Dressuurproeven 2016

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Levita30

Re: Dressuurproeven 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 09:28

Daar heb je gelijk in maar willen we daar juist niet van af? Dat het beeld invloed heeft op de punten? Dat een zwart paard meer punten krijgt dan een vos bijvoorbeeld? Net als de verzorging heeft dat (onbewust) wel invloed op de punten.

xlisza

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 09:30

Dat is ook niet direct wat ik bedoel, de kleur van het paard etc. Maar als iemand komt met laarzen onder de modder en een vies dekje en niet ingevlochten (ga zo maar door). Dan ziet het er allemaal toch net even minder uit. Ik vind het zelf ook niet toonbaar als je ongevlochten enzo in de ring verschijnt.

Helaas heeft dat onbewust inderdaad invloed op de punten een zwart paard ipv n vos/schimmel. Dat zal altijd wel zo blijven gok ik. Hetzelfde als iemand met een bonte in de ring komt, die krijgt in mijn ogen altijd een stuk minder punten dan een chique donker dressuurpaard.

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 09:54

Bedoel het ook niet op die manier. Maar ik denk wel dat iemand die "onverzorgd" de ring in komt minder serieus bezig is dan iemand die spik en span de ring in komt. Hier bedoel ik overigens niet de waarde van spullen.

xlisza

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 10:00

Ja dat klopt, die is denk ik minder gemotiveerd om te presteren enzo. Maar ik gok dat er gewoon niets veranderd op concoursterrein. Ik geloof niet dat er mensen zijn die nu minder tijd in de verzorging van hun paard gaan steken, omdat ze vanaf het L1 er geen punten meer voor krijgen. Dat hoop ik tenminste, anders vind ik het wel jammer als op die manier paarden niet meer verzorgd worden.

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 10:07

Tuurlijk verandert er niets. Vanaf het M was het al zonder punten ervoor en dan zag je ook niemand slordig.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 10:24

Kan ik me ook niet voorstellen :n
Ik vind het in ieder geval top dat de verzorging er uit is, vond het altijd al een onzinnig item.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 10:33

Met mijn vorige paard ging ik niet meer uitgebreid wassen als het rotweer was. 9 van de 10 keer was de losrijbaan dan ook 1 vieze bende en waren de witte benen al vies voordat ik de ring in was. :')

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 17:48

Hier geen witte benen. Maar altijd netjes in de ring. Als je alleen netjes maakt om die punt, dan moet je niet gaan wedstrijden rijden. Het hoort er gewoon bij. Net zoals je je haar netjes opsteekt. Stukje dressuur etiquette. Take it or leave it.

Je druk maken om het wassen vanwege de tijd... werkelijk... Ga je je dan ook druk maken om de tijd die je in het trainen steekt? Als het moeilijk gaat, vind je dan ook dat het vanzelf moet gaan? Het is altijd al vrij normaal geweest dat je enigszins iets van moeite moet doen voor een resultaat.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 06:23

Ik waste zijn staart even en een hengstenvlecht deed zijn smoezelige manen in de winter wel verbergen
In de zomer was ik ze wel meestal even.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 07:13

Janine1990 schreef:
Hier geen witte benen. Maar altijd netjes in de ring. Als je alleen netjes maakt om die punt, dan moet je niet gaan wedstrijden rijden. Het hoort er gewoon bij. Net zoals je je haar netjes opsteekt. Stukje dressuur etiquette. Take it or leave it.

Je druk maken om het wassen vanwege de tijd... werkelijk... Ga je je dan ook druk maken om de tijd die je in het trainen steekt? Als het moeilijk gaat, vind je dan ook dat het vanzelf moet gaan? Het is altijd al vrij normaal geweest dat je enigszins iets van moeite moet doen voor een resultaat.

Nee, niet vanuit tijdsbesparing idd. Vaak zat in de vroege ochtend (6:00) op stal gestaan om te wassen waarbij het wasritueel al de hele week vooraf ook al was gedaan. Anders kreeg ik die knieën echt niet wit.
Maar als je dan alles gedaan heb, en je ziet er zo uit in de ring:
Afbeelding

Dan baal ik daar echt van en ik hoopte altijd dat de jury daar een beetje doorheen kon kijken :+

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 10:20

Ik zit hier even te kloten met de App, er staat creditcard of betaalpas. Nu heb ik geen creditcard dus dacht dan kan het gewoon met mijn betaalpas maar dat kan dus schijnbaar weer niet? Paypal heb ik ook maar hij zegt dat het WW fout is en als ik ww vergeten doe dan type ik wel het goede ww in? Is overigens het account van mijn ouders dus niet het account waar ik op de rest van mijn telefoon mee ben ingelogd. Wil graag even mijn proeven bekijken maar het werkt dus niet echt mee :') Meer mensen met problemen hiermee?
Laatst bijgewerkt door Damelza op 10-03-16 10:29, in het totaal 1 keer bewerkt

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 10:26

Geen problemen mee, maar het opgelost met een ituneskaart. :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 17:46

Die snap ik Miss_liszje! Gelukkig rijden wij vooral op gras in de zomer en dan blijft het makkelijker wit.

Maar doelde ook niet op jouw reactie hoor :D

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 18:37

Weet ik :D !
Ik vond/vind het wassen en "tutten" wel altijd leuk. Maar als je dan in zo'n bagger bende kwam vond ik het wel altijd zonde van het werk. Zeker als ik er dan echt vroeg voor uit bed was gekomen.
Gelukkig heeft jonkie maar 2 witte sokjes die met alleen wat water al behoorlijk wit zijn.

Terug naar de proeven: Vind de proef 8 ook wel apart.
X-A-X grote volte hals strekken
X-B Rechtuit
B Rechterhand
tussen X-B-F teugels op maat maken

Ik ben nog lange na niet toe aan deze proeven. Maar ik ben wel benieuwd hoe verschillend iedereen die gaat uitvoeren. Zouden jullie de teugels al op maat hebben voor het rechterhand of pas na?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 19:12

Nou ja het moet er tussen dus mag ook tussen x en b al lijkt me...

Je moet gewoon wel zorgen dat je toont dat je je paard echt recht stelt op die lijn. Ik voorzie een hoop onvoldoendes daar...

marijkiiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 19:32

Als ik die oefening (halsstrekken) zou moeten rijden zou ik eerst de teugels zo kort maken dat de korte wending van X-B-F netjes gereden kan worden en daarna het paard tussen B-F weer helemaal in de hand stellen. Maar rechtstellen met lange teugels voor een paard op L1-niveau is nog niet de meest makkelijke opdracht inderdaad..

Ik denk ook inderdaad dat de meeste mensen niet minder verzorgd de ring in zullen komen, de jury geeft (onbewust) ook wel lagere punten als het er gewoon niet verzorgd uit ziet, dus ook al valt het cijfer weg, vermoed ik dat je er alsnog punten om verliest.

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 19:58

Nou het downloaden van de app is gelukt :D gelijk even de proeven bekeken, en vind de nieuwe L2 proeven toch een beetje vreemd. Volgende week maar even oefenen.

maar even een foto spammen hoe ik op wedstrijd verschijn:
Afbeelding

Vind inderdaad dat je gewoon netjes moet verschijnen, maar vond de punt voor verzorging ook altijd wel een soort van beloning voor het harde werk :j

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 20:02

Wat vind je zo vreemd aan de L2-proeven. Ik vind ze niet vreemd. Ben ze al druk uit het hoofd aan het leren voor de eerste outdoorwedstrijd. Maar heb tot nu toe nog geen vreemde lijntjes kunnen ontdekken. Vind het juist wel leuke proeven.

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 20:13

K-D halve volte halve baan links (waarom niet gewoon A afwenden? Net als F-D halve volte halve baan rechts. X-B rechtuit en teugels op maat maken, vind ik vrij kort, in de proef in de app zag je het paard er ook al op reageren. Tussen X en C teugels op maat maken en tussen C en M arbeidsgalop aanspringen. En die halve volte gevolgd door halve volte halve baan toch ook een beetje gek.

Maar is net wat ik zeg, gewoon even oefenen en misschien valt het dan allemaal wel mee :P Zijn gewoon heel anders

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 20:14

Als je het doet valt het reuze mee. En dat halsstrekken in proef 14 vind ik juist leuk. Zo zie je direct wie zijn paard op eigen benen heeft lopen en wie niet.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 21:06

Omdat k-d halve volte echt iets Anders is Dan afwenden bij a. Bij de halve volte kom je niet op de korte zijde, mooie toets of ruiter secuur rijdt.

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 22:49

dus vanaf K rij je dan eigenlijk op de 'binnenhoefslag'?

DeniiSee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-16 06:24

Je rijd gewoon een halve volte halve baan,net zoals je die bij de e b of x zou rijden. Je gaat dan niet de hoek in anders is het geen halve volte meer.
Oefen gewoon voltes en ook kleinr voltes overal in de baan. Uiteindelijk is zo'n halve volte en dan heb je een mooie evenwijdige halve volte op halve baan. Teken maar eens een volte 10 meter vanaf de K of F uit.
Het gaat er vooral om wat er na die oefening komt. Volgens mij is dat in die proef wijken. Dan heb je al vanuit je halve volte goede stelling en buiging en als het goed is heb je ook je paard al op je buitenteugel waardoor je makkelijker kan wijken als je het goed uitvoerd.
Dit is het zelfde als je bijvoorbeeld travers na de halve volte halve baan doet of als je gaat appyueren of schouderbinnenwaarts.
Al die oefeningen gaan om voorbereiden, op je buitenteugel rijden en binnenteugel moet je kunnen ontspannen, hij moet vanuit je binnenbeen naar buitenteugel toe worden gebogen binnenteugel vraag je alleen iets stelling. Zo rijd je ook al die oefeningen en dit begint al bij voltes waar je dit kan controleren of je wel op die manier rijd. Als jij in je volte op je binnenteugel draait,heb je een hele grote kans dat je paard in het wijken, travers, schouderbinnenwaarts, appyuementen, keertwendingen, pirouettes:
- over de buitenschouder wegloopt
- geen lengtebuiging kan pakken
- schouder naar buiten gaat want als je op je binnenteugel rijd gaat de schouder naar buiten. Dat moet je begrenzen aan de buitenkant

Ookwel je paard voert de oefeningen niet correct uit.
Als jij in je halve volte halve baan al gelijk op de binnenhoefslag rijd vraag ik me af of je wel echt je paard op je binnenbeen naar je buitenteugel toe rijd en met je buitenteugel draait. Als jij gelijk op de binnenhoefslag komt valt hij dan niet door je binnenbeen al heen. Hij moet buigen en dat moet de jury ook zien niet op de binnenhoefslag verder tuffen.
Ook niet de hoek in rijden want dan begrens je hem dus niet genoeg als je een volte wilt rijden. Die zijn o rond :D

En ik denk dat daar nog de meeste fouten liggen. Dat mensen hun paard niet tussen 2 benen en op 2 teugels hebben. Dat mensen niet op de buitenteugel rijden maar aan de binnenteugel trekken dat het er een soortvan op lijkt.
En dat is wat er heel erg verandert is in de proeven. Je word meer getest of je (onderandere dat) wel doet. Als je dit doet kom je prima je proeven door, het is echt basis maar zelfs op hoger niveau zie je dit terug komen waardoor er oefeningen beter en correcter gereden kunnen worden
Laatst bijgewerkt door DeniiSee op 11-03-16 06:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 06:29

DeniiSee je raakt de hoefslag niet hoor in de halve volte bij K.
K zit 6 meter uit de hoek, je halve volte van 5m komt dus een meter voor de hoefslag te liggen

DeniiSee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-16 06:34

Nibbit schreef:
DeniiSee je raakt de hoefslag niet hoor in de halve volte bij K.
K zit 6 meter uit de hoek, je halve volte van 5m komt dus een meter voor de hoefslag te liggen

Oke dan heb je gelijk.
Maar wat Damelza zegt is dan weer niet zo dat je op de binnenhoefslag gaat. Tenmiste mijn binnenhoefslag is niet maar 1 meter van de hoefslag af :)