Kur Gal en Rath

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 10:50

muc schreef:
Plagiat im Viereck
22.06.2011 06:00 22.06.2011 06:00
Spott für Dressur-Meister Rath: Seine Kür war geklaut

Eine Dressurkür ist keine Doktorarbeit. Und ein Dressurreiter versichert nicht mit seiner Unterschrift, dass all die hübschen Kringel, die sein Pferd in den Sand malt, ihm selbst eingefallen sind. Deshalb hatte Matthias Rath ebenso wie sein Vater und Trainer Klaus-Martin Rath wohl noch weniger Skrupel als die Politiker zu Guttenberg und Koch-Mehrin, oder andere junge Erfolgsmenschen, sich fremder Ideen zu bedienen, um zu glänzen. Die Kür, mit der Rath auf Millionenhengst Totilas am Wochenende seinen zweiten nationalen Titel holte, enthielt das spiegelverkehrte Programm, mit dem der Niederländer Edward Gal 2010 Weltmeister geworden war. Lediglich die Musik war neu, zusammengestellt vom DJ Paul van Dyk, Leitfigur einer Musikrichtung namens Trance. Rath konnte darauf bauen, dass nicht jeder, nicht mal die Jury, Gals Kür noch vor Augen hatte. Nur schwach bekannt kam dem einen oder anderen vor, was Pferd und Reiter zeigten, vor allem die Einfallslosigkeit der Linien, meilenweit entfernt von den originellen Ideen, mit denen etwa Isabell Werth punktete. Doch genau wie zu Guttenberg bei seiner Doktorarbeit hat auch Matthias Rath die Macht des weltweiten Netzes unterschätzt. Das war nicht klug.

Anzeige
Die meist niederländischen Fans von Gal und Totilas, die noch immer mit dem Verkauf ihres Idols hadern, kamen der Mogelei sofort auf die Schliche. Bereits einen Tag nach der Meisterschaft veröffentlichte http://www.eurodressage.tv ein hübsches Video, in dem beide Ritte nebeneinander gestellt werden. Quasi ein virtueller Pas de deux: Trabt der eine nach rechts, trabt der andere nach links, piaffiert der eine in der linken Ecke, piaffiert der andere in der rechten, usw.. Hohn und Spott aus aller Welt muss Rath jetzt im Gästebuch auf seiner Homepage einstecken.

Er nimmt die Kritik erstmal nicht an. Wenn er vor zwei Wochen gesagt habe, dass an einer neuen Kür gearbeitet werde, habe er nur die Musik gemeint. Bei der Linienführung habe man sich an Gals Vorlage 'orientiert'. Die Küren seien sich 'sehr ähnlich'. Klar auch, dass Gal vom Ideenklau nichts wusste, geschweige denn, dass um sein Einverständnis gebeten wurde. 'Wir haben gar keinen Kontakt', sagt Rath. Vielleicht werde man sich beim CHIO in Aachen über den Weg laufen. Und genau wie den ertappten Politikern, so gehen Rath die Ausreden nicht aus. Der Terminkalender sei eng gewesen, habe keine Zeit gelassen, die Kür zu üben. Geschweige denn, sich eine neue Choreographie einfallen zu lassen. Und der Bundestrainer sei auch informiert worden.

Holger Schmezer fand das Plagiat übrigens nicht weiter schlimm, schließlich sei das ja nicht verboten. 'Ich hoffe, dass wir den Zuschauern mit unserer Kür ein Lächeln ins Gesicht zaubern können', hatte Rath vor dem Turnier getönt - jetzt grinst alle Welt hämisch. Zu Hause in Kronberg fiel der Empfang wie üblich überschwänglich aus, das jubelnde Personal warf Rath in den Springbrunnen. Dieser Übung hätte es nicht mehr bedurft. Das Kind war schon vorher in den Brunnen gefallen. Gabriele Pochhammer

Dit artikel komt uit de Süddeutsche Zeitung

Dit vind ik toch eigenlijk een vrij net stuk van Duitse bodem moet ik zeggen...Hoewel ik er bij blijf: Heb je er geen patent op, mag een ander het gebruiken...!

Dat van "weinig tijd hebben" kan ik me trouwens best wel voorstellen....

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 10:54

Met google vertaling.... niet perfect maar dan krijg je een idee ;-)

Dressurkür is niet een scripte. Een dressuur ruiter verzekerd niet met zijn handtekening een kür die hij met mooie krullen, die zijn paard in het zand schildert, zelf heeft bedacht. Daarom was Matthias Rath net als zijn vader en coach Klaus-Martin Rath waarschijnlijk nog minder .... dan de politici om Guttenberg en Koch-Mehrin, of andere jonge succesvolle mensen in het gebruik van vreemde ideeën om te schitteren. De freestyle, gewonnen door Rath op miljoenen hengst Totilas, zijn tweede nationale titel in het weekend. De kür die in het spiegelbeeld gereden werd waar de Nederlandse Edward Gal 2010 wereldkampioen mee is geworden. Alleen de muziek was nieuw, samengesteld door DJ Paul van Dyk, een leidende figuur in een genre genaamd trance. Rath kan rekenen op het feit dat niet iedereen, zelfs niet de jury, de kür/freestyle van Gal in gedachten had. Weinig bekend was van een of de ander voor kür, dat het paard en ruiter, vooral het gebrek aan fantasie van de lijnen, een verre schreeuw van de oorspronkelijke ideeën, die hoger scoorde dan de orginele kür van Isabell Werth. Maar precies hoe Guttenberg in zijn proefschrift heeft, heeft ook Matthias Rath, de kracht van het wereldwijde netwerk onderschat. Dat was niet slim.

De veelal Nederlandse fans van Gal en Totilas, die nog steeds kampen met de verkoop van hun idool, kwam onmiddellijk op met listen van bedrog. Slechts een dag na het kampioenschap http://www.eurodressage.tv publiceerde een leuke video waarin beide ritten naast elkaar worden gereden. Een virtuele quasi pas de deux: de een aan de rechterkant piaffiert draaft, draaft naar de andere naar links, de een in de linker hoek, de andere piaffiert in het recht, etc.. Verachting en spot van over de hele wereld, nu moet de stekker uit het gastenboek op Rath zijn website.

Rath neemt de kritiek niet ernst. Zoals hij twee weken geleden ook zei, dat we werken aan een nieuwe freestyle en dat hij daar alleen de muziek bedoelde. In de lijnen hebben we ons 'gericht' naar Gals kür. De freestyles zijn zelf 'zeer vergelijkbaar'. Ook is duidelijk dat Gal niet wist over plagiaat, laat staan ​​dat was gevraagd om zijn toestemming. 'We hebben geen contact ", zegt Rath. Misschien komen we elkaar tegen op het CHIO Aken. En net als een politici gevangen, kwam Rath met excuses. Dat het tijdschema te krap was. Laat staan ​​te komen met een nieuwe choreografie. En de coach was ook op de hoogte.

Holger Schmezer vond het idee nog niet zo slecht, er staat namelijk nergens dat het verboden is. Rath zei vooraf van de wedstrijd dat hij hoopt de hele wereld een glimlach op het gezicht te brengen met deze freestyle. Helaas voor hem heeft het anders uitgepakt.. Thuis in Kronberg was de terugkomst zoals gewoonlijk uitbundig, juichede owerknemers gooide Rath in de fontein. Deze oefening was niet nodig geweest. Het kind was al eerder in de put gevallen. Gabriele Pochhammer
Laatst bijgewerkt door muc op 22-06-11 11:23, in het totaal 6 keer bewerkt

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 10:55

Jannepauli schreef:
Wat mij betreft heeft Mylittlejoy de dagprijs gewonnen! :D

*\o/* *\o/* *\o/*

Wat win ik? Een geheel onverzorgde enkele voetreis naar Duitsland? :o

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 10:56

@Muc: De vertaling is erg slecht, je verliest het begrip van het stuk en het wordt zelfs soms een beetje uit z'n verband gehaald, die vertaling hoort hier imo dus eigenlijk niet te staan...!

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 11:00

Adil, ja heb je gelijk in... was het al wat aan het aanpassen. Duurt nog een paar minuutjes. Zo snel kan ik het ook niet vertalen ;-)

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 11:04

muc schreef:
Adil, ja heb je gelijk in... was het al wat aan het aanpassen. Duurt nog een paar minuutjes. Zo snel kan ik het ook niet vertalen ;-)

Top :)

manubres

Re: Kur Gal en Rath

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 11:13

http://www.youtube.com/watch?v=ssBPCtS5BmA
Nog een mooi filmpje....vind de duitse commentator ook best kritisch. In de laatste lijn hapert Totilas...deed Gal daar niet wat anders? Wel schattig dat zijn vader zo emotioneel wordt op het einde...

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 11:21

En daar gaat het toch uiteindelijk om... Laat die mensen toch lekker lol hebben met/van hun paard.

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 11:21

Nog steeds niet perfect maar beter leesbaar...

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 11:22

manic schreef:
En daar gaat het toch uiteindelijk om... Laat die mensen toch lekker lol hebben met/van hun paard.

waar gaat het om.....

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 11:22

manubres schreef:
http://www.youtube.com/watch?v=ssBPCtS5BmA
Nog een mooi filmpje....vind de duitse commentator ook best kritisch. In de laatste lijn hapert Totilas...deed Gal daar niet wat anders? Wel schattig dat zijn vader zo emotioneel wordt op het einde...

Hele familie staat te stralen van trots.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 11:30

Zidore schreef:
jeetje hou eens op hier zeg! gaat alweer een paar pagina's door zo

doe dat lekker in een pb ofzo

gaat het hier echt nog over die kür van rat??

ik erger me gewoon echt aan dat excuus dat 'geen tijd' wat een bullsh*t zeg om dat te zeggen!

ze hebben dat dier al vorig jaar gekocht! hoe lang zou edward over deze kür hebben gedaan?? en wat zou hij er eigenlijk allemaal van vinden. Ik vind het iig sneu dat je dit doet. Zag ook aan de reacties onder het vergelijkingsfilmpje dat ik niet de enige ben die er zo over denkt.

Citaat:
Don't just buy your main competitor's best horse but use the freestyle they created as well.

Tegen wie heb je het nu precies????

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 11:31

Adil schreef:
@Muc: De vertaling is erg slecht, je verliest het begrip van het stuk en het wordt zelfs soms een beetje uit z'n verband gehaald, die vertaling hoort hier imo dus eigenlijk niet te staan...!

Vertaal jij hem dan voor mij? :D

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 11:33

Zidore schreef:
dan nog
als je een paard op dat niveau krijgt
dan weet je dat er een x een kür aan zit te komen
ze hebben toch niet voor niets 'meer tijd' aangegeven laatst... nou die tijd leek mij mooi om een kur in elkaar te flatsen! (geld genoeg toch???)

echt waar. als hij dezelfde oefeningen in een andere volgorde met andere muziek had gekozen dan was het nog niet zo erg geweest
maar dit... té slecht

Weet jij eigenlijk wel hoe je een kür in elkaar zet?
Je verzint een proef en rijd deze keer op keer opnieuw, totdat je telkens op dezelfde tijd uitkomt en dan zet je hem op film net zo lang tot vanuit ieder punt de kür klopt en dan moet er nog muziek bij.
Als een paard dus een blessure heeft, dan kun je een kür wel in elkaar zetten, maar dan blijft het daarbij. Plus, dat je niet iedere dag alleen met je kür bezig kunt zijn, want je moet ook je andere dingen blijven trainen.....

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 11:34

Het gaat er niet om dat Matthias wel of niet lol heeft met zijn paard, het gaat er niet om dat hij Totilas wel of niet rijdt, het gaat er niet om dat Paul Totilas heeft gekocht ja of nee. Het gaat om respect en fatsoen.

Een kur rijden die spiegelbeeld is aan de kur van de voormalige ruiter van je nieuwe paard is onfatsoenlijk en getuig van nul komma nul respect. Het wekenlang roepen dt de 'nieuwe kur' fantastisch past bij Totilas, dat het helemaal geweldig gaat worden is een vorm van verwachting scheppen die vervolgens niet waar gemaakt werd.

Matthias Alexander Rath wist verdomd goed dat als hij Totilas ging rijden dat hij er een hoop teleurgestelde Nederlandse vijanden bij zou krijgen, dat het grote gedeelte van de paardenwereld elke stap zou volgen en dat er een enorme druk op zijn schouders zou komen te liggen want hij ging tenminste het 'wonderpaard' rijden.

Hij heeft zich daar voor aangemeld en wist dat dit niet zomaar zou gaan zoals het met ieder ander paard zou gaan. Een filmster of beroemdheid zit in precies hetzelfde schuitje, zo zit de wereld nou eenmaal in elkaar als je in zulke zaken mengt.

En Matthias verdient zeker een dikke respect dat hij het left heeft om Totilas te rijden, ondanks alle nadelen.

Maar wat pure walging bij mij naar boven brengt, is het feit dat hij wint, met de inzet van iemand anders, en vervolgens ook nog schijt heeft aan het kritiek wat hij krijgt. Dat is gewoon echt walgelijk. Totaal geen respect.

Hoogmoed komt voor de val.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 11:35

Queelens schreef:
Adil schreef:

Vertaal jij hem dan voor mij? :D

Idd, als je het zelf blijkbaar beter kunt..

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 11:35

spatter schreef:
de hele comotie gaat alleen maar hier over:

Rath beweert een schitterende nieuwe kur met dito muziek te gaan presenteren en komt dan met de kur van Gal aan in spiegelbeeld.

Kijk, als hij gewoon zijn waffel had gehouden en dan deze kur had gereden , had iedereen het begrepen, de combinatie heeft tijd nodig en het loopt gewoon nog niet zo lekker.
Best logisch om voor iets vertrouwds te kiezen.
Maar gaan dan niet eerst van de toren bléren dat je een nieuwe kur hebt!

Eerlijk gezegd krijg ik eerder het idee dat het niet lukte met de nieuwe kur, dat hij toot er niet mooi mee gereden kreeg en de spiegelbeeld kur als optie achter de hand hield en daar uiteindelijk voor gekozen heeft.
Uiteindelijk wordt er toch verwacht dat hij presteert, linksom of rechtsom, de punten tellen uiteindelijk.

Hij heeft toch ook een schitterende nieuwe kür?
Iedereen vond de kür van Gal toen geweldig en hij heeft het spiegelbeeld en dus niet dezelfde kür genomen en hij is nieuw... Kortom niets gelogen.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 11:39

mylittlejoy schreef:
33 pagina's van paparathzi's tegen mensen die rathioneel willen goedpraten. Hij houdt in ieder geval de gemoederen bezig. Conclusie: het was een domme actie om eerst met veel bombarie je nieuwe kur aan te kondigen en dan de kur van een ander (hetzij in spiegelbeeld) te gaan rijden.

Daar ben ik het niet helemaal mee eens, dus dat is jouw conclusie, niet die van mij en er speelde meer in dit forum, dan alleen dat!

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 11:41

Ik vind het eigenlijk nogal een verknipt soort van afgunst die hier tentoongesteld wordt ten opzichte van Rath...

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 11:45

manic schreef:
Ik vind het eigenlijk nogal een verknipt soort van afgunst die hier tentoongesteld wordt ten opzichte van Rath...

Heb je volgens mij helemaal gelijk in. Zo ervaar ik het ook in dit topic.

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 11:47

xx_Horsiex schreef:

Ze is lerares duits, dus moet kunnen toch? :))

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 11:47

Tendance schreef:
Iedereen vond de kür van Gal toen geweldig en hij heeft het spiegelbeeld en dus niet dezelfde kür genomen en hij is nieuw... Kortom niets gelogen.

Dus als ik nu het Zwanenmeer in spiegelbeeld schrijf en uitvoer, kan ik mijzelf een schouderklopje geven voor mijn geweldige nieuwe dans?

Als ik het beeldmerk van Apple neem, en deze in spiegelbeeld gebruik voor mijn eigen computermerk Elppa, krijg ik toch een redelijke rechtzaak aan m'n broek hoor.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 11:49

Queelens schreef:
xx_Horsiex schreef:

Ze is lerares duits, dus moet kunnen toch? :))

:D

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 11:49

Ik vind het natuurlijk zuur voor Edward Gal, dat zen top paard en vriend verkocht is (en de manier waarop) en dat ze nu zen kür ook nog eens stelen. Dat hoort niet :n
Ik had sympathie voor Rath, maar na al het opscheppen (oa ik start waar Gal gestopt is) vond ik hem eigenlijk best een ?*!*%¨ù£*$
In het rijden vind ik dat hij soms erge flaters begaat, die ik soms Totilas onwaardig vind, maar er zitten ook meer om meer mooie stukken in :j
In het filmpje zie je ook dat het gewoon maar mensen zijn, hoe graag ze zich ook anders voordoen..
Ik hoop alleen dat ie nu maakt dat er een andere kür is, want als hij daarmee in Nederland gaat komen :n
Hoop dat ze in elk geval hun fout hebben ingezien..

meish

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 11:50

mylittlejoy schreef:
Tendance schreef:

Dus als ik nu het Zwanenmeer in spiegelbeeld schrijf en uitvoer, kan ik mijzelf een schouderklopje geven voor mijn geweldige nieuwe dans?

Als ik het beeldmerk van Apple neem, en deze in spiegelbeeld gebruik voor mijn eigen computermerk Elppa, krijg ik toch een redelijke rechtzaak aan m'n broek hoor.

Mooi gezegd!

Daarbij over hele topic: Ik weet ook dat het team achter Edward Gal de acties van team Rath ook niet leuk vind.