sportpaard hoort niet op weide?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 15:10

Onder conditie versta ik ook dat een paard tegen een stootje kan. Mijn eigen 'oer'paard kan tenminste tegen een regenbuitje, hij kan tegen vorst en valt niet meteen om na een sprintje trekken op het natte land. :D
Als ik dan zo'n sportpaard bij ons zie, die met tig dekens naar buiten moet, dan denk ik toch echt dat die van mij toch wel eens een stuk sterker is qua conditie. ;)

Laaavo

Re: sportpaard hoort niet op weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 15:10

Haha, ja...

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 15:12

helemaal mee eens Anoeska, iedereen moet eens ophouden met dat vingertje naar anderen en gewoon naar zichzelf kijken daar hebben ze het al druk genoeg mee, paarden worden in Nederland super verzorgd dus ga nou niet lopen doen alsof het allemaal zo naar en erg is, paarden worden nu eenmaal door mensen gehouden in een nat kikkerland, niet altijd is het optimale mogelijk, iedereen doet zn best op zn eigen manier

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 15:12

Laaavo schreef:
Idd, het belangerijkste is natuurlijk om goed naar je paard te kijken.
Als je veel verschillende dingen probeert, zal je zien waar je paard het beste van word.

Over het algemeen zeg ik: Beter te veel buiten dan te weinig.
Maar natuurlijk wel opletten hoe je paard reageert!

Te veel is ook nooit goed. Te veel betekent bij mijn paarden: Jeuk in de manen.... Schuren en pijn! Te veel is dus niet goed!

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 15:13

Ik lees hier weer een hoop onzin en vooral vooroordelen.
Er is nog altijd een verschil tussen 24/7 op de wei en 24/7 op stal, daar zit nog heel wat tussen.
Die van ons gaat om 6 uur 'smorgens de wei op tot ong. 19-20 uur. Hij is sportgefokt (maar is hij dan een sportpaard?). Wij staan op een grote pensionstal/manege met inderdaad alle faciliteiten voor de ruiter (en het paard). Er is bij ons ook een 24/7 weide, maar daar valt het mij op, dat juist die eigenaars niet iedere dag komen, juist omdat hij toch buiten loopt, dus je kan best een dagje overslaan.

Ad Hippolyte,
Ik begrijp dus dat ieder probleempaard naar jou toe gebracht kan worden? Altijd fijn om een adres te weten, ik zie zoveel probleempaarden op Bokt voorbij komen, dus die kunnen naar jou verwezen worden?

Ad Twiggy,
Misschien heeft die deken met het voorkomen van een wintervacht te maken? Een dressuur- of springpaard wil je niet met een dikke vacht in het zweet werken.

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 15:14

Daarom zei ik ook 3x: Let goed op hoe je paard reageert.
En 1x: Probeer veel verschillende dingen, let daarbij op de reacties!

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 15:14

Twiggy2008 schreef:
Onder conditie versta ik ook dat een paard tegen een stootje kan. Mijn eigen 'oer'paard kan tenminste tegen een regenbuitje, hij kan tegen vorst en valt niet meteen om na een sprintje trekken op het natte land. :D
Als ik dan zo'n sportpaard bij ons zie, die met tig dekens naar buiten moet, dan denk ik toch echt dat die van mij toch wel eens een stuk sterker is qua conditie. ;)

Heeft dit te maken met conditie of met angstige eigenaren, die bang zijn, dat hun paard het koud krijgt?
Iemand met een slechte conditie kan trouwens de ene keer beter tegen kou, dan iemand met een goede conditie, maar ook andersom. Dit heeft denk ik meer met de gehele gezondheid, dan alleen met conditie te maken.

Verder heeft het natuurlijk ook nog eens te maken met het zweten van een sportpaard als die zonder deken lloopt.
Laatst bijgewerkt door Tendance op 08-08-11 15:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 15:15

Electra63 schreef:
Ad Twiggy,
Misschien heeft die deken met het voorkomen van een wintervacht te maken? Een dressuur- of springpaard wil je niet met een dikke vacht in het zweet werken.

Dat idee kreeg ik ook al...

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 15:16

Electra63 schreef:
Ik lees hier weer een hoop onzin en vooral vooroordelen.
Er is nog altijd een verschil tussen 24/7 op de wei en 24/7 op stal, daar zit nog heel wat tussen.
Die van ons gaat om 6 uur 'smorgens de wei op tot ong. 19-20 uur. Hij is sportgefokt (maar is hij dan een sportpaard?). Wij staan op een grote pensionstal/manege met inderdaad alle faciliteiten voor de ruiter (en het paard). Er is bij ons ook een 24/7 weide, maar daar valt het mij op, dat juist die eigenaars niet iedere dag komen, juist omdat hij toch buiten loopt, dus je kan best een dagje overslaan.

Ad Hippolyte,
Ik begrijp dus dat ieder probleempaard naar jou toe gebracht kan worden? Altijd fijn om een adres te weten, ik zie zoveel probleempaarden op Bokt voorbij komen, dus die kunnen naar jou verwezen worden?

Ad Twiggy,

Oftewel: 24/7 wil ook niet direct zeggen, dat de paarden dan nog genoeg aandacht krijgen?

Ben ik zeker met je eens! Sommige mensen zien 24/7 weidegang als lekker makkelijk!!! Ik hoef even niet!!!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 15:17

Laaavo schreef:
Electra63 schreef:
Ad Twiggy,

Dat idee kreeg ik ook al...

Als ze nu met regendeken op moeten lopen???? Koud is het niet buiten, hoor. ;)

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 15:18

Tendance schreef:
Dit heeft denk ik meer met de gehele gezondheid, dan alleen met conditie te maken.

Conditie is ook een ander woord voor in welke staat iets is. Als een fiets in goede conditie is, is hij nog niet beschadigt.
Het hoeft dus niet alleen uithoudingsvermogen te betekenen...

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 15:18

Twiggy2008 schreef:

Heb jij ook niet liever een regenjas aan of een paraplu op in de regen???
Ik wel hoor!!!

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 15:19

Twiggy2008 schreef:

Het enige wat ik voor (Nuttigs) kan bedenken is als je over een uur wil rijden, maar het hem ook gunt om nog ff naar buiten te mogen:)

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 15:19

Twiggy2008 schreef:

ik heb een holsteiner gehad die niet eens vacht aanmaakte in de winter, heb hem gedurende de winter toch een deken op moeten doen omdat ie last van zn spieren kreeg zonder deken, ieder paard is anders, er is niet 1 ideale manier waar iedereen zich aan moet houden, tussen zwart en wit zit een heel breed grijs

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 15:20

Tendance schreef:
Ik wel hoor!!!

Paarden denken zo niet. Ze denken in de winter meestal ook niet: Nu ga ik de stal inlopen, daar is het warm en dat is fijn, want buiten is het koud.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 15:21

Laaavo schreef:
Tendance schreef:
Dit heeft denk ik meer met de gehele gezondheid, dan alleen met conditie te maken.

Conditie is ook een ander woord voor in welke staat iets is. Als een fiets in goede conditie is, is hij nog niet beschadigt.
Het hoeft dus niet alleen uithoudingsvermogen te betekenen...

Maar daar ging het in eerste instantie.. In jouw of iemand anders' bericht wel om toch?
Begrijp nu jouw standpunt, maar ben het er nog steeds niet mee eens, dat iemand anders een deken op doet in de wei, direct betekent, dat jouw paard in een betere conditie is.
Ik zie het in dat geval meer als een extra bescherming.... Stel dat....

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 15:21

Miepie77 schreef:
ik heb een holsteiner gehad die niet eens vacht aanmaakte in de winter, heb hem gedurende de winter toch een deken op moeten doen omdat ie last van zn spieren kreeg zonder deken, ieder paard is anders, er is niet 1 ideale manier waar iedereen zich aan moet houden, tussen zwart en wit zit een heel breed grijs

Klopt, maar we kunnen het nu hellaas alleen maar over het algemeen hebben ...

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 15:22

Tendance schreef:
Maar daar ging het in eerste instantie.. In jouw of iemand anders' bericht wel om toch?

Niet mijn bericht, i dont know...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 15:23

Miepie77 schreef:
Twiggy2008 schreef:

Laat ik even zeggen dat ik in principe geen problemen heb met het juiste gebruik van dekens, zoals in jouw geval wat jij beschrijft. Ik heb wel problemen met paarden te veel 'verwennen', want je haalt hun natuurlijke weerstand dan wel weg. Ik vind het onzin om een paard die nu een aantal uurtjes op het land staat en een buitje over zich heen krijg meteen een deken op te doen. Een paard kan wel wat hebben, het is niet koud buiten nu. Je kunt ook overdrijven.

Mijn buitenpaard staat het hele jaar in weer en wind buiten. De natuur heeft zijn vacht prachtig gemaakt om dat te kunnen hebben. Hij is niet bepaald een watje en dat idee krijg ik toch wel bij het gemiddelde sportpaard en hoe ze vaak gehouden worden. :+

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 15:24

Ik zie hier geen paarden met regendekens, wel straks met winterdekens, maar dat is ter voorkoming van het aanmaken van een wintervacht.
Maar al heeft een paard wel een regendeken om? Is hij dan zieliger dan jouw paard zonder regendeken? Lekker belangrijk of hij wel of geen deken om heeft, hij staat buiten.
Laatst bijgewerkt door Electra63 op 08-08-11 15:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 15:24

Laaavo schreef:
Tendance schreef:
Ik wel hoor!!!

Paarden denken zo niet. Ze denken in de winter meestal ook niet: Nu ga ik de stal inlopen, daar is het warm en dat is fijn, want buiten is het koud.

Ik zeg ook niet dat ZIJ zo denken. Ik denk alleen, dat het voor hun lichaam, net als voor ons lichaam, geen kwaad kan om een regendeken op te doen. Juist omdat een paard dit soort dingen niet kan denken en sowieso niet zelf aan kan doen, is het misschien goed als wij deze dingen voor ze beslissen....
Mijn paarden hebben geen regendeken op, maar heb ze wel eens na een fikse bui uit het land gehaald, dat ze het ECHT koud hadden. Dat had voorkomen kunnen worden.. Dan waren ze niet nat en koud geweest.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 15:25

:')
Laaavo schreef:
Tendance schreef:
Ik wel hoor!!!

daar vergis je je toch in, wij hebben een tinker los op het terrein lopen en als het een beetje regent blijft ie gewoon buiten, gaat het hoosen zoals vanmorgen dan zie je hem op een drafje naar binnen rennen

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 15:25

Twiggy2008 schreef:
Ik heb wel problemen met paarden te veel 'verwennen', want je haalt hun natuurlijke weerstand dan wel weg. Ik vind het onzin om een paard die nu een aantal uurtjes op het land staat en een buitje over zich heen krijg meteen een deken op te doen. Een paard kan wel wat hebben, het is niet koud buiten nu. Je kunt ook overdrijven.

:+

Jep, als je door dit soort dingetjes zijn eigen weerstand laat afzakken, dan is het wachten tot hij een keertje te zwak is voor een ziekte/blessure....

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 15:26

Electra63 schreef:
Ik zie hier geen paarden met regendekens, wel straks met winterdekens, maar dat is ter voorkoming van het aanmaken van een wintervacht.
Maar al heeft een paard wel een regendeken om? Is hij dan zieliger dan jouw paard zonder regendeken? Lekker belangrijk of hij wel of geen deken om heeft, hij staat buiten.

Helemaal mee eens!!!!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 15:26

Electra63 schreef:

Het lijkt mij in elk geval niet prettig nu met de zon om met een regendeken op te lopen. Het is op het land behoorlijk warm met de zon er op. Verder ben ik natuurlijk heel blij als ze buiten lopen. :j