Bitloos en wedstrijden: is er animo om...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kellybelly

Re: Bitloos en wedstrijden: is er animo om...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 13:21

paars schreef:
kellybelly schreef:
alleen de eerste klassen al bitloos gereden zouden kunnen worden voorlopig. Dan kun je meteen zien of het aanslaat, wat ervaringen zijn en zou je dit in een later stadium uit kunnen breiden? zomaar wat gedachtes hoor!
Lijkt me ook het meest logisch Ja . En video's is een prima idee, kan men meteen zien dat het rijkunstig verantwoord is, een videoopname geeft daar een veel beter beeld van dan de momentopname die een foto is.

ja precies, dat bedoel ik. Dan zijn we dát commentaar in ieder geval voor...

en wat ik vergeten ben te zeggen, is dat je combinaties dan gelijk wat de tijd geeft om verder te groeien! Je kan ook zien of combinaties doorstromen, bijvoorbeeld. Misschien in de vorm van een proeftijd, van zeg maar 2 jaar? Als de KNHS dan reserves heeft, kunnen ze het altijd nog terugdraaien, maar hebben we in ieder geval de kans gehad!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 13:23

Proeftijd van 2 jaar lijkt me heel redelijk! Misschien wil de KNHS wel eerst op proef aan combinaties een ontheffing uitdelen, nou, dan wil ik op de lijst (en met mij velen Knipoog ), mits ik niet iedere week de ring in moet. Ik ben al eens tot de Z2 gekomen met een paard, dus volgens sommigen kan je dan wel rijden in ieder geval. Eind van dit jaar de ring in met mijn groentje...hopelijk dus bitloos Knipoog !

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 14:02

Umme, ik weet niet wie me ineens aanspreekt, maar inderdaad ik had niks over die roll kur moeten zeggen.

Alleen, als je verder leest zien je dat het ook op ander gebied, de hogere oefeningen wel mogelijk is om de aanleuning te krijgen en om iets voor elkaar te krijgen.

Dat, en eigenlijk had ik me daartoe moeten bepekrken, dat is de essentie van dit verhaal.

Ook gaf ik aan dat een bitloos hoofdstel nuet per definitie duur hoeft te zijn. Dat zijn ze wel namelijk, begin eens met iets kleins en goedkoops lijkt me. Paarden zijn al zo duur....

Nicole

shaolanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 18:36

Heidi2 schreef:
Shaolanneke, bitloos starten kan nuook hoor. Wel even met veeartsenverklaring vrijstelling aanvragen. Lees terug daar staat het allemaal.

Maar waarom zou mijn veearts een verklaring geven, er is geen medische aanleiding voor dat ik bitloos wil starten.

geluksvogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 22:02

hoe zit het eigenlijk met de spullen van Emiel Voest? ik rijd al jaren met een leren bitje maar zijn spullen zijn verboden op wedstrijden. nu snap ik best dat je op een schapenvachtje niet een proef mag rijden maar waarom niet met een leren bit? dat toch ook een bit?

veder hoe ver is het met de wedstrijd? ik ben op vakantie geweest dus weer niet hoe het hier is gegaan. is er al iets bekend? Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 22:23

In artikel 144 van het reglement staat dat de stang en trens van metaal moeten zijn of van onbuigzaam plastic en mogen omwikkeld zijn met rubber (flexibele rubber bitten zijn niet toegestaan).
Over een leren bit heb ik zo 123 niks kunnen vinden. Behalve dat hier dus staat "van metaal of onbuigzaam plastic".
Opmerkelijk - vind ik - dat een tonglepel weer wèl is toegestaan tot de Z1-dressuur.

Wedstrijdnieuws: geen.
Als je even terugbladert in dit topic, zie je dat ik aangegeven heb dat de mensen zich toch echt moeten gaan aanmelden (middels het aanmeldingsformulier op www.bitloosdressuur.tk). Want pas wanneer we voldoende aanmeldingen hebben, gaan we actief een locatie regelen, datum plannen etc etc..

Heidi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 09:05

Jaja, da'zeker waar over die spullen van Emiel. Als mensen geheel bitloos niet zien zitten is eigenlijk dat leren bitje een super vervanging. Mocht het geheel bitloos niet meer echt lukken (wat ik niet denk) dan wilde ik toch daarop over stappen. Goed dat je erover begint, was het eigenlijk alweer een beetje vergeten.
Vind het een super tussenoplossing. Mensen hebben het idee nog wat te zeggen te hebben, want daar komt het vaak op neer he. Maar het is is wel heel zacht voor het paard.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 09:09

Ik heb er nog 1 liggen, 1 keer gebruikt, hint, hint...

Heidi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 11:53

Hihi ja speedster hint begrepen hoor . Maar ik rijd nu nog steeds bitloos en dat bevalt me uitstekend.
Zaterdag heb trouwens weer wedstrijd in Eext. Zullen jullie duimen?

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 11:57

tuurlijk!

geluksvogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 13:47

Heidi2 schreef:
Jaja, da'zeker waar over die spullen van Emiel. Als mensen geheel bitloos niet zien zitten is eigenlijk dat leren bitje een super vervanging. Mocht het geheel bitloos niet meer echt lukken (wat ik niet denk) dan wilde ik toch daarop over stappen. Goed dat je erover begint, was het eigenlijk alweer een beetje vergeten.
Vind het een super tussenoplossing. Mensen hebben het idee nog wat te zeggen te hebben, want daar komt het vaak op neer he. Maar het is is wel heel zacht voor het paard.

idd. als bitloos er niet doorkomt, dan hoop ik wel dat een leren bitje er doorkomt. ik wilde op een ponyclub waar ik zat meedoen met een x een kleine springwedstrijd. dat mocht niet want ik rijd met een leren bitje. als ik mee wilde doen, moest ik voor die wedstrijd maar een gewoon bit er weer in duwen. nou ze konden me wat en nog geen maand later ben ik er weg gegaan! mensen keken me raar aan met mijn freestyle manier en mijn instructice kon mij geen vedere tips geven voor het rijden omdat dressuur en springen toch niet mijn ding waren en ze niet op freestyle manier les gaf. ik moest me maar aanpassen. dus ben ik weggegaan en ik heb er nooit spijt van gehad. al dat getrek bij springen.. Misselijk ik werd er niet goed van. en het commentaar dat ze soms gaven bij dressuur en springen.. geef mij maar mijn freestyle spullen en ik red me wel Haha!

zoals je al zegt heidie2 ''Mensen hebben het idee nog wat te zeggen te hebben, want daar komt het vaak op neer he.'' mensen vinden het een eng idee dat paarden niks meer in de mond hebben. een bit is dus eigenlijk een reddingsmiddel. nou zeg ik ook niet dat ik volledig bitloos rijd maar anders wel met een leren bit. zoals woensdag: ik ging een buitenritje maken en had dat eigenlijk al tijden niet gedaan. ook was er veel vrachtverkeer en ik had al een tijdje niet gereden en ook niet bitloos. daarom heb ik gereden met mijn leren bitje en het ging super goed. ik heb gewoon met losse teugel gereden en niks aan het handje. over 9 dagen ga ik op vakantie met mijn paardje naar de veluwe en ik ben nu bezig met weer wat meer bitloos te rijden. dus daar neem ik mijn bitloze hoofdstel mee maar ook mijn leren bitje. een leren bitje vind ik toch ook heel vriendelijk Lachen ik rijd niet 100% bitloos. ik wissel lekker af en dan gaat me tot nu toe prima. laatst heb ik met mijn paardje gesprongen op de schapenbarebackpad van Emiel Voest en bitloos hoofdstel. dat was echt heel gaaf en dat gaf ook een super gevoel. als ik dan een week later een keertje rij met leren bitje en ze loopt super aan de teugel en is helemaal dressuurmatig bezig, dan ben ik ook super trots op mijn paardje. zo gaat het er bij mij aan toe met rijden Knipoog

ik hoop echt voor mensen die serieus bitloos wedstrijden willen rijden, dat bitloos wordt toegestaan. ik weet niet of ik dan wedstrijden ga rijden. ik heb het nooit gedaan en heb er eigenlijk ook geen behoefte aan maar ik wil andere mensen wel de mogelijkheid geven wedstrijden te rijden Lachen

succes met je wedstrijd heidi. ik hoop dat het goed gaat! Haha!

kellybelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 15:20

kellybelly schreef:
Jovarna schreef:
- BELANGRIJK! - - AANMELDEN -

Gedurende het verloop van dit topic hebben diverse mensen laten weten dat ze mee wilden doen aan de bitloos dressuurwedstrijd en/of aan een clinic/workshop.
Samen met belangstellenden per pb en mail kwamen we op een aantal van 52 deelnemers. Dat zag er dus hartstikke positief uit!

Toen we vorige week hier - en per pb en mail - melding maakten dat onze website www.bitloosdressuur.tk klaar en online is, hebben we tevens vermeld dat er op de website het aanmeldingsformulier te vinden is. En dat iedereen zich nu dus daadwerkelijk kan gaan aanmelden, zowel voor de dressuurwedstrijd als voor de clinics/workshops.

Het wachten is nu nog steeds op jullie daadwerkelijk aanmeldingen! Dit zijn er momenteel namelijk veel minder dan 52...!

Wanneer het aantal deelnemers zo laag blijft, zullen we 'straks' moeten besluiten dat de bitloos dressuurdag niet door kan gaan. En dat zou toch jammer zijn!

Dus mensen, ga naar de website www.bitloosdressuur.tk , ga naar het aanmeldingsformulier, vul deze in en verzend 'm!
Voor degene die geen tk-sites kunnen openen, is dit de directe link: http://www.arabel.mysites.nl .

Tevens het verzoek om vooral ook de pagina 'Actief meedoen' te lezen. We hebben - naast deelnemers - ook nog steeds sponsoren, standhouders, juryleden, demogevers en vrijwilligers nodig.

Ik wil me graag aanmelden, maar ik wacht het nog af, omdat ik nú al voor volgend jaar het niveau aan moet geven waarop ik wil starten. Waar ik dan sta, dat weet ik nu gewoon nog niet. Nu kan ik me wel gewoon voor B opgeven, maar julllie wilden juist ook L of meer heb ik begrepen. Ik weet niet of ik daar dan wel klaar voor ben!

Daarnaast vind ik het ook al te vroeg om aan te geven met welke optoming ik wil starten. Ik rij op het moment met touwhalster, maar misschien dat ik ook wel op een bitloos hoofdstel overga, en welke dat weet ik ook nog niet. Dus dat zijn zo mijn overdenkingen. Zeggen jullie mij maar of ik later nog wijzigen aan mag brengen en me nu evengoed al opgeef of in een keer goed, maar dan later......

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 22:49

Ik zou me gewoon aanmelden en even een pb-tje richting Jovarna sturen met evt. opmerkingen, zij gaat over de inschrijvingen.

Heidi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 10:51

boehoe!
Hij was kreupel!
Onverichter zaken terug gekeerd.
Hij liep buiten dat wel heerlijk relaxed door zijn lijf helaas. Maar goed daar hadden we lekker niks aan.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 11:18

Huilen Ach gut

geluksvogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 13:06

wat jammer heidi2 Ach gut hoe kan dat nou opeens? Scheve mond

Heidi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 14:33

Ik heb geen idee, maandag komt de hoefverzorger langs. Heb het vermoeden dat zijn steunsels een kein beetje in de weg zitten. En aangezien mijn paard gelukkig bij het minste of geringste "aan de bel trekt" kun je al snel zien of er iets mis is.
Hij is pas een jaar ijzerloos he dus er gebeurt nog van alles in die voeten.
Is ook iets dat ik goed in de gaten moet houden omdat die zulke enorme grote platpoten heb hihi.
En misschien heeft ie zich heel simpel gewoon bezeerd met gek doen kan net zo goed dat ie morgen weer het ventje is.
Maar was wel jammer want we hadden er allebei erg veel zin in. Hij kikt altijd op die aandacht erg leuk om te zien.
En weer een belangstellende voor het bitloos rijden. Ze vond het hoofdstel erg vriendelijk en mooi eruit zien. Dus geheel vruchteloos was het niet.

loverani

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 23:36

ik doe mee!
ben heel erg voor bitloos rijden , rijd nu wel wedstrijd helaas met bit maar ik vind dat daar verandering in moet komen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 00:10

loverani schreef:
ik doe mee!
ben heel erg voor bitloos rijden , rijd nu wel wedstrijd helaas met bit maar ik vind dat daar verandering in moet komen Lachen

Top!
Op www.bitloosdressuur.tk vind je het aanmeldingsformulier! Knipoog

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 08:43

Jongens, ik heb net op het forum van Nevzorov de vrijheid genomen om dit topic te melden. Mocht je niet weten wie dit is dan moet je even kijken, googelen kan ook, in Amzaone.
Deze man rijdt HOGE SCHOOL zonder bit.
Omdat in hun land er veel exessen zijn met bitten is hij met zijn vrouw Lidia een actie gestart tegen het bit.

Omdat nu Amzaone een artikel gewijd heeft aan deze man, geillustreerd met de foto's van zijn vrouw (Kunst plaatjes, hangen mooi aan de muur) zal dit artikel zeker bijdragen.

Dus stop gerust met de discussie welk niveau je wel of niet kan halen. Op die manier heb ik de vrijheid genomen deze FANTASTISCHE actie internationaal te maken.

Graag nodig ik jullie uit om eens een kijkje te nemen op zijn forum. Smullen, en het onmogelijke blijkt mogelijk jongens.
Laten we de handen ineen slaan en het gewoon proberen, Jovarna en Speedster, jullie hebben alvast groot respect in Rusland.

Hou vol ! We komen er wel. Geef mensen de keus, dat willen de Nederlanders immers graag.

Er gaat iets gebeuren in ons land, en het gaat ineens heel snel.
Wie weet moete we vragen of Nevzorov aan het einde van de bitloze wedstrijden een show te geven ofzo, dat trekt mensen !!!

(sorry, ik denk hardop)

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 09:03

De website van Alexander Nevzorov is hier wel bekend en ook al vaker langsgekomen als ik het goed heb maar het forum kon ik nog niet.
Om het even wat makkelijker te maken voor de mensen die het niet kunnen vinden hier de link naar het forum: http://www.haute-ecole.ru/forum/index.p ... 1e06c57eed
Paardentango, wat is Amzaone? Of bedoel je daar gewoon het tijdschrift Amazone mee?

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 09:43

mag ik eens zo vrij zijn om te vragen wat jullie allemaal verstaan onder bitloos rijden. Is dat elke optoming zonder bit? bv hackmore, touwhalster e.d.? Waar ligt voor jullie met de wedstrijden de grens? De knhs heeft bv ook een bepaalde grens mbt bitten waarmee mag worden gestart. Vroeg me af of jullie dit ook gaan doen mbt de optoming.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 10:59

@Paardentango:
Bedankt voor het melden op het forum van Nevzorov!
En wat een "toeval" (het heeft zo moeten zijn Knipoog ) dat het artikel juist nu in de Amazone is geplaatst!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 11:47

Wat wij verstaan onder bitloos rijden en waar voor ons de grens ligt m.b.t. bitloze optomingen.

Er is een diversiteit aan bitloze optomingen en we hebben ze niet stuk voor stuk bekeken en beoordeeld. Ik vind ook niet dat het aan Speedster en mij is om dit met z'n tweeën te beoordelen en vast te stellen.
Voor ons is wel duidelijk dat we naar de diverse bitloze optomingen moeten kijken, qua inwerking en paardvriendelijkheid.

We zijn aan het overwegen om het volgende te doen:

Tijdens de bitloos dressuurwedstrijd kunnen de deelnemers een proef rijden met de optoming waar zij gewoonlijk ook mee rijden. We gaan hier dus geen 'voor-selectie' in maken en we zullen dus dressuurproeven te zien krijgen met diverse soorten optomingen.
Vóór de wedstrijd wordt de jury geïnformeerd over welke soorten optomingen gebruikt worden, dus het type, het gebruik, de inwerking, het materiaal enz..
We geven de jury de "opdracht" om ook specifiek op de optoming te letten.
Ná de wedstrijd gaan we met de jury evalueren hoe ze er naar hebben gekeken, wat hen opviel (qua rijstijl, hulpen, hoe loopt/reageert het paard, ontspanning, harmonie e.d.), welke optoming zij als vriendelijk of juist niet vriendelijk hebben beoordeeld, welk systeem het prettigst is om naar te kijken vanuit publiek standpunt, welke systeem de voorkeur heeft van de jury, etc. En dan tevens de vraag of bitloos dressuur op een gelijkwaardige manier te beoordelen is voor de jury, of daar nu echt verschil in zit.
Alle bevindingen gaan we verzamelen en evalueren.

Deze "opdracht" zouden we eveneens aan een paar andere mensen kunnen geven die alle proeven gaan bekijken, zodat we nog meer input en een breder draagvlak hebben.

Let wel: bovenstaand ligt nog niet vast, maar we overwegen het sterk om het op deze manier te doen. Dan hebben we een veel betere onderbouwing dan wanneer wij met z'n tweeën (op basis waarvan?) gaan vaststellen welke optoming wel mag en welke niet.

geluksvogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 12:26

als ik meedoe naar een B proef, moet mijn paardje dan ook nagevelijk zijn? en wat moet je in zo´n proef allemaal kunnen. ik heb daar namelijk geen idee van