Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

urosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 09:57

Fetje, gezien je vorige scores in de L1 moet dat makkelijk lukken. Wellicht kun je zelfs nog een keer L2 starten haha. Maar wel tof dat het zo lekker gaat :D

PSvanLot: jammer zeg! En misschien waren dit wel mensen die goed realistisch zijn en gaan ze juist lekker aan het werk met de onvoldoendes en commentaar!

Kincsem: wordt even afwachten dus qua punten, hopelijk net wel!

Ik ben wel eens 1 a 2x overnieuw begonnen. Zoals ik wel eens vertelde kan Karel nogal nukkig worden. Gooide hij met het wijken ineens zijn hele hoofd omhoog alla staken, dat doet ie echt nooit. Dus ja toen heb ik er wel voor gekozen om even een flinke tik voorwaarts te geven en opnieuw te beginnen. Dan zie ik het ook wel als training. Maar dan moesten het wel grote ongehoorzame storingen zijn. Ik heb zovaak iets ingestuurd met een taktfout, 1 onderdeel wat tegen de hand, of een keer spontaan aanspringen. Dan rij ik wel gewoon door. En ben altijd blij als ik gewoon in 1x kan opnemen. Beloon ik hem altijd goed, hopelijk neemt ie dat dan mee (ik = braaf, snel klaar :') ) Heb wel altijd 1 opname dag. En wil hem wel eens 2x rijden maar niet vaak, laatst wel in de les, kon ik nog tips van instructrice meenemen in de tweede poging. Gelukkig de laatste 2x zelf gewoon klaar met de 1ste poging.

Ik vind trouwens wel meevallen van het lezen dat iets heel slecht ging. Vaak komt dat ook voort uit onzekerheid van de ruiter en is het meestal nog winst of net niet.

Nickeltje: fijn, progressie in training blijft toch het belangrijkste!

xRoossie95: ik zou dit zelf ook niet opsturen, want zo te lezen kan dit dan een verliespunt zijn :o Maar dat maakt in jouw geval natuurlijk niet uit dusja dan snap ik het nog wel. Die 7,50 ben je kwijt en misschien haal je er nu wel iets uit aangezien je niet opnieuw kan filmen.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 10:12

Suzanne F. schreef:
PSvanLot schreef:
Ik heb gisteren 16 proeven teruggestuurd van de 16e en 30e. B tm M2. Op een enkele uitschieter naar boven was het vaker om te huilen.
In de L1 2 combinaties, paarden, die gewoon constant tegen de hand liepen. Daar kon ik echt met moeutr een keer een 6 kwijt. Constant gooien met het hoofd.

In het M2 waren gewoon combinaties die bij de travers totale contra buiging hadden en keertwendingen van 10 meter doorsnede met contra buiging. Daar kun je dan toch niet meer dan een 1 bij kwijt?

Wat mensen insturen moeten ze zelf weten, maar mijn naam staat er onder en wie doet het niet goed? Juist, de jury.

Yep, dan ben je negatief. Dan had je moeten benadrukken hoe mooi de staart was. :+

Exact.

Ik kan daar dan echt van balen.
Gelukkig krijg je daarna een tinker en een haflinger in de ring die beide echt geen kwaliteit van lopen hebben, maar die zo fijn in de aanleuning zijn en de oefeningen super doorlopen dat je daar weer dik 65% kwijt kunt.

helmab

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 10:18

Als ik echt niet tevreden zou zijnn zal ik hem ook niet insturen.. meestal film ik 2 x en dan beste stuur ik op(op wedstrijd rij je ook meetstal 2 proeven) er is altijd wel iets wat beter kan en moeten ook altijd punten zijn waar je aan kan werken.

Zelf vind ik het super fijn als ik ergens hard aan heb getraind dat het de volgende wedstrijd te zien is en tot nu toe is dat zo... geeft heerlijk gevoel.

Lijk mij zo leuk en interessant als een bokker mij jureert dat je over de proef kan hebben wat de jury er van vond. (wacht op punten :):)

caro29

Re: Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 10:22

Psvanlot herkenbaar. Rijtechnisch Schort er veel aan.

Ik heb ooit 1x in mijn 2e proef afgegroet in de m2. 1e proef 154 gereden. Ring was naast de spring ring en mijn springpaard ging door het plafond. 2e proef alleen maar Spaanse pas en vreselijk druk doen. Toen maar gestopt. Was voor niemand meer leuk

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 10:23

PSvanLot schreef:
Suzanne F. schreef:

Yep, dan ben je negatief. Dan had je moeten benadrukken hoe mooi de staart was. :+

Exact.

Gelukkig krijg je daarna een tinker en een haflinger in de ring die beide echt geen kwaliteit van lopen hebben, maar die zo fijn in de aanleuning zijn en de oefeningen super doorlopen dat je daar weer dik 65% kwijt kunt.

Zeg je dan ook wat een mooie staart?

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 10:25

Maar je bent je geld toch wel kwijt, waarom zal je hem dan niet insturen ook als het even minder ging? Tenzij je bang bent voor verlies, dan snap ik het wel.
Ik heb een tijd terug ook voor mijn doen een barslechte proef ingeleverd. Is beter dan niks en ik had indd geen winst maar wel veel tips en comments waar je wat mee kan. Dan weet je ook weer dat als je barslecht rijdt dat de wereld ook niet vergaat en kan je er een leermoment uit meenemen..

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 10:33

Ik had afgelopen weekend wel wat heel leuks.

Organiseerde een wedstrijd bij de club en had mailcontact gehad met een vrouw. Toen ze op wedstrijd waren vroeg ze om mij. Ze bedankte me voor de inschrijving en voor de online proeven die ik al 2x beoordeeld had. Haar dochter reed pas wedstrijden en had heel veel aan mijn tips gehad.
Super leuk om te horen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 10:34

Marjolein schreef:
PSvanLot schreef:

Exact.

Zeg je dan ook wat een mooie staart?

Nee, dan zegt ze: Fijne proef, ga zo door! Of: Complimenten, goede proef!
Als er positieve opmerkingen te maken zijn dan doen juryleden dit echt vaak wel. Ze zijn ook gewoon blij als ze iets in de ring krijgen wat goed is en waar ze goede punten aan kwijt kunnen.

xRoossie95

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 10:34

Ja het is bij mij gelukkig in de B. Dus verliespunt is er niet.
Misschien krijg ik nog heel nuttig commentaar als ik het inlever. Maar ja de kans is ook dat de jury denkt van wat doet dit hier :') En dan misschien niet zo uitgebreid commentaar geeft omdat het ook wel duidelijk is wat er mis gaat (als in draf =niet galop).

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 10:37

xRoossie95 schreef:
Ja het is bij mij gelukkig in de B. Dus verliespunt is er niet.
Misschien krijg ik nog heel nuttig commentaar als ik het inlever. Maar ja de kans is ook dat de jury denkt van wat doet dit hier :') En dan misschien niet zo uitgebreid commentaar geeft omdat het ook wel duidelijk is wat er mis gaat (als in draf =niet galop).

Ja, je hebt kans dat er dan een 1 staat met als commentaar Niet getoond.

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 10:38

Gelukkig maar. Ik ben vaak wel tevreden met het commentaar. Pas 1 keer gehad dat ik het niet eens was sinds ik weer rij. Maar goed dat is het nadeel van een jury sport. Schaken is zoveel duidelijker.

Het loopt trouwens wel terug met inschrijvingen. Nog geen 100 aanmeldingen voor het event van 27 augustus waar je je vanaf vanmorgen voor kon inschrijven.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 10:38

Ik vind dit topic soms wel mega negatief! En sommige zelfs met een tikje vooroordelen :o

PS, als jij lage punten uitdeelt wil dat niet gelijk zeggen dat zij op jou zullen afgeven, ik vind dat je iedereen wel enorm over 1 kam scheert... :o er zullen ongetwijfeld ruiters tussen zitten zoals xRoossie die het weten, maar het toch leuk vinden om mee te blijven doen. Of ruiters zoals ik die absoluut zullen balen, maar vooral van zichzelf! Niet iedereen is hetzelfde ;)

Suzanne, hetzelfde geldt voor jouw berichten... niet iedereen is slecht voorbereid als ze een slechte proef neerzetten. Sommige kiezen er bewust voor om toch gewoon de eerst opgenomen proef in te sturen, ongeacht de fouten. Of om toch te starten, ook al zijn ze er misschien niet klaar voor, hetzij de ruiter, hetzij het paard...

urosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 10:47

PSvanLot schreef:
Exact.

Fijn om te lezen! Vind wel dat niet alle juryleden even realistisch kunnen beoordelen als er dan een paard met minder kwaliteit loopt die wel echt heel netjes alles doet. Zo heb ik eens een haflinger in de M2 gezien, deed alles zo netjes, keek ik op de uitslagen lijst, ergens in de 170. En ik rij nu zelf een klein paard dat echt heel compact is, ook wat neerwaarts. Dan merk je ook meer verschil qua jury benadering.

Queelens: mooi gezegd, perfectionisme is goed. Maar het moet ook niet doorslaan. Ben zelf ook nogal perfectionistisch. Net als de meeste dressuur ruiters maar ben juist blij dat ik de laatste jaren alles meer in perspectief zie.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 10:48

linda2008 schreef:
Ik vind dit topic soms wel mega negatief! En sommige zelfs met een tikje vooroordelen :o

PS, als jij lage punten uitdeelt wil dat niet gelijk zeggen dat zij op jou zullen afgeven, ik vind dat je iedereen wel enorm over 1 kam scheert... :o er zullen ongetwijfeld ruiters tussen zitten zoals xRoossie die het weten, maar het toch leuk vinden om mee te blijven doen. Of ruiters zoals ik die absoluut zullen balen, maar vooral van zichzelf! Niet iedereen is hetzelfde ;)

Suzanne, hetzelfde geldt voor jouw berichten... niet iedereen is slecht voorbereid als ze een slechte proef neerzetten. Sommige kiezen er bewust voor om toch gewoon de eerst opgenomen proef in te sturen, ongeacht de fouten. Of om toch te starten, ook al zijn ze er misschien niet klaar voor, hetzij de ruiter, hetzij het paard...

Ik zeg niet dat iedereen dat doet, maar heb inmiddels lang genoeg ervaring in de zowel de sport als in het werkende leven dat kritisch naar jezelf kijken veel moeilijker is dan naar een ander wijzen ;)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 10:48

linda2008 schreef:

Maar dat mag toch ook gewoon? Ik zeg alleen dat ik persoonlijk dit nooit zou doen. Dat is mijn persoonlijke mening. Ik start niet als ik er niet klaar voor ben. En ik zal ook geen slechte proeven insturen.
Dat is niet negatief (ik lees hier in het topic nergens iets negatiefs trouwens, PSvanLot geeft als jury aan dat ze niet echt kwalitatief goede proeven heeft gekregen om te beoordelen, dat is gewoon een constatering) maar gewoon mijn mening.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 10:52

urosa schreef:
PSvanLot schreef:
Exact.

Fijn om te lezen! Vind wel dat niet alle juryleden even realistisch kunnen beoordelen als er dan een paard met minder kwaliteit loopt die wel echt heel netjes alles doet. Zo heb ik eens een haflinger in de M2 gezien, deed alles zo netjes, keek ik op de uitslagen lijst, ergens in de 170. En ik rij nu zelf een klein paard dat echt heel compact is, ook wat neerwaarts. Dan merk je ook meer verschil qua jury benadering.

Queelens: mooi gezegd, perfectionisme is goed. Maar het moet ook niet doorslaan. Ben zelf ook nogal perfectionistisch. Net als de meeste dressuur ruiters maar ben juist blij dat ik de laatste jaren alles meer in perspectief zie.

Het wordt in de hogere klasses wel moeilijker om winst te scoren als je paard wat minder, maar wel zuiver, gangwerk heeft.
Dan zijn de zij/midden/uitgestrekte gangen vaak een struikelblok en moet het echt uit de afwerking van de proef komen.

Maar als iets goed is is het goed.

Dat alles er heel netjes uitziet hoeft niet altijd te betekenen dat het technisch ook goed is daar zit vaak het verschil.

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 11:42

PSvanLot schreef:
Het wordt in de hogere klasses wel moeilijker om winst te scoren als je paard wat minder, maar wel zuiver, gangwerk heeft.
Dan zijn de zij/midden/uitgestrekte gangen vaak een struikelblok en moet het echt uit de afwerking van de proef komen.

Het kan ook net andersom werken!! Een paard dat goed kan uitstrekken wordt in de rest van de proef hoger gewaardeerd. Jaren geleden reed ik lichte toer met een paard dat gigantisch kon uitstrekken. Altijd goed voor een 9. In de zijgangen was dat paard nooit helemaal zuiver en dan werd het toch nog een 6 of 7 met de opmerking ritme houden of tact verlies. Ik weet zeker dat datzelfde paard met een normale uitgestrekte draf niet hoger dan een 5 of 6 zou komen voor diezelfde zijgangen.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 11:51

linda2008 schreef:

Je zegt het precies goed: jij vind het topic soms mega negatief. Ik dus helemaal niet, lees al poosje mee en vind het best relaxt en netjes gaan hier.
Wat PS en SuzanneF betreft: zo komen op mij over als gedreven en kundig. Zulke collega's ben ik zuinig op.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 11:53

Charly, ik zeg nergens dat ik hen niet gedreven en kundig vind.... ik ben nog steeds niet bang om eens door PS beoordeeld te worden ofzo hoor :P maar ik vind het soms wel overkomen alsof alle ruiters flut zijn, of wanneer je geen 200 punten scoort je eigenlijk maar slecht of slecht voorbereid bent.... dat komt soms zo op mij over. Ik zeg nergens dat het zo bedoeld is, dat dat letterlijk gezegd word, of dat iemand onkundig is of wat dan ook...

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 11:54

Meer mensen die nog steeds op de punten van de 30e wachten? Dacht dat ze bij waren maar wacht alweer bijna een week... Zo jammer, neem graag het commentaar mee in de volgende proef maar dit schiet weer niet op :(

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 12:17

SweetVanille schreef:
Meer mensen die nog steeds op de punten van de 30e wachten? Dacht dat ze bij waren maar wacht alweer bijna een week... Zo jammer, neem graag het commentaar mee in de volgende proef maar dit schiet weer niet op :(

Maar de 30e hoeft toch ook pas de 11e retour te zijn? Vanaf de 23e zit je nu op werkdag 7.
Wat ik merk de laatste weken is dat ze bij zijn en er af en toe een proefje tussen zit met vertraging maar het gros wordt tijdig gejureerd en verwerkt.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 12:17

linda2008 schreef:
Charly, ik zeg nergens dat ik hen niet gedreven en kundig vind.... ik ben nog steeds niet bang om eens door PS beoordeeld te worden ofzo hoor :P maar ik vind het soms wel overkomen alsof alle ruiters flut zijn, of wanneer je geen 200 punten scoort je eigenlijk maar slecht of slecht voorbereid bent.... dat komt soms zo op mij over. Ik zeg nergens dat het zo bedoeld is, dat dat letterlijk gezegd word, of dat iemand onkundig is of wat dan ook...

Dat is echt iets wat je zelf zo opvat want dat staat inderdaad nergens. Misschien dat je je dit vanuit je eigen onzekerheid zo aantrekt maar dit is zeker niet wat er bedoeld wordt.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 12:26

JeanneV schreef:
PSvanLot schreef:

Het kan ook net andersom werken!! Een paard dat goed kan uitstrekken wordt in de rest van de proef hoger gewaardeerd. Jaren geleden reed ik lichte toer met een paard dat gigantisch kon uitstrekken. Altijd goed voor een 9. In de zijgangen was dat paard nooit helemaal zuiver en dan werd het toch nog een 6 of 7 met de opmerking ritme houden of tact verlies. Ik weet zeker dat datzelfde paard met een normale uitgestrekte draf niet hoger dan een 5 of 6 zou komen voor diezelfde zijgangen.

Maar als het paard perfect in de buiging gaat, super in de aanleuning blijft en keurig op de letter gereden wordt kan daar nog zomaar een voldoende uit rollen. Je gaat uit van een 10 en daarna naar beneden en tactverlies is vervelend maar niet het enige wat telt.

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 12:28

PSvanLot schreef:
Ik had afgelopen weekend wel wat heel leuks.

Organiseerde een wedstrijd bij de club en had mailcontact gehad met een vrouw. Toen ze op wedstrijd waren vroeg ze om mij. Ze bedankte me voor de inschrijving en voor de online proeven die ik al 2x beoordeeld had. Haar dochter reed pas wedstrijden en had heel veel aan mijn tips gehad.
Super leuk om te horen.

Wat leuk om te horen!
Ik vind het wel jammer dat ik lastig contact kan krijgen met de jury via online proefjes, want ik zou iedere jury eigenlijk wel willen bedanken voor de moeite en al het nuttige commentaar dat we krijgen.

Ik heb vandaag wel twee keer een proefje gefilmd en ik baal van allebei. In de eerste lijkt het binnenkomen haast een slingerende travers (als dit een live wedstrijd was geweest, dan had ik misschien wel een blaastest moeten doen :o ) en gaat ze verder zonder kleerscheuren de proef door maar gewoon niet helemaal lekker door het lijf (ze blijft te lang en moet meer door de kaak), het tweede proefje gaat ze weer beter door het lijf en in de aanleuning, maar hebben we een taktfoutje in de middendraf, gaat ze met halthouden op rust ( >;) := ) en wordt ze onzeker in het achterwaarts waardoor we op 10 passen zitten die ook niet eens mooi diagonaal zijn. :') Ik baal even van mezelf, maar heb de eerste proef maar ingestuurd..

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 12:29

linda2008 schreef:

Dat is hier echt helemaal nooit gezegd en dat is puur wat je er zelf van maakt.

Je hoeft helemaal geen 200 punten te scoren en er mogen zeker fouten in een proef zitten.

Maar, en dan spreek ik voor mezelf en waarschijnlijk ook voor Suzanne, ik kan echt wel zien of iemand een foutje maakt of dat iemand de oefeningen nog niet beheerst. En hierin kun je van mening verschillen, maar als je een paard hebt wat constant tegen de hand gaat of wat de oefeningen niet beheerst, dan ben je niet klaar voor die klasse.