Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 12:28

Suzanne F. schreef:
Maar wat bedoel je met negatief? Er moet toch bijstaan waarom het dat cijfer is? Vind jij Tegen de hand, impuls, scheef, te weinig lengtebuiging etc. negatief? Je hebt toch niks aan een 4 waar bij staat: mooi op de letter gereden?
Je wilt een onderbouwing van je punten. En tips hoe het beter kan zijn alleen maar fijn want dan weet je waaraan je moet werken.
Bij het turnen krijg je alleen maar punten en verder niks. Geen tips, opmerkingen of verbeterpunten van de jury. De jury is zelfs verboden terrein, die mag je op straffe van uitsluiting niet eens aanspreken.
Ik vind dat sommigen met dressuur wel wat doorslaan hoor. Wees blij dat je in deze tak van sport een onderbouwing krijgt en dat verbeterpunten benoemd worden. Maar een jurylid is geen maatschappelijk werker die alle opmerkingen op een weegschaal moeten leggen of ze er niet een zieltje mee krenken. Ze noteren waar het in hun ogen aan ontbreekt voor een hoger cijfer. Dat is toch top? Dan weet je waar je aan moet werken.

Dan verschillen wij van mening en dat is prima. Ik krijg hier persoonlijk een minder positief gevoel van en dat mag toch? Zelf heb ik geleerd dat je feedback moet geven in combinatie met dingen die goed gingen. Ik heb nu een protocol waarop alleen heel kort aangegeven staat wat niet goed ging. Nergens een netjes of keurig of leuke combinatie of whatever. Ik vind dat persoonlijk, en nogmaals dat is mijn eigen gevoel erbij, jammer en zonde. Dat geeft mij het gevoel dat er aan mijn proef dus blijkbaar niet veel positiefs te zien was.

Deze discussie is hier in het topic al vaker geweest en je ziet dat er verschillen zijn in mening hierover. Ik wil hier dus niet nogmaals een discussie over starten, ik geef enkel aan wat mijn GEVOEL erbij was.

kincsem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 12:31

Jammer Caritas. Lastig probleem ook. Hoop dat je iets weet te vinden dat verlichting geeft en minder hoofdschudden tot gevolg heeft!

Ik ben klaar met refreshen. Exact dezelfde score als de vorige keer.

linda2008

Re: Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 12:33

Kincsem, euhm en hoe veel was dat? :o

Caritas, moeilijk hoor... heb je zelf ideeen?

GA, ik deel die mening wel. Een jury is inderdaad geen maatschappelijk werkster, maar zou wel een adviseur en motivator voor de basissport moeten zijn. Ik vind het persoonlijk ook altijd jammer als er niet 1 positieve note vanaf kan, dus ik herken het wel. Al met al toch een winstpunt, gefeliciteerd!

Yevrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 12:35

Punten van de 30e terug. Precies 180 met super mooi onderbouwd protocol. Geen wereldpunten maar we kunnen weer vooruit.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 12:41

Harvey ook gefeliciteerd met je winstpunt en fijn dat je ermee verder kunt!

De 30e wordt knap bijgewerkt blijkbaar, dat ze dan maar snel aan 6 aug kunnen beginnen ;) :P haha ik ben de ergste ongeduld van de wereld, i know :o

kincsem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 12:46

Linda2008: 203.5 weer heel blij mee!

Yevrah: gefeliciteerd met de winstpunt!

Ik snap Suzanne en GA beide wel. Een slecht cijfer moet gepaard gaan met feedback ter verantwoording van dat cijfer, maar als ‘sandwich’ methode is het voor de ontvanger van de feedback wel fijn als iig bij algemene indruk een positief punt wordt opgevolgd door verbeterpunten. Overigens vind ik dat de meeste jury’s dat tegenwoordig wel beter doen dan vroeger. Ik heb zelf dit keer bij algemene indruk ook niets staan. En hoewel ik blij ben met de punten vind ik het toch fijn om te lezen x gaat goed werk nog meer aan y.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 12:48

Holy crap wat een punten, en dat voor de tweede keer op rij, knap hoor!! Gefeliciteerd!

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 12:50

Suzanne F. schreef:
Ghostattack schreef:
Hier punten van de 30e terug, net aan een winstpunt met 183. Baal er een beetje van want het ging best netjes. Ook weinig commentaar op het protocol, niks bij algemene indruk en het commentaar wat er staat is enkel negatief.. -O-

Maar wat bedoel je met negatief? Er moet toch bijstaan waarom het dat cijfer is? Vind jij Tegen de hand, impuls, scheef, te weinig lengtebuiging etc. negatief? Je hebt toch niks aan een 4 waar bij staat: mooi op de letter gereden?
Je wilt een onderbouwing van je punten. En tips hoe het beter kan zijn alleen maar fijn want dan weet je waaraan je moet werken.
Bij het turnen krijg je alleen maar punten en verder niks. Geen tips, opmerkingen of verbeterpunten van de jury. De jury is zelfs verboden terrein, die mag je op straffe van uitsluiting niet eens aanspreken.
Ik vind dat sommigen met dressuur wel wat doorslaan hoor. Wees blij dat je in deze tak van sport een onderbouwing krijgt en dat verbeterpunten benoemd worden. Maar een jurylid is geen maatschappelijk werker die alle opmerkingen op een weegschaal moeten leggen of ze er niet een zieltje mee krenken. Ze noteren waar het in hun ogen aan ontbreekt voor een hoger cijfer. Dat is toch top? Dan weet je waar je aan moet werken.

Helaas werkt het tegenwoordig niet meer zo, mensen zijn veel gevoeliger geworden op alles. De KNHS wil er naartoe (begreep ik op mijn laatste bijscholing) dat er vooral positieve dingen op het protocol staan. Dus als een paard in galop aanspringt op een middellijn dan zet je er bijvoorbeeld achter: de lijn was mooi recht, jammer van de galop.

Ik heb liever de oude manier, maar daar kan de meerderheid niet meer tegen. Ik probeer wel in mijn afsluitende woorden een positieve noot te brengen, maar je zit over het algemeen niet met een razendsnelle secretaresse in het hokje en moet dan snel en kort je opmerkingen geven.

helmab

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 12:58

ik heb punten van 30 ste binnen 199.5 *\o/*

urosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 13:02

Anoeska27 schreef:
Dus als een paard in galop aanspringt op een middellijn dan zet je er bijvoorbeeld achter: de lijn was mooi recht, jammer van de galop.

Dit vind ik ook wel beetje doorslaan als ik eerlijk ben. Als iets niet goed is mag dat van mij gewoon normaal benoemd worden :+

Vind zelf met kritiek niks mis. Leer je alleen maar van. Echter vind ik een korte persoonlijke opmerking op het einde ook altijd wel een leuke bonus :o

Kincsem: gefeliciteerd, super punten zeg!

Yevrah gefeliciteerd met je winstpunt en fijn van het commentaar erbij!

Gerdien: gefeliciteerd met je winstpunt en fijn dat het protocol matched met je eigen gevoel!

Helmab super! Lekker 2 winstpunten :D

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 13:04

Anoeska: Echt? Jeetje, het volgende dieptepunt van de sport bereikt. Een jurylid is geen trainer of motivator. De motivatie moet sowieso vanuit de deelnemer komen, die wil zich voorleggen aan het oordeel van een jury. De jury doet niets anders dan punten geven en dus een oordeel geven over het getoonde. In deze sport is het alleen maar top dat er ook opmerkingen bij staan zodat je dit kan verbeteren. Zoals ik al zei gebeurt dit bij het turnen niet en heb je geen idee waarom je met lage punten naar huis wordt gestuurd. Daar is de trainer voor vinden ze om dit te vertalen.
Ik ga er vanuit als ik neerzet; tegen de hand, onvoldoende nageeflijk etc. dat de instructeur weet waaraan gewerkt moet worden.
Ik vraag me soms echt af welke kant de dressuursport op gaat hoor. Natuurlijk zette ik ook vaak onderaan een positieve opmerking maar niet altijd. Zeker niet als er weinig positief over te melden valt en ik zou moeten zoeken naar een leuke opmerking. Dan maar beter niet denk ik.

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 13:04

204 in het M2 *\o/* van de 30e. Laagste cijfer een 4,5 voor stap-galop (spanning met een bonus hups :+ ) en hoogste een 9 voor uitgestrekte stap. Was voor mij de laatste online proef. Hij gaat nu weer mee op pad en dan trainen we thuis door naar het Z.

Stonden in totaal denk ik 12 woorden op het protocol, maar met deze punten logisch :D

kincsem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 13:05

Gefeliciteerd Helmab!

Alleen positief commentaar vind ik persoonlijk weinig zinvol. De opbouwende kritiek helpt juist om jezelf te verbeteren.

Mooie punten NoekAa. Succes met de overstap naar het Z!

helmab

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 13:08

zie hier wel wisselend de punten langs komen.

Gefeliciteerd genne met winst *\o/*

Ben wel erg blij met wat ze bij geschreven hebben. Onderaan staat nog "Mooi voorgesteld. Paard goed aan de hulpen en ook werk aan galop... ben daar ook erg hard mee aan het werk. Gisteren ging het super goed. Zaterdag heeft ze accupuntuur gehad en heeft haar net wat geholpen in haar lijf en aanwijzingen gekregen hoe ik nog wat beter kan onderytreden

helmab

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 13:08

kincsem schreef:
Gefeliciteerd Helmab!

Alleen positief commentaar vind ik persoonlijk weinig zinvol. De opbouwende kritiek helpt juist om jezelf te verbeteren.

Mooie punten NoekAa. Succes met de overstap naar het Z!

Klopt het is fijn als je verbeter punten krijg

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 13:12

Helmab en noekaa ook gefeliciteerd met de punten!!

Nou het gaat mij ook te ver dat dat bij iedere opmerking zou moeten! Maar even afsluiten met een positieve note vind ik wel fijn en motiverend werken :j :o

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 13:13

Suzanne F. schreef:
Anoeska: Echt? Jeetje, het volgende dieptepunt van de sport bereikt. Een jurylid is geen trainer of motivator. De motivatie moet sowieso vanuit de deelnemer komen, die wil zich voorleggen aan het oordeel van een jury. De jury doet niets anders dan punten geven en dus een oordeel geven over het getoonde. In deze sport is het alleen maar top dat er ook opmerkingen bij staan zodat je dit kan verbeteren. Zoals ik al zei gebeurt dit bij het turnen niet en heb je geen idee waarom je met lage punten naar huis wordt gestuurd. Daar is de trainer voor vinden ze om dit te vertalen.
Ik ga er vanuit als ik neerzet; tegen de hand, onvoldoende nageeflijk etc. dat de instructeur weet waaraan gewerkt moet worden.
Ik vraag me soms echt af welke kant de dressuursport op gaat hoor. Natuurlijk zette ik ook vaak onderaan een positieve opmerking maar niet altijd. Zeker niet als er weinig positief over te melden valt en ik zou moeten zoeken naar een leuke opmerking. Dan maar beter niet denk ik.

Echt, ik zat met open mond. Als je niets aardigs kon verzinnen dan moest je er maar "mooi paard" of "je pony heeft een mooie staart" op zetten.

Ik vermijd dat soort opmerkingen juist altijd omdat het geen keuring is.

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 13:16

Ik vind positief commentaar leuk, maar dat zie ik wel terug aan het cijfer. Een 8 met mooi erbij geschreven is voor mij echt dubbelop. Liever heb ik daarbij staan voor een 10 moet je xxx. Of dat er bij de 6,5 staat hoe ik naar de 7 kom.

Ik zou als ik jou was even je instructeur naar de proef laten kijken en vragen of jullie een paar keer proef gericht kunnen trainen. Je kan je nu wel richten op een jury die geen opbouwende kritiek geeft, maar je energie is veel beter besteed aan je paard en het plezier dat je daaruit haalt.

urosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 13:23

Marjolein schreef:
Ik vind positief commentaar leuk, maar dat zie ik wel terug aan het cijfer. Een 8 met mooi erbij geschreven is voor mij echt dubbelop. Liever heb ik daarbij staan voor een 10 moet je xxx. Of dat er bij de 6,5 staat hoe ik naar de 7 kom.

Dat vind ik ook, en zo'n jury had ik dus de vorige keer. Nog steeds helemaal in mijn nopjes met het protocol haha. Gun ik iedereen wel. Nu snap ik ook wel dat ik niet kan verwachten elke keer zulke uitgebreide feedback te krijgen maar het is wel leuk.

NoekAa_ schreef:
204 in het M2 *\o/* van de 30e. Laagste cijfer een 4,5 voor stap-galop (spanning met een bonus hups :+ ) en hoogste een 9 voor uitgestrekte stap. Was voor mij de laatste online proef. Hij gaat nu weer mee op pad en dan trainen we thuis door naar het Z.

Super zeg. Gefeliciteerd *\o/* Veel succes in de Z. Zat even in je profiel te spieken maar knappe paarden heb je :D

kara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 13:24

Iedereen gefeliciteerd met de punten, komen echt mooie punten voorbij

Fetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 13:25

Marjolein schreef:

Ik zou als ik jou was even je instructeur naar de proef laten kijken en vragen of jullie een paar keer proef gericht kunnen trainen. Je kan je nu wel richten op een jury die geen opbouwende kritiek geeft, maar je energie is veel beter besteed aan je paard en het plezier dat je daaruit haalt.

Zo sta ik er ook in, ik hou liever het toch al niet zo grote vakje vrij voor opmerkingen waar ik weer verder mee kan!

Gefeliciteerd allemaal met de punten! **\O/**
Ik ga nu denk ik nog maar wat vaker refreshen voor de 30ste nu er zoveel binnenkomen :D
(Wel donderdag pas ingestuurd)

kara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 13:28

Ik heb ook donderdag ingestuurd, refresh wel maar verwacht ze nog niet vandaag...
Morgen maar filmen voor 6-8, dan zegt de voorspelling dat het nog niet heel warm wordt

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 13:31

kara schreef:
Ik heb ook donderdag ingestuurd, refresh wel maar verwacht ze nog niet vandaag...
Morgen maar filmen voor 6-8, dan zegt de voorspelling dat het nog niet heel warm wordt

Dat kan makkelijk hoor :j ik had van 23 en 30 allebei de punten terug op de tweede (werk)dag na insturen ;)
Ik zit stiekem al te refreshen voor 6aug, vrijdagochtend ingestuurd dus theoretisch gezien kan het :P haha

kara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 13:35

linda2008 schreef:
kara schreef:

Dat kan makkelijk hoor :j ik had van 23 en 30 allebei de punten terug op de tweede (werk)dag na insturen ;)
Ik zit stiekem al te refreshen voor 6aug, vrijdagochtend ingestuurd dus theoretisch gezien kan het :P haha

Succes ik duim voor je

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 13:41

SusanneF, jup... Vroeger werd geleerd om je cijfer te onderbouwen met commentaar. Voor mijn gevoel moest je toen benoemen waarom het geen 10 was, nu benoem je waarom het geen 1 of 0 is. Even cru gezegd. Maar dat positief verwoorden is dus wel wat gezegd werd in de bijscholing.

Deze week jureer ik even niet, wij gaan woensdag voor een paar dagen naar Luxemburg.

Ik heb recent een feedbackmail gestuurd naar de KNHS met mijn mening over het online rijden, ik hoop dat ze het meenemen, ze gaf aan dat ze het mee zou nemen in het wekelijks managementoverleg.