[HK]L1 Debuut Hoe gaat het bij jullie bokkers?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 10:42

Heerlijk dat je dat zo zelf kan doen, dat is mijn droom haha. Veel plezier!

Het voelt allemaal nog beetje onecht, ben echt zo blij! Donderdag komt de osteopaat hem even nakijken, daarna gaan we weer lekker aan de bak om te trainen voor de regio. :):)

Hier nog even een foto van m'n kanjer met z'n gewonnen deken <3

Afbeelding

Marielle_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 11:02

Gefeliciteerd Myour! Maar volgens mij verdienen jullie het ook, altijd druk aan het plannen en aan het lessen!

AnnevM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 13:39

Rienie, als je set compleet is dan wil ik hem wel zien! :D

Myour, waaauw super zeg! Van harte :):) Heerlijk paard :~

En hoe is het rijden gegaan Lisa?

Heb eigenlijk geen idee hoe het hier is geregeld met de kringkampioenschappen, heb het nog niet ervaren. Wie weet ooit een keertje...

Had vrijdag eerst even alle lastige puntjes uit de proef geoefend en daarna de proeven gelezen. Oefenen ging top maar tijdens de proef klapte ik dicht, kreeg d'r nieteens in galop _-:( Wat behoorlijk pissig op mezelf. Zaterdag les gehad, na 10 minuten meteen aan de proeven begonnen en ze gereden totdat het normaal ging en dat ging eigenlijk hartstikke goed! Gister voor mezelf de moeilijkste lijnen gereden en dat ging superlekker *\o/* Morgen heeft m'n tante nog les met d'r, donderdag ik zelf nog les en zaterdag gaan we hopelijk knallen. Hoop dat ik eindelijk 'normaal' kan rijden.

Edit: Heb gister trouwens een filmpje van m'n paar gevonden toen ze 6 jaar oud was (4 jaar geleden) tijdens een springparcoursje, zo leuk <3

Cheese

Re: [HK]L1 Debuut 14-09-2013 / Hoe gaat het bij jullie bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 16:35

Leuke foto Myour. Staat 'm goed dat lichtblauw :)
Vorig jaar februari heb ik mijn BE gehaald. Hikte er steeds tegen aan omdat 600 euro best een groot bedrag is voor een student :P maar ik ben zo blij dat ik hem heb! Kan gaan en staan waar ik wil (zo'n 4x per week) en paardje kan ik ook alleen laden dus ben altijd heerlijk alleen op pad. Beste investering ooit!

Wat vind je lastige puntjes in de proeven dan Anne? Fijn dat het met lessen wel steeds goed gaat :D

Ik heb net een uur lang alleen maar gestapt O:) Even ontspannen, zitten en genieten.
Zoals het nu staat heb ik mijn L2 debuut voor 27 februari gepland staan. Ga vanaf volgende week de stukjes uit de proeven weer oefenen.

AnnevM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 17:13

Lekker dat je zo onafhankelijk bent Lisa, lijkt me heerlijk! :D Stappen is ook fijn, ben benieuwd hoe je debuut verloopt!

Onze 2 moeilijkste punten zijn het wijken (al gaat dit de laatste weken echt heel goed) en de galop.
Afzonderlijk gaan ze prima maar het is dus A afwenden en wijken, en dan in de hoek erna meteen aanspringen in galop + grote volte middengalop. Dat is echt een mega lastig stuk voor ons :')
Dan gaat het wijken prima, aanspringen gaat nu ook goed, alleen dat stukje op de lange zijde richting die volte gooit ze d'r hoofd omhoog. Dit kan ik in de volte wel meteen oplossen, dus wat dat betreft: het gebeurt wel in een 'grijs' stuk en niet tijdens een de oefening :)

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 17:49

Myour gefeliciteerd *\o/* *\o/* Knappert is het <3

Rienie, gave foto, stoer paard inderdaad! Super van je puntjes in de L2 :)

Gaaf die JSP Lisa, en ik heb helaas geen auto, ben al blij dat ik m'n paard naast m'n studie nog kan betalen :P En stiekem sta ik ook maar op 2 min fietsen bij stal vandaan hoor O:) BE is super he, ik ben ook erg blij dat ik 'm een half jaartje geleden heb gehaald, is bij mij de investering ook echt waard! Kan nu tenminste regelmatig op wedstrijd zonder afhankelijk van m'n vader te zijn.

Leuke foto Anne! En lastig he die spanning, ik begin ook in de bak met proefjes oefenen gewoon alweer anders te rijden dan de minuut daarvoor wanneer we gewoon rijden. Dat vind ik ook een lastig lijntje inderdaad Anne, is even een redelijk omschakeling in korte tijd.

Mijn debuut afgelopen zondag leek nergens op _O- Kon niet normaal losrijden, zaten met z'n 8en in de bak, en ik was vooral druk met om iedereen heen rijden, waren allemaal pensionklanten ook aan het rijden daar, vrij irritant. 2 pensionklanten zaten 'gezellig' met lang teugeltje naast elkaar te stappen en een theekransje te houden |o Had d'r dus niet fijn kunnen krijgen tijdens het losrijden dus m'n proeven lukten ook gewoon niet. 'T is voor ons erg lastig om een balans te kunnen vinden tussen ontspanning en impuls, ze viel de ene keer gewoon door m'n been heen, en het volgende moment zit ze op d'r plek alleen maar te hupsen. Zo heeft ze laten zien dat ze supergoed kan wijken in verzamelde galop, jury vond het wat minder alleen :=
Ik zal ongetwijfeld nog teveel spanning hebben gehad vanwege nieuwe proeven, er zat gewoon geen ritme in, en heel veel ruis met een paar nette stukken, 165 & 162. Balen want zonder die spanning zijn we echt prima in staat om nette proeven te rijden, maar volgende keer beter!

Heb vandaag les gehad en even helemaal geëvalueerd met m'n instructrice, waarschijnlijk kan ze met die wedstrijdspanning net mijn hulpen niet helemaal goed verwerken, dan sluit ik d'r net teveel op en komt er ook nog been bij waardoor ze dan maar besluit te gaan hupsen. Heb vandaag een super les gehad, focus lag op voorwaarts en luchtig, even iets minder gelet op perfecte aanleuning, maar gewoon gezorgd dat ik vloeiende proeven reed, en dat ging erg goed! Ga m'n volgende wedstrijd ook m'n zweep in m'n proef weglaten denk ik, heb 'm met losrijden wel nodig, maar in m'n proef heb ik letterlijk nog nooit bij hoeven tikken. En wellicht is een keer m'n vzh/springzadel erop gooien, die had ik er vandaag een keer op liggen, ik heb met m'n dressuurzadel in galop de neiging om op m'n bovenbenen te zitten, en vandaag kon ik echt gewoon zítten, waardoor ze mooi onder me bleef en haar passen heel fijn afmaakte. Kan het altijd een keer proberen, m'n houding is netter in m'n dressuurzadel, maar als ik met deze wat losser en meer kan ontspannen is dat ook wel een keer het proberen waard. :)
Verder gaan we binnenkort een keer bij m'n instructrice lessen om op vreemde locatie te oefenen, en gaat m'n instructrice ook een keer mee op wedstrijdbegeleiding. Ik heb meteen weer nieuwe energie en motivatie om weer aan de slag te gaan, over 2 weken mogen we weer! :D

AnnevM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 18:34

Ah Fleur wat oliebol zeg :( Is altijd zo leuk met losrijden. Ik ben vaak ook meer bezig met opletten waar ik rij dan losrijden, ook weer een lastig punt en zéker als je dan ook zo gehinderd wordt. Dat maakt het er niet leuker op.
Wel fijn dat je inzicht hebt gekregen met waar het dan misgaat :j Daar kan je dan weer op verder borduren! Zonder zweep en ander zadel is inderdaad het proberen waard, wie weet helpt het! Instructrice mee op wedstrijd is heel fijn! De komende drie wedstrijden gaat die van mij ook mee om me bij te staan en om m'n koppie er bij te houden (lang leve een headset O:) ) of me een preek/peptalk te geven en ik merk dat het echt wel veel verschil geeft of ze erbij is of niet. Af en toe weet ik gewoon even niet wat ik moet doen en dan is het ideaal.

M'n tante appte me dat ze vandaag super met Roos gelest heeft dus daar ben ik alvast blij mee. Morgen zelf weer proeven oefenen. Starttijden zijn bekend, om 11.13 en 11.48, zit wel lang tussen maar wel lekkere tijden! :)

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 20:38

Ja dat losrijden was gewoon oliebol, zat me ook gewoon te irriteren, is niet lekker rijden. Maar inderdaad, even evalueren is heel fijn, en ik ben heel blij met m'n instructrice. Wedstrijdbegeleiding kost wel weer geld, maar die investering wil ik wel een keer maken, zij weet mij áltijd met een fijn gevoel te laten afstappen :) En even wat dingetjes veranderen/uitproberen is wel een goed vooruitzicht. Vind het ook helemaal niet erg dat het een keer wat minder ging, ook weer leerzaam, en dwingt ons ook weer op een andere manier te denken, waardoor we misschien juist een goede oplossing kunnen ontdekken :j

Fijn dat je tante ook lekker gereden had, en je tijden zijn fijn inderdaad, je hoeft niet supervroeg je bed uit, maar je hebt nog wel een halve dag over wanneer je klaar bent :) Lange tijd er tussenin inderdaad, maar lijkt mij niet heel vervelend eigenlijk, vind als er maar 1 andere proef tussen je proeven zit, eigenlijk net te kort om tussendoor nog eventueel iets bij te schaven, zo kun je wel even lekker stappen en bijkomen om vervolgens ook nog even iets er tussendoor te rijden :)

Ik ben vanmiddag met m'n instructrice mee op pad geweest, voor haar opleiding gedragstherapie moest ze 2 casussen doen met moeilijk te laden paarden. Was erg interessant om te zien hoe ze dat aanpakte, volledig op lichaamstaal, heel consequent en duidelijk, maar absoluut niet streng. Erg gaaf gezicht om te zien hoe een paard eerst niet eens in de buurt van de trailer willen komen, uiteindelijk relatief makkelijk de klep op en af lopen. Binnenkort moet ze nog meer casussen doen in allerlei verschillende gedragsproblemen, vind het echt onwijs leuk en leerzaam om met haar mee te gaan tijdens dat soort dingen :j

Cheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 20:51

Pensionklanten mogen toch niet in de losrijbak als er een wedstrijd wordt gegeven? Daar mogen toch alleen mensen rijden die inrijden voor hun proeven? Zou daar in het vervolg wel even achteraan gaan / wat van zeggen. Ik zou daar echt not amused mee zijn ;) Zo stond er laatst indoor bij mij iemand bij mijn proef te kijken direct aan de rand van de ring. Heb de man tijdens mijn proef gewoon gezegd dat hij daar weg moest wezen :P (op een niet zo vriendelijke toon :') ) Paardlief wilde niet langs hem.

Genoeg ruimte voor verbetering Fleur ;) En als ik jou zo hoor dan moet dat een volgende keer met wat meer ontspanning / goed inrijden wel goed komen. En wat ontzettend leuk dat je met je instructrice mee mag naar zulke dingen. Is inderdaad echt super leerzaam. Je weet maar nooit wanneer zulke kennis van pas komt!

Ik start indoor altijd op dezelfde locatie, waar je 15 minuten inrijdt in de wedstrijdring zelf. Maar met zijn 3en, dus gewoon de ruimte :) 1x ergens anders gestart, met 7 in de bak inrijden. Nou dat was een bron van irritatie. En ik start wel voor de lol dus zulke locaties vermijd ik 's winters wel.

Zijn inderdaad mooie tijden om te starten Anne. Volgens mij moet het deze keer helemaal goed komen. Je instelling is iig alweer een stuk positiever :D

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 20:57

Lisa zeer vervelend idd, erg jammer fleur dat je daardoor niet fijn hebt kunnen losrijden. Hier is dat eigenlijk alleen op de kringlocatie, is ook helemaal geen controle op. Reed zondag ook met zo'n 6 man los in een 20x40 die ook gewoon kris kras door de baan gingen en ook regelmatig bijna botsingen had.

Anne idd fijne starttijden!

AnnevM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 20:59

Ik heb het ook meerdere keren meegemaakt hoor, pensionklanten in de bak tijdens het losrijden! :\ Afgelopen wedstrijd had ik er geen moeite mee want ik geloof dat het een bak was van 80 x 30 waar we met z'n 4en in reden dus dan is het geen probleem. Maar heb het ook gehad op een stal waar we een 20 x 40 bak hadden met 8 personen waarvan 3 pensionklanten, dat vind ik zo gruwelijk irritant |o

Lijkt me ook superinteressant Fleur! Stalgenootje liet een paar maanden geleden iemand komen op het trailerladen bij haar paard op te lossen en ik ben er ook de hele sessie bijgebleven, vond het erg leerzaam en leuk om te zien. Tof dat je bij dat soort dingen mee kan :D

Ugh dat is ook zo vervelend Lisa, dat zou maar een reden zijn dat je proef minder zou gaan, bah! :x Met z'n 3en inrijden is lekker, dat gebeurt hier niet vaak!

Ik denk ook wel dat het goedkomt, heb mezelf mentaal echt aangepakt de afgelopen 2 weken en ik vind dat ik goed voorbereid ben dit keer. Ik moet starten 'tegen' de instructeur waar ik van m'n 8e tot m'n 14e les van heb gehad op de manege, heel grappig _O-

Edit: Nou Myour de kringwedstrijden hier zijn ook dramatisch inderdaad! Was toen 2 keer met m'n instructrice meegeweest en dat was ook niet te doen!

Cheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 21:09

Maar ondanks dat het irritant is dat er pensionklanten rijden, mag het toch ook helemaal niet? Als mij zoiets zou gebeuren ging er echt wel even een belletje naar de KNHS om in te lichten hoe het er op die locatie aan toe gaat ;)

Tegen 'grote' namen starten zegt vaak helemaal niets Anne :P Ze rijden niet voor niets in de L.

AnnevM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 21:13

Ik heb eigenlijk geen idee maar het lijkt me inderdaad wel een beetje raar!

Ik zie hem ook niet als concurrentie hoor, ik vind het wel grappig haha :D

Marielle_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 21:25

Zoveel mensen bij het losrijden..zitten ze dan allemaal zo vroeg op hun paard ofzo? Laatste keer dat ik echte chaos meemaakte was op de onderlinge waar in 1 binnenbak werd losgereden en in de andere 2 bakken verschillende klasse's werden gestart, daar reed dus als het ware het dubbele van normaal. Waar ik vaak heen ga rijd je 2 proeven achter elkaar in dezelfde bak, dan is het vaak wel rustig bij het losrijden.

Wat dat rijden van de pensionklanten daar betreft..hoewel de rest al wel genoeg gezegd heeft denk ik, haha! Dat zou ik ook niet waarderen.

Fleur jammer, maar inderdaad wel een goeie les en gelukkig vat je het ook zo op!
Lisa duurt het hele programma al met al dan niet super lang? Jury zal in elk geval geen tekort aan pauze hebben.. :P
Grappig Anne, ik heb jaren terug wel eens gereden tegen degene die op dat moment mijn instructrice was. Vond dat als tiener wel leuk dat het lukte om haar er af te rijden :)) Inderdaad niet dat je je er iets van aan moet trekken ofzo, maar wel een grappig idee is het inderdaad. Zijn ook maar mensen die met een levend dier te maken hebben natuurlijk. :j

AnnevM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 21:31

Ik vind het af en toe ook wel merkwaardig dat er zoveel mensen zijn _O- Oei dat je dan in 1 binnenbak moet is wel heel heftig ja :Y)

Ja zou wel leuk zijn natuurlijk he, maar het maakt me niet uit want die mensen hebben nou eenmaal jaren meer ervaring dan ik heb haha :')

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 21:31

Jeetje dat zal idd wel druk zijn met verschillende klassen in 1 bak losrijden. Nou zal je vertellen, ik ging 25 minuten voor mn proef losrijden toen waren er al 6 mensen, ik moest als eerste van mijn klasse, was ook al iemand aan het galopperen die nadat ik uit m'n proeven kwam nog steeds aan het galopperen was := nja ieder z'n ding...

Cheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 21:33

Programma duurt inderdaad langer Marielle :) Er starten 3 combinaties per uur. Waardoor het op die locatie ook heerlijk rustig is. Je mag bijv. van 18.00 tot 18.15 losrijden. Daarna begint nummer 1 aan zijn proef, dan nummer 2, dan nummer 3. Tussen de proeven door kun je op 20 x 20 blijven rijden. Vervolgens doet nummer 1 proef 2 etc. Om 19.00 mag de volgende groep dan weer gaan losrijden. Jury heeft dus 15 minuten pauze per uur :P

Outdoor vind ik de grote concoursen wel leuk om te rijden hoor :D

Marielle_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 21:51

En dan heb ik het nog niet over de kleine kinderen op A/B pony' s gehad of de kleine meid op haar niet in het kleine amazone'tje geïnteresseerde shetlander. :') Ze moest ook nog huilen, omdat ze het koud had. :(:) Ooh wat een dag was dat, gelukkig was het onderling en kan ik er nu wel om lachen :D

Lisa kan me wel voorstellen dat je die manier prettig vindt..de mensen die Myour tegenkomt kunnen daar niet starten, die krijgen te weinig tijd voor het losrijden zo haha.
Heb zelf ooit wel een ' dieseltje' gehad die ik vrij lang losreed, maar andere paarden eigenlijk nooit langer dan een half uur. Het is ook een beetje mijn eigen gevoel, soms ben ik vrij snel wel klaar om te starten, maar als ik het gevoel heb dat ik op moet schieten met losrijden dat is gewoon niet prettig :P

AnnevM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 21:55

Voor elke locatie hier hoef ik 10 minuutjes met de trailer te rijden dus ik vertrek een uur voor m'n starttijd van stal en dan doe ik rustig alles. Meestal rij ik zo'n 25 minuten los denk ik.

Als het outdoor seizoen weer begint wil ik ook de wat grotere concoursen op gaan zoeken Lisa! Nog nooit gedaan eigenlijk maar het lijkt me wel erg leuk!

Cheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 22:02

Ik moet niet langer dan 30 minuten losrijden dan is de puf er uit :P Je mag vaak al eerder in het 20 x 20 stukje inrijden omdat de groep 'voor' jouw vaak 10 minuten voor het uur klaar is. Zo rijd ik toch altijd rond de 20 minuten los :) En als je pas als 3e hoeft te starten heb je dus tijd zat.

Haha ik heb gelukkig niet vaak met ponyruiters te maken Marielle (al zit ik zelf ook op een poown hihi).

Leuke aan grotere concoursen is, dat als je wint, de geldbedragen vaak ook echt leuk zijn O:)
En daarnaast kom je natuurlijk veel bekenden tegen wat super gezellig is.

Marielle_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 22:17

Het is met name echt het kleine formaat icm kinderen die geen bakregels kennen etc wat het een beetje lastig maakt :P
Locatie waar ik graag kom doet nieteens aan geldprijzen, soms wel jammer :P
Die van mij moet er komend outdoorseizoen ook maar aan geloven, die heeft nog nooit een groot concours of überhaupt een concours op gras gelopen, ben benieuwd. Outdoor is natuurlijk sowieso wel veel leuker.

AnnevM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 22:18

Geldprijzen zijn inderdaad leuk :D Heb hier 1 keer een wedstrijd gehad waar er geldprijzen waren en zaterdag doen ze ook cadeaubonnen i.p.v. bekers in de maand januari.
Die van mij is wel vaker op gras gestart geloof ik, maar niet met mij dus ik ben ook benieuwd!

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 22:20

Ik heb nog maar 1 wedstrijd outdoor gestart op zand, geen ervaring op gras dusver. Zou ook liever starten op zand maar de kring/regio is ook op gras geloof ik dus toch maar es meepakken op gras van de zomer. Hebben jullie je paarden dan ook op ijzers? (voor/rondom)

Marielle_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 22:35

Toevallig kon ik vorig outdoor seizoen minimaal 1 keer per maand weg en op zand starten, vond ik om te beginnen wel prettig. Hoewel ik op zand altijd wel fijn vind. Normaal heb ik een paard in het outdoor seizoen inderdaad rondom op ijzers.

Cheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 22:42

Hier heb je eigenlijk altijd geldprijzen :P Als je 1e of 2e bent heb je sowieso je startgeld eruit plus wat extra. Concoursen op zand hebben ze hier in Friesland eigenlijk gewoon niet. Paardje gaat vanaf april weer rondom op ijzers (staat nu blootvoets). Ik was vorig jaar best bang eerst om outdoor te starten :P Jong paard, veel drukte en als ze op de kletter gaan kunnen ze alle kanten op. Maar gelukkig is ze op het gras heerlijk te rijden. En aangezien wij zo'n 85 ha hebben kan ik ook altijd goed trainen :D