Bitloos en wedstrijden: is er animo om...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

evita_

Re: Bitloos en wedstrijden: is er animo om...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 15:33

Lenneke_ schreef:
Ik wilde morgen foto's van maken van Anouar en mij bitloos aan het dressuren.
Maar als de foto's op de website 'rijtechnisch' al niet kloppen begin ik er maar helemaal niet aan.
Ik weet ook niet of ik nog mee wil doen aan de wedstrijd. Ik zou mezelf dan alleen maar voor banketstaaf zetten.
Ach ja, ik ben nu eenmaal geen dressuurmiep en het lijkt me beter als ik me ook maar niet meer met dressuur bemoei.

nee dit is helemaal niet de bedoeling. Hier gaat het ook helemaal niet om!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 17:50

Speedster schreef:
Eigenlijk doet het helemaal niet ter zake of op de foto's een dressuurmatig correct plaatje te zien is. Stel we zouden tot de conclusie komen dat je zonder bit nooit dressuurmatig zo goed zou kunnen rijden als met bit, dan is dat toch nog geen reden om bitloos niet toe te staan? De ruiters die zonder bit rijden zouden in dat geval toch alleen zichzelf benadelen? Minder concurrentie voor de bitruiters zou ik zeggen.

Eens! Bovendien: kijk eens op en gemiddelde dresssuur wedstrijd, was laast even op het CHschoorl, nou wat de Z ruiters daar lieten zien was ook vaak rijkunstig gezien diepdroevig hoor. Laten we dat er dus maar helemaal buiten houden. Je kan rijden of je kan het niet. Met bit of zonder maakt dan weinig uit.
We willen gewoon een gelijke behandeling! En inderdaad: omdat de huidige topruiters niet bitloos mogen starten zal het zich binnen de wedstrijdsport moeten gaan ontwikkelen. Dat heet groeien, en daar wordt je als organisatie alleen maar beter van.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 18:29

Jovarna schreef:
Op het aanmeldingsformulier kun je aangeven hoeveel km je maximaal wilt rijden voor deze dag.

Vindt de wedstrijddag buiten dit aantal km's plaats, dan zit je er dus niet aan vast.
Vindt de wedstrijddag binnen dit aantal km's plaats, ja, dan zit je eraan vast! Knipoog

Wat de datum betreft: wat is er nou belangrijker dan deze dag?! Haha! Clown

Op een zondag heb ik in ieder geval geen vervoer. Dus dat vind ik wel belangrijk

Overigens: inmiddels 3 bitloze optomingen uitgeprobeerd.
Hier de recenties:

Dr. Cook:
Hier krijg je de meeste controle mee. Werkt heel fijn in. Je rijdt er zo mee weg, merkt geen verschil of je nu met bit rijdt of met dit hoofdstel. Paarden geven goed na, kauwen zelfs. Een oefenparcours is geen probleem. Lijkt op een traditioneel hoofdstel en je ziet weinig verschil, mensen zien het soms pas als je klaar bent met rijden. Met dit hoofdstel zijn fijne hulpen te geven, teugelhulpen komen zeer goed door. Je moet dus wel een zachte hand hebben (net als met bit). Mennen gaat ook prima met dit hoofdstel.

Hoofdstel van ruitersportshop:
Dit hoofdstel is ook fijn. Je rijdt er ook zo mee weg. Paarden geven goed na, kauwen ook. Sturen is geen probleem, maar als een paard weg wil heb je toch minder te zeggen dan met bit. Hulpen komen prima door. Springen is hier ook prima mee mogelijk. Een stille hand is nog steeds noodzakelijk, maar de teugelhulpen zijn in mijn ogen net even minder direct.
Mennen gaat ook prima met dit hoofdstel.

Touwhalster:
Vreemd gevoel om je teugels onder het hoofd te hebben als je aan de zijkant gewend bent. Paard geeft wel goed na, maar sturen is zeker niet heel direct. Paard moet goed aan de hulpen staan, anders gaat het met je op de loop. Een dressuurproefje rijden is zeker mogelijk (de B-oefeningen kreeg ik netjes uit een 4-jarige), maar je bent veel meer afhankelijk van been-, en gewichtshulpen dan met de andere hoofdstellen. Je hebt met je hand vrij weinig te zeggen, zelfs als je hard inwerkt. Springen heb ik hier niet mee gedaan, mennen ook (nog) niet. Het is zeker mogelijk om hier goed mee te rijden, maar ik vind het niet zo fijn als met de eerdere genoemde bitloze optomingen en met bit.
Een harde hand wordt hier niet echt afgestraft vind ik. Zou deze optoming niet aanraden voor serieuze wedstrijden. Dan hebben de eerste 2 meer kans.

Overigen optomingen heb ik (nog) niet geprobeerd. Als ik weer wat van iemand kan lenen, dan hou ik me aanbevolen (bosal, sidepull, halsring).

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 21:05

Speedster schreef:
Eigenlijk doet het helemaal niet ter zake of op de foto's een dressuurmatig correct plaatje te zien is. Stel we zouden tot de conclusie komen dat je zonder bit nooit dressuurmatig zo goed zou kunnen rijden als met bit, dan is dat toch nog geen reden om bitloos niet toe te staan? De ruiters die zonder bit rijden zouden in dat geval toch alleen zichzelf benadelen? Minder concurrentie voor de bitruiters zou ik zeggen.

Het is begrijpelijk dat je met deze mening komt. Ik denk dat als je het spel met deze argumenten speelt, dat je kansloos bent. De KNHS heeft ook tot taak om de dressuur op een bepaald niveau te houden. Als je bitloos zou toestaan, zonder in staat te zijn om in alle klassen hetzelfde niveau als met het rijden met bit te halen, dan zou dat betekenen, dat de score, de maat van succes van alle ruiters die rijdt, gemiddeld omlaag gaat. Dat zijn getallen of resultaten die niemand zien wil. Je zal minimaal of beter moeten presteren als je zonder bit rijdt, en dit voor elke klasse waarin je bitloos toegestaan wilt hebben in wedstrijdsport.

Ik zou de vergelijking en de concurrentie met de ruiters die het paard op een bit rijden niet aangaan. Alle regels van het rijden waarbij sprake is van contact met de mond van het paard gaan uit van een bit. De KNHS en de FEI hanteren als uitgangspunt voor dressuur het rijden met een bit. Als je dan op het gebied van bitloos iets gedaan wilt krijgen of wilt veranderen, dan zal je toch op z'n minst een representatieve prestatie moeten neerzetten als je aan deelname aan wedstrijden denkt. Het moet daarom overtuigend en smashing zijn. Je moet de KNHS alleen aanspreken op principes en uitgangspunten waar ze verantwoordelijk voor zijn. Dan moet er een reactie komen.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 21:15

Een ander punt wat belangrijk is om te weten is hoe bitloze hoofdstellen inwerken. Het is nodig om op een rij te zetten welke bitloze hoofdstellen er zijn, wat de manier van inwerking is op het paard en hoe lang het duurt om aan het hoofdstel te wennen om een paard goed te kunnen rijden. Er zijn bitloze hoofdstellen die niet volgens het "pijnprincipe" werken, maar wel volgens principes waarbij je vraagtekens kan zetten. Het valt alleen minder op..... en is daarom minder duidelijk. Van de KNHS kun je niet verwachten dat ze dit op een rij hebben, ze gebruiken als referentiekader "rijden met bit".

Hierboven werd geschreven dat het rijden met een bitloos hoofdstel wat hulpgeving betreft hetzelfde werkt als een hoofdstel met bit. Dat kan op zich voor een of meer bitloze hoofdstellen zo zijn, maar het gaat ook om de inwerking op het paard en daarmee het welzijn van het paard.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 09:06

paars schreef:
kijk eens op en gemiddelde dresssuur wedstrijd, was laast even op het CHschoorl, nou wat de Z ruiters daar lieten zien was ook vaak rijkunstig gezien diepdroevig hoor.

En jij bent??? Ik reed anders ook op het CH Schoorl in de Z1 en mijn proeven werden beloond met prijzen en (dikke) winstpunten... (per poef waren en twee juryleden, dus een gril van de jury kon het niet zijn) Vertel jij dan even wat er rijkunstig schort aan mij en aan degene die vlak boven en onder mij eindigden? Daar ben ik wel benieuwd naar?

Dan nog even een korte samenvatting van de uitslagen:
Ring 15 Z1 ochtend: 12 van de 26 deelnemers hadden hier een winstpunt.
Ring 16 Z1 ochtend: 12 van de 26 deelnemers ,, ,, ,, ,, ,,
Ring 16 Z1 s'middags: 8 van de 15 deelnemers ,, ,, ,, ,, ,,
Ring 15 Z1 s'middags: 9 van de 16 deelnemers ,, ,, ,, ,, ,,
Ring 17 Z2 S'middags: 9 van de 22 deelnemers ,, ,, ,, ,, ,,
Ring 18 Z2 s'middags: 9 van de 15 deelnemers ,, ,, ,, ,, ,,

In alle Z-rijbanen reden dus min of meer de helft van de ruiters winstpuntwaardige proeven, en in elke rijbaan waren en wel een aantal die om en nabij de 2 winstpunten zaten. En ik kan je als deelnemer vertellen dat er pittig gereden moest worden voor een plaatsing. Dus met die rijkunstige diepdroevigheid viel het wel mee dus.

Wellicht had jij je ogen in je broekzak zitten toen je rondliep op Schoorl? Of was je zo gefocust op het constateren van fouten en daardoor degene die wel goed reden over het hoofd zag? Dat zegt dan misschien meer over jou niveau, dan over de gemiddelde Z-deelnemer van het CH Schoorl. Wat een slap, stemmingmakerig, subjectief, nagekrakeeld en slecht onderbouwd argument geef jij zeg! Wellicht als jij gelijke behandeling wil, zal je eerst eens moeten leren met feiten en goed onderbouwde argumenten naar voren te komen en andere serieuze met bit wedstrijdrijdende ruiters daarbij in hun waarde laten.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 09:39

Wat ontzettend jammer dat het topic nou toch weer deze kant op moet gaan. Het kan op Bokt blijkbaar niet anders dan elkaar toch steken te blijven geven. Heel jammer gezien het topic daar ook niet over gaat. (ik bedoel hier dus niet iemand persoonlijk mee, ik bedoel het over en weer gez**k over wel of niet rijkunstig diepbedroevend zijn of niet)
Het gaat hier in dit topic toch over de keuze vrijheid die we zouden willen hebben, zullen we het daar dan ook bij houden? Misschien kan de discussie verder gevoerd worden zonder elkaar af te maken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 09:52

Tanja, je was me nèt voor en ik sluit me helemaal bij je aan. Knipoog

Nogmaals, dit topic is niet bedoeld om te discussiëren over wel-of-niet-bitloos-rijden en de zin of onzin ervan, laat staan er allerlei details bij te halen die geen enkele meerwaarde hebben t.a.v. het onderwerp. De sfeer is de laatste paar pagina's ook behoorlijk gedaald en dat is ontzettend jammer.

We gaan weer on topic en bijdragen ten aanzien van het onderwerp blijven welkom.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 10:47

Jovarna schreef:
Nogmaals, dit topic is niet bedoeld om te discussiëren over wel-of-niet-bitloos-rijden en de zin of onzin ervan, laat staan er allerlei details bij te halen die geen enkele meerwaarde hebben t.a.v. het onderwerp

En in een discussie met de vraag of er animo is voor bitloos wedstrijden rijden ontkom je niet aan de discussie over de (on)mogelijkheden van bitloos starten. Ik denk dat mijn reactie wel degelijk een bepaalde meerwaarde heeft. Het is in een aantal reacties van anderen namelijk ook al aangegeven: Met afgeven op met-bit rijdende ruiters en het niveau op wedstrijden zul je weinig indruk maken bij de KNHS, nog eerder aversie opwekken. (zeker niet als dat gebaseerd is op emotie en niet op feiten).

Een aantal andere adviezen van kritisch ingestelde bokkers waar jullie je voordeel mee zouden kunnen doen en die kennelijk langs jullie heen gaan zijn even samengevat:

- Specificier welk engels lijkend bitloos hoofdstel geschikt is.
- Die website is jullie visitekaartje, zorg dat daar foto's/filmpjes op staan die rijtechnisch (meer dan) correct zijn. Veel foto's hebben nogal een hoog recreatie/natural/western gehalte en geven niet de inruk dat de ruiters serieus met dressuur bezig zijn. Als je wilt uitdragen dat dressuurwedstrijden bitloos op elk niveau mogelijk is, zorg dan dat de paarden op de website ook lopen als een dressuurpaard.
- Maak aannemelijk op basis van feiten dat het hoogst haalbare niveau bitloos haalbaar is, hiervoor zul je dus ruiters moeten vinden die foutloos bitloos minimaal Z2 proeven, maar liever nog GP-proeven kunnen rijden.
- Als je bitloos zou toestaan, zonder in staat te zijn om in alle klassen hetzelfde niveau als met het rijden met bit te halen, dan zou dat betekenen, dat de score, de maat van succes van alle ruiters die rijdt, gemiddeld omlaag gaat. Dat zijn getallen of resultaten die niemand zien wil. Je zal minimaal net zo goed of beter moeten presteren als je zonder bit rijdt, en dit voor elke klasse waarin je bitloos toegestaan wilt hebben in wedstrijdsport.

Overigens kun je je afvragen of een wedstrijd organiseren met bitloze deelnemers en daarbij de KNHS uitnodigen een goede binnenkomer is. Als het niveau van de deelnemers ondermaats is (en die kans bestaat, gezien het feit dat veel pro-bitlozen (nog) geen (ervaren) wedstrijdruiters zijn), ben je veel verder van huis. Misschien kun je beter een selecte groep van bitloosrijdende ruiters samenstellen die een behoorlijk niveau hebben (z2 of hoger) en daarmee demo's geven op wedstrijden. Dan geef je een beter visitekaartje af (wij organiseren een middelgrote dressuurwedstrijd in september en zoeken nog een leuke demo...)

Wat mij nog een vraagteken is, is hoe gemotiveerd de pro-bitloze actievoerders daadwerkelijk zijn. Hoeveel zijn het er, willen zij echt daadwerkelijk wedstrijden rijden, rijden ze al wedstrijden, hebben zij ambities tot het hoogst haalbare te gaan? Of doen ze enkel mee omdat ze anti-bit zijn, om een punt te maken en zijn ze niet echt van plan serieus wedstrijden te gaan rijden. Want ik denk niet dat de KNHS zijn reglementen aan zal gaan passen voor een groepje bitloos rijdende ruiters die twee keer per jaar eens zonder enige ambitie een b of L-proefje willen hobbelen. Het gaat hier tenslotte nog wel altijd om wedstrijdsport. Eerlijk gezegd wekken veel van de pro-bitlozen die hier reageren namelijk niet echt die indruk.

Nogmaals; ik ben niet anti-bitloos, ik heb slechts mijn vraagtekens en ben nogal sceptisch m.b.t. de mogelijkheden. Maar als het betekend dat de sport meer deelnemers krijgt en het niveau niet zakt is het uiteraard zinvol te overwegen het toe te staan. Daarnaast is het niet mijn bedoeling mensen persoonlijk aan te vallen, maar in dit topic worden kritische kanttekeningen wel als persoonlijk opgevat (o.a. m.b.t. de foto's op de website). Wedstrijdsport draait niet om jou persoonlijke emotie's, beleving of principes. Het gaat om prestatie en wie de beste is in de ring.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 10:49

Wie zegt er hier dat we afgeven op bit rijdende mensen?
Er wordt uitdrukkelijk en herhaaldelijk op de site vermeld dat dat NIET het geval is.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 11:11

jasmijn78 schreef:
Met afgeven op met-bit rijdende ruiters en het niveau op wedstrijden zul je weinig indruk maken bij de KNHS, nog eerder aversie opwekken. (zeker niet als dat gebaseerd is op emotie en niet op feiten).

Dat geldt toch omgekeerd hetzelfde? Ik heb van jou ook nog geen feiten gehoord, wel veel emotie. Je ként de feoten nog niet omdat jij het nog nooit gezien hebt. Maar wat denk je: there's a whole world out there!!

jasmijn78 schreef:
Maak aannemelijk op basis van feiten dat het hoogst haalbare niveau bitloos haalbaar is, hiervoor zul je dus ruiters moeten vinden die foutloos bitloos minimaal Z2 proeven, maar liever nog GP-proeven kunnen rijden.

Da's echt onzin hoor sorry, niet dat ze er niet zijn, maar laten we het eerst eens bij de basis houden. De huidige wedstrijdruiters hebben wedsrtijdervaring en ritmne nodig om te kunnen presteren, en de bitloze moet het maar ff in één keer laten zien??

jasmijn78 schreef:
Als je bitloos zou toestaan, zonder in staat te zijn om in alle klassen hetzelfde niveau als met het rijden met bit te halen, dan zou dat betekenen, dat de score, de maat van succes van alle ruiters die rijdt, gemiddeld omlaag gaat. Dat zijn getallen of resultaten die niemand zien wil.

Als dat in het begin zeker te verklaren is, is er niets aan de hand. Investeren heet dat.

jasmijn78 schreef:
Je zal minimaal net zo goed of beter moeten presteren als je zonder bit rijdt, en dit voor elke klasse waarin je bitloos toegestaan wilt hebben in wedstrijdsport.

Onzinnig. Waarom béter??

jasmijn78 schreef:
Misschien kun je beter een selecte groep van bitloosrijdende ruiters samenstellen die een behoorlijk niveau hebben (z2 of hoger) en daarmee demo's geven op wedstrijden. Dan geef je een beter visitekaartje af (wij organiseren een middelgrote dressuurwedstrijd in september en zoeken nog een leuke demo...).

Da's een leuk idee Ja

jasmijn78 schreef:
Wat mij nog een vraagteken is, is hoe gemotiveerd de pro-bitloze actievoerders daadwerkelijk zijn. Hoeveel zijn het er, willen zij echt daadwerkelijk wedstrijden rijden, rijden ze al wedstrijden, hebben zij ambities tot het hoogst haalbare te gaan? Of doen ze enkel mee omdat ze anti-bit zijn, om een punt te maken en zijn ze niet echt van plan serieus wedstrijden te gaan rijden. Want ik denk niet dat de KNHS zijn reglementen aan zal gaan passen voor een groepje bitloos rijdende ruiters die twee keer per jaar eens zonder enige ambitie een b of L-proefje willen hobbelen. Het gaat hier tenslotte nog wel altijd om wedstrijdsport. Eerlijk gezegd wekken veel van de pro-bitlozen die hier reageren namelijk niet echt die indruk.

Dat wordt nu dus eindelijk goed geinventariseerd. Want het moet voor de KNHS lijkt me duidelijk zijn dat dit geen bevlieging is. Misschien zal in de toekomst één op de 10 - 15 ruiters bitloos in de ring komen per wedstrijd. Maar voor hen is het fijn dat het mág. Engels gelijkende zadels zijn ook toegestaan, hoevaak zie je die in de baan? Ik heb ze persoonlijk in de dressuur nog nooit mee zien rijden. Maar de mogelijkheid is er wél. Dáár gaat het om.

jasmijn78 schreef:
Nogmaals; ik ben niet anti-bitloos, Wedstrijdsport draait niet om jou persoonlijke emotie's, beleving of principes. Het gaat om prestatie en wie de beste is in de ring.

Gelukkig maar, zijn we het tóch eens Haha!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 11:33

paars schreef:
Dat geldt toch omgekeerd hetzelfde?

Niet helemaal. Jullie moeten de KNHS overtuigen niet andersom.

paars schreef:
Ik heb van jou ook nog geen feiten gehoord

Nee, ik stel kritische vragen. Het is aan jullie om met feiten te komen, want jullie willen de dat de bestaande reglementen veranderd worden.

paars schreef:
nog niet omdat jij het nog nooit gezien hebt.

Wellicht zal de KNHS ook denken: eerst zien dan geloven...

paars schreef:
Da's echt onzin hoor sorry, niet dat ze er niet zijn, maar laten we het eerst eens bij de basis houden. De huidige wedstrijdruiters hebben wedsrtijdervaring en ritmne nodig om te kunnen presteren, en de bitloze moet het maar ff in één keer laten zien??

Het lijkt mij niet verstandig dat de basis van start gaat met middelen waarvan niet is vastgesteld of het hoogst haalbare mogelijk is. En het lijkt mij ook zinvol dat de basis een voorbeeld heeft van het uiteindelijke doel. Dus ja, de op hoog niveau bitloos rijdende ruiters zullen het maar even moeten laten zien hoe het moet, dan kan de rest volgen.

paars schreef:
Onzinnig. Waarom béter??

Ik ga in herhaling vallen, maar vooruit: omdat 1 van de spreerpunten van de KNHS is om het niveau op de wedstrijden te verhogen. Daarom hebben ze net geinvesteerd in nieuwe proeven. Zij zullen daarom nooit toestemmen in iets waarvan onzeker is dat het een bijdrage zal leveren aan het niveau.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 11:45

Kijk als we ons mond houden weten we zeker dat er niks veranderd. En als deze actie in alle redelijkheid verloopt, waarom niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 11:45

jasmijn78 schreef:
Nee, ik stel kritische vragen. Het is aan jullie om met feiten te komen, want jullie willen de dat de bestaande reglementen veranderd worden.

Waaròm stel jij al die kritische vragen? Wat is de intentie daar achter?
Want nogmaals, het is niet de bedoeling om hier te gaan discussiëren en er een wellus nietus van te maken. Je gaat maar door.
Ik was zojuist bezig om te reageren, en las ondertussen de reactie van paars. En paars geeft hele goede punten aan. Maar daar duik je meteen weer bovenop.
Jasmijn, léés nou een keer, laat het eens op je inzakken. Blijf je het oneens, prima. Maar ga hier niet telkens de discussie aan, ga dan alsjeblieft naar het topic dat daar wèl voor is.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 11:57

Jovarna schreef:
En paars geeft hele goede punten aan.

Welke dan?
Dat er wel op hoog niveau rijdende bitloze ruiters zijn, maar dat het beter is de KNHS te overtuigen met beginners?

Dat de KNHS te overtuigen is met ruiters die bitloos rijden en onder het gemiddelde wedstrijdniveau presteren?

Jullie hebben echt mijn posts niet goed gelezen. Sterker nog, ik vraag mij af of jullie ze uberhaupt hebben gelezen.

Dit was de reden dat ik de discussie aanging.
jasmijn78 schreef:
Nogmaals; ik ben niet anti-bitloos, ik heb slechts mijn vraagtekens en ben nogal sceptisch m.b.t. de mogelijkheden. Maar als het betekend dat de sport meer deelnemers krijgt en het niveau niet zakt is het uiteraard zinvol voor de KNHS te overwegen het toe te staan.

Maar weet je wat? Ik sluit mij bij Runningkawa aan. Toedeledokie met je tunnelvisie Doei, doei

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 14:17

Jovarna, ik denk dat je heel blij moet zijn met die kritische vragen. Het doel is tenslotte niet om een gezellige onderlinge wedstrijd te organiseren maar om bitloos rijden in de dressuur toegestaan te krijgen.

Ga er maar vanuit dat de KNHS minstens zo kritisch en waarschijnlijk nog een heel stuk kritischer is. Je kan beter nu alle valkuilen en blinde vlekken gezien vanuit de dressuurhoek in kaart brengen en proberen te ondervangen, dan te wachten tot de KNHS met diezelfde opmerkingen gaat komen waarna je waarschijnlijk te laat bent en de kans dat bitloos toegestaan wordt alleen maar verkleind is.

Ik denk dat het doel helemaal niet is om de bitloze rijders in de hoek te drukken. Je hebt gelijk dat het geen discussie moet worden in dit topic, maar dan moet je niet vragen om te stoppen met het geven van kritiek maar vragen om te stoppen met het bitloos rijden te verdedigen. Dat is in dit geval namelijk een niet erg zinnige reactie, het is veel slimmer om wat met die kritiek te gaan doen en vantevoren zorgen dat de KNHS al deze argumenten in ieder geval niet meer kan gebruiken om bitloos af te wijzen.

Ik denk dat het heel jammer is dat RK en Jasmijn nu uit dit topic verdwenen zijn, zij hebben er een veel beter zicht op waar de KNHS over zal vallen en door de gegeven reacties ben je die informatie nu kwijt. En die informatie is nou net juist niet bij de meeste bitloze rijders aanwezig.

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 16:00

Sluit me helemaal aan bij Karl66 gebruik hun mening, en denk er goed over na. Zij reageren zoals de KNHS zal reageren, en misschien ook wel als het toegestaan is de jury, en de andere deelnemers. Ik heb begrip voor de mensen die kritisch zijn, maar ik wil ze wel antwoord geven. En ik kon het dus ook eventjes niet laten om op dit berictje te reageren. Hopen dat jasmijn78 toch nog een snelle blik werpt op dit topic, en ziet dat er ook nog mensen zijn die haar berichtjes wel begrijpen.

(Ik bent trouwens niet zo goed ik al die qoute dingesjes, dus mijn antwoord in het dik gedrukt)

jasmijn78 schreef:

- Specificier welk engels lijkend bitloos hoofdstel geschikt is.
Mee eens. Informeer de KNHS over hoofdstellen, ga ervan uit dat ze hier 0,0 verstand van hebben. Maak duidelijk wat de werking van zo'n hoofdstel is, en waar de sterke/zwakke punten zitten.

- Die website is jullie visitekaartje, zorg dat daar foto's/filmpjes op staan die rijtechnisch (meer dan) correct zijn. Veel foto's hebben nogal een hoog recreatie/natural/western gehalte en geven niet de inruk dat de ruiters serieus met dressuur bezig zijn. Als je wilt uitdragen dat dressuurwedstrijden bitloos op elk niveau mogelijk is, zorg dan dat de paarden op de website ook lopen als een dressuurpaard.
Mee eens. Alleen nagefelijk lopen is niet voldoende. Daarnaast zijn de foto's van paarden op buitenrit erg mooi, maar foto's in tenue en in de ring zijn hier denk ik beter op zijn plaats. Daarnaast kun je bijvoorbeeld een dvd maken met alle proeven bitloos. Een beetje afkijken van de KNHS zelf. Zij hebben ook een dvd met alle proeven.

- Maak aannemelijk op basis van feiten dat het hoogst haalbare niveau bitloos haalbaar is, hiervoor zul je dus ruiters moeten vinden die foutloos bitloos minimaal Z2 proeven, maar liever nog GP-proeven kunnen rijden.
Ik denk dat je niet alleen moet kijken naar het aller hoogste niveau, maar naar de kwalitijt van het rijden. Een Z proef kun je wel rijden, maar de kwalitijt ervan moet goed zijn. Ik vind dat je dan beter een hele nette ontspannen B proef kunt laten zien waarin paard en ruiter harmonie zijn. Maar je hebt gelijk, een Z proef of hoger maakt natuurlijk meer indruk. Als je mensen kunt verzamelen (niet een, maar meer, verras ze met hoeveel mensen er geïntresseerd zijn in bitloos rijden en op welk niveau ze rijden).

- Als je bitloos zou toestaan, zonder in staat te zijn om in alle klassen hetzelfde niveau als met het rijden met bit te halen, dan zou dat betekenen, dat de score, de maat van succes van alle ruiters die rijdt, gemiddeld omlaag gaat. Dat zijn getallen of resultaten die niemand zien wil. Je zal minimaal net zo goed of beter moeten presteren als je zonder bit rijdt, en dit voor elke klasse waarin je bitloos toegestaan wilt hebben in wedstrijdsport.
mee eens. Alleen denk ik niet dat het (vooral op wat minder hoog niveau) lastig is om de wedstijdruiters te evenaren. Ik denk dat veel bitloze ruiters zich meer hebben verdiept in het onspannen rijden (vast niet allemaal, maar wel veel), waardoor je juist meer kans hebt om een hoger niveau te berijken (aan deze organisatie om dit de bewijzen).

Overigens kun je je afvragen of een wedstrijd organiseren met bitloze deelnemers en daarbij de KNHS uitnodigen een goede binnenkomer is. Als het niveau van de deelnemers ondermaats is (en die kans bestaat, gezien het feit dat veel pro-bitlozen (nog) geen (ervaren) wedstrijdruiters zijn), ben je veel verder van huis. Misschien kun je beter een selecte groep van bitloosrijdende ruiters samenstellen die een behoorlijk niveau hebben (z2 of hoger) en daarmee demo's geven op wedstrijden. Dan geef je een beter visitekaartje af (wij organiseren een middelgrote dressuurwedstrijd in september en zoeken nog een leuke demo...)
Dit is een leuk idee. Maar om de selectie te maken kun je wel een aantal (bijvoorbeeld drie wedstrijden) organiseren. Het lijkt mij het beste om er een aantal te organiseren, omdat het een moment opname is natuurlijk. Het paard moet altijd goed kunnen presteren, dus niet alleen toevallig die ene dag. Daarnaast lijkt het me beter dat je zowel indoor als outdoor de wedstijden houd. Dat maakt toch altijd een heel groot verschil.
En je kunt denk ik ook beter voorafgaand aan de wedstrijd waarbij de KNHS komt kijken een aantal 'proef westrijden' houden. Kijken hoe groot het succes is. Hoeveel mensen er opafkomen, en hoeveel mensen écht geïntresseerd zijn.
En weer wil ik er eventjes bij zeggen: Het is niet alleen het niveau wat bepaalt, maar ook de kwalitijt.

Zeker een punt. Mensen moeten wel echt willen. Maar ik denk dat er wel veel mensen profijt van kunnen hebben. Er blijven natuurlijk anti-bitters, maar wat dacht je van mensen die net zo'n paard hebben als nimbly (van alex v. silfhout), prachtige super paarden, alleen niet te rijden met bit om welke reden dan ook. Zijn er zat hoor. Daarnaast heb je ook nog ruiters die wedstijd willen rijden, maar dan wel in die zelfde harmonie zoals ze dat thuis ook kunnen. Er zullen veel bitloos rijdende ruiters blijven steken, maar er zullen er ook zijn die wel doorgaan, en ik denk dat deze mensen op nog hoger niveau kunnen komen dan dat de huidige Z ruiters nu zijn.

Nogmaals; ik ben niet anti-bitloos, ik heb slechts mijn vraagtekens en ben nogal sceptisch m.b.t. de mogelijkheden. Maar als het betekend dat de sport meer deelnemers krijgt en het niveau niet zakt is het uiteraard zinvol te overwegen het toe te staan. Daarnaast is het niet mijn bedoeling mensen persoonlijk aan te vallen, maar in dit topic worden kritische kanttekeningen wel als persoonlijk opgevat (o.a. m.b.t. de foto's op de website). Wedstrijdsport draait niet om jou persoonlijke emotie's, beleving of principes. Het gaat om prestatie en wie de beste is in de ring.
sceptisch mag je best zijn, als ze zich hierdoor al aangevallen voelen dan ben ik bang dat ze het van de KNHS helemaal niet winnen. Daarnaast moeten ze laten zien hoe graag ze willen, ze moeten dit soort berichten gebruiken.

Misschien is het nog een idee om een van de grote KNHS sponsors ook als sponsor, of in ieder geval als steun te vragen voor dit project. Sponsors zijn geld, en dat maakt altijd in druk. Zorg wel dat je iets goeds kunt tonen als je dit soort mensen uitnodigd.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 16:35

Als je niks probeert zul je ook nooit weten hoe het geweest zou zijn. Het initiatief is uitstekend en het is ook een behoefte van deze tijd denk ik.
2006 is een andertijdperk, en waarom zouden we het niet gewoon eens proberen. Er komen hele interessante tips naar boven en spannende ideeen.
Geweldig initiatief, moedig en best heel erg lastig.

Ben erg benieuwd !!!

Emiel Voest werd ook na jaren erkend en geeft nu les in Deurne, dus...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 16:59

jasmijn78 schreef:

Als ik dit lees rijst bij mij de vraag, als je er zoveel moeite mee hebt waarom ben je uberhaupt dan aanwezig in dit topic.

Ik zou dat gewoon rustig afwachten met mijn armen over elkaar totdat de KNHS dit verzoek afwijst.

Het is aan de KNHS om te bepalen wat ze met onze actie doen en niet aan jou!

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 17:03

Ara: AMEN...

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 17:14

Dames dames...lees de eerste post nog eens van de TS:
Citaat:
Bitloos en wedstrijden: is er animo om...

...een poging te gaan wagen om iets te veranderen aan de verplichting om in de wedstrijddressuur met bit te rijden?

Bitloos rijden is de laatste tijd in populariteit aan het toenemen. We zien daarbij echter steeds vaker dat wedstrijdruiters die best bitloos zouden willen rijden, dit niet doen, omdat de reglementen dit niet toestaan. Het nut van deze regel ontgaat velen onder ons.

Zolang niemand hiertegen in verzet komt, zal er ook niets veranderen.
Daarom is het idee bij Speedster en mij ontstaan om als bitloze bokkers de handen ineen te slaan en aan de KNHS te laten zien dat we het hier niet mee eens zijn. Wie niet waagt, wie niet wint!
Om werkelijk iets te kunnen bereiken, hebben we dan wel een aantal bokkers nodig die wedstrijden rijden, of willen gaan rijden, en dit bitloos willen gaan doen .

Dus: bokkers, meld je!

Enne, het is niet de bedoeling dat hier discussies ontstaan over wel-of-niet-bitloos-rijden en de zin of onzin ervan; daarover lopen al genoeg andere topics.
De bedoeling van dit topic is om daadwerkelijk (wedstrijd)mensen te 'verzamelen', om voor elkaar te krijgen dat de bitverplichting uit de reglementen wordt gehaald
.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 17:19

De discussie kunnen jullie (we) hier voeren. Is speciaal een topic voor geopend.
Laatst bijgewerkt door paars op 21-07-06 17:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 17:19

Ik heb antwoord van Jurgen Krackow, ik zal straks een vertaling plaatsen. Hij is in ieder geval erg behulpzaam!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 17:24

Leuk!! Is er al nieuws van ALex van Silfhout?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 17:27

Speedster schreef:
Ik heb antwoord van Jurgen Krackow, ik zal straks een vertaling plaatsen. Hij is in ieder geval erg behulpzaam!

Leuk, ik ben benieuwd wat hij schrijft