Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xRoossie95

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 09:06

Maar vinden jullie als jury dan ook dat niet ik niet zou moeten starten? Mijn paard mist vaak nog impuls en is zeker niet nageeflijk. De laatste punten waren;
23-07-2020 B6 170.5
02-07-2020 B6 167.0
25-06-2020 B6 159.0
18-06-2020 B6 175.5

Maar ik vind het zelf onwijs leuk om te starten en ik merk dat ik dingen 100 keer moet doen voor ik ze minder spannend ga vinden. Maar bijvoorbeeld PSvanLot, vind je dan dat ik eigenlijk zou moeten wachten tot het plaatje wel mooi/af is? Of is het een uitzondering aangezien het in de B is?

Ben benieuwd hoe jullie er tegen aan kijken, want ik kijk alleen vanuit mezelf; ik vind het leuk om te starten, dus doe ik dat ongeacht de punten.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 09:08

caro29 schreef:
Vergeet ook niet de mensen in het L en M die rustig in de verkeerde galop of overkruist doorgalopperen. Rijvaardigheid mist nog wel eens.

Ik kan mijn ogen gewoon niet geloven.... Natuurlijk weet ik dat er extreme uitschieters zijn (in dit geval de verkeerde uitschieters zeg maar) zonder enige zelfreflectie. Maar nu leest het hier weg alsof het meer regel dan uitzondering is... -O-

KirstenHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 09:15

Ik heb ook bijna mijn punten voor het M1 binnen en ga dan inderdaad gelijk door naar het M1 :o Ik start met een manegepony tussen de paarden en we zijn 3 jaar geleden samen zonder wedstrijd ervaring begonnen. Hij liep als een brave giraffe door de baan met de beginners en zo reden we ook onze eerste B proeven. Ik rij 1 keer per week op de manege en word, als ik geluk heb, 1x per maand op hem ingedeeld in de les. Daarom lease ik hem 2 of 3 maanden per jaar en maken we ontzettend grote stappen in die periodes. Op die manier hebben we op 3 proeven na áltijd winstpunten gereden en soms nog best hoog ook. We lopen nu heel erg tegen stelling en lengtebuiging aan en ik krijg dat niet even netjes getraind. We halen onze punten omdat we de oefeningen netjes en beheerst rijden en hij fijn constant in de aanleuning blijft. Ik vind het alleen maar ontzettend leuk om als manegeruiter te knutselen met het wijken, vierkant halthouden, achterwaarts en nu ook het schouderbinnenwaarts en contragalop. Super leerzaam en we doen het niet heel gek :D Om dan op de wedstrijden ook leuke punten te mogen ontvangen is de kerst op de taart.

Wie weet is het M1 dan ons plafond door de stelling en buiging. Dan zullen we ook niet oneindig blijven proberen om punten te sprokkelen voor het M2. Ik snap dat de jury's dan misschien zullen denken, wat doet zij in het M1, maar hopelijk zien ze dat we er ontzettend veel plezier in hebben en dat ik het absoluut begrijp als we geen winstpunten rijden. Uiteindelijk ben ik allang ongelofelijk trots (en verbaasd) dat we samen tot het M1 zijn gekomen :j

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 09:15

Ik heb wel eens iemand de hele rechter galop van de Z1 in de verkeerde galop zien uitvoeren. Amazone hing na afloop van de proef helemaal om de hals, zo blij was ze met hoe het ging.

Als je 60 procent rijd beheers je het gevraagde nivo maar net, maar dat is in mijn ogen slechts een matige prestatie. Gezien de omstandigheden kun je daar heel blij mee zijn, maar het is maar net aan. Als je structureel onder de 60 procent scoort ben je naar mijn idee niet klaar voor de gevraagde proef.

WenK

Re: Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 09:28

Aangezien het allemaal basissport is waar we het over hebben lijkt mij dat het plezier voorop staat. Als jij plezier hebt in je proef straal je dat uit, ook als je dan onder die 180 scoort. Ik moet wel zeggen dat de "problemen" in die proeven vaak heel makkelijk op te lossen zouden zijn. Dat ik dan zit te jureren en denk "joh, als je dat zo en zo doet zit je zo 10 punten hoger". Daar vind ik wel een gemis op het gebied van instructie.

In eigenlijk iedere klasse zie je wel de standaard valkuilen inderdaad. Bij de M1 is dat vaak de schouderbinnenwaarts ( weggedrukt voor het binnenbeen, te schuin, te veel halsbuiging etc), in de L2 het achterwaarts (scheef, aarzelend, tegen de hand, niet diagonaal), in het L1 het wijken (achterhand meer mee, verbuigt, niet recht, meer zijwaarts) en overall toch vaak de stelling en buiging en de impuls.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 09:45

wythlove schreef:
Starten de juryleden uit dit topic zelf ook online?

Ik ben na maanden van blessure (bij mijzelf, er is een schroef in mijn kleine teen gezet) weer aan het opbouwen en zou graag online meedoen.

Maar ik denk niet dat ik het ga redden voor 1 september, ga M1 starten en ben nu nog bij de B proef :D
Paardlief kent inmiddels de proef en gaat al middendraffen en galop als ik het helemaal niet vraag := .

Donderdag gaat mijn zoon de B proef filmen, eens kijken hoe dat eruit ziet.

Hopelijk bedenken ze bij de KNHS iets zodat we het kunnen blijven doen.

Merk overigens ook dat de kwaliteit van de online proeven afneemt. Zowel qua rijden als qua inzenden. Maar goed, het is blijkbaar een heel andere groep die dit doet.
Benadrukt alleen maar meer dat het zou moeten blijven.
Soort voorstadium van echte wedstrijden.

estell__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 10:05

Om even in te haken op de discussie als Amazone zijnde, hier in het topic zie je ook een groot verschil. En dat verschil zie ik hier thuis ook. Sommige mensen rijden alleen op wedstrijd omdat ze dat leuk vinden. Niet omdat ze perse alles voor mekaar willen hebben en de winstpunt willen kunnen halen.
Andere willen thuis eerst alles voor elkaar hebben en gaan dan pas.

Online word denk ik ook meer gestart door mensen die het gewoon leuk vinden om eens te kijken waar ze staan.. dat was mijn insteek ook namelijk in eerste instantie. Mijn punten waren prima vanaf het begin.

Nu blijkt dat mijn paard kijkt op de juryauto (en niet een beetje) twijfel ik of ik dit nog thuis door moet trainen of het gewoon moet proberen.

De instelling van linda2008 om het gewoon te proberen vind ik geweldig ik weet alleen niet of ik dat zelf zou kunnen. Ik wil graag op wedstrijd als ik zeker weet (thuis) dat we er wat van kunnen maken. En tuurlijk soms kom je op concours onverwachte dingen tegen. Maar ik ben liever voorbereid :))

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 10:19

estell__ schreef:
Nu blijkt dat mijn paard kijkt op de juryauto (en niet een beetje) twijfel ik of ik dit nog thuis door moet trainen of het gewoon moet proberen.

De instelling van linda2008 om het gewoon te proberen vind ik geweldig ik weet alleen niet of ik dat zelf zou kunnen. Ik wil graag op wedstrijd als ik zeker weet (thuis) dat we er wat van kunnen maken. En tuurlijk soms kom je op concours onverwachte dingen tegen. Maar ik ben liever voorbereid :))

Maar sommige dingen kun je thuis nou eenmaal nooit écht nabootsen... ;) Ik vind het anders worden als we inderdaad steeds onder 170 zouden rijden, maar ik hou wel in mijn achterhoofd dat ze heel jong is, niet lang zadelmak, nu ook nog eens revaliderende en ze moet nou eenmaal dingen gaan zien. Ik kan haar thuis doortrainen tot M niveau, dan zouden we inderdaad misschien makkelijker door het B en L rollen, maar dan ziet ze nog niks, leren wij nog niet met die spanning om te gaan, enz...

urosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 10:23

Imaginaerum: jammer, hopelijk valt het toch een beetje mee :) Leuk paard heb je zeg! Zat even te spieken in je volgtopic, ga ik ook even volgen. Heb ook een zwak voor zwarte merries O:)

Lielle: fijn dat je tevreden bent en meer routine krijgt!

Estell_: ik sluit me ook bij Linda2008 haar advies aan. Vooral met een paard als de jouwe (zoals ik het lees) zijn die wedstrijdkilometers erg belangrijk. Die omstandigheden boots je toch niet zomaar na. Desnoods HC starten :o

KirstenHorse: leuk om wat meer achtergrond over jullie te lezen. Ik vind het echt knap, en vooral lekker overgaan naar de M1 straks :D

Ik scoorde op meetmoment (2 verschillende jury's) echt hetzelfde als online in de klasse L2, ik woon dan in Drenthe.

Regulier snap ik soms hoge scores ook niet, en zie ik ook wel mensen waarvan ik denk. Sorry, maar dit beeld vind ik echt niet fijn. Misschien even terug naar de basis? En dat kan dan ook op Z2 niveau zijn.

Zelf ga ik ook direct over nu, paard dat ik rijd is natuurlijk paar jaar geleden al Z1 geweest, en wij zijn thuis ook al bezig met alle hogere oefeningen. Daarbij scoor ik in de L2 vaak boven de 190+ en laatste zelfs 200. Tja, ik zelf vind het dan leuker weer meer uitdaging te zoeken in een nieuwe klasse dan als doel 205 punten te halen oid. Vind ook dat mensen dat zelf mogen bepalen, het is geen goedkope sport, dus mits het welzijn van het paard er niet onder lijdt wie zijn wij dan om te bepalen of je over mag? Ze hebben de punten gehaald dusja. Het wordt meestal niet weggegeven. De één haalt gewoon plezier aan meedoen. En de ander wil wel graag gewoon dikke winstpunten rijden. Snap dat mindere proeven voor de jury soms niet fijn zijn om naar te kijken, maargoed paardrijden gaat altijd nog om plezier samen met je paard en zolang dat niet in het geding komt vind ik het wel prima *D

Mijn instructrice is altijd wel eerlijk, en die zei dat ik gewoon M1 moest starten om te proberen. Heb veel zin om zondag een nieuwe proef te rijden! Ben ook heel benieuwd hoe het gaat en hoe we beoordeeld worden. Wij kunnen in ieder geval 8-10 meter gebroken lijn contragalop en een schouderbinnenwaarts rijden :') Hij gaat rechts wel beter dan links. Maar dat was met wijken ook zo en vaak beide kanten op een 7 gekregen :j Paardrijden blijft ook een constant proces van werken aan de lengtebuiging en nageeflijkheid. Zelf ben ik ook niet het type dat mee kan doen als ik meerdere malen geen winst zou kunnen rijden. Dan zou ik even pauze inlassen :+

En als ik geen MS had zou ik wellicht ook meer op wedstrijd gegaan dan nu, vast wel wat prijzen misgelopen :') Maar dit scheelt mij veel energie dus ben er erg dankbaar voor. Wij gaan dus de 26ste op wedstrijd en wil dan wel proberen met regelmaat van 1x per maand. Zat nu even helaas al weer bijna 2 maand tussen. Laatste keer was 5 juli.
Laatst bijgewerkt door urosa op 30-07-20 10:33, in het totaal 3 keer bewerkt

estell__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 10:29

linda2008 schreef:
estell__ schreef:

Maar sommige dingen kun je thuis nou eenmaal nooit écht nabootsen... ;) Ik vind het anders worden als we inderdaad steeds onder 170 zouden rijden, maar ik hou wel in mijn achterhoofd dat ze heel jong is, niet lang zadelmak, nu ook nog eens revaliderende en ze moet nou eenmaal dingen gaan zien. Ik kan haar thuis doortrainen tot M niveau, dan zouden we inderdaad misschien makkelijker door het B en L rollen, maar dan ziet ze nog niks, leren wij nog niet met die spanning om te gaan, enz...

Dat is ook zo, maar als die het thuis al niet doet.... en daarbij rij jij ook prima punten volgens mij! En wedstrijdkilometers zijn zeker heel belangrijk. Maar dan moet je wel eerst voldoende controle hebben in onverwachte situaties haha. Dat is wel echt heel erg belangrijk.

Daarnaast hoop ik ook dat de online wedstrijden blijven bestaan naast regulier, al is het inderdaad maar als “opstart” naar de echte wedstrijden.

Daarbij herken ik inderdaad ook dat ik in sommige gevallen het beeld niet prettig vind en ook in de hogere klasses. Iedereen moet denk ik vooral gewoon plezier uit zijn/haar sport halen op welke manier dan ook... het is inderdaad allemaal al duur zat!

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 10:33

Suzanne F. schreef:
Het niveau is over het algemeen sowieso triest op wat uitschieters na. En dan heb ik het vooral over de basis en niet eens over de niveauspecifieke punten. Zoveel paarden die in de M of het Z niet correct nageeflijk zijn, geen lengtebuiging tonen in de zijgangen en zelfs vaak echt op de voorhand lopen. Laat staan dat ze verzameling tonen, daar hebben ze helemaal nog nooit van gehoord. Soms heb ik echt met enorme verbazing zitten te kijken en dacht ik dat ik in Banana split zat. Ik verwachtte echt ergens een camera om de hoek en dan ineens: Grapje, je zit in Banana split. Maar nee, het was serieus. Als ik niet een klein beetje soepel was omgegaan met de punten hadden ze zeker op 2 verliespunten uitgekomen.
Ik vraag me altijd af: waar is de instructeur? Waar is de zelfreflectie? Waarom zegt niemand iets tegen deze amazone? Waarom zegt niemand dat dit niet kan? Moet ik nou degene zijn die de zeepbel uiteen moet spatten? Alsof ik dat leuk vind en voor mijn plezier doe, mensen de grond in trappen. Nee, ik geef veel liever positief commentaar en 3 winstpunten.
En als ze dan hun protocol terugkregen dan kreeg ik een vuile blik toegeworpen en dan liepen ze boos weg.
En dit was helaas geen uitzondering.

Ik ken iemand die winst reed in het M1 en een hele gang niet heeft laten zien. De stap. Paard liep alles wat stap had moeten zijn in telgang. Echt kamelen telgang. En dan winst rijden. Hoe dan? Jury met poep in haar ogen?

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 10:48

Prima beoordeeld. De stap vormt maar een paar onderdelen in de M1. Maximaal 3 of 4. Zelfs al krijg je daar 1'en voor kun je nog met gemak op winst uitkomen.

xRoossie95

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 10:50

Eerste punten binnen; proef met mn verzorgpaard.
Ik was zó tevreden dat ik stiekem op een puntje hoopte; 177.5 :+
Wel heel fijn commentaar. Heb de winstpunt vooral 'verloren' op de punten onderaan de streep. Normaal gesproken heb ik voor de oefeningen vaker een onvoldoende, die waren nu aardig goed. Maar mn impuls, rechtsgerichtheid en rijvaardigheid waren dit keer geen voldoende waard :')

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 10:51

JeanneV schreef:
Prima beoordeeld. De stap vormt maar een paar onderdelen in de M1. Maximaal 3 of 4. Zelfs al krijg je daar 1'en voor kun je nog met gemak op winst uitkomen.

Zo had ik het nog niet bekeken. Ha ha, in mijn hoofd gaat het dan van: "Afstraffen die hap, terug naar de trainings-ring jij!"

Het is maar goed dat ik geen jury ben. :D

MerelV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 10:53

Interessante discussie. Ik moet zeggen dat ik in het B/L het verschil niet zo groot vind tussen online en live. Dat mensen misschien te snel overgaan zie je natuurlijk in iedere klasse (behalve B, want je moet ergens beginnen).

Ik denk dat ieder voor zich een doel moet hebben, wat je ook zelf in de hand hebt. Zo kun je bijvoorbeeld een hele beroerde proef rijden, maar waren je voltes dit keer wel mooi rond. Dan heb jij misschien jouw doel gehaald, maar krijg je geen hoge punten. Ik ben daarom ook van mening dat ik als jury niet kan oordelen wat iemand nu eigenlijk aan het doen is in de proef. Ik beoordeel puur wat ik zie, komt dat onder de 60% uit was het nog niet voldoende.

Natuurlijk zie ik veel rijtechnische problemen, maar ik kan niet beoordelen waar iemand vandaan komt en waar hij/zij aan werkt. Jij bent dus de enige die kan bepalen of je op wedstrijd wil in een bepaalde klasse en wat je doel dan is. De jury beoordeelt alleen de dan getoonde verrichting.

Ik zag hierboven iemand die punten onder de 180 deelt en vraagt of wij vinden dat zij niet op wedstrijd moet gaan. Het hierboven genoemde geeft dus aan dat wij dat niet kunnen beoordelen. Soms heb je wedstrijdritme nodig, soms tijd en oefening baart kunst. Blijf dus vooral dicht bij jezelf en inderdaad spreek eens een jury aan. Dat kan soms heel verhelderend werken.

Om een eigen voorbeeld te gebruiken. Mijn paard is 2 jaar lang geblesseerd geweest. Wij zijn een half jaar aan het opbouwen en ga morgen voor het eerst weer op wedstrijd. Wij moeten Z1. Ik heb niet de illusie dat het al voldoende is voor 60%, maar ik wil graag meten waar we staan en wat de belangrijkste werkpunten zijn op vreemd terrein. Ook wil ik weer ritme opdoen. Dan mag zo'n jury van mij best vinden dat ik niet in het Z1 thuis hoor, maar ik weet wat mijn doel is. Laat je dus door de uitspraken hier ook niet al te onzeker maken. Het moet wel leuk blijven!

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 10:55

Ik vind de discussie over wanneer starten wel interessant. :) Voor mij is online inderdaad even kijken waar ik sta, dat is toch fijner dan met publiek erbij. De eerste keer reed ik net geen winst, nu is het drie weken later en heb ik er weer een ingestuurd. Ik verwacht nog steeds geen winst deze keer, mijn bak was mega zwaar, maar het was wel weer een mooie oefening en het is fijn om een doel te hebben om naartoe te rijden.

estell__ schreef:
Daarbij herken ik inderdaad ook dat ik in sommige gevallen het beeld niet prettig vind en ook in de hogere klasses. Iedereen moet denk ik vooral gewoon plezier uit zijn/haar sport halen op welke manier dan ook... het is inderdaad allemaal al duur zat!

Eens, maar onder 'iedereen' valt imo ook het paard.

Kirstenhorse, wat knap dat je dat met een manegepaard bereikt hebt al!

estell__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 10:59

Niwla schreef:
Ik vind de discussie over wanneer starten wel interessant. :) Voor mij is online inderdaad even kijken waar ik sta, dat is toch fijner dan met publiek erbij. De eerste keer reed ik net geen winst, nu is het drie weken later en heb ik er weer een ingestuurd. Ik verwacht nog steeds geen winst deze keer, mijn bak was mega zwaar, maar het was wel weer een mooie oefening en het is fijn om een doel te hebben om naartoe te rijden.

estell__ schreef:

Eens, maar onder 'iedereen' valt imo ook het paard.

Kirstenhorse, wat knap dat je dat met een manegepaard bereikt hebt al!

Zeker Niwla! Het moet ten alle tijden paardvriendelijk blijven. Dat lijkt mij het eerste vereiste

urosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 11:00

MerelV mooi gezegd :j

xRoossie95: maar wel bijna! Verzorgpaard start je in het L1?

Imke95

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 11:02

Ik heb mij nog ingeschreven voor 1 online event in augustus, hopelijk dan het laatste punt in de B rijden. Daarna wil ik in sept/okt nog een paar keer op pad zodat we iets meer routine opdoen; het is thuis nu een stuk meer bevestigd dus hopelijk kan ik er dan op locatie ook fijner aan rijden. Het doel om voor het indoorseizoen L1 startgerechtigd te zijn hebben we in ieder geval op 1 puntje na bijna gehaald *\o/*

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 11:04

estell__ schreef:
Dat is ook zo, maar als die het thuis al niet doet.... en daarbij rij jij ook prima punten volgens mij! En wedstrijdkilometers zijn zeker heel belangrijk. Maar dan moet je wel eerst voldoende controle hebben in onverwachte situaties haha. Dat is wel echt heel erg belangrijk.

Daarnaast hoop ik ook dat de online wedstrijden blijven bestaan naast regulier, al is het inderdaad maar als “opstart” naar de echte wedstrijden.

Ik herken dit hoor.. maar je moet die sprong wel een keer wagen... jij rijdt ook keurige punten dus thuis is het goed voor elkaar :)
een van onze laatste (B) wedstrijden heb ik vlak voor de proef een ongevraagde bodeminspectie uitgevoerd, vervolgens wel 1ste plaats en dubbel winst ;) en we hadden zoooo veel geleerd die dag :j echt wel de moeite waard geweest om gewoon op pad te gaan :P
Laatst bijgewerkt door linda2008 op 30-07-20 11:05, in het totaal 1 keer bewerkt

xRoossie95

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 11:05

urosa, ja verzorghafje start ik de L1 :o

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 11:06

rien10 schreef:
Suzanne F. schreef:
Het niveau is over het algemeen sowieso triest op wat uitschieters na. En dan heb ik het vooral over de basis en niet eens over de niveauspecifieke punten. Zoveel paarden die in de M of het Z niet correct nageeflijk zijn, geen lengtebuiging tonen in de zijgangen en zelfs vaak echt op de voorhand lopen. Laat staan dat ze verzameling tonen, daar hebben ze helemaal nog nooit van gehoord. Soms heb ik echt met enorme verbazing zitten te kijken en dacht ik dat ik in Banana split zat. Ik verwachtte echt ergens een camera om de hoek en dan ineens: Grapje, je zit in Banana split. Maar nee, het was serieus. Als ik niet een klein beetje soepel was omgegaan met de punten hadden ze zeker op 2 verliespunten uitgekomen.
Ik vraag me altijd af: waar is de instructeur? Waar is de zelfreflectie? Waarom zegt niemand iets tegen deze amazone? Waarom zegt niemand dat dit niet kan? Moet ik nou degene zijn die de zeepbel uiteen moet spatten? Alsof ik dat leuk vind en voor mijn plezier doe, mensen de grond in trappen. Nee, ik geef veel liever positief commentaar en 3 winstpunten.
En als ze dan hun protocol terugkregen dan kreeg ik een vuile blik toegeworpen en dan liepen ze boos weg.
En dit was helaas geen uitzondering.

Ik ken iemand die winst reed in het M1 en een hele gang niet heeft laten zien. De stap. Paard liep alles wat stap had moeten zijn in telgang. Echt kamelen telgang. En dan winst rijden. Hoe dan? Jury met poep in haar ogen?

Maar de gehele proef hangt toch niet af van enkel de stap? Dat is in de M1 een super klein onderdeel.
In alle M1 proeven is het overgang naar stap of halthouden/achterwaarts waarna middenstap gevraagd wordt en daarna aandraven.
Als je daar dan een of 2x een 3 voor scoort en verder 7es. Dan kun je nog met gemak 2 winstpunten rijden.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 11:09

Nee, dat is waar. Ik ben te streng.
Wat mij betreft zou alles van de stap een 1 zijn "niet getoond". Maar dan nog kan je winst rijden als daar achten tegenover staan.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 11:11

Bij snel overgaan had ik juist geschreven dat ik dat niet handig vond als je die oefening en uit nieuwe klasse nog nooit meegenomen hebt he? Dus je traint en start b, hebt genoeg winst en gaat in een paar dagen tijd middengalop en wijken moet gaan 'aanleren'. Of je achterwaarts, schouderbinnenwaarts noem maar op.

Moet je het voor een 8 kunnen, nee natuurlijk niet. Maar voorbereiding is wel handig. En eerlijker naar het paard.

Na een blessure, van mens of paard, is het ook gewoon lastig. Je moet oude klasse starten, hebt geen ritme meer en opbouwen naar oude niveau is gewoon lastig. Dan is een blik van een buitenstaander ook fijn en je weet niet hoe paard reageert na die pauze. Ik krijg daar straks ook mee te maken en heb zelf hele slechte gezondheid, laatste wedstrijd was januari 2019 :+ Dat is gewoon lastig, want we waren al toe aan een klasse hoger en nu weet ik niet of we de 1e wedstrijd in oude klasse wel weer alles kunnen laten zien. Ik rijd ook maar 1 of 2 keer per week en vind wedstrijden gewoon enorm leuk.

Ik vind onder de 180 niet meteen thuishoren in een klasse hoor. Zeker niet. Niet goed genoeg voor winst, maar als je een beetje wisselt hoor je er km mijn ogen wel gewoon thuis. Alleen niet in een hogere klasse haha. ( Ik rijd het liefst pas proeven als ik 65 procent kan halen en dat halen we meestal ook. Maar soms ook geen winst, dat kan gebeuren. Zolang je maar inziet waarom niet)

Even wat anders, ik zie heel veel mensen reageren dat ze het zo fijn vinden dat ze nu terug kunnen kijken met protocol. Filmen jullie normale wedstrijden nooit? Ik juist wel, omdat het zo leerzaam is.

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 11:18

Ik heb regulier een keer gehad waar ruim de helft verkeerd aangegaloppeerde in de M. Je moest toen bij E of B aangalloperen.

Scheef of aarzelend achterwaarts vind ik geen drama. Stug doorrijden in verkeerde galop wel.
Als je gewoon je figuren al netjes rijdt, goede galop aanspringt dan kom je al een heel eind. Netjes afwerken en lekker voorwaarts.