Sluit me helemaal aan bij Karl66 gebruik hun mening, en denk er goed over na. Zij reageren zoals de KNHS zal reageren, en misschien ook wel als het toegestaan is de jury, en de andere deelnemers. Ik heb begrip voor de mensen die kritisch zijn, maar ik wil ze wel antwoord geven. En ik kon het dus ook eventjes niet laten om op dit berictje te reageren. Hopen dat jasmijn78 toch nog een snelle blik werpt op dit topic, en ziet dat er ook nog mensen zijn die haar berichtjes wel begrijpen.
(Ik bent trouwens niet zo goed ik al die qoute dingesjes, dus mijn antwoord in het dik gedrukt)
jasmijn78 schreef:
- Specificier welk engels lijkend bitloos hoofdstel geschikt is.
Mee eens. Informeer de KNHS over hoofdstellen, ga ervan uit dat ze hier 0,0 verstand van hebben. Maak duidelijk wat de werking van zo'n hoofdstel is, en waar de sterke/zwakke punten zitten.
- Die website is jullie visitekaartje, zorg dat daar foto's/filmpjes op staan die rijtechnisch (meer dan) correct zijn. Veel foto's hebben nogal een hoog recreatie/natural/western gehalte en geven niet de inruk dat de ruiters serieus met dressuur bezig zijn. Als je wilt uitdragen dat dressuurwedstrijden bitloos op elk niveau mogelijk is, zorg dan dat de paarden op de website ook lopen als een dressuurpaard.
Mee eens. Alleen nagefelijk lopen is niet voldoende. Daarnaast zijn de foto's van paarden op buitenrit erg mooi, maar foto's in tenue en in de ring zijn hier denk ik beter op zijn plaats. Daarnaast kun je bijvoorbeeld een dvd maken met alle proeven bitloos. Een beetje afkijken van de KNHS zelf. Zij hebben ook een dvd met alle proeven.
- Maak aannemelijk op basis van feiten dat het hoogst haalbare niveau bitloos haalbaar is, hiervoor zul je dus ruiters moeten vinden die foutloos bitloos minimaal Z2 proeven, maar liever nog GP-proeven kunnen rijden.
Ik denk dat je niet alleen moet kijken naar het aller hoogste niveau, maar naar de kwalitijt van het rijden. Een Z proef kun je wel rijden, maar de kwalitijt ervan moet goed zijn. Ik vind dat je dan beter een hele nette ontspannen B proef kunt laten zien waarin paard en ruiter harmonie zijn. Maar je hebt gelijk, een Z proef of hoger maakt natuurlijk meer indruk. Als je mensen kunt verzamelen (niet een, maar meer, verras ze met hoeveel mensen er geïntresseerd zijn in bitloos rijden en op welk niveau ze rijden).
- Als je bitloos zou toestaan, zonder in staat te zijn om in alle klassen hetzelfde niveau als met het rijden met bit te halen, dan zou dat betekenen, dat de score, de maat van succes van alle ruiters die rijdt, gemiddeld omlaag gaat. Dat zijn getallen of resultaten die niemand zien wil. Je zal minimaal net zo goed of beter moeten presteren als je zonder bit rijdt, en dit voor elke klasse waarin je bitloos toegestaan wilt hebben in wedstrijdsport.
mee eens. Alleen denk ik niet dat het (vooral op wat minder hoog niveau) lastig is om de wedstijdruiters te evenaren. Ik denk dat veel bitloze ruiters zich meer hebben verdiept in het onspannen rijden (vast niet allemaal, maar wel veel), waardoor je juist meer kans hebt om een hoger niveau te berijken (aan deze organisatie om dit de bewijzen).
Overigens kun je je afvragen of een wedstrijd organiseren met bitloze deelnemers en daarbij de KNHS uitnodigen een goede binnenkomer is. Als het niveau van de deelnemers ondermaats is (en die kans bestaat, gezien het feit dat veel pro-bitlozen (nog) geen (ervaren) wedstrijdruiters zijn), ben je veel verder van huis. Misschien kun je beter een selecte groep van bitloosrijdende ruiters samenstellen die een behoorlijk niveau hebben (z2 of hoger) en daarmee demo's geven op wedstrijden. Dan geef je een beter visitekaartje af (wij organiseren een middelgrote dressuurwedstrijd in september en zoeken nog een leuke demo...)
Dit is een leuk idee. Maar om de selectie te maken kun je wel een aantal (bijvoorbeeld drie wedstrijden) organiseren. Het lijkt mij het beste om er een aantal te organiseren, omdat het een moment opname is natuurlijk. Het paard moet altijd goed kunnen presteren, dus niet alleen toevallig die ene dag. Daarnaast lijkt het me beter dat je zowel indoor als outdoor de wedstijden houd. Dat maakt toch altijd een heel groot verschil.
En je kunt denk ik ook beter voorafgaand aan de wedstrijd waarbij de KNHS komt kijken een aantal 'proef westrijden' houden. Kijken hoe groot het succes is. Hoeveel mensen er opafkomen, en hoeveel mensen écht geïntresseerd zijn.
En weer wil ik er eventjes bij zeggen: Het is niet alleen het niveau wat bepaalt, maar ook de kwalitijt.
Wat mij nog een vraagteken is, is hoe gemotiveerd de pro-bitloze actievoerders daadwerkelijk zijn. Hoeveel zijn het er, willen zij echt daadwerkelijk wedstrijden rijden, rijden ze al wedstrijden, hebben zij ambities tot het hoogst haalbare te gaan? Of doen ze enkel mee omdat ze anti-bit zijn, om een punt te maken en zijn ze niet echt van plan serieus wedstrijden te gaan rijden. Want ik denk niet dat de KNHS zijn reglementen aan zal gaan passen voor een groepje bitloos rijdende ruiters die twee keer per jaar eens zonder enige ambitie een b of L-proefje willen hobbelen. Het gaat hier tenslotte nog wel altijd om wedstrijdsport. Eerlijk gezegd wekken veel van de pro-bitlozen die hier reageren namelijk niet echt die indruk.
Zeker een punt. Mensen moeten wel echt willen. Maar ik denk dat er wel veel mensen profijt van kunnen hebben. Er blijven natuurlijk anti-bitters, maar wat dacht je van mensen die net zo'n paard hebben als nimbly (van alex v. silfhout), prachtige super paarden, alleen niet te rijden met bit om welke reden dan ook. Zijn er zat hoor. Daarnaast heb je ook nog ruiters die wedstijd willen rijden, maar dan wel in die zelfde harmonie zoals ze dat thuis ook kunnen. Er zullen veel bitloos rijdende ruiters blijven steken, maar er zullen er ook zijn die wel doorgaan, en ik denk dat deze mensen op nog hoger niveau kunnen komen dan dat de huidige Z ruiters nu zijn.
Nogmaals; ik ben niet anti-bitloos, ik heb slechts mijn vraagtekens en ben nogal sceptisch m.b.t. de mogelijkheden. Maar als het betekend dat de sport meer deelnemers krijgt en het niveau niet zakt is het uiteraard zinvol te overwegen het toe te staan. Daarnaast is het niet mijn bedoeling mensen persoonlijk aan te vallen, maar in dit topic worden kritische kanttekeningen wel als persoonlijk opgevat (o.a. m.b.t. de foto's op de website). Wedstrijdsport draait niet om jou persoonlijke emotie's, beleving of principes. Het gaat om prestatie en wie de beste is in de ring.
sceptisch mag je best zijn, als ze zich hierdoor al aangevallen voelen dan ben ik bang dat ze het van de KNHS helemaal niet winnen. Daarnaast moeten ze laten zien hoe graag ze willen, ze moeten dit soort berichten gebruiken.
Misschien is het nog een idee om een van de grote KNHS sponsors ook als sponsor, of in ieder geval als steun te vragen voor dit project. Sponsors zijn geld, en dat maakt altijd in druk. Zorg wel dat je iets goeds kunt tonen als je dit soort mensen uitnodigd.