Bitloos en wedstrijden: is er animo om...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Auky

Re: Bitloos en wedstrijden: is er animo om...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 17:29

Hier nog een Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 17:30

Nee, nog geen reactie van Alex.
Ik heb hem gisteren nòg een keer gemaild.

Er lopen ondertussen steeds meer contacten met o.a. een ZZ-licht ruiter en een Z-amazone die bitloos wel wat willen neerzetten op de bitloos dag. Go jij! Go jij!

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 17:32

Arabesk schreef:
jasmijn78 schreef:
Wat mij nog een vraagteken is, is hoe gemotiveerd de pro-bitloze actievoerders daadwerkelijk zijn. Hoeveel zijn het er, willen zij echt daadwerkelijk wedstrijden rijden, rijden ze al wedstrijden, hebben zij ambities tot het hoogst haalbare te gaan? Of doen ze enkel mee omdat ze anti-bit zijn, om een punt te maken en zijn ze niet echt van plan serieus wedstrijden te gaan rijden. Want ik denk niet dat de KNHS zijn reglementen aan zal gaan passen voor een groepje bitloos rijdende ruiters die twee keer per jaar eens zonder enige ambitie een b of L-proefje willen hobbelen. Het gaat hier tenslotte nog wel altijd om wedstrijdsport. Eerlijk gezegd wekken veel van de pro-bitlozen die hier reageren namelijk niet echt die indruk.

Als ik dit lees rijst bij mij de vraag, als je er zoveel moeite mee hebt waarom ben je uberhaupt dan aanwezig in dit topic.

Ik zou dat gewoon rustig afwachten met mijn armen over elkaar totdat de KNHS dit verzoek afwijst.

Het is aan de KNHS om te bepalen wat ze met onze actie doen en niet aan jou!

Maar als je de KNHS zover wilt krijgen dat ze het reglement gaan wijzigen, heeft het heel weinig zin om met "ja maar" aan te komen bij de punten die zij aandragen.

Wees blij met de kritiek en probeer de genoemde punten al bij voorbaat te ondervangen in plaats van te wachten tot de KNHS met dezelfde kritiek komt.

Zoals ik ook al eerder in dit topic zei, is het denk ik weer een argument in je voordeel als je, in ieder geval enigzins onderbouwd, met wat cijfermateriaal komt, over mensen die gaan overstappen op bitloos en nog belangrijker, mensen die als gevolg van de bitloze mogelijkheid een startkaart gaan aanvragen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 17:39

Als jullie de foto's niet rijkunstig genoeg vinden. Wanneer is het dan wel goed?
Is deze foto niet goed genoeg? (ik weet dat de houding van de ruiter beter kan, maar dit is gewoon een wedstrijdruiter zoals er velen zijn, geen topper, wel serieus)
Het gaat om een B-waardige 3-jarige. Achterbeen treedt goed onder. Ruiter heeft wat lange teugels en zit wat ver achterin het zadel waardoor de inwerking van het been niet optimaal is. Maar het paard loopt wel ontspannen.

Afbeelding

En ik heb met mijn eerder genoemde recensie (helaas nog maar 3 optomingen) al aangegeven welke optomingen ik evt. in aanmerking vind komen voor bitloze wedstrijden. Omdat ik ook gewoon met bit rij kan ik ook de inwerking met en zonder bit vergelijken.
Zijn er nog meer mensen die een recensie kunnen plaatsen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 17:45

Karl66 schreef:
Maar als je de KNHS zover wilt krijgen dat ze het reglement gaan wijzigen, heeft het heel weinig zin om met "ja maar" aan te komen bij de punten die zij aandragen.

Wees blij met de kritiek en probeer de genoemde punten al bij voorbaat te ondervangen in plaats van te wachten tot de KNHS met dezelfde kritiek komt.

Jij noemt het "ja maar", ik noem het weerleggen van kritische noten, aannames en weerstand, en de andere kant laten zien e.d..
Welke vervolgens niet geaccepteerd worden, waarna een fel discussietoontje ontstaat wat vervolgens weer niks met dit topic te maken heeft en de goede sfeer hier teniet doet.

Wat wordt er eigenlijk verwacht? Dat we bij alle kritische opmerkingen, vragen en beweringen, reageren met "Je hebt gelijk"?! Of dat we uiteindelijk zeggen, we stoppen ermee?!

We nemen de kritische noten absoluut mee, echt waar. En daar doen we ook zeker ons voordeel mee. Alles waarvan we denken "Daar hebben we wat aan, oh ja daar moeten we aan denken of daar moeten we nog iets mee doen", wordt genoteerd en uitgebreid besproken.

"Achter de schermen" gebeurt er ook veel. We krijgen geweldige mails binnen, van mensen die werkelijk iets kunnen betekenen, met goede ideeën en suggesties komen, netwerken en contacten hebben, actief bezig zijn...! En dat geeft de burger weer moed!

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 18:24

Hier het antwoord van Jürgen Krackow:
Het kan zijn dat ik voor sommige Duiste termen de Nederlandse tegehanger niet goed kan vinden. In dat geval probeer ik het zo goed mogelijk te omschrijving.

Citaat:
Geachte mevr. Gerits,

Als eerste hartelijk bedankt voor uw interesse.

In de loop van mijn rijopleiding/carriere en in de vele jarenlange ervaringen met spring- en dressuurpaarden heb ik geconcludeerd dat paarden, ongeacht soort of discipline vrijere, lossere en betere prestaties leveren, wanneer ze in de mond en in het lichaam tevreden en niet afgeleid zijn.

Mijn paard Looping was altijd al "hoch rittig" ( = heet?) en heeft eerder een te zachte mond. Toen mijn vrouw me enige jaren geleden eenbosal kado gafheb ik die meteen bij Looping en en enige andere paarden met succes uitgeprobeerd.
Daarbij wil ik echter wel vermelden, dat de volgende zaken voorwaarden zijn voor zacht bitloos rijden:
-De paarden moeten altijd voor het been zijn en hier perfect op reageren.
-Ze moeten goed op gewichtshulpen reageren
-Ze moeten los en nageeflijk in het lichaam zijn
- de bosal of andere optoming mag niet scherp op de huid of het bot van het hoofd inwerken

Het werken met bitlose optomingen is afwisselend, men moet ook af en toe een watertrens gebruiken om de buiging in de hals niet te verliezen en bepaalde lessen perfecter te rijden of de proef voor te bereiden.

Een belangrijk punt bij het gebruik van een bosal is VERTROUWEN. Er zijn ook paarden die door een negatieve voorgeschiedenis/ervaring of ook door lichamelijke of emotionele gebreken niet geschikt zijn voor een bitloze optoming. Soms kun je daaraan werken en lukt het uiteindelijk toch. Soms moet je echter toch weer een bit gebruiken. Het allerbelangrijkste is een tevreden paard waarmee je geen strijd hoeft aan te gaan. Hoe je dan rijdt, maakt niet uit, de goede zin van het paard geeft je het extra zetje om te kunnen winnen.

Mijn vrouw en ik proberen elk paard deze manier te leren. Bij onze jonge paarden, die alleen ons kennen, is dat heel eenvoudig en ze worden allemaal regelmatig met bosal gereden. De paarden die bij ons komen om in te rijden of die we kopen en die al het enige meegemaakt hebben, bloeien in de loop der tijd steeds meer op en ontspannen zich. Gevolg is dat veel van onze paarden die al met pensioen waren, weer internationale wedstrijden rijden, maar ze kunnen niet allemaal met bosal gereden worden.

Jammer genoeg mag je in Duitsland en Oostenrijk in de B-klasse geen bosal gebruiken, omdat het als hackamore aangemerkt wordt. Dat is jammer, omdat de jonge paarden van mijn vrouw daar zo goed op lopen maar we het niet gebruiken mogen. Ook bij Nationenpreisen (= grand-prix?) en op EK's en WK's mag het niet. De reglementen zijn toch wel zeer vreemd.

Als u nog verdere vragen hebt, sta ik graag tot uw beschikking.

Jürgen Krackow

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 19:49

Jovarna, de discussie wordt juist door de voorstanders van bitloos opgerakeld, als voorbeeld quote ik een reactie op jasmijn. Haar post wordt punt voor punt besproken met als algemene teneur dat haar kritiek onzin is en dat rijders met bit geen haar beter zijn. Prima als je een discussie wilt opstarten, maar wat minder zinnig als je van de KNHS dezelfde kritiek kan verwachten en de KNHS de hier genoemde antwoorden beslist een reden zal vinden om het bitloos rijden niet serieus te nemen.

De kritiek weerspreken heeft gewoon heel weinig zin, de bitrijders begrijpen echt wel wat het standpunt van de bitloze rijders is, maar om bitloos voor elkaar te krijgen is je standpunt uitdragen niet voldoende, je kan beter zorgen dat je de kritiekpunten voor bent.

Je kan dus veel beter zorgen dat het verhaal niet gebaseerd is op kritiek op bitgebruik, je kan dus beter zorgen dat het rijniveau op de wedstrijd bovengemiddeld is zodat het respect afdwingt en je kan beter zorgen dat er cijfermateriaal is over het aantal mensen dat wil overstappen. Dat heeft veel meer zin dan de discussie aan te gaan.

paars schreef:
jasmijn78 schreef:
Met afgeven op met-bit rijdende ruiters en het niveau op wedstrijden zul je weinig indruk maken bij de KNHS, nog eerder aversie opwekken. (zeker niet als dat gebaseerd is op emotie en niet op feiten).

Dat geldt toch omgekeerd hetzelfde? Ik heb van jou ook nog geen feiten gehoord, wel veel emotie. Je ként de feoten nog niet omdat jij het nog nooit gezien hebt. Maar wat denk je: there's a whole world out there!!

jasmijn78 schreef:
Maak aannemelijk op basis van feiten dat het hoogst haalbare niveau bitloos haalbaar is, hiervoor zul je dus ruiters moeten vinden die foutloos bitloos minimaal Z2 proeven, maar liever nog GP-proeven kunnen rijden.

Da's echt onzin hoor sorry, niet dat ze er niet zijn, maar laten we het eerst eens bij de basis houden. De huidige wedstrijdruiters hebben wedsrtijdervaring en ritmne nodig om te kunnen presteren, en de bitloze moet het maar ff in één keer laten zien??

jasmijn78 schreef:
Als je bitloos zou toestaan, zonder in staat te zijn om in alle klassen hetzelfde niveau als met het rijden met bit te halen, dan zou dat betekenen, dat de score, de maat van succes van alle ruiters die rijdt, gemiddeld omlaag gaat. Dat zijn getallen of resultaten die niemand zien wil.

Als dat in het begin zeker te verklaren is, is er niets aan de hand. Investeren heet dat.

jasmijn78 schreef:
Je zal minimaal net zo goed of beter moeten presteren als je zonder bit rijdt, en dit voor elke klasse waarin je bitloos toegestaan wilt hebben in wedstrijdsport.

Onzinnig. Waarom béter??

jasmijn78 schreef:
Misschien kun je beter een selecte groep van bitloosrijdende ruiters samenstellen die een behoorlijk niveau hebben (z2 of hoger) en daarmee demo's geven op wedstrijden. Dan geef je een beter visitekaartje af (wij organiseren een middelgrote dressuurwedstrijd in september en zoeken nog een leuke demo...).

Da's een leuk idee Ja

jasmijn78 schreef:
Wat mij nog een vraagteken is, is hoe gemotiveerd de pro-bitloze actievoerders daadwerkelijk zijn. Hoeveel zijn het er, willen zij echt daadwerkelijk wedstrijden rijden, rijden ze al wedstrijden, hebben zij ambities tot het hoogst haalbare te gaan? Of doen ze enkel mee omdat ze anti-bit zijn, om een punt te maken en zijn ze niet echt van plan serieus wedstrijden te gaan rijden. Want ik denk niet dat de KNHS zijn reglementen aan zal gaan passen voor een groepje bitloos rijdende ruiters die twee keer per jaar eens zonder enige ambitie een b of L-proefje willen hobbelen. Het gaat hier tenslotte nog wel altijd om wedstrijdsport. Eerlijk gezegd wekken veel van de pro-bitlozen die hier reageren namelijk niet echt die indruk.

Dat wordt nu dus eindelijk goed geinventariseerd. Want het moet voor de KNHS lijkt me duidelijk zijn dat dit geen bevlieging is. Misschien zal in de toekomst één op de 10 - 15 ruiters bitloos in de ring komen per wedstrijd. Maar voor hen is het fijn dat het mág. Engels gelijkende zadels zijn ook toegestaan, hoevaak zie je die in de baan? Ik heb ze persoonlijk in de dressuur nog nooit mee zien rijden. Maar de mogelijkheid is er wél. Dáár gaat het om.

jasmijn78 schreef:
Nogmaals; ik ben niet anti-bitloos, Wedstrijdsport draait niet om jou persoonlijke emotie's, beleving of principes. Het gaat om prestatie en wie de beste is in de ring.

Gelukkig maar, zijn we het tóch eens Haha!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 20:21

Wat een leuke reactie van Jürgen Krackow.
Echt leuk dat hij zo'n uitgebreide reactie geeft

berthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 22:02

Inderdaad leuke reactie van Jürgen Krackow. Ik herken helemaal wat hij zegt over bitloos rijden.
Ik heb verschillende wedstrijdpaarden gehad, heb er twee tot M1 gereden en een in de M2. Bij het inrijden van mijn nieuwe paard (waarmee ik ook van plan was wedstrijden te gaan rijden) kwam ik in aanraking met bitloos rijden. Ik vind mijn paard daar super op reageren, ze is veel minder bezig "met dat ding in haar mond" en verder net zo te rijden als mijn andere paarden met een bit. Omdat ik merkte dat ik haar meer plezier doe door zonder bit te rijden, had ik eigenlijk het wedstrijdrijden met haar eerst maar uit mijn hoofd gezet. Ik ben dus zo iemand die (als ze goed bevestigd is) wel bitloos wedstrijden wil gaan rijden.

Jovarna: ik hoop niet dat mijn reactie eerder de indruk heeft gewekt dat ik al met de bitloze wedstrijd mee wou doen? (dat je me bij die 52 hebt geteld?) Ze (mijn paard) is namelijk nog niet ver genoeg om een B-proef te lopen. Ik bedoelde in ieder geval: ik zou in de toekomst zeker willen gaan starten als dat bitloos kan.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 22:25

Leuke reactie van Krackow. Hij is niet anti-bit en kan zo een goede onderbouwde reactie geven.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 08:46

Zijn dit soort initiatieven al in het buitenland geweest en wat heeft het opgeleverd ? Wat ging er goed/mis, waardoor bitloos wel / niet werd toegestaan ? Wat leer je daaruit ? Is er al een land dat een overgangsregeling naar bitloos heeft of bitloos toestaat in dressuur wedstrijden ? Ik kan me niet voorstellen dat dit het eerste initiatief is. Hoe zijn de initiatieven van de uitvinders, de mensen met een patent of de leveranciers afgelopen, als ze geprobeerd hebben om bitloos toe te staan in de wedstrijd sport ? Als bitloos zoveel voordelen heeft, ook op het welzijn van het paard, wat heeft de hele lijst met voordelen van bitloos dan voor effect gehad de beslissingen of standpunten die dressuur commissies in verschillende landen innemen ? Je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden, als anderen je zijn voorgegaan.....

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 09:54

De barokke paarden werden ook altijd anders beoordeld dan de sportpaarden, hierdoor is enige jaren geleden een aparte barokke wedstrijd georganiseerd. Deze wedstrijden zijn officieel en met dezelfde regels en de jurering is gelijk.
Misschien zijn er raakvlakken te bedenken met bitloos.
De wedtsrijden zijn nu een begrip en worden een aantal keer per jaar gereden, de punten tellen gewoon mee. Bijkomstig is dat het voor de barokke paardenliefhebbers ook nog eens leuk is om gelijkgestemden te ontmoeten.
Laat je niet leiden door te veel kritiek, dat kennen de barokke paardenruiters maar al te goed. Destijds was het een intiatief wat velen maar vreemd vonden, en misschien wel vinden, maar nu is het normaal en gezellig !

Starten dus, hopelijk niet al te ver weg maar een paar wedstrijden naast de bitruiters zodat mensen kunnen kiezen. Dat is waar het om gaat lijkt me, de keuze kunnen hebben.

Probeer ook een tijdschrift mee te krijgen, maak reclame. Houd moed en hou vertrouwen, het is een hardstikke interessant initiatief.

Gaat het nu om wedstrijden en prestaties, of gaat het nog steeds om een proef over de trainingsgraad ? Vroegen reed men namelijk proeven, nu gaat men naar wedstrijd. (MIsschien is dat een andere discussie)

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 13:22

Als je een ORUN cursus wilt volgen, moet je wat "winstpunten" in een bepaalde klasse gesprokkeld hebben.

Als je wilt weten waar je staat, schrijf je in op een "dressuur wedstrijd".

Als je jurylid wilt worden, moet je een bepaalde klasse in de dressuur sport met wedstrijden bereikt hebben.

"Winstpunten" versterkt het gevoel "wedstrijd", beter zijn dan een ander en winnen. Het zou best kunnen zijn dat dit allemaal "marketing" kreten zijn, die in deze tijd passen.

Een proefje rijden is in mijn ogen niets meer en niets minder dan door een onafhankelijk jurylid of juryleden laten beoordelen wat je plek met paardrijden en dressuur is. Je zou dan een beeld moeten krijgen waar je met je rijden staat.

In werkelijkheid strijd je tegen niemand, je laat je paard en jezelf als combinatie beoordelen. Iemand die dan hoger scoort is winnaar, iemand die lager scoort is "verliezer". Zo wordt het ook vaak gevoeld. De werkelijkheid is dat je gewoon weet wat je plek is, als het je rijkunstige kwaliteiten betreft. Verliezen heeft dan niets met echt verliezen van een wedstrijd te maken. Als je het zo bekijkt, leer je van elke "wedstrijd" iets bij. Je verliest dus nooit, je leert elke keer bij en je kan er een betere ruiter door worden.

Door van iets een wedstrijd te maken, wordt het financiele plaatje ook heel anders. Denk eens aan de sponsoring. Als iedereen met z'n paard langskomt om te bepalen wat z'n plek is, is er geen belangstelling voor sponsors en ook minder publiek. Wedstrijd geeft een hele andere dimensie aan proefjes rijden...... alleen niet rijtechnisch. Haha!

weer terug naar bitloos rijden....

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 17:07

Goofy44 schreef:
weer terug naar bitloos rijden....
Vingers aflikken Was wel een aangenaam uitstapje Paardentango en Goofy44, ik kon me erg in jullie posts vinden.

Wishful

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 11:28

Off topic: Ik ontdek dit topic net pas en ben eigenlijk meer een meelezer dan een meeprater op Bokt. Geen wedstrijdruiter, maar gemotiveerde manegeruiter met grote belangstelling voor bitloos rijden en NH. Ik zou het al geweldig vinden om ook eens bitloos in een manegeles te kunnen rijden. Ik denk dat bitloos rijden trouwens ook erg goed is voor het ontwikkelen van je gevoel voor paardrijden, zeker als dat al begint bij de kleinsten op de ponies. Hmm...dit zet me eigenlijk ook wel aan het denken over dit onderwerp m.b.t. bitloos rijden in maneges of op FNRS manegewedstrijden. Is het daar wél toegestaan bij de dressuur/caprillie misschien? Wedstrijdruiters zijn toch ooit ook begonnen op een manege, de manegeruiters van nu kunnen de (KNHS)wedstrijdruiters van straks zijn en dus ook een stukje van jullie doelgroep?

Ehm ik ratel (sorry) dus nu

On topic: Ik heb niet het hele topic doorgelezen dus misschien is het allang ergens genoemd. Is het een idee om een soort advertentie/flyer te maken over jullie actie, die opgehangen kan worden bij maneges/stallen enz.?

In ieder geval: een fantastisch initiatief, dus heel veel succes gewenst!!

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 11:58

Wishful: ik ben zelf ook een manegeruiter en ik denk er net zo over als jij!
Over de flyer: ik heb een flyer gemaakt, alleen hebben jovarna en ik een beetje problemen met het uploaden ervan. Boos!

shaolanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 18:11

Ik rij wedstrijden en rij tegenwoordig thuis sinds kort met een super sjiek leren bitloze hoofdstel. Ik vind namelijk dat je op die manier veel beter leert communiceren met je paard. Ik voel nu veel beter wat ik doe en moet doen, plus je paard wordt véél meer gereden op je zit en beenhulpen. Neemt niet weg dat als ik wedstrijd heb in die week dus ook gewoon weer met bit (moet) rijden.

Mijn paard valt niet onder de categorie braaf, het is een neuroot en hittepetit, toch merk ik dat ze bitloos veel relaxter is.
Als er bitloos gestart mag worden ga ik dat zéker doen! En vind ook dat met bit/ zonder bit hetzelfde gejureerd moet worden. De nieuwe proeven zijn ook veel meer gericht op het rijden zelf ipv een kunstje doen, lijkt mij dat bitloos hier goed bij aansluit.

Heidi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 18:59

Shaolanneke, bitloos starten kan nuook hoor. Wel even met veeartsenverklaring vrijstelling aanvragen. Lees terug daar staat het allemaal.

En wat een leuke reactie zeg van de Duitse ruiter. Kan me zo goed vinden in zijn verhaal.

Maar sommigen lijken nog steeds te denken dat degenen die dit organiseren. "anti bit"zijn. Dat lees ik niet in de vragen en reacties. Het gaat om de vrije keuze bitloos te mogen starten. Ik rijd dan wel bitloos maar ben zeker niet anti- bit ofzo. Het is per paard gewoon zo verschillend. Er zijn paarden die je moeiteloos zonder bit hoge school oefeningen kunt laten doen. Maar er zijn zeker zoveel paarden die nu eenmaal d ebouw niet mee hebben en op een bitje veel beter presteren. Het gaat erom of je aan je paard kunt zien en voelen wat deze nodig heeft.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 19:09

Ik kom de petitie pagina niet op; krijg een foutmelding? Hebben jullie dat ook??

edit 5 minuten later: hij doet 't weer.....

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 19:19

Nee hoor, bij mij doet-ie het gewoon.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 19:21

Ja gelukkig maar, ik wilde al een kwartier de tussenstand even bekijken, nu doet ie het idd dus weer.
(maar nu ben ik mijn onderschrift weer kwijt... Verward )

kellybelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 07:39

Het idee is al een keer geopperd, maar het lijkt mij ook een goed idee, om inderdaad video's te maken van proeven op verschillende niveau's en deze achter elkaar te zetten. Ook dit zijn momentopnames, maar je kan wel laten zien dat het kán!
Het is wel moeilijk om een hoog niveau te laten zien aan de KNHS, omdat het bitloosrijden heel erg in opkomst is en de combinaties bitloos nog moeten groeien. Maar persoonlijk zou ik alleen al heel erg tevreden zijn, als alleen de eerste klassen al bitloos gereden zouden kunnen worden voorlopig. Dan kun je meteen zien of het aanslaat, wat ervaringen zijn en zou je dit in een later stadium uit kunnen breiden? zomaar wat gedachtes hoor!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 10:18

kellybelly schreef:
alleen de eerste klassen al bitloos gereden zouden kunnen worden voorlopig. Dan kun je meteen zien of het aanslaat, wat ervaringen zijn en zou je dit in een later stadium uit kunnen breiden? zomaar wat gedachtes hoor!
Lijkt me ook het meest logisch Ja . En video's is een prima idee, kan men meteen zien dat het rijkunstig verantwoord is, een videoopname geeft daar een veel beter beeld van dan de momentopname die een foto is.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 12:30

Zaterdag de DVD zitten kijken over de Roll kur. Gelijk tental vragen waarvan eentje is waarom men niet mag inrijden met een slof op straffe van diskwalificatie. Toen ik dit zag heb ik gehuild, en dat vor een grote meid van 43.
Voor mij ziet het eruit als regelrechte dierenkwelling, en ik ben het spoor goed bijster.
Mijn 'ding' is vanuit de klassieke hoek, waar tijd, respect en geen concurrentie heersen. Zo ben ik, per ongeluk bijan, ooit begonnen met in plaats van een gebroken bitje dit te vervangen voor het Engelse neusriempje (van 12,95 bij Divoza). Zo werken we aan de lange teugel. DIt omdat mijn merrie, Andalusier, ook erg heet kan worden en snel stress heeft.
Zij heeft er zelf voor 'gekozen' en ervaart het als prettig, dus ik ook. Het is fantastisch om een zichzelf dragend paard naast je te hebben, en ook op sommige momenten moet ik bijna huilen.
Heel grappig, en héé'l irritant, is dat ze aan die neusriem een soort piaffe laat zien. Ik ben van "alles wat een paard doet krijg je als geschenk", dus ook dit. Onder het zadel echter lukt het minder, nou ja niet.
Wat ik wil zeggen is dat de wereld echt toe is aan liefde voor het paard, dat goud is toch niet het belangrijkste en het enige wat mensne bezig houdt?

Meeste paardenmensen willen toch dat hun dier ook van hun houdt en dat ze een kameraad hebben? Of wil iedereen Anky - paarden, dan moeten we a. nog even doorsparen en b. even oefenen met 'breken'

Ben me echt rotgeschrokken, en dit duurt nog wel even. Ik dacht dat ze het een minuutje misschien doen, maar het gaat maar door en door..... lang leve de wedstrijden, Goofy legt dat perfect uit.
Goed om zo even op een rij te zien, dank je.

Oh, en na de beelden van de TOP ruiters, denk ik helemaal, tijd voor de ander mensen die wel van hun paarden houden als makker/kameraad en het dier niet willen laten lijden maar een goed leven willen bieden.

Kijk echt ineens heel anders tegen de top... jakkes....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 12:46