Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Arabesk schreef:jasmijn78 schreef:Wat mij nog een vraagteken is, is hoe gemotiveerd de pro-bitloze actievoerders daadwerkelijk zijn. Hoeveel zijn het er, willen zij echt daadwerkelijk wedstrijden rijden, rijden ze al wedstrijden, hebben zij ambities tot het hoogst haalbare te gaan? Of doen ze enkel mee omdat ze anti-bit zijn, om een punt te maken en zijn ze niet echt van plan serieus wedstrijden te gaan rijden. Want ik denk niet dat de KNHS zijn reglementen aan zal gaan passen voor een groepje bitloos rijdende ruiters die twee keer per jaar eens zonder enige ambitie een b of L-proefje willen hobbelen. Het gaat hier tenslotte nog wel altijd om wedstrijdsport. Eerlijk gezegd wekken veel van de pro-bitlozen die hier reageren namelijk niet echt die indruk.
Als ik dit lees rijst bij mij de vraag, als je er zoveel moeite mee hebt waarom ben je uberhaupt dan aanwezig in dit topic.
Ik zou dat gewoon rustig afwachten met mijn armen over elkaar totdat de KNHS dit verzoek afwijst.
Het is aan de KNHS om te bepalen wat ze met onze actie doen en niet aan jou!
Karl66 schreef:Maar als je de KNHS zover wilt krijgen dat ze het reglement gaan wijzigen, heeft het heel weinig zin om met "ja maar" aan te komen bij de punten die zij aandragen.
Wees blij met de kritiek en probeer de genoemde punten al bij voorbaat te ondervangen in plaats van te wachten tot de KNHS met dezelfde kritiek komt.
Citaat:Geachte mevr. Gerits,
Als eerste hartelijk bedankt voor uw interesse.
In de loop van mijn rijopleiding/carriere en in de vele jarenlange ervaringen met spring- en dressuurpaarden heb ik geconcludeerd dat paarden, ongeacht soort of discipline vrijere, lossere en betere prestaties leveren, wanneer ze in de mond en in het lichaam tevreden en niet afgeleid zijn.
Mijn paard Looping was altijd al "hoch rittig" ( = heet?) en heeft eerder een te zachte mond. Toen mijn vrouw me enige jaren geleden eenbosal kado gafheb ik die meteen bij Looping en en enige andere paarden met succes uitgeprobeerd.
Daarbij wil ik echter wel vermelden, dat de volgende zaken voorwaarden zijn voor zacht bitloos rijden:
-De paarden moeten altijd voor het been zijn en hier perfect op reageren.
-Ze moeten goed op gewichtshulpen reageren
-Ze moeten los en nageeflijk in het lichaam zijn
- de bosal of andere optoming mag niet scherp op de huid of het bot van het hoofd inwerken
Het werken met bitlose optomingen is afwisselend, men moet ook af en toe een watertrens gebruiken om de buiging in de hals niet te verliezen en bepaalde lessen perfecter te rijden of de proef voor te bereiden.
Een belangrijk punt bij het gebruik van een bosal is VERTROUWEN. Er zijn ook paarden die door een negatieve voorgeschiedenis/ervaring of ook door lichamelijke of emotionele gebreken niet geschikt zijn voor een bitloze optoming. Soms kun je daaraan werken en lukt het uiteindelijk toch. Soms moet je echter toch weer een bit gebruiken. Het allerbelangrijkste is een tevreden paard waarmee je geen strijd hoeft aan te gaan. Hoe je dan rijdt, maakt niet uit, de goede zin van het paard geeft je het extra zetje om te kunnen winnen.
Mijn vrouw en ik proberen elk paard deze manier te leren. Bij onze jonge paarden, die alleen ons kennen, is dat heel eenvoudig en ze worden allemaal regelmatig met bosal gereden. De paarden die bij ons komen om in te rijden of die we kopen en die al het enige meegemaakt hebben, bloeien in de loop der tijd steeds meer op en ontspannen zich. Gevolg is dat veel van onze paarden die al met pensioen waren, weer internationale wedstrijden rijden, maar ze kunnen niet allemaal met bosal gereden worden.
Jammer genoeg mag je in Duitsland en Oostenrijk in de B-klasse geen bosal gebruiken, omdat het als hackamore aangemerkt wordt. Dat is jammer, omdat de jonge paarden van mijn vrouw daar zo goed op lopen maar we het niet gebruiken mogen. Ook bij Nationenpreisen (= grand-prix?) en op EK's en WK's mag het niet. De reglementen zijn toch wel zeer vreemd.
Als u nog verdere vragen hebt, sta ik graag tot uw beschikking.
Jürgen Krackow
paars schreef:jasmijn78 schreef:Met afgeven op met-bit rijdende ruiters en het niveau op wedstrijden zul je weinig indruk maken bij de KNHS, nog eerder aversie opwekken. (zeker niet als dat gebaseerd is op emotie en niet op feiten).
Dat geldt toch omgekeerd hetzelfde? Ik heb van jou ook nog geen feiten gehoord, wel veel emotie. Je ként de feoten nog niet omdat jij het nog nooit gezien hebt. Maar wat denk je: there's a whole world out there!!jasmijn78 schreef:Maak aannemelijk op basis van feiten dat het hoogst haalbare niveau bitloos haalbaar is, hiervoor zul je dus ruiters moeten vinden die foutloos bitloos minimaal Z2 proeven, maar liever nog GP-proeven kunnen rijden.
Da's echt onzin hoor sorry, niet dat ze er niet zijn, maar laten we het eerst eens bij de basis houden. De huidige wedstrijdruiters hebben wedsrtijdervaring en ritmne nodig om te kunnen presteren, en de bitloze moet het maar ff in één keer laten zien??jasmijn78 schreef:Als je bitloos zou toestaan, zonder in staat te zijn om in alle klassen hetzelfde niveau als met het rijden met bit te halen, dan zou dat betekenen, dat de score, de maat van succes van alle ruiters die rijdt, gemiddeld omlaag gaat. Dat zijn getallen of resultaten die niemand zien wil.
Als dat in het begin zeker te verklaren is, is er niets aan de hand. Investeren heet dat.jasmijn78 schreef:Je zal minimaal net zo goed of beter moeten presteren als je zonder bit rijdt, en dit voor elke klasse waarin je bitloos toegestaan wilt hebben in wedstrijdsport.
Onzinnig. Waarom béter??jasmijn78 schreef:Misschien kun je beter een selecte groep van bitloosrijdende ruiters samenstellen die een behoorlijk niveau hebben (z2 of hoger) en daarmee demo's geven op wedstrijden. Dan geef je een beter visitekaartje af (wij organiseren een middelgrote dressuurwedstrijd in september en zoeken nog een leuke demo...).
Da's een leuk idee
jasmijn78 schreef:Wat mij nog een vraagteken is, is hoe gemotiveerd de pro-bitloze actievoerders daadwerkelijk zijn. Hoeveel zijn het er, willen zij echt daadwerkelijk wedstrijden rijden, rijden ze al wedstrijden, hebben zij ambities tot het hoogst haalbare te gaan? Of doen ze enkel mee omdat ze anti-bit zijn, om een punt te maken en zijn ze niet echt van plan serieus wedstrijden te gaan rijden. Want ik denk niet dat de KNHS zijn reglementen aan zal gaan passen voor een groepje bitloos rijdende ruiters die twee keer per jaar eens zonder enige ambitie een b of L-proefje willen hobbelen. Het gaat hier tenslotte nog wel altijd om wedstrijdsport. Eerlijk gezegd wekken veel van de pro-bitlozen die hier reageren namelijk niet echt die indruk.
Dat wordt nu dus eindelijk goed geinventariseerd. Want het moet voor de KNHS lijkt me duidelijk zijn dat dit geen bevlieging is. Misschien zal in de toekomst één op de 10 - 15 ruiters bitloos in de ring komen per wedstrijd. Maar voor hen is het fijn dat het mág. Engels gelijkende zadels zijn ook toegestaan, hoevaak zie je die in de baan? Ik heb ze persoonlijk in de dressuur nog nooit mee zien rijden. Maar de mogelijkheid is er wél. Dáár gaat het om.jasmijn78 schreef:Nogmaals; ik ben niet anti-bitloos, Wedstrijdsport draait niet om jou persoonlijke emotie's, beleving of principes. Het gaat om prestatie en wie de beste is in de ring.
Gelukkig maar, zijn we het tóch eens
Goofy44 schreef:weer terug naar bitloos rijden....
kellybelly schreef:Lijkt me ook het meest logischalleen de eerste klassen al bitloos gereden zouden kunnen worden voorlopig. Dan kun je meteen zien of het aanslaat, wat ervaringen zijn en zou je dit in een later stadium uit kunnen breiden? zomaar wat gedachtes hoor!