Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tennan

Re: Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 10:52

Jeetje Suzan,wat een nachtmerrie... Beterschap gewenst!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 10:53

caro29 schreef:
Ik kon laatst ook een aantal achten kwijt.
Veel mensen maken de fout met middenstap om niet actief te blijven stappen en geen ruimte te geven aan de voorkant. Verder wordt er amper midden galop getoond. Als je duidelijk naar voren rijdt en terug rijdt krijg je sneller een 6 dan een 5. Merk wel dat lekker voorwaarts rijden meer wordt gewaardeerd. Goed nagefelijk is ook belangrijk zeker vanaf de L2.
Of iemand klaar is voor een niveau is soms lastig te beoordelen aan de hand van 1 proef. Ik beoordeel wat ik zie.

Die middengalop vind ik op de volte wel echt een ding. Op de hoefslag kunnen we netjes naar voren, maar op de volte rijdt ik hem ookconservatief voor een 6(,5).
Ik kies bewust voor een volte met meer balans want ik ben met mijn paard van 1.71m met een grote galop in arbeidsgalop al in de buurt van de grens die ik nog fijn/eerlijk vind voor haar.
Dan maar minder weg en veel meer ontspanning en balans.

@suzan, wow wat heftig!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-08-20 10:55, in het totaal 1 keer bewerkt

MerelV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 10:54

Wat een verschrikkelijk ongeluk!! Veel sterkte Suzan!

urosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 11:31

Fellor schreef:
Die middengalop vind ik op de volte wel echt een ding. Op de hoefslag kunnen we netjes naar voren, maar op de volte rijdt ik hem ookconservatief voor een 6(,5).
Ik kies bewust voor een volte met meer balans want ik ben met mijn paard van 1.71m met een grote galop in arbeidsgalop al in de buurt van de grens die ik nog fijn/eerlijk vind voor haar.
Dan maar minder weg en veel meer ontspanning en balans.

Helemaal mee eens. Ik baal ook als een stekker dat ik nu in de M1 ook weer op de volte middengalop moet doen. Die van mij is dan maar 1.47 en vertrekt eigenlijk best netjes. Maar hier dus ook vaak een 6 of 6,5 met opmerking meer verschil. De meer verschil probeer ik nu te vinden in meer terug rijden want als ik meer gas geef gaat ie vooral versnellen ipv verruimen en raak ik ook de ontspanning en balans kwijt. Zie net dat ie in proef 22 voor de M2 eindelijk op de rechte lijn is, maar dat redden we online niet meer als het stopt in september haha. Gelukkig op de wedstrijd proef 17 erbij en dan tenminste 1 van de proeven middengalop op de rechte lijn :')

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 11:45

Vreselijk Suzan, hopelijk is hij snel weer de oude.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 12:08

Toch heb ik ook wel eens het idee dat jury’s niet altijd rekening houden met het niveau... overigens op mijzelf niet van toepassing want wij kunnen gewoon echt nog niet verruimen in draf en galop, ze heeft nog niet de kracht om al zo veel onder te treden etc. Maar soms zie ik wel verruimingen in het L1 beloond worden met een 4 of 5 omdat er meer verruimd moet worden terwijl ik dan denk; het is nog maar L1 hea :?

Zelfde trouwens met mijn stap verruimen, die is echt altijd netjes, hoger dan een 8 heb ik echter nooit behaald (soms terecht omdat er wel IETS aan schortte) en ik vraag me weleens af wat er in een B of L1 proef dan beter had gekund voor een 10.... sowieso heb ik de indruk dat die 10 niet snel uitgedeeld wordt. Terwijl er heus wel mensen zijn die oefeningen perfect uitvoeren VOOR DE KLASSE DIE ZE STARTTE. (Dat moet wel benadrukt worden) :o
Zo en nu zal ik de wind wel van voren krijgen want je mag nooit op jury’s afgeven := :o

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 12:46

Ik heb zelf die ervaring eigenlijk niet.. Ik ben nu net overgegaan naar de L1 met mijn jongkie van 4 jaar, en weet dat de verruimingen veel beter moeten. Maar daar mist hij nog kracht en balans voor. Het zijn echt maar een paar passen wat je moet laten zien. Vooraf probeer ik iets terug te rijden en dan goed vertrekken. Omdat die van mij het nog niet volhoudt, rij ik maar iets van 3 pasjes, maar die zijn wel goed. En daarna duidelijk weer terug. Het moet natuurlijk beter, maar alsnog haal ik steeds rond de 6,5. :j Wanneer ik meer zal vragen, maakt hij tactfoutjes. Ik vind de beoordeling niet veel strenger dan in de B

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 12:52

linda2008 schreef:
Toch heb ik ook wel eens het idee dat jury’s niet altijd rekening houden met het niveau... overigens op mijzelf niet van toepassing want wij kunnen gewoon echt nog niet verruimen in draf en galop, ze heeft nog niet de kracht om al zo veel onder te treden etc. Maar soms zie ik wel verruimingen in het L1 beloond worden met een 4 of 5 omdat er meer verruimd moet worden terwijl ik dan denk; het is nog maar L1 hea :?

Zelfde trouwens met mijn stap verruimen, die is echt altijd netjes, hoger dan een 8 heb ik echter nooit behaald (soms terecht omdat er wel IETS aan schortte) en ik vraag me weleens af wat er in een B of L1 proef dan beter had gekund voor een 10.... sowieso heb ik de indruk dat die 10 niet snel uitgedeeld wordt. Terwijl er heus wel mensen zijn die oefeningen perfect uitvoeren VOOR DE KLASSE DIE ZE STARTTE. (Dat moet wel benadrukt worden) :o
Zo en nu zal ik de wind wel van voren krijgen want je mag nooit op jury’s afgeven := :o

Nee hoor, natuurlijk niet. :)
Als jij dit zo voelt mag je dat toch zeggen?
Ook in de L1 moet er duidelijk worden verruimt. Dit wil niet zeggen dat er dezelfde eisen worden gesteld als aan een Z2 middendraf want die moet naast verruiming nog veel meer andere dingen tonen. Maar het verruimen van de passen hoort bij een midden of uitgestrekte draf. En als dat niet of minimaal wordt getoond dan is het altijd een onvoldoende.
Een 10 is heel moeilijk te rijden inderdaad maar ik heb het weleens gegeven. Dan kan er in mijn ogen inderdaad niets beter voor dat onderdeel voor dat niveau. Maar dat is echt sporadisch. Er kan namelijk bijna altijd nog wel iets beter. En nogmaals, de stap verruimen is niet de enige eis. Voor een 10 wil je dat er echt los door het lichaam wordt gestapt, de bovenlijn verlengend, de hand volgend met de neus voor de loodlijn, echt uit de schouder wordt gestapt, minimaal 2 hoeven over en het paard echt ‘schrijdt’.
Daarbij moet dan ook exact op de letter worden gereden, kaarsrecht op de lijn en prachtige vloeiende overgangen naar de uitgestrekte stap en weer terug. Geen onderbreking van tact, volledig nageeflijk en in een perfecte aanleuning waarbij het paard ontspannen blijft en tactzuiver blijft stappen.
Ga er maar aan staan. :)
Als jij vindt dat jij die 10 verdient dan kan je aan de jury vragen wat er nog beter zou moeten. Een goede jury moet dit te allen tijde kunnen onderbouwen.

Fleury

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 13:02

Suzan, heel veel sterkte! Hopelijk komt hij er goed bovenop.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 13:15

Jeetje Suzan, wat heftig, sterkte en beterschap!

Linda2008, tuurlijk mag dat! Dat doe ik zelf ook, ik ben het ook echt regelmatig ergens niet mee eens hoor maar ja we blijven allemaal mensen. Tienen komen niet vaak voor maar toch heb ik ze wel met enige regelmaat uitgedeeld. In alle klassen behalve het M2. Halsstrekken, verruimen, halthouden zijn de onderdelen waar dat gerust voor komt. Ik heb ooit eens 3 tienen uitgedeeld aan iemand die met zijn paard in het L1 startte. Hoorde ik later iemand bitsen in de kantine, ja vind je het gek, dat paard heeft al veel hoger gelopen. Dus ik sprak diegene aan en zei dat het echt niet vanzelfsprekend is dat een paard het dan vanzelf doet. Tuurlijk helpt het als een paard goed opgeleid is maar degene die erop zit moet toch echt de rest doen!

En om nog even terug te komen op wanneer ga je over naar een volgende klasse. Ik had zelf de regel dat ik pas overging nadat ik dubbel winst haalde in een klasse. Nou daar ben ik wel van teruggekomen hoor, want ook dat is dus geen garantie. Ik heb twee wedstrijden achter elkaar dubbel winst gereden in het M1 en ging in overleg met mijn instructeur over naar het M2. Eerste wedstrijd, loeistrenge jury, geen verwachtingen en twee keer 178. Heel blij mee!!! Maar, de wedstrijden erna haalde ik alle punten tussen de 170 en 179 maar niet daarboven en dat leverde dus druk op. Druk bij mezelf en dus legde ik ook druk bij mijn paard en dat ging gierend fout met als dieptepunt een paard wat echt niet meer wilde lopen. Twee proeven die beiden een verliespunt opleverden (afgroeten mocht toen nog niet) vanwege de enorme spanning en alle fouten als gevolg daarvan en ik helemaal over mijn toeren.

Daarna een hele tijd niet gestart, maar ja ik wilde zo graag 5 punten in het M2 voor de volgende jurycursus dus toch weer gegaan, andere insteek en toen ik punt 5 haalde, riep ik op stal Yes ik ben klaar! Waarop er gezegd werd he waarom zou je stoppen? Maar dat was ik echt van plan want ik had mijn doel gehaald. De punten daarna gingen fluitend......geen druk, geen verwachtingen maar gewoon plezier!

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 13:20

Daffodil, dat laatste wat je benoemt merk ik nu bij mezelf met het online starten. Ik heb er enorm veel plezier in, minder stress en geregel en daardoor is er voor mij minder 'druk'. De punten vliegen me bijna om de oren, tot nu toe elke online wedstrijd 1 of 2 puntjes kunnen pakken. Doordat ik geen verwachtingen heb, of had, ga ik veel relaxter rijden denk ik.

En eerlijk gezegd vind ik het wel prima zo zonder klassement, zonder prijzen. Want daar rijd ik toch niet voor, ik rijd voor mezelf en mijn paard om te verbeteren. Niet om 1e te worden en dikke prijzen mee te nemen. Ik zou het echt een gemis vinden als het hele online starten straks gecanceld gaat worden. Juist de combinatie van online en fysiek zou perfect zijn voor mij.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 13:27

Nou ik snap dat volkomen Ghostattack ,ik heb nog nooit gestart met als doel om een prijs binnen te slepen. Zit ook niet in mijn systeem....dus ook dat is idd een heel mooie reden om online te blijven rijden.

Nu hebben we as donderdag een meetmoment op de club. De eerste afmelders vanwege het weer zijn al binnen. Ik ben vanaf morgen weg dus dat wordt een bende denk ik maar 32 graden, ik zou het zelf ook niet doen. Ook dat is dus een voordeel van online starten. Je kunt zelf gewoon om 7u smorgens je filmpje opnemen en is dus ook nog eens een heel stuk diervriendelijker dan op pad gaan!

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 14:14

Er wordt niet een hele volte midden galop gevraagd. Paar passen met duidelijk opvangen is altijd beter dan in het zelfde tempo door rijden of niet meer terugrijden.

Ik denk dat er bij een aantal duidelijk de druk een stuk minder is tijdens het online rijden dan op een regulier concours.

Eveline77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 14:31

daffodil schreef:
Nu hebben we as donderdag een meetmoment op de club. De eerste afmelders vanwege het weer zijn al binnen. Ik ben vanaf morgen weg dus dat wordt een bende denk ik maar 32 graden, ik zou het zelf ook niet doen. Ook dat is dus een voordeel van online starten. Je kunt zelf gewoon om 7u smorgens je filmpje opnemen en is dus ook nog eens een heel stuk diervriendelijker dan op pad gaan!

Mocht je donderdag een gat in de B hebben wil ik die best opvullen.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 14:35

Eveline77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 14:39

daffodil schreef:
Nou ik vertrek morgenochtend met vakantie, maar mijn collega neemt waar via wedstrijdsecretariaat@zuidplasruiters.nl

Ik voorzie wel wat gaten ja!

Ik stuur ze wel een mailtje.
En fijne vakantie!

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 15:05

Nou er komen inderdaad belachelijke temperaturen aan zeg :oo ikzelf moet gewoon de hele week werken dus ik kan niet om 7u rijden en daarom ook besloten om geen verdere online wedstrijden in te schrijven. Sowieso wil ik eerst de uitslag van 6-8 weten, dan heb ik 14-8 een reguliere wedstrijd staan (als ik durf), en dan maar eens verder kijken. Ik zou het ook wel leuk vinden als de online wedstrijden blijven bestaan. Toch wel prettig voor de afwisseling, voor wie geen eigen vervoer heeft, of voor de laagdrempeligheid voor een nieuwe klasse o.i.d.

Ik snap wel dat je verruimingen van de passen moet laten zien tijdens het verruimen ;) daarom geef ik ook aan dat ik bij mijzelf heel goed de 5jes kan begrijpen :j maar soms zie ik combinatie in B of L1 die keurig ruimere passen tonen, nette aanleuning, impuls, mooie lijn, etc. En ja oke soms stuwen ze van het achterbeen af, maar dat lijkt me in die klasses geen probleem, en toch komen ze dan niet verder dan een 5 of met geluk een 6... dat vind ik wel eens moeilijk te begrijpen...

Fetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 16:27

Yes we hebben de punten van de 23ste binnen! Vanochtend nog tegen mijn moeder; ik weet niet of het wel goed genoeg is, maar ik moet duidelijk wat minder streng voor mezelf zijn, want we hebben 211,5 en ook nog een stapel tips erbij waar we weer fijn mee verder kunnen {:}

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 16:27

Wauw Fetje, wat een dikke punten! Gefeliciteerd!

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 16:36

Wauw, wat een mooie score!

urosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 16:58

caro29 schreef:
Er wordt niet een hele volte midden galop gevraagd. Paar passen met duidelijk opvangen is altijd beter dan in het zelfde tempo door rijden of niet meer terugrijden.

In de M1 proef 18 wel! Dus ik probeer nu voor de B extra terug te vragen. Dan BEB middengalop en iets voor de B weer duidelijk terug vragen.

Fetje, wauw! 3 winstpunten binnen. Dat gaat lekker snel zo haha. Gefeliciteerd *\o/*

SuzanneF mooi uitgelegd :j

Ik rijd ook voor mezelf, om mijn paard te verbeteren en om samen verder te komen. Ik rij niet voor prijzen, natuurlijk vind ik het leuk als ik iets win maar daar gaat het me niet om. Dus ik blijf ook combineren zolang online blijft bestaan. Ik heb alleen geen wedstrijd stress dus dat scheelt wel. Woensdag inschrijven voor de laatste van augustus, dus misschien wel kans dat ze volgende week woensdag met nieuws komen O:)

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 17:09

Goed bezig Fetje!! Altijd vertrouwen gehad in jullie kunnen *\o/*

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 17:09

Fetje, wauw wat een score!! Gefeliciteerd!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 17:21

@Suzan_B, jemig.... zat je er op? Heel veel sterkte.

@Fetje,gefeliciteeerd.

En ja, ik ga inderdaad om 7 uur preofje laten filmrn. ( ivm temperstuur en vliegen)

Fleury

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 18:32

Wie heeft er voor donderdag 13 augustus opgegeven en hoe/wanneer gaan jullie filmen?

Onze stal is pas om 8 uur open dus voordat ik alles opgebouwd heb en losgereden is het ook al tegen 9. Zou dat nog gaan? Of kan ik nog een week verplaatsen naar de 20e? Of ben ik daar nu te laat voor?