Wedstrijden kletstopic 2024

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Deempjexxx

Re: Wedstrijden kletstopic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 11:55

Mwm

Het laatste stukje verwoord je eigenlijk goed :')
Ik kan je best een filmpje sturen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 11:57

Niet vreemd hoor, want rechts is dan zijn goede galop. Dat verandert niet omdat je linksom rijdt, want in contra blijft hetzelfde been het binnenachterbeen qua beenzetting en de stelling en buiging is ook gewoon zijn makkelijke kant op.
En weet je wat het leuke is? Dan heb je hem rechter en wisselt ineens welke kant makkelijker is :') en werkt wat je normaal deed dus jiet meer.

Filmpje mag altijd als je dat wilt. Ik vind het leuk := help veel vriendinnen ook zo haha

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 12:00

Een filmpje helpt altijd wel inderdaad.

Als hij met contrastelling eruit valt, moet je dus net wat meer doseren. Wel een beetje vragen zodat hij rechter wordt, maar niet zoveel dat hij het niet meer aan kan. Hij mag het moeilijk vinden, zijn lichaam heeft natuurlijk ook tijd nodig om het te verwerken.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 12:08

En zo te lezen valt er ook winst te behalen juist op de makkelijke kant. Ook daar echt contact op beide teugels krijgen en beide achterbenen echt recht eronder.
Met die contra stelling heb je wel de kans dat je te veel gaat verkorten ipv verlengen. Je wilt eigenlijk vooral voorkomen dat hij zelf met stelling loopt, dus niet echt contra stelling denken, maar meer geen stelling en contact op beide handen krijgen.
Want eigenlijk wil je het linkerachterbeen onder de massa krijgen ipv ernaast. Dus de rechterschouder van de kant af. Hij is dan sterker in die rechter teugel, omdat hij met linksachter zijn hele gewicht naar rechtsvoor gooit. Dus de schoudervoor is heel goed, maar dan zonder stelling en echt opletten dat hij niet wegloopt over die schouder. En ja, dat is heel erg moeilijk in galop.

Maar dat is waar filmpje handig is :') om te kijken of het beeld wat ik maak wel klopt haha

Deempjexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 12:47

Ik zal jullie even een filmpje sturen privé, ik stuur er dan 2.
Want eentje zie je het wel heel erg op (slechte dag) en de andere is al wat beter.
Ik ga even wat opzoeken, jullie horen zo van mij :o

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 13:37

daffodil schreef:
Gefeliciteerd MwM!

Ik zag een hele knappe haf met mooie punten en een zwarte parel en nog heeeeeel veel meer maar ik heb het echt stikdruk op het moment.

Ik was vorige week weer begonnen maar was zaterdag direct klaar omdat mijn zadel finaal afgekeurd werd terwijl ik nietsvermoedend aan de aanwezige zadelmaker vroeg of ze even kon kijken of er iets aangedraaid moest worden omdat ik er een piep/kraak in had. Forse scheur in kopijzer die nu wel gelast wordt maar ik ga toch maar op pad voor een nieuwe vrees ik.

Meer inhoudelijk kom ik weer in de lucht eind van de week, dan zijn de BTW toestanden afgelopen hier!

Aah nee wat balen!! Dat wordt inderdaad opzoek naar een ander zadel... kan je geen 2e hands zadel voor de tussentijd aanschaffen? Lijkt mij eigenlijk wat slimmer dan dit zadel laten lassen. Blijft toch scheef/zwakpunt

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 15:18

Balen Daffodil! Hopelijk snel een nieuwe..

Voor jou ook balen MwM! Altijd vervelend als je lijf niet mee wil.. Ik heb er ook al n weekje niet opgezeten ivm rugklachten. Hopelijk snel weer wat beter!

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 19:21

Zo ik heb een uitgebreide mail aan Ninon Schutte gestuurd in de hoop dat zij aan de hand van het serienummer kan herleiden welk zadel en welke maat dit is. Dan kan ik idd een tweedehands aanschaffen die Willem dan weer passend kan maken. Dat scheelt ongeveer de helft met een nieuwe, das wel echt serieus geld. Niet dat ik het er niet voor over heb maar een nieuwe kost me 4 maanden wachttijd vrees ik.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 21:51

Deempjexxx schreef:
Bedankt bowo en mywishmax.

Probeer het zo min mogelijk aan de voorkant te doen.
Hij valt vooral op zijn buitenschouder en doet daarbij zijn kont naar binnen.
Buitenteugel is strak binnenteugel komt los.
Contra doet hij gemakkelijker linksom als op zijn ‘goede kant’
Beetje vreemd maar ik denk omdat ik dan onbewust meer op mijn buitenteugel rij ipv binnenteugel.
Als ik hem wat contrastelling vraag dan valt hij vrijwel ook altijd terug uit galop, dan word hij natuurlijk rechter en dat vind hij moeilijk.

Meer met je beenrijden,
Ik heb ook zo’n paard. Enorm scheef, rechtsgebogen, denderd door de linker schouder heen (en hij heeft flinke schouders), rechtsachter zet hij ernaast en is ook nog eens wat sterker op rechts . Ja snap je het nog :+ Begrenzen met me linkerteugel werkt nog niet helemaal, een zweepje tegen zijn schouder raakt hij beledigd van. Maar wat wel werkt voor nu, in dit stadium van scheefheid is balanceren van de schouders. Ik hou me linkerbeen iets naar voren om hem met mijn linkerteugel en linkerbeen (linkerknie) moet ik het eigenlijk meer noemen hem te begrenzen. Valt hij over links, linkerteugel en linkerbeen/knie, dan komt het stukje rechterbeen die op de singel zijn rechterachterbeen eronder vraagt. Dit blijven herhalen. Uiteindelijk is de clue natuurlijk de buitenbeen op de normale plaats houden. Maar in dit stadium ben ik daar OK mee. Voor linksom geldt linkerbeen iets naar voren en rechterbeen iets achter de singel om uitzwaaien tegen te gaan.

Ps dit geldt alleen voor dit stadium van scheefheid. En voor een linksgebogen paard geldt dit andersom. Oja en voorwaartsiteit is ook wel handig

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 00:12

Hieperdi schreef:
Deempjexxx schreef:
Bedankt bowo en mywishmax.

Probeer het zo min mogelijk aan de voorkant te doen.
Hij valt vooral op zijn buitenschouder en doet daarbij zijn kont naar binnen.
Buitenteugel is strak binnenteugel komt los.
Contra doet hij gemakkelijker linksom als op zijn ‘goede kant’
Beetje vreemd maar ik denk omdat ik dan onbewust meer op mijn buitenteugel rij ipv binnenteugel.
Als ik hem wat contrastelling vraag dan valt hij vrijwel ook altijd terug uit galop, dan word hij natuurlijk rechter en dat vind hij moeilijk.

Meer met je beenrijden,
Ik heb ook zo’n paard. Enorm scheef, rechtsgebogen, denderd door de linker schouder heen (en hij heeft flinke schouders), rechtsachter zet hij ernaast en is ook nog eens wat sterker op rechts . Ja snap je het nog :+ Begrenzen met me linkerteugel werkt nog niet helemaal, een zweepje tegen zijn schouder raakt hij beledigd van. Maar wat wel werkt voor nu, in dit stadium van scheefheid is balanceren van de schouders. Ik hou me linkerbeen iets naar voren om hem met mijn linkerteugel en linkerbeen (linkerknie) moet ik het eigenlijk meer noemen hem te begrenzen. Valt hij over links, linkerteugel en linkerbeen/knie, dan komt het stukje rechterbeen die op de singel zijn rechterachterbeen eronder vraagt. Dit blijven herhalen. Uiteindelijk is de clue natuurlijk de buitenbeen op de normale plaats houden. Maar in dit stadium ben ik daar OK mee. Voor linksom geldt linkerbeen iets naar voren en rechterbeen iets achter de singel om uitzwaaien tegen te gaan.

Ps dit geldt alleen voor dit stadium van scheefheid. En voor een linksgebogen paard geldt dit andersom. Oja en voorwaartsiteit is ook wel handig

Dit klopt zeker daar niet van. Maar tis allemaal leuk totdat je een paard hebt welke van nature al veel te voorwaarts is :')

Die zul je toch echt eerst scheef(jes) aan het werk/geconcentreerd moeten krijgen om hem uiteindelijk recht te maken. (Uhum mijne dus _O- )

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 06:06

Mijn paard is ook erg voorwaarts en zelfs momenten dat hij te hard gaat. Daar ben ik mij bewust van. Het is maar net op welk stuk je wilt doelen. De ene keer pak ik het rechtrichten wat meer mee, de andere keer tempocontrole. Rome is ook niet in één dag gebouwd. Het is een proces wat je niet even met 1 keer rijden helemaal perfect hebt.

DemiSisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 20:43

Vraagje :) Zondag heb ik een proefgerichte dressuurclinic. Hierbij hoef ik niet in wedstrijdoutfit te verschijnen, maar wel netjes. Nu hoor ik de ene zeggen dat je geen witte broek aan hoeft en een ander zegt juist van wel. Wat houden jullie een beetje aan als richtlijn voor zo'n dressuurclinic?

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 20:53

Ik doe meestal witte broek en wedstrijdshirtje of nette trui of vest. En dan wel wit dekje of bijpassend bij m'n bovenkleding.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 21:57

Ik deed in het begin wel vaak witte rijbroek aan en dan een net/wedstrijdshirt maar nu ik er al wat meer heb gereden “gewoon” een setje

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 22:52

vaak als je je helemaal aankleed alsof het een echte wedstrijd is, rij je toch anders (tenminste dat hoor ik mensen vaak zeggen) dus zou ik dat doen, maar iig witte rijbroek en net shirt idd

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 10:32

Het voordeel van een witte broek is dat je goed te zien bent. Dus ga vooral niet in het zwart/donkerblauw of iets dergelijks want zeker in een wat donkere binnenhal valt het dan soms niet mee om je goed te kunnen zien.

Ik geef er ook weer eentje in februari. Tijd geleden maar ik had er zowaar weer een keer zin in. Krijg er altijd heel veel energie van om mensen ter voorbereiding op hun wedstrijd te helpen. Het zijn soms maar zulke kleine dingen die mega veel verschil in een proef kunnen maken.

Oh en gisteren met mijn gemaakte zadel gereden en ik heb gewoon mijn paard weer terug. Om heel eerlijk te zijn, vrees ik dat mijn zadel al enige tijd niet goed was en ze heeft gewoon doorgelopen. Ik denk ook dat dit mijn val in augustus veroorzaakt heeft, het hielp in ieder geval niet mee.......

DemiSisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 10:59

Bedankt voor jullie reacties! Helemaal in wedstrijdoutfit ga ik denk ik niet doen, ik heb ook alleen een wedstrijdshirt met korte mouwen. Dus denk dat ik morgen even naar de epplejeck rij en een leuk trainingsshirt ga zoeken daar. Wil eigenlijk liever geen wit dekje gebruiken zondag, denk of zwart, blauw of groen. Als ik daaruit ben kies ik wel een leuk shirt in een bijpassende kleur :+ En dan sowieso wel m'n witte rijbroek inderdaad!

Bentuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 11:35

DemiSisa schreef:
Bedankt voor jullie reacties! Helemaal in wedstrijdoutfit ga ik denk ik niet doen, ik heb ook alleen een wedstrijdshirt met korte mouwen. Dus denk dat ik morgen even naar de epplejeck rij en een leuk trainingsshirt ga zoeken daar. Wil eigenlijk liever geen wit dekje gebruiken zondag, denk of zwart, blauw of groen. Als ik daaruit ben kies ik wel een leuk shirt in een bijpassende kleur :+ En dan sowieso wel m'n witte rijbroek inderdaad!

ja dan zie je er toch helemaal leuk en netjes uit! zou wel ook je witte handschoenen aandoen. dat maakt de look helemaal compleet met je witte rijbroek :)

DemiSisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 11:38

Ik draag nooit witte handschoenen eigenlijk, heb ze geloof ik ook niet eens meer. Dus worden wel gewoon m'n eigen blauwe handschoenen :)

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 13:17

DemiSisa schreef:

Persoonlijk vind ik een witte broek, met een zwart dekje altijd erg netjes staan.
En dan past elk trainingsshirt!
Al ga ik zelf toch ook altijd voor zwart :+

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 14:05

Bentuh schreef:
DemiSisa schreef:

ja dan zie je er toch helemaal leuk en netjes uit! zou wel ook je witte handschoenen aandoen. dat maakt de look helemaal compleet met je witte rijbroek :)

Witte handsschoenen zou ik persoonlijk dan weer niet doen. Al is dat voor een clinic nog niet zo erg omdat het dan eigenlijk training is, maar dan is elke kleine beweging die je met je handen maakt heel zichtbaar.

DemiSisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 19:37

Het wordt een witte broek met donkergroene baselayer die hopelijk gaat passen bij mijn donkergroene kentucky dekje :D

Bedankt voor het advies allemaal. :D En heel veel succes aan degene die dit weekend op pad gaan!

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 20:51

Lijkt me hartstikke netjes DemiSisa :j en veel plezier!

Wij gaan zondag weer een keer op pad. Lekker bij de eigen vereniging :Y) Ik heb geen verwachtingen want het is alweer een tijdje geleden dat we weg zijn geweest.

Vandaag een fijne les gereden, morgen alleen even een beetje los werken en dan zondagmiddag op pad

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 11:25

Succes voor gene die op pad gaan dit weekend! :D

Ik had mij in een opwelling ook ingeschreven voor eentje in maart. Maar niet aan gedacht dat ik die week helemaal niet kan rijden :') Dus die moeten we maar weer cancelen. Daarna ga ik lekker op vakantie dus onze start in het L2 wordt echt het outdoor seizoen _O-

amorthistT

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 12:12

Succes iedereen dit weekend! Ik ga ook maar weer eens iets inschrijven