Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 11:29

MyWishMax schreef:
Even wat anders, ik zie heel veel mensen reageren dat ze het zo fijn vinden dat ze nu terug kunnen kijken met protocol. Filmen jullie normale wedstrijden nooit? Ik juist wel, omdat het zo leerzaam is.

Dat probeer ik wel :j Maar meestal kan ik met pijn en moeite 1 persoon mee krijgen die ik nodig heb voor lezen (ik kan geen twee proeven uit mijn hoofd rijden, ik gooi ze door elkaar vanwege zenuwen). En als ik al iemand extra mee heb dan laat ik vaak wel filmen, maar je kunt hier praktisch nooit bij C staan... ;) natuurlijk heb je er dan wel iets aan, maar echt vanaf C filmen is wel nóg idealer!

urosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 11:32

MyWishMax: ben het zeker met je eens qua voorbereiding voor een andere klasse. En daarbij dienen oefeningen als travers ook een doel. Dus als de absolute basis voor mekaar is pak ik die sowieso al snel mee.

Mijn reguliere proeven worden ook vaak gefilmd :j moet een beetje geluk hebben met wie er dan mee is maar inderdaad fijn om terug te zien.

XRoossie95: check! Hopelijk volgende keer dan net wel weer winst. Je zit er nu wel gewoon dichtbij :)

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 11:36

Ik snap wel dat het niveau achteruit gaat van de online proeven.

De meest fanatieke ruiters waren er het snelst bij in het begin. Alles liep ook snel vol en was moeilijk tussen te komen. Gisteren kon je je nog inschrijven voor de online proef van 30-7. Dus dat is allemaal wat toegankelijker voor mensen die nog twijfelen.

De fanatiekelingen zullen wel weer naar de meetmomenten en wedstrijden gaat. Waar m.i. ook wel uit blijkt dat ze prima naast elkaar kunnen blijven bestaan. Alle meetmomenten en wedstrijden zijn snel vol en op sommige plekken worden er meer georganiseerd zelfs.

Online is laagdrempelig, relatief goedkoop starten, dus wellicht ook sneller als generale voordat je op wedstrijd overgaat naar een klasse. Normaal rij ik de proef ook even goed door voordat ik op wedstrijd ga. Nu nog handiger, want ik stuur de proef in, krijg ook nog commentaar die ik weer kan gebruiken om op pad te gaan.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 11:41

Sakura789 schreef:
Online is laagdrempelig, relatief goedkoop starten, dus wellicht ook sneller als generale voordat je op wedstrijd overgaat naar een klasse. Normaal rij ik de proef ook even goed door voordat ik op wedstrijd ga. Nu nog handiger, want ik stuur de proef in, krijg ook nog commentaar die ik weer kan gebruiken om op pad te gaan.

Zo doe ik het dus ook, bevalt goed. Beoordeel ook zelf mijn proef vooraf (incl commentaar) zodat ik dat daarna naast het protocol van de jury kan leggen.

(en ik heb een excel filetje waarin ik alle protocollen opsla en daarna met pivot tables ga knutselen voor analyse, technofreakje ;-) )

kara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 11:42

Ik heb tot op de dag van vandaag spijt dat ik met mn oude paard niet sneller gepromoveerd ben. Had 20punt in L2 (Max was toen 20)
21punt in M1
22 punt in M2
22 punt in Z1
En >150 in Z2 en durfde maar niet over naar ZZL
Uiteindelijk toch gedaan, nadat hij geopereerd was aan koliek en toen haalde hij ook in zzL en zz zwaar zo makkelijk de punten, i
Na 2x lichte Tour gestopt met hem omdat hij toch telkens koliekerig werd na concours. Het paard kon veel meer en wilde veel meer, dus enkel verstandshalve uit de sport gehaald

Dus te lang wachten en twijfelen is ook niet altijd goed, wil ik er maar mee zeggen. Ik had echt het gevoel van ik ben niet goed genoeg.
Nu ga ik dus wel eerder over met een paard, als hij niet klaar voelt blijf ik plakken in een klasse, kan hij hoger aan dan promoveer ik nu eerder en zelfs als ik de 10 niet heb.
Ligt bij mij er echt aan hoe het voelt en makkelijk ze er door heen lopen

KirstenHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 11:43

Lielle schreef:
Zo doe ik het dus ook, bevalt goed. Beoordeel ook zelf mijn proef vooraf (incl commentaar) zodat ik dat daarna naast het protocol van de jury kan leggen.

(en ik heb een excel filetje waarin ik alle protocollen opsla en daarna met pivot tables ga knutselen voor analyse, technofreakje ;-) )

Wat een goed idee! Ik ga ook maar eens knutselen in excel als data liefhebber _/-\o_

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 11:43

Lielle schreef:

Oh haha dat heb ik mezelf verboden, maar fijn te weten dat er meer zijn die dezelfde 'afwijking' hebben :')

Lielle

Re: Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 11:47

Afbeelding

Suzanne F.

xRoossie95 schreef:
Maar vinden jullie als jury dan ook dat niet ik niet zou moeten starten? Mijn paard mist vaak nog impuls en is zeker niet nageeflijk. De laatste punten waren;
23-07-2020 B6 170.5
02-07-2020 B6 167.0
25-06-2020 B6 159.0
18-06-2020 B6 175.5

Maar ik vind het zelf onwijs leuk om te starten en ik merk dat ik dingen 100 keer moet doen voor ik ze minder spannend ga vinden. Maar bijvoorbeeld PSvanLot, vind je dan dat ik eigenlijk zou moeten wachten tot het plaatje wel mooi/af is? Of is het een uitzondering aangezien het in de B is?

Ben benieuwd hoe jullie er tegen aan kijken, want ik kijk alleen vanuit mezelf; ik vind het leuk om te starten, dus doe ik dat ongeacht de punten.

Persoonlijk, als ruiter, zou ik niet willen starten als mijn paard nog onvoldoende impuls toont en niet nageeflijk is. Ook rijd ik niet om deze punten te halen. Ik wil zelf minimaal 1 ruime winstpunt kunnen rijden, zelfs als er nog iets mis gaat. Ik wil altijd iets ‘over’ hebben. Vaak startte ik zelfs pas als ze klaar waren voor een niveau hoger. Op wedstrijd kan er altijd iets misgaan en ik vond het zelf zonde om op wedstrijd te gaan als ik geen winst kon rijden. Zonde van het geld en de tijd.
Als jury snap ik in de B dan je nog niet echt weet waar je aan toe bent. En de punten zijn niet echt heel dramatisch slecht. Je rijdt ook om ervaring om te doen dus in jouw geval kan ik het prima begrijpen. Van elke keer leer je weer. En als jij daar lol in hebt, waarom niet.

Marjolein

Lielle schreef:
Sakura789 schreef:

Ooooh dat laatste is een goed idee. Doe je dat op proef niveau? Of heb je een methode om de verschillende proeven met elkaar te laten corresponderen?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 11:51

gelukkig, meer mensen met deze afwijking.
Ik heb nu twee L1 proeven erin zitten, waar ik drie kolommen aan heb toegevoegd (soort oefening, gang, en buiging) zodat ik daarop kan filteren. Ik ben ook heel benieuws hoe het gaat werken met de nieuwe protocolllen, omdat daar al een aantal algemene dingen in zijn opgenomen.
Ik heb dus voor iedere proef een aparte tab (eerste plaatje) zodat ook de opmerkingen erbij staan. De punten neem ik dan over naar een 'raw data' tab (tweede plaatje), die ik gebruik voor de pivots. De metadata voor de proeven is dus een kwestie van kopieren van de vorige keer, en dan de scores erachter plakken.

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Lielle op 30-07-20 11:56, in het totaal 1 keer bewerkt

urosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 11:55

Sakura789: dat van de fanatiekelingen denk ik dus ook. Zie k ook om me heen dat die toch graag voor prijzen gaan.

Kara: wat een verhaal zeg! Jij bent dus begonnen met wedstrijden toen het paard 20 was? Ik met een 17jarige en merk dat ik het al spannend vind qua tijd die we hebben maar dit motiveert wel :D

kara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 12:36

Met oude paard bedoel ik, hij is nu oud 22 en geniet van pensioen vanaf dat hij 15 is

Mijn paard is begonnen met 4 jaar in het L2
En liep met 5jaar, toen mocht dat nog, Z2
Overigens rij ik maar 3x per week een half uur dressuurmatig,1x per week een buitenrit en verder lekker dagelijks in de wei paard zijn!

Uiteindelijk met 8,5 geopereerd en pas toen hij 12 was durfde ik het aan om ZZL te starten.
Paard is in alle klasse kringkampioen geweest, heeft in alle klasse in top 3 van de regio gelopen en in alle klasse op het NK gelopen met mij

En toch durfde ik telkens niet te promoveren, en al helemaal niet naar de subtop

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 13:24

Lekker nerdie aan het doen Lielle!! ;)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 13:29

My inner nerd zegt dan 'meten is weten' :-)

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 13:37

Lielle schreef:
My inner nerd zegt dan 'meten is weten' :-)

Die impuls kan ik thuis nog wel aardig onderdrukken gelukkig... Aangezien een heel erg groot deel van mijn werk gebaseerd is op die stelling...

En ik ben niet zo handig met excel... :o

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 13:44

ik heb wel een lege file voor je ;-)
zonder gekheid, het biedt absoluut meer inzicht

helmab

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 13:48

wow wat gaat het in eens snel zeg.. heb niet alles gelezen wel een deel hahaha

Met paard wat ik nu heb kan ik dan niet op andere terein kommen mijn vorige paarden was het heel verschillend enne ging ik (als het beetje in de buurt was paar x al daar rijden en met andere liep juist fijn als ze nooit had gezien het terein)

10 jaar terug had ik ook dacht in Zoelen dat het was een week wedstrijden (was 1 week in de zomer dat er iedere dag een wedstrijd was, vond dat echt geweldig)

Imke95

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 13:52

Zou ik dat lege file toevallig mogen ontvangen? :')

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 13:53

Haha Lielle, dat had mijn werk kunnen zijn. Geweldig!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 14:44

Ik krijg inmiddels wat vragen om de lege excel file. Ik wil die best delen maar houd er wel rekening mee dat je wel echt wat moet snappen van excel, grafieken en pivot tables om ermee overweg te kunnen. Het is niet ontworpen op gebruiksvriendelijkheid zal ik maar zeggen

Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 15:53

helmab schreef:
PSvanLot schreef:
Zo, ik ben hier een tijd niet geweest! Lekker vakantie en even wat andere dingen gedaan.

Vandaag weer 12 M1 proeven van 16 juli gedaan. Dat was niet al te best helaas. Een aantal goede paarden maar een impuls van 0 waardoor ook de aanleuning rommelig werd.

Heb een combinatie een 1 gegeven voor het achterwaarts. Als je je paard zo in zijn bek moet rukken om achterwaarts te krijgen verdien je ook niet meer. Dit heb ik ook afgestraft met een onvoldoende voor de rijvaardigheid en harmonie, effect van de hulpen en houding en zit. Schei toch uit joh, als je zo gefrustreerd bent op je paard in de proef, wat doe je thuis dan?

Als het regulier was geweest was ik ervoor uit mijn hokje gekomen.

O jeetje was het echt zo erg(ja je ziet het wel veel(gelukkig doe mijn paard het zo makkelijk) snap ook soms niet hoe mensen aan punten komen om M te starten als ze zo rijden

Jemig! Hoeveel plezier heb je dan vraag ik me af???

Mijn paard is erg braaf aan de hulpen maar toch heb ik sterk het gevoel dat jury's vaak vinden dat ik er meer aan zou moeten rijden. Ik probeer altijd in de proef alles met zo weinig mogelijk been en handhulpen. Stil zitten en niks doen zodat het er eenvoudig uit ziet. Soms gaat mn paard dan wel wat minder actief lopen. In de training los je dat dan op door op dat moment te schakelen ofzo.... in de proef vind ik dat nog lastiger. Mijn achterwaarts ging tot nu toe daardoor nooit perfect, meestal een 6je, omdat hij dan al in de fase, ik vind het allemaal wel prima is. De laatste proef had ik mn eerste 7 voor achterwaarts. Jammer dat ik daar weer een hoop andere dingen slecht scoorde... maar zoals ik al wist kan hij dus ook op dat onderdeel prima een 7 scoren

Mijn paard is erg braaf aan de hulpen

Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 15:58

Lielle schreef:
gelukkig, meer mensen met deze afwijking.
Ik heb nu twee L1 proeven erin zitten, waar ik drie kolommen aan heb toegevoegd (soort oefening, gang, en buiging) zodat ik daarop kan filteren. Ik ben ook heel benieuws hoe het gaat werken met de nieuwe protocolllen, omdat daar al een aantal algemene dingen in zijn opgenomen.
Ik heb dus voor iedere proef een aparte tab (eerste plaatje) zodat ook de opmerkingen erbij staan. De punten neem ik dan over naar een 'raw data' tab (tweede plaatje), die ik gebruik voor de pivots. De metadata voor de proeven is dus een kwestie van kopieren van de vorige keer, en dan de scores erachter plakken.

[ [url=m/kXlhav.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/iKm4Le.png]Afbeelding[/url] ]

Gaaf! Lekker bezig Lielle! Ik ben ook van het meten is weten. Wat ik dan nog wel leuk zou vinden is de resultaten van de saddleclip (of hoe heet dat ding) volgens mij kan je daar ook wel het 1 en ander uit halen!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 16:01

Zephyr, dat schakelen kan je juist heel fijn doen in de grijze gedeeltes van de proef, bijvoorbeeld in een hoek. Dat zijn natuurlijk maar hele kleine schakelingen, maar probeer juist in de proef er wel aan te blijven rijden. Natuurlijk wil je zo netjes mogelijk rijden en zitten, maar je kan beter wel een keer been geven want je krijgt echt niet meteen een onvoldoende voor effect van de hulpen bijvoorbeeld als je het wel doet. En misschien juist wel van een aantal 6en een 7, waardoor hele puntenaantal omhoog gaat.

Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 16:09

MyWishMax schreef:
Zephyr, dat schakelen kan je juist heel fijn doen in de grijze gedeeltes van de proef, bijvoorbeeld in een hoek. Dat zijn natuurlijk maar hele kleine schakelingen, maar probeer juist in de proef er wel aan te blijven rijden. Natuurlijk wil je zo netjes mogelijk rijden en zitten, maar je kan beter wel een keer been geven want je krijgt echt niet meteen een onvoldoende voor effect van de hulpen bijvoorbeeld als je het wel doet. En misschien juist wel van een aantal 6en een 7, waardoor hele puntenaantal omhoog gaat.

Ja in de hoek probeer ik dat inderdaad onopvallend even te doen, maar ik kan daar meer uit halen denk ik. Nu rij ik winst in de M2, maar het moet meer. De oefeningen zijn allemaal geen punt voor hem, maar de algemene punten kunnen echt omhoog vind ik. In de training haal ik daar ook al meer uit, maar dan activeer ik hem dus beter op het moment dat ik voel dat het nodig is. Voorlopig is dit mn aandachtspunt en langzaam dromen of ik ooit het Z ga halen, maar ik ben me wel bewust dat er dan nog meer moet gaan gebeuren
In de proeven rij ik denk ik te voorzichtig, maar op die manier wil ik me graag presenteren, een stille hand en een stil been...