[HK] Z2 debuut binnenkort, wie nog meer?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 10:13

Ik rijd een volte (15/20m) daarna, maar daar kan ze nog aardig hard gaan. Wil alleen niet dat ze het idee krijgt dat ik haar straf als ze net een wissel heeft gedaan. Maar een volte 8/10m is het proberen waard. Dankje!

SuperZodiaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 10:25

absque_dubio schreef:
vec je bent dan toch heel snel het Z2 door gegaan zeg. En leuk 6 oktober weer starten, dat schiet al op.
Jouw kinderen met 7 bijna op kamers, die zijn vroeg. :')

Michelle77 dat lijkt me lastig plannen zeg, kan je niet op zaterdag op wedstrijd? Of is hij dan ook niet thuis om op te passen? Ben het met je eens dat ook hij zal moeten inleveren, en wat ik zo lees valt dat allemaal nog best mee.

Wij hebben gister de wissels weer geprobeerd, ook de lijn van X naar hoefslag appuyeren en dan wissel. En stukjes (arbeids)pirouette en daarna wissel. Pakt ze mega fijn aan. Ze kan alleen zo enorm heet worden met de wissel, en dan daarna dus keihard in rengalop gaan. := Nu weet ik dat meer mensen dat probleem hebben/hadden met de wissels, maar hoe zijn jullie daarmee omgegaan? Maar even laten gaan op standje gevaarlijk, of toch consequent terug nemen?

Even een stapje terug. Wissel en na de wissel elke keer terug naar stap en langere teugel. Weer oppakken, wissel rijden en gelijk weer naar stap en lange teugel. Zo weten ze op een gegeven moment dat er altijd ontspanning volgt na de wissel en worden ze daar een stuk relaxter in

Michelle77

Re: [HK] Z2 debuut binnenkort, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 10:27

Oh dat is wel een mooie tip zeg!

Darco blijft gelukkig heel rustig, maar zou daar niet aan gedacht hebben

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 10:32

SuperZodiaX dat is ook een goede! Die gaan we ook testen. Moet haar alleen denk ik dan wel even niet heel vriendelijk op de rem zetten de eerste keren. Maar als daarna het kwartje valt dat ze een rondje los kan stappen zal ze een stuk relaxter worden ja.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 12:37

Ik doe heel vaak na oefeningen die ze moeilijk vinden een stukje stappen en lang omdat ik dat de ultieme beloning vind voor ze.
Wat soms ook nog wel fijn is als ze graag rennen is in een slangenvolte wisselen en dan eventueel voor de wissel kort even naar stap, zeg maar zoals je een eenvoudige wissel zou doen maar dan weer naar dezelfde galop, dan houd je ze meer op het achterbeen en leren ze om te wachten.

Welkom alle nieuwe gezichten, ik ben niet helemaal bij maar probeer weer aan te haken.

Ik ben vandaag teruggekomen van vakantie, vanmiddag ga ik mijn eigen paard even longeren en dan ga ik morgen Eros weer oppakken. Hopen dat hij nog lekker in vorm is na 10 dagen vakantie. Hij is wel gelongeerd en heeft lekker in de wei gestaan. Heb volgende week zijn LT debuut gepland staan, dat leek een goed idee toen ik het inschreef maar nu vind ik het wel een dingetje.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 12:47

Katja ik stap inderdaad heel veel, ook om zelf op adem te komen. :o Maar als ik haar dan weer oppak kan ze alsnog behoorlijk heet worden. Ze vind het mega leuk om nieuwe dingen te leren en wordt dan heel fanatiek. Ik moet dus ook echt hard aan het werk en veel overgangen en wachtoefeningen rijden om haar netjes bij me te houden. Moet zeggen dat ze er wel mega ruig van gaat lopen en ik haar ook stukken fijn kan sluiten dan. Door een S van hand veranderen en dan op de AC lijn een wissel vind ik trouwens ook een hele goede. Meer variëren met galop-stap-galop-wissel-galop-stap ook.
Lekker zeg, vakantie. Waar ben je heen geweest? :) En wauw, je LT debuut. Heb je het idee toch nog niet helemaal klaar te zijn ervoor? Wie weet als je hem morgen oppakt voelt hij wel heel fijn aan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 12:52

In een S doe je idd hetzelfde als op een volte 10 mtr

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 14:02

absque_dubio schreef:
En wauw, je LT debuut. Heb je het idee toch nog niet helemaal klaar te zijn ervoor?
Ik heb de laatste weken voor de Hippiade de series niet meer geoefend omdat ik niet wilde dat hij in de war zou zijn op de kampioenschappen en daarvoor waren ze ook nog heel erg groen dus het is even afwachten hoe die gaan. En ik vind de overstap van de basis naar de subtop erg spannend. Voor mij is het de eerste keer dat ik het ZZZ ga overslaan.
Maar ik denk gewoon dat hij heel veel gelukkiger wordt van de prix st. george proef en ik vind het ook een beetje onzin om hem nog langer ZZL te starten. We zijn eind april begonnen in het ZZL en hebben helemaal niet zoveel wedstrijden gereden maar hij heeft nu toch al 22 winstpunten staan en leuker dan die 5e plaats op het Hippiade gaat het ook niet worden.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 14:50

vec, daarom ja. Kan ik mooi spelen met voltes 10m en met de S. We gaan weer aan de slag. :) Leuk al die tips hier!

Katja, voor mij klinkt het nog als een ver-weg-van-mijn-bed-show, maar wat is de reden dat je de ZZZ niet nog in gaat? Eind april ZZL begonnen en in enkele wedstrijden al 22 winstpunten, dan denk ik wel dat je er goed aan doet een klasse hoger te gaan. Iets meer uitdaging maakt het voor beide leuker. prix st. george lijkt me trouwens wel heel heel gaaf, kan me voorstellen dat je daar wel wat zenuwachtig voor raakt.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 16:18

De ZZZ proeven hebben een aantal rare lijntjes erin zitten vind ik zoals halve pirouettes op de E-B lijn maar ook vanuit achterwaarts aangalopperen. De prix lijkt eigenlijk veel meer op de ZZL #34 die we de laatste tijd veel geoefende hebben. Hij wordt heel snel onzeker als hij niet helemaal weet wat hij moet en profiteert echt van de proef veel oefenen en dezelfde lijntjes doorlopen. Daarom deze keuze gemaakt maar je weet natuurlijk pas of het echt een goed idee was als je de proef gereden hebt.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 21:55

Ben vanavond weer gestart. Hij begon veel beter dan de vorige keer, maar helaas in de galop ging het met de wissels weer mis. 1e vanuit het appuyement liep hij gewoon door en kon hem net voor de hoek pas omzetten. Ander ging aardig. In de slangevolte was hij helemaal van het padje. Wissel van contra naar contra ging prima, maar toen door in de contra was net te veel. 187,5. 2e proef ging echt fijner. 195,5.

Stoer Katja dat het zo goed gaat!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 22:00

Dat zijn nog niet zo'n domme punten!

De wissel van contra naar contra is zo dom. Mijn vos ging er een paar keer compleet van over de zeik. Heb een keer zelfs af moeten omdat hij na de wissel met geen mogelijkheid meer naar links te krijgen was.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 23:07

Ik begrijp totaal niet dat je in de eerste klasse waarin ze een wissel moeten springen er gelijk eentje van contra naar contra moeten.
195 is nog niet zo gek, beetje bijpoetsen en je rijdt winst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 23:22

Niemand begrijpt dat.

Wie heeft dit ooit bedacht en goedgekeurd...

En dan heb je ook nog juryleden die durven te zeggen: goede wissel maar niet op X: 4...

Ik spring hem meestal een stuk voor de X om het nog enigzins makkelijk te maken...

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 23:32

Ik rijd de lijn vaak een beetje schuin dan snappen ze het iets makkelijker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 23:38

Dat gaat idd ook wel. Maar blijft een domme oefening in het Z2.

Hoe lang gaan deze proeven nog mee? Nog 2 jaar?

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 00:15

Iedere 4 jaar nieuwe proeven toch? Dan is het nog 1,5 jaar deze ellende.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 07:22

Lithya schreef:
Iedere 4 jaar nieuwe proeven toch? Dan is het nog 1,5 jaar deze ellende.

5 zelfs.

Maar dan moet je nog maar beleven of het beter wordt.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 21:29

We mogen wel blij zijn dat we niet in Tryon hoefden te rijden. Kür is ook afgelast nu. Springruiters vliegen morgen, hoop dat die wat meer geluk hebben.

nikkietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 08:34

Goedemorgen Dames! Leuk dat het hier weer wat actiever is :D

Michelle kan me wel voorstellen dat het soms lastig te combineren is. En inderdaad als beide water bij de wijn doen kan iedereen iets doen wat ie leuk vind. Hier zijn in de winter ook vaak wedstrijden op avonden door de week dat kan soms ook nog een uitkomst zijn.
Fijn dat ie weer helemaal genezen is. Hopelijk nu geen rare stunts meer en lekker starten.
Mijn paard is behandeld door de osteopaat. Regulier onderhoud dus niks spannends maar moet dan altijd even pas op de plek maken en rustig aan doen.

Vec 7 is een leuke leeftijd dan zijn ze in ieder geval al goed zelfstandig. Je zal ze nog missen als ze weg zijn :') Fijn dat vossie lekker aanpakt. Nu nog iets minder eigenwijs in de ring dan komt het helemaal goed!

AD Die fase hebben wij ook gehad. Ik zou toch remmen. Als ze dat trucje eenmaal kennen is het kwestie van tijd voor ze al gaan rennen als je aan de wissel denkt (dat gebeurde bij mij ook echt heel irritant.) De tip om na een goede wissel even te stappen vind ik wel een goede. Dat rennen is vaak toch spanning dus alleen maar mooi is je dan juist ontspanning kunt opzoeken.

Katja ambitieuze planning zo net na de vakantie. Snap dat je dat een beetje spannend vind maar ik denk dat het wel goed komt! Ik ben al blij als ik ooit in het zzz beland. Laat staan dat ik het ooit over mag slaan. :+ Snap wel dat je verder wil. De resultaten in het zzlich zijn meer dan goed dus dat zou ook gewoon moeten kunnen.

Lithya balen dat de wissels weer in de mist gingen. Als je dan met dikke onvoldoendes nog op die punten komt zit het er zeker wel in!
Die wissel van contra naar contra is inderdaad een hork van een oefening. Heb al veel mensen gezien die gewoon een korte diagonaal rijden ipv een rechte lijn maar kan me niet voorstellen dat je dan een voldoende voor je slangenvolte krijgt. Aan de andere kant als je wissel daar finaal mislukt wordt het ook al moeilijk om je slangenvolte naar behoren te rijden.

droversrun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 10:37

Zeker leuk dat er meer leven is inderdaad :D
Ik heb de afgelopen dagen niet heel actief mee gelezen, want ik was druk met Horse Event (organisatie), maar hoop nu weer aan te kunnen haken.

Die wissels van contra naar contra blijven mij ook verbazen hoor... Ik snap echt niet (zowel in het Z1 als het Z2) dat bij de eerste keer wissels direct van contra naar contra wordt gevraagd. Mijn merrie raakt afentoe ook compleet over de zeik ervan. Dan doet ze het tweede lijntje contra echt 4 keer omspringen omdat ze niet meer weet wat ze moet. Als ik merk dat ze dat doet besluit ik hem ook gewoon te laten voor wat het is. Terug naar stap, rustig stappen tot na de volgende bocht zodat ze ontspannen is en dan weer rustig aan te laten springen.

Hier aanstaande zondag weer wedstrijd, nog even een keertje Z1 zodat ze na haar dracht weer even in het wedstrijdritme kan komen. Alleen ze is zo heet en druk tegenwoordig dat die eenvoudige wissels rommelig worden .. :n

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 10:47

Katja begrijpelijk dan dat je er zo voor kiest. :j Jij kent je paard het beste, dus komt vast goed. :)

Lithya wat balen van de wissels zeg. Maar buiten dat nog wel hele nette punten!

Ik denk dat niemand begrijpt waarom die wissel van contra naar contra gelijk in het Z2 erin zit.
vec dat is helemaal erg, goede wissel maar niet op X..

droversrun leuk dat je weer op wedstrijd gaat! En toch gevalletje explosief?

Wat ik me nou afvraag, wat doen jullie als de wissel in de proef niet lukt? Pas later wisselen (waar je dan denk ik een 3-4 voor krijgt)? En wat als het echt niet lukt?
Mijn theorie zou zijn dat als het echt niet lukt, niet te lang wachten en dan maar een eenvoudige wissel te doen. Dan krijg ik een 0-1 voor de niet getoonde wissel, maar dan verpest ik de oefening erna tenminste niet en bewaar ik nog wat rust. Maar misschien denk ik dat helemaal verkeerd?

Gister gingen de wissels niet helemaal je van het. Links naar rechts is sowieso onze moeilijke kant. Rechts naar links gaat soepeler. Vriendje heeft toen ik eigenlijk al klaar was nog snel even gefilmd, toen ging het natuurlijk nog slechter haha. Wel leuk en handig om terug te zien. De wissel van contra naar contra ook een keer gesprongen, en dat ging eigenlijk beter dan ik had verwacht (ik had het allerergste verwacht haha). Al is het absoluut niet simpel zeg pff. Vanavond les, kijk daar toch altijd wel enorm naar uit. :)

SuperZodiaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 10:59

Ik ben met mijn 12 jarige ruin ondertussen al 3 jaar bezig met de wissels. Wissel naar links gaat nu sinds een maand of drie echt mooi, maar de wissel naar rechts blijft moeizaam. Hij springt deze altijd net na. Wel in 1 galopsprong, maar trekt achter laat in de sprong bij. Echt alles al geprobeerd. Ondertussen ook al een keertje zz licht gestart want verder schud hij alles uit zn mouw. Moedeloos word ik ervan en elke training buffelen op de wissels haalt het plezier er voor ons tweeen ook ondertussen wel uit. Ik heb een soort van besloten om nu maar te stoppen met de wedstrijden met hem. Fysiek niks mis met hem, maar hij is gewoon net iets te laks aangelegd :(
Alle hoop dan maar op mn jonge merrie die nu m2 loopt en mn PRE projectje die ik volgend voorjaar gelijk in het z1 wil gaan starten.
Zo jammer en zonde..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 11:03

absque_dubio schreef:
Katja begrijpelijk dan dat je er zo voor kiest. :j Jij kent je paard het beste, dus komt vast goed. :)

Lithya wat balen van de wissels zeg. Maar buiten dat nog wel hele nette punten!

Ik denk dat niemand begrijpt waarom die wissel van contra naar contra gelijk in het Z2 erin zit.
vec dat is helemaal erg, goede wissel maar niet op X..

droversrun leuk dat je weer op wedstrijd gaat! En toch gevalletje explosief?

Wat ik me nou afvraag, wat doen jullie als de wissel in de proef niet lukt? Pas later wisselen (waar je dan denk ik een 3-4 voor krijgt)? En wat als het echt niet lukt?
Mijn theorie zou zijn dat als het echt niet lukt, niet te lang wachten en dan maar een eenvoudige wissel te doen. Dan krijg ik een 0-1 voor de niet getoonde wissel, maar dan verpest ik de oefening erna tenminste niet en bewaar ik nog wat rust. Maar misschien denk ik dat helemaal verkeerd?

Gister gingen de wissels niet helemaal je van het. Links naar rechts is sowieso onze moeilijke kant. Rechts naar links gaat soepeler. Vriendje heeft toen ik eigenlijk al klaar was nog snel even gefilmd, toen ging het natuurlijk nog slechter haha. Wel leuk en handig om terug te zien. De wissel van contra naar contra ook een keer gesprongen, en dat ging eigenlijk beter dan ik had verwacht (ik had het allerergste verwacht haha). Al is het absoluut niet simpel zeg pff. Vanavond les, kijk daar toch altijd wel enorm naar uit. :)

In ieder geval ervoor zorgen dat je in de gevraagde galop terecht komt zodat je je proef kunt vervolgen.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 11:06

SuperZodiaX ik heb zulke verhalen meer gehoord. Paard met veel kwaliteit maar de wissels willen gewoon niet lukken (ook niet bij andere ruiters). Wat lijkt me dát verdrietig zeg. :(:) Kan heel goed begrijpen dat je plezier dan kwijt raakt.. Ik was hier dus ook echt mega bang voor. Ben je met de andere twee wel al begonnen met de wissels? Lijkt me dat jij bij die twee dan ook enorm bang bent dat het niet wilt lukken.