Startcoupons gaan verdwijnen, let even op met bestellen!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ponyparadijs

Re: Startcoupons gaan verdwijnen, let even op met bestellen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 20:00

JIJ hoeft hun adminstratieve 'problemen' toch niet op te lossen! Jij hoeft helemaal niets te doen. Alles wordt voor je geregeld. het enige is dat er mensen zijn die nu met onbruikbare coupons blijven zitten.
En de 1 vindt het heel erg (zoals jij M_i_R) een ander maakt het niets uit. Helaas kan je met iedere verandering NOOIT iedereen tevreden stellen! Helaas zit er voor iedereen niets anders op dan het te accepteren.
Vindt het een beetje jammer dat het topic hier zo vervuild wordt met een dicussie over meningen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 20:02

M_i_R schreef:
maar dan was het een eigen keuze geweest. Ik heb in mei coupons besteld, mijn paard heeft vervolges een blessure gekregen waardoor ik dit jaar in totaal zo'n 20 weken niet kan starten. Normaal is dit geen probleem qua coupons omdat je die het jaar erna nog net zo makkelijk kan gebruiken en heb ik dus helemaal niet veel te veel coupons besteld. Maar omdat de KNHS het ineens op de heupen heeft gekregen moet ik en maar genoegen meenemen dat dit de gang van zaken is? dit vind ik de omgekeerde wereld, ZIJ willen het anders dan hoeven WIJ hun administratieve problemen toch niet op te lossen?

Administratieve problemen???

Ik denk niet dat KNHS het op de heupen heeft gekregen, ik denk dat de KNHS er al veel langer mee bezig is geweest en dat ze het gewoon eerder hadden moeten aankondigen (wat misschien ook een hoop "paniek" had losgemaakt).

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 20:07

Als ze er al langer mee bezig zijn, vraag ik me toch af waarom ze hier niet eerder mee gekomen zijn.. Dan had iedereen daar rekening mee kunnen houden.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 20:11

berdien85 schreef:
Als ze er al langer mee bezig zijn, vraag ik me toch af waarom ze hier niet eerder mee gekomen zijn.. Dan had iedereen daar rekening mee kunnen houden.

Je kan nooit iedereen tevreden stellen. De streep die getrokken is bij 1 juli is redelijk.
Daarbij kan eerder ook te vroeg zijn, wat inhoudt dat ze heel erg lang overstelpt worden met vragen. En mensen elkaar meer paniek aan gaan praten dan nodig is.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 20:14

Nu gaat ook al iedereen coupons terug sturen terwijl het nog niet zeker was. Dus dan hadden ze dat al veel eerder gehad! Nu heerst er ook al 'paniek!

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 20:19

De KNHS heeft klaarblijkelijk een administratief probleem als je 3 maanden voor de overstap pas een dergelijk wijziging aankondigd. Ook voor verenigingen is dit lang onduidelijk gebleven dus het is niet alleen zo dat de wedstrijdruiters lang in het ongewisse zijn gelaten. De verenigingen moeten nu maar zien hoe ze dit gaan regelen en de ruiters blijven met coupons zitten die ineens waardeloos zijn geworden. Er zit een gat in de wijze waarop de KNHS dit wil regelen en dat gat wordt bij de leden en de verenigingen neergelegd, niet bij de KNHS. 1 juli zou ik ook een prima scheidslijn hebben gevonden als ze het op bijvoorbeeld in februari/maart hadden aangekondigd. Verder zijn er zoveel dingen luxe goederen maar dat wil uiteraard niet zeggen dat je maar klakkeloos akkoord moet gaan met elke wijziging die ten aanzien daarvan wordt doorgevoerd. Zou een mooie boel worden. "ja mevrouw, we weten dat u dit jaar een cadeaubon heeft gekocht die nog minstens een jaar geldig zou moeten zijn, maar we hebben gewoon besloten vanaf 1 januari daar mee op te houden. Maar we gaan er vanuit dat dit geen probleem zal zijn."

Het gaat me in dit geval niet alleen om de coupons waarmee ik blijf zitten, tuurlijk kom je daar wel weer overheen maar het is ook deels een principekwestie. De wijze waarop het KNHS dit er nu door probeert te drukken vind ikzelf beschamend voor een organisatie met de omvang als die van het KNHS. Het is een manier van doen die grotere bedrijven zichzelf aanmeten waarmee ze keer op keer wegkomen omdat er altijd wel mensen zijn die het allemaal niet zo erg vinden. Dit soort dingen vind ik gewoon onfatsoenlijk en 'ja' daar kan ik me druk over maken en 'nee' daar wordt ik verder niet ongelukkig van en niemand hoeft daarom medelijden met me te hebben :+

en waarom is er paniek? Omdat mensen het idee krijgen dat het nu allemaal snel snel snel geregeld moet worden voordat het 1 januari is. Als ze dit gewoon begin dit jaar gemeld hadden had iedereen rustig zijn coupons opgereden, mondjesmaat bijbesteld en had de KNHS rustig aan kunnen geven dat teveel bestelde coupons niet meer geretourneerd kunnen worden omdat ze al aanbieden om de coupons in kleinere hoeveelheden af te nemen. Het KNHS heeft hier zijn eigen probleem veroorzaakt en ik hoop dat ze de oplossing charmanter afhandelen dan de manier waarop ze het gecreeerd hebben.
Laatst bijgewerkt door M_i_R op 15-10-11 20:24, in het totaal 1 keer bewerkt

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 20:23

M_i_R schreef:
"ja mevrouw, we weten dat u dit jaar een cadeaubon heeft gekocht die nog minstens een jaar geldig zou moeten zijn, maar we hebben gewoon besloten vanaf 1 januari daar mee op te houden. Maar we gaan er vanuit dat dit geen probleem zal zijn."

Nu laat je weer over komen alsof de coupons waardepapieren zijn. En dat zijn ze niet. Dus dit is een loze opmerking!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 20:25

M_i_R: Vergeet niet dat jij hier een mening verkondigt, en geen feiten. Een organisatie moet namelijk niet alleen nadenken over wanneer en hoe ze iets bekend moeten maken, maar ook over hoe de leden dit ontvangen en of de datum waarop invloed heeft op hoe de leden een mededeling ontvangen. Dit heeft niets te maken met administratie, maar met management van de organisatie. Blijkbaar is de KNHS van mening dat het gekozen moment ruim op tijd is geweest.

Als het in januari als was aangekondigd, hadden mensen nog een jaar om elkaar op te naaien over wat ze via via via hebben gehoord. Dat levert ook paniek, veel vragen bij de KNHS en waarschijnlijk nog veel meer.

Wat ik je ook nog mee wil geven, verdiep je eens in wat een dergelijke organisatie achter de schermen allemaal doet.

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 20:26

Nee dat doe ik niet. Ik zeg dat het iets is waarmee je volgens de verkoper gedurende een bepaalde periode recht hebt op iets in dit geval, bij tijdige inschrijving, een wedstrijdstart die correct administratief wordt afgehandeld. De verkoper bedenkt ineens dat hij een andere manier heeft gevonden om dit handiger aan te pakken besluit het oude systeem overboord te gooien.

Wat valt er nou nog via via te horen als je alles tijdig en duidelijk als organisatie naar buiten brengt? meer wanorde dan dat ze nu veroorzaakt hebben is vrijwel niet mogelijk. Verder ben ik prima op de hoogte van dingen die 'gemanaged' moeten worden binnen een dergelijke organisatie en is het 9/10 keer zo dat er gewoon sprake is van verkeerde keuzes die uiteindelijk rechtgebreid moeten worden. Ik ben me ervan bewust dat dit mijn mening is, maar als ik dit topic zo heb doorgelezen zijn er vrij veel mensen die een vergelijkbare mening hebben.

Verder ben ik het eens met Ponyparadijs dat dit niet de plek is om hierover nog verder te discussieren. mocht ik nog een zinnige reactie krijgen van het KNHS dan zal ik eht laten weten. Verder laat ik de discussie voor wat het is en wacht wel af wat de KNHS gaat doen.
Laatst bijgewerkt door M_i_R op 15-10-11 20:31, in het totaal 1 keer bewerkt

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 20:30

Een coupons is eigenlijk niets meer dan een officieel document waarop jury's en organisaties kunnen aangeven dat jij wel of niet een winst punt hebt gereden. Dit zegt niets over een wedstrijdstart.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 20:31

M_i_R schreef:
Nee dat doe ik niet. Ik zeg dat het iets is waarmee je volgens de verkoper gedurende een bepaalde periode recht hebt op iets in dit geval, bij tijdige inschrijving, een wedstrijdstart die correct administratief wordt afgehandeld. De verkoper bedenkt ineens dat hij een andere manier heeft gevonden om dit handiger aan te pakken besluit het oude systeem overboord te gooien.

Als student rechten zou jij toch moeten weten of er een bepaald recht aan de coupons zit. Ik persoonlijk heb geen flauw idee. Maar misschien leuk om eens uit te zoeken. En of er een bepaalde tijd is gebonden aan het aankondigen van dit soort besluiten. :)

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 20:47

ponyparadijs schreef:
Een coupons is eigenlijk niets meer dan een officieel document waarop jury's en organisaties kunnen aangeven dat jij wel of niet een winst punt hebt gereden. Dit zegt niets over een wedstrijdstart.

om het af te leren dan: niet over start, maar wel over de administratieve afhandeling van de start
(art 38 en 39 van het alg. wedstrijd reglement)
tav de geldigheid van de startcoupons kan ik enkel vinden dat het aanpassen van andere gegevens dan adres en telefoonnummer leidt tot administratief verzuim maar kan nergens vinden dat er een beperkte houdbaarheid aan verbonden zou zijn. Misschien leuk voor jou om uit te zoeken ;)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 20:52

M_i_R schreef:
om het af te leren dan: niet over start, maar wel over de administratieve afhandeling van de start
(art 38 en 39 van het alg. wedstrijd reglement)
tav de geldigheid van de startcoupons kan ik enkel vinden dat het aanpassen van andere gegevens dan adres en telefoonnummer leidt tot administratief verzuim maar kan nergens vinden dat er een beperkte houdbaarheid aan verbonden zou zijn. Misschien leuk voor jou om uit te zoeken ;)

Ik studeer geen rechten (niet specifiek), dus ik heb maar half een idee waar ik het moet vinden.
Maar als er niets te vinden is over de houdbaarheid van de coupons, lijkt me ook dat de organisatie geen rekening hoeft te houden hiermee...

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 20:56

De administratieve afhandeling ja! Het registreren van de winst danwel verlies punten.

Er staat nergens dat er een beperkte houdbaarheid is aan de coupons. Maar dat zegt niets over het feit dat de KNHS niet ineens iets mag veranderen!

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 20:57

Janine1990 schreef:
Maar als er niets te vinden is over de houdbaarheid van de coupons, lijkt me ook dat de organisatie geen rekening hoeft te houden hiermee...

Geen beperking maar ook geen verplichting voor de organisatie!

johanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 21:43

Ik vind het een prima idee om naar zon systeem over te gaan. Alleen mij lijkt het eerlijker om de gelimiteerde startpas voor wat meer wedstrijden geldig te laten zijn. Als je namelijk 2 proeven start geld hij maar voor 2 wedstrijden.
Ik wacht ook de kosten af en ben der erg benieuwd naar.

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 22:43

Toch ben ik het met m_i_r eens.. Ik snap niet zo goed waarom jullie het over 'paniek' hebben wanneer het knhs het eerder gecommuniceerd zou hebben. Als zij duidelijk de feiten uitleggen is dat toch niet nodig? Dan weet je ik heb (bijvoorbeeld) nog een half jaar om mijn coupons op te maken.. De paniek nu (zoals jullie dat noemen, ik vind het wat overdreven) is er juist omdat men te weinig tijd heeft om zich aan te passen.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 22:57

Ik ben op zich niet tegen digitalisering, maar heb ooit eens gehoord dat er een zeer flink bedrag wordt verdiend aan de startcoupons door de knhs. Ik ben er bang voor dat dat geld dus ergens anders aan verdiend moet gaan worden (startpas lijkt mij voor de hand liggend...) Aangezien ik toch al van vereniging ging wisselen heb ik mn startcoupons zo goed mogelijk op proberen te maken, dus dat maakt me niet zo heel veel uit (nog een stuk of 20 over met 2 paarden helaas). Ik wacht alleen nog even met het aanvragen van mijn nieuwe startkaart voor mn tweede paard. Zo vaak start ik niet met hem, en ben bang dat het me dan te duur gaat worden! En 4 wedstrijden op een beperkte startkaart, waar gaat dat over?! Das toch helemaal niks!! Stel, je zou alleen bij je eigen vereniging starten, dan zit je toch zo al aan een stuk of 8 wedstrijden (dus 16 starts dressuur) per jaar? Maar ze zullen er wel goed over na gedacht hebben...
Ik hoop dat de knhs in ieder geval snel met bedragen komt dan weten we tenminste waar we aan toe zijn...

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 06:29

De bedragen zullen na de ledenraads vergadering komen. Er was hier al gezegd dat het 28 oktober bekend wordt gemaakt!

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 09:57

Ik gok dat de startpas rond de 65 a 75 euro per jaar gaat kosten.

Gegevens van de KNHS van 2010:
Aantal startkaarten: 69.065
Aantal starts: 796.258
Dat betekent gemiddeld aantal starts per startkaart: 11,53

Een startkaart paarden kost nu 44,10 (pony’s 21,90)
Een setje startcoupons kost 18,30
De heffingsbehandelingskosten zijn: 3,10

Aanname 1: voor iedere 11,53 starts zijn 16 coupons besteld geweest (coupons kwijt ed meegerekend)
Aanname 2: gemiddeld worden er 2 setjes coupons per factuur besteld.
Dan heeft de KNHS nu aan inkomsten per startkaart per jaar (paarden): 44,10 + 18,30 + 1,65 = 64,05 euro.

Ieder jaar wordt het altijd een bepaald percentage duurder. Stel dat is 3%, dan kom je op 65,97 euro. Nog een beetje erbij (afronden, extra automatiserings en overige kosten) kom je op 70 euro per startpas uit (paarden). Voor de pony's zal het dan wel iets rond de 55 euro worden.
Alles boven de 75 euro zou ik echt onverwacht veel vinden.

Cavalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 10:34

In een tijd van dagelijkse vernieuwingen en digitalisering kunnen wij als sportorganisatie niet achterblijven in onze ontwikkeling”, aldus Marleen Ras, manager ledenservice bij de KNHS. Vanaf 1 januari 2012 zijn de vertrouwde startcoupons voor wedstrijdruiters verleden tijd. Geen geschreven documenten meer die per post naar de concoursorganisaties gestuurd moeten worden, maar een hippe digitale startpas.

Voor veel mensen kwam het de afgelopen weken uit de lucht vallen: de afschaffing van de startcoupon. Toch is de digitalisering nu ook voor de paardensporter aan de orde. “Per 1 januari is er voor iedereen een document beschikbaar dat als startpas fungeert”, vertelt Ras. “Het is te vergelijken met een startkaart en je moet deze als ruiter of amazone dus ook altijd meenemen op concours.” Met de startpas is het mogelijk onbeperkt te starten zonder de stress dat de coupons op zijn. De startpas is daarnaast niet gebonden aan één discipline, maar is multidisciplinair, voor zowel springen, dressuur als eventing. Voor de mensen die slechts enkele wedstrijden per jaar rijden is er de mogelijkheid om een beperkte startpas aan te vragen. “Met deze startpas kun je gelimiteerd starten, tot en met vier wedstrijden. De standaard pas, waarmee je dus als combinatie onbeperkt kunt starten, krijgt een vast tarief.”

Zonder startcoupons zal het opgeven voor wedstrijden in de nabije toekomst alleen nog maar digitaal gebeuren. “Waar ik bijvoorbeeld heel enthousiast over ben, is dat alles straks met elkaar matcht. Als een ruiter zich via Mijn KNHS inschrijft voor een wedstrijd, worden zijn gegevens automatisch bekend bij de wedstrijdorganisatie. Daarnaast kunnen de uitslagen naderhand via een eenvoudige handeling naar de KNHS gemaild worden.” Voor de organisaties brengt het afschaffen van de coupons wel wat meer printwerk met zich mee. Uit het Concours 3.5-programma kan men protocollen uitdraaien. Deze protocollen gaan mee met de schrijfster de juryauto in en vervullen de taak van een coupon.

Bij het invoeren van nieuwe systemen, loop je altijd het risico tegen kinderziektes aan te lopen. Om voor de concoursorganisaties een zo goed mogelijke voorbereiding te verzorgen, organiseert de KNHS in de maand november een aantal bijeenkomsten. Meer informatie volgt nadat de KNHS-ledenraad een besluit heeft genomen over de exacte uitvoering.

Bovenstaand interview gaf KNHS Manager Ledenservice Marleen Ras onlangs aan de Paardenkrant

kijk op www.knhs.nl/startpas voor meer informatie.

http://www.knhs.nl/News.asp?ID=22862&pCatID=&CatID=

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 10:38

Dat zou mij nog meevallen, Kelan.
Ik ga eerder uit van 100 euro per startpas. Ik denk nl. dat er veel meer dan 16 coupons per combinatie besteld worden als je ook nog aan meerdere disciplines doet. Als je ook in dit topic leest hoeveel ongebruikte coupons er nog liggen bij iedereen, dan kom je toch wel hoger uit dan 16 coupons, dat is echt minimaal. Overigens: wat wordt er precies verstaan onder een start? 1 proef of 1 wedstrijd? Dat zijn nl. al 2 proeven en dus 2 coupons.

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 11:03

Een start is volgens mij één proef (of één parcours), en dus 1 coupon.
En die ongebruikte coupons heb ik al aardig meegerekend: op 12 gebruikte coupons heb ik 4 ongebruikte gerekend. Dat is 25%, dat lijkt me al aardig wat.

De coupons die nu nog over zijn, zijn voor deze berekening niet van belang, het gaat over gemiddelden. Mensen die nu nog 32 coupons hebben, hadden de intentie om die in 2012 en verder nog wel te gebruiken. Dat zal in 2010 net zo geweest zijn, dus starts met coupons die eerder gekocht zijn. En coupons al voor later gebruik gekocht. Dat middelt wel uit.

100 euro per startpas zou ik echt idioot veel vinden. Dan was het doel in mijn ogen niet meer om te digitaliseren, maar een manier om extra geld binnen te krijgen.
We zullen zien, de tijd zal het leren..........

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 11:18

Ik denk dat je een hele nette berekening hebt gemaakt Kelan, ik verwacht ook dat het niet meer dan 80 euro gaat kosten, maar heb inderdaad ook richting de 65 euro gedacht. Maar niet zo netjes berekend.

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 12:04

berdien85 schreef:

Mijn idee? Commerciele belangen :)

Ik vind het idee niet verkeerd, digitalisering zit er al een hele poos aan te komen. Vind het alleen niet zo fijn dat het in het laatste kwartaal ineens zo door je strot gedouwd wordt.
Gewoon een jaar van te voren aangegeven dat het per volgend jaar gaat veranderen. Kan iedereen er rekening mee houden en hoeft de KNHS ook geen regeling in te stellen van 'vanaf die tijd besteld kun je eventueel geld voor de coupons terug krijgen'.
Maar zoals ik al aangaf, en misschien zie ik het wel te negatief, commercieel gezien is het op deze manier natuurlijk voordeliger voor de KNHS.