Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 22:39

Het ligt echt heel erg aan de regio is mijn ervaring. Ik heb ruim 14 jaar in de regio Utrecht gejureerd waar ik bekend stond als zeer streng en er zelfs mensen gingen afgroeten als ze mij in het hokje zagen zitten. In de regio waar ik nu woon voel ik me soms net Sinterklaas, het niveau is echt een heel stuk hoger (er zitten natuurlijk ook wel een aantal topinstructeurs hier). Ik had er laatst eentje in de ring in het M met 219 punten,maar de opmerking over het schouderbinnenwaarts ervaar ik ook zo. Ik kan daar maar zelden een hoog cijfer voor kwijt. Evenals met travers trouwens.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 22:41

Dat is het ook Linda, de drempel is veel lager. Dat is ook wel een heel belangrijk aspect van deze wedstrijden.

Ik heb altijd veel commentaar bij de proeven, en ik denk dat er genoeg mensen zijn die er ook echt mee vooruit kunnen.

WenK, in de lage klassen vind ik het meevallen, maar in het M1/2 erg tegenvallen.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 22:41

wythlove schreef:
Starten de juryleden uit dit topic zelf ook online?

Kan helaas niet, een driejarige en twee in ZZL dus geen mogelijkheid om online te starten.
Wel veel les klanten die online meedoen!

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 22:43

Anoeska27 schreef:
Het ligt echt heel erg aan de regio is mijn ervaring. Ik heb ruim 14 jaar in de regio Utrecht gejureerd waar ik bekend stond als zeer streng en er zelfs mensen gingen afgroeten als ze mij in het hokje zagen zitten. In de regio waar ik nu woon voel ik me soms net Sinterklaas, het niveau is echt een heel stuk hoger (er zitten natuurlijk ook wel een aantal topinstructeurs hier). Ik had er laatst eentje in de ring in het M met 219 punten,maar de opmerking over het schouderbinnenwaarts ervaar ik ook zo. Ik kan daar maar zelden een hoog cijfer voor kwijt. Evenals met travers trouwens.

Travers is vaak echt verschrikkelijk.
Dat ze dat eens vereenvoudigen naar 3 sporen in het M2 en 4 sporen vanaf het Z1. Dat maakt het misschien nog een beetje te doen.
Nu heb je zo vaak paarden met 0 lengtebuiging of die gewoon met de kop over de bakrand naar buiten gaan...

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 22:44

Ik heb voor alle klasses dat beeld wel eigenlijk, van B tm M2.

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 22:45

Ik lees steeds met jullie mee, heb eerder in het topic al een aantal keer gereageerd, maar vind de discussie die nu gaande is heel interessant. Ik denk wel dat het klopt dat in het begin vooral de fanatieke ruiters de online proeven reden, deze ruiters starten nu weer op meetmomenten of echte wedstrijden denk ik.

Voor wat betreft de punten, ik rijd op meetmomenten echt veel hogere punten dan online, in het M1 reed ik online steeds rond de 190 punten. Op het meetmoment reed ik 196 en 210, en de proeven waren echt wel vergelijkbaar. Nu in het M2 heb ik een keertje online gestart, kreeg 182,5 punten. Afgelopen weekend op een meetmoment reed ik 196,5 en 209. Ik heb het idee dat vooral de verruimingen en de zijgangen er bij ons in het echt veel beter uitkomen dan op film.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 22:46

Anoeska27 schreef:

Dat herken ik wel. Ik heb eerst jaren in een hele sterke regio gereden en scoorde daar gewoon netjes, toen ik naar Utrecht verhuisde en daar ging rijden vlogen de punten me echter om de oren, ik vond dat verschil echt opvallend. Inmiddels is dat al wel bijna tien jaar geleden dus ik weet niet of Utrecht nog steeds een minder sterke regio is.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 22:47

WenK schreef:
Ik heb voor alle klasses dat beeld wel eigenlijk, van B tm M2.

Dan mag je blij zijn dat je vandaag de 12 van mij niet had ;)

Vindt dat echt oprecht jammer, want niemand wordt er beter van als je echt niet klaar bent voor een klasse en toch start.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 22:49

Esplendido schreef:
Anoeska27 schreef:

Dat herken ik wel. Ik heb eerst jaren in een hele sterke regio gereden en scoorde daar gewoon netjes, toen ik naar Utrecht verhuisde en daar ging rijden vlogen de punten me echter om de oren, ik vond dat verschil echt opvallend. Inmiddels is dat al wel bijna tien jaar geleden dus ik weet niet of Utrecht nog steeds een minder sterke regio is.

Ik jureer in Brabant en Limburg, sporadisch richting Utrecht en ieder jaar zit ik in Almelo op de Almelose Ruiterdagen.
Over het algemeen ligt het niveau hier in het zuiden zeker wel hoger in vergelijking met de regio's in het noorden.

Dat zie ik vooral ook wanneer ik op het NK in Ermelo aan het jureren ben.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 22:54

En wanneer ben je écht nog niet klaar voor een klasse?
er zijn genoeg mensen die het prima vinden om slechts eens per zoveel wedstrijden een winstpuntje mee te pakken, of die het gewoon super leuk vinden ongeacht de uitslag, of die gewoon meer kilometers willen maken...
dus ik vind het lastig om te oordelen over wanneer je wel/niet klaar bent voor de volgende klasse :?

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 22:59

linda2008 schreef:
er zijn genoeg mensen die het prima vinden om slechts eens per zoveel wedstrijden een winstpuntje mee te pakken, of die het gewoon super leuk vinden ongeacht de uitslag, of die gewoon meer kilometers willen maken...
dus ik vind het lastig om te oordelen over wanneer je wel/niet klaar bent voor de volgende klasse :?

Ik vind dat je echt niet klaar bent voor een klasse wanneer het geen fijn beeld geeft en het voor paard en/of ruiter geen voldoening geeft.
Als ik de proef met regelmaat 4en of lager moet geven voor de onderdelen die specifiek bij de klasse horen, dan vind ik de combinatie niet klaar voor de klasse waarin gereden wordt.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 23:05

linda2008 schreef:

Als je (zeker vanaf de L2) de proef nog niet met juiste stelling, buiging en aanleuning kan rijden dan ben je niet klaar voor de volgende klasse. En natuurlijk mag een paard wel eens van de teugel komen, maar in de M wil ik geen contrastelling zien in hoeken en wendingen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 23:06

linda2008 schreef:

volgens mij staan de redenen die je hebt om op een wedstrijd te starten volkomen los van het feit of je klaar bent voor een bepaalde klasse = een bepaald niveau beheersen. Dat laatste is redelijk objectief vast te stellen en komt er voor mij op neer dat je toch tenminste boven de 165 (t/m M2) weet te scoren, als er niet iets heel bizars mis gaat. En verder vind ik dat je toch op zijn minst de oefeningen van die klasse redelijk kunt laten zien. Het voorbeeld van eerder waarin iemand een 1 geeft vanwege 'in zijn bek rukken om achterwaarts te kunnen gaan' vind ik (zonder de beelden te hebben gezien) een redelijke indicatie dat je er niet klaar voor bent, nog even los van het feit dat ik het een onacceptabele manier van paard rijden vind. Ik snap best dat een keer een onderdeel of zelfs alles mislukt in de ring (been there een paar weken geleden), maar als dat structureel gebeurt, ben je - in mijn ogen - niet klaar voor die klasse.

In eventing is het simpeler. Als je niet over een boom het water kan inspringen ben je simpelweg niet klaar voor het M, want dat zit er in alle wedstrijden in. En dus kom je niet aan de finish.

/add
dat wordt hiervoor korter uitgelegd

PSvanLot

Re: Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 23:11

Het kan altijd een keer mis gaan, en dat is natuurlijk ook niet erg, maar een jury kan vaak echt wel zien of het rijtechnisch niet in orde is of dat het gewoon een keer de dag niet is.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 23:34

PSvanLot schreef:
Het kan altijd een keer mis gaan, en dat is natuurlijk ook niet erg, maar een jury kan vaak echt wel zien of het rijtechnisch niet in orde is of dat het gewoon een keer de dag niet is.

Het is ook hoe je het oplost. Ik had ook een grove fout met aangaloperen maar stuur hm toch in omdat ik wil weten of het oplossen gewaardeerd word. Kijk je hebt niet altijd controle. Ik vind het dan juist fijn om commentaar te krijgen waar ik van leer

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 06:40

Door 2 wp in laatste proef ben ik nu B+10 (staat nog op verwerking maar 199.5)
Nu zou ik voor as donderdag graag B over laten zetten naar L. Zou dat nog kunnen?

wythlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 06:50

Ik start niet meer online omdat ze gewoon veel op pad mee moet. Maar ik ga ook niet over nu ik M2 startgerechtigd ben. Ik wil haar eerst meer op het achterbeen hebben voor ik de overgang maak.

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 07:11

PSvanLot schreef:
linda2008 schreef:

Ik vind dat je echt niet klaar bent voor een klasse wanneer het geen fijn beeld geeft en het voor paard en/of ruiter geen voldoening geeft.
Als ik de proef met regelmaat 4en of lager moet geven voor de onderdelen die specifiek bij de klasse horen, dan vind ik de combinatie niet klaar voor de klasse waarin gereden wordt.

Ik vind dit dus ook echt heel lastig. Heb 5 jaar geleden tot 16 wp in het M1 gereden. Na een wedstrijd stop van 5 jaar weer op pad. En voornamelijk ook online door de Corona. Ben zelf enorm perfectionistisch en zou eigenlijk pas over willen wanneer ik echt fijn een M2 proef aan elkaar kan rijden. Dat toch m’n oefeningen allemaal aardig goed bevestigd zijn. Maar heb nu 25 wp (een paar keer 2 wp in 1 proef) in het M1 en heb dat gevoel nog niet echt. Heb online al wel een M2 proef gereden en 182,5 gereden terwijl ik mezelf dat niet had gegeven :o Misschien dat ik nog 1 keer M1 start op andere locatie en ondertussen maar trainen voor het M2. Maar heb nog lang niet het gevoel daar klaar voor te zijn :o

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 08:14

PSvanLot schreef:

Anoeska27 schreef:
Als je (zeker vanaf de L2) de proef nog niet met juiste stelling, buiging en aanleuning kan rijden dan ben je niet klaar voor de volgende klasse. En natuurlijk mag een paard wel eens van de teugel komen, maar in de M wil ik geen contrastelling zien in hoeken en wendingen.

Lielle schreef:
volgens mij staan de redenen die je hebt om op een wedstrijd te starten volkomen los van het feit of je klaar bent voor een bepaalde klasse = een bepaald niveau beheersen. Dat laatste is redelijk objectief vast te stellen en komt er voor mij op neer dat je toch tenminste boven de 165 (t/m M2) weet te scoren, als er niet iets heel bizars mis gaat.

Begrijp me niet verkeerd. Ik ben het helemaal met bovenstaande eens :j
Maar dat je niet klaar bent voor die klasse, neemt niet weg dat die ruiters dat erg vinden ;) dus die reden waarom je een wedstrijd start, kán wel degelijk samenhangen met het feit of je er wel of niet klaar voor bent... snappen jullie wat ik bedoel?
Ik zou zelf ook even niet op wedstrijd gaan als ik regelmatig onder 170 scoor (sterker nog, nu met 1x 191 en 1x 176 twijfel ik al enorm!) maar niet iedereen is hetzelfde natuurlijk.
Het enige wat je (denk ik) als jury kunt doen is zo veel mogelijk tips meegeven... :j

Anoeska, contrastelling in hoeken in het M? :') als mij dat in het B overkwam word ik daar al vrij hard op afgestraft :P

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 08:15

Het niveau is over het algemeen sowieso triest op wat uitschieters na. En dan heb ik het vooral over de basis en niet eens over de niveauspecifieke punten. Zoveel paarden die in de M of het Z niet correct nageeflijk zijn, geen lengtebuiging tonen in de zijgangen en zelfs vaak echt op de voorhand lopen. Laat staan dat ze verzameling tonen, daar hebben ze helemaal nog nooit van gehoord. Soms heb ik echt met enorme verbazing zitten te kijken en dacht ik dat ik in Banana split zat. Ik verwachtte echt ergens een camera om de hoek en dan ineens: Grapje, je zit in Banana split. Maar nee, het was serieus. Als ik niet een klein beetje soepel was omgegaan met de punten hadden ze zeker op 2 verliespunten uitgekomen.
Ik vraag me altijd af: waar is de instructeur? Waar is de zelfreflectie? Waarom zegt niemand iets tegen deze amazone? Waarom zegt niemand dat dit niet kan? Moet ik nou degene zijn die de zeepbel uiteen moet spatten? Alsof ik dat leuk vind en voor mijn plezier doe, mensen de grond in trappen. Nee, ik geef veel liever positief commentaar en 3 winstpunten.
En als ze dan hun protocol terugkregen dan kreeg ik een vuile blik toegeworpen en dan liepen ze boos weg.
En dit was helaas geen uitzondering.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 08:22

Ik vind het schrijnend om te horen. Ik mag ook écht hopen dat het mij nooit gaat overkomen, alsin dat mijn instructie dan tenminste wel ingrijpt en me verbied om op wedstrijd te gaan of dat een jury er eerlijk in is of wat dan ook... Maar anderzijds maken dit soort verhalen mij ook wel erg onzeker. Er zijn dus wel degelijk juryleden die denken "lieve help wat doet die hier?!" :=

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 08:27

linda2008 schreef:
Ik vind het schrijnend om te horen. Ik mag ook écht hopen dat het mij nooit gaat overkomen, alsin dat mijn instructie dan tenminste wel ingrijpt en me verbied om op wedstrijd te gaan of dat een jury er eerlijk in is of wat dan ook... Maar anderzijds maken dit soort verhalen mij ook wel erg onzeker. Er zijn dus wel degelijk juryleden die denken "lieve help wat doet die hier?!" :=

Oh ja, echt heel vaak eerlijk gezegd. Maar je moet het niet persoonlijk opvatten allemaal want zo aan jouw punten te lezen in je onderschrift is er niks mis met jouw proeven.

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 08:33

Vergeet ook niet de mensen in het L en M die rustig in de verkeerde galop of overkruist doorgalopperen. Rijvaardigheid mist nog wel eens. Ik ben ruim 10 jaar jury en er zijn misschien 3 ruiters na de proef naar mij toegekomen voor een praatje. Ik geef echt liever hoge punten dan lage want dat is veel leuker om te jureren.
Laatst iemand in de L met 217. Was leuk jureren

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 08:34

Er zijn gewoon mensen die geen zelfreflectie hebben en ook niet tegen kritiek kunnen. Die zullen ook van instructie veranderen als ze te veel commentaar krijgen of gewoon niet luisteren naar advies om niet te starten.

Linda, ja natuurlijk denken juryleden dat wel eens. Maar daar hoef je je geen zorgen over te maken als je een keer in de 170 rijdt hoor. Helemaal niet met het verhaal van jouw paard, je was zelf toch al aan het twijfelen of je er al aan toe was na de revalidatie? Zelfs voor de 1e keer weer starten? Als je zelf eens nagaat hoe je er zelf on er dacht voor die 1e keer, is die in 170 dan echt zo slecht? Als je die punten gekregen had voor de proef van in de 190? Jij bent toch gewoon aan het trainen en zei zelf al nog niet op oude niveau te zijn, dus maak je geen zorgen! Het is al super dat jullie er weer rijden

Maar kan jij eerlijk zeggen dat jij nooit iemand hebt zien rijden waar jij ook je twijfels over had wat die in die klasse deed? Niet eens b of l, maar de m of z?

Ik ben af en toe ook verbaasd hoe snel mensen overgaan. Helemaal nu met de online proeven. Ik snap het als je thuis al een niveau of 2 hoger traint en dat dus ook bevestigd is, maar vaak gaan mensen een niveau hoger trainen als ze het mogen starten. Dan is in een week promoveren en dua voor het Eerst de proef en oefening en serieus doornemen wel erg snel en onvoorbereid.

Fleury

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 08:44

Ik heb het ook wel eens gedacht, maar dan kom je op een selectiewedstrijd en daar weten ze gewoon niet waar ze de punten vandaan moeten halen zoveel 200+ als dat daar gereden wordt dat schetst niet het beeld wat hier wordt beschreven. Dus het kan ook zeker anders.

En wat Linda2008 beschrijft vind ik ook belangrijk. Niet iedereen hoeft de beste te zijn en zijn ook tevreden met mindere punten. Je kent ook het verhaal erachter niet.
Ik heb vorig jaar bijvoorbeeld winstpunten gehaald in de L2 en nu ben ik al heel lang ziek en amper in staat om te trainen. Toch wil ik ook niet alles laten ontnemen en doe ik mee maar we zijn een stuk achteruit gegaan maar ik moet alsnog L2.
Een jury weet dat niet en kan vinden dat ik er niet thuis hoor, maar ik heb ook goede punten gehaald, alleen niet nu. (maargoed, ik stop ook over een paar weken omdat het te veel /moeilijk voor ons wordt)