[HK]M1 debuut; wie nog meer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Michelle77

Re: M1 debuut; wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 22:57

:)

Maar ook voor de eerste keer kun je een bepaald doel stellen toch? Behalve voor de ervaring gaan :)

lianne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 23:11

cp112: hoe gaat het met je paard? Jammer dat dit je debuut van 16 mei niet door kan laten gaan, maar gezondheid gaat voor.

_coquette_: gefeliciteerd met je winstpunten!

Aranel: jij gaat ook al hard met de punten

nadita: nette punten! Wat heb je met je stuit? Je hebt het druk de aankomende maand met de wedstrijden, soms komt dat zo uit.

_KellyAV: het M1 komt al in zicht 

Tsplendid: Netjes hoor, dan was je toch wel echt beter dan de rest.. gezien je goede score.

Yess: misschien maak je jezelf ook wat te druk om het aangaloperen dat het daardoor niet helemaal lukt.
3timesmom: gefeliciteerd met je 1e punt in het M1. Kun je ook fijner buiten rijden voor je gevoel? Of maakt het niet uit of je binnen of buiten rijdt?

Michelle77: welkom Michelle, leuk topic. Wat een reus heb je zeg..

MioEnTia: volgende keer vast wel winst.

FairLady_: heerlijk is dat om wat te knutselen met nieuwe oefeningen. Is je vriend springruiter?

TeeGee: Welkom en een mooi debuut!

Sharonaa_: mooi dat je vooruitgang merkt!

TessJazz: het komt vast goed met je debuut. Gewoon genieten.

Ik heb vanavond ook “even” vanuit schoudervoor geprobeerd om aan te springen op de lange zijde. Dat ging verbazingwekkend goed. Gisteren reed ik met mijn springzadel, toen wilde ik op de lange zijde een pasje wegrijden, maar meneer sprong in daarbij in de goede galop aan, omdat ik dacht dat het toeval was, probeerde ik het nogmaals. Ook dit ging goed. Voorheen zat ik te gespannen bij het aanspringen op mijn dressuurzadel. Maar blijkbaar is het toch simpeler als ik wat ontspannener zit ;)

TessJazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 23:21

Michelle77 schreef:
:)

Maar ook voor de eerste keer kun je een bepaald doel stellen toch? Behalve voor de ervaring gaan :)

Ja dat wel,
Maar ach het is ook voor de lol, dan ben ik zelf al meer ontspannen haha !

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 23:40

Michelle77: zohee, die deed ook flink stuiteren inderdaad!
Vandaag ging het wonder boven wonder stuk beter. Vooral veel achtjes gereden en elke keer aanspringen en terug. Heb vooral aan mezelf gesleuteld en net wat grotere hulpen gegeven. Wil het vaak te netjes en klein doen en dat helpt op dit moment dan ook niet mee. Wie weet, ben ik er doorheen. Heb iig een beginnetje nu.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 09:08

Och fijn hè zulke paarden die vooruit gaan denken! Mijne doet dat vaak op de AC lijn, zo rond X gaat het gas er ineens af :')

Zal zo ff het filmpje kijken :)

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 09:37

Die van mij gaat altijd vol gas op de ac lijn :') ook niet altijd prettig, maar hij houdt zichzelf wel recht! Met wijken is het dan weer iets minder leuk want dan gaat ie ook vol gas..

Iemand nog tips om de contra's te oefenen? Hij maakt zich altijd zo vreselijk lang en het kost mij super veel moeite om hem aan elkaar te houden

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 09:51

Begin met oefenen van de gebroken lijn, maar dan zodra hij te groot wordt/uit elkaar valt, dan halverwege een volte 10m. Daar kun je hem weer terug zetten en de lijn afmaken.
Voelt hij goed, rijd je je gebroken lijn.

Begin ook niet te groot, gewoon de diagonaal op en al snel weer terug naar de hoefslag. Kleine stukjes doen.

Zie trouwens dat jij ook een Flemmingh hebt :) Bogan is ook een Flemmingh :)
Laatst bijgewerkt door Michelle77 op 19-03-14 09:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 09:52

_KellyAV schreef:
Iemand nog tips om de contra's te oefenen? Hij maakt zich altijd zo vreselijk lang en het kost mij super veel moeite om hem aan elkaar te houden

Wat ik altijd doe is van hand veranderen op korte diagonaal en schakelen, dan houd je ze oplettend en kort. En voor je merkt dat ie uit elkaar valt terugnemen naar draf en desnoods weer opnieuw aanspringen.
Gebroken lijntjes begin ik heel klein en desnoods rij ik recht naar de korte zijde er uit.

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 09:53

Dat is/was toch ook een oefening ih L2? K of F wenden naar de X in galop?

Ook idd een idee om te doen als hij uit elkaar valt.

Bij Bogan werkte het heel fijn met een volte tussendoor. Al had hij het eigenlijk binnen 1 dag door.
Ik zette hem wel heel bewust goed terug in de hoek en wending. En elke pas controleren al dat lukt met zit en buitenhand

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 10:08

Thanks! Dat met die volte ga ik proberen!
Gister bijvoorbeeld was hij gewoon niet meer te remmen in galop en moest ik m echt tegen t schot parkeren. Ik merk ook erg bij hem dat hij gewoon weg uit balans raakt.
De kleine gwbroken lijntjes ga ik ook uitproberen!

Haha michelle wat leuk! Ik had idd al gespiekt in je topic toen ik zag dat je een flemmingh had :D
Varro zal ook wel erg snel doorhebben wat de bedoeling is. In zulke oefeningen en de rest van de oefeningen vanaf t M, gaat hij super mee denken ( positief) en hij vindt het erg leuk!

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 10:19

Dat met doordouwen herken ik. Bo doet dat ook graag.... Ook ad hand. Zet hem ook echt rustig tegen het hek als ie doordramt.
Hij had de eerste keren met oefenen ook de neiging zich flink eruit te drukken waardoor ik niets meer te vertellen had en dan is hij zooo groot en sterk.
Heb toen even slofje erbij gepakt, zodat ik het sterke kan voorkomen. Echt heel bewust de hoeken inrijden, desnoods daar al en volte, diagonaal op, bij elkaar houden, evt weer volte en terug. Of als het goed voelt dan gewoon de gebroken lijn maken.
De eerste keer was ik zelf er even niet bij, toen maakte ik een gewone hele gebroken lijn... Oeps haha
Toen gewoon de 5m of kleiner.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 10:57

Komen weer handige tips voorbij. Ik heb ook nogal eens de neiging om in een te hoog tempo de contra's in te rijden. Hij kan het super, maar ik heb schijnbaar altijd haast :P

@ Lianne: ik ben gevallen en heb sindsdien erg last van mijn stuitje. Maar aangezien ik ook NAH heb en daardoor in de zomer geen wedstrijden kan rijden ivm temperatuur, moet ik het er nu van nemen. En het kwam zo uit dat er nu 5 in een maand waren. Wel allemaal bij de manege hier 3 km vandaan, dus hij hoeft niet lang op de wagen te staan.

Morgen en zaterdag mag hij weer in de baan ;)

Vincy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 12:31

Zo, het is even snel gegaan met de berichten hier, leuk!
Iedereen gefeliciteerd met de mooie resultaten! :D

En handige tips staan hierboven. Die met een volte meepakken als ie te groot word in de gebroken lijn in de galop ga ik ook proberen, klinkt als een goede tip! :j

Ik heb afgelopen weekend iets heel anders gedaan... Namelijk een tripalon gereden. Een oefencross in Gorssel. Paard en ik hebben het zó naar ons zin gehad! Beestje had er echt zin in!! Oortjes erop en gaan! :D
We begonnen met de dressuur, was weer een B proefje omdat dit een oefencross is was alles B niveau. Daar hadden we 207 punten gereden. Ze was nogal kijkerig naar een paar afgezaagde bomem die naast de ring lagen, dus ik dacht, dat gaat nog wat worden in de cross zelf :+
Maar goed daarna cross en springen foutloos!! Ze was zoo lekker te rijden!! Ook op tijd terug te nemen en trok echt lekker naar de sprong. Eerder was ze nog wel eens lastig terug te rijden, dus ik was helemaal blij met dit gevoel! :j
Ennn..gewoon eerste geworden met mijn toppaard!! *\o/* *\o/* Heb echt genoten die dag en ben nog steeds een beetje aan het nagenieten.
Even wat anders tussendoor, deed ons echt goed. Eerstvolgende wedstrijd gaan we weer lekker dressuur starten.

Zo gingen wij door de waterbak *-:)
Afbeelding

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 12:34

Stoer Vincy!

Mooie foto ook.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 12:39

Hier ook 1 die links niet aan wil springen op de lange zijde

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 12:40

Mooie bonte!

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 16:12

Wat een gave foto Vincy! En stoer dat je zoiets hebt gedaan :)

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 19:10

cp112 schreef:

Hoe doe jij het oplossen?

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 20:26

Die van mij wil niet rechts aanspringen.
Wat ik dan doe is hem iets schouder voor zetten vaak springt ie dan wel goed aan.
Die van mij zet zeg maar zijn schoft wat naar buiten terwijl hij verder goede stelling heeft om goed aan te springen.

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 20:31

Goed de buitenschouder begrenzen en idd schoudervoor zetten.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 20:52

Yess schreef:
cp112 schreef:

Hoe doe jij het oplossen?

Waren er nog maar net mee bezig dus alleen een beetje geprobeerd met schoudervoor.

Hij staat nu nog op rust omdat hij herstelende is van koliek dus ben er nog niet zoveel meer mee bezig geweest.
Dus lees alle tips mee en ga er over een paar weekjes weer mee aan de slag :)

josje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 21:01

Ik hoef daar niet over na te denken gelukkig :P
Aanspringen op de lange zijde gaat ons beter af dan op X..

Cp112 hoe gaat het met je paard?

Wow vincy super foto!

Succes morgen Nadita!

Ik heb vanmiddag heerlijk gereden <3
Dressuur ging erg fijn! Merk echt dat alle het harde werk nu zijn vruchten begint af te werpen.
Toen ik haar kreeg had ze een enorme ondernek en erg strak in de mond.
Nu heeft ze een mooie nek en begint ze steeds vaker grote stukken los te laten. :D
Had bij divoza shampoo voor zwarte paarden gekocht en:
https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn2/v/t34.0-12/1901265_748989851791599_1497050670_n.jpg?oh=ecdf62546a58ae50d1086b60db72459e&oe=532B9BAD&__gda__=1395390811_e01542cf5069bba951ec00e1c6edabb7
https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/v/t34.0-12/148383_748991511791433_1671671337_n.jpg?oh=303de01235fa13de39d97998f9235cfa&oe=532BFB98&__gda__=1395375586_a1cfcb9c4ea56daa2cb62547cbf41832
<3 <3
Oornetje had ik er gratis bij gekregen :P

En ook nog op het eind even wat anders gedaan:

Zondag wedstrijd. Heb er zin in :D

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 21:06

Wow knap paard Josje!

Had het nooit gedacht, maar Bo springt eigenlijk vanaf het begin goed aan op de hoefslag, terwijl hij het tot aan de regio nog erg lastig vond klein aan te springen op links in de hoeken/op de volte. Daarna maar eens gaan kijken op de hoefslag en dat ging heel goed.

Onder de X vind ik wel lastiger, maar vooral omdat Bo zo groot is en geloof onze bak een meter smaller, dat ik amper tijd heb hem correct recht te stellen/om te stellen :+

josje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 21:09

Ah dankje Michelle!

X gaat ons ook goed af daar niet van maar vind het zelf gewoon irritant (inderdaad dat omstellen) :=
Paard heeft er geen moeite mee :P

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 21:11

Bo dramt in een wending vaak nog teveel door me heen, dus dat oefen ik heel veel. Afwenden, omstellen en de hoefslag op, weer afwenden, omstellen etc.

Merk wel aan mezelf dat als ik teveel wil gaan doen, het veel rommeliger gaat dan dat ik gewoon rij. Simpel doen, afwenden, rechtstellen en aanspringen. Niet teveel denken haha