[HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sunny44

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 11:45

Ik mag de keertwending graag bijna te klein rijden. Als ik hierdoor wel een klein spilbeen heb (lees tilt fractie op maar niet genoeg) heb ik wel altijd direct een 4 te pakken :( als hij echt blijft staan wel terecht uiteraard. Vorige week zag ik keerwendingen van wel 5 meter doorsnee >;) was heel benieuwd wat die voor punten had...

Ik heb een wisselfobie, maar wordt steeds beter kan inmiddels ook eners... min of meer :')

@ rink; toen ik toe was aan de series moest ik heel erg leren om de wissel te laten springen op enkel onderbeen naar achteren. In alles dus zo recht mogelijk houden. In de 2ers en eners heb je geen tijd om om te stellen namelijk :Y) Moest ook heel bewust recht op 2 teugels houden en daarvan af blijven. (dook in het begin met heel mijn lijf wissels, dus ook met handen. Vreselijk om terug te zien |o )

@ absque_dubio; ik probeer het met jonge dieren al optijd mee te nemen. Als je die wat uit balans haalt heb je de wissel vaak al. Eentje die al heel "bevestigd" contra loopt ook uit balans halen maar nog meer. Vaak probeer ik het met in contra op de binnenhoefslag lange zijde fractie schouderbuiten houden (zodat het nieuwe binnenachterbeen veel ruimte heeft om naar voren te springen) in het begin wat klein/kort laten galopperen, wat wegzetten voor je nieuwe binnenbeen en dan de hulp. Of van hand veranderen sterk wegzetten voor je (oude) buitenbeen en dan de hulp.

@Janine ik ben wel benieuwd naar een filmpje.

cp112

Re: Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 11:50

Keertwendingen... Pfff wat een rotdingen. Die van mij draait zn kont eruit, draait dan meer om de middenhand. We krijgen het niet voor elkaar.. Of ik hem nou vanuit travera, sb of appyement inzet. Op het moment dat ie de draai inzet drukt ie zn kont naar buiten en stapt dus niet over achter.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 11:52

De mijne heeft talent voor wisselen, was ook heel makkelijk aan te leren, het wachten op mijn hulp en uitstellen als hij de leiding neemt is meer het ding :+
We kunnen ze zelfs om de 2 rijden... hebben we niks aan in de proeven maar wel gaaf om te doen :') Net als de piaffe... alleen daar heb ik dan weer wel wat aan in het rijden, daarmee krijg ik hem heel snel vliegensvlug van achter en goed aan elkaar, dus die misbruik ik wel eens :+

De mijne is een hele gewone beweger, maar zulke moeilijke oefeningen vindt hij heel erg leuk om te doen, hij leert ook snel en verveelt zich ook snel, dus we zoeken vaak de uitdaging een beetje op. Ook qua buiten rijden en soms een sprongetje hier en daar.

Keertwendingen daarentegen blijft lastig, ik kan ze heel mooi en klein rijden, maar hij kan ook wiebelig worden of wat tegen de hulp dan draait die dus om zijn been heen of gaat lopen piafferen in de keertwending :') Vaak gaat het eraan vooraf dat die helemaal op zijn 'reet' gaan zitten, in het gewone rijden los ik dat makkelijk op, maar op wedstrijd incl wat lichte spanning blijft dat lastig :Y)

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 12:16

Dat was ook de reden dat ik bij mijn jonkie begonnen ben met de wissels. Contra is bevestigd dus dan maar een stap verder voordat hij ze helemaal niet meer springt.

Als je zoveel moet rechtstellen heb je dan niet gewoon teveel buiging/stelling? Mijn probleem is dat ik mijn concentratie kwijt raak en teveel "dingen" ga doen en uit elkaar laat vallen en alleen maar focus op het tellen :') waardoor ik halve wissels krijg. Alleen achter bijvoorbeeld. Of eerst achter en dan voor. Kan paard weinig aan doen. Ik doe stom.

Keertwendingen vind ik het lastigste dat hij actief blijft stappen. Hij stapt zo ontzettend groot waardoor het snel traag wordt wat in de keertwendingen niet mee helpt.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 12:26

Bedankt voor de tips over de wissels! Meer is welkom! :)
Dit is mijn eerste wedstrijdpony en op het begin nooit verwacht dat we eens aan wissels zouden denken.. Ik weet nu idd dat de opvolger vanaf het begin de wissels gaat leren, want dit is echt frustrerend. := gekke hoeken rijden/omgooien etc heeft geen zin, ze kan prima in contra een volte van 7meter rijden bijvoorbeeld. :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 12:37

sunny44 schreef:
Ik mag de keertwending graag bijna te klein rijden. Als ik hierdoor wel een klein spilbeen heb (lees tilt fractie op maar niet genoeg) heb ik wel altijd direct een 4 te pakken :( als hij echt blijft staan wel terecht uiteraard. Vorige week zag ik keerwendingen van wel 5 meter doorsnee >;) was heel benieuwd wat die voor punten had...

De hoef moet volledig van de grond. Punt van de hoef mag niet blijven staan. Dat wordt idd ook met een 4 beoordeeld net zo goed als dat hij het been laat staan.

rink

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 13:04

Thanx voor de tips! Het is niet zo dat ik hem en mezelf overdreven instel maar meer dat ik efficiënter moet rijden in de wissels, ik ben nog in het Hooray moment als ie zo lekker wisseld dat ik vergeet door te gaan :+ maar hij heeft wel ook de neiging wat in de nieuwe buitenschouder te vallen na een wissel.. wat is dan handig in training om mee te nemen en vooral wat kan ik beter doen om dat te voorkomen? Welke oefeningen nemen jullie dan meer mee om die series te verbeteren

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 13:21

maakt het voor jouw paard nog uit waar je de wissel in zet?
Ik merk vaak wel bij andere paarden die over de nieuwe buitenschouder vallen het in het begin vaak wat makkelijker vinden met ondersteuning van de wand. Dus eerst contra, en dan op de hoefslag ergens in het midden van een lange zijde een wissel maken. En daarna wissels meepakken in de 'open ruimte' zeg maar. Maar het is wel een kleine vorm van symptoom bestrijding :+ Maar wel handig als ze het net aanleren.

Ik moet met die van mij heel erg opletten in de nieuwe proeven, vooral als die niet helemaal lekker aan het been is, zijn de uitgestrekte op het diagonale stuk, contra in de korte zijde en eenvoudige wissel bij de A of de C nogal een ding. Als ik zelf niet goed oplet of hem wat uit elkaar laat lopen heb ik dus meteen een vliegende wissel te pakken voor de A of de C. Maar gelukkig weet ik wel waar het aan ligt :') Aan mezelf...

sunny44

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 13:42

vonneke schreef:
sunny44 schreef:

De hoef moet volledig van de grond. Punt van de hoef mag niet blijven staan. Dat wordt idd ook met een 4 beoordeeld net zo goed als dat hij het been laat staan.

Ik weet het, blijft op gras toch lastig te zien. Want je ziet wel dat het been wordt opgetild, maar volledig de hoef van de grond... Dat stukje vind ik ook nog echt lastig om van net aan optillen naar 5 cm verplaatsen te gaan zeg maar. Dan wordt het snel nog een heel stuk groter.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 13:46

Ik kreeg trouwens mijn laatste wedstrijd een compliment op het protocol dat ik hem op een trens reed?
Mijn paard vindt de S&T heerlijk :Y) Maar zelf loop ik heel erg te klooien met die extra paar teugels in mijn handen. En uiteindelijk giga waslijntjes bij mijn stangteugel. En daarbij is het verschil tussen S&T en trens bij hem te klein om ermee te rijden vindt ik zelf... aangezien ik het voor mezelf moeilijker maak.
Maar een compliment ervoor vond ik toch wat apart eigenlijk. Ik vindt het juist knap hoe andere mensen het doen met al die teugels :')

droversrun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 13:55

Haha ik vind het ook wat hebben als mensen alleen op trens rijden, hoewel ik zo iemand ben die stang en trens 'mooier' vind staan :') ik denk dat ik ook met stang en trens de wedstrijden ga doen, ze is er net even fijner op hoewel ik hem voor de oefeningen niet nodig hebt. Ze pakt net wat meer schwung en omdat ze wat meer op de achterhand gaat lopen dan alleen met trens is der aanleuning ook net wat stabieler.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 14:06

Ik vindt het inderdaad ook wel wat mooier staan... blijft een vreemd iets.... meer ècht dressuur ofzo :+

Eclare

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 14:16

Heb ik ook hoor. S&T maakt ze net wat stoerder maar ook meer écht dressuur wat je zegt. Apart he.

Ik ben nog niet bezig met de wissels. Eerst gewoon Z starten en dan maar is gaan kijken. Denk dat het wel goed komt bij hem. Buiten springt hij ze ook, alleen probeer er dus echt nog niets mee te doen. Zeker friezen hebben snel de neiging om over te springen en ben zo blij dat hij dat eigenlijk nooit doe. Dat wil ik niet verpesten :+ .

Ik ben ook wel benieuwd naar je filmpje Janine, kan ik ook een beetje vergelijken met mezelf!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 14:19

S&T staat wel mooi. Maar mijn paard heeft een norm gevoelig hoofd en loopt niet op een normale neusriem := ik rij hem met een micklem hoofdstel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 14:50

Ik zit in dubio eens met stang en trens te gaan rijden. Heb het nog nooit geprobeerd bij mijn vos of überhaupt zelf mee gereden.

Ben alleen bang als het bevalt dat het me honderden euro's gaat kosten haha

droversrun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 14:55

vonneke schreef:
Ik zit in dubio eens met stang en trens te gaan rijden. Heb het nog nooit geprobeerd bij mijn vos of überhaupt zelf mee gereden.

:') :') :') :') jep... Ik heb het gelukkig onder de 200 kunnen houden tot nu toe :+

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 14:58

ik heb een hele mooie in mijn kast hangen... die hangt te verstoffen :')
Maar vindt het ook weer zonde om hem weg te doen... want misschien ooit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 15:04

droversrun schreef:
[naam] schreef:

:') :') :') :') jep... Ik heb het gelukkig onder de 200 kunnen houden tot nu toe :+

Dat ga ik met bitten al niet redden... En heb natuurlijk een heel mooi hoofdstel gezien van Dyon...

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 15:07

mijn bitten waren ook al dat bedrag inderdaad :')
Onderleg van trust en stang van NS

Eclare

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 15:09

Ik heb een mazzeltje gehad daarmee. Jaar of 6 geleden op Tentenkamp hier hingen ze precies voor mij neus net een mooi S&T hoofdstel op. Rondgenaaid, wit onderlegd en dat embleempje kon ik wel ergens van. Hing er voor €15,-! Meegenomen onder t mom van, ooit kan ik hem gebruiken! En anders gewoon als trenshoofdstel zonder sperriem. Ik thuis opgezocht bleek het een Otto Schumacher hoofdstel te zijn, nieuwwaarde €550,- :+ . Die had ik dus voor €15,- gekocht. Heb een jaar later nog zo'n koopje kunnen vinden (niet zo extreem maar wel ongeveer) en daar zaten ook teugels bij dus toen had ik 1 hoofdstel compleet.
Heb er gewoon HH bitten in hangen dus ben in totaal denk ik €60,- kwijt. Wil wel op den duur in een paar goede bitten investeren, maar dacht eerst even kijken hoe hij er op loopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 15:14

Bitten vind ik het moeilijkste. Voor hetzelfde geld loopt ie idd top op 2 hh bitjes.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 15:15

Ja die van mij past maar heel weinig bitten... is vroeger een fanatiek luchtzuiger geweest en heeft weinig boventand aan de voorkant, waardoor de stand van de kaak wat anders is en op veel bitten wordt hij te licht.
Stang was helemaal een uitdaging, want hij heeft wel ruimte nodig voor zijn tong, dus met boog. Maar aan de bovenzijde van het bit juist geen boog omdat zijn verhemelte dus wat gedaald is ivm het voortand gebeuren. NS was de enige die dit bit in het assortiment had. Qua trens ook een zelfde verhaal, dit bij zijn lagen vindt hij prettig zitten, maar bij de tong en verhemelte in het midden moet het dus vrij dun zijn. Bustrensen etc loopt hij bagger op... uiteindelijk kwamen we uit op Trust, voor de onderleg en mijn gewone trens. Was echt een verademing. Hij was altijd wel goed in de hand, maar net te licht, en sinds deze combi's loopt hij erg fijn.
Het is een heel makkelijk paard verder in zijn mond, maakt zich nooit sterk, en is altijd netjes gereden... maar het geeft toch nèt dat stukje extra.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 15:21

Ik heb nu een sprenger dynamic rs watertrens. Nog nooit met ander bitje gereden omdat ik deze nog had.

Wil sowieso een bitfitter laten kijken voor ik wat koop.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 15:23

Ik ook een sprenger dynamic rs watertrens (sensogan), ben nog opzoek naar de onderlegtrens hiervan (ivm kleinere bitringen). S&T twijfel ik nog over, toch weer een dure aanschaf en zelf (en pony) nog totaal geen ervaring mee.. En ken ook niet echt mensen in de buurt waarvan ik het een tijd kan lenen om te testen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 15:25

vonneke schreef:
Ik heb nu een sprenger dynamic rs watertrens. Nog nooit met ander bitje gereden omdat ik deze nog had.

Wil sowieso een bitfitter laten kijken voor ik wat koop.

Ja heb ik ook gedaan