[HK]M2 debuut: wie nog meer??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

oneiros

Re: M2 debuut: wie nog meer??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 12:31

Ik ben er ook nog wel even hoor. 8-)

Ik groei meestal in een klasse en wanneer ik een aantal keer vooraan heb meegereden met (voor mij) voldoende hoge punten stap ik over, mits paardlief er wel voldoende klaar voor is. In de klasse B en L was dat al bij 10 winstpunten, in de M1 bij 15. Kan best zijn dat het nu nog wat langer duurt. Ik zie het wel...

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 18:34

Meld me hier dan ook maar, vind het leuk om een beetje te lezen hoe andere het ervaren. Wij zijn nu M1+11, nog niet van plan om over te stappen, wil eerst 2 wp per proef kunnen rijden. Dat is namelijk altijd met doel, voordat ik een klasse wil afsluiten.

Tsplendid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 22:22

Ik zal hier ook nog wel een tijd hangen, 30 mei staat debuut met U.fo geplant maar wie weet eind dit jaar ook wel met de andere :)

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 22:29

Heeft iemand nog tips voor de keertwendingen?
Vind het een rete lastige oefening :P

JustMe1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 22:31

Welkom Elise :) Hoeveel punten rij je nu gemiddeld?

Ik heb vanavond les gehad, ging echt zo fijn! Zondag is er wedstrijd op stal, had me eigenlijk uitgeschreven maar op aanraden van mijn instructrice ga ik toch starten. Ga Z1 HC starten, eens kijken hoe dat gaat. De oefeningen zijn redelijk bevestigd en aangezien het toch een thuiswedstrijd is ga ik het gewoon proberen, eens kijken hoe we ervoor staan.

Hebben jullie de nieuwe M2 proeven al gereden van dit kwartaal? Ik vond ze op voorhand een stuk moeilijker lijken dan de proeven van vorig kwartaal, maar vond ze achteraf toch prima te doen. Vooral de tweede proef vond ik wel een fijne proef. Die eerste proef (21) vind ik wel pittig, alles heel snel achter elkaar.

JustMe1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 22:32

Tinkels op voorgaande blz van dit topic staan een hoop nuttige tips!

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 22:47

oja? heb ik die gemist?? oops :)

KLinkt goed Fabienne, heel veel succes! Ideaal z'n oefenwedstrijd!
zou ik ook graag willen... een keertje onderling starten in de M2.. maarhelaas.. niets in de buurt!

JustMe1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 22:51

Ja ik geloof in de eerste 10/15 pagina's staan er een hoop tips!

Ik start geen onderlinge wedstrijd, maar gewoon een normale knhs wedstrijd maar dan HC :)

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 22:55

net even gelezen.. toch die traver erin houden op de volte.. en van daaruit verder werken..

JustMe1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 06:37

Ja zo heb ik ze ook aangeleerd. Werkte voor mij het beste!

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 07:48

Fabienne_S schreef:
Welkom Elise :) Hoeveel punten rij je nu gemiddeld?

Ik heb vanavond les gehad, ging echt zo fijn! Zondag is er wedstrijd op stal, had me eigenlijk uitgeschreven maar op aanraden van mijn instructrice ga ik toch starten. Ga Z1 HC starten, eens kijken hoe dat gaat. De oefeningen zijn redelijk bevestigd en aangezien het toch een thuiswedstrijd is ga ik het gewoon proberen, eens kijken hoe we ervoor staan.

Hebben jullie de nieuwe M2 proeven al gereden van dit kwartaal? Ik vond ze op voorhand een stuk moeilijker lijken dan de proeven van vorig kwartaal, maar vond ze achteraf toch prima te doen. Vooral de tweede proef vond ik wel een fijne proef. Die eerste proef (21) vind ik wel pittig, alles heel snel achter elkaar.

185 denk, dus net aan. Heb al een paar keer in de middenmoot gereden met net aan wp, en nu ook paar keer boven aan met gewoon rond de 190. Alleen wil t gewoon goed bevestigd hebben voordat ik over ga, heb toch geen haast en M2 is gewoon echt pittig denk ik.

Keertwending vind ik ook het fijnst uit travers, voor mij is t heel belangrijk dat ik niet te veel verzamel en er eigenlijk niet te veel over na denk. Zo kreeg ik een keer de tip, gewoon de andere kant op kijken waar je heen wilt en daar heen sturen. Heel simpel maar het werkte wel.

oneiros

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 09:24

Wat zitten er allemaal voor nieuwe oefeningen in het Z1, Fabienne? Het appuyement, en verder??

Ik moet bij mijn keertwending ook zorgen dat ik mijn paard genoeg aan het been en voorwaarts heb. Mag niet te veel terugsluiten, dus die verzamelde stap is bij mij niets. De laatste pas moet ik controleren of mijn paard op mijn buitenbeen reageert en wanneer hij dan travers inzet zeg maar, moet ik meteen de voorhand draaien. Ik vind het ook nog steeds erg moeilijk, ook omdat ik er vaak geen gevoel bij heb...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 09:46

Ik ga nog wel eens met mijn instructie mee op wedstrijd, ze start met haar ene paard Lichte Tour en haar andere paard nu in het Z2 en laatst spraken we daar jurylid N.ico V.erwer (doe het maar even met puntjes ertussen, want dat zie ik wel vaker :D ). Ik heb hem toen ook even naar de keertwending in het M2 gevraagd en hij gaf ook aan dat de meeste ruiters veel te veel "terug" denken. Hij vertelde dat je het paard vooral voorwaarts moet houden en dan gewoon heel simpel de schouders mee moet nemen. Ruiters zitten veel te veel te "wringen" op hun paard. Dit geldt ook voor de galoppirouette's (zei hij).

oneiros

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 10:08

Mooi om te horen dat zo iemand dat zegt. En wat ben ik dan blij met mijn instructrice die mij dat zo leert!!! *\o/*

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 12:14

Ik heb inderdaad hetzelfde met die keertwending. Omdat het afwenden in verzamelde stap is, heb ik de neiging om teveel terug te gaan rijden, waardoor keertwending niet fijn gaat. Als ik iets actiever stap, gaat die wel fijn.
Ik kreeg van mijn instructeur de tip om te passen te tellen voor de keertwending en tijdens de keertwending om de takt te behouden.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 22:21

De voorwaartse drang en activiteit en regelmaat is in alle onderdelen het belangrijkst maar idd zeer zeker bij de kw.
Veel mensen willen teveel terug rijden ook omdat ze bang zijn om de kw anders te groot te maken.

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 09:27

Succes allemaal dit weekend met starten!
Wij gaan zo vertrekken, 't is er heerlijk weer voor :D

Doerakje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 10:43

Keertwending vanuit travers op de volte, kan ik inkomen. Maar zetten jullie ze ook op rechte lijn in vanuit de travers? Is dat juist niet veel lastiger? :o Dan moeten ze toch juist veel verder doordraaien? Of begrijp ik het dan verkeerd?

Succes iedereen dit weekend!!

Wij mogen volgende week, ben heel benieuwd hoe het gaat! Vind dat de proeven toch best wat lastige lijntjes hebben

BabiiVeeraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 12:12

Leuke berichten hier allemaal, goed bezig!
Bij mij helaas iets minder, vandaar dat ik hier ook een tijdje niet heb gereageerd. Nadat mijn paard hersteld was van de snee in zijn oksel, heb ik een ongelukje gehad met het buitenzetten van mijn jonge hengstje, waardoor nu mijn pink uit de kom is ><

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 12:37

@ doerakje ik ben begonnen met voorbereiden op de volte tot uiteindelijk volte van ong 10 meter maar de werkelijke keertwending deed / doe ik ook vanuit een rechte lijn anders kreeg ik inderdaad de schouder niet goed genoeg mee
@ babi he wat balen beterschap

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 14:31

Doerakje_ schreef:
Keertwending vanuit travers op de volte, kan ik inkomen. Maar zetten jullie ze ook op rechte lijn in vanuit de travers? Is dat juist niet veel lastiger? :o Dan moeten ze toch juist veel verder doordraaien? Of begrijp ik het dan verkeerd?

Succes iedereen dit weekend!!

Wij mogen volgende week, ben heel benieuwd hoe het gaat! Vind dat de proeven toch best wat lastige lijntjes hebben

ik doe dat om te voorkomen dat de achterhand uitzwaait en hij om z'n middenhand gaat draaien. als die er ahtee al goed bij is rijd ik m meestal uit schoudervoor.

vandaag eindelijk 2wp in een proef gehaalt. had 201 en een eerst plaats. de eerste proef had die helaas niet zo zin, maar had alsnog 184

annika_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 15:15

Nette punten hoor Elise! Gefeliciteerd!

Hier gister weer les gehad, en ging super fijn, ze begint weer wat meer kracht op te bouwen en alles wordt elke dag weer een stukje bij beetje beter :) Hopen dat ik ook weer snel op pad kan!

Doerakje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 20:16

Goede punten Elise95! Super :D

Ik ben vandaag zelf ook even aan het prutsen geweest met de keertwending. Het draaien zelf gaat eigenlijk altijd wel goed, maar in de voorbereiding slingert en dribbelt 'ie wat aan. Het is echt mijn minste oefening :+

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 20:20

@elise95; Gefeliciteerd, goed gedaan!! :)

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 20:27

[***] schreef:
Ik ga nog wel eens met mijn instructie mee op wedstrijd, ze start met haar ene paard Lichte Tour en haar andere paard nu in het Z2 en laatst spraken we daar jurylid N.ico V.erwer (doe het maar even met puntjes ertussen, want dat zie ik wel vaker :D ). Ik heb hem toen ook even naar de keertwending in het M2 gevraagd en hij gaf ook aan dat de meeste ruiters veel te veel "terug" denken. Hij vertelde dat je het paard vooral voorwaarts moet houden en dan gewoon heel simpel de schouders mee moet nemen. Ruiters zitten veel te veel te "wringen" op hun paard. Dit geldt ook voor de galoppirouette's (zei hij).

Ja ik "ken" die jury wel. Grappig!
Goede tip! Ik loop er ook erg mee te k.loten en heb inderdaad de neiging te veel in te houden.