[HK] Je B-debuut in 2018 of rustig verder in de B?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lindamusters

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 09:02

Fleury schreef:
Josien_ schreef:
Ik woon trouwens ook in Brabant, maar dan omgeving Eindhoven.

Dan kom ik jou misschien nog wel een keertje tegen! Mijn komende wedstrijd is in Heeze! (Meulendijks)

Crossen lijkt mij erg leuk! Op buitenrit is Vera ook altijd wel in voor een sprongetje over takken en boomstammetjes maar ze kan ook wel heel erg enthousiast worden :D

Angst is een vervelend iets! Bij springen kan ik ook soms wel wat onzeker zijn als ik een afstand niet goed zie maar nu spring ik ook niet meer zo veel als eerst en dat scheelt ook heel erg.

Ik heb het geluk dat iemand mij zo nu en dan wil brengen op wedstrijd! Alleen nu heb ik het probleem dat Vera er eerst heel goed op liep ondanks dat ze het heel spannend vond maar nu we wat vaker gaan ze bedacht heeft dat het misschien toch niet zo leuk is -O- Hebben jullie dat ook wel eens gehad en hoe hebben jullie dat toen opgelost? Ik weet niet zo goed of het nu niet zeuren gewoon erop en gaan is of juist oefenen, oefenen oefenen geruststellen en dat ze leert dat het niet spannend hoeft te zijn.

Irocco weigerde de trailer op te gaan, en we hebben verschillende dingen geprobeerd. Boos worden en er met een longeerlijn / bezem achter zitten werkte averechts, zodra iemand achter hem gaat staan gaat ie zonder pardon in zn achteruit! Uiteindelijk hebben we een bak met voer weggehangen, en heel veel geoefend, maar oprecht misschien wel 1000 keer! En dus elke keer als hij op de trailer staat krijgt hij een beloning van brokjes snoepjes en wortels die in de bak klaarliggen!

xVera94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 09:17

Goedemorgen allemaal! Wat een witte wonderwereld is het. Zolang het maar zsm lente wordt :+

@ Josien; Oh nog al een brabander! Leuk dat je iedere week springles volgt! Dan komt er toch wat routine in. En een lekkere afwisseling :) Ik vind het heel lastig met wanneer je iets met B rijbewijs mag rijden, want dat zou voor mij ook wel een uitkomst zijn. Ik ben niet goed met examen-momenten (lichtjes uitgedrukt) :')

@ Aniek_joefy; haha wie weet kunnen we gewoon een startlijst B-paarden vullen met mensen uit dit topic :D Fijn dat er goede stukken tussen zaten!

@ DexCense; Haha je ziet het plezier op de foto, leuk! Ach, hier was zelfs de binnenbaan vrij hard op sommige plekken. En in de longeerbaan (binnen in het zelfde gebouw als de binnenbak) lag zelfs een laag ijs :Y)

@ GA: vervelend dat ze weer meer hoest. Hopelijk is het weer snel weer beter! Aah jij hebt ook een voetballer :D

@ Lindamusters; Oh wat leuk! Dan komen we elkaar in de toekomst misschien tegen, haha. Ik merk dat de meesten in dit topic paarden hebben die heel actief worden als ze heet zijn. Ik heb zo'n omgekeerde druif :Y) Als hij op scherp staat, sluit hij zich af van mijn hulpen en komt de buitenwereld extra binnen lijkt het. Een echte binnenvetter. Hij gaat dan heel groot en traag lopen in plaats van vooruit, dus hier komt de activiteit juist met de ontspanning :+

@ Sivanna; Oh stoer dat jij ook een crosses hebt gedaan! Fijn dat het een positieve ervaring was!

@ Gea; Haha inderdaad een eindje verder, Drente-Brabant. De posts gaan inderdaad snel.

@ Fleury; Haha ik moet altijd even 3x kijken als ik ineens mijn naam zie staan in jouw post :') Vervelend dat ze er nu niet meer op wil. Ik heb geen tips, Jippie heeft bij mij 1x op een vrachtwagentje gestaan en dat was toen ik hem ook ging halen. En dat ging eigenlijk boven verwachting soepel.

----
Ik heb gisteren weer gelest. Een keertje balkjes gelopen. Een echte speelles volgens instructrice, maar voor mij weer leerzaam! Alleen niet heel veel kunnen doen, want ik merkte dat mijn eten niet goed was gevallen.

Ik loop er al jaren af en aan tegenaan. Vooral in de winter kan ik af en toe ineens niet lekker worden. Maar ik moet wel eten, want ik ben een echte flauwvaller die anders gewoon van d'r paard af dondert. Ik eet 1,5-2 uur voordat ik les hebben een kleine portie (minder dan ik op zou kunnen).

Hebben jullie dat probleem ook? Wat eten jullie wel/niet voor het rijden?

Sivanna

Re: [HK] Je B-debuut in 2018 of rustig verder in de B?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 09:36

@lootje1991 oeh, je kast zelf maken? Creatief! Fijn dat ze rustiger is geworden na de verhuizing!

@Fleury Oei, zelf nooit gehad dat een paard opeens niet meer de trailer opliep. Misschien een kwestie van veel oefenen en elke goede stap (letterlijk en figuurlijk) belonen?

@xVera94 Hier nauwelijks wit te zien xD Ik krijg vaak last van een steek wanneer ik 's avonds na het eten ga rijden. Als ik rond de 2 uur tussen het eten en het rijden heb dan gaat het wel, maar anders krijg ik een flinke steek in mijn zij. S middags na de lunch valt het vaak wel mee. Maar een koekje eten voordat ik opstap gaat altijd wel goed. Dus dan kies ik liever voor eerst een koekje tegen de begin honger en dan na het rijden meer eten.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 10:08

xVera94, ik heb er ook last van. Eigenlijk niet kunnen eten van te voren, maar wel moeten eten omdat ik er ook van flauw val. Vooral 's avonds is het lastig, als ik rond etenstijd les heb of vlak daarna. Ik probeer dan ruim daarvoor gewoon goed te eten en 2 uur van te voren iets kleins als yoghurt of 1 boterham.

Qua trailerladen heb ik verschillende ervaringen. Het belangrijkste is er achter komen waarom ze niet willen, want daar hangt de manier wel vanaf. Huidige paard wilde er een tijdje niet zo fijn op, maar was niet bang. Daar ben ik een keer boos op geworden en heeft een tik met de zweep gehad en sindsdien loopt ze er weer braaf op. Longeerlijnen vind ik doodeng als die achterlangs gaan, heb er paarden door achterover zien slaan. Vorige paard ging er altijd goed op, tot we nieuwe trailer hadden, toen werd het steeds slechter. Hij was echt bang en nadat we een uur bezig waren geweest en hem er zeiknat opkregen op een manier die moeder en ik niet prettig vonden hebben we hulp van 2 moons ingeroepen. Dat was een sessie van een paar uur, maar daarna ging hij 9 van de 10 keer redelijk makkelijk. Bij hem gebruikten we wel longeerlijnen, maar als afscheiding dus gewoon recht naar achteren. Na die sessie was het voldoende om als hij 1 keer weigerde 1 lijn aan de trailer vast te maken en op de grond te leggen. :')

EDIT: Wij hebben trouwens altijd wat lekkers in de trailer. Ook met de paarden vroeger die wel goed gingen, zit gewoon in het systeem haha.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 10:36

Vera lastig dat eten. Ik kan ook niet zonder eten en zorg dat ik iets van crackers gegeten heb.

Fleur lastig als ze niet laden. Wat gaat er precies niet en wat heb je al geprobeerd? Die van mij was altijd super makkelijk, die kan ik in mijn eentje laden. Hij had alleen altijd hooi nodig op de wagen, anders werd hij onderweg zenuwachtig.
De fries is een stuk lastiger. Ze loopt zo met me mee, maar als je niet uitkijkt, loopt ze er weer met zo vlug vanaf. Wij gebruiken een platte kom met brokjes. Ze is dan druk bezig met de brokken en let niet op de achterstang. Met het afladen gaat het hetzelfde. Ik heb bij haar het idee dat ze het vooral eng vindt dat ze niks kan zien. Boos worden en longeerlijnen enzo zouden bij haar averechts werken. Ik hoop dat het straks vanzelf beter wordt als we vaker gaan.

Fleury

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 11:12

Gea_thora: Ze wil niet meer goed de trailer op, ze is nog niet zo vaak mee geweest, liep er de keren dat we gingen goed op maar vond het dan wel heel spannend maar ze deed het braaf. Toen was er een lichte twijfeling en nu wordt dat steeds wat meer.

xvera94: Leuke naam ook ;)
Maar wat betreft het eten ken ik het probleem maar dan voor mijn hardlooptrainingen. Die heb ik om 7 uur en ik ben vaak om 6 uur thuis van mijn werk dus dat is erg krap. En ik ben inderdaad ook iemand die echt moet eten anders kom ik al helemaal niet vooruit.
Wat je kunt doen is bijvoorbeeld een boterham of peperkoek eten van te voren en daarna je warme maaltijd. Met hardlopen eet ik nu gewoon een maaltijd en daarna probeer ik nog even 30 min te rusten zodat het goed kan zakken. Meestal gaat het goed en soms niet :D Heb het maar geaccepteerd, kan moeilijk niet eten.

Hier is het ook wel mooi wit maar zal wel weer snel weg zijn, de dooi gaat beginnen, zo eens kijken of ik nog heel snel ergens kan schaatsen.

Mywishmax: Ik heb het idee dat ze het allemaal best spannend vindt op de trailer en dat ze gewoon heel braaf is door mee te lopen maar dat we alles misschien wat te snel hebben gedaan, klep dicht en gaan want ze was zo braaf. Maar goed dat weet ik niet zeker natuurlijk. Ik weet alleen dat ze altijd loopt te snuiven in de trailer en niet heel relaxed is. Ze is nu bijna 16 maar was eigenlijk nog nooit met de trailer geweest en nu 3 keer in redelijk korte tijd.
Ik ga nu iig het oefenen oefenen oefenen manier proberen en kijken of ze wat relaxter wordt. Woensdag met iemand samen gedaan en vandaag met die tips aan de slag. Wat zijn eigenlijk moons?

Annetje: Ze loopt met me mee en bij de klep staat ze stil en doet dr hoofd omhoog. In de trailer blijft ze braaf bij me en ze loopt super rustig er weer vanaf. Eerst was het een lichte twijfeling, de keer erop moesten we haar lokken met eten (en toen liep ze er zo op) en de keer daarna was het nog minder (zonder eten). Er is verder niets geks gebeurd tijdens de ritjes.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 12:08

Kan best hoor, per ongeluk te makkelijk over de trailer gedacht doordat ze zo braaf was. :j Kan jammer genoeg gebeuren, maar dan zou ik idd in alle rust oefenen. Bijvoorbeeld laden en voeren en er dan weer af, niet meteen gaan rijden of alleen laden. Ook even er op laten staan. 2moons is iemand die ons kwam helpen met trailerladen. ;) Gedragstrainer https://www.2moons.nl/

Maar goed, dat paard waarbij ze kwam helpen ging er eigenlijk bijna niet meer op en liet zich door paniek tegen muren aan vallen naast de trailer, had halster stuk getrokken. Hij is, toen hij al niet meer durfde ook jammer genoeg wel een keer hardhandig er op gezet door iemand, omdat we echt naar de DA moesten. Hij had moeite met de laadklep die anders was dan bij de oude trailer en het was nogal een dramaqueen die compleet in blinde paniek kon raken als er iets anders dan anders ging.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 12:34

Mag ik mij ook melden voor BB? Of moet ik een ander topic aanmaken?

xVera94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 13:47

Bedankt dat jullie allemaal zo meedenken en jullie ervaringen delen omtrent het eten!! :) Ik heb er echt wisselend "last" van, maar al wel sinds dat ik tiener was. Het lijkt ook in fases te gaan. Iets kan de hele tijd goed gaan en daarna ineens verkeerd vallen. Gisteren had ik bijvoorbeeld salade en die viel verkeerd, terwijl ik dat al weken standaard op vrijdag eet en het vrijwel altijd goed gaat. Ik denk dat ik ga proberen om wat kwark/smoothie (met fruit en kwark) of, als het nog een keer zo koud is, wat brinta te eten. Misschien dat dat beter valt omdat het vloeibaar(der) is, maar er meer voedingsstoffen in zit dan bijvoorbeeld soep. (Anders lig ik alsnog naast mijn paard :') )

@ Fleury; met sporten heb ik het dus ook, maar daar ben ik inmiddels wel goed achter wat ik wel/niet kan hebben. Maar ik sport meestal in de ochtend of middag. In de avond blijft het toch lastiger blijkbaar.
Hier hebben ze op stal van de buitenbak een schaatsbaan gemaakt. Het was er druk met kinderen vanochtend, leuk hoor! Ik heb het maar bij een rondje longeren gehouden, ben niet zo'n schaatsheld :brr:

@ Kabayo; wat mij betreft ben je hier van harte welkom :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 13:57

Dat eet ik vaak idd Vera, zowel de yoghurt als brinta en dat gaat wel. Hoewel dat niet te laat van te voren moet :') Maar uurtje of anderhalf uur gaat goed.

Kabayo, wat mij betreft ben je ook welkom hoor, of je je nu meldt omdat je in de toekomst meteen B wil starten of BB. Wil je lang BB starten of gewoon voor de ervaring?

ninavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 16:01

Vandaag heb ik weer wedstrijd. Ik heb er super veel zin in en mevrouw is al weer helemaal klaar gemaakt! De beentjes heb ik gewassen maar dat heb ik zo snel mogelijk gedaan aan gezien het zo koud is. Ik zal straks wat foto's maken en natuurlijk het resultaat delen. We rijden proef 5.

(en hopelijk zijn we straks B+3 inplaats van B+2)

KirstenHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 16:14

murphypower schreef:
Vandaag heb ik weer wedstrijd. Ik heb er super veel zin in en mevrouw is al weer helemaal klaar gemaakt! De beentjes heb ik gewassen maar dat heb ik zo snel mogelijk gedaan aan gezien het zo koud is. Ik zal straks wat foto's maken en natuurlijk het resultaat delen. We rijden proef 5.

Veel succes! *\o/*
Waarom de keuze om 1 proefje te starten?

ninavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 16:40

KirstenHorse schreef:
murphypower schreef:

Veel succes! *\o/*
Waarom de keuze om 1 proefje te starten?

Het is onderling dus vandaar maar 1 proef.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 16:53

Succes vandaag!

Ik heb net weer gereden, het was eindelijk weer normaal weer. Ik had ook nog toeschouwers, paar duiven die op de bakrand aan het toekijken waren en een fazant in het weiland :D Gelukkig boeit het mijn paard allemaal niks, ze kijkt er even naar omdat ze het leuk vindt en dat is het. Schrikt zelfs niet van een duif die onder haar neus opvliegt en andere vogels die boven ons ruzie in de bomen aan het maken waren haha. Ze heeft me even goed getest in de linkergalop, maar dat was het. Ze liep gewoon netjes, begin even stroef maar uiteindelijk fijn!

ninavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 16:59

Ghostattack schreef:
Succes vandaag!

Ik heb net weer gereden, het was eindelijk weer normaal weer. Ik had ook nog toeschouwers, paar duiven die op de bakrand aan het toekijken waren en een fazant in het weiland :D Gelukkig boeit het mijn paard allemaal niks, ze kijkt er even naar omdat ze het leuk vindt en dat is het. Schrikt zelfs niet van een duif die onder haar neus opvliegt en andere vogels die boven ons ruzie in de bomen aan het maken waren haha. Ze heeft me even goed getest in de linkergalop, maar dat was het. Ze liep gewoon netjes, begin even stroef maar uiteindelijk fijn!

Bedankt! Een lekker nuchter paard zo te horen

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 17:01

Succes!

ninavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 17:10

Dankje! Hoe zit het bij jullie eigenlijk met wedstrijdstress. Ik heb er nooit echt last van, maar sommige mensen op stal ontploffen nog net niet van de stress.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 17:14

Nou.. Nuchter is ze absoluut niet! _O- Alles behalve zelfs. Het is een enorme sensibele stresskip, maar ik heb haar zelf redelijk bomproof gemaakt. Ze springt weg voor een scheve grasspriet of ze draait 180 graden om. Dus nee, niet bepaald nuchter :+

Wedstrijdstress heb ik ook weinig, meer gezonde spanning. Ik ben zelf wel heel nuchter dus kan altijd realistisch en rustig blijven :j

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 17:16

Ik heb wel wedstrijdstress, vooral tijdens het vlechten en spullen pakken. Zodra ik op het paard zit is het weg en bij mij hoort het er wel bij. Houd me scherp. Bij normale wedstrijden wat minder, meer gewoon vlinders/kriebels, maar bij grote wedstrijden tot trillende handen aan toe. :') En nee, dat wordt bij mij niet beter, maar dat geeft niet zolang ik er met rijden geen last van heb.

Ik ben trouwens wel altijd een groot wrak bij de prijsuitreiking, dan ben ik nog vele malen zenuwachtiger. En dat slaat dan weer nergens op

ninavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 17:16

Ghostattack schreef:
Nou.. Nuchter is ze absoluut niet! _O- Alles behalve zelfs. Het is een enorme sensibele stresskip, maar ik heb haar zelf redelijk bomproof gemaakt. Ze springt weg voor een scheve grasspriet of ze draait 180 graden om. Dus nee, niet bepaald nuchter :+

Wedstrijdstress heb ik ook weinig, meer gezonde spanning. Ik ben zelf wel heel nuchter dus kan altijd realistisch en rustig blijven :j

O hahah.

dat heb ik dus ook.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 17:22

MyWishMax schreef:
Dat eet ik vaak idd Vera, zowel de yoghurt als brinta en dat gaat wel. Hoewel dat niet te laat van te voren moet :') Maar uurtje of anderhalf uur gaat goed.

Kabayo, wat mij betreft ben je ook welkom hoor, of je je nu meldt omdat je in de toekomst meteen B wil starten of BB. Wil je lang BB starten of gewoon voor de ervaring?

1 a 2 wedstrijden. Wil dit jaar geen B starten. Paard is nog maar 3

Dan kan ik mij nu denk ik officeel melden. Vandaag beleerd!
Ik heb gereden. Super braaf maar wel bokken naar het been. Iets minder voorwaarts dan gister. Maar ik ben tevreden! Knappe dame
3 foto's komen uit een filmpje en zijn wazig. Filmpje plaats ik maar niet aangezien ze nog niet weet hoe ze zich moet dragen en dan weer in haar houding kruipt.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Leuk uitzicht <3
Afbeelding
Afbeelding
Filmpje aan de longe

Ik ben zó trots :D

Paspoortje
Zilver fan sweltsjes state
Pier x Wikke
Fries
2015, dus 3
Ook beleerd voor de wagen

Doelen : ervaring op doen op vreemd terrein. 2 wedstrijden bekijken klasse BB en dan november de friesian talent cup rijden.
Afbeelding
Afbeelding

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 17:28

3 pas? Dan mag je ook pas BB vanaf oktober he? Net als B.
Wel een hele gave Fries zeg!

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 17:32

MyWishMax schreef:

Jaa maar dat is geen probleem. Heb ook geen haast :)
Dankje!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 17:36

Kabayo schreef:
MyWishMax schreef:

Jaa maar dat is geen probleem. Heb ook geen haast :)
Dankje!

Dan heb je nog lekker de tijd idd! Vind je de BB fijner te rijden? Ik vind vooral de ene proef echt apart met links en rechtsomkeert en alleen lange zijde galop. Maar wel fijn om ervaring op te doen! Ik ben heel benieuwd naar jullie vooruitgang. :D

EDIT: Het was trouwens niet stom bedoeld hoor. Meer als waarschuwing. :=

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 17:45

Weet niet heb nog nooit BB gestart! Het is ook puur voor de kosten hoor. Een dagpas is 20 euro (dus 40 voor 2 keer) en dan moet ik ook nog lid zijn van een vereniging (80 per jaar?)
Kan ik beter lid zijn van het KNHS . Is veel goedkoper :D

Geen probleem hoor! Ik wist het namelijk ook niet :o dan in oktober maar mooi 2 keer ergens rijden