[HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 16:48

Hehe, geloof mij maar dat topruiters hun paarden altijd extra rijden. Die beesten hebben niet voor niks zoveel go :) Ik ben het helemaal met je eens hoor dat schakelen heel nuttig en belangrijk is en dat een paard daar ook geslotener van wordt, maar dan moet hij wel éérst lopen :) Dat is mijn punt, eerst vooruit (en dan ook écht vooruit) dan pas de rest :)

Peelie

Re: [HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 18:25

Mercury, de methode die jij noemt, gebruik ik ook. Is juist heel fijn en en krijgen de paarden uiteindelijk juist heel veel takt en go van. Uiteindelijk gaan ze zelfs vooruit op de minste hulpen en blijven ze daar in. Dan hebben de paarden oom de kracht om te schakelen.

En ja. Die van mij kan ik nu rustig 5 minuten lang. Op de volte in een middendraf laten ronddraven. En dan kan ik zelfs nog schakelen tussen midden en uitgestrekte draf.

Mijn ervaring is dat van veel en klein schakelen,de paarden die niet de kracht hebben om dat te doen, niet ruimer gaan of actiever worden van achteren. Die gaan juist krabbelen en worden vaak zo heet dat ze exploderen.

Gas op de plank, daarin nagevenlijk maken, dan verzamelen en rond maken. Werkt mega fijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 18:28

Maar dat verschilt gigantisch per paard :) , mijn paard heeft heel veel go en loopt graag groot , die moet je dus echt niet zo gaan rijden maar juist heel veel schakelen. Dan gaat hij gigantisch sjouwen.

Maar de basisvoorwaarden zijn hier uiteraard wel voor elkaar 1x been en hij blijft lopen in dat tempo. Een paard die niet aan het been is moet eerst terug naar die basis.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 20:22

Peelie beschrijft het inderdaad ook erg duidelijk! Ben het helemaal met je eens he, Yvank, maar vaak beginnen mensen aan schakelen met een traag paard en dat vind ik altijd een beetje griezelig haha!

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 11:25

Uiteraard moet een paard eerst naar voren denken, maar dat zijn toch dingen die je je paard in de basis leert. (zeg maar B & L) Als dat eenmaal bevestigd is dan kun je stapje verder en gaan schakelen en van voren op gaan vangen zodat hij omhoog komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 20:29

Ik ben erg trots en mag van niemand meer twijfelen of wel M klar zijn :D

Net debuut gehad, was 1 proefje en had geen verwachtingen maar ging al heel lekker. 188 ! Dus nu M1 + 1

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 20:39

Gefeliciteerd! Netjes hoor!

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 22:06

Gefeliciteerd! Echt heel erg netjes! :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 22:52

Thanks super trots ook :D !

In 1,5 jaar van net beleerde 4,5 jarige naar een 6 jarige die M1 met winst is :)

Het viel me ook reuze mee! Op rijvaardigheid en effect van de hulpen ook een 7 net als op SB en contra :) . Maar kon hem ook heel fijn bovenin en op het achterbeen houden.

Jeaulijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 11:17

Gefeliciteerd Yvank!

Ik las hieronder nog iets over een paard dat niet over een balk kon zonder te springen?
Draaf je wel eens balkjes achter elkaar? Anders kun je daar eerst mee beginnen, voor je over een enkele balk gaat draven. En dan evt. beginnen in stap, mocht je paard er druk van worden of het niet snappen.

En over het schakelen, ik rijd zelf nu een paard dat heel erg voorwaarts is, dus moet ook veel schakelen. Voorwaarts rijden is geen probleem, de overgang terug is wel lastig, eerder waren we te lang bezig met de overgang (doordat ik de teugels weer te lang liet worden viel paardlief op de voorhand), maar er komt nu verbetering in. Daarnaast is het een meedenker, dus ik moet haar telkens voor zijn met een oefening en heel veel afwisselen, als ik twee keer iets heb gedaan, moet ik de derde keer wat anders doen, want anders doet ze weer hetzelfde en neemt ze het van me over.
Paardrijden is ook moeilijk! En ik denk ook te veel na, als ik niet nadenk en de oefening op het laatste moment moet uitvoeren gaat het goed }:0

Femskie: Gave foto's! En gefeliciteerd! :D

Marietje: Nog even wachten tot maandag dus, maar hoe is je gevoel er nu bij dan?

Daantjuh: Gaaf van de cross enzo! Lijkt me ook supergaaf, maar tevens doodeng :+

Zwieke: Chique zadel! En helemaal als hij ook fijn zit/rijdt.

Poeh, volgens mij heb ik nu alles bijgelezen. Lastig hoor, er waren best wat pagina's bijgekomen :D

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 13:21

Knap gereden Yvank! Echt super goed gedaan :D

Haha ja, dat is de mijne. Balkjes springt ze ook.. :o Vind dat te gevaarlijk, dus oefen enkel met in uitjes nu.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 23:48

Yvank super gaaf gefeliciteerd!

Mijne gaat ook echt mega fijn afgelopen week, begint me toch ruig te lopen :+: 29e gaan we ons M2 debuut doen, spannend! Toch geen selecties deze winter, eerste is de 28e al en ik wil niet de selectie als debuut doen.
En nog heel leuk, ik heb m'n pony gekocht vorige week *\o/* rij haar nu een jaar voor een ander. Ze is drachtig en bleef zelf altijd bang dat ze van me afgepakt zou worden of als echte fokmerrie gebruikt zou worden (die intentie was er niet, zeker niet, maar je weet dat die kans erin zit als het niet je eigen is) Dus vorige week om de tafel gegaan en de kans gekregen haar te kopen :D veulentje wat erin zit is dan niet van mij en nog wat afspraken, maar ben zo blij! Heb in een jaar zoveel met haar bereikt en we zitten nog lang niet aan onze top, en ik zou er ook nog een veulen mee willen fokken. En ze moet nog een keer naar de keuring (is nu wel ster). Nu heb ik gewoon m'n eigen mega gave pony :+: ze heeft een hele handleiding en die ken ik door en door. Ondanks haar aparte dingen waar je constant rekening mee houdt kan ik ermee lezen en schrijven, dat wil ik gewoon echt niet kwijt. :)
Ik wilde echt nooit een bruine, heb altijd zwarte gehad (en dan m'n A-pony's) Nu dus toch echt een bruine. :+

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 09:24

Wat ontzettend leuk Absque, gefeliciteerd! Dat jullie maar veel plezier hebben en mooie resultaten mogen halen samen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 09:27

Leuk!

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 12:57

Bedankt! :)
Marietje hoe gaat je paard? Gister zou je checken hoe die liep toch?

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 13:14

De dierenarts is weer geweest voor controle. Hij liep gelukkig weer helemaal goed! *\o/*
Echter wel een schema gekregen om op te bouwen. Tenminste .... tot op zekere hoogte:
Vanaf donderdag mag hij aan de longe enkele rondjes draven, beetje jog tempo. Die week erop mag ik dat wat uitbouwen en over 2 weken erop en dan moet ik zelf maar aanvoelen hoe ik opbouw. :? :+

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 13:19

Oh kijk wat een supernieuws! Dan zijn jullie zo weer terug de ring in joh. :D
Raar opbouwschema, maar de DA vertrouwt er dus wel op dat jij weet wat wijsheid is met opbouwen. :)

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 13:30

Nou, dat verwacht ik niet. Sowieso nog 2 weken voor ik erop kan en dan nog rustig aan, dus dat wordt pas volgend jaar rond februari of maart? Eerder in elk geval niet.
Ja, dat weet hij wel. :j Ik doe liever iets te rustig aan. :) Ik hou 'm nu in elk geval deze week ook nog binnen en als hij dan wat gedraafd heeft kijk ik hoe hij is, dan bekijk ik wel of hij weer naar buiten mag.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 13:32

Das toch ook snel zat! Hoeveel puntjes moest je nog in de M1? Heb je mooi de tijd om alles extra goed erop te zetten en kan je zo over naar de M2. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 13:34

Voor je het weet is het zover hoor! Met mijn pony heb toen met blessure meer dan een half jaar uberhaupt niet kunnen rijden. Dus ik vind alles onder die tijd al snel :D

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 13:49

nog 10 :') Ik was net weer begonnen na mijn rugproblemen.

Mwah :o ik heb al veel ellende gehad (zowel ik als (voorgaande) paard) dus ik zou nu wel eens onbezorgd willen rijden hoor. Mijn 1e paard heb ik zelfs meer dan een jaar mee gerevalideerd, zonder succes helaas.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 13:53

Oh joh die 10 heb je vast zo. :D je hebt nu extra tijd om de puntjes op de i te zetten!
Dat pech hebben herken ik wel. Pony vroeger laten inslapen na 1,5 jaar blessure leed. Daarna jaren gestopt. 3 jaar terug weer begonnen, had ik een pony met knieblessure. Paard erna ging helaas niet goed wegens blessure van mezelf (mijn heupen zijn niet goed). Nu dus met deze pony voor het eerst op wedstrijd gegaan en kan zowaar pijnvrij rijden. Wat een verademing is dat!
Hopelijk gaat het bij jou ook lekker straks. Even rust en gewoon kunnen genieten is heerlijk.

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 14:14

Ja, komt ook vast goed. Hij liep echt heel goed voordat hij dit kreeg. Gelukkig heeft hij verder nooit wat gehad. Dit keer was ik het elke keer. :D :+ Heb hem volgende week 3 jaar en ik denk dat ik zeker 1,5 jaar bij elkaar niets heb kunnen doen. :+

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 14:59

pfoe dat is een tijd zeg! hopelijk kunnen jullie nu weer op de rit kopen en dan gewoon allebei gezond en fit blijven :)

absque, wat een leuk nieuws! gefeliciteerd met je aankoop :D

hier heb ik afgelopen zaterdag voor het eerst gelest bij een nieuwe instructrice, we zijn vooral met de basis bezig geweest, lekker over de rug en goede reactie op mn been. Dit ging goed.
Ik ben hem nu n soort van apk aan het geven, de tandarts is geweest, zadelmaker komt deze week en in december gaan we naar steffi v/d laarse. Hij heeft een scheefheid in zn lichaam die eigenlijk altijd weer terug komt na n tijdje, dan kan ik hem door te rijden wel recht krijgen maar we lopen en wel telkens tegen aan.
Ik laat hem vaak masseren door n vriendin die paarden sportmassage doet, maar ik wil toch eens verder na laten kijken.
bij de TA kwam er niks uit, hij heeft een keurig gebit, ben benieuwd naar de rest.

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 15:07

Klinkt goed Thirza! Ben benieuwd of je straks veel verschil merkt.

Massage doe ik ook eens in de zoveel maanden. :j