Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 13:06

tennan schreef:
Gefeliciteerd met je punt Imaginaerum!

Ik heb een vraagje voor de juryleden in dit topic. Wat voor beeld is gewenst met het wijken in de L1? Ik heb twee vijven terug met als commentaar 'meer scharen'. Doorgaans hoor ik daar niks over. Nu heb ik een pony en geen paard met lange stelten, dus het lijkt misschien niet heel flashy. Ik ben iets na x op de 5-meterlijn en rijd daarna weer rechtuit. Moet ik dan nog meer zijwaarts rijden en langer rechtuit rijden? Of doorgaan na die 5 meter?

Dan moet je duidelijker zijwaarts gaan. Is het minimaal 5 meter dus mag je ook meer? Of is het 5 meter verplicht? Anders zou ik zeker meer opzij gaan.

daffodil

Re: Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 13:15

Het is minimaal 5 meter, meer mag altijd maar laat duidelijk zien dat je rechtstelt na het wijken en je paard dan niet over de schouder de hoefslag op laat zwenken. Dat gebeurt in de praktijk.....

Maar ook in het L1 mag je echt het hele stuk wijken.

Scharen houdt in dat de jury wil zien dat de benen kruislings bewegen. Zijwaarts rijden kan namelijk ook zonder heel veel te scharen. Zeker die 5 meter is nog wel te doen op die manier. De jury wil zien dat je paard de benen kruist. Het heeft dus niets te maken met waar je uitkomt, maar puur met de beweging.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 13:40

daffodil schreef:
Het is minimaal 5 meter, meer mag altijd maar laat duidelijk zien dat je rechtstelt na het wijken en je paard dan niet over de schouder de hoefslag op laat zwenken. Dat gebeurt in de praktijk.....

Maar ook in het L1 mag je echt het hele stuk wijken.

Scharen houdt in dat de jury wil zien dat de benen kruislings bewegen. Zijwaarts rijden kan namelijk ook zonder heel veel te scharen. Zeker die 5 meter is nog wel te doen op die manier. De jury wil zien dat je paard de benen kruist. Het heeft dus niets te maken met waar je uitkomt, maar puur met de beweging.

Wat ik merkte bij die van mij was dat het en met ritme te maken had, maar toch ook waar ik uitkwam.
In het begin kon ik nog wel de hele lijn doen over 6 meter opzij, dan gingen e wel opzij maar bijna geen scharen. Of juist scherper, maar terug komen in tempo/pasgrote was ook amper scharen. Als ik scherper opzij ging en goed ritme hield (en natuurlijk niet weg laten lopen over schouder) dan was het scharen wel goed.

Dus idd niet uitkomen qua 6 of 9 meter bijvoorbeeld, maar waar op de lijn, halverwege of het einde. Hopelijk een beetj3 duidelijk uitgelegd haha

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 15:08

Bedankt voor jullie hulp :D

Ik zie op mijn filmpje dat ze haar linkerbenen ter hoogte van de rechterbenen plaatst (en andersom natuurlijk). Is dat genoeg in de L1 of is dat een typisch voorbeeld van 'moet meer zijwaarts gaan'?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 15:12

Nee dat is niet scharen nee, ze moeten echt ''pootje over'' .

estell__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 16:29

urosa schreef:
Sunniva: fijn zeg, gefeliciteerd met je winstpunt!

Imaginaerum: super zeg, gefeliciteerd :D

Estell: jammer zeg! Hopelijk even een fase en straks weer klaar. Kan me goed voorstellen dat je verheugd oo minder gecompliceerd. Ik kon ook beter dealen met mijn 'aparte' MetallxJazz als ik dan wat anders er naast reed.

Ja, en de afgelopen dagen is dr gewoon veel remoer eromheen en dat kan die gewoon heel slecht handelen ofzo :)) . Het gaat steeds beter maar los brekende pony’s en pony’s die opgejaagd worden zijn niet perse z’n favoriet hahaha :)) . Het is gewoon heel erg lastig. Maar goed, het zal wel gewoon een fase zijn en ik moet ook leren minder perfectionistisch te zijn en meer te kijken naar waar we vandaan komen en wat al wel lukt.

Jij al een nieuwe proef opgenomen?

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 16:43

Zo, vandaag weer wat teruggestuurd. Gelijk een aantal met de nieuwe protocollen, daar ben ik online nog niet zo enthousiast over. Merkte dat ik alles wat ik wilde onderstrepen al benoemd had, dus wat mij betreft geen toegevoegde waarde. Zeker omdat het met invoeren toch een stuk lastiger en meer opletten is waardoor ik de film regelmatig even stop moest zetten. Krijgen we de handigheid ook wel weer in, dus zal wel goedkomen.

urosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 17:37

estell__ schreef:
Ja, en de afgelopen dagen is dr gewoon veel remoer eromheen en dat kan die gewoon heel slecht handelen ofzo :)) . Het gaat steeds beter maar los brekende pony’s en pony’s die opgejaagd worden zijn niet perse z’n favoriet hahaha :)) . Het is gewoon heel erg lastig. Maar goed, het zal wel gewoon een fase zijn en ik moet ook leren minder perfectionistisch te zijn en meer te kijken naar waar we vandaan komen en wat al wel lukt.

Jij al een nieuwe proef opgenomen?

Nee en als ze wat gevoeliger zijn kunnen ze ook wat sneller vollopen. Heeft ook tijd en ervaring opdoen nodig! En even goed relativeren is altijd verstandig, moet ik vanwege mijn perfectionisme ook regelmatig op worden terug gevloten :')

Ik ga zondag weer filmen! Had afgelopen zondag gefilmd en die punten dus op dinsdag al super snel terug. We gaan dan naar de manege om even weer op vreemd terrein te rijden. Zoals ik al vaker genoemd heb wil ik graag de volgende wedstrijd niet weer als een rodeostier het losrij terrein over gaan :+

Wel gek hoor, heb 9x meegedaan nu nog maar 2 proefjes en dan is het over met de pret. Ga het wel missen denk ik haha

Edit, niet het topic voor. Maar zo blij met mijn nieuwe Petrie's. Vanochtend opgehaald <3
Afbeelding

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 23:19

https://www.knhs.nl/nieuws/2020/column- ... n-de-slag/

Ik ben heel benieuwd. Weet dat er geen unanimiteit gaat zijn en heel eerlijk hoop ik dat alle regiovoorzitters tegen stemmen zodat het inschrijfgeld weer naar de verenigingen gaat en niet naar de KNHS zelf. Het was top tijdens de corona periode, maar daarna moeten de verenigingen weer kunnen incasseren voor het behoudt van clubs en verenigingen.

Het is super geweest voor de ruiters, maar verenigingen zijn net zo goed leden van de KNHS zoals ook ruiters dat zijn.
Wanneer wedstrijd organiserende verenigingen onvoldoende inschrijvingen gaan krijgen dan is er over een paar jaar niets meer te starten op locatie.

Ik denk namelijk dat er in de winter nog meer gebruik gemaakt gaat worden van online starten met de kou.

R_oo_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 07:13

PSvanLot schreef:

Ik ben heel benieuwd. Weet dat er geen unanimiteit gaat zijn en heel eerlijk hoop ik dat alle regiovoorzitters tegen stemmen zodat het inschrijfgeld weer naar de verenigingen gaat en niet naar de KNHS zelf. Het was top tijdens de corona periode, maar daarna moeten de verenigingen weer kunnen incasseren voor het behoudt van clubs en verenigingen.

Het is super geweest voor de ruiters, maar verenigingen zijn net zo goed leden van de KNHS zoals ook ruiters dat zijn.
Wanneer wedstrijd organiserende verenigingen onvoldoende inschrijvingen gaan krijgen dan is er over een paar jaar niets meer te starten op locatie.

Ik denk namelijk dat er in de winter nog meer gebruik gemaakt gaat worden van online starten met de kou.

Precies , je laatste zin geeft aan dat er dus wel degelijk behoefte is onder een grote groep die graag gebruik maakt van de online proeven . Persoonlijk mogen ze van mij ook blijven mijns inziens heeft het alleen maar voordelen en ishet prima tecombineren , af te wisselen met meet momeneten / wedstrijden .en de knhs krijgt natuurlijk wel de zwarte piet toegespeeld als het gaat om geld , de verenigingen zijn net zo hard " schuldig " want die zien ook hun geldstroom verminderen .mijn conclusie , het gaat niet om ons als ruiters maar om geld .

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 07:26

Ik heb de hoeveelheid commentaar al eerder aangestipt en nu weer: ik zie net mijn protocol en ik heb 26 keer heel fijn commentaar gekregen met nog mooie woorden en tips onderaan, dit heb ik op een live wedstrijd nog nooit gehad. Dit vind ik aan online rijden echt beter dan aan een live wedstrijd eigenlijk.
Natuurlijk heb je les, maar het toegelichte commentaar van de jury vind ik heel nuttig, niet iedereen kijkt hetzelfde en niet iedere instructeur kijkt als een jury.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 08:00

Ik hoop dat verenigingen gaan nadenken over hun eigen toegevoegde waarde. Voor je proefjes zat je er aan vast/moest je wel. Nu heb je een keuze als ruiter -en maak je hem soms dus ook- en beginnen een aantal verenigingen te piepen want die zien de bui wel hangen. Het zou pas een brug te ver zijn als de KNHS een eigen RV start.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 08:17

Imaginaerum schreef:
Ik heb de hoeveelheid commentaar al eerder aangestipt en nu weer: ik zie net mijn protocol en ik heb 26 keer heel fijn commentaar gekregen met nog mooie woorden en tips onderaan, dit heb ik op een live wedstrijd nog nooit gehad. Dit vind ik aan online rijden echt beter dan aan een live wedstrijd eigenlijk.
Natuurlijk heb je les, maar het toegelichte commentaar van de jury vind ik heel nuttig, niet iedereen kijkt hetzelfde en niet iedere instructeur kijkt als een jury.

Prima en erg fijn al dat commentaar(tegenwoordig Tips :-) ), maar voordeel van videoproef beoordelen is dat je niet gehinderd door een startlijst met tijden elke proef zoveel aandacht kunt geven als nodig. Dat lukt vaak niet op een reguliere wedstrijd.
Heb wel bewondering voor de collega's die dit doen en er veel tijd aan besteden.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 08:53

Hilli schreef:
Ik hoop dat verenigingen gaan nadenken over hun eigen toegevoegde waarde. Voor je proefjes zat je er aan vast/moest je wel. Nu heb je een keuze als ruiter -en maak je hem soms dus ook- en beginnen een aantal verenigingen te piepen want die zien de bui wel hangen. Het zou pas een brug te ver zijn als de KNHS een eigen RV start.

Eens. Voor mij zou het prima zijn als de KNHS een eigen RV start. Ik ben alleen startkaartlid dus voor mij heeft de vereniging vrij weinig toegevoegde waarde.
Dan zou de vereniging alleen geld hoeven vragen voor het gebruik van de locatie.

Als je als commercieel bedrijf te weinig toegevoegde waarde kunt bieden val je om, waarom moeten wij dan met alle macht de verenigingen overeind houden ten koste van de ruiters?
Misschien heel kort door de bocht hoor, ik heb er verder weinig kijk op. Heeft een vereniging (buiten onderhoud van de baan, maar dat heft een pensionstal bijvoorbeeld ook) verder veel kosten?

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 09:00

Niwla schreef:
Hilli schreef:

Eens. Voor mij zou het prima zijn als de KNHS een eigen RV start. Ik ben alleen startkaartlid dus voor mij heeft de vereniging vrij weinig toegevoegde waarde.
Dan zou de vereniging alleen geld hoeven vragen voor het gebruik van de locatie.

Als je als commercieel bedrijf te weinig toegevoegde waarde kunt bieden val je om, waarom moeten wij dan met alle macht de verenigingen overeind houden ten koste van de ruiters?
Misschien heel kort door de bocht hoor, ik heb er verder weinig kijk op. Heeft een vereniging (buiten onderhoud van de baan, maar dat heft een pensionstal bijvoorbeeld ook) verder veel kosten?

Sowieso heeft een vereniging de KNHS afdracht, niet alleen per wedstrijd, ook per lid (meestal verwerkt in je lidmaatschap), maar zelf betalen ze ook een contributie. De hoogte ervan weet ik zo niet meer, maar dat viel me nog best tegen.
De KNHS is dus ook best gebaat bij het behoud van de verenigingen.

Overigens merk ik, bij de vereniging waar ik betrokken ben, absoluut geen terugloop in deelname van de wedstrijden, er is tot nu toe elke wedstrijd een mega wachtlijst terwijl er echt ook meer wedstrijden in kortere tijd georganiseerd worden. In de winter organiseren wij geen wedstrijden, dus daar kan ik niets zinnigs over zeggen.

Wat wel een trend is die al langer gaande is, is dat verenigingen die minder goede bodems hebben minder draaien. Toen ik (ooit) wedstrijden organiseerde voor een specifiek ras merkten we heel sterk dat deelname afnam bij een mindere lokatie en toenam bij een betere lokatie. Rijden op gras was sowieso uit den boze.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 09:08

Hilli schreef:

Je kan natuurlijk al een lidmaatschap rechtstreeks bij de knhs afsluiten (of bij een fnrs manege). Iig was dat in het verleden zo.

Ik weet alleen niet hoe dat werkt als je regio kampioenschappen zou willen rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 09:11

Je kunt niet voor je startpas individueel lid zijn van knhs dat is ook nooit zo geweest je moet altijd lid zijn van een vereniging.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 09:18

R_oo_s schreef:
PSvanLot schreef:

Precies , je laatste zin geeft aan dat er dus wel degelijk behoefte is onder een grote groep die graag gebruik maakt van de online proeven . Persoonlijk mogen ze van mij ook blijven mijns inziens heeft het alleen maar voordelen en ishet prima tecombineren , af te wisselen met meet momeneten / wedstrijden .en de knhs krijgt natuurlijk wel de zwarte piet toegespeeld als het gaat om geld , de verenigingen zijn net zo hard " schuldig " want die zien ook hun geldstroom verminderen .mijn conclusie , het gaat niet om ons als ruiters maar om geld .

Hoezo is een vereniging schuldig?

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 09:26

Niwla schreef:
Hilli schreef:

Wil je een goede accommodatie hebben waar je ook fijne wedstrijden kunt organiseren heb je standaard enkele duizenden euro's per jaar aan onderhoudskosten. Daarbij komen dan nog de investeringen die je moet doen eens in de zoveel jaar.

Dat zal toch door oa wedstrijden verdient moeten worden. Een enkeling zal het ook met clinics etc kunnen bekostigen maar dat zijn er maar weinig.

Wij hebben als vereniging de wedstrijden/meetmomenten sinds mei ook overvol, maar dan bieden wij ook 4 banen met topbodems en een goede organisaties met veel gezelligheid. Hiervoor hebben we de wedstrijden heel hard nodig omdat we het anders niet kunnen trekken.

Hier in de regio zijn ook accommodaties die echt goed voor elke zijn, maar die nu beduidend minder deelnemers trekken dan andere jaren.
Die hebben echt wel last van het online starten.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 09:28

cobiie schreef:
Hilli schreef:

Je kan natuurlijk al een lidmaatschap rechtstreeks bij de knhs afsluiten (of bij een fnrs manege). Iig was dat in het verleden zo.

Ik weet alleen niet hoe dat werkt als je regio kampioenschappen zou willen rijden.

Je rijdt dan voor de regio waarbij de vereniging waar je lid van bent aangesloten is.

R_oo_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 09:57

Hoezo is een vereniging schuldig?[/quote]
-------------------------------------------------------

Tussen aanhalingstekens he ;) het gaat bij de verenigingen net als de knhs om inkomsten.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 10:00

PSvanLot schreef:

Dat is dan weer grappig. Ik zou in de winter juist lekker weer op normale wedstrijd willen gaan. Kan ik lekker in een binnenbak sturen (die heb ik zelf niet) en dan is het met eventing trainingen rustiger dus dan heeft 'op pad gaan' voor mijn zenuwpees ook toegevoegde waarde.
In de zomer zijn we al zo veel op pad dat ik juist heerlijk vind om gewoon even naar de club te rijden en even een proefje op te nemen. Gewoon op een doordeweekse avond of zoals nu om 7 uur 's ochtends.
Ik ben niet bepaald een gemiddelde ruiter, maar zo zijn er natuurlijk nog tig ruiters die om andere redenen hun eigen voorkeuren hebben.

Ik heb net mijn punten weer terug. In overeenstemming met wat ik zelf voelde. En zo fijn om met de proef er bij even door je protocol heen te lopen. Dat ga ik nog het meest missen als we weer op gewone wedstrijd gaan. Dan heb ik geen beeld meer.
En de jury heeft er werk van gemaakt! Werd er helemaal blij van! De aandacht die er van zo'n protocol uitstraalt is echt geweldig.
We gaan nog even sleutelen. Want nu wil ik de volgend keer toch proberen om net aan de andere kant van de 2wp te gaan eindigen. Nog een paard puntjes op de I zetten. Die laatste 1 a 2 punten liggen echt voor het oprapen.....Nu nog uitvoeren.

En eh.... even een vraagje. Is 'vriendelijk gereden' zo'n algemeen commentaar? Want ik heb dat nu al zo vaak op mijn protocol gehad dat ik bijna achterdochtig word nav de discussie over 'gedwongen positieve feedback geven, en dan zet je er maar wat neer......'

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 10:09

Ik heb vanmorgen m'n eerste L2 proef ingestuurd. Ik was er zelf niet weg van, hebben we ons debuut in elk geval gehad. Volgend weekend weer op concours.

Ik denk dat online rijden een mooie aanvulling kan zijn voor wedstrijdruiters. Ik zou graag een combinatie willen zien van beide. Dus misschien dat je minimaal 5 winstpunten op wedstrijd moet rijden voor promotie. Misschien de prijs iets omhoog gooien, zodat het niet voordeliger is als starten.

Ik denk namelijk dat een groot deel van diegene die nu online starten anders niet/nooit gestart hadden. Niet iedereen zit te wachten op wedstrijdrijden maar diegene wil misschien wel meten hoever zij in hun africhting zijn.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 10:11

R_oo_s schreef:
Hoezo is een vereniging schuldig?

-------------------------------------------------------

Tussen aanhalingstekens he ;) het gaat bij de verenigingen net als de knhs om inkomsten.[/quote]

Zonder inkomsten is een vereniging, ook ten dode opgeschreven.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 10:13

pol013 schreef:
PSvanLot schreef:

Dat is dan weer grappig. Ik zou in de winter juist lekker weer op normale wedstrijd willen gaan. Kan ik lekker in een binnenbak sturen (die heb ik zelf niet) en dan is het met eventing trainingen rustiger dus dan heeft 'op pad gaan' voor mijn zenuwpees ook toegevoegde waarde.
In de zomer zijn we al zo veel op pad dat ik juist heerlijk vind om gewoon even naar de club te rijden en even een proefje op te nemen. Gewoon op een doordeweekse avond of zoals nu om 7 uur 's ochtends.
Ik ben niet bepaald een gemiddelde ruiter, maar zo zijn er natuurlijk nog tig ruiters die om andere redenen hun eigen voorkeuren hebben.

Ik heb net mijn punten weer terug. In overeenstemming met wat ik zelf voelde. En zo fijn om met de proef er bij even door je protocol heen te lopen. Dat ga ik nog het meest missen als we weer op gewone wedstrijd gaan. Dan heb ik geen beeld meer.
En de jury heeft er werk van gemaakt! Werd er helemaal blij van! De aandacht die er van zo'n protocol uitstraalt is echt geweldig.
We gaan nog even sleutelen. Want nu wil ik de volgend keer toch proberen om net aan de andere kant van de 2wp te gaan eindigen. Nog een paard puntjes op de I zetten. Die laatste 1 a 2 punten liggen echt voor het oprapen.....Nu nog uitvoeren.

En eh.... even een vraagje. Is 'vriendelijk gereden' zo'n algemeen commentaar? Want ik heb dat nu al zo vaak op mijn protocol gehad dat ik bijna achterdochtig word nav de discussie over 'gedwongen positieve feedback geven, en dan zet je er maar wat neer......'

Buiten het feit dat je natuurlijk ook vriendelijk kunt rijden zal het idd ook wel een beetje een standaard tekst gaan worden, evenals dat er veel staat: mooie combinatie, fijn paard etc etc.