Z2 debuut, wie nog meer?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

odenxia

Re: Z2 debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 12:15

Wow zuid-afrika dat lijkt me echt machtig mooi.

Pff eindelijk een afspraak kunnen maken met de fyio. Volgende week woensdag komt ze pas. Duurt me allemaal weer veels te lang. Ik heb wat dat betreft echt het geduld van een wortel.

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 12:35

Gaaf Jenny!

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 12:41

Het lijkt mij ook heel erg mooi!

Dat is inderdaad nog wel ver weg Odenxia. Ik heb met dat soort dingen ook nooit zo'n geduld.

Men_Sven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 13:13

sharon_quiz schreef:
Hoi Men_Sven. Wat gaat er dan niet goed op wedstrijd? Heb je last van spanning? Ben je wel al begonnen aan de Z2 oefeningen?

ja alles zit er al in.... wissels, appy ! maar we missen nog een beetje verzameling en oprichting in de proef en hoe fijn ik dat in de training ook voor mekaar heb
op wedstrijden lukt dat door beetje spanning gewoon nog niet zo goed..

odenxia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 15:22

Ik ben opzoek naar een geschikte camera voor in de trailer. Hebben jullie hier ervaring mee toevallig?

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 15:32

odenxia ik heb daar ook last van. Als er iets met m'n vriendje is wil ik zo snel mogelijk iemand erbij hebben. Gisteren heeft hij zich waarschijnlijk aangetikt in de paddock. Hij had wat wondjes en een heel warm been. Na stappen en koelen ben ik naar huis gegaan en vaochtend heb ik meteen mijn zusje gevraagd of ze even langs stal wilde rijden om te voelen. Gelukkig is zijn been niet dik meer!

Ik heb geen ervaring met een camera in de trailer. Is wel handig!

Men_Sven jammer van de spanning op wedstrijd. Wordt het niet minder als je vaak gaat? Of start je al regelmatig?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 16:27

DaisyB94, zou jij deze maand niet Bent Branderup clinic doen? Of was dat iemand anders? Ben heel benieuwd of daar vernieuwende inzichten uitkomen!

Ik ga volgende week lekker weer een weekje Academy Bartels doen, puntjes op de i zetten en dan in december me maar weer eens wagen aan een Grand Prix. Oefening baart kunst hoop ik... :P
Zaterdagavond ga ik trouwens optreden op Paard en Koets in Den Bosch, gaan er nog mensen naartoe?

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 16:49

horseyfries schreef:
Ik ga volgende week lekker weer een weekje Academy Bartels doen, puntjes op de i zetten en dan in december me maar weer eens wagen aan een Grand Prix. Oefening baart kunst hoop ik... :P
Zaterdagavond ga ik trouwens optreden op Paard en Koets in Den Bosch, gaan er nog mensen naartoe?

Wat leuk joh! Mijn instructrice werkt bij Bartels :o Leuk dat je weer GP gaat starten. Wat kost een inschrijving voor zo'n wedstrijd nu gemiddeld als ik vragen mag?

Succes zaterdagavond! Met welk paard ga je erheen?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 16:53

Mijn instructrice werkt ook bij Bartels, want da's Tineke B.... ;) hahaha

Ik neem zaterdagavond Wolter mee, om de Fries te promoten. Titel is "van Groen naar Grand Prix met een Fries". Ga het wel laten video'en en op youtube zetten, dan kunnen jullie het zien.

Inschrijving voor een proef is hier 25 euro, is niet zo gek duur, maar onze jaarlijkse licentie voor de hogere proeven is wel 225 euro.

DaisyB94

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 17:19

horseyfries schreef:
DaisyB94, zou jij deze maand niet Bent Branderup clinic doen? Of was dat iemand anders? Ben heel benieuwd of daar vernieuwende inzichten uitkomen!

haha jaa ik deed me als praktijkdeelnemer. Ik vind het altijd heel vernieuwend. Theorie is altijd heel interessant en les echt omg. Ik kwam er achter dat ik veel te veel hulpen geef en meer onafhankelijk moet zitten dus dat word een tijdje aan de longeerlijn de schwung van mijn paard in mijn lichaam voelen haha. Verder heb ik ook nog 1handig gereden wat heel goed ging tot mijn verbazing.

Jaloers! Ik wil ook weer eem weekje naar Bartels helaas moet ik naar school :( veel plezier!

DaisyB94

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 17:20

horseyfries schreef:
Mijn instructrice werkt ook bij Bartels, want da's Tineke B.... ;) hahaha

Ik neem zaterdagavond Wolter mee, om de Fries te promoten. Titel is "van Groen naar Grand Prix met een Fries". Ga het wel laten video'en en op youtube zetten, dan kunnen jullie het zien.

Inschrijving voor een proef is hier 25 euro, is niet zo gek duur, maar onze jaarlijkse licentie voor de hogere proeven is wel 225 euro.

Wat houd de jaarlijkse licentie in als ik vragen mag?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 17:49

Wij moeten jaarlijks zelf een licentie nemen, waarbij je kunt kiezen of je een lagere licentie neemt voor proeven tot Z niveau, die kost 75 euro, of een licentie voor de hogere proeven, kosten 225 euro. Wij hoeven niet per paard een startkaart aan te vragen, een paard moet je één keer in zijn leven inschrijven in een soort databank ("de immatriculatie") en dan worden alle wedstrijdgegevens van dat paard zijn hele leven bijgehouden. Wil je dus met zo'n paard starten dan moet je zelf die jaarlijkse licentie hebben, maar met één licentie kun je dus alle geïmmatriculeerde paarden starten.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 17:50

Ben wel benieuwd naar die theorieles, wat houd dat dan in? Moet ik denken in de richting van het Duitse Skala of heeft het daar niets mee te maken?

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 18:03

Ik had laatst een clinic van Wolfgang Mengers ook tot in de puntjes doorgewerkt in het kader van het Duitse Skala der Ausbildung.

DaisyB94

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 18:06

horseyfries schreef:
Ben wel benieuwd naar die theorieles, wat houd dat dan in? Moet ik denken in de richting van het Duitse Skala of heeft het daar niets mee te maken?

Tijdens een weekendclinic krijgen 8 combinaties 3 keer een half uur les van Bent Branderup. 2 lessen zaterdag en 2 les zondag. Daarnaast wordt op beide dagen theorieles gegeven in de Academische Rijkunst. Bent Branderup begint tijdens de eerste theorieles bij de basis biomeschanica van het paard. Op zondag wordt aandacht besteed aan trainersvaardigheden. Hij ondersteunt zijn verhaal met duidelijke tekeningen van het paard en ruiter en verscheidene voorbeelden en anekdotes. Bent Branderup neemt elke clinic de tijd om de basisprincipes en filosofie van de Academische Rijkunst uitgebreid toe te lichten.

Academische rijkunst is niet het Duitse Skala (iig dat zegt bent in 1 van zijn boeken, ergens zijn ze verschillend). Het doel van de AR is de historische rijkunst weer tot leven te wekken, waarbij het paard getraind wordt op een manier die het paard mentaal en fysiek tot bloei laat komen, afgestemd op de talenten van het paard. De dressuuroefeningen worden gebruikt met als doel het paard te gymnastiseren en worden daarom op een logische manier stap voor stap aangeboden. Ar ruiters zien het rijden als een kunstvorm. De basis voor kunst is goed vakmanschap. Het basiswerk bestaat bestaat uit werk aan de hand, longeren en het rijden van alle zijgangen. Hierdoor wordt het paard soepel, rechtgericht en leert het beide achterbenen onder het zwaartepunt zetten en belasten. Vanuit dit verzamelde werk kan de kunst beginnen. De essentie van de AR is verzameling. Een paard kan zich alleen correct verzamelen als hij zichzelf kan rechtrichten en dragen terwijl hij beweegt in complete ontspanning en vertrouwen in zijn trainer/berijder.

Hoop je zo een beetje te kunnen informeren anders zou ik even zoeken op Bent Branderup zijn site of Academische Rijkunst

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 18:14

Heb al veel van dit soort wervende teksten gelezen en ook al heel wat video's gezien, maar ik vind niet echt essentiële verschillen met het Skala in die gedachtengang, of het moet al zijn dat er eerder aan de verzameling wordt gewerkt en piaffe in mijn ogen soms wel op een heel vroeg moment in de opleiding wordt geintroduceerd, en ik me dan afvraag wat de logica daarachter is, maar dat vind ik niet ergens terug.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 18:15

Wanted2003 schreef:
Ik had laatst een clinic van Wolfgang Mengers ook tot in de puntjes doorgewerkt in het kader van het Duitse Skala der Ausbildung.

Nog nooit van gehoord, wie is dat? (Heb ik weer eens onder een steen gelegen? :D )

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 18:21

Nee hoor, ik kende hem eerst ook niet.

Wolfgang Mengers heeft individueel grote successen behaald in alle disciplines, op de Olympische spelen van Atlanta de zilveren medaille met het Duitse eventing-team, maar hij was ook succesvol op de wereld- en europese kampioenschappen. Deze veelzijdige paardenkenner is ook ontwerper van cursussen, internationaal jurylid instructeur in alle disciplines.

DaisyB94

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 18:27

horseyfries schreef:
Heb al veel van dit soort wervende teksten gelezen en ook al heel wat video's gezien, maar ik vind niet echt essentiële verschillen met het Skala in die gedachtengang, of het moet al zijn dat er eerder aan de verzameling wordt gewerkt en piaffe in mijn ogen soms wel op een heel vroeg moment in de opleiding wordt geintroduceerd, en ik me dan afvraag wat de logica daarachter is, maar dat vind ik niet ergens terug.

Vroeger in de tijd dat paard nog gebruikt werd in de oorlog werd eerst de piaffe aangeleerd voor de galop. Dus paarden die moeilijk galoperen leren ze vaak eerst de piaffe aan om zo de galop te verbeteren. Veel staat in hun boeken of word verteld tijdens bijv. clinic.Het gaat allemaal heel diep in theorie. Ik heb nog niet zo heel veel kennis in AR ik kan niet alles verklaren waarom ze het zo doen en alles. Ik weet alleen dat het voor mijn paard super werkt ook al suck ik er zelf wel een beetje in als het gaat om werken aan de hand enzo.

Persoonlijk sta ik overal voor open en overal leer je iets van, daarom ben ik ook overal mee aan het experimenteren haha.

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 19:23

Horseyfries leuk dat je op P&K gaat rijden, en ook de trainingsweek, je hebt mooie vooruitzichten, veel plezier!
Odenxia geen ervaring met een camera in trailer. Is er geen systeem verkrijgbaar wat ook in vrachtwagens gebruikt wordt? En ja ik zou ook ongeduldig zijn voor zoiets. Maar gelukkig hebben wij wel voldoende contacten met veterinairen/fysios ed vanuit de draf en rensport om altijd op zeer korte termijn ergens terecht te kunnen.

X_Michelle_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 19:42

Ik ben ook wel geïnteresseerd in zo'n camera... Maar weet er niets over..

miranda21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 08:51

Hallo,
Starten er dit weekend nog mensen?
Ik niet, paardje krijgt volgende week een klein weekje vrij, want ga met familie weekje naar centerparcs (altijd leuk).
Kan m'n paard alles even laten bezinken en gaan we volgend weekend nadat de fysio is geweest (die komt volgende week zaterdag) weer lekker aan de slag voor de selecties.
Ik weet het, ben net 1x Z2 gestart maar er zijn niet veel wedstrijden in de buurt dus dacht dan rijden we gewoon de selectie en zien het wel.
En de selectie wordt gehouden bij mijn vereniging.

Iedereen die start dit weekend heel veel succes!!

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 09:18

Nee, ook ik start niet. Moet mijn paard voorrijden voor eventuele Engelse klanten. Daarnaast een feest van aangetrouwde neef die word 40. En een Clinic (zelf georganiseerd) over schriktraining bij het paard. Met praktijk aan de hand! Oja, zaterdag ook gewoon nog werken tot 17 uur.. Dus druk genoeg! Wedstrijdgangers succes, veel plezier met de Clinic en bij P&K dit weekend.

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 09:49

Ik sluit me aan bij Udo. Allemaal veel succes en plezier. Ik rijd ook niet dit weekend.

Ben benieuwd hoe de Engelsen hem vinden Udo! Je hebt in ieder geval wel veel aanwas, velen worden al blij van een telefoontje :D

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 10:02

Wanted2003 schreef:
Ik sluit me aan bij Udo. Allemaal veel succes en plezier. Ik rijd ook niet dit weekend.

Ben benieuwd hoe de Engelsen hem vinden Udo! Je hebt in ieder geval wel veel aanwas, velen worden al blij van een telefoontje :D

Heb het daarom ook via mijn instructrice gedaan. Hij staat nergens te koop op een site of zo! Vandaag mag hij naar de smid, dus dan staat hij er op en top bij het weekend! En hij hoeft niet weg, maar als er voldoende word geboden gaat hij wel... snik.