Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Unleash

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 23:46

Heb ook de punten terug van 23 juli. Net aan een winstpunt. Nu van 3 verschillende juryleden ongeveer dezelfde punten gekregen met vergelijkbaar commentaar; meer over de rug rijden en meer constante aanleuning. En daar ben ik het helemaal mee eens!
De komende maanden hier maar eens flink aan werken en dan in het najaar/winter (als dan de online events nog zijn) nogmaals een serie proefjes rijden om te zien waar we dan staan. Of misschien naar een meetmoment in de BB.

Ik vind de online events in ieder geval echt een goede motivator voor mezelf om beter te gaan rijden. En ik neem nu ook elke week les om de stijgende lijn hopelijk aan te houden. Ik ben best competatief ingesteld, dus voor mij was dit echt een impuls om van de bank af te komen en naar stal te gaan om te rijden. Echt even ergens naar toe werken.

Ik snap de irritatie van een aantal juryleden wel wat betreft de kwaliteit van de filmpjes. Ik dacht dat die van mij afgekeurd zou worden vanwege het lichtinval in de binnenbak. Maar gelukkig hebben ze hem gewoon beoordeeld. Ik kan me voorstellen dat het echt een verademing is om een goed kwaliteit filmpje te krijgen om te beoordelen.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 07:36

De volledige uitslag van de online events komt niet op het “uitslagen” gedeelte van de KNHS te staan, of wel?

Marjolein

Re: Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 07:48

Nee, het is geen wedstrijd maar een online event.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 07:57

Marjolein schreef:
Nee, het is geen wedstrijd maar een online event.

Dat snap ik, maar de online events staan ook bij de kalender toch? Dus waarom dan niet bij de uitslagen? Staan de uitslagen van meetmomenten ook niet bij “uitslagen”?

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 08:05

Volgens mij is het bij een meetmoment ook de bedoeling dat er geen uitslagen lijst wordt opgesteld. Alleen ten behoeve van de KNHS.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 08:16

Marjolein schreef:
Volgens mij is het bij een meetmoment ook de bedoeling dat er geen uitslagen lijst wordt opgesteld. Alleen ten behoeve van de KNHS.

Meetmoment: uitslagen lijst (geen klassement opgemaakt) wordt ondertekend door de jury. Wedstrijd: uitslagenlijst is tevens klassement van de wedstrijd. Wordt ook ondertekend door de jury.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 08:17

Om dan toch nog even door te gaan op hoe je je jury commentaar aanpakt:
Het is echt gewoon per persoon verschillend hoe zoiets aankomt. De één haalt motivatie uit een scherp gesteld commentaar/ een schop onder de kont. Die komt niet in beweging van complimenten.
De ander haalt de motivatie juist uit de positieve punten en gaat dáár beter op. Als je die te veel 'schopjes' geeft, raken ze juist gedemotiveerd.

Van een coach verwacht ik dat iemand dat hij/zij zich aanpast aan de leerling. Om zo het best uit die leerling te halen. Noem dat 'nieuwerwets' Volgens mij is het gewoon voortschrijdend inzicht.

Als jury weet je niet wie je voor je hebt. En dus schrijf je vermoedelijke meer vanuit jezelf. En dat zal dus af en toe botsen.

Dat opbouwende kritiek trouwens alleen lief en aardig is, is een misverstand. https://nl.wikihow.com/Opbouwende-kritiek-geven

Je kunt zeggen bij een matige uitgestrekte draf zeggen: te weinig/ mag meer verruimen. Duikt op de voorhand/ probeer meer op de achterhand te houden, reageert slecht op het been/ mag meer reactie op de hulp geven etc etc
Je zegt echt exact hetzelfde maar het kan anders aankomen.

Eigenlijk is het net als met een paard rijden. Als je alleen afstraft wat verkeerd gaat kom je minder ver dan wanneer je (ook) beloont wat goed gaat.........

helmab

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 08:26

WenK schreef:
SusanneF, jup... Vroeger werd geleerd om je cijfer te onderbouwen met commentaar. Voor mijn gevoel moest je toen benoemen waarom het geen 10 was, nu benoem je waarom het geen 1 of 0 is. Even cru gezegd. Maar dat positief verwoorden is dus wel wat gezegd werd in de bijscholing.

Deze week jureer ik even niet, wij gaan woensdag voor een paar dagen naar Luxemburg.

Ik heb recent een feedbackmail gestuurd naar de KNHS met mijn mening over het online rijden, ik hoop dat ze het meenemen, ze gaf aan dat ze het mee zou nemen in het wekelijks managementoverleg.

Ik heb paar x mee gereden met jury bijscholing. Super leerzaam en daar werd dat ook heel goed verteld dat je goed moet kijken welke klassen het is en de ruiter moet er ook wat mee kunnen , afzeiken is altijd het makkelijkste maar heeft een ruiter niet altijd veel aan. Benoem wat goed gaat en wat minder gaat en hoe het beter kan. Zo werd het daar vermeld. Als je ooit de kans krijg om daar aan mee te mogen doen Super leerzaam. Wat ook erg leerzaam is(heb ik toen in Ermelo aan mee gedaan) dat je proef mag rijden en iemand filmt dan bij de jury in het hokje dan kan je het "Comentaar"horen op het filmpje er veel van leren. _/-\o_

helmab

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 08:33

Als ik een wedstrijd heb gereden kijk ik altijd dit na met de gene die heeft voor gelezen en ook bespreek ik het met de gene die mij lesgeeft dat je daar aan kan werken.

Vandaag ga ik er weer een insturen(mooi voor dat het warm weer wordt)

Hoop echt dat het door blijf gaan de online wedstrijden en zal ook wel slim zijn aangezien Corona overal weer opduikt.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 09:00

helmab schreef:
WenK schreef:
SusanneF, jup... Vroeger werd geleerd om je cijfer te onderbouwen met commentaar. Voor mijn gevoel moest je toen benoemen waarom het geen 10 was, nu benoem je waarom het geen 1 of 0 is. Even cru gezegd. Maar dat positief verwoorden is dus wel wat gezegd werd in de bijscholing.

Deze week jureer ik even niet, wij gaan woensdag voor een paar dagen naar Luxemburg.

Ik heb recent een feedbackmail gestuurd naar de KNHS met mijn mening over het online rijden, ik hoop dat ze het meenemen, ze gaf aan dat ze het mee zou nemen in het wekelijks managementoverleg.

Ik heb paar x mee gereden met jury bijscholing. Super leerzaam en daar werd dat ook heel goed verteld dat je goed moet kijken welke klassen het is en de ruiter moet er ook wat mee kunnen , afzeiken is altijd het makkelijkste maar heeft een ruiter niet altijd veel aan. Benoem wat goed gaat en wat minder gaat en hoe het beter kan. Zo werd het daar vermeld. Als je ooit de kans krijg om daar aan mee te mogen doen Super leerzaam. Wat ook erg leerzaam is(heb ik toen in Ermelo aan mee gedaan) dat je proef mag rijden en iemand filmt dan bij de jury in het hokje dan kan je het "Comentaar"horen op het filmpje er veel van leren. _/-\o_

Dat is toch wat ik zeg? Vroeger, tijdens mijn 1e juryopleiding, leerden we benoemen wat we zagen. "Te weinig impuls", "mist lengtebuiging", intussen gingen we naar "probeer actiever te rijden", "mag meer buigen" en volgens het meest recente filmpje zelfs het liefst "mooi op 3 sporen, aanleuning mooi stil, probeer actiever te rijden en let op je buiging", waarbij je dus de benoemde punten ook laat onderstrepen. Overigens volg ik als jury regelmatig een bijscholing, dus ik ben redelijk op de hoogte van hoe leerzaam dergelijke bijeenkomsten zijn, persoonlijk zou ik je eerder aanraden om bij de opleiding voor te rijden, daar wordt eea nog uitgebreider besproken. Moet je er wel tegen kunnen dat er echt over je gesproken wordt, zowel positief als negatief.

Over het algemeen vind ik de ontwikkelingen positief hoor, maar ik vind ook dat een ruiter kiest om beoordeeld te worden dmv het rijden van een proef/wedstrijd. Als jury hebben wij altijd geleerd dat "op de stoel van een instructeur gaan zitten" uit den boze was. Je beoordeelt wat je ziet en de rest is aan de instructeur. Uitgebreid trainingsadvies hoort wat mij betreft bij de instructeur en niet op het protocol en voor mijn gevoel gaan we daar een beetje naartoe. De grens verschuift en als dat is waar de KNHS naartoe wil dan kan dat, maar ik denk dat ze hun wensen en lange termijn doelen dan even beter bij de officials neer moeten leggen, nu voelt het alsof hun opdracht aan ons zichzelf wat tegenspreekt en daar moeten wij onze weg weer in vinden. Ik denk dat, om alle neuzen dezelfde kant op te houden, er dus meer gecommuniceerd moet worden.

helmab

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 09:11

dat heb ik ook gedaan Wenk ;) was erg leerzaam en ik kan er zeker tegen vind juist fijn.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 09:16

Top! Want daar wordt veel dieper op de zaken ingegaan dan bij de bijscholing. Alles wordt besproken, ook dat wat je in het veld niet mag zeggen, daarom vind ik dat veel leerzamer, met dus de waarschuwing dat je er wel tegen moet kunnen.

helmab

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 09:29

Zeker, tis maar net hoe je het opvat vaak.

Merkte soms wel veel verschil en dat word dan ook echt besproken(je heb dan veel mensen die kijken natuurlijk, dacht dat het er toen 8 of 10 waren hahah)

urosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 09:48

Ook bij de uitgebreide protocollen heb ik trouwens nooit het instructeurs gevoel gekregen. Grootste verschil is dat er dan niet alleen 'meer impuls' of 'meer verschil' staat maar ook opmerkingen wat ze willen zien om van die 7 een 8 te maken. Dat vind ik nog steeds uit jury perspectief.

Unleash:fijn dat het zo consistent was over de 3 deelnames. Gefeliciteerd met je winstpunt en succes met verder trainen!

Marjolein wat vervelend zeg! Inmiddels al gelukt?

Ual95 leuk zeg! Ik wacht ook op feedback van mijn M1 debuut.

Friesam: fijn dat je tevreden bent met het debuut! En met rondgeribte paarden toon het altijd heel anders. Ik ben 1.68 en het paard waar ik mee start 1.47 heb ook al aantal keren terug gekregen dat ze ons een leuke combinatie vinden.

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 09:58

Vanmorgen toen ik wakker werd stond er een melding dat hij verzonden was. Maar ik ga zo nog maar een filmcheck doen. Heb m'n twijfels erover.

urosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 11:32

Ik ben M1 geklasseerd *\o/* 181,5 voor ons proefje van 6/8. En een kritische jury, maar wel leerzaam.
Heb dus wederom super snel punten binnen (zondag opgestuurd).

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 11:45

Gefeliciteerd Urosa!

urosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 12:06

Anoeska27 schreef:
Gefeliciteerd Urosa!

Bedankt :D dit was ook ons eerste M1 proefje samen. Niet geoefend, niet overgedaan, had nog verwacht L2 te moeten starten. Dus wel tof dat het een winstpunt is geworden ondanks best veel slordigheidjes die we hopelijk aankomende zondag minder gaan hebben :o

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 12:21

urosa schreef:
Ik ben M1 geklasseerd *\o/* 181,5 voor ons proefje van 6/8. En een kritische jury, maar wel leerzaam.

Gefeliciteerd!

xRoossie95

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 12:26

Ik ben stiekem ook al weer aan het refreshen voor 6/8 :') Nooit te vroeg toch? Zondag ingeleverd.
Vanavond met mn eigen paard maar filmpje opnemen

kara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 13:19

Zojuist mijn punten van 30-7 terug 184,5 M1
Vanavond kijken of ik kan opnemen voor 6-8, anders eventueel morgen.

Fleury

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 13:24

urosa schreef:

Gefeliciteerd met jullie behaalde M1 kwalificatie! :)

kincsem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 13:43

Gefeliciteerd Kara en Urosa!

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 13:54

xRoossie95 schreef:
Ik ben stiekem ook al weer aan het refreshen voor 6/8 :') Nooit te vroeg toch? Zondag ingeleverd.
Vanavond met mn eigen paard maar filmpje opnemen

Wauw ik moet die nog rijden, en wacht nog op de punten van de 30e.... Je loopt wel erg voor haha

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 14:02

urosa schreef:

Gefeliciteerd. Dat is lekker vlot inderdaad. Ik heb gisteren opgestuurd voor de 6de. Refreshen begint alweer als ik lees dat het zo snel kan gaan...