[HK]Pony's tussen de paarden starten dressuur: Wie nog meer?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 14:35

Klopt, zou even moeten kijken welke vereniging het is, wil ik doen hoor als je wil. Moet ik wel even oude stoffige coupons opzoeken. :+

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 14:38

Focussed schreef:
Mag ik aan de juryleden hier vragen wat goede punten zijn om op te letten in de B?

Ik probeer goed op de letter te rijden, overgangen goed markeren (middenstap/middendraf) zowel voorwaarts als ook weer terug (en dus niet de hoek gebruiken als rem voor de middendraf :+ )... Zijn er toevallig nog andere punten die je cijfers een boost geven?
(Naast natuurlijk de basis: Ontspannen en constante aanleuning, op goede been lichtrijden etc. etc.)

Tuurlijk!

Je basis is idd het allerbelangrijkste. Een paard wat ontspannen door het lijf loopt en in de wendingen de goede kant op kijkt :+ daar schort het vaak aan. Je noemt alles al op, dus daar ga ik niet op door.

Voor éxtra punten (want met bovenstaande zou je theoretisch gezien heel nette punten moeten scoren als 't allemaal ook lukt) laat het dan eens filmen en kijk naar de uitstraling: is het netjes en braaf? Of kan je er een schepje bovenop doen en het jurylid laten zien dat je naast netjes sturen ook nog kan laten zien dat je echt rijdt? Ik zie genoeg mensen die op het paard zitten en mooi zitten zijn. Dan denk ik wel eens: verdorie, ga toch eens ríjden!

Hoop dat je zo snapt wat ik bedoel. :-)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 14:42

Annash schreef:
Focussed schreef:
Mag ik aan de juryleden hier vragen wat goede punten zijn om op te letten in de B?

Ik probeer goed op de letter te rijden, overgangen goed markeren (middenstap/middendraf) zowel voorwaarts als ook weer terug (en dus niet de hoek gebruiken als rem voor de middendraf :+ )... Zijn er toevallig nog andere punten die je cijfers een boost geven?
(Naast natuurlijk de basis: Ontspannen en constante aanleuning, op goede been lichtrijden etc. etc.)

Tuurlijk!

Je basis is idd het allerbelangrijkste. Een paard wat ontspannen door het lijf loopt en in de wendingen de goede kant op kijkt :+ daar schort het vaak aan. Je noemt alles al op, dus daar ga ik niet op door.

Voor éxtra punten (want met bovenstaande zou je theoretisch gezien heel nette punten moeten scoren als 't allemaal ook lukt) laat het dan eens filmen en kijk naar de uitstraling: is het netjes en braaf? Of kan je er een schepje bovenop doen en het jurylid laten zien dat je naast netjes sturen ook nog kan laten zien dat je echt rijdt? Ik zie genoeg mensen die op het paard zitten en mooi zitten zijn. Dan denk ik wel eens: verdorie, ga toch eens ríjden!

Hoop dat je zo snapt wat ik bedoel. :-)

Thanks voor je reactie! Ik vind dat wel lastig! Ik heb wel snel het idee dat het er braaf uit ziet.... Ik rij gewoon rustig, op een normaal tempo (met wel genoeg impuls), "doe m'n ding". Ik vind het echt heel lastig om "gedurfd" en "expressief" te rijden. Wordt bij mij snel rommelig en overhaast? Zijn daar nog tips/truuks voor := ?

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 14:44

Oefenen onder goede begeleiding in je les en zoeken naar die middenweg.
Wat voor punten rij je nu?

En vergeet niet: in de B is braaf nog prima hoor. Maar je wilde weten wat je nog meer kon doen, dus voila. :+

Odysseus

Re: Met pony tussen de paarden starten dressuur: Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 14:49

Nog nooit gestart :D Maar ik probeer wel alles in de training al te perfectioneren (het scheelt, paard is super aangereden en de basis is daardoor al goed voor elkaar. Recht paard, constante aanleuning, goed aan de hulpen etc. dus vandaar dat ik dingetjes zoek om extra de puntjes op de i te kunnen zetten) .

_Michelle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 14:49

Daar zit ik inderdaad ook altijd mee.
Kan vaak best wel een brave proef neerzetten (al gaan er wel wat onderdelen fout, maar goed daar zitten we nog voor in de B), maar heb het idee dat je echt voor de hoge punten net dat beetje extra's uit de kast moet halen. Maar bij mij is dat dan met risico dat ponylief denkt "je bekijkt het maar" :=
Probeer tijdens de proef dus een beetje aan te voelen of hij meewerkend genoeg is die dag. Is hij fijn te rijden probeer er altijd net iets meer uit te rijden en anders houden we het op een 'braaf' proefje. Dan weet ik tenminste zeker dat ik aan alle onderdelen toe kom :=

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 14:57

Dan zou ik eerst zo eens starten en kijken waar je uitkomt, Focussed. (Oh, jij reed dat witte arabiertje toch?). Dan kan je van daaruit wel zien aan de hand van het commentaar waar werk in zit vanuit oogpunt van de jury :-)

Michelle, als je pony volgens jou denkt 'bekijk het maar', dan staat 'ie imo niet genoeg aan de hulpen. Ik geloof niet zo in het principe dat paarden 's ochtends wakker worden en denken 'vandaag ga ik 't baasje eens pesten', om het maar even zo uit te leggen. Als je dus iets meer wil vragen, vindt hij dat wellicht nog een beetje moeilijk en daarom zal 'ie zich aan de hulpen onttrekken. Dan is het zaak om dat thuis te oefenen en te controleren vóór je dat op wedstrijd gaat proberen. En dan op wedstrijd gewoon donders consequent blijven rijden. Let wel: dit is mijn mening. Ik ken jou en je pony niet. :-)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 14:59

Klopt, dat ben ik!!
Wil alleen pas vanaf 2014 starten... Dus moeten nog even wachten (duurt lang ^) :D ) . Vandaar dat ik nu al bezig ben met de voorpret :')

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 15:00

Nou ik heb toch eentje waar ik 's morgens van kan zeggen wat t gaat worden op wedstrijd. :D

Ik houd het voorlopig op braaf en correct met Sam. In training wil ik wel eens extra vragen maar in de proeven niet. Daarvoor is het niet bevestigd genoeg.

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 15:00

Oefendressuur in de buurt? :P Ach, voor je het weet is het 2014 hoor. 1,5 maand!

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 15:01

Ayasha schreef:
Nou ik heb toch eentje waar ik 's morgens van kan zeggen wat t gaat worden op wedstrijd. :D

Ik houd het voorlopig op braaf en correct met Sam. In training wil ik wel eens extra vragen maar in de proeven niet. Daarvoor is het niet bevestigd genoeg.

Sam is dan ook uitzondering op de regel. Daar zijn er imo maar weinig van.

Nou zeg ik niet dat een pony/paard de enige keer fijner kan voelen dan de andere keer hoor, Michelle! Dat kan natuurlijk prima.

lieskehh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 15:04

Annash schreef:
Dan zou ik eerst zo eens starten en kijken waar je uitkomt, Focussed. (Oh, jij reed dat witte arabiertje toch?). Dan kan je van daaruit wel zien aan de hand van het commentaar waar werk in zit vanuit oogpunt van de jury :-)

Michelle, als je pony volgens jou denkt 'bekijk het maar', dan staat 'ie imo niet genoeg aan de hulpen. Ik geloof niet zo in het principe dat paarden 's ochtends wakker worden en denken 'vandaag ga ik 't baasje eens pesten', om het maar even zo uit te leggen. Als je dus iets meer wil vragen, vindt hij dat wellicht nog een beetje moeilijk en daarom zal 'ie zich aan de hulpen onttrekken. Dan is het zaak om dat thuis te oefenen en te controleren vóór je dat op wedstrijd gaat proberen. En dan op wedstrijd gewoon donders consequent blijven rijden. Let wel: dit is mijn mening. Ik ken jou en je pony niet. :-)

Dit stukje van michelle heb ik ook alleen ravelli staat juist behoorlijk goed aan mijn hulpen en gaat vaak ook als een pittige door de proef, alleen heb ik nisk te zeggen als die iets eng vind en hij er dus echt niet langs wil dan gaat die schuin lopen en krijg ik dus al een 5 met binnenkomen. Dit is gewoon bijna niet op te lossen dan er even flink de stelling op de zetten, thuis werk ik hier namelijk aan en gaat het super maar in combinatie denk ik met spanning krijg ik dit. verder reageert die wel super op me hulpen bij de oefeningen, hoe consequent ik ook ben, ik ben alleen te lief voor hem denk ik als ik de ring binnen stap ik ga hem 'belonen' omdat hij iets eng vind en laat hem stilstaan als hij dat wil meeste zeggen tegen mij draaf en en laat hem even flink erlangs lopen met wat stelling naar binnen en druk en naar buiten, maar als bij jou iemand zo de ring in komt vind je dat dat niet raar staan?

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 15:06

Eeeh... ik geloof dat je bedoelt of ik het raar vind als je je paard laat kijken als 'ie 't eng vindt en hem dan even beloont? (iets meer leestekens maakt het makkelijker te lezen).
Nee, dat vind ik niet raar.
Het ene paard moet je even laten kijken en belonen, tegen het andere paard moet je misschien wat strenger zijn en zeggen: niks aan de hand, hop, erlangs. Ik heb er één gereden die ik altijd even moest laten kijken en dan was het goed. Belonen (klopje op de hals oid) deed ik niet, maar praatte wel geruststellend. Andere paarden moest ik juist schoudervoor erlangs rijden en dan was het ook klaar. Jij kent jouw paard het beste, toch? :-)

lieskehh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 15:10

Sorry, zal wat meer leestekens gebruiken wat makkelijker misschien :D
zit op mijn werk vandaar dat ik even gauw wat typ ..

Nouja bedoelde meer of je het raar vind als ik de proef binnen zou komen en als die iets eng vind er even flink de stelling op zet zodat die zeker die hoek in moet :j, k heb tot nu toe namelijk elke keer nog lief tegen hem gedaan maar hij pakt mij, elk rondje er keihard mee terug en gaat of op de noodrem en rent erlangs dus dat belonen heeft dan niks geholpen!.

lieskehh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 15:13

Ja ik hem inderdaad het beste, alleen op dat moment is het geen land mee te bezeilen hij zet heel die nek vast en doet er alles aan om er niet heen te hoeven.

Met buitenwedstrijden heb ik hier overigens geen problemen mee :j
Laatst bijgewerkt door lieskehh op 15-11-13 15:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Paroeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 15:13

Ysabella is deze week al volgestopt met haver in de hoop dat ze vanavond denkt laten we eens gaan knallen :P Bij ons is het allebei afhankelijk van hoe we ons voelen. Als we allebei fit zijn, elkaar goed aanvoelen en er zin in hebben dan zetten we zeer goede proeven neer. Maar dat is op elke wedstrijd en bij iedereen, je moet maar net in vorm zijn voor de top resultaten. Als je in de B strak op de letters kunt rijden, niet rond gaat crossen in een te hoog tempo, en nette overgangen laat zien met een constante aanleuning scoor je zeker wel goed. En probeer jezelf niet op te gaan fokken, dan ga je alleen maar gespannen rijden.

Lieskehh, degene die bij mij ook alles eng vonden kwam ik juist rustig in stap binnen zodat ze niet meteen overdondert werden. Met de jonkies kom ik zo nog steeds binnen, maar dat is ook omdat ze binnenbeen nog niet snappen. Het enige wat helpt is kilometers maken en blijven trainen. Mijn 8-jarige deed dit tot vorig jaar nog steeds (waren we M1), nu ze een jaar rust heeft gehad zijn we voor de grap weer gestart en tot mijn verbazing is ze geen 1x geschrokken. Hopelijk blijft het zo en komt het puur omdat ze nu wat ouder is. Maar goed haar moeder was 16 en met drie wedstrijden in 1 weekend presteerde ze het nog om mij alle hoeken te laten zien in de derde wedstrijd omdat ze het zo spannend vond -O- En daar reed ik dan M2/Z1 mee.... Het ligt echt aan het karakter en je kan hem ook nog altijd een soort Bach Rescue geven dat ze wat eerder ontspannen.

Hmm.. Hulten zeg je?? Hebben ze daar ook Z wedstrijden?? ;) Hier in de buurt zitten ook wel wat sinterklazen maar die moet je maar net treffen.

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 15:14

Dan zou ik 'm schoudervoor erlangs rijden :-) Zolang jij de stelling met je been rijdt en niet keihard aan je binnenhand gaat plukken heb ik er geen problemen mee, haha. Zorg dat je het rijtechnisch opgelost krijgt voor je aan je proef begint, dan gaat het vaak in de proef een stuk beter. Ik adviseer mijn leerlingen altijd: een rondje door de bak rijden, kom je iets tegen wat eng is, kleine volte (10 meter oid) sturen en direct weer erlangs. Is het dan klaar? Daar in de buurt van hand veranderen en nog een keer erlangs, evt. ook weer met volte 10 meter en doorrijden. Veel mensen in lagere klasses zie ik rustig in stap binnenkomen en bedenken tegen de tijd dat ik al een startsein heb gegeven dat ze aan kunnen draven. Ik ben meestal vrij vlot, en zij in stap wat minder, dus hebben ze soms nog niet de hele baan gezien. Dat is natuurlijk van jezelf uit ook niet heel handig...

Ik kom om die reden zelf of in draf binnen of ik draaf vlot aan (ligt aan de situatie) zodat je dus ook eventjes hebt om de baan te verkennen en te kijken of je problemen tegenkomt. :-)

Hoop dat je er wat aan hebt zo... maar toch een kwestie van uitproberen en kilometers maken! Als geruststellen met belonen niet helpt zou ik het enge stuk zelf negeren (doen alsof er niks aan de hand is) en er schoudervoor langs sturen.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 15:16

Lastig lieskehh!! Er zit ook wel een kop op de pony die ik rijd... Wanneer je die te weinig bezighoudt gaat hij allemaal dingen eng vinden en schrikken. Hij is niet echt bang, want hij is 1 keer echt geschrokken en dan reageert hij heel anders.

Eerst deed ik steeds lief, gerust stellen etc. Werkte voor geen meter en het schrikken werd alleen maar erger :+ Toen wat strenger gaan rijden, hup er gewoon langs, niet miepen.

Nu krijg ik hem vrijwel overal langs. Als hij echt moeilijk doet, rij ik hem even schoudervoor erlangs. Maar 9 van de 10 keer hoef ik alleen m'n buitenteugel er wat bij te pakken en m'n binnenbeen, en dan blijft hij keurig op de hoefslag zonder weg te springen/stoppen/kijken etc.

Paroeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 15:16

lieskehh schreef:
Sorry, zal wat meer leestekens gebruiken wat makkelijker misschien :D
zit op mijn werk vandaar dat ik even gauw wat typ ..

Nouja bedoelde meer of je het raar vind als ik de proef binnen zou komen en als die iets eng vind er even flink de stelling op zet zodat die zeker die hoek in moet :j, k heb tot nu toe namelijk elke keer nog lief tegen hem gedaan maar hij pakt mij, elk rondje er keihard mee terug en gaat of op de noodrem en rent erlangs dus dat belonen heeft dan niks geholpen!.

Eerlijk gezegd denk ik liever dat een jury ziet dat jij hem in het begin ff aanpakt zodat je laat zien dat je echt aan het rijden bent. Als hij daarna wel weer goed doorloopt heb je al genoeg gewonnen toch? Ik riskeer liever 1 5 in het begin dan dat we constant op een punt aan het kl*te zijn en daar onvoldoendes voor krijg omdat ik mijn paard niet streng genoeg aanpak in het begin. Ik zou zeggen probeer het gewoon, het klinkt nu alsof hij je een beetje in de maling neemt omdat hij weet dat je in de proef niks durft.

Tips van Annash zijn ook heel goed!

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 15:17

Bij de subtop betaalde ik vaak zat 17,50 per proef.En echt geen geldprijzen hoor!
Was ik met 2 paarden op een dag gewoon 70 euro startgeld kwijt,dan moest de diesel nog betaald.
Absurd gewoon.Nu hier 10 euro p proef,ook een bak met geld voor die 5 minuten.

Na het startsein heb je natuurlijk ook nog even om er nog een x langs te rijden.
Kun je makkelijk nog een x de baan rond.Veel mensen gaan dan in paniek direct beginnen,wat dus niet hoeft.

lieskehh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 15:17

Dat zijn inderdaad handige tips :j dankjewel!

heb alleen wel altijd het idee, dat de jury's vroeg het startsein al geven ik kom namelijk binnen meteen meld ik mijn eigen dan draaf ik aan en rijd ik een rondje, die volte 10 meter zou inderdaad wel een goede zijn bij iets wat hij eng vind aangezien we het zo thuis nu ook oplossen :j

_Michelle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 15:20

Annash schreef:

Dat is het nou net. De ene keer hoef ik maar licht aan te sporen en dan zit hij al aan de andere kant van de baan, maar als hij een "luie" dag heeft, dan kan ik bij wijze van 10 x aansporen en dan komt er nog niks uit.
Hij sluit zich soms nogal weleens af tijdens de proef. Kan ik doen wat ik wil, want dan blijft hij op zijn manier in zijn houding lopen.
Hij loopt dan echt in zijn eigen wereld met een grote bubbel om zich heen, kijkt nergens van op, schrikt nergens van, hoort niks, maar reageert dus ook nergens op.
Wanneer hij lekker alert is, dan is dit probleem er niet. Dan reageert hij goed (soms te goed en schiet dan ineens vooruit), maar dan ben ik blij, want dan krijg ik tenminste contact.
Met inrijden is hij dan goed te rijden, maar zodra hij alleen tussen de hekjes loopt gaat er een knopje om.
Thuis heb ik dat niet. Is hij ook weleens lui, maar met consequent aanpakken is dat zo over, maar tijdens wedstrijd krijg ik dat dus soms niet voor elkaar.

Even voor de duidelijkheid. Laatste paar wedstrijdjes gaat het al een stuk beter. Hij is wat meer alert op zijn omgeving waardoor dat hele verhaal niet opgaat en wel gewoon naar mij luistert :j
Simba is een aparte. Kan er weinig aan doen :=

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 15:25

Ik ga in draf binnen en zet hem dan net als bij het losrijden een paar keer naar halt en weer weg. Even duidelijk maken dat we in de proef ook braaf moeten zijn! :) Ik merk dat dat beter werkt bij Sam dan hem in stap binnen rijden en proberen te laten ontspannen zoals ik voorheen deed... Neen, gewoon, binnen, geen gezeik, tis gewoon een bak met zand net als de losrijbak en je gaat ook hier gewoon luisteren naar mijn hulpen.. :)

Annash: _O- Sam is wel een aparte ja... Het heeft me er ook nog nooit van weerhouden om op wedstrijd te gaan als ie z'n dag niet had. :')

lieskehh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 15:27

Paroeska: ja daar heb je gelijk in hoor, vorige wedstrijd heeft die bij elke deur die een andere kleur is al een malle door de bak gerend. Toen de proef eenmaal klaar was liep die gewoon langs elke deur. dus ik weet dat die mij in de maling houdt anders is het daarna nog net zo eng als in de proef :j. Dus ga het dit keer wat harder aanpakken en hem eerst is wat rondjes laten draven ik kom dit keer zo ie zo op de verkeerde hand binnen, rijden dan waarmee de proef begint zodat ik nog een keer van hand moet veranderen. :j

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 16:01

Hier even snel via de telefoon.
Lisa, ik zou m gewoon even aanpakken hoor als het daarna dan ook maar echt over is. :j

Focussed: ik zou eens een oefendressuurtje pakken voor januari. Eventueel eentje waar je kan laten filmen en live commentaar krijgt is echt heel erg leerzaam!

Wil ook nog inhaken op annash die zei dat paarden niet de ene dag: amehoela denken. Nou ik heb dr hier toch echt wel zon een.
De ene dag mag ik blij zijn als ik uberhaupt de baan door kom en is die zo kriebelig en flauw dat ik er niet aan mag komen en de andere dag kan ik er bijna alles mee. En dat is dan een ruin..
Soms lastig maar je leeft maar van dag op dag en ik stel geen gekke doelen van te voren omdat het altijd een verassing is hoe die gehumeurd zal zijn..

Verder kan ik sanne haar verhaal over h.ulten alleen maar bevestigen.
Ik kom uit dezelfde regio. Ben er zelf nooit gestart maar zat mensen gekend die daar hun punten wel konden halen en zodra ze ergens anders startte ze beduusd waren dat ze ineens 20 punten minder reden :')