Pavo Cup 2009

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

smeetjoew

Re: Pavo Cup 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 13:59

Wij zijn alweer terug. Aspen deed het super; lekker alert en voorwaarts. Maar helaas geen gespannen spektakel bij ons, dus daardoor ook nihil kans op doorgaan voor ons. Dat had ik al wel verwacht.
We kregen een puntentotaal van 63. Naar mijn mening wat te weinig, maar ach. Ik heb heel fijn gereden en Aspen pakte het goed op. We gaan gewoon weer lekker door en volgend jaar zijn we weer van de partij. Dan is Aspen sterker van achteren en verder afgericht.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 15:16

Jammer Smeetjoew, maar gelukkig wel fijn gereden.
En zonder gespannen spektakel geen kans? Ben blij dat er in Veghel elk jaar een fatsoenlijkere jury zit dan.

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 15:18

Jammer, maar de foto's zien er toch goed uit hoor!
Ik vind jouw jasje echt héél erg mooi!

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 15:32

Nouja, als ik zie wat er soms rondloopt en wat voor punten die krijgen. ;) Heb vorige week ook gekeken in Midden Beemster en daar kregen ook heel wat knollen met spanning maar wel met de benen in hun nek lekker wat punten.
Tuurlijk zitten/zaten er ook supergoede combinaties tussen, maar soms vind ik het ook jammer dat de jury niet door een gedrillde bok heen prikt die zeer getrixed spectaculair loopt.

Da's een Pikeur jasje. Heerlijk jasje!

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 16:52

He ik heb je zien rijden met Aspen! Superfijne combinatie zijn jullie om te zien hoor en inderdaad minder "spektakel" maar vond em heel mooi stil in de aanleuning en je stelde hem gewoon heel netjes voor, ach ja die punten who cares!

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 17:00

Thanks, leuk om te horen!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 18:25

Tja, de jury kijkt naar kwaliteit en de spanning prikken ze doorheen. Vanmiddag idd een aantal zeer gespannen paarden gezien maar wel met megaveel kwaliteit die wel doorwaren en imo ook terecht. Het gaat toch om de kwaliteit van de paarden, niet om het proefgerichte.

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 18:27

nou mijn blacky had vandaag 65.5 in de pavo! ik was tevreden! ik had hem met meer expressie voor kunnen stellen, maar het was nu kiezen of delen. en ik koos voor een safe rondje, meneer was gisteren en eersgisteren een paar keer goed over de zeik gegaan in de les en donderdag heeft de stalruiter er van happie nog even opgezeten en ook daar pikte hij niks meer van. nee ik was echt blij met hem dat hij vandaag zo'n rondje liep tuurlijk had ik graag die 70 punten willen rijden, maar dat zat er vandaag gewoon niet in, buiten dat ze heel erg streng waren dit jaar en er veel goede paarden niet in de buurt van de 70 punten kwamen, weet ik dat hij met gemak die punten wel kan lopen. hij heeft het al bewezen in voorgaande jonge paarden wedstrijden

hij staat nu te slapen op stal , want moe is hij zeker. morgen mag hij eindelijk weer de wei op en na dinsdag krijgt hij echt even vakantie de schat!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 18:31

Netjes hoor, Rockey. Het viel me idd op dat ze bij de 4-jarigen niet echt hoog zaten met de punten.
Hoorde nog een paar anderen die verwacht hadden door te zijn en dat ook niet waren.

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 18:33

nou ik heb toch best aardig wat paarden gezien waarvan ik dacht dat die echt wel door zouden zijn.

bijvoorbeeld de merrie van renee kies, die kende ik als 3 jarige, en toen was het een erg fijn beest, ik heb ze vandaag niet gezien. ook vond ik de olivi van theo erg leuk!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 18:35

Ja, dat bedoel ik dus. Ze zaten echt laag bij de 4-jarigen, ik bedoelde niet dat ik de kwaliteit niet goed vond ;)

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 18:38

iemand enig idee of er foto's zijn gemaakt?

ik heb volgens mij een mevrouw met een oranje shirt langs de ring zien zitten, maar ik weet niet wie dat was?

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 18:51

Yvonne ter Meer (Yvonnepuntnl @bokt) was die fotograaf.

Goed van je resultaat Maud!

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 18:56

Fitzroy schreef:
Tja, de jury kijkt naar kwaliteit en de spanning prikken ze doorheen. Vanmiddag idd een aantal zeer gespannen paarden gezien maar wel met megaveel kwaliteit die wel doorwaren en imo ook terecht. Het gaat toch om de kwaliteit van de paarden, niet om het proefgerichte.

Ik vraag me dan altijd af als die paarden zo kwaliteitsvol zijn, waarom er dan met zo ontieglijk veel druk gereden moet worden (en dus spanning). Daardoor ga ik vraagtekens zetten bij de kwaliteit van de paarden. In hoeverre is het kwaliteit... of neigt het meer naar trucage?

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 19:02

hm was yvonne de enigste fotograaf?

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 19:11

Ja, naar mijn weten wel. Melissen staat altijd bij de keuring te fotograferen en verder heb ik Foto4U (die er vorig jaar wel was) niet gespot. Dus Yvonne was de enige ja.

(de foto's die ik hierboven heb gepost zijn foto's gemaakt door mijn moeder. Dat dat geen verwarring schept)

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 19:42

Bij degenen die ik heb gezien was er geen sprake van trucage imo, maar echt van spanning van het paard door de omgeving.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 19:46

Vaak zijn ze ook voor het eerst op een groter terrein, omdat ze door profs gereden worden en dus niet meer in de lagere klasses gestart mogen worden.
Voor deze paarden is het allemaal wel iets indrukwekkender dan voor diegene die al een paar keer in de L mee zijn geweest. :)

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 20:00

Dat is waar. Maar daarnaast is er ook een ander kaliber 'spanning'. Paarden die op het voorterrein op hun achterbenen staan en hevig verzet tonen. En dit was geen enkeling met een erg jeugdig en onervaren paard. (spreek nu na het zien van meerdere en verschillende pavo's) Er wordt gewoon ontzettend veel gevraagd van sommige paarden die het simpelweg niet kunnen bolwerken op die leeftijd; en dat doen de betreffende ruiters/amazones alleen maar omdat dat het plaatje is wat de jury graag wil zien (even kort door de bocht gezegd). En dergelijke manier van rijden wordt 'beloond' door de jury met een plek naar de halve finale of een cijfer om en nabij de 70.

En een zelfde paard dat via ontspanning en balans naar de aanspanning wordt gereden (en echt niet loopt te sloffen) die worden niet doorgelaten. En dit heb ik bij meerdere combinaties in Ermelo gezien. Zeer goede paarden, goed voorgesteld maar niet door. Wil ook niet zeggen dat die allemaal doormoesten, maar vond het wel frappant dat dat soort paarden niet eens in de buurt kwamen van 70pt.

Dit wil niet zeggen dat ik de jury wil zwartmaken, het gaat me alleen een beetje om het plaatje dat ze graag willen zien. Ik vind niet dat ze dat kunnen verwachten van 4-jarige paarden. Deze paarden lopen op L1/L2 niveau en zouden niet met de benen achter de oren moeten lopen. En ja, een enkeling doet dit wel omdat het een zeer kwaliteitsvol paard is. Die wordt dan ook dik doorgelaten, maar nu gaat het mij om het feit of het een kwaliteitsvol paard is of dat het getracht wordt een kwaliteitsvol paard te lijken door een een hoop druk en daardoor spanning en ik dus toch terug zie dat daarvan een best aantal wel doorgaan of om en nabij de 70pt zitten. :)

En nu wil ik absoluut niks of niemand zwartmaken! Maar ik ben gewoon even nieuwsgierig. Of zie ik het gewoon verkeerd?

(dit gaat overigens niet om het feit dat ik niet door ben hoor, laat dat duidelijk zijn :) )

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 20:32

Ach pavo cup is ook niet voor het gemiddelde paard op L1 niveau wat gewoon 'netjes' voorgesteld wordt. Als ik die paarden wil zien, ga ik wel op wedstrijden kijken. Bij de Pavo cup wil ik paarden zien die dat beetje extra hebben. Het kan natuurlijk ook zijn dat de betere ruiters ook gewoon de moeilijkere paarden te rijden hebben (en ze ook tot het uiterste drijven inderdaad).

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 21:23

Ik denk dat zeker mee speelt dat de paarden die de extra's hebben heel vaak ook niet de gemakkelijkste zijn en dus idd op het voorterrein mogelijk gaan staken of anderszins verzet tonen. En de paarden met extra kwaliteit, daar zoeken de fokkers/eigenaars weer de betere ruiters voor en zo krijg je een cirkel waardoor jij misschien denkt dat er getruct wordt maar het gewoon echt goede paarden zijn. Ik denk zeker dat de manier van voorstellen niet onbelangrijk is en een prof weet nu eenmaal hoe die dat moet doen.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 22:31

Het is ook niet zozeer dat ik twijfel aan de actie in de benen, maar de combinatie met de strakke bovenlijn en zelfs weggedrukte ruggen. En dat heeft niets te maken met de kwaliteit; dat is gewoon teken van spanning en veel druk. :)
Maargoed.

De uitslagen staan al op KWPN.nl. Ik zag dat Zhivago een monsterscore van 87,5 had onder Theo Hanzon! :wow: En er zijn onder de 5-jarigen 18 stuks door naar de halve finale. Bij de 4-jarigen 8.

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 22:34

Ik was mega trots op m'n Griezel vandaag!!
Hij was heel braaf en liep erg fijn, hij had 71 punten en mag dus halve finale lopen :+: De United vos van ons was ook door met 78 en zeker een van de betere paarden vandaag, hij had spanning, maar dier is net weer drie weken onder het zadel en nog nooit ergens anders geweest echt knap dat ie dan de baan rond gaat!!

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 22:36

Wat supergoed zeg! +:)+ Gefeliciteerd! En heel veel succes in de halve finale met je toppers.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 22:38

olijf schreef:
Ik was mega trots op m'n Griezel vandaag!!
Hij was heel braaf en liep erg fijn, hij had 71 punten en mag dus halve finale lopen :+: De United vos van ons was ook door met 78 en zeker een van de betere paarden vandaag, hij had spanning, maar dier is net weer drie weken onder het zadel en nog nooit ergens anders geweest echt knap dat ie dan de baan rond gaat!!

ik heb het niet he le maal gevolgd dus met welke ben je nou door met 71 pnt?? de united heeft goeie punten! foto s???:D