Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Re: Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 16:23

Dat wil ik ook hoor, maar de stukken dat het nodig is geef ik wel gewoon been/hulpen en ik krijg nog steeds de omerking dat het vriendelijk, sympatiek en ontspannen gereden is. Daar brengt die paar keer een zichtbare hulp geen verschil in hoor, echt niet ;) Tenzij je natuurlijk been eraf haalt en een enorme schop verkoopt of een hele grote teugelhulp geeft.

Ik denk dat ik bijna elke hoek wel iets schakel, bij een S ook, voltes soms, wendingen ook. Alleen is het niet zichtbaar qua schakeling voor de jury, het is wel voelbaar voor mij qua reactie. Maar ik doe het ook rustig midden in een oefening als ik voel dat het nodig is en daarna gewoon weer stil zitten. Heb daar nooit een negatieve opmerking over gehad. (maar ik beloon ook wel eens bij een lastig stuk, omdat ik dat in de training ook doe en paard daar fijn op reageert. Even kriebel met binnenhand)

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 17:13

Ik vind de hele discussie over klaar zijn voor een klasse op zich wel een mooie, maar het is theorie. Want je paard kan nog zo goed alles thuis doen, ergens anders wordt het toch weer anders. Lesklantje van mij is heel mooi voorbeeld, rijdt of dubbel winst of in de 160. Alles of niets en dat ligt voor een groot deel aan haar en voor een klein deel aan haar pony. Het blijft een beetje een drukteschopper en als er dingen gebeuren waar hij van op tilt gaat, wordt het soms wel heel lastig. Maar goed, ze leert er steeds beter mee omgaan en op te lossen.

Zorgt er wel voor dat ze ook echt wel eens met 165 punten thuis komt en soms ook een jury die daar wat van zegt en daar hou ik niet zo van. Je beoordeelt wat er getoond wordt op dat moment, is dat niet goed dan is dat zo. Maar ga geen oordeel geven over het dier of over de rijkunsten van de persoon want het is een moment opname. Zeggen dat iemand niet in een klasse thuishoort mag je best denken maar dat is de verantwoordelijkheid van degene die start. En voor sommige mensen zijn de doelen anders, die gaan niet op pad om torenhoge punten te halen maar om al rijdend dingen op te lossen. Dingen die ze thuis makkelijker op kunnen lossen misschien.

Ik vind Roosje hier wel een mooi voorbeeld eigenlijk en vind haar beweegreden om te starten een hele mooie. Tuurlijk wil ze vooruit maar in haar tempo en als zij kiest om te blijven starten, is dat haar goed recht. En hopelijk beleeft zij daar plezier aan! Dat lijkt me een stuk belangrijker dan winstpunten verzamelen.

Op de vraag of ik zelf online start, was het maar waar maar mijn paard is met wedstrijdpensioen. Wordt gereden door 3 verzorgers die er veel meer lol aan beleven dan ik, dus ik rij op dit moment niet jammer genoeg. Zou echt heel graag weer heerlijk in de B overnieuw willen beginnen maar het zit er nu niet in.

Caritas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 17:45

daffodil schreef:
Ik vind de hele discussie over klaar zijn voor een klasse op zich wel een mooie, maar het is theorie. Want je paard kan nog zo goed alles thuis doen, ergens anders wordt het toch weer anders. Lesklantje van mij is heel mooi voorbeeld, rijdt of dubbel winst of in de 160. Alles of niets en dat ligt voor een groot deel aan haar en voor een klein deel aan haar pony. Het blijft een beetje een drukteschopper en als er dingen gebeuren waar hij van op tilt gaat, wordt het soms wel heel lastig. Maar goed, ze leert er steeds beter mee omgaan en op te lossen.

Zorgt er wel voor dat ze ook echt wel eens met 165 punten thuis komt en soms ook een jury die daar wat van zegt en daar hou ik niet zo van. Je beoordeelt wat er getoond wordt op dat moment, is dat niet goed dan is dat zo. Maar ga geen oordeel geven over het dier of over de rijkunsten van de persoon want het is een moment opname. Zeggen dat iemand niet in een klasse thuishoort mag je best denken maar dat is de verantwoordelijkheid van degene die start. En voor sommige mensen zijn de doelen anders, die gaan niet op pad om torenhoge punten te halen maar om al rijdend dingen op te lossen. Dingen die ze thuis makkelijker op kunnen lossen misschien.

Ik vind Roosje hier wel een mooi voorbeeld eigenlijk en vind haar beweegreden om te starten een hele mooie. Tuurlijk wil ze vooruit maar in haar tempo en als zij kiest om te blijven starten, is dat haar goed recht. En hopelijk beleeft zij daar plezier aan! Dat lijkt me een stuk belangrijker dan winstpunten verzamelen.

Op de vraag of ik zelf online start, was het maar waar maar mijn paard is met wedstrijdpensioen. Wordt gereden door 3 verzorgers die er veel meer lol aan beleven dan ik, dus ik rij op dit moment niet jammer genoeg. Zou echt heel graag weer heerlijk in de B overnieuw willen beginnen maar het zit er nu niet in.

True, toen ik net met mijn paard startte en in het begin in de 160 en 170 reed, werd er gezegd dat ik maar moest stoppen. What?! Vanwege vervoersproblemen zijn we heel zelden gestart dus van km's maken kwam het ook niet echt dus maar inmiddels zijn we wel mooi L1.

Lottekuhh_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 17:55

Dat is helemaal waar. De oefeningen is een ding, maar het op ander terrein ook kunnen is een tweede. Ik weet dat we wel klaar zijn voor de klasse waar we nu in rijden, maar op ander terrein moeten we nog veel km's maken. Als je nooit gaat wordt het ook nooit beter. Zelf ga ik vaak ook anders rijden op ander terrein, dus dit geldt ook voor mezelf.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 18:19

Ik ga wel na 10 punten over, heb die punten in een dikke maand gehaald in B. Online en meetmomenten. Alle proeven +1 of +2. Paard is al 3 jaar in training en rijden dressuur B dus, springen BB en eventing BB. Ben ook online gaan rijden om de africhting te verfijnen en dressuur naar hoger niveau, consequent trainen Ipv de springruiter uithangen.
Morgen of zaterdag maar eens L1 gaan rijden kijken of dat ook zo lekker loopt

urosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 20:16

Friesam leuk dat je binnenkort ook de overstap gaat maken!

Daffodil, ook weer mooi gezegd! En hoop dat er voor jezelf ook weer een leuk wedstrijd paard langs komt!

Lielle: leuk dat je excel file zo populair is. Zelf wel wat gewerkt in excel dus kon al zien dat het best ingewikkeld was haha.

Ik heb vandaag fijn gereden. Bezig gegaan met de opmerkingen van het laatste protocol. Kort door de bocht, scherper aan de hulpen en meer impuls. Maar dat vind ik zelf ook lastig :o Blijf snel wat hangen in de ontspanning. Maargoed, wil zelf graag hogerop komen dus dan is een stukje aanspanning en vlugheid essentieel natuurlijk. En met Karel moet je dat er wel in rijden. Dat is geen heethoofd. Wat ook weer veel voordelen heeft :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 20:36

Lottekuhh_x schreef:
Dat is helemaal waar. De oefeningen is een ding, maar het op ander terrein ook kunnen is een tweede. Ik weet dat we wel klaar zijn voor de klasse waar we nu in rijden, maar op ander terrein moeten we nog veel km's maken. Als je nooit gaat wordt het ook nooit beter. Zelf ga ik vaak ook anders rijden op ander terrein, dus dit geldt ook voor mezelf.

Ik wandel met grote regelmaat buiten met Knollie, maar ik ben nu pas weer met proeven in de weer.
Ik heb geen trailer en ben niet van plan om er 1 aan te schaffen.
(Er zijn problemen zoals een klimaatcrisis en om veel benzine te spenderen aan een proef op een andere locatie vind ik zonde.)

urosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 21:32

Of het M1 debuut al niet spannend genoeg is gaan we 12 september op de onderlinge wedstrijd bij mijn instructrice op stal Z1 starten :') puur voor de gezelligheid en ervaring. Onderling zelfde klasse starten als officieel doe ik eigenlijk nooit. Dusja. M2 of Z1. Dan rij ik liever met stang en trens vanwege mijn beperking. Heb er nu al zin in :D

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 22:35

Als ik sommige juryleden hier zo hoor, raak ik eerlijk gezegd wel een beetje gedemotiveerd om ooit nog te starten. :') Ik ben het helemaal eens met het feit dat diervriendelijkheid voorop staat. Maar wat betreft het beoordelen van het niveau van de ruiter op basis van één online proef, vind ik wel ver gaan. Ik denk dat het heel erg afhankelijk is van de doelstelling van de ruiter. Ik gebruik de protocollen juist in mijn training: ze zijn voor mij een soort meetinstrument van wat er van mij wordt verwacht in een proef. Samen met mijn instructeur werk ik verder. Ik heb onlangs een M1 proefje opgestuurd, ookal ben ik er gevoelsmatig niet helemaal klaar voor. Alles kon wel beter, daar ben ik mij van bewust. Ik weet ook zeker dat ik mijn punten niet zal hebben, maar daar lig ik niet wakker van. Ik hoor liever waar ik echt nog aan moet werken, dan dat ik niet op een bepaald niveau thuis hoor.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 22:40

ual_95 schreef:
Als ik sommige juryleden hier zo hoor, raak ik eerlijk gezegd wel een beetje gedemotiveerd om ooit nog te starten. :') Ik ben het helemaal eens met het feit dat diervriendelijkheid voorop staat. Maar wat betreft het beoordelen van het niveau van de ruiter op basis van één online proef, vind ik wel ver gaan. Ik denk dat het heel erg afhankelijk is van de doelstelling van de ruiter. Ik gebruik de protocollen juist in mijn training: ze zijn voor mij een soort meetinstrument van wat er van mij wordt verwacht in een proef. Samen met mijn instructeur werk ik verder. Ik heb onlangs een M1 proefje opgestuurd, ookal ben ik er gevoelsmatig niet helemaal klaar voor. Alles kon wel beter, daar ben ik mij van bewust. Ik weet ook zeker dat ik mijn punten niet zal hebben, maar daar lig ik niet wakker van. Ik hoor liever waar ik echt nog aan moet werken, dan dat ik niet op een bepaald niveau thuis hoor.

Volgens mij is het hele proeven rijden het laten beoordelen van het niveau? en niet als ruiter, maar als combinatie.

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 22:48

PSvanLot schreef:
Volgens mij is het hele proeven rijden het laten beoordelen van het niveau? en niet als ruiter, maar als combinatie.

Daar heb je gelijk in en dat stel ik ook niet ter discussie. Het gaat mij vooral om het 'afbrandende' gevoel dat sommige posts (mij in ieder geval) geven. Het plezier moet wel voorop staan, en het is mooi meegenomen als je winst rijdt. Rijd je dat niet, jammer, maar iets om aan te werken en volgende keer beter.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 22:53

Het is geen afbranden, maar degene in de ring komt laten zien wat hij of zij waard is. Een jury kan het niet mooier maken dan het is helaas.
Het liefst geef ik iedereen een dikke voldoende, maar dan ga je het doel van jureren en het rijden van proef voorbij.

Als het aan de eisen voldoet dan scoor je goed, gaat dat helaas niet dan zul je ook dat terugzien in de beoordeling.

tammiebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 22:59

PSvanLot schreef:
Het is geen afbranden, maar degene in de ring komt laten zien wat hij of zij waard is. Een jury kan het niet mooier maken dan het is helaas.
Het liefst geef ik iedereen een dikke voldoende, maar dan ga je het doel van jureren en het rijden van proef voorbij.

Als het aan de eisen voldoet dan scoor je goed, gaat dat helaas niet dan zul je ook dat terugzien in de beoordeling.

Het hoeft ook niet mooier gemaakt te worden dan het is, zeker niet. Maar mens en dier kunnen ook plezier hebben aan lage punten rijden op wedstrijd. Maar dan de opmerking lezen (niet van jou hoor) dat iemand daar niet thuis hoort omdat het lage punten zijn klopt gewoon niet. De ruiter heeft toch echt de punten gereden om in die klasse te mogen starten en kan met net zoveel plezier deze proeven rijden. Ik denk dat dat hierboven bedoelt wordt

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 23:02

Dat een ruiter dikke punten rijd in bv de M1 wil niet zeggen dat ze M2 klaar zijn. Er komen steeds zoveel nieuwe eisen kijken in een nieuwe klasse, daar zul je naar toe getraind moeten hebben. Als het paard geen travers, keertwendingen en contra loopt dan ben je heel erg goed in de M1 maar is je paar qua africhting dus nog niet M2 klaar.

Dat noteer ik ook echt wel ooit op de coupon. Ik begin altijd positief en haal goede dingen aan, maar eindig echt wel ooit met het commentaar: Paard is op dit moment onvoldoende afgericht voor dit niveau met daarbij uitleg waarom niet.

tammiebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 23:06

PSvanLot schreef:
Dat een ruiter dikke punten rijd in bv de M1 wil niet zeggen dat ze M2 klaar zijn. Er komen steeds zoveel nieuwe eisen kijken in een nieuwe klasse, daar zul je naar toe getraind moeten hebben. Als het paard geen travers, keertwendingen en contra loopt dan ben je heel erg goed in de M1 maar is je paar qua africhting dus nog niet M2 klaar.

Dat noteer ik ook echt wel ooit op de coupon. Ik begin altijd positief en haal goede dingen aan, maar eindig echt wel ooit met het commentaar: Paard is op dit moment onvoldoende afgericht voor dit niveau met daarbij uitleg waarom niet.

Dat is dan toch ook goed? Ik ga ervan uit dat de ruiter zelf ook wel enigzins weet dat het beter moet maar ondanks dat kunnen ze toch gewoon blijven starten als ze daar plezier in hebben?

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 23:14

tammiebels schreef:
Het hoeft ook niet mooier gemaakt te worden dan het is, zeker niet. Maar mens en dier kunnen ook plezier hebben aan lage punten rijden op wedstrijd. Maar dan de opmerking lezen (niet van jou hoor) dat iemand daar niet thuis hoort omdat het lage punten zijn klopt gewoon niet. De ruiter heeft toch echt de punten gereden om in die klasse te mogen starten en kan met net zoveel plezier deze proeven rijden. Ik denk dat dat hierboven bedoelt wordt

Dat is inderdaad precies wat ik bedoel. Ik kom de proef niet binnen om te laten zien 'wat ik waard ben', maar om te laten zien hoever ik ben in mijn training met mijn paard. En dat het misschien nog niet 'waardig' genoeg is, zal best kloppen. Maar dat betekent niet dat het plezier in het rijden van een proef afgenomen hoeft te worden door dergelijke opmerkingen. Ik denk overigens dat het juist goed is als mensen proeven blijven rijden, om dat onwenselijk gedrag jegens het paard ook zichtbaar wordt. Dat blijkt maar weer.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 00:27

Interessante discussie. Aan de ene kant mag iedereen starten wat ie mag starten maar aan de andere kant, als jij met hangen en wurgen een M2 of Z1 proef door rijdt dan weet ik niet of dat nou zo diervriendelijk is. Het lijkt me ook weinig nut hebben om dan maar een half-half oefening te laten zien als 'training'. Het hangt natuurlijk altijd heel erg van de situatie af hoor maar het lijkt me ook niet leuk als je als jury hele lage punten moet uitdelen omdat de combinatie echt nog niet het gevraagde niveau heeft (En, ja, iedereen heeft wel eens een slechte dag, dat staat daar buiten).

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 06:57

Daffodil, mooi gesproken :j

Ik ben er vandaag vroeg bij, gister les gehad, nu hopen dat ze geen spierpijn heeft en ik straks het proefje op kan nemen. Ons laatste online proefje (tenzij het na augustus nog blijft, dan pakken we misschien tussendoor af en toe wat mee) :)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 08:10

Zo zie je weer dat iemand dit opvat als afbranden en dat is wat ik eerder ook bedoelde. Ruiters voelen jurycommentaar al snel als afbranden. Juryleden geven het liefst ook hoge cijfers, maar helaas is het niveau vaak enorm triest op wedstrijd. De reden dat iemand op wedstrijd gaat (plezier, leren, punten, prijzen) maakt de jury niet uit. Die beoordeelt alleen maar wat hij of zij ziet, meer niet.
Er wordt vaak vergeten dat het All in the game is. Ik heb vaak genoeg genoteerd dat de combinatie nog niet klaar is voor dit niveau. Omdat dit in mijn ogen ook zo was op dat moment. Thuis kan hij de sterren van de hemel lopen, maar op dat moment toonde de combinatie niet de juiste voorwaarden voor deze klasse.
Ik heb er ooit eentje gehad in het Z1 die me altijd bijgebleven is. Het was slecht, echt slecht. Appuyeren niet getoond, dit was sloom wijken. Zijgangen eigenlijk niet getoond. Geen verzameling, onvoldoende nageeflijk, onrustige aanleuning. Het was qua basis slecht en qua niveau technische elementen ook.
Is ze na het horen van de punten enorm verdrietig en aan het huilen want hij was zo lief en had OCD en was geopereerd en dit was al zo knap wat hij deed en ze was zo trots dat hij dit deed. Eeeeh ja, en? Een jury weet dat niet en mag daar ook sowieso niet naar punten. Het was niet goed, klaar. Een jury beoordeelt de vaardigheid op dat moment en is geen trainer of maatschappelijk werker.
Natuurlijk was dit sneu, maar het verandert niks aan de prestatie op dat moment.

urosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 09:24

linda2008 schreef:

Ik ben er vandaag vroeg bij, gister les gehad, nu hopen dat ze geen spierpijn heeft en ik straks het proefje op kan nemen. Ons laatste online proefje (tenzij het na augustus nog blijft, dan pakken we misschien tussendoor af en toe wat mee) :)

En hoe is het gegaan? :D

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 09:26

Ik zit meer op de lijn van daffoldi. Uiteraard punt je (jullie beide zo te lezen) gewoon wat je ziet en niets anders. Maar de lading die je er verder aan meegeeft is wel verschillend. Bij SuzanneF komt het toch iets meer 'blijf dan thuis joh' over. En dat vind ik dan weer onnodig. (Misschien laat je dat niet doorschemeren op wedstrijd, en hier een mening geven mag natuurlijk) Die vibe krijg je ongemerkt toch altijd mee. Ik althans.

Ik vergelijk het dan met springen.
Wij zijn in de lessen klaar voor het niveau, kunnen ons kunstje ook op vreemd terrein. Maar als alles op zo'n wedstrijd bij elkaar komt, krijgt mijn paard nog steeds een overload. Lag er laatste in het 1e parcours bij H5 al uit en 2e parcours bij H9. Dat is toch het equivallent van 150 en 170 punten. Maar daar blijf ik toch ook niet om thuis? Ik ben al super blij met de vorderingen die we maken bij het losrijden. En dat er ook fatsoenlijke stukken bij zitten in de ring. Maar thuis blijven gaat niet helpen.
Waarom zou dat bij dressuur zo anders (moeten) zijn?

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 09:28

Ik begrijp de opmerking dat een paard niet klaar is voor het nivo heel erg goed. Want eerlijk is eerlijk, ik zou met een aanzienlijk deel van de M en Z paarden nog geen L proef willen rijden omdat ze gewoon niet nagevelijk en niet aan elkaar zijn.

Het is wel een opmerking die hard aankomt bij veel ruiters en ik denk dat dat een reden is om voorzichtig te zijn met die opmerking.

Dat gezegt hebbende... ik zit me nu te af te vragen wat de reden is waarom het zo hard aan kan komen...

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 09:34

urosa schreef:
linda2008 schreef:

En hoe is het gegaan? :D

Nou ik vind het lastig! Ze liep eigenlijk fijn! Kleine storing met de rechtergalop maar die is gebruikelijk, ze struikelde je hoort mij ook “oeh” zeggen :o daardoor even tijd nodig om te herstellen, en natuurlijk wat dingetjes die beter konden maar over het algemeen best fijn...

Maar op het filmpje lijkt impuls erg laag... Dat vind ik toch lastig met een kleine pony op die filmpjes, lijkt wel of ik haar extreem vooruit moet jagen om op een film de juiste impuls te krijgen :( en laatste a-c lijn staat mijn filmer niet meer recht achter C, ik zat al iets naast de lijn maar daardoor lijkt het erger...
mijn juf is geen voorstander van opnieuw proberen omdat dat op wedstrijd ook niet kan, dus ik ga maar wel gewoon insturen denk ik :=

Edit; mijn filmer is er klaar mee, dus met enige tegenzin toch ingestuurd...
als deze proef 180+ is, durf ik 14 aug op wedstrijd. Zo niet, meld ik af... dus... fingers crossed! :o

KirstenHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 10:29

Hier 188 punten voor het evenement van 30 juli binnen! Ontzettend leuk protocol met veel 7ens, een paar 5en en zelfs een 8 voor binnenkomen en halsstrekken *\o/* Het was niet onze beste proef, want ik kon niet helemaal lekker tot hem doordringen. Daardoor zijn er wat foutjes ingeslopen die we eigenlijk nooit meer maken. Maar ik ben super tevreden! Bij het algemeen commentaar heeft de jury geschreven dat ze hem een prachtig paard vindt en wenst ze ons veel succes <3

We zijn nu L2+9 en zondag hebben we een meetmoment. Mijn doel is om te genieten van deze (waarschijnlijk) laatste twee L2 proeven en het zou mooi zijn als we beide boven de 190 rijden :j

urosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 10:33

pol13: zo komt het inderdaad bij mij ook wat over. Voel me verder zelf overigens niet aangesproken :) maar snap wel dat het voor sommige bokkers demotiverend werkt :o plus zijn er zoveel redenen waarom er geen winst gereden wordt dat het onmogelijk is daar op bokt een eenduidige lijn in te trekken wie beter thuis kan blijven of wie lekker door moet starten. Maar beide kanten worden uitgebreid belicht en iedereen heeft natuurlijk recht op zijn of haar mening.

Linda2008: gelukkig dat je algemene gevoel toch best fijn is! En perfecte proeven zijn heel zeldzaam. Wat je opnoemt zijn eigenlijk maar 2 kleine dingetjes! Beter voor het beeld iets minder impuls dan over tempo jagen, maar dat vind ik dan!

Kirstenhorse:gefeliciteerd! Wat tof zeg! Veel succes zondag :D