor de leden is en dat zijn net zo goed de ruiters als de verenigingen en wanneer het een te lijden heeft onder het andere moet daar kritisch naar gekeken worden.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 11:12

Als er ‘vriendelijk gereden’ opstaat dan is dit een groot compliment hoor. Ik heb het er niet vaak op kunnen zetten. Dus daar mag je heel trots op zijn.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 11:14

De vraag blijft dus, net als WenK stelt, ligt het aan het onine starten, of ergens anders aan.

Ik hoor het echt veel hoor, bepaalde locaties waar mensen niet meer heen gaan (ik ook niet als jury trouwens) vanwege slechte ervaringen. Verenigingen die de regel hanteren dat een prijsuitreiking een uur (!!!!) is na de laatste start in de hoop dat iedereen nog wat omzet in de kantine. Dan snap ik wel dat ze liever naar ons komen, waar de prijsuitreiking binnen 5 minuten is.......dat heeft echt niets met online starten te maken maar hoe een vereniging zich presenteert.

En dat is maar 1 van de vele voorbeelden. Ik heb gejureerd bij een vereniging die geen prijzen uitdeelde. 12,50 inschrijfgeld, alleen een rozet. Ik heb ze daarop gewezen, dat dit niet mag. Vervolgens doen ze het bij de volgende wedstrijd weer en daar zat een jury die hiervan op de hoogte was (netwerk) dus zijn ze op rapport gezet bij de KNHS. Ze doen het nu gewoon nog steeds denk ik en dus komt er niemand meer starten.

En dan heb ik het nog niet over beroerde parkeermogelijkheiden, slechte bodems, onaardige mensen en ik kan nog wel tig dingen opnoemen.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 11:15

pol013 schreef:

Zet ik er alleen op als ik dat ook echt vind! Dus zie het maar als groot compliment!

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 11:22

Ik hoop gewoon dat er een verstandig besluit genomen wordt en dat dhr Fledderus niet alleen zijn eigen ... achterna loopt. Hij blijft directeur van een overkoepelend orgaan van leden en niet van een concurrent van leden.

Maar naar mijn mening gaat er, helaas, nog veel te veel mis bij de KNHS. Wat ook weer naar voren komt uit de collum die gister geschreven is.

https://www.knhs.nl/nieuws/2020/column- ... ZBrE_ogFVk

GiGi_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 11:28

daffodil schreef:
De vraag blijft dus, net als WenK stelt, ligt het aan het onine starten, of ergens anders aan.

Ik hoor het echt veel hoor, bepaalde locaties waar mensen niet meer heen gaan (ik ook niet als jury trouwens) vanwege slechte ervaringen. Verenigingen die de regel hanteren dat een prijsuitreiking een uur (!!!!) is na de laatste start in de hoop dat iedereen nog wat omzet in de kantine. Dan snap ik wel dat ze liever naar ons komen, waar de prijsuitreiking binnen 5 minuten is.......dat heeft echt niets met online starten te maken maar hoe een vereniging zich presenteert.

En dat is maar 1 van de vele voorbeelden. Ik heb gejureerd bij een vereniging die geen prijzen uitdeelde. 12,50 inschrijfgeld, alleen een rozet. Ik heb ze daarop gewezen, dat dit niet mag. Vervolgens doen ze het bij de volgende wedstrijd weer en daar zat een jury die hiervan op de hoogte was (netwerk) dus zijn ze op rapport gezet bij de KNHS. Ze doen het nu gewoon nog steeds denk ik en dus komt er niemand meer starten.

En dan heb ik het nog niet over beroerde parkeermogelijkheiden, slechte bodems, onaardige mensen en ik kan nog wel tig dingen opnoemen.

Hier ben ik het helemaal mee eens! Zo maak ik toch ook de keuze voor een aantal locaties in de buurt. Daar ga ik dan graag herhaaldelijk heen. En sommige locaties ga ik 1 keer heen en erna nooit meer haha.

Natuurlijk is het online rijden er nu dan ook nog eens bijgekomen, dus dat zou wellicht wel de druppel zijn dan voor zulke locaties.

Maar naast wedstrijden kunnen locaties nog zoveel meer organiseren denk ik dan, zou het bestaan dan echt afhangen van dressuurwedstrijden? Denk aan clinics, oefenspringen, oefendressuur etc. Onze vereniging organiseert alleen in de winter (ivm locatie) een aantal wedstrijden zeg 3- 5 stuks. Daarnaast organiseren ze clinics, springlessen, dressuurlessen, kinderponykamp en ook een volwassen ponykamp.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 11:30

daffodil schreef:

Exact, ik heb ook een lijstje met verenigingen waar ik niet meer kom om te jureren en (niet heel) toevallig zijn dat verenigingen die ook voor het Corona-tijdperk al last hadden van moeizame invulling. Die kunnen nu roepen dat ze door het online rijden geen deelname hebben, maar dat is jezelf voor de gek houden.

MerelV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 13:42

daffodil schreef:

Zeker eens dat er locaties zijn waar je liever start dan op andere plekken. Heeft niet altijd met de accommodatie te maken, eerder met de organisatie.
Wel even een puntje, prijzengeld is niet meer verplicht bij een bepaald inschrijfgeld, het moet alleen duidelijk in het vraagprogramma staan.

Wat je hier ook wel duidelijk merkt, is dat er zo veel wedstrijden binnen een straal van 30km zijn dat verenigingen elkaar om zeep helpen. Daar heeft niet alleen het online rijden schuld aan.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 13:47

MerelV schreef:
[
Wel even een puntje, prijzengeld is niet meer verplicht bij een bepaald inschrijfgeld, het moet alleen duidelijk in het vraagprogramma staan.

Ja dat klopt maar het is niet toegestaan helemaal geen prijzen uit te delen en dat is wat deze vereniging doet. Die rekent vol inschrijfgeld en geeft alleen een rozet en dat is dus echt niet toegestaan.

Gebruiksvoorwerpen, waardenbonnen of prijzengeld. En dat dient de vereniging in het vraagprogramma aan te geven en daar hebben ze zich aan te houden.

MerelV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 13:52

daffodil schreef:
MerelV schreef:
[

Ja dat klopt maar het is niet toegestaan helemaal geen prijzen uit te delen en dat is wat deze vereniging doet. Die rekent vol inschrijfgeld en geeft alleen een rozet en dat is dus echt niet toegestaan.

Gebruiksvoorwerpen, waardenbonnen of prijzengeld. En dat dient de vereniging in het vraagprogramma aan te geven en daar hebben ze zich aan te houden.

Heb je daar een linkje van? Ik kan alleen vinden dat de verplichtstelling rondom inschrijfgelden en prijzengelden is komen te vervallen en dat er wel verplicht een rozet wordt uitgereikt. Vind ik wel interessant want gebeurt hier soms ook nog.

Hier staat dat je moet informeren over inschrijfgeld en (mits gekozen) prijzengelden. Dat mits gekozen zegt iets over een keuze, maar niks over de verplichting tot iets anders toch?
https://www.knhs.nl/media/10780/toelich ... l-2017.pdf

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 14:00

Citaat:
Artikel 49 - Geldprijzen/Waardebonnen/Kunst- en gebruiksvoorwerpen
1. Prijzen bij wedstrijden kunnen bestaan uit geldprijzen, waardebonnen en kunst- en gebruiksvoorwerpen.
Rozetten worden niet als prijs beschouwd.
2. Wanneer geldprijzen worden uitgereikt bestaat er geen verplichting tot het uitreiken van bekers of ander
eremetaal.
3. In het vraagprogramma dient duidelijk aangegeven te worden welke prijzen worden uitgereikt.
4. Wanneer twee of meer deelnemers gelijk eindigen moeten de gelijk geplaatste deelnemers de voor hen
gezamenlijk bestemde prijzen evenredig onder elkaar verdelen. Indien het voorwerpen betreft moet worden
geloot. Een afwijkende regeling kan gelden, mits deze is opgenomen in het door de KNHS goedgekeurde
vraagprogramma of wanneer een afwijkende reglementaire bepaling in een disciplinereglement is
opgenomen.
Artikel 50 – Rozetten
1. Iedere prijswinnaar ontvangt een rozet. Een organisatie kan een plaatsingsrozet of herinneringsrozet
uitreiken. Indien een plaatsingsrozet wordt uitgereikt mag niet worden afgeweken van de kleuren als
omschreven in lid 2. Herinneringsrozetten dienen uit tenminste 2 kleuren te bestaan.
2. De klassering van prijswinnaars wordt door middel van plaatsingsrozetten als volgt aangeduid:
a. Kampioensprijs: plaatsingsrozet in de nationale driekleur
b. Eerste plaats: oranje plaatsingsrozet
c. Tweede plaats: rode plaatsingsrozet
d. Derde plaats: witte plaatsingsrozet
e. Vierde plaats: blauwe plaatsingsrozet
f. Vijfde plaats: groene plaatsingsrozet
g. Zesde en volgende plaats(en): roze plaatsingsrozet
3. Een plaatsingsrozet in de nationale driekleur mag uitsluitend worden uitgereikt aan combinaties of spannen
die een kringkampioenschap, een regiokampioenschap, een districtskampioenschap, een KNHS-
kampioenschap of een Nederlands Kampioenschap hebben behaald.
4. Tijdens een rubriek mogen paarden niet getooid zijn met rozetten, die in een andere rubriek behaald zijn.
5. Bij alle disciplines dient per rubriek tenminste één prijs en rozet per vier gestarte deelnemers of een gedeelte
daarvan te worden toegekend.

Uit het algemeen wedstrijdreglement

MerelV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 14:00

WenK schreef:
Citaat:
Artikel 49 - Geldprijzen/Waardebonnen/Kunst- en gebruiksvoorwerpen
1. Prijzen bij wedstrijden kunnen bestaan uit geldprijzen, waardebonnen en kunst- en gebruiksvoorwerpen.
Rozetten worden niet als prijs beschouwd.
2. Wanneer geldprijzen worden uitgereikt bestaat er geen verplichting tot het uitreiken van bekers of ander
eremetaal.
3. In het vraagprogramma dient duidelijk aangegeven te worden welke prijzen worden uitgereikt.
4. Wanneer twee of meer deelnemers gelijk eindigen moeten de gelijk geplaatste deelnemers de voor hen
gezamenlijk bestemde prijzen evenredig onder elkaar verdelen. Indien het voorwerpen betreft moet worden
geloot. Een afwijkende regeling kan gelden, mits deze is opgenomen in het door de KNHS goedgekeurde
vraagprogramma of wanneer een afwijkende reglementaire bepaling in een disciplinereglement is
opgenomen.
Artikel 50 – Rozetten
1. Iedere prijswinnaar ontvangt een rozet. Een organisatie kan een plaatsingsrozet of herinneringsrozet
uitreiken. Indien een plaatsingsrozet wordt uitgereikt mag niet worden afgeweken van de kleuren als
omschreven in lid 2. Herinneringsrozetten dienen uit tenminste 2 kleuren te bestaan.
2. De klassering van prijswinnaars wordt door middel van plaatsingsrozetten als volgt aangeduid:
a. Kampioensprijs: plaatsingsrozet in de nationale driekleur
b. Eerste plaats: oranje plaatsingsrozet
c. Tweede plaats: rode plaatsingsrozet
d. Derde plaats: witte plaatsingsrozet
e. Vierde plaats: blauwe plaatsingsrozet
f. Vijfde plaats: groene plaatsingsrozet
g. Zesde en volgende plaats(en): roze plaatsingsrozet
3. Een plaatsingsrozet in de nationale driekleur mag uitsluitend worden uitgereikt aan combinaties of spannen
die een kringkampioenschap, een regiokampioenschap, een districtskampioenschap, een KNHS-
kampioenschap of een Nederlands Kampioenschap hebben behaald.
4. Tijdens een rubriek mogen paarden niet getooid zijn met rozetten, die in een andere rubriek behaald zijn.
5. Bij alle disciplines dient per rubriek tenminste één prijs en rozet per vier gestarte deelnemers of een gedeelte
daarvan te worden toegekend.

Uit het algemeen wedstrijdreglement

Top! dank je wel! Kreeg het zo snel niet gevonden

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 14:02

Graag gedaan!
Het dient dus ook altijd in het vraagprogramma te staan wat de prijzen zijn. Ben je dus op een wedstrijd en staat er "prijzengeld" in het vraagprogramma, mogen ze niet met een hoevenkrabber aankomen.