Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 10:34

Gefeliciteerd Kirsten! Mooi dat binnenkomen (halsstrekken ook natuurlijk), dat is letterlijk een goede binnenkomer haha

pol013

Re: Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 10:44

Oh ik voel me ook niet aangesproken. Voor het geval dat nog kleur zet op mijn opmerking. In de dressuur komen we nu vrij vlug na de overstap in de 190+ punten. Maar dan nog is het gevoel van een 'voordeel van de twijfel bril' bij deelnemers, publiek en jury toch altijd fijner qua sfeer.

Als die sfeer er is, is het ook altijd gemakkelijker om aardig en vrolijk te blijven voor jezelf. je paard, de omstanders etc en kom ik altijd met een heerlijk blij en tevreden gevoel terug.

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 10:55

Ik kon laatst ook een aantal achten kwijt.
Veel mensen maken de fout met middenstap om niet actief te blijven stappen en geen ruimte te geven aan de voorkant. Verder wordt er amper midden galop getoond. Als je duidelijk naar voren rijdt en terug rijdt krijg je sneller een 6 dan een 5. Merk wel dat lekker voorwaarts rijden meer wordt gewaardeerd. Goed nagefelijk is ook belangrijk zeker vanaf de L2.
Of iemand klaar is voor een niveau is soms lastig te beoordelen aan de hand van 1 proef. Ik beoordeel wat ik zie.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 11:05

Kirsten, gefeliciteerd! Wat goed zeg!! En zelfs nog ruimte voor verbetering, dat is helemaal top!

Ik begrijp wel wat er gezegd word, maar pol013 slaat wel de spijker op zn kop! Het gaat een beetje om de manier waarop. Natuurlijk geloof ik dat een jury het liefst hoge punten wil weggeven, en dat hij/zij er zit om je te helpen en niet om je af te branden. Als ik daar niet meer in zou geloven, zou ik namelijk geen wedstrijden meer rijden :P
Maar ik moet toegeven dat het wel motiverender zou werken als er iets positiefs toegevoegd zou worden. Dat zie ik echt maar zelden terug!
Bijvoorbeeld; leuke combinatie, stap is goed voor elkaar, keurige hoeken gereden, probeer te werken aan de rechtergalop. Succes!
Dat vind ik een stuk leuker en meer motiverend overkomen dan; rechtergalop moet beter.
Terwijl de boodschap hetzelfde is ;)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 11:07

Grappig hoe dat dan verschilt, Linda. Ik heb maar een paar protocollen waar geen positieve noot opstaat. Het grootste deel juist wel. Soms alleen een compliment, soms iets positiefs en waar ik op moet letten, maar zelden geen positieve opmerking/alleen commentaar

KirstenHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 11:12

caro29 schreef:
Ik kon laatst ook een aantal achten kwijt.
Veel mensen maken de fout met middenstap om niet actief te blijven stappen en geen ruimte te geven aan de voorkant. Verder wordt er amper midden galop getoond. Als je duidelijk naar voren rijdt en terug rijdt krijg je sneller een 6 dan een 5. Merk wel dat lekker voorwaarts rijden meer wordt gewaardeerd. Goed nagefelijk is ook belangrijk zeker vanaf de L2.
Of iemand klaar is voor een niveau is soms lastig te beoordelen aan de hand van 1 proef. Ik beoordeel wat ik zie.

Ik vind de middengalop een van de moeilijkste onderdelen om te rijden :o Mijn leasepony heeft altijd moeite gehad met galop en sprong maar al te graag om zodra hij de kans kreeg. Inmiddels doet hij dat al een tijdje niet meer, maar als ik hem wat meer pushte met middengalop sprong hij wel weer doodleuk om. Ik doe heus een tiental dingen fout, waardoor hij omspringt maar het blijft wel ontzettend moeilijk. Ik durfde dus een hele tijd nooit voluit middengalop te vragen tijdens de proeven :+ Uiteindelijk is dat ook redelijk opgelost en kreeg ik een minimale middengalop, maar kon ik niet terug naar een arbeidsgalop. Dan viel hij terug in draf _/-\o_ Achja, we doen ons best, maken kleine stapjes en kan me altijd vinden in de onvoldoendes haha. Het gaat wat worden voor ons in het M1 }>

Bedankt allemaal! Zeker genoeg ruimte voor verbetering, we puzzelen lekker door. Succes met het refreshen. Mijn punten zijn trouwens razendsnel binnen, want ik heb woensdagmiddag ingestuurd.. complimenten

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 11:22

MyWishMax schreef:
Grappig hoe dat dan verschilt, Linda. Ik heb maar een paar protocollen waar geen positieve noot opstaat. Het grootste deel juist wel. Soms alleen een compliment, soms iets positiefs en waar ik op moet letten, maar zelden geen positieve opmerking/alleen commentaar

Misschien valt bij jou meer te complimenteren;) :P
Laatste protocol stond alleen “keurig” achter de middenstap, verder niks positiefs. Dat vind ik persoonlijk wel jammer. Net alsof er dan niets goeds te zeggen viel :? Wel veel opmerkingen hoor dus daar kunnen we natuurlijk gewoon mee aan de slag :j

Wat ik meer probeer aan te geven is dus dat ik wel begrijp dat de jury’s soms als “boeman” gezien worden... ongeacht de punten! als ik een protocol vol kritiek heb, ben ik daar heel blij mee, Daar kan ik mee verder! maar dan durf ik ook niet Makkelijk meer op een jury af te stappen :o

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 11:32

Ik denk dat het hier ook gaat om de verwarring over hoe je het geschreven woord moet opvatten.

Er bestaan vanuit de reglementen stempels over je kwaliteit van rijden - namelijk door de vertaling in winst- of verliespunten. Dat gegeven plus een onderbouwing van de jury geeft je als ruiter een indruk over je rijerij.

Een deel van de voorgaande discussie gaf mij echter het gevoel dat er naast de bovengenoemde reglementaire stempels ook nog een ander stempel heerst bij sommige juryleden. Een stempel waarvan de lat vele malen hoger ligt. Alsof je pas meedoet met dikke winstpunten. Ik weet dat ik dat waarschijnlijk niet ga halen met mijn rijden. Als je de opmerkingen dan leest in de discussie, dan demotiveren ze mij wel als ruiter en geven het gevoel "oh, ze willen me dus eigenlijk helemaal niet zien".

Nogmaals: het is een gevoel en het kan totaal anders begrepen zijn door mij, dan dat het door anderen is bedoeld. En als extra toevoeging: zo komt het op protocollen ook niet over, omdat er dan opbouwend geformuleerd wordt.

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 11:34

Interessante discussies hier. Ik hoop dat niemand zich persoonlijk aangesproken voelt en wedstrijden rijdt omdat je het leuk vind. En dat juryleden jureren om een positieve bijdrage te leveren aan de breedtesport en niet om iemand de grond in te branden.
Ik denk dat de roze bril bij veel ruiters wel eens af mag. Kritisch naar jezelf kijken en zorgen dat je de juiste begeleiding om je heen verzameld is daarbij stap 1. Als je steevast <170 rijdt door de jury dan moet je eens een andere instructeur proberen.

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 11:39

caro29 schreef:
Vergeet ook niet de mensen in het L en M die rustig in de verkeerde galop of overkruist doorgalopperen. Rijvaardigheid mist nog wel eens. Ik ben ruim 10 jaar jury en er zijn misschien 3 ruiters na de proef naar mij toegekomen voor een praatje. Ik geef echt liever hoge punten dan lage want dat is veel leuker om te jureren.
Laatst iemand in de L met 217. Was leuk jureren

Als ik mijn protocol moet geloven had ik van de week beter overkruist door kunnen galopperen ipv hem terugnemen en opnieuw aanspringen _O-
Mijn paard sprong halverwege de volte achter om. Hij doet dat wel heel subtiel, als je niet goed kijkt heb je het ook niet door haha. De jury denk ik ook niet want er stond op mn protocol: valt terug in draf. Terwijl ik hem terugnam omdat hij achter om was gesprongen haha :+
Vraag me af als ik gewoon had gedaan alsof mn neus bloedde dat het dan echt niet gezien was en ik gewoon een 7,5 gehad zou hebben haha.

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 11:48

Maar Queelens rij je dan je proef omdat je een 7,5 wil rijden of ben je rijtechnisch bezig en corrigeer je omdat je niet wil dat hij overkruist galoppeert? Ik denk dat je door hoe je nu hebt gereden je daar in de toekomst profijt van gaat hebben. En de kans groter is dat je in een volgende proef geen onvoldoende pakt. Wat dus meer oplevert dan nu die 7,5 tov de 4(?).

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 11:57

Iemand van de hier aanwezige juryleden die gisteren L1 heeft beoordeeld en wellicht mij heeft gepunt? Dan zou ik graag wat vragen.

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 12:21

Oh als er iemand graag rijtechnisch haar proef rijdt ben ik het wel. Daar heb je op de lange termijn meer aan :)

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 12:35

Lielle schreef:
Iemand van de hier aanwezige juryleden die gisteren L1 heeft beoordeeld en wellicht mij heeft gepunt? Dan zou ik graag wat vragen.

ik heb er vandaag 12 gekregen van gister. heb er nu 8 gehad, straks nog 4 doen

Fetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 12:42

Spannend Urosa, zo’n dubbel debuut! Maar vast ook heel leerzaam en extra motivatie om fanatiek te oefenen!

Linda ben je de enige op stal die online rijdt? Wij zijn met z’n tweeën dus filmen elkaar, is ook wel extra gezellig samen wassen, vlechten etc(op gepaste afstand natuurlijk).

Kirstenhorse, dat is fijn een dikke winstpunt op een minder goede dag! Dan zit de basis voor dat niveau er wel echt goed in lijkt me!

Over of je in een klasse thuishoort vind ik lastig. Het is natuurlijk ook altijd maar een momentopname soms heb je een dag dan lukt alles ineens even niet, thuis stap je dan wat makkelijker af denk ik dan op wedstrijd. Bovendien kun je er dan misschien ook nog wel weer wat van leren.
Ik heb anderhalf week geleden ook maar gewoon de L1 geprobeerd, nu oefenden we voor we onze startkaart hadden ook al moeilijkere oefeningen, maar alles samen in een proefje stoppen is toch net wel weer anders. En om te kijken hoe het gaat is het soms ook gewoon proberen en dingen die echt mis gaan zie je zelf vaak wel weer terug, maar van dingen die goed gaan maar nog beter kunnen kun je ook wel weer heel veel leren.
Behalve de oefeningen die nieuw zijn en alles sneller achterelkaar komen vind ik het ook lastig om in te schatten hoeveel strenger er op dezelfde onderdelen als in ons geval de B gejureerd werd. Dus wij hebben hem maar gewoon ingestuurd.
Maar ik snap ook dat het als jury leuker is om hoge cijfers weg te kunnen geven.

Fetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 12:46

PSvanLot schreef:
Lielle schreef:

ik heb er vandaag 12 gekregen van gister. heb er nu 8 gehad, straks nog 4 doen

Spannend dan heb je misschien die van mij. We hebben het commentaar van onze vorige nog niet mee kunnen nemen want die hebben we nog niet terug, maar ik heb wel mijn eigen waslijst meegenomen alvast voor die van gisteren. Met wel nog weer nieuwe foutjes in de zin van de eerste keer teveel wegrijden voor galop verruimen en niet genoeg terugkomen en nu misschien te weinig weggereden waardoor er überhaupt niet zoveel verschil is 8)7 . Alhoewel ik wel ook verschil merk met wat ik voel als wat ik zie dus dat is ook al heel leerzaam.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 12:58

Fetje dat is absoluut waarheid! Wij zijn druk bezig met het wijken en de rechtergalop. Eigenlijk gaat het heel goed, maar als het niet goed gaat, probeer ik het opnieuw. In zo’n proefje moet het ineens achter elkaar door, zonder herkansingen, en dan lukt het vaak niet (mede doordat het niet super goed bevestigd is nog) :=

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 13:05

Ik ben ook alweer aan het refreshen af en toe voor het evenement van de 30e... Je weet maar nooit :+ De proef die ik heb ingeleverd is niet mijn beste, maar ik ben erg benieuwd hoe ik de fouten die erin zitten kan verbeteren volgens de jury.

Zit er hier toevallig ook een jurylid aan wie ik wat mag vragen over een opmerking op mijn protocol L1?

Fetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 13:13

linda2008 schreef:
Fetje dat is absoluut waarheid! Wij zijn druk bezig met het wijken en de rechtergalop. Eigenlijk gaat het heel goed, maar als het niet goed gaat, probeer ik het opnieuw. In zo’n proefje moet het ineens achter elkaar door, zonder herkansingen, en dan lukt het vaak niet (mede doordat het niet super goed bevestigd is nog) :=

Het mooiste wijken ging gisteren ook bij het losrijden :+ , en voor het afgroeten zat ze er net weer lekker in en wou ze nog wel een keer opzij. Waarschijnlijk toch een lichaamsdeel van mij die net even onbewust wiebelde :D

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 13:34

Ik heb weer 8 B proeven, ben benieuwd.

@tennan je mag mij alles vragen :D

DewiFoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 13:48

Hier ook de punten terug. Zelf wel een beetje teleurgesteld want geen winstpunt, en dat vond ik het zelf wel waard. Is er een jury (m1) die iets voor mij wil verduidelijken?

FennaK

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 13:57

Ik heb mijn filmpje gisteren opgenomen en ingestuurd. Hopelijk laaste keer M2!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 13:58

DewiFoto schreef:
Hier ook de punten terug. Zelf wel een beetje teleurgesteld want geen winstpunt, en dat vond ik het zelf wel waard. Is er een jury (m1) die iets voor mij wil verduidelijken?

Zonder filmpje is het moeilijk iets erover te zeggen. Wat is precies je vraag?

urosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 14:29

Dewifoto: jammer zeg! Hopelijk kan één van de bokt jury's je nog helpen.

Tennan terecht hoor, er zijn al punten terug van de 30ste haha

Fetje: bedankt en precies dat inderdaad :D ben zo benieuwd hoe zondag ons M1 proefje gaat. Vind ik inderdaad ook anders, proefje rijden of de afzonderlijke onderdelen in training rijden. En ben ook erg benieuwd hoe een M1 jury naar ons gaat kijken. Ben zelf ook nog nooit M1 gestart dus nu geen referentie kader meer :o Ben je nu dus aan het afwachten op 2 proeven qua punten! Extra spannend haha. Vond je overall zelf de tweede alweer beter dan de eerste?

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 14:33

Vragen om verduidelijking mag altijd! Zowel per PB als in het topic. Herbeoordelen of een oordeel geven over een cijfer van een collegajury begin ik echter niet aan.